24-TA-2909: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ar īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem saistīto zaudējumu noteikšanas kārtība vai Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams izstrādāt jaunu noteikumu projektu un atbalstu saskaņot Eiropas Komisijā, jo esošais valsts atbalsts ir saskaņots laika periodam līdz 2025.gada 30.aprīlim.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta "Kārtība, kādā nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir noteikt zaudējumu apmērus augkopības, lopkopības un biškopības nozarēs par būtiskiem postījumiem, ko nodarījuši īpaši aizsargājamo nemedījamo un migrējošo sugu dzīvnieki.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Eiropas Komisijas 2020. gada 13. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53793 un 2020. gada 28. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53792 “Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarīto postījumu kompensēšana zemes īpašniekiem un lietotājiem” saderību ar kopējo tirgu ir spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim. Līdz ar to spēkā esošie Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" zaudēs spēku 2025. gada 1. maijā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" paredzēja kārtību zaudējumu apmēra noteikšanai augkopības, akvakultūras, lopkopības un biškopības nozarēs.
Valsts atbalsta uzraudzībā un administrēšanā iepriekšējā periodā kompetentā iestāde ir uzkrājusi pieredzi un praksi, kas ļauj precizēt atbalsta nosacījumus, komisijas izveidē iesaistītās iestādes, lai nodrošinātu precīzāku un mērķētāku atbalstu.
Valsts atbalsta uzraudzībā un administrēšanā iepriekšējā periodā kompetentā iestāde ir uzkrājusi pieredzi un praksi, kas ļauj precizēt atbalsta nosacījumus, komisijas izveidē iesaistītās iestādes, lai nodrošinātu precīzāku un mērķētāku atbalstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Migrējošie putni parasti pulcējas lielos baros un ceļošanas laikā periodiski apstājas, lai atpūstos, barotos un pārlaistu nelabvēlīgus laika apstākļus. Regulāras apstāšanās vietas ir ļoti nozīmīgas, lai putni spētu sasniegt ceļošanas galamērķi. Ja migrējošie puniem trūkst dabisku barošanās un atpūtas vietu, tad tie apmetas lauksaimniecības zemēs, kultivētajās platībās, kur turklāt ir vieglāk pieejama barība. Migrējošo putnu sugas jeb gājputni, piemēram, zosis, gulbji, dzērves var nodarīt zaudējumus augkopības nozarei. Visbiežāk postījumus sējumiem nodara zosis un dzērves, savukārt visbiežāk postītās augu kultūras ir lauka pupas un ziemas kvieši.
Savukārt īpaši aizsargājamā suga – lācis nodara postījumus biškopībai, kā arī var nodarīt zaudējumus lopkopībai. Lāču skaits Latvijā un reģionā kopumā palielinās, kas var izraisīt pieaugošu konfliktsituāciju skaitu – postījumus bišu dravās un uzbrukumus lauksaimniecības dzīvniekiem.
Akvakultūrai nodarītos zaudējumus, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, piemēram, zivjēdāju putnu un ūdru nodarītajiem postījumiem nākamajā periodā ir rasta iespēja atbalstīt ar Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu saistītā darbības veidā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus", tad noteikumu projekts šo jomu neskar. Citās nozarēs šādi būtiski zaudējumi, ko rada īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki, nav paredzami.
Šis noteikumu projekts neattiecas uz aizsargājamās sugas - vilka nodarītajiem zaudējumiem lopkopībai. Latvijā pēdējos gados ir vairāk postījumu, piemēram, 2023. gadā ziņots par 123 uzbrukumiem, galvenokārt aitām, bet to novēršanas iespējas Latvijā ir nacionāli risināms un pilnveidojams jautājums. Uzskaitēs 2000. gadā novērtēts ap 560 vilku, savukārt 2024. gadā populācija sasniedza jau 1400 vilku, kas liecina, ka vilku skaits Latvijā palielinās, no 2000. līdz 2020. gadam ziņoti vidēji 25 vilku uzbrukumi mājdzīvniekiem gadā.
Lai gan Eiropas Padomes 1979. gada 16. septembra Bernes konvencijā par Eiropas dzīvās dabas un dabisko dzīvotņu aizsardzību (turpmāk - Bernes Konvencija) ir rasts atbalsts vilkam noteikt elastīgāku aizsardzības režīmu, diskusija par statusa maiņu Padomes 1992. gada 21. maija Direktīvā 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva) nav uzsākta, turklāt šis process nemainītu tagadējo Latvijas vilku populācijas aizsardzības un apsaimniekošanas statusu.
Saskaņā ar izņēmumiem Bernes konvencijā un Biotopu direktīvā, Latvijā jau šobrīd ir atļauta vilku limitēta medīšana, ir nodrošināts elastīgs vilku apsaimniekošanas un aizsardzības režīms, kas kopā ar prevencijas un kompensācijas pasākumiem būtu risinājumu kopums pieaugoša vilku skaita regulēšanai un lopkopības zaudējumu novēršanai. Latvijas Valsts mežzinātnes institūta ’’Silava’’ 2024.gada pētījumā "Medību ietekme uz pelēkā vilka (Canis lupus) populācijas stāvokli Latvijā" norādīts, ka preventīvo aizsardzības līdzekļu lietojums joprojām ir nepietiekams 2/3 gadījumu aizsardzības līdzekļi nav bijuši vispār vai vērtējami kā neefektīvi. ES finanšu līdzekļu izmantošana lielo plēsēju prevencijas pasākumiem (piemēram, žogiem, sargsuņiem) Latvijā ir paredzēta Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskajā plānā 2023. - 2027. gadam.
Savukārt īpaši aizsargājamā suga – lācis nodara postījumus biškopībai, kā arī var nodarīt zaudējumus lopkopībai. Lāču skaits Latvijā un reģionā kopumā palielinās, kas var izraisīt pieaugošu konfliktsituāciju skaitu – postījumus bišu dravās un uzbrukumus lauksaimniecības dzīvniekiem.
Akvakultūrai nodarītos zaudējumus, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, piemēram, zivjēdāju putnu un ūdru nodarītajiem postījumiem nākamajā periodā ir rasta iespēja atbalstīt ar Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu saistītā darbības veidā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus", tad noteikumu projekts šo jomu neskar. Citās nozarēs šādi būtiski zaudējumi, ko rada īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki, nav paredzami.
Šis noteikumu projekts neattiecas uz aizsargājamās sugas - vilka nodarītajiem zaudējumiem lopkopībai. Latvijā pēdējos gados ir vairāk postījumu, piemēram, 2023. gadā ziņots par 123 uzbrukumiem, galvenokārt aitām, bet to novēršanas iespējas Latvijā ir nacionāli risināms un pilnveidojams jautājums. Uzskaitēs 2000. gadā novērtēts ap 560 vilku, savukārt 2024. gadā populācija sasniedza jau 1400 vilku, kas liecina, ka vilku skaits Latvijā palielinās, no 2000. līdz 2020. gadam ziņoti vidēji 25 vilku uzbrukumi mājdzīvniekiem gadā.
Lai gan Eiropas Padomes 1979. gada 16. septembra Bernes konvencijā par Eiropas dzīvās dabas un dabisko dzīvotņu aizsardzību (turpmāk - Bernes Konvencija) ir rasts atbalsts vilkam noteikt elastīgāku aizsardzības režīmu, diskusija par statusa maiņu Padomes 1992. gada 21. maija Direktīvā 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva) nav uzsākta, turklāt šis process nemainītu tagadējo Latvijas vilku populācijas aizsardzības un apsaimniekošanas statusu.
Saskaņā ar izņēmumiem Bernes konvencijā un Biotopu direktīvā, Latvijā jau šobrīd ir atļauta vilku limitēta medīšana, ir nodrošināts elastīgs vilku apsaimniekošanas un aizsardzības režīms, kas kopā ar prevencijas un kompensācijas pasākumiem būtu risinājumu kopums pieaugoša vilku skaita regulēšanai un lopkopības zaudējumu novēršanai. Latvijas Valsts mežzinātnes institūta ’’Silava’’ 2024.gada pētījumā "Medību ietekme uz pelēkā vilka (Canis lupus) populācijas stāvokli Latvijā" norādīts, ka preventīvo aizsardzības līdzekļu lietojums joprojām ir nepietiekams 2/3 gadījumu aizsardzības līdzekļi nav bijuši vispār vai vērtējami kā neefektīvi. ES finanšu līdzekļu izmantošana lielo plēsēju prevencijas pasākumiem (piemēram, žogiem, sargsuņiem) Latvijā ir paredzēta Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskajā plānā 2023. - 2027. gadam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā zemes īpašnieks vai lietotājs pēc būtisku postījumu konstatēšanas iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldē pieteikumu kompensācijas saņemšanai; Dabas aizsardzības pārvaldes izveidota komisija novērtē augkopībai, lopkopībai vai biškopībai nodarītos zaudējumus, aprēķina zaudējumus monetārā izteiksmē.
Lai saņemtu kompensāciju, postījumu vietā ir jābūt īstenotiem aizsardzības pasākumiem postījumu novēršanai, piemēram, jābūt uzstādītiem vizuālajiem vai akustiskajiem atbaidītājiem.
Lai saņemtu kompensāciju, postījumu vietā ir jābūt īstenotiem aizsardzības pasākumiem postījumu novēršanai, piemēram, jābūt uzstādītiem vizuālajiem vai akustiskajiem atbaidītājiem.
Problēmas apraksts
Valsts atbalsts ir saskaņots Eiropas Komisijā: pieņemts 2020. gada 13. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53793 un 2020. gada 28. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53792 “Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarīto postījumu kompensēšana zemes īpašniekiem un lietotājiem” saderību ar kopējo tirgu ir spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim.
Risinājuma apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt konkrēto zemju īpašniekus vai lietotājus, valsts atbalsts paredz kompensēt nelabvēlīgākus apstākļus konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem. Publisko līdzekļu piešķīrums kvalificējas komercdarbības atbalstam Komercdarbības atbalsta likuma 5. panta izpratnē, līdz ar to noteikumu projektā atbalsta nosacījumi noteikti atbilstoši nākamā perioda regulējumam, proti, atbilstoši Komisijas 2022. gada 14. decembra regulai Nr. 2022/2472/ES, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula Nr. 2022/2472). Valsts atbalsta nosacījumi stāsies spēkā Eiropas Komisijas saskaņotā valsts atbalsta termiņā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- zemes īpašnieki vai lietotāji, kuri nodarbojas ar augkopību, lopkopību vai biškopību
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar tos zemes īpašniekus vai lietotājus, kuriem ir risks, ka to saimniecisko darbību augkopības, lopkopības vai biškopības nozarēs var ietekmēt īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi.
Juridiskās personas
- zemes īpašnieki vai lietotāji, kuri nodarbojas ar augkopību, lopkopību vai biškopību
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar tos zemes īpašniekus vai lietotājus, kuriem ir risks, ka to saimniecisko darbību augkopības, lopkopības vai biškopības nozarēs var ietekmēt īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību augkopības, lopkopības un biškopības nozarēs, tad valsts atbalstu ir plānots saskaņot Eiropas Komisijā un noteikumi stāsies spēkā tikai pēc Eiropas Komisijas pozitīva lēmuma saņemšanas.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību, tad valsts atbalstu ir plānots saskaņot Eiropas Komisijā.
Jāuzsver, ka uzņēmējdarbības risku novēršanai un mazināšanai, kas ir arī viens no atbalsta saņemšanas nosacījumiem, uzņēmējam ir jānodrošina aizsardzības pasākumi postījumu novēršanai, piemēram, jābūt uzstādītiem vizuālajiem vai akustiskajiem atbaidītājiem, vai jāīsteno citi pasākumi, piemēram, šķēršļi, elektriskie gani, letāla atbaidīšana, ciktāl tie nav pretrunā ar vides un dabas aizsardzības prasībām.
Jāuzsver, ka uzņēmējdarbības risku novēršanai un mazināšanai, kas ir arī viens no atbalsta saņemšanas nosacījumiem, uzņēmējam ir jānodrošina aizsardzības pasākumi postījumu novēršanai, piemēram, jābūt uzstādītiem vizuālajiem vai akustiskajiem atbaidītājiem, vai jāīsteno citi pasākumi, piemēram, šķēršļi, elektriskie gani, letāla atbaidīšana, ciktāl tie nav pretrunā ar vides un dabas aizsardzības prasībām.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību augkopības, lopkopības un biškopības nozarēs neatkarīgi no saimniecības lieluma, līdz ar to var ietekmēt šajās nozarēs darbojošos mazos un vidējos uzņēmējus.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt konkrēto zemju īpašniekus vai lietotājus, valsts atbalsts paredz kompensēt nelabvēlīgākus apstākļus konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, līdz ar to valsts atbalstu ir plānots saskaņot Eiropas Komisijā.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums valsts atbalstam kārtējā gadā 819 604 euro Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 24.08.00 "Nacionālo parku darbības nodrošināšana" ir plānots kompensāciju izmaksai atbilstoši:
1) Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, pēc atbalsta saskaņošanas ar Eiropas Komisiju atbilstoši nosacījumiem šajā noteikumu projektā),
2) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumiem Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru".
1) Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, pēc atbalsta saskaņošanas ar Eiropas Komisiju atbilstoši nosacījumiem šajā noteikumu projektā),
2) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumiem Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai"
Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumi Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 37.nr.) ir spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim atbilstoši Eiropas Komisijā saskaņotajam valsts atbalsta periodam.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Regulas 2022/2472 29. pantā noteiktās prasības pārņemtas pilnībā noteikumu projekta 2., 4., 9., 10. punktā un neparedz stingrākas prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana nodrošināta no 2025. gada 6.-20. februārim, informācija pieejama https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/fcd7cb87-265e-41b9-83c7-05194827f98a
Ņemts vērā Latvijas Biškopības biedrības priekšlikums. Lai mazinātu nozaru un dabas aizsardzības konfliktu risku, precizēts noteikumu projekta 5. punktā noteiktais, ka zaudējumus nosaka, ja nodarīto zaudējumu apmērs lopkopības un biškopības nozarē pārsniedz 175 euro, kas ir pielīdzinātas vienas nopostītas bišu saimes izmaksām.
Ņemts vērā Latvijas Biškopības biedrības priekšlikums. Lai mazinātu nozaru un dabas aizsardzības konfliktu risku, precizēts noteikumu projekta 5. punktā noteiktais, ka zaudējumus nosaka, ja nodarīto zaudējumu apmērs lopkopības un biškopības nozarē pārsniedz 175 euro, kas ir pielīdzinātas vienas nopostītas bišu saimes izmaksām.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
- Latvijas valsts mežzinātnes institūts "SILAVA"
- SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Valsts meža dienests
- Dabas aizsardzības pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Putni migrāciju laikā periodiski apstājas, lai atpūstos, barotos un pārlaistu nelabvēlīgus laika apstākļus. Ja migrējošiem putniem trūkst dabiskas barošanās un atpūtas vietas, tad tie apmetas lauksaimniecības zemēs, kultivētajās platībās, kur ir vieglāk pieejama barība. Savukārt īpaši aizsargājamā suga – lācis var nodarīt zaudējumus biškopībai un lopkopībai. Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt konkrēto zemju īpašniekus vai lietotājus, valsts atbalsts paredz kompensēt nelabvēlīgākus apstākļus konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi