Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
21-TA-228: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Rīkojuma projekts "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2021. gada septembrim-decembrim"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) ir izstrādājusi  divus Ministru kabineta rīkojuma projektus, kas ir savstarpēji saistīti un skatāmi vienlaikus:
1. Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2021. gada septembrim - decembrim" (turpmāk – rīkojuma projekts) pamatojums izriet no likuma "Par valsts budžetu 2021. gadam" (turpmāk – VBL) 3. panta otrās daļas un grozījumiem noteikumos Nr. 445 (izskatīts Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdē) 4. punkta (1. pielikums).
2. Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par apropriācijas pārdali" pamatojums izriet no likuma par "Par budžetu un finanšu vadību" 9. panta piecpadsmitās daļas, kas paredzes finanšu ministram tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1) nodrošināt visiem pedagogiem zemākās mēneša darba algas likmi 830 euro un visiem pirmsskolas pedagogiem - 872 euro sākot ar 2021. gada 1. septembri,
2) veikt apropriācijas pārdali starp budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmām un
3) sadalīt mērķdotāciju pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un speciālo izglītības iestāžu, kas nodrošina internāta pakalpojumus, uzturēšanas izdevumiem visam 2021. gadam.
Spēkā stāšanās termiņš
28.09.2021.
Pamatojums
Jautājums tiek iesniegts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, kā Ministru kabineta lieta, jo rīkojuma projekts paredz finansējuma mērķdotācijām sadali pa pašvaldībām 2021.gada septembrim-decembrim, kas veikta, pamatojoties uz izglītības iestāžu sniegto informāciju par izglītojamo skaitu 2021.gada 1.septembrī, tādējādi nodrošinot mērķdotācijas sadali 2021.gada pēdējiem četriem mēnešiem (septembrim – decembrim), kuras finansējuma apmērs šobrīd nav sadalīts pa pašvaldībām – tas apstiprināts vienā summā.  Jautājums ir steidzams, jo pašvaldībām jāsaņem finansējums mērķdotācijām – pašvaldību izglītības iestādēm 2021.gada septembrim - decembrim un oktobra mēnesī jau jānodrošina darba samaksas izmaksa pedagogiem par septembra mēnesi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd finansējuma apmērs mērķdotācijām pašvaldībām 2021. gadam apstiprināts likuma "Par valsts budžetu 2021. gadam" (turpmāk – VBL) 3. panta pirmajā daļā. Mērķdotācijas pašvaldībām, ko administrē ministrija, apstiprinātas likuma 62. resorā "Mērķdotācijas pašvaldībām" 405 086 146 euro apmērā, tai skaitā, –
– pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu, pašvaldību speciālās izglītības iestāžu, pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu un daļējai interešu izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 308 275 128 euro apmērā saskaņā ar VBL 6. un 7. pielikumu;
– pašvaldību speciālo pirmsskolas izglītības grupu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, speciālajām izglītības iestādēm, kas nodrošina internāta pakalpojumus 54 904 339 euro apmērā saskaņā ar VBL 8. pielikumu;
– pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 40 931 046 euro apmērā saskaņā ar VBL 9. pielikumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VBL 3. panta otrajā daļā noteikts, ka Ministru kabinetam, pamatojoties uz ministrijas sniegto informāciju, ir tiesības mainīt likuma pielikumos noteikto finansējuma sadalījumu pa pašvaldībām.
VBL 16. pantā noteikts, ka budžeta resora "62. Mērķdotācijas pašvaldībām" programmas 01.00.00 "Mērķdotācijas izglītības pasākumiem", programmas 05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" un programmas 10.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" izpildītājs ir ministrija.
Finansējuma apmērs sadalījumā pa pašvaldībām VBL pielikumos (6., 7., 8. un 9.pielikums) apstiprināts 2021. gada pirmajiem astoņiem mēnešiem pašvaldībām, kas bija spēkā līdz 2021.gada 30.jūnijam, savukārt, finansējums gada pēdējiem četriem mēnešiem noteikts kā nesadalītais finansējums.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" noteikto, ka sākot ar 2021. gada 1. septembri pedagogu zemākā mēneša darba alga ir 830 euro un pirmsskolas pedagogu zemākā mēneša darba alga ir 872 euro, ministrija veica aprēķinus, ņemot vērā aktuālo izglītojamo skaitu 2021.gada 1.septembrī.
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par mērķdotāciju sadalījumu pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm 2021. gada septembrim - decembrim" paredz apstiprināt finansējuma sadalījumu pašvaldībām, atbilstoši pašvaldību administratīvajām teritorijām, kādas ir spēkā no 2021. gada 1. jūlija 2021.gada pēdējiem četriem mēnešiem, tas ir, septembrim, oktobrim, novembrim un decembrim.
Pamatojoties uz VBL 3. panta otro daļu. Finansējuma aprēķini veikti ievērojot šādus normatīvos regulējumus:
– 2001. gada 28. augusta Ministru kabineta noteikumi Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 382);
– 2011. gada 5. jūlija Ministru kabineta noteikum Nr. 523 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs, kurās īsteno profesionālās pamatizglītības, arodizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas" (turpmāk – noteikumi Nr. 523);
– 2016. gada 5. jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr. 447 "Par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēm un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēm" (turpmāk – noteikumi Nr. 447);
– 2016. gada 15. jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu, internātskolu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 477).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pašvaldību vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu, speciālās izglītības iestāžu, pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu, interešu izglītības iestāžu, bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbinātie pedagogi, aptuveni 33 tūkstoši.
Ietekmes apraksts
Darba samaksa.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
404 110 513
-373 209
416 764 221
-1 045 013
416 764 221
-1 045 013
-1 045 013
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
404 110 513
-373 209
416 764 221
-1 045 013
416 764 221
-1 045 013
-1 045 013
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
404 110 513
-373 209
416 764 221
-1 045 013
416 764 221
-1 045 013
-1 045 013
2.1. valsts pamatbudžets
404 110 513
-373 209
416 764 221
-1 045 013
416 764 221
-1 045 013
-1 045 013
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēti aprēķini nosūtīti Finanšu ministrijai
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" noradīts valsts budžeta finansējums 62.resora programmām, kuras administrē ministrija:
01.00.00. "Mērķdotācijas izglītības pasākumiem" (turpmāk – programma 01.00.00.);
05.00.00. "Mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" (turpmāk – programma 05.00.00.);
10.00.00. "Mērķdotācijas pašvaldībām - pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" (turpmāk – programma 10.00.00.).

Lai 2021. gadā, ministrijai pieejamā finansējuma ietvaros, nodrošinātu finansējumu pedagogu minimālās algas likmes palielināšanai līdz 830 euro pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogiem un līdz 872 euro pirmsskolas pedagogiem sākot ar 2021.gada 1.septembri un, ievērojot izglītojamo skaita un struktūras izmaiņu ietekmi pedagogu darba samaksai atbilstoši 2021.gada 1.septembra datiem, paredzēts veikt šādas finansējuma pārdales:

1. starp 62.resora programmām:
1.1. no programmas 01.00.00. pārdalīt 452’659’euro uz programmu 10.00.00.,
1.2. no programmas 05.00.00. pārdalīt 234’895’euro uz programmu 10.00.00.;
2. no 62.resora programmas 01.00.00. pārdalīt finansējumu uz 15.resoru 373 209 euro apmērā, tajā skaitā:
2.1. uz apakšprogrammu 01.05.00. – 363 450 euro;
2.2. uz apakšprogrammu 01.08.00. – 9 759 euro.
Lai 2022. gadā un turpmāk ik gadu nodrošinātu finansējumu pedagogu minimālās algas likmes palielināšanai līdz 830 euro pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogiem un līdz 872 euro pirmsskolas pedagogiem, sākot ar 2021.gada 1.septembri, un, ievērojot izglītojamo skaita un struktūras izmaiņu ietekmi pedagogu darba samaksai, atbilstoši 2021.gada 1.septembra datiem, paredzēts veikt šādas finansējuma pārdales:
1. starp no 62.resora programmām – pārdalīt finansējumu 780 516 euro apmērā no programmas 01.00.00. uz:
1.1. programmu 05.00.00. – 350 662 euro,
1.2. programmu 10.00.00. – 429 854 euro;
2. no 62.resora programmas 01.00.00. pārdalīt finansējumu uz 15.resoru 1 045 013 euro apmērā, tajā skaitā:
2.1. uz apakšprogrammu 01.05.00. – 1 011 180 euro;
2.2. uz apakšprogrammu 01.08.00. – 33 833 euro.

4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali".

Pamatojums un apraksts
Rīkojuma projekts skatāms vienlaicīgi ar ministrijas sagatavoto Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Novadu un valstspilsētu pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
2021.gada 16. septembrī rīkojuma projekta aprēķini nosūtīti pašvaldībām.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Aprēķini atbalstīti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Novadu un valstspilsētu pašvaldības
  • Valsts augstskolas
  • Izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi