Anotācija (ex-ante)

22-TA-2721: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Zāļu valsts aģentūras 2022. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Zāļu valsts aģentūras 2022. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
           1. Publisko aģentūru likuma 13. panta trešo daļu, kas nosaka, ka valsts aģentūra Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā patstāvīgi veido valsts aģentūras budžetu. Valsts aģentūras budžetu apstiprina Ministru kabinets (turpmāk – MK).
           2. Publisko aģentūru likuma 14. panta otro daļu, kas nosaka, ka gada beigās valsts aģentūras kontā esošo līdzekļu atlikums, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem un ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, paliek valsts aģentūras rīcībā, un to drīkst izlietot izdevumu finansēšanai nākamajā gadā vai turpmākajos gados.
           3. Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta (11) daļa nosaka, ka budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžetu projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas) līdz kārtējā gada 1. septembrim, un Ministru kabinets tos apstiprina līdz kārtējā gada 15. septembrim.
           4. Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektā daļa nosaka, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamajā gadā izdevumu finansēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No ZVA neizmantotā 2021.gada maksas pakalpojumu līdzekļu atlikuma uz 2022.gada 1.janvāri 1 540 557 euro apmērā,no tiem 29 773 euro novirzīt VM IT sistēmu attīstībai, 429 728 euro novirzīt NMPD degvielu sadārdzinājuma daļējai segšanai, medicīniskās gāzes (skābekļa) iegādes un balonu nomas izdevumu segšanai, 185 380 euro novirzīt VTMEC energoresursu sadārdzinājuma segšanai un neatliekamu pamatfunkciju uzturēšanai, savukārt 75 630 euro novirzīt PSMVM komunālo pakalpojumu sadārdzinājuma segšanai un 820 046 euro apmērā paredzēts novirzīt ZVA svarīgāko pasākumu apmaksai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
       MK 2022.gada 3.maijā pieņēma noteikumus Nr. 272 “Kārtība un prasības, kādā pieprasa, piešķir un izmaksā kompensāciju vai atsaka to piešķirt par vakcīnas pret Covid-19 infekciju apstiprināto blakusparādību dēļ izraisīto smago vai vidēji smago kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai", kas nosaka, ka atbildīgā iestāde par pacienta veselībai vai dzīvībai radītā smaga vai vidēji smaga kaitējuma konstatēšanu, kompensācijas apmēra noteikšanu, piešķiršanu un izmaksāšanu ir Zāļu valsts aģentūra. Lai nodrošinātu jauno pārvaldes uzdevumu izpildi 2022. gadā ir nepieciešams palielināt izdevumus 278 367 euro apmērā, ieplānojot izdevumus atlīdzībai 267 512 euro apmērā (EKK 1000), precēm un pakalpojumiem 5 874 euro apmērā (EKK 2000) un pamatkapitāla veidošanai 4 981 euro apmērā (EKK 5000), vienlaikus novirzot neizmantotā 2021. gada maksas pakalpojumu līdzekļu atlikuma uz 2022. gada 1. janvāri. Savukārt, 2023.gadā un turpmāk ik gadu 417 550 euro apmērā, no tiem izdevumus atlīdzībai 401 268 euro apmērā (EKK 1000), precēm un pakalpojumiem 8 810 euro apmērā (EKK 2000) un pamatkapitālā veidošanai 7 472 euro apmērā (EKK 5000).
       Papildu nepieciešamais finansējums 278 367 euro apmērā bija paredzēts, lai nodrošinātu jauno pārvaldes uzdevumu izpildi sākot no 2022. gada 1.maija. Papildu nepieciešamā finansējuma bija iekļauts summa 122 467 euro apmērā, lai noslēgtu sadarbības līgumus ar augsti kvalificētiem speciālistiem ārstiem par dalību izvērtējumos (ekspertīzēs). Detalizēti aprēķini var redzēt MK 2022.gada 3.maija noteikumu Nr.272 ““Kārtība un prasības, kādā pieprasa, piešķir un izmaksā kompensāciju vai atsaka to piešķirt par vakcīnas pret Covid-19 infekciju apstiprināto blakusparādību dēļ izraisīto smago vai vidēji smago kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai” anotācijā.
         
       Šobrīd Zāļu valsts aģentūras 2022. gada budžetu nosaka MK 2022. gada 6.jūlija rīkojums Nr. 489 “Par Zāļu valsts aģentūras 2022. gada budžeta apstiprināšanu” kurā ir apstiprināti ieņēmumi 6 381 427 euro apmērā un izdevumi 7 706 831 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2022. gada 1. janvāri 1 325 404 euro apmērā) atbilstoši šā rīkojuma pielikumam.

      Rīkojuma projekts paredz, ka saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41.panta 1.1 daļu jāapstiprina Zāļu valsts aģentūras 2022. gada budžeta ieņēmumus 6 381 427 euro apmērā un izdevumus 7 921 984 euro apmērā (tai skaitā izdevumu finansēšanai novirzot maksas pakalpojumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2022.gada 1.janvāri 1 540 557 euro apmērā) atbilstoši rīkojuma projekta pielikumam.

      ZVA konta atlikums uz 2022.gada 1.janvāri ir 1 540 557 euro apmērā, tai skaitā: 820 046 euro apmērā paredzēts novirzīt ZVA svarīgāko pasākumu apmaksai, 75 630 euro apmērā novirzīt muzeja komunālo pakalpojumu sadārdzinājuma izdevumu segšanai, pārdalot finansējumu uz PSMVM budžetu (saskaņā ar MK 2022.gada 16.jūnija rīkojumu Nr.431), 429 728 euro apmērā paredzēts novirzīt NMPD degvielu izmaksu sadārdzinājuma daļējai segšanai, medicīniskās gāzes (skābekļa) iegādes un medicīniskās gāzes  (skābekļa) balonu nomas pakalpojumu izdevumu segšanai, pārdalot finansējumu uz NMPD budžetu (saskaņā ar MK 2022.gada 16.jūnija rīkojumu Nr.431), 29 773 euro apmērā paredzēts novirzīt VM, lai nodrošinātu Horizon un Namejs sistēmu attīstību un 185 380 euro apmērā paredzēts novirzīt VTMEC energoresursu izmaksu sadārdzinājuma segšanai, neatliekamu pamatfunkciju pasākumu uzturēšanai.
         

    1) Zāļu valsts aģentūras 820 046 euro apmērā:
       - 820 046 euro apmērā - lai segtu izdevumus, saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 14.panta otro daļu un Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piekto daļu valsts aģentūras kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamajā gadā izdevumu finansēšanai, tāpēc ZVA plāno 2022.gadā nodrošināt šādus pasākumus:
       - 93 133 euro apmērā – kompensācijas prasījumu par vakcīnas pret Covid-19 infekciju apstiprināto blakusparādību dēļ pacienta veselībai vai dzīvībai radītā smaga vai vidēji smaga kaitējuma izvērtēšanai, kompensācijas apmēra noteikšanai, piešķiršanai un izmaksāšanai;
       - 122 467 euro apmērā – lai noslēgtu sadarbības līgumus ar augsti kvalificētiem speciālistiem ārstiem par dalību izvērtējumos (ekspertīzēs) kompensācijas prasījumu par vakcīnas pret Covid-19 infekciju apstiprināto blakusparādību dēļ pacienta veselībai vai dzīvībai radītā smaga vai vidēji smaga kaitējuma izvērtēšanai;
       - 71 352 euro apmērā – audu, šūnu un orgānu ieguves un izmantošanas vietu, asins kabinetu, asins sagatavošanas nodaļu un Valsts asinsdonoru centra atbilstības novērtēšanai un uzraudzībai;
       - 128 417 euro apmērā – Latvijā ražotu medicīnisko ierīču reģistrēšanai, atļauju speciāli piegādāto medicīnisko ierīču laišanai apgrozībā izsniegšanai, kā arī medicīnisko ierīču vigilances veikšanai un atļauju izsniegšanai medicīnisko ierīču klīniskās izpētes veikšanai;
       - 404 677 euro apmērā – norēķiniem par iepriekšējā pārskata perioda.
     2) Paula Stradiņa medicīnas vēstures muzejam nepieciešamie finanšu līdzekļi – 75 630 euro apmērā novirzīt muzeja komunālo pakalpojumu sadārdzinājuma izdevumu segšanai (pārdalīts saskaņā ar MK 2022.gada 14.jūnija rīkojumu Nr.431);
     3) Veselības ministrijai nepieciešami finanšu līdzekļi –  29 773 euro apmērā, lai nodrošinātu Horizon un Namejs sistēmu uzturēšanu un attīstību;
     4) Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam nepieciešami finanšu līdzekļi – 429 728 euro apmērā, degvielu izmaksu sadārdzinājuma daļējai segšanai, medicīniskās gāzes (skābekļa) iegādes un medicīniskās gāzes  (skābekļa) balonu nomas pakalpojumu izdevumu segšanai (pārdalīts saskaņā ar MK 2022.gada 14.jūnija rīkojumu Nr.431);
     5) Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram nepieciešami finanšu līdzekļi – 185 380 euro apmērā energoresursu izmaksu sadārdzinājuma segšanai, neatliekamu pamatfunkciju pasākumu uzturēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
     1) VM un tās padotības iestādēs no 2019.gada 1.janvāra ir ieviesta centralizēta resora finanšu un saimniecisko resursu vadības sistēma Horizon (turpmāk – Horizon), kas nodrošina centralizētu grāmatvedības uzskaiti un ļauj kontrolēt resora izdevumus un centralizēta vienotā dokumentu vadības sistēma Namejs (turpmāk – Namejs). Ņemot vērā, ka Horizon un Namejs ir ieviesti ES struktūrfondu finansēta projekta ietvaros, daļēji projekta ietvaros tiks nodrošināta arī sākotnējā sistēmu uzturēšana, tomēr turpmākai pilnu sistēmu uzturēšanai un attīstībai plānots izmantot iepriekš iestāžu Horizon un Namejs uzturēšanai un attīstībai paredzēto finansējumu. Sistēmu uzturēšanu un turpmāku attīstību centralizēti veiks VM, līdz ar to nepieciešams pārdalīt finansējumu uz VM minēto funkciju nodrošināšanai.
     2) VTMEC 2022.gadam piešķirto līdzekļu apjoms jau ilgstoši ir nepietiekošs, lai nodrošinātu pamatfunkciju izpildes nepārtrauktību un ilgtspēju, un lai segtu izdevumus pilnā apmērā par VTMEC ēku uzturēšanu, t.sk. izmaksas, kas saistītas ar inflāciju un ar energoresursu cenu pieaugumu. Lai mazinātu pamatfunkciju pārtraukšanas riskus, VTMEC 2022.gadā ir nepieciešams papildus finansējums 185 380 euro apmērā.

     Ņemot vērā to, ka veselības aprūpes sistēmas ietvaros finanšu līdzekļi šādiem pasākumiem nav atrodami, VM uzskata par nepieciešamu nekavējoši izmantot Publisko aģentūru likuma 13.panta ceturtajā daļā paredzētās tiesības noteikt veselības aprūpes budžetā ieskaitāmo ienākumu daļu no ZVA ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
     VM sagatavoja projektu, kas paredz ieskaitīt VM budžetā ZVA līdzekļu atlikumu, lai nodrošinātu Horizon un Namejs sistēmu attīstību un VTMEC energoresursu izmaksu sadārdzinājuma segšanai, neatliekamu pamatfunkciju pasākumu uzturēšanai, paredzot rīkojuma projekta pielikumā “Zāļu valsts aģentūras ieņēmumu un izdevumu atšifrējums 2022.-2024.gadam” kopējo finansiālo ietekmi 215 153 euro apmērā.
 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams apstiprināt Zāļu valsts aģentūras 2022. gada budžetu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2022. gada 6.jūlija rīkojumu Nr. 489 “Par Zāļu valsts aģentūras 2022.gada budžeta apstiprināšanu”.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 547 942
215 153
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 547 942
215 153
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 637 655
215 153
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 637 655
215 153
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-89 713
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-89 713
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
     ZVA ir budžeta nefinansēta iestāde un VM budžetā tā netiek atspoguļota.
     Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz 215 153 euro apmērā palielināt:
       - valsts budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” resursus izdevumu segšanai (17.1.1.0. Valsts budžeta iestāžu saņemtie transferti no savas ministrijas, centrālās valsts iestādes padotībā esošām no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm) un atbilstošos izdevumus 29 773 euro apmērā VM izdevumiem precēm un pakalpojumiem (2000 kods):
             1. 16 213 euro apmērā, lai nodrošinātu Namejs uzturēšanu un attīstību;
             2. 13 560 euro apmērā, lai nodrošinātu Horizon programmatūras koda uzturēšanu 10 941 euro un Horizon programmatūras koda attīstību 2 619 euro; 27 stundas * 97 euro/h = 2 619 euro;
       - valsts budžeta apakšprogrammas 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” resursus izdevumu segšanai (17.1.1.0. Valsts budžeta iestāžu saņemtie transferti no savas ministrijas, centrālās valsts iestādes padotībā esošām no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm) un atbilstošos izdevumus 185 380 euro apmērā, no tiem VM izdevumiem preces un pakalpojumi (2000 kods) – 177 664 euro apmērā un pamatkapitāla veidošana (5000 kods) – 7 716 euro apmērā. Detalizētus aprēķinus skatīties anotācijas no 1.-5.pielikumam.
      ZVA naudas līdzekļu atlikuma daļu 215 153 euro apmērā plānots novirzīt kā transfertu VM valsts budžetā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
     VM budžeta apropriācijas palielināšana tiks veikta atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta (131) daļas 1.punktam, kas nosaka, ka  Finanšu ministram ir tiesības, informējot par to Saeimu, veikt apropriāciju izmaiņas valsts budžeta saņemamajiem transfertiem no budžeta nefinansēto iestāžu budžetiem.
     VM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegts Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas palielināšanai atbilstoši šā protokollēmuma 2. punktam.
      Finanšu ministrs, informējot Saeimu, palielinās Veselības ministrijai likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” noteikto apropriāciju par 215 153 euro.
Projekts šo jomu neskar.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projekts šo jomu neskar.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības ministrija, Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projekts šo jomu neskar.

6.4. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
Pielikumi