24-TA-1515: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta panta ceturtās daļas 3.punkta “b” apakšpunkts.
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmā daļa, 85.panta ceturtā daļa.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 9.panta septītā daļa.
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta ceturtā daļa.
Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojums Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.6.apakšpunkts).
Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.
Valsts sekretāru 2023.gada 14.decembra sanāksmes protokollēmuma Nr.38, 1. §, 2. punkts.
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmā daļa, 85.panta ceturtā daļa.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 9.panta septītā daļa.
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta ceturtā daļa.
Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojums Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.6.apakšpunkts).
Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.
Valsts sekretāru 2023.gada 14.decembra sanāksmes protokollēmuma Nr.38, 1. §, 2. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir saņemt Ministru kabineta atļauju ēku (būvju) īpašniekam, privatizējot nekustamo īpašumu Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291602, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 05000291602, 0,2768 ha platībā, privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo meža zemi 0,24 ha platībā, kas nepieciešama ēku (būvju) uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Latvijas Republikas Daugavpils pilsētas Tautas deputātu padomes valdes 1994. gada 3. februāra lēmumu Nr. 78 Valsts Daugavpils pievadķēžu rūpnīcai (turpmāk – Valsts uzņēmums) atzītas zemes lietojuma tiesības uz zemes gabalu Dzintaru ielā 41/43, Daugavpilī, 8164 m2 platībā. Uz tā atradās Valsts uzņēmumam piederošs ēku (būvju) īpašums – atpūtas bāze, kas sastāvēja no divām būvēm.
Saskaņā ar ierakstiem Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 395, pamatojoties uz Daugavpils pilsētas domes 1994. gada 08. decembra lēmumu Nr. 402, 1995. gada 8. decembrī fiziskai personai ir nostiprinātas īpašuma tiesības uz zemesgabalu Dzintaru ielā 41, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291601, 3644 m² platībā. Šis zemesgabals atrodas starp Valsts uzņēmumam piederējušās atpūtas bāzes abām būvēm, skarot arī daļu no būves ar kadastra apzīmējumu 05000291601002. Ievērojot minēto, Valsts uzņēmuma atpūtas bāzes būves atrodas uz trim zemesgabaliem – fiziskajai personai piederošā zemesgabala Dzintaru ielā 41, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291601, un zemesgabaliem Dzintaru ielā 41A, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291603, un Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291602.
Zemesgabals Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291602, zemes vienības kadastra apzīmējums 05000291602, 0,2768 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals), nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.6.apakšpunkts), jo ar to saistītais būvju īpašums sākotnēji bija privatizētā Valsts uzņēmuma mantas sastāvā. Valsts uzņēmums nodots privatizācijai ar Ministru kabineta 1994.gada 9.augusta rīkojumu Nr.375 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.1.apakšpunkts).
2006.gada 30.augustā SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība "Privatizācijas aģentūra", turpmāk – Possessor) ierosinājumu reģistrā ar Nr.2.1645 reģistrēts akciju sabiedrības “DITTON pievadķēžu rūpnīca”, reģistrācijas Nr.40003030187 (turpmāk – Sabiedrība), ierosinājums par zemes privatizāciju zem Sabiedrībai piederošā būvju īpašuma Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05005291601 (turpmāk – Būvju īpašums).
2007. gada 25. jūlijā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrēts Būvju īpašumam piesaistītās zemes robežu plāns, kura robežas noteiktas atbilstoši Daugavpils pilsētas Zemes komisijas 2006. gada 5. septembra lēmumam Nr. 138. Saskaņā ar minēto zemes robežu plānu ēku (būvju) īpašumam piesaistīta zeme 0,8156 ha platībā.
Būvju īpašums, kas sastāv no būvēm ar kadastra apzīmējumu 05000291601002 un 05000291602001, 2008.gada 18.augustā ierakstīts Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000440890 uz Sabiedrības vārda. Saskaņā ar NĪVKIS datiem uz Zemesgabala atrodas būve ar kadastra apzīmējumu 05000291602001 – atpūtas bāze (pamati).
Zemesgabals 2009.gada 30.decembrī ierakstīts Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000470723 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.
2010.gada 26.oktobrī starp Possessor un Sabiedrību noslēgts Zemesgabala nomas līgums. Pašlaik Sabiedrība Zemesgabalu lieto saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 38.pantu.
Atbilstoši 2012.gada 26.septembrī veiktajai meža inventarizācijai Zemesgabalā bija meža zeme 0,25 ha platībā.
NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1) mežu platība – 0,25 ha;
2) zemes zem ēkām platība – 0,0268 ha.
NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts lietošanas mērķis – pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve (kods 0908) visā platībā, un apgrūtinājums – zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa (tips 7316020100) 0,0320 ha platībā.
Saskaņā ar 2023.gada 8.marta izziņu Nr.1.2.-8/313 Daugavpils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) piekrita, ka Sabiedrība privatizācijas rezultātā iegūst īpašumā Zemesgabalu.
2023.gada 7.decembra iesniegumā Nr.108/01 Sabiedrība lūdza Possessor turpināt Zemesgabala privatizāciju, kā arī sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par atļauju privatizēt valsts meža zemi.
Saskaņā ar Meža valsts reģistra 2024.gada 1.marta datiem Zemesgabalā ietilpst meža zeme 0,24 ha platībā (turpmāk – Meža nogabals), kas aizņem visu neapbūvēto Zemesgabala daļu.
Saskaņā ar ierakstiem Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 395, pamatojoties uz Daugavpils pilsētas domes 1994. gada 08. decembra lēmumu Nr. 402, 1995. gada 8. decembrī fiziskai personai ir nostiprinātas īpašuma tiesības uz zemesgabalu Dzintaru ielā 41, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291601, 3644 m² platībā. Šis zemesgabals atrodas starp Valsts uzņēmumam piederējušās atpūtas bāzes abām būvēm, skarot arī daļu no būves ar kadastra apzīmējumu 05000291601002. Ievērojot minēto, Valsts uzņēmuma atpūtas bāzes būves atrodas uz trim zemesgabaliem – fiziskajai personai piederošā zemesgabala Dzintaru ielā 41, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291601, un zemesgabaliem Dzintaru ielā 41A, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291603, un Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291602.
Zemesgabals Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05000291602, zemes vienības kadastra apzīmējums 05000291602, 0,2768 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals), nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.6.apakšpunkts), jo ar to saistītais būvju īpašums sākotnēji bija privatizētā Valsts uzņēmuma mantas sastāvā. Valsts uzņēmums nodots privatizācijai ar Ministru kabineta 1994.gada 9.augusta rīkojumu Nr.375 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.1.apakšpunkts).
2006.gada 30.augustā SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība "Privatizācijas aģentūra", turpmāk – Possessor) ierosinājumu reģistrā ar Nr.2.1645 reģistrēts akciju sabiedrības “DITTON pievadķēžu rūpnīca”, reģistrācijas Nr.40003030187 (turpmāk – Sabiedrība), ierosinājums par zemes privatizāciju zem Sabiedrībai piederošā būvju īpašuma Dzintaru ielā 41B, Daugavpilī, kadastra Nr.05005291601 (turpmāk – Būvju īpašums).
2007. gada 25. jūlijā Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrēts Būvju īpašumam piesaistītās zemes robežu plāns, kura robežas noteiktas atbilstoši Daugavpils pilsētas Zemes komisijas 2006. gada 5. septembra lēmumam Nr. 138. Saskaņā ar minēto zemes robežu plānu ēku (būvju) īpašumam piesaistīta zeme 0,8156 ha platībā.
Būvju īpašums, kas sastāv no būvēm ar kadastra apzīmējumu 05000291601002 un 05000291602001, 2008.gada 18.augustā ierakstīts Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000440890 uz Sabiedrības vārda. Saskaņā ar NĪVKIS datiem uz Zemesgabala atrodas būve ar kadastra apzīmējumu 05000291602001 – atpūtas bāze (pamati).
Zemesgabals 2009.gada 30.decembrī ierakstīts Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000470723 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.
2010.gada 26.oktobrī starp Possessor un Sabiedrību noslēgts Zemesgabala nomas līgums. Pašlaik Sabiedrība Zemesgabalu lieto saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 38.pantu.
Atbilstoši 2012.gada 26.septembrī veiktajai meža inventarizācijai Zemesgabalā bija meža zeme 0,25 ha platībā.
NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1) mežu platība – 0,25 ha;
2) zemes zem ēkām platība – 0,0268 ha.
NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts lietošanas mērķis – pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve (kods 0908) visā platībā, un apgrūtinājums – zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa (tips 7316020100) 0,0320 ha platībā.
Saskaņā ar 2023.gada 8.marta izziņu Nr.1.2.-8/313 Daugavpils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) piekrita, ka Sabiedrība privatizācijas rezultātā iegūst īpašumā Zemesgabalu.
2023.gada 7.decembra iesniegumā Nr.108/01 Sabiedrība lūdza Possessor turpināt Zemesgabala privatizāciju, kā arī sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par atļauju privatizēt valsts meža zemi.
Saskaņā ar Meža valsts reģistra 2024.gada 1.marta datiem Zemesgabalā ietilpst meža zeme 0,24 ha platībā (turpmāk – Meža nogabals), kas aizņem visu neapbūvēto Zemesgabala daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “b” apakšpunkta redakciju, kas stājās spēkā 2006.gada 21.martā, zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju pilsētās varēja atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot būvju īpašniekiem zemi, ko aizņem ēkas (būves) tādā platībā, kādā šī zeme ir ēku (būvju) īpašnieku likumīgā lietošanā (apbūvei), līdz 0,12 hektāru platībā. Līdz ar to Zemesgabalā esošās valsts meža zemes platība pārsniedza Meža likumā noteikto pieļaujamo privatizējamās valsts meža zemes platību.
No otras puses, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” (turpmāk – Privatizācijas likums) 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Būvju īpašuma īpašniekam ir pirmpirkuma tiesības uz Zemesgabalu.
Administratīvā apgabaltiesa 2012.gada 18.septembra spriedumā lietā Nr.A420457011 (AA43-2122-12/4, turpmāk – Spriedums) līdzīgā situācijā ir atzinusi, ka pieteicējam (būvju īpašniekam) ir ar likumu piešķirtas tiesības privatizēt zemesgabala daļu tādā platībā, kas atbilst Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā noteiktajam. Sprieduma motīvu daļā [14] norādīts, ka tas, ka pieteicējs vēlas, lai zemesgabals tiktu nodots privatizācijai visā tā platībā, uz ko viņam nav no likuma izrietošu tiesību, nevar būt par tiesisku pamatu, lai pieteicēja iesniegto zemesgabala privatizācijas ierosinājumu noraidītu pilnā apjomā.
Līdz ar to, ievērojot Spriedumu un nepārkāpjot privātpersonas tiesību ievērošanas principu, Possessor ieskatā nebija tiesiska pamata pieņemt lēmumu par atteikumu nodot Zemesgabalu privatizācijai.
Turklāt saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 6.panta piekto daļu lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai apbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais zemesgabals nepieciešams. No minētā izriet, ka lēmums par atteikumu nodot privatizācijai apbūvētu zemesgabalu jāpieņem, ja šis zemesgabals nepieciešams kādas valsts pārvaldes funkcijas vai komercdarbības veikšanai. Vēršam uzmanību, ka Possessor nav saņemts nevienas ministrijas priekšlikums saglabāt Zemesgabalu valsts īpašumā konkrētas valsts pārvaldes funkcijas vai komercdarbības veikšanai.
Papildus jāņem vērā, ka Zemesgabala privatizācijai atsevišķs lēmums nav nepieciešams, jo tas jau ir nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai”.
Arī citos līdzīgos gadījumos, kad uz Possessor valdījumā esoša zemesgabala valsts meža zemes platība pārsniedza Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā noteikto privatizācijai pieļauto valsts meža zemes platību, šeit minēto apsvērumu dēļ nav pieņemti lēmumi par atteikumu nodot zemesgabalus privatizācijai.
Atbilstoši grozījumiem Meža likuma 44.panta ceturtajā daļā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, ir paplašināts to gadījumu skaits, kad ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu var atļaut valsts meža zemes privatizāciju vai atsavināšanu.
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “b” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju pilsētās var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot būvju īpašniekiem zemi, ko aizņem būves tādā platībā, kādā šī zeme ir būvju īpašnieku likumīgā lietošanā (apbūvei), līdz 0,12 hektāru platībā vai vairāk, ja:
1) ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība;
2) valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem;
3) pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Lai precizētu, kurš Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “b” apakšpunkta kritērijs ir attiecināms uz Zemesgabalu, Possessor lūdza Daugavpils valstspilsētas pašvaldību informēt, vai Meža nogabala nodalīšana no Zemesgabala ir pieļaujama atbilstoši spēkā esošajiem teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem.
Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes Pilsētplānošanas un būvniecības departaments 2024.gada 11.jūlija vēstulē Nr.2-7/566 norādīja, ka saskaņā ar Daugavpils pilsētas domes 2020.gada 24.marta saistošajiem noteikumiem Nr.12 “Daugavpils pilsētas teritorijas plānojuma izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi un grafiskā daļa” (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr.12) Zemesgabala plānotā (atļautā) izmantošana noteikta kā jauktas centra apbūves teritorija (JC). Zemesgabala atrodas Jauno Stropu apkaimē. Šajā teritorijā atbilstoši Saistošo noteikumu Nr.12 punktam 4.5.1.4. minimālā jaunveidojamā zemes gabala platība ir 600m2, tomēr Saistošo noteikumu Nr.12 punkts 94.1. noteic, ka minimālā platība zemes vienībā vienas ēkas – savrupmājas būvniecībai vai tās raksturīgās daļas izvietošanai, ietverot arī platības, ko aizņem palīgēkas, jauktas centra apbūves teritorijās (JC) Jauno Stropu apkaimē ir 1816 m2. Papildus Saistošo noteikumu Nr.12 punktā 94.6. norādīts, ka nedzīvojamas ēkas izvietošanai minimālā platība zemes vienībā vienas ēkas vai tās raksturīgās daļas izvietošanai ir atbilstoši apbūves parametriem, bet ne mazāk kā 600 m2.
Vēstulē Pašvaldība arī norāda, ka no iepriekšminētā izriet, ka jaunveidotās un sadalītās zemes vienības platības, kas ir mazākas par 600 m2, ir pretrunā ar Saistošiem noteikumiem Nr.12.
Tātad, ja no Zemesgabala, kura platība ir 0,2768 ha, nodalītu Meža nogabalu 0,24 ha platībā, zemes vienības platība pēc sadales būtu 0,0368 ha jeb 368 m2, kas nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, līdz ar to izpildās Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta "b" apakšpunkta 2.kritērijs.
No otras puses, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” (turpmāk – Privatizācijas likums) 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Būvju īpašuma īpašniekam ir pirmpirkuma tiesības uz Zemesgabalu.
Administratīvā apgabaltiesa 2012.gada 18.septembra spriedumā lietā Nr.A420457011 (AA43-2122-12/4, turpmāk – Spriedums) līdzīgā situācijā ir atzinusi, ka pieteicējam (būvju īpašniekam) ir ar likumu piešķirtas tiesības privatizēt zemesgabala daļu tādā platībā, kas atbilst Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā noteiktajam. Sprieduma motīvu daļā [14] norādīts, ka tas, ka pieteicējs vēlas, lai zemesgabals tiktu nodots privatizācijai visā tā platībā, uz ko viņam nav no likuma izrietošu tiesību, nevar būt par tiesisku pamatu, lai pieteicēja iesniegto zemesgabala privatizācijas ierosinājumu noraidītu pilnā apjomā.
Līdz ar to, ievērojot Spriedumu un nepārkāpjot privātpersonas tiesību ievērošanas principu, Possessor ieskatā nebija tiesiska pamata pieņemt lēmumu par atteikumu nodot Zemesgabalu privatizācijai.
Turklāt saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 6.panta piekto daļu lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai apbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais zemesgabals nepieciešams. No minētā izriet, ka lēmums par atteikumu nodot privatizācijai apbūvētu zemesgabalu jāpieņem, ja šis zemesgabals nepieciešams kādas valsts pārvaldes funkcijas vai komercdarbības veikšanai. Vēršam uzmanību, ka Possessor nav saņemts nevienas ministrijas priekšlikums saglabāt Zemesgabalu valsts īpašumā konkrētas valsts pārvaldes funkcijas vai komercdarbības veikšanai.
Papildus jāņem vērā, ka Zemesgabala privatizācijai atsevišķs lēmums nav nepieciešams, jo tas jau ir nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai”.
Arī citos līdzīgos gadījumos, kad uz Possessor valdījumā esoša zemesgabala valsts meža zemes platība pārsniedza Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punktā noteikto privatizācijai pieļauto valsts meža zemes platību, šeit minēto apsvērumu dēļ nav pieņemti lēmumi par atteikumu nodot zemesgabalus privatizācijai.
Atbilstoši grozījumiem Meža likuma 44.panta ceturtajā daļā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, ir paplašināts to gadījumu skaits, kad ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu var atļaut valsts meža zemes privatizāciju vai atsavināšanu.
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “b” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju pilsētās var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot būvju īpašniekiem zemi, ko aizņem būves tādā platībā, kādā šī zeme ir būvju īpašnieku likumīgā lietošanā (apbūvei), līdz 0,12 hektāru platībā vai vairāk, ja:
1) ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība;
2) valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem;
3) pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Lai precizētu, kurš Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “b” apakšpunkta kritērijs ir attiecināms uz Zemesgabalu, Possessor lūdza Daugavpils valstspilsētas pašvaldību informēt, vai Meža nogabala nodalīšana no Zemesgabala ir pieļaujama atbilstoši spēkā esošajiem teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem.
Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes Pilsētplānošanas un būvniecības departaments 2024.gada 11.jūlija vēstulē Nr.2-7/566 norādīja, ka saskaņā ar Daugavpils pilsētas domes 2020.gada 24.marta saistošajiem noteikumiem Nr.12 “Daugavpils pilsētas teritorijas plānojuma izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi un grafiskā daļa” (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr.12) Zemesgabala plānotā (atļautā) izmantošana noteikta kā jauktas centra apbūves teritorija (JC). Zemesgabala atrodas Jauno Stropu apkaimē. Šajā teritorijā atbilstoši Saistošo noteikumu Nr.12 punktam 4.5.1.4. minimālā jaunveidojamā zemes gabala platība ir 600m2, tomēr Saistošo noteikumu Nr.12 punkts 94.1. noteic, ka minimālā platība zemes vienībā vienas ēkas – savrupmājas būvniecībai vai tās raksturīgās daļas izvietošanai, ietverot arī platības, ko aizņem palīgēkas, jauktas centra apbūves teritorijās (JC) Jauno Stropu apkaimē ir 1816 m2. Papildus Saistošo noteikumu Nr.12 punktā 94.6. norādīts, ka nedzīvojamas ēkas izvietošanai minimālā platība zemes vienībā vienas ēkas vai tās raksturīgās daļas izvietošanai ir atbilstoši apbūves parametriem, bet ne mazāk kā 600 m2.
Vēstulē Pašvaldība arī norāda, ka no iepriekšminētā izriet, ka jaunveidotās un sadalītās zemes vienības platības, kas ir mazākas par 600 m2, ir pretrunā ar Saistošiem noteikumiem Nr.12.
Tātad, ja no Zemesgabala, kura platība ir 0,2768 ha, nodalītu Meža nogabalu 0,24 ha platībā, zemes vienības platība pēc sadales būtu 0,0368 ha jeb 368 m2, kas nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, līdz ar to izpildās Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta "b" apakšpunkta 2.kritērijs.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, lai nodrošinātu visu pušu tiesiskās intereses samērīgā veidā, ir sagatavots šis Ministru kabineta rīkojuma projekts par Zemesgabala sastāvā ietilpstošā Meža nogabala privatizāciju.
Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme) tiks privatizēts Privatizācijas likumā un Privatizācijas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Privatizācijas likuma 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Būvju īpašuma īpašniekam ir tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu.
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta ceturtajā daļā noteikts, ja uz zemes, par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, atrodas valsts īpašuma objekti, kas nodoti privatizācijai vai privatizēti, šīs zemes privatizāciju veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu Possessor deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – valsts vārdā organizēt un veikt valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pienākumus.
Ievērojot minēto, Zemesgabala privatizāciju veiks Possessor. Tā kā Zemesgabals jau ir nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai”, atsevišķs lēmums par tā nodošanu privatizācijai nav nepieciešams.
Gan Privatizācijas likuma 85.panta ceturtajā daļā, gan Privatizācijas pabeigšanas likuma 9.panta septītajā daļā noteikts, ja persona savas pirmpirkuma tiesības uz apbūvētu zemesgabalu nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes likumiskās lietošanas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un šis zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.
Ja Būvju īpašuma īpašnieks atteiksies, nevēlēsies vai nevarēs Zemesgabalu privatizēt, tad Possessor atbilstoši Privatizācijas pabeigšanas likuma 14.panta trešajai daļai varēs pieņemt lēmumu par tā privatizācijas izbeigšanu.
Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme) tiks privatizēts Privatizācijas likumā un Privatizācijas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši Privatizācijas likuma 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Būvju īpašuma īpašniekam ir tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu.
Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28.panta ceturtajā daļā noteikts, ja uz zemes, par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, atrodas valsts īpašuma objekti, kas nodoti privatizācijai vai privatizēti, šīs zemes privatizāciju veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu Possessor deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – valsts vārdā organizēt un veikt valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pienākumus.
Ievērojot minēto, Zemesgabala privatizāciju veiks Possessor. Tā kā Zemesgabals jau ir nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai”, atsevišķs lēmums par tā nodošanu privatizācijai nav nepieciešams.
Gan Privatizācijas likuma 85.panta ceturtajā daļā, gan Privatizācijas pabeigšanas likuma 9.panta septītajā daļā noteikts, ja persona savas pirmpirkuma tiesības uz apbūvētu zemesgabalu nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes likumiskās lietošanas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un šis zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.
Ja Būvju īpašuma īpašnieks atteiksies, nevēlēsies vai nevarēs Zemesgabalu privatizēt, tad Possessor atbilstoši Privatizācijas pabeigšanas likuma 14.panta trešajai daļai varēs pieņemt lēmumu par tā privatizācijas izbeigšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturtajai daļai valstij piederošā un piekrītošā meža zeme tiek ierakstīta zemesgrāmatās uz Latvijas valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Ievērojot minēto, Possessor lūdza Zemkopības ministriju izvērtēt jautājumu par Zemesgabala nepieciešamību valsts pārvaldes funkciju veikšanai un tā pārņemšanu Zemkopības ministrijas valdījumā.
Zemkopības ministrija 2023.gada 11.janvāra vēstulē Nr.3.4-11e/49/2023 norādīja, ka no meža apsaimniekošanas viedokļa Zemesgabala pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā valsts meža īpašuma apsaimniekošanas nodrošināšanai nav lietderīga.
Ievērojot minēto, Possessor lūdza Zemkopības ministriju izvērtēt jautājumu par Zemesgabala nepieciešamību valsts pārvaldes funkciju veikšanai un tā pārņemšanu Zemkopības ministrijas valdījumā.
Zemkopības ministrija 2023.gada 11.janvāra vēstulē Nr.3.4-11e/49/2023 norādīja, ka no meža apsaimniekošanas viedokļa Zemesgabala pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā valsts meža īpašuma apsaimniekošanas nodrošināšanai nav lietderīga.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personām, kurām ir tiesības privatizēt rīkojuma projektā minēto Zemesgabalu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personām, kurām ir tiesības privatizēt rīkojuma projektā minēto Zemesgabalu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi