Anotācija

25-TA-1995: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta rīkojumā Nr. 484 "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" peļņas daļu par 2022. gadu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var noteikt sadalīt peļņu saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra noteikumu Nr. 72 „Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 72) 3.1. apakšpunktu, nosakot dividendes 64% apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.

Ministru kabinets ar 2023. gada 10. augusta rīkojumu Nr. 484 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” peļņas daļu par 2022. gadu” (turpmāk – Rīkojums) ir nolēmis sadalīt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” (turpmāk – Jūras administrācija) peļņu par 2022.gadu, nosakot dividendes 64 % apmērā no pārskata gada peļņas, un 348 737 euro novirzot kapitālsabiedrībai valsts deleģētā uzdevuma izpildei – daudzstaru dziļumu mērījumu sistēmas (turpmāk – Eholote) iegādei un uzstādīšanai.

Ņemot vērā, ka ar Rīkojumu novirzītā peļņas daļa netika pilnībā izlietota, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta rīkojumā Nr. 484 “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” peļņas daļu par 2022. gadu””, kas paredz neizmantoto atlikumu novirzīt kapitālsabiedrībai cita valsts deleģētā uzdevuma izpildei – Jūras administrācijas darbības un valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu nodrošināšanai krīzes situācijās. Tā īstenošanai nepieciešama alternatīva elektroenerģijas avota nodrošināšana, tostarp avārijas dīzeļģeneratora iegāde, elektropieslēguma izveide un ar to saistīto darbu veikšana.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz veikt grozījumu Rīkojumā, nosakot, ka dividendes par 2022. gadu 348 737 euro apmērā (64 % no peļņas par 2022. gadu), kas tika novirzītas Jūras administrācijai Eholotes iegādei un uzstādīšanai, tiek sadalītas divu ar valsts deleģētā uzdevuma izpildi saistītu mērķu īstenošanai – 311 810 euro tiek novirzīti Eholotes iegādei un uzstādīšanai, savukārt 36 927 euro tiek novirzīti alternatīva elektroenerģijas avota nodrošināšanai krīzes situācijās, tostarp avārijas dīzeļģeneratora iegādei, elektropieslēguma izveidei un ar to saistīto darbu veikšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Jūras administrācija ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100 % kapitāla daļu turētāja ir Satiksmes ministrija. Noteikumu Nr. 72 3.1. apakšpunkts noteic, ka minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs valsts kapitālsabiedrībām, ir 64 % no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši šo noteikumu II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi.
Jūras administrācija 2020. gadu noslēdza ar 319 177 euro zaudējumiem un 2021. gadu – ar 284 864 euro zaudējumiem. Arī 2022. gadu tika prognozēts noslēgt ar zaudējumiem 46 598 euro apmērā, tādējādi dividenžu izmaksa par 2022. gadu netika plānota. Tomēr saskaņā ar apstiprināto Jūras administrācijas 2022. gada pārskatu (Jūras administrācijas 2022. gada pārskats apstiprināts 2023. gada 21. aprīļa kārtējā dalībnieku sapulcē (protokols Nr. 3, lēmums Nr. 1)), gada peļņa bija 544 902 euro, tādējādi pārsniedzot prognozēto peļņu.

Ministru kabinets ar Rīkojumu noteica sadalīt Jūras administrācijas peļņu par 2022. gadu atbilstoši Noteikumu Nr. 72 3.1. apakšpunktam, nosakot dividendes 64 % apmērā no Jūras administrācijas pārskata gada peļņas un 348 737 euro novirzot kapitālsabiedrībai valsts deleģētā uzdevuma izpildei – Eholotes iegādei un uzstādīšanai. 2024. gada decembrī tika pabeigtas visas ar Eholotes iegādi un uzstādīšanu saistītās darbības un tā nodota ekspluatācijā, kopējās izmaksas sastādot 311 810 euro. Tā kā atklāta konkursa rezultātā tika panākts līdzekļu ietaupījums un sistēma iegādāta, neizlietojot visu novirzīto peļņas daļu, neizmantotais atlikums ir 36 927 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē, Jūras administrācijas valde ir izstrādājusi darbības nepārtrauktības nodrošināšanas plānu krīzes un valsts apdraudējuma gadījumā. Ievērojot valsts pārvaldes institūciju pienākumu nodrošināt nepārtrauktu un drošu informācijas sistēmu darbību, ir konstatēts būtisks trūkums – rezerves elektroenerģijas avota neesamība. Vadoties pēc citu valstu pieredzes, secināms, ka elektroenerģijas piegādes traucējumi objektīvi ir viens no pirmajiem un būtiskākajiem apstākļiem, kas iestājas krīzes vai valsts apdraudējuma situācijās, kā tiešas sekas vai apzināts sabotāžas mērķis pret kritisko infrastruktūru.

Saskaņā ar Nacionālās kiberdrošības likuma 27. pantu Jūras administrācijai jāveic piemēroti un samērīgi tehniskie un organizatoriskie pasākumi, lai pārvaldītu kiberriskus tās izmantoto elektronisko sakaru tīklu un informācijas sistēmu drošībai un novērstu vai līdz minimumam samazinātu kiberincidentu ietekmi uz Jūras administrācijas pakalpojumu saņēmējiem un uz citiem pakalpojumiem.

Pastāvot elektroapgādes pārrāvuma riskam, tiek apdraudēta serveru un datu bāžu nepārtraukta funkcionēšana, kas ir kritiski svarīga jūrlietu pārvaldības, kuģošanas drošības un valsts informācijas apmaiņas nodrošināšanā. Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta pirmajā daļā ir ietverts deleģējums Jūras administrācijai veikt valsts pārvaldes uzdevumus jūrlietās, tostarp kuģošanas drošības, jūrlietu tehniskās uzraudzības un kuģu reģistrācijas jomā. Saskaņā ar minēto pantu Jūras administrācija ved nozīmīgu valsts reģistru – Kuģu reģistru, kā arī uztur kritiskās infrastruktūras sistēmu – Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmu (SKLOIS). Šo funkciju izpilde ir cieši saistīta ar informācijas sistēmu darbības nepārtrauktību un datu pieejamību reāllaikā. Ārkārtas elektroapgādes nodrošināšana ir priekšnoteikums tam, lai varētu efektīvi īstenot Jūras administrācijas pienākumus attiecībā uz kuģu satiksmes uzraudzību un notikumu koordināciju jūras teritorijā. Bez nepārtrauktas energoapgādes netiek garantēta savlaicīga informācijas apmaiņa ar starptautiskajiem partneriem, kas apdraud arī starptautisko saistību izpildi.

Esošā infrastruktūra šobrīd neparedz pietiekamu aizsardzību pret ilgstošiem vai pēkšņiem elektroapgādes traucējumiem, tādēļ rezerves elektroenerģijas avota pieejamība ir būtisks priekšnoteikums likumā noteikto funkciju veikšanai un ir tiešā veidā saistīts ar valsts deleģēto uzdevumu izpildi. Līdz ar to, lai garantētu serveru darbību, uzturētu datu bāzes un spētu organizēt darbu krīzes un valsts apdraudējuma gadījumā, ir nepieciešama alternatīva elektroenerģijas avota nodrošināšana, tostarp avārijas dīzeļģeneratora iegāde, elektropieslēguma izveide un ar to saistīto darbu veikšana.

Jūras administrācijas ieņēmumi no deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem un funkcijām veido aptuveni 90 %, savukārt ieņēmumi no brīvajā tirgū realizētajiem pakalpojumiem – 10%. Darbojoties valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību statusā, Jūras administrācija nodrošina valsts deleģēto uzdevumu izpildi, nepiesaistot līdzekļus no valsts budžeta, izņemot līdzekļus, kas tiek piešķirti saskaņā ar Satiksmes ministrijas un Jūras administrācijas 2025. gada 9. janvāra deleģēšanas līgumu Nr. 2-11/2025-1 “Par Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu pārvaldību”. Tomēr saskaņā ar minēto līgumu piešķirtie līdzekļi ir izmantojami tikai šajā līgumā paredzētajam mērķim un nevar tikt attiecināti uz visiem Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 6. panta pirmajā daļā deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem.

Saskaņā ar noteikto kārtību par valsts kapitālsabiedrību grupēšanu, ņemot vērā to ienākumus, Jūras administrācija uzskatāma par no publiskas personas atkarīgu komerciālu publiskas personas kapitālsabiedrību.

Ar Rīkojumu novirzītā peļņas daļa 348 737 euro apmērā Jūras administrācijai Eholotes iegādei un uzstādīšanai netika pilnībā izlietota, neizmantotajam atlikumam sastādot 36 927 euro. Ņemot to vērā, Jūras administrācijas valde 2025. gada 8. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 4 (protokols Nr. 6) par neizmantotā atlikuma izlietojumu un, balstoties uz to, 2025. gada 14. aprīlī iesniedza ziņojumu Jūras administrācijas valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvim, lūdzot dalībnieku sapulci izvērtēt iespēju un pieņemt lēmumu par neizmantotā atlikuma atstāšanu Jūras administrācijas rīcībā.

Pamatojoties uz minēto valdes lēmumu un ziņojumu, Jūras administrācijas valsts kapitāla daļu turētāja Satiksmes ministrija 2025. gada 29. aprīļa lēmumā (protokols Nr. 2, lēmums Nr. 2) ir izteikusi piekrišanu neizmantotā atlikuma novirzīšanai Jūras administrācijai rezerves elektroenerģijas avota nodrošināšanai un uzdevusi Jūras administrācijas valdei sagatavot priekšlikumus tiesību akta veidā par atšķirīgu valstij dividendēs izmaksājamo peļņas daļu.

Alternatīvā elektroenerģijas avota un ar to saistīto darbu iegāde tiks veikta, īstenojot atklāto, paredzamo un konkurenci nodrošinošo konkursa procedūru Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā. Iepirkuma kopējās izmaksas tiks noteiktas pēc iepirkuma noslēguma. Ja iepirkuma līgumcena pārsniegs Jūras administrācijai novirzītās peļņas apmēru, starpību tā segs no saviem finanšu līdzekļiem.
Risinājuma apraksts
Lai Jūras administrācija nodrošinātu tai deleģēto valsts pārvaldes funkciju veikšanu krīzes un valsts apdraudējuma gadījumā, tai nepieciešami līdzekļi rezerves elektroenerģijas avota nodrošināšanai. Tāpēc, ņemot vērā neizmantoto atlikumu, Satiksmes ministrija sagatavoja grozījumus Rīkojumā, nosakot Jūras administrācijai novirzītos 348 737 euro kā dividendes 64% apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas sadalīt divu ar valsts deleģētā uzdevuma izpildi saistītu mērķu īstenošanai – 311 810 euro novirzīt kapitālsabiedrībai Eholotes iegādei un uzstādīšanai, savukārt 36 927 euro novirzīt kapitālsabiedrībai alternatīva elektroenerģijas avota nodrošināšanai krīzes situācijās, tostarp avārijas dīzeļģeneratora iegādei, elektropieslēguma izveidei un ar to saistīto darbu veikšanai.

Rīkojuma projekts ir izvērtēts no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta viedokļa, un ir secināms, ka Jūras administrācijai nosakāmā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa nav uzskatāma par komercdarbības atbalstu, jo 348 737 euro no dividendēs sadalītās summas tiks novirzīti Jūras administrācijai Eholotes iegādei un uzstādīšanai un alternatīva elektroenerģijas avota nodrošināšanai krīzes situācijās, kas nepieciešami Jūras administrācijai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai. Šie valsts pārvaldes uzdevumi nav saimnieciska darbība, bet ekskluzīvi valsts kompetencē esoši pakalpojumi, kas ir deleģēti Jūras administrācijai. Kā arī, pamatojoties uz Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17. punktā noteikto, finansējums, kas paredzēts, lai segtu ar valsts funkciju saistītos izdevumus, nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
321 290 537
-348 737
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-348 737
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-348 737
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts tiek virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā 2025. gadā, anotācijas 3.sadaļā kā kārtējais gads norādīts 2025. gads un attiecīgi svītrota norādīta ietekme uz budžetu, ievērojot, ka Rīkojuma projekts paredz precizēt Ministru kabineta 2023.gadā pieņemto lēmumu, kuram nav ietekme uz 2025. gada ieņēmumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punkts nosaka, ka sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā. Savukārt Valsts kancelejas 2022. gada vadlīnijas “Vadlīnijas sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai valsts pārvaldē” nosaka, ka sabiedrības līdzdalība jānodrošina normatīvā akta izstrādē, ja tas ir jauns normatīvais akts, grozījumi likumā, attīstības plānošanas dokuments vai cits normatīvais akts, ja tas ir sabiedrībai nozīmīgs. Ņemot vērā, ka Rīkojuma grozījumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Latvijs Jūras administrācija".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi