Anotācija (ex-ante)

24-TA-2006: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir pārdalīt finansējumu starp veicināšanas pasākumiem, kā arī precizēt atbalsta piešķiršanas un administrēšanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 21. maija noteikumos Nr. 301 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" (turpmāk – noteikumi) ir paredzēts 1 163 500 euro liels valsts finansējums, kas sadalīts šādiem tirgus veicināšanas pasākumiem:
1) Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu starptautiskajās izstādēs (kopstends) organizēšanai un dalībai tajos – 222 500 euro;
2) līdzfinansējumam dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs – 481 000 euro;
3) līdzfinansējumam dalībai kopstendos, arī tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai, – 360 000 euro;
4) piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas īstenošanai – 100 000 euro.

Noteikumu 37. punktā papildus citiem nosacījumiem ir noteikts, ka atbalsta pretendentam jābūt Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrētam komersantam un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrētai kooperatīvajai sabiedrībai, kas nodarbojas ar Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu, izņemot zivsaimniecības produktu, ražošanu un tirdzniecību vai ārpus I pielikumā minēto pārtikas produktu ražošanu.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2024. gada 1. augustam līdzfinansējumam dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs bija pieteikušies tikai divi uzņēmumi, kopumā pieprasot finansējumu 2421 euro apmērā no pieejamā finansējuma 481 000 euro
Turklāt pārtikas ražotāji ir vērsušies Zemkopības ministrijā ar lūgumu rast papildu finansējumu kopstendu organizēšanai, uzsverot, ka dalība starptautiskajās izstādēs ir galvenais eksporta veicināšanas veids. Ražotājiem, kas ir orientēti uz eksportu, dalība izstādēs ir galvenais jaunu klientu iegūšanas avots, bez kura ražotāji nevar pastāvēt. 
Risinājuma apraksts
Lai efektīvi īstenotu plānotos veicināšanas pasākumus, nepieciešams pārdalīt finansējumu no pasākuma, kurā ir maza pretendentu interese, uz pasākumu, kurā ir nepieciešams papildu finansējums. Pretendenti ir vairāk ieinteresēti piedalīties jau gatavos kopstendos, nevis individuālās izstādēs, tādēļ finansējums 300 000 euro apmērā no noteikumu 2.2. apakšpunktā minētā pasākuma tiek pārdalīts uz noteikumu 2.1. apakšpunktā minēto pasākumu.
Tā kā kopstendu organizēšana sākas vairākus mēnešus pirms izstādes, noteikumu 41. punktā jāparedz, ka izstāde var notikt arī 2025. gada februārī, taču visiem maksājumiem jābūt samaksātiem 2024. gadā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 37. punktā ir noteikts, ka atbalsta pretendents nodarbojas ar noteiktu produktu ražošanu, bet noteikumu 38. un 39. punktā ir noteikts, ka atbalstu piešķir 37. punktā minētajiem pretendentiem. Tas nozīmē, ka atbalsts būtu jāpiešķir atkarībā no tā, kurus produktus pretendents ražo, tomēr praksē atbalsts tiek piešķirts, ņemot vērā to, ar kuriem produktiem pretendents piedalās izstādē. To var saprast, ja ņem vērā šajos punktos minētās atsauces uz regulām, tomēr lietotājiem var rasties neskaidrības. 
Risinājuma apraksts
Lai tiesību normas būtu nepārprotami skaidras un lietotājiem saprotamas, ir nepieciešams precizēt noteikumu 37., 38. un 39. punktu, nosakot, ka atbalsta pretendentam ir jāražo noteiktie produkti, bet atbalstu viņš saņem par produktiem, ar kuriem piedalās izstādē. 
Problēmas apraksts
Noteikumu 43. punktā ir noteikts, ka 30 dienu laikā pēc izstādes pretendents iesniedz samaksu apliecinošu dokumentu kopijas un pārskatu par dalību izstādē, norādot sasniegtos mērķus un rezultātus, taču nav paredzēta rīcībā situācijā, ja pretendents piesakās atbalstam pēc izstādes, kad šīs 30 dienas jau ir pagājušas. 
Risinājuma apraksts
Noteikumi papildināmi, nosakot, kad minētos dokumentus var iesniegt tad, ja pretendents piesakās atbalstam pēc dalības izstādē. Noteikumu 43. punktā tiek paredzēts, ka tad, ja pretendents iesniedz iesniegumu pēc dalības izstādē vai kopstendā, samaksu apliecinošu dokumentu kopijas un pārskatu par dalību izstādē iesniedz 30 dienu laikā pēc atbalsta piešķiršanas datuma. 
Problēmas apraksts
2024. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" (turpmāk - noteikumi Nr.715), ar kuriem ir grozīts noteikumu Nr. 715 nosaukums, to izsakot šādā redakcijā: "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība". Tādējādi noteikumos nepieciešamas korektas atsauces uz šo normatīvo aktu.
Jāprecizē arī noteikumu 6.3. apakšpunkta redakcija, ievērojot Finanšu ministrijas priekšlikumu, proti, ka atbalsta pretendenta atbilstība de minimis nosacījumiem ir jāvērtē de minimis atbalsta piešķiršanas brīdī, lai novērstu pārpratumus par de minimis atbalsta nosacījumu pārbaudes brīdi.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, noteikumu 6. punkta ievaddaļā, kā arī 21.2., 38.2., 39.2. un 40.2. apakšpunktā svītroti vārdi "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
Noteikumu 6.3. apakšpunktā precizēts, ka pretendenta atbilstību de minimis regulējuma nosacījumiem pārbauda, ņemot vērā atbalsta piešķiršanas brīdi, nevis līdz tam. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Tiešie ieguvēji būs uzņēmumi un nevalstiskās organizācijas, kas saņems atbalstu, tā veicinot savu konkurētspēju vietējā un eksporta tirgū.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Apstrādes rūpniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka noteikumu projektā noteiktais valsts atbalsts stimulēs lauksaimniecības un pārtikas nozares konkurētspēju un popularizēs šīs nozares, tā veicinot ražošanas apjoma kāpumu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības un pārtikas nozarei ir ievērojama nozīme valsts ekonomikā. Tādējādi atbalsta pasākumi šajās nozarēs pozitīvi ietekmēs valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta mērķis ir palielināt lauksaimniecības un pārtikas nozares konkurētspēju. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības un nozaru popularizēšana vistiešāk var ietekmēt tieši mazos un vidējos uzņēmumus, kas darbojas šajā nozarē, veicinot to atpazīstamību un konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka atbalsts veicinās lauksaimniecības un pārtikas nozaru uzņēmumu konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības nozari, tiek saglabāta lauku apvidu apdzīvotība un veicināta nodarbinātība.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Atbalstu dalībai kopstendā un izstādēs sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas ražo Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minētos lauksaimniecības un pārtikas produktus, izņemot zivsaimniecības produktus, kā arī pārtikas kvalitātes konkursam piešķir saskaņā ar šo regulu. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (EK) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Atbalstu dalībai kopstendā un izstādēs lielajiem uzņēmumiem un ražotājiem, kuri ražo produktus, kas nav Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu sarakstā, piešķir saskaņā ar šīs regulas nosacījumiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
I pielikums
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
2. panta 59. punkts
5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
24. panta 4. punkta "b" un "c" apakšpunkts
9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (EK) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2023/2831
3. punkts, 8. punkts, 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
3. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
2. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
1. panta 1. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d"  apakšpunkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
1. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Latvijas Maiznieku biedrība, Latvijas gaļas pārstrādātāju asociācija
Cits
Agroresursu un ekonomikas institūts

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

2024. gada 21. augustā tika organizēta tikšanās ar Lauku atbalsta dienesta un Agroresursu un ekonomikas institūta pārstāvjiem, tās laikā panākot vienošanos par nepieciešamajiem noteikumu grozījumiem. 
2024. gada 23. augustā nevalstiskajām organizācijām (Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomei, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijai, Latvijas Maiznieku biedrībai, Latvijas gaļas pārstrādātāju asociācijai) tika nosūtīta e-pasta vēstule ar informāciju par plānotajiem noteikumu grozījumiem un iespēju sniegt viedokli.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi