Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3517: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “V438” Rankas pagastā, Gulbenes novadā nodošanu  Gulbenes novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43.pants, likuma "Par autoceļiem" 4.panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punkts, Gulbenes novada domes 2022.gada 25.augusta lēmums Nr.GND/2022/777 (protokols Nr.16, 26.p.) "Par valsts vietējā autoceļa V438 “Ūdrupe-Rankas stacija" pārņemšanu pašvaldības īpašumā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei valstij Satiksmes ministrijas personā piederošie nekustamie īpašumi ir nododami pašvaldībai īpašumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma “V438” Rankas pagastā, Gulbenes novadā nodošanu Gulbenes novada pašvaldības īpašumā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) sagatavots, ievērojot Gulbenes novada domes 2022.gada 25.augusta lēmumu Nr.GND/2022/777 (protokols Nr.16, 26.p.) "Par valsts vietējā autoceļa V438 “Ūdrupe-Rankas stacija" pārņemšanu pašvaldības īpašumā" (turpmāk - Lēmums).
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai bez atlīdzības nodot Gulbenes novada pašvaldības īpašumā šādu valstij piederošo nekustamo īpašumu “V438” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.5084 007 0190) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5084 007 0116) 4,26 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5084 010 0069) 0,75 ha platībā un uz tām izbūvēto komplekso inženierbūvi – “Autoceļš V438 km 9,334-12,053” (būves kadastra apzīmējums 5084 007 0116 001) – valsts vietējā autoceļa V438 “Ūdrupe-Rankas stacija” posmu km 9,334-12,053, Rankas  pagastā, Gulbenes novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Gulbenes novada dome atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktam pārņemot  Nekustamo īpašumu nodrošinās autonomo funkciju realizāciju un izpildi - gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 31.maija rīkojuma Nr.297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā” 9.punktu un 9.pielikumu Nekustamā īpašuma zemes vienību ar kārtas numuru 2442 un kārtas numuru 2451 piederība atzīstama valstij. Nekustamais īpašums atrodas Satiksmes ministrijas valdījumā.
Likuma „Par autoceļiem” 4.panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumu Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3.pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļš V438 “Ūdrupe-Rankas stacija” 12,1 km kopgarumā ir iekļauts valsts vietējo autoceļu sarakstā, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0 km līdz 12,1 km.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2022.gada 10.augusta izziņā Nr.4.9/12729 ir norādījusi, ka uz Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes īpašuma „V438”, Rankas pagasts, Gulbenes novads, kadastra Nr.5084 007 0190, sastāvā ietilpstošajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 5084 007 0116, 5084 010 0069 un VAS “Latvijas dzelzceļš” lietojumā esošā „Ieriķi-Gulbene”, Rankas pagasts, Gulbenes novads, kadastra Nr.5084 011 0094, sastāvā ietilpstošās  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 5084 010 0066, ir  izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 5084 007 0116 001(“Autoceļš V438 km 9,334-12,053”) -   valsts vietējā autoceļa V438 „Ūdrupe- Rankas stacija” posms km 9,334-12,053, kurš atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Kompleksā inženierbūve "Autoceļš V438 km 9,334-12,053" (būves kadastra apzīmējums 5084 007 0116 001) ir daļa no teritoriālā zemes vienību kopuma (zemes vienību kadastra apzīmējumi 5084 010 0069, 5084 007 0116 un 5084 010 0066), kas ir ģeogrāfiski saistītas, bet ar ierakstiem publiskajās datu bāzēs – atdalītas juridiski. Tās katra atsevišķi ir reģistrētas dažādu nekustamo īpašumu sastāvos, kam par pamatu kalpo nekustamo īpašumu izmantošanas veids, kas noteikts atbilstoši tos veidojošo zemes vienību saistībai ar ēkām (būvēm) un citu publiskas nozīmes infrastruktūru.
Nekustamais īpašums “Ieriķi-Gulbene” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5084 011 0094) – Rankas pagastā, Gulbenes novadā, ietilpst valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā, kas saskaņā ar Dzelzceļa likuma 15. panta pirmo daļu nav atsavināma. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 5084 010 0066 attiecīgā daļā, uz kuras ir izvietota kompleksā inženierbūve “Autoceļš V438 km 9,334-12,053”, ir izmantojama pārbrauktuvju un to pieeju apkalpošanas pasākumiem.
Saskaņā ar likuma “Par autoceļiem” 2. pantu autoceļš ir kompleksa inženierbūve un tā kompleksā ietilpst zemes klātne, ceļa braucamā daļa, mākslīgās būves, ceļu inženierbūves un satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi. Autoceļš bez funkcionēšanai nepieciešamajiem autoceļa kompleksā ietilpstošajiem elementiem, īpaši zemes klātnes, nav izmantojams.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 15.panta trešo daļu gadījumos, kad dzelzceļa zemes nodalījuma josla pārklājas ar cita veida zemes nodalījuma joslu vai aizsargjoslu, spēkā ir stingrākās prasības un lielākais minimālais platums. Visu veidu darbību šajās vietās saskaņo ieinteresētās institūcijas. Savukārt, Aizsargjoslu likuma 35.panta piektā daļa nosaka, ja aizsargjoslas sakrīt vai krustojas, ar attiecīgo objektu ekspluatāciju un remontu saistītos darbus kopīgajos aizsargjoslu iecirkņos veic attiecīgo objektu īpašnieki vai valdītāji pēc savstarpējas vienošanās.
Ievērojot Ministru kabineta 1998. gada 6. oktobra noteikumus Nr. 392 “Dzelzceļu pārbrauktuvju un pāreju ierīkošanas, aprīkošanas, apkalpošanas un slēgšanas noteikumi”, starp VAS “Latvijas dzelzceļš” un VAS “Latvijas Valsts ceļi” (šobrīd VSIA “Latvijas Valsts ceļi”) 2013. gada 26. jūlijā tika noslēgta vienošanās Nr. 24/LVC par sadarbību dzelzceļu un autoceļu uzturēšanas robežām zemes nodalījuma joslu pārklāšanās vietās. Līdz ar to, mainoties kompleksās inženierbūves “Autoceļš V438 km 9,334-12,053” piederības faktam un Gulbenes novada pašvaldībai pārņemot to savā īpašumā, ar minēto vienošanos noteikto pienākumu izpildi no VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pāriet uz Gulbenes novada pašvaldību. Attiecīgi, ja minēto nekustamo īpašumu īpašnieki konstatēs izmaiņas faktiskajos apstākļos, kas ietekmēs savstarpējās tiesiskās attiecības, puses būs tiesīgas vienoties un precizēt vai mainīt vienošanās noteikumus atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15.panta 3. un 4.punktu inženierbūve “Autoceļš V438 km 9,334-12,053” kā Nekustamā īpašuma objekts ir reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, Gulbenes novada pašvaldība rīcībā ar Nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”. Nekustamais īpašums un uz tā plānotā infrastruktūra būs pieejama ikvienam bez ierobežojuma un bez maksas, tādējādi saglabājot vispārējās publiskās infrastruktūras statusu.
Ar Rīkojuma projektu Gulbenes novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā Nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Nekustamais īpašums ir ierakstāms zemesgrāmata uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Gulbenes novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Gulbenes novada pašvaldībai izmantot Nekustamo īpašumu Rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, Nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Gulbenes novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu un apgrūtināt tos ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Gulbenes novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētās autonomās funkcijas - gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību - izpildei.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai un Eiropas Savienības finansējuma piesaistei ceļu un citas infrastruktūras sakārtošanai, darbavietu radīšanai un privāto investīciju piesaistei valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais Nekustamais īpašums ir nododams pašvaldībai īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, Gulbenes novada pašvaldība rīcībā ar Nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Autoceļu lietotāji.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā, pašvaldībai izbūvējot jaunus objektus un tos labiekārtojot fizisko personu sadzīves ērtībām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Gulbenes novada pašvaldība. Gulbenes novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā Nekustamo īpašumu, saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas „Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas „Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009.gada 29.septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā Nekustamā īpašuma piederību Gulbenes novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Gulbenes novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Gulbenes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu Gulbenes novada pašvaldība ar Nekustamā īpašuma pārņemšanu nodrošinās autonomās funkcijas izpildi un gādās par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi