Anotācija (ex-ante)

23-TA-694: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2022.gada 15.novembra sēdē (Prot.nr.57, 46.§) izskatīja Ekonomikas ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā" (turpmāk – Ziņojums), kurā tika sniegta informācija par privatizācijas procesu gaitu , problēmām un priekšlikumi privatizācijas procesa pabeigšanai saprātīgā termiņā. Saistībā ar Ziņojumā sniegtajiem priekšlikumiem, Ekonomikas ministrija tika uzdots sagatavot nepieciešamos likumprojektus, tai skaitā, likumprojektu, lai noteiktu valsts un pašvaldību īpašumu dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas nosacījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas procesa pabeigšanu, nosakot termiņus un nosacījumus darbībām privatizācijas procesa pabeigšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Privatizācijas procesu iecerēts pabeigt 3 gadu laikā pēc nepieciešamo likumprojektu pieņemšanas, kam jāstājas spēkā vienlaicīgi, kopā veidojot privatizācijas pabeigšanai nepieciešamo tiesisko vidi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar Latvijas Republikas valstiskās neatkarības atgūšanu, lai tautsaimniecības interesēs panāktu pāreju uz tirgus ekonomiku, kuras pamatā ir privātīpašums, un vienlaikus uzlabotu valsts rīcībā esošo saimniecisko resursu izmantošanu, tika uzsākta īpašuma tiesību reforma, kas tika veikta atjaunojot nelikumīgi atņemtās īpašuma tiesības (denacionalizācija) un atsavinot valsts un pašvaldību īpašumus privātpersonām (privatizācija), kā arī uzsākot zemes reformu lauku apvidos un pilsētās.

Īpašuma tiesību reforma Latvijā tika uzsākta 1991.gada otrajā pusē, realizējot Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991.gada 20.marta lēmumu "Par valsts īpašumu un tā konversijas pamatprincipiem", paredzot, ka valsts īpašuma objekti (uzņēmumi), kas netiek bez maksas nodoti pašvaldību valdījumā un likumā noteiktajā kārtībā denacionalizēti, tiek privatizēti. Masveida privatizācija valstī ir pabeigta un kopumā valsts noteikti privatizācijas mērķi ir sasniegti.
Viens no privatizācijas pamatvirzieniem bija valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācija ar mērķi attīstīt nekustamā īpašuma tirgu un veicināt dzīvojamo māju sakopšanu, aizsargājot iedzīvotāju intereses.

Plānveida privatizācija
Valsts dzīvojamo māju plānveida privatizācijas process ir faktiski noslēdzies. Šobrīd aktīvā privatizācijas procesā vien daži dzīvokļu īpašumi un par divām valsts dzīvojamām mājām vēl jāpieņem lēmums par privatizācijas uzsākšanu.

Pēc Ekonomikas ministrijas apkopotās informācijas no pašvaldībām privatizācija nav uzsākta dažiem simtiem pašvaldību dzīvojamām mājām, kas iespējams būtu plānveidā privatizējami. Tāpat pašvaldību sniegtā informācija norāda, ka privatizācijai nav sagatavotas dzīvojamās mājas, jo tās ir sliktā tehniskā stāvoklī, dažreiz nav dzīvošanai derīgas un nevienai privātpersonai nav vēlēšanās mājas vai tajās esošos dzīvokļus privatizēt. Šādas mājas ir pamestas vai dažkārt pilda pašvaldību “sociālo māju funkcijas” (t.i., pašvaldības faktiski nolēmušas tās saglabāt savā īpašumā).

Privatizācijai nenodotās mājas lielākoties atrodas mazpilsētās vai lauku teritorijās, kur iedzīvotāju blīvums kopš pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas procesa sākuma ir ievērojami sarucis, tādēļ nav loģisku priekšnoteikumu, ka šis process jebkad pārskatām nākotnē varētu tikt īstenots.
Turklāt daudzi tūkstoši privatizēto viendzīvokļa dzīvojamo māju un dzīvokļu pircēji nav nostiprinājuši zemesgrāmatā savas īpašuma tiesības, tādējādi šādu privatizācijas objektu privatizācijas procesu nevar atzīt par noslēgtu.

Paātrinātā privatizācija
Valsts un pašvaldību dzīvokļi īrniekiem un to ģimenes locekļiem tika arī nodoti īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai (turpmāk šādi dzīvokļi saukti – PPDz), iekasējot par to samaksu. PPDz un to īpašnieki tika reģistrēti Kadastra reģistrā un reģistrāciju Kadastra reģistrā pēc juridiskām sekām tika pielīdzināta reģistrācijai zemesgrāmatā. Pēc attiecīgās dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanas PPDz īpašniekiem, lai noslēgtu privatizācijas procesu un nostiprinātu īpašuma tiesības zemesgrāmatā, pamatojoties uz apliecību par īpašuma tiesībām uz dzīvokli vai Valsts zemes dienesta izziņu bija jānoslēdz pirkuma līgumu ar privatizācijas komisiju. Tomēr daudzas personas pirkuma līgumus nav noslēgušas, kopumā šādu personu skaits valsts un pašvaldību dzīvojamās mājās mērāms vairākos tūkstošos, līdz ar to šīs personas nevar nostiprināt savas īpašuma tiesības zemesgrāmatā.

Zemes privatizācija zem privatizētajām dzīvojamām mājām
Privatizētā objekta īpašniekam ir valsts vai pašvaldības īpašumā esošā zemes gabala nomas tiesības uz 99 gadiem gadījumos, kad pastāv zemes privatizācijas ierobežojumi. Gadījumos, kad zemesgabala privatizācijas ierobežojumi vairs nepastāv, zemesgabalu nodod īpašumā bez atlīdzības privatizēto dzīvokļu īpašniekiem. Ja dzīvokļu īpašnieki neizmanto tiesības iegūt zemesgabalu domājamās daļas īpašumā bez atlīdzības, tiek nodibinātas vai turpinātas zemes nomas tiesiskās attiecības. Šis process attiecībā uz valsts zemesgabaliem kopumā ir pabeigts, turpmāk slēdzot vienošanās atsevišķos gadījumos. Tomēr pašvaldību zemesgabali, kas vēl nav nodoti privatizēto dzīvokļu īpašumu īpašniekiem pēc privatizācijas ierobežojumu atcelšanas, vēl mērāms vairākos simtos. Tāpat dzīvokļu īpašnieki kavējas ar savu īpašumtiesību uz zemes domājamās daļas nostiprināšanu zemesgrāmatā.

Privatizēto dzīvojamo māju pārvaldīšana
Valsts vai pašvaldībai privatizācijas institūcijām ir pienākums pārvaldīt dzīvojamās mājas līdz to nodošanai dzīvokļu īpašniekiem pārvaldīšanā. Ņemot vērā to, ka dzīvokļu atsavināšanas procesa rezultātā pakāpeniski samazinās publiskās daļas īpatsvars dzīvojamās mājās, pakāpeniski izbeidzas arī publisko personu pienākums pārvaldīt pilnībā privatizētās dzīvojamās mājas. Valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošajai institūcija šobrīd veic vien dažu desmitu dzīvojamo māju un to domājamo daļu pārvaldīšanu. Tomēr situācija ar pārvaldīšanas tiesību nodošanu pašvaldību privatizētajās dzīvojamās mājās kavējas un tūkstošiem dzīvojamo māju pārvaldīšanas tiesības joprojām nav nodotas dzīvokļu īpašniekiem.

Sevišķā kārtībā privatizētās dzīvojamās mājas
Likums “Par kooperatīvo dzīvokļu privatizāciju” nosaka Latvijas Republikas teritorijā esošā dzīvokļu celtniecības kooperatīvā fonda  (turpmāk – kooperatīvie dzīvokļi) privatizācijas tiesiskos pamatus. Likuma “Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju” (zaudējis spēku 2004.gada 31.decembrī) 19.pantā bija noteikta kārtība, kādā dzīvokļu īrniekiem un citām personām bija tiesības iegūt īpašumā (nošķirot par kapitāla daļām) dzīvokļus  kolektīvo saimniecību un lauksaimniecību uzņēmumu mājās (turpmāk – paju māju dzīvokļi). Valsts un pašvaldības kompetenci šajā jautājumā regulē likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 75.pants, atbilstoši kuram privatizācijas komisija nosaka katra dzīvokļa īpašnieka kopīpašuma domājamo daļu un nodod privatizācijai vai nomā uz 99 gadiem zemes gabalu, uz kura dzīvojamā māja uzcelta. Zemesgabali nododami privatizācijai pilsētās par sertifikātiem vai ekvivalentā summā euro pēc maksātāja izvēles, lauku apvidos – īpašumā bez atlīdzības. Dzīvokļu īpašnieki par dzīvojamās mājas ekspluatācijai nepieciešamā zemes gabala noteikšanu, zemes gabala iemērīšanu un dzīvojamās mājas reģistrāciju zemesgrāmatā norēķinās euro.

Bieži sastopamas situācija, kas īpaši izteikta lauku rajonos attiecībā uz bijušajām kolhozu (paju sabiedrību) daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, ka iepriekš minētajā sevišķajā kārtība privatizēto dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki nav sakārtojuši īpašuma tiesību reģistrācijas jautājumus un nav zināmi (reģistrēti) dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki (tiesiskie valdītāji), tādējādi liedzot konstatēt reformas pabeigšanu, kā arī liedzot nodrošināt nekustamā īpašuma nodokļa iekasēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uz šo brīdi dzīvojamo māju masveida privatizācija jau ir īstenota un ir turpināma tikai izņēmumu kārtā. Jebkurai reformai, kas pēc būtības ietver pārmaiņu veikšanu pastāvošajā iekārtā vai sistēmā, ir jābūt ierobežotai laikā un kā procesam ir jānoslēdzas.

Šobrīd normatīvie akti neparedz termiņa ierobežojumus dzīvojamo māju privatizācijas procesa īstenošanai laikā, īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā un pirkuma līgumu noslēgšanai par PPDz, tādējādi, saglabājot esošo dzīvojamo māju privatizācijas normatīvo regulējumu, nav iespējams pārskatāmā nākotnē prognozēt dzīvojamo māju privatizācijas procesa noslēgšanos.

Būtiska problēma valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas jomā ir arī privatizēto dzīvokļu īpašumu īpašnieku bezrūpīga attieksme pret saviem pienākumiem privatizācijas procesa īstenošanā - ilgstoši netiek parakstīti līgumi par privatizāciju vai vienošanās par zemes (domājamās daļas) nodošanu bez atlīdzības, iegūtās īpašuma tiesības netiek nostiprinātas zemesgrāmatā, dzīvojamās ēkas netiek pārņemtas pārvaldīšanā. Tāpat privatizēto dzīvokļu īpašnieki, to mantinieki nevar vairs atrast privatizācijas dokumentus (savus eksemplārus), kas kavē īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā un nemotivē sakārtot privatizācijas jautājumu.

Šobrīd nav noteikti termiņi kooperatīvo un paju mājām piesaistīto zemesgabalu privatizācijas pabeigšanai. Situācijās, kad dzīvojamā māja atrodas uz privātīpašumā esošās zemes, likumā nav noteikta neviena institūcija, kurai būtu pienākums šādu pēc būtības privātīpašumā esošu dzīvojamo māju kadastrāli uzmērīt un ierakstīt zemesgrāmatā, vai arī kontrolēt vai uzraudzīt šos procesus.

Tāpat apzinot situāciju par dzīvojamā fonda privatizāciju pašvaldībās, atklājusies ieilgusi problēma lauku teritorijās ar dzīvojamām mājām, kurās esošie dzīvokļi privatizēti saskaņā ar likumu "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju", kur daudzos gadījumos dzīvokļu īpašniekiem nav intereses ierakstīt dzīvojamās mājas zemesgrāmatā un pabeigt privatizācijas procesu. Vienlaikus attiecīgie zemesgrāmatā neierakstītie nekustamie īpašumi ir ārpus civiltiesiskās aprites – tos nevar pārdot, ieķīlāt vai dāvināt. Daudzas šādas mājas nav pat uzmērītas telpu grupās, nav zināms pat dzīvokļa tiesiskais valdītājs.

Valsts kontroles īstenotās revīzijas Nr.2.4.1-27/2018 “Par Ekonomikas ministrijas 2018.gada pārskata sagatavošanas pareizību” ietvaros rosināts veikt pasākumus, lai atkārtoti tiktu izvērtētas privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas nolūkā turpmāk veicamās darbības, lai pabeigtu minētos procesus sapratīgā termiņā, kā rezultātā Ekonomikas ministrija sagatavoja informatīvo ziņojumu "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai saprātīgā termiņā" (22-TA-677), ar ko identificēti pasākumi privatizācijas procesa pabeigšanas sekmēšanai.

Ar Ministru kabineta 2022.gada 15.novembra sēdes protokollēmuma (Nr. 57 46. §) 2.punktu Ekonomikas ministrijai uzdots  izstrādāt informatīvajā ziņojumā "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai saprātīgā termiņā" (22-TA-677) identificētos privatizācijas procesa pabeigšanas sekmēšanai nepieciešamo normatīvo regulējumu, t.sk. jaunu Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likumprojektu un līdz 2023. gada 1. aprīlim iesniegt likumprojektus izskatīšanai Ministru kabinetā.
Risinājuma apraksts
Privatizācijas iniciēšanas un uzsākšanas termiņi
Likumprojekts paredz noteikt terminētu ierobežoju (2024.gada 1.jūlijs jeb seši mēneši pēc likumprojekta spēkā stāšanās) līdz kuram var tik nodoti privatizācijai jauni objekti - dzīvojamās mājas, to domājamās daļas vai dzīvokļa īpašumi. Savukārt privatizācijai nenodotie objekti, kā arī valsts vai pašvaldību īpašumā esošie neizīrētie dzīvokļi vai viendzīvokļa dzīvojamās mājas, dzīvojamā mājā neiznomātās telpas tiek atsavinātas saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu. Vienlaicīgi līdz ar likuma spēkā stāšanos netiks nodoti privatizācijai valsts un pašvaldību dzīvokļi, kas nav izīrēti, un valsts un pašvaldību dzīvokļi vairs netiek nodoti īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, bet tie turpmāk tiks atsavināti vispārējā kārtībā, ja vien tie nav nepieciešami publisko funkciju izpildei, t.sk. nav nepieciešamas pašvaldības autonomu funkciju veikšanai.

Tāpat ir paredzēta pāreja gadījumos, ja tiesas nolēmums par dzīvojamās mājas, tās domājamās daļas vai dzīvokļa īpašuma, kas tiek izīrēts vai kur dzīvojošās personas tur iemitinātas tiesiski, atzīšanu par bezīpašnieka mantu stājies spēkā līdz 2024. gada 1. jūlijam, lēmumu par īpašuma nodošanu privatizācijai var pieņemt sešu mēnešu laikā pēc tiesas nolēmuma spēkā stāšanās dienas (ne vēlāk kā līdz 2025.gada 1.janvārim), ņemot vērā, ka tiesas nolēmuma spēkā stāšanās laikā vēl bijis piemērojams regulējums par šādu objektu nodošanu privatizācijai.

Privatizācijai nodoto objektu privatizācija uzsākam gada laikā no lēmuma par nodošanu privatizācijai gala termiņa (līdz 2025. gada 1. jūlijam; paredzot arī hipotētisku iespēju pieņemt vēlāk, ja notiek tiesvedības, kas var ietekmēt lēmumu par privatizācijas uzsākšanu, piemēram, strīds par zemes robežām, kas ietekmē privatizācijas objekta noteikšanu, bet praksē nav paredzams, ka šāds nosacījums iestāsies), kā arī valsts vai pašvaldības īpašumā esošajiem zemes gabaliem nodošana īpašumā privatizācijas kārtībā (DzM privatizācijas likuma 75. un 84.pants), tiek piemērota tikai gadījumos, ja  atcelti privatizācijas ierobežojumi zemei zem privatizētās dzīvojamās mājas vai saņemts iesniegums par zemesgabala privatizāciju zem privatizēts kooperatīvās vai paju dzīvojamās mājas līdz 2026.gada 1.janvārim, tādējādi nodrošinot, ka līdz paredzētajam dzīvojamo māju privatizācijas procesa beigām (trīs gadi pēc šā likuma spēkā stāšanās) ir laiks pabeigt uzsāktos privatizācijas procesus.

Pārvaldīšanas tiesību pāreja
Paredzēti termiņi, kādos pilnībā vai daļēji privatizētas dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības jāpārņem dzīvokļu īpašumu īpašniekiem, paredzot, ka vēlākais ar 2025. gada 1. janvāri dzīvojamās mājas pārvaldīšanu nodrošina dzīvokļu īpašnieku kopība Dzīvokļa īpašuma likumā un Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā noteiktajā kārtībā. Vienlaicīgi, lai nodrošinātu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas pārtraukšanas riskus, saglabātas tiesības pārvaldnieka pienākumus līdz jauna pārvaldīšanas uzdevuma došanai turpināt pildīt tai personai, kura bija saņēmusi uzdevumu pārvaldīt dzīvojamo māju no valsts dzīvojamās mājas valdītāja vai pašvaldības. Tāpat, lai pārvaldīšanas tiesību pāreja būtu iespējami efektīvāka un netraucējošāka ikdienas pārvaldīšanas darbību veikšanai, paredzēts, ka neiztērētos līdzekļus un prasījumus par parādiem dzīvokļu īpašnieku kopības pēc pārvaldīšanas tiesību pārejas esošais pārvaldnieks nodot izvēlētajam pārvaldniekam, kas, protams, var notikt tikai tad, kad šāds pārvaldnieks ir reāli izvēlēts. Piemēram, ja dzīvokļu īpašnieku kopība lemj uzticēt pārvaldīšanas uzdevumu esošajam pārvaldniekam, tad nevajag neko nodot.

Īpašuma tiesību jautājumu sakārtošana
Saskaņā ar Civillikuma 994. pantu par nekustamā īpašuma īpašnieku atzīstams tikai tas, kurš par tādu ir ierakstīts zemesgrāmatā. Zemesgrāmatās ieraksta nekustamus īpašumus un nostiprina ar tiem saistītās tiesības. Atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 1.pantam zemesgrāmatas ir visiem pieejamas, un to ierakstiem ir publiska ticamība. Nekustamo īpašumu ierakstīšana un lietu tiesību nostiprināšana ir obligāta. Ņemot vērā minēti, lai sakārtotu privatizēto dzīvojamo māju īpašumtiesību reģistrācijas jautājumus, likums paredz pagaidu tiesības privatizācijas komisijai (attiecīgi valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošā institūcija un pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas komisija) nostiprināt privatizēto dzīvojamo māju un dzīvokļu pircēju īpašumtiesības zemesgrāmatā, pamatojoties uz noslēgto privatizācijas pirkuma līgumu. PPDz gadījumā (īpašuma tiesību iegūšanas brīdī nevarēja noslēgt rakstveida līgumu) privatizācijas komisija nostiprina ieguvēja īpašuma tiesības pamatojoties uz Valsts zemes dienesta informāciju par īpašuma tiesībām līdz dzīvojamās mājas privatizācijai (PPDz gadījumā dzīvokļa īpašnieka reģistrācija Valsts zemes dienestā tika pielīdzināta ierakstam zemesgrāmatā un var izsniegt). Ņemot vērā to, ka dažādās pašvaldības ir ļoti atšķirīga situācija ar privatizācijas komisijām veicamo darbu apjomu, noteikt vienotu termiņu nav iespējams, tomēr ņemams vērā, ka privatizācijas komisijas darbība nav mūžīga, attiecīgi privatizācijas komisijai izbeidzot savu darbu (izpildot uzdotos uzdevumus) tiek izbeigta arī minētā tiesības īstenošana.

Atbilstoši Dokumentu juridiskā spēka likumam un Elektronisko dokumentu likumam elektroniskam dokumenta atvasinājumam, to attiecīgi noformējot, ir juridisks spēks. Zemesgrāmatu likuma 56.1 panta pirmās daļas 4.punkts nosaka, ka valsts vai pašvaldības iestāde  var iesniegt nostiprinājuma lūgumu, kas parakstīts normatīvajos aktos par elektroniskajiem dokumentiem noteiktajā kārtībā, savukārt 56.2 pantā nostiprināts, ka elektroniski iesniegtam nostiprinājuma lūgumam pievieno elektroniski parakstītu dokumentu, kas apliecina nostiprināmās tiesības, t.sk. valsts vai pašvaldības iestādes izsniegtā dokumenta oriģinālu vai atvasinājumu, kā arī citi dokumenti var tikt iesniegti elektroniskā atvasinājuma formā.

Atbilstoši likuma par "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 66.pantam darījumus (līgumus, vienošanās), kurus slēdz privatizācijas komisija ar privatizācijas objektu pircējiem, maksājumus, kas saistīti ar privatizācijas objektu privatizāciju atklātā izsolē, kā arī privatizācijas objektu nodošanu jaunajiem īpašniekiem atbrīvo no visiem valsts un pašvaldību noteiktajiem nodokļiem un nodevām. Par dzīvojamās mājas privatizācijas tehnisko izpildi, kā arī par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās mājas privatizāciju, visas personas norēķinās Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmēros (piemēram, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"). Savukārt personas, kuras dzīvokli, mākslinieka darbnīcu vai neapdzīvojamo telpu ieguvušas īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai (PPDz), tiek atbrīvotas no samaksas par privatizācijas tehnisko izpildi, kā arī par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās mājas privatizāciju. Tādēļ privatizācijas komisijām šādas darbības būtu jāveic esošo līdzekļu ietvaros.

Atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 44.pantam ierakstu veidā uz nekustamu īpašumu nostiprina tiesības, kam pamatā ir tiesisks darījums, tiesas spriedums vai lēmums vai administratīvu iestāžu akts vai kas pastāv uz paša likuma pamata; tāpat nostiprina minēto tiesību pārgrozījumus un dzēsumu. Šajā gadījumā privatizācijas komisija lūgs veikt ierakstu par tiesībām, kam pamatā ir tiesisks darījums, to apliecinot ar līgumu. PPDz gadījumos, kur nav noslēgts rakstveida līgums, tiesisko darījumu apliecinās izziņu par īpašuma tiesībām līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, ņemot vērā to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 10.aprīlī noteikumu Nr.263 “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi”. 181.punktam Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" atbilstoši iesniegumam un tam pievienotajiem dokumentiem Kadastra informācijas sistēmā reģistrē dzīvokli, mākslinieka darbnīcu vai neapdzīvojamu telpu līdz dzīvojamās mājas privatizācijai, kā arī pilnu informāciju par privatizācijas darījumu, kas nerada šaubas par tiesiska darījuma esamību, proti, informāciju par kadastra subjektu; informāciju par darījumiem, darījuma dokuments; darījuma dokumenta numurs; darījuma dokumenta datums; darījuma summa; darījuma apgrūtinājumi, kas iekļauti darījuma dokumentā; iesnieguma numurs darījuma ierakstīšanai Kadastra informācijas sistēmā; iesnieguma datums darījuma ierakstīšanai Kadastra informācijas sistēmā; informāciju par ķīlas tiesībām, kas reģistrētas uz dzīvokli, mākslinieka darbnīcu vai neapdzīvojamu telpu līdz dzīvojamās mājas privatizācijai; platība, ar kādu dzīvoklis, mākslinieka darbnīca vai neapdzīvojama telpa līdz dzīvojamās mājas privatizācijai nodota privatizācijai; datums, kad dzīvoklis, mākslinieka darbnīca vai neapdzīvojama telpa līdz dzīvojamās mājas privatizācijai pirmreizēji reģistrēta Kadastra informācijas sistēmā; lēmuma izdevējs; lēmuma numurs, ar kādu dzīvoklis, mākslinieka darbnīca vai neapdzīvojama telpa līdz dzīvojamās mājas privatizācijai nodota privatizācijai; lēmuma datums, ar kādu dzīvoklis, mākslinieka darbnīca vai neapdzīvojama telpa līdz dzīvojamās mājas privatizācijai nodota privatizācijai; atsavināšanas aizlieguma apraksts; paātrinātās privatizācijas pieteikuma numurs; paātrinātās privatizācijas pieteikuma datums; īpašuma veids (dzīvoklis, mākslinieka darbnīca, neapdzīvojama telpa).

Lai īstenotu primāro mērķi, īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, privatizācijas komisijai tiek piešķirtas tiesības arī nepieciešamības gadījumā iniciēt noteiktu darbību veikšanu Kadastra informācijas sistēmā. Atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 10.aprīlī noteikumu Nr.263 “Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi” 64.punktam privatizācijas procesā iegūtos dzīvokļa īpašumus reģistrē Kadastra informācijas sistēmā, pamatojoties uz personas iesniegtajiem dokumentiem vai privatizāciju veicošās institūcijas iesniegtajām ziņām. Tādējādi secināms, ka šādu tiesību piešķiršana principiāli nemaina sistēmas būtību, jo privatizāciju veicošās institūcijas iesniegtās ziņas jau var tikt izmantotas privatizācijas procesā iegūto dzīvokļu reģistrācijai, tikai tiek paplašinātas iesniedzamo ziņu gadījumu skaits.

Tāpat paredzēts, ka nostiprinot īpašuma tiesības zemesgrāmatā pēc privatizācijas komisijas pircēja vārdā iesniegta nostiprinājuma lūguma, privatizācijas komisija pieņem lēmumu (administratīvais akts) par to, ka privatizētā objekta īpašnieks triju mēnešu laikā atmaksā izmaksas, kas saistītas ar dzīvokļu īpašumu reģistrēšanu un īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā (administratīvās izmaksas, samaksa par nepieciešamajiem Valsts zemes dienesta sniegtajiem maksas pakalpojumiem, zemesgrāmatas nodevas, ja tādas tiek piemērotas). Lēmuma izpilde notiek Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, proti, piemērojot Administratīvā procesa likuma 366.pantu, kas nosaka, ka administratīvo aktu, kas uzliek adresātam pienākumu samaksāt noteiktu naudas summu, izpilda uz izpildrīkojuma pamata, piemērojot Civilprocesa likuma noteikumus par naudas summu piedziņu un attiecīgi to piespiedu kārtā izpilda, ja tas izdots rakstveidā, ievērojot šā likuma 67.panta noteikumus, un ja adresātam saskaņā ar šā likuma 361. un 362.pantu ir izteikts rakstveida brīdinājums, t.i. privatizācijas komisijai vispirms ir jānosūta personai rakstveida brīdinājums par izpildi, dodot iespēju personai to izpildīt labprātīgi. [Salīdzinoši līdzīgs regulējums par izdevumu piedziņu no privātpersonas, piemēram, ir ietverts Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 99.2 un 99.3 pantā.]
 
Attiecībā uz problemātiskajiem dzīvokļiem, kas privatizēti saskaņā ar likumu "Par lauksaimniecības uzņēmumu un zvejnieku kolhozu privatizāciju", pašvaldībām savā administratīvajā teritorijā ir tiesības ierosināt un veikt dzīvojamo māju uzmērīšanu un reģistrēšanu zemesgrāmatā, sadalīšanu dzīvokļu īpašumos, nosakot dzīvokļa īpašumu sastāvu un kopīpašuma domājamās daļas un dzīvokļu īpašumu reģistrēšanu kadastrā. Izdevumus par šo darbību veikšanu būs pienākums segt attiecīgās dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem, tādējādi dodot tiesisko pamatu pašvaldībām savus izdevumus par nepieciešamo maksas pakalpojumu apmaksu piedzīt no attiecīgajām personām. Par šo tiesību īstenošanu pašvaldība izlemj līdz 2025.gada 1.jūlijam  un lēmuma izpilde notiek līdz 2026.gada 31.decembrim.

Pašvaldība tiek pilnvarota izdot saistošos noteikumus, nosakot kārtību, kādā nosaka dzīvojamās mājas par kurām pašvaldība veiks 12.panta pirmajā daļā minētās darbības; kārtību, kādā pašvaldība veic 12.panta pirmajā daļā minētās darbības; personu grupas, kuras atbrīvotas no izdevuma atlīdzināšanas pašvaldībai par 12.panta pirmajā daļā noteikto darbību veikšanu.

Demokrātiskā tiesiskā valstī pastāv publiskās ticamības princips, no kura ir atvasināts arī labticīga ieguvēja aizsardzības princips un kurš Latvijā citstarp tiek īstenots ar zemesgrāmatu palīdzību. Publiskās ticamības princips, no vienas puses, aizsargā personu, kas zemesgrāmatā ierakstīta kā īpašnieks, un vienlaikus rada paļāvību trešajām personām un nodrošina civiltiesiskās apgrozības stabilitāti (..) publiskās ticamības princips kalpo ne tikai indivīda tiesību nodrošināšanai, bet arī sabiedrības interesei nodrošināt civiltiesiskās apgrozības stabilitāti, proti, tās paredzamību un caurskatāmību (Satversmes tiesas 2017. gada 8. marta sprieduma lietā Nr. 2016-07-01 25.1.punkts). Ieraksts zemesgrāmatā ļauj pārliecināties par nekustamā īpašuma piederību konkrētai personai – tā īpašniekam. Tādējādi ir  nodrošināta publiskā ticamība, tiesiskā skaidrība un noteiktība, kā arī iespēja ne tikai jebkurai privātpersonai, bet arī valstij precīzi noteikt personu, kura atzīstama par konkrēta nekustamā īpašuma īpašnieku. Zemesgrāmatas ieraksts veicina drošumu darījumu attiecībās, un tas atbilst jebkura civiltiesiskās apgrozības dalībnieka interesēm (Satversmes tiesas 2012. gada 7. jūnija sprieduma lietā Nr. 2011-19-01 15. punkts).

Tādējādi piešķirot tiesības privatizācijas komisijai nostiprināt ieguvēja īpašuma tiesības tiek veicināta tiesiskā noteiktība un līdz ar to ne vien privatizētā objekta ieguvēja, bet arī citu cilvēku tiesību aizsardzība un demokrātiskas valsts iekārtas stiprināšana. Ar šādu regulējumu tiek sperts reāls solis privatizēto īpašumu tiesību sakārtošanai pārskatāmā termiņā, nevis neparedzamā laika nogrieznī un nekādi citi līdzekļi, kā to panākt vismaz tādā pašā apmērā, nu jau trīsdesmit gadu laikā nav tikuši atklāti, kāpēc šāda problēma vispār ir identificēta un joprojām pastāv. Turklāt ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšana atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai īsti nerada šai personai jebkādas nelabvēlīgas sekas, vismaz attiecībā uz personas likumīgajām interesēm un to īstenošanu (izvairīšanās no saistību izpildes un dažādu tiesisko pienākumu veikšanas atrodas ārpus personas likumīgajām interesēm, ko demokrātiskā un tiesiskā iekārtā valstij būtu jāaizsargā), drīzāk tas palīdz personai īstenot savas likumīgās intereses un vienlaicīgi aizsargā citu personu likumīgo interešu un tiesību īstenošanu.

Likumprojekts stājas spēkā 2024.gada 1.janvārī, vienlaicīgi ar grozījumiem likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju”, kas harmonizēs  kopējo tiesiskā regulējuma ietvaru dzīvojamo māju privatizācijas procesa pabeigšanu saprātīgā termiņā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā"
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā"

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kurām ir tiesības privatizēt dzīvokļus, neapdzīvojamās telpas, mākslinieku darbnīcas, kā arī viendzīvokļa un daudzdzīvokļu mājas, privatizēto dzīvojamo objektu īpašnieki, personas, kam pastāvēja ierobežojums privatizēt zemi zem dzīvojamās mājas.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, kurām ir tiesības privatizēt dzīvokļus, neapdzīvojamās telpas, mākslinieku darbnīcas, kā arī viendzīvokļa un daudzdzīvokļu mājas, privatizēto dzīvojamo objektu īpašnieki, personas, kam pastāvēja ierobežojums privatizēt zemi zem dzīvojamās mājas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Likumprojekta izpildē iesaistītās institūcijas likumprojektā iekļautos pasākumus nodrošinās sava budžeta līdzekļu ietvaros

4.1.1. Grozījumu projekts likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (23-TA-695), Grozījumu projekts Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā (23-TA-575), Grozījumi likumā "Par privatizācijas sertifikātiem"", likumprojekts "Grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā"  (23-TA-759)

Pamatojums un apraksts
Likumprojektu pakete, ar ko īsteno priekšlikumus privatizācijas pabeigšanai pārskatāmā nākotnē
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/ddd140ea-ea2e-4144-aa39-d1894a06cd1a 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-Publiskā apspriešanā no 16.03.2023. līdz 30.03.2023. nekādi iebildumi vai priekšlikumi par likumprojektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"
  • Valsts zemes dienests
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi