Anotācija (ex-ante)

22-TA-1617: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
    [1] Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. pants.
    [2] Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 31.1 panta pirmā un otrā daļa.
    [3] Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 8. punkts. Rīkojums bija spēkā Latvijā ārkārtējās situācijas laikā un attiecināms uz šajā laikā veiktajiem pasākumiem un pieņemtajiem lēmumiem.
[8. Atļaut Valsts ieņēmumu dienesta, Izglītības kvalitātes valsts dienesta, Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas, Valsts kancelejas, Valsts darba inspekcijas,  Pārtikas un veterinārā dienesta robežkontroles inspektoriem, Iekšlietu ministrijas sistēmas un Ieslodzījuma vietu pārvaldes ierēdņiem un darbiniekiem, kā arī Iekšlietu ministrijas sistēmas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm noteikt tādu virsstundu darba laiku, kas pārsniedz Darba likumā, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā noteikto maksimālo virsstundu laiku, bet nepārsniedz 60 stundas nedēļā. Uz šajā punktā minētajiem gadījumiem nav attiecināmi Darba likuma 136. panta ceturtās daļas noteikumi. Izglītības un zinātnes ministrijai, Finanšu ministrijai, Tieslietu ministrijai, Iekšlietu ministrijai, Zemkopības ministrijai, Labklājības ministrijai un Valsts kancelejai virsstundu darba apmaksai nepieciešamos papildu finanšu līdzekļus pieprasīt no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".]
    [4] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 881 843 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar samaksu Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm par virsstundu darbu ārkārtas uzdevumu veikšanai Covid-19 izplatības ierobežošanai atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, kas izveidojies laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim, kā arī, lai kompensētu papildu izdevumus saistībā ar vidējās izpeļņas pieaugumu, kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumam Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” (turpmāk – rīkojums Nr. 720) Latvijā no 2021. gada 11. oktobra līdz 2022. gada 28. februārim bija izsludināta ārkārtējā situācija, lai apturētu straujo Covid-19 infekcijas izplatību.
Lai nodrošinātu Covid-19 izplatīšanās ierobežošanu, Valsts policijas amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas) veica ārkārtas uzdevumus virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika Covid-19 izplatības ierobežošanai laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim.
Valsts policijas amatpersonas nodrošināja:
1. kontroles pasākumus (tiešā saskarē) par komersantu pienākumu izpildīšanu objektos, sabiedrībai publiski pieejamās telpās, svētku, piemiņas, izklaides, kultūras, sporta un atpūtas pasākumos (tai skaitā naktsklubos, diskotēkās), vietās, kur notiek sapulces, gājieni un piketi (atbilstoši likumā “Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” minētajām definīcijām), reliģiskas darbības, kas veicamas pulcējoties;
2. reaģēšanu uz izsaukumiem par karantīnas vai pašizolācijas pārkāpumiem (tiešās saskarsmes laikā);
3. pašizolācijas kontroles pasākumu ievērošanu klātienē (tiešā saskarē);
4. personu, kurām ir noteikta Covid-19 infekcijas slimība, kontroli klātienē (tiešā saskarē);
5. atbalsta pasākumus veselības aizsardzības iestādēm – karantīnas pasākumu veikšanā, ka arī NMPD, ārstniecības iestādēm, ārstniecības personām, SPKC epidemiologiem un valsts sanitārajiem inspektoriem - to personu atvešanā, apsardzē, nogādāšanā ārstniecības iestādē vai kontrolē (tiešā saskarē), kuras inficētas vai iespējami inficētas ar Covid-19, vai riska grupas pacientiem, kuriem nav apstiprināta slimība, bet ir jāievēro karantīna vai pašizolācija;
6. procesuālās darbības, pakalpojuma sniegšanu vai pārrunu vedēja pienākumus tiešā vai ilgstošā kontaktā ar pakalpojuma saņēmējiem vai procesa dalībniekiem (ilgāk par 10 minūtēm);
7. personu aizturēšanu, nogādāšanu vai konvojēšanu (tiešās saskares laikā);
8. personu apsargāšanu īslaicīgās aizturēšanas vietās, policijas struktūrvienībā vai apsardzi ārstniecības iestādēs maiņas (norīkojuma) laikā;
9. no ārvalstīm ieradušos personu kontroles pasākumus, kontaktējoties ar šīm personām, lai nodrošinātu šo personu apliecinājumu kontroli (QR koda pārbaude);
10. notiesāto un apcietināto personu, nodošanu un pārņemšanu turpmākai brīvības atņemšanas soda vai apcietinājuma izpildīšanai;
11. meklēšanas pasākumu realizāciju attiecībā pret Covid-19 inficētām personām, kontaktpersonām vai personām, kurām jāievēro pašizolācija (tiešās saskares laikā).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par dienesta pienākumu veikšanu virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika Covid-19 izplatības ierobežošanai tika veikti aprēķini par faktiski nepieciešamo finansējumu, lai nodrošinātu Valsts policijas  amatpersonām samaksu par virsstundu darbu atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, kas izveidojies laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim. Aprēķins veikts, ņemot vērā summētā darba laika organizāciju, atbilstoši kurai virsstundu darba un attiecīgi samaksas par virsstundu darbu aprēķins tiek veikts par četru mēnešu atskaites periodu, konkrētajā gadījumā – iekļauts periods no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim (līdz ārkārtējās situācijas, kas bija izsludināta saistībā ar straujo Covid-19 infekcijas izplatību, beigām).
Līdzekļu pieprasīšanu samaksai par virsstundu darbu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi  izdevumiem neparedzētiem gadījumiem" nosaka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 31.1 panta otrā daļa.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem Valsts policijai papildu nepieciešamais finansējums samaksai par virsstundu darbu ir 814 033 euro.
Ievērojot to, ka samaksa par virsstundu darbu sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu tiek iekļauta vidējās izpeļņas aprēķinā, ievērojami palielinās izdevumi atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināti, pamatojoties uz vidējo izpeļņu. Vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai aprēķināts finansējums 8,33% no piešķirtā finansējuma atlīdzībai (ievērojot matemātiski aprēķinātu viena kalendāra mēneša ietekmi: 100%:12 mēn.). Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem Valsts policijai papildu nepieciešamais finansējums vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai ir 67 810 euro.
Kopā papildu nepieciešamais finansējums samaksai par virsstundu darbu un vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai ir 881 843 euro.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 881 843 euro apmērā, no tiem:
   1.1. 814 033 euro, lai segtu izdevumus samaksai Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm par virsstundu darbu (samaksa par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika) ārkārtas uzdevumu veikšanai Covid-19 izplatības ierobežošanai atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam, kas izveidojies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim;
   1.2. 67 810 euro, lai kompensētu Valsts policijai papildu izdevumus (vidējās izpeļņas pieaugums), kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un tā seku novēršanu.
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts policijas amatpersonas
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša darba samaksa par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
881 843
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
881 843
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-881 843
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-881 843
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
881 843
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādei - Valsts policijai papildu nepieciešamais finansējums (kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) samaksai par virsstundu darbu laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 28. februārim ir 814 033 euro, bet vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai - 67 810 euro. Kopā papildu nepieciešamais finansējums ir 881 843 euro.
Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Valsts policija ir atbildīga par sniegtās informācijas patiesumu. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums par Valsts policijai papildu nepieciešamo finansējumu samaksai par virsstundu darbu amatpersonām, veicot pasākumus COVID-19 izplatīšanās ierobežošanai laika periodā no 2022. gada 1. janvāra līdz 28. februārim, kā arī vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai
2. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Samaksa par virsstundu darbu amapersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras laika periodā no 2022.gada 1.janvāra līdz 28.februārim tika iesaistītas pasākumos COVID-19 izplatīšanās ierobežošanai
3. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Samaksa par virsstundu darbu amapersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras laika periodā no 2021.gada 1.septembra līdz 31.decembrim tika iesaistītas pasākumos COVID-19 izplatīšanās ierobežošanai