Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-370: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Starptautiskās krimināltiesas nolīgumu par Starptautiskās krimināltiesas spriedumu izpildi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumu "Par 1998.gada 17.jūlija Romas Starptautiskās krimināltiesas Statūtiem" (turpmāk - Likums par Romas statūtiem), kas stājās spēkā 2002. gada 28. jūnijā, Latvija pieņēma un apstiprināja Romas Starptautiskās krimināltiesas Statūtus (turpmāk – Romas statūti). Atbilstoši Romas statūtu 1. un 5.pantam Starptautiskā krimināltiesa (turpmāk – Tiesa) ir pastāvīga institūcija, un tā ir tiesīga realizēt savu jurisdikciju pār personām vissmagāko starptautiska mēroga noziegumu gadījumos, kā norādīts šajos Statūtos un ir komplementāra nacionālajai kriminālajai jurisdikcijai. Tiesas jurisdikcijā ir tikai vissmagākie noziegumi, kas skar visu starptautisko sabiedrību kopumā, proti, genocīds, noziegumi pret cilvēci, kara noziegumi un agresija. Romas statūtu 103.panta 1.punkta a) apakšpunkts noteic, ka brīvības atņemšanas sods tiek izciests Valstī, kuru nozīmē Tiesa no Valstu saraksta, kuras ir izteikušas Tiesai gatavību uzņemt notiesātās personas. Tiesas Procedūras un pierādījumu noteikumu (turpmāk – Noteikumi) 200. noteikuma 5. punkts noteic, ka Tiesa var noslēgt divpusējas vienošanās (turpmāk – divpusējās vienošanās) ar valstīm, lai izveidotu satvaru Tiesas notiesātu personu uzņemšanai atbilstoši Romas statūtiem. Šobrīd šādas spēkā esošas vienošanās jeb nolīgumus ir noslēgušas 14 valstis (Austrija, Beļģija, Dānija, Francija, Slovēnija, Somija, Zviedrija, Apvienotā Karaliste, Argentīna, Gruzija, Kolumbija, Norvēģija, Mali un Serbija).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Par Latvijas Republikas un Starptautiskās krimināltiesas nolīgumu par Starptautiskās krimināltiesas spriedumu izpildi" izstrādāts, lai ratificētu Nolīgumu starp Latvijas Republiku un Starptautisko krimināltiesu par Starptautiskās krimināltiesas spriedumu izpildi (turpmāk – Nolīgums). Likumprojekts paredz, ka Nolīgums stājas spēkā tā 13. pantā noteiktajā laikā un kārtībā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ir vairāki iemesli, kuru dēļ Tiesa paļaujas uz divpusējām vienošanām. Piemēram, skaidrības dēļ, jo divpusējo vienošanos noteikumi ir izkliedēti Romas statūtos un Noteikumos, bet atsevišķos gadījumos tie ir atrodami citur, nevis nodaļās ar virsrakstu “IZPILDE”. Tāpat divpusējo vienošanos paraugs par soda izpildi, kas tiek izmantots par pamatu sarunām, apkopo iepriekš minētos regulējumus, tādējādi divpusējās vienošanās kalpo kā atskaites punkts gan Tiesai, gan izpildes valstij, kā arī pilda dažādu izpildes procesa posmu hronoloģiskāk, kā arī visaptverošākā veidā. Turklāt Tiesas pieredze ir tāda, ka dažādām dalībvalstīm ir atšķirīga prakse attiecībā uz no Romas statūtiem izrietošo saistību ieviešanu savos tiesību aktos. Tāpat Tiesas pieredze liecina, ka tās sprieduma faktiskās izpildes process dalībvalstīs var būt tāds, kurā iekšzemē bieži vien būs iesaistīta vēstniecība, vairākas valdības ministrijas un valsts/reģionāla cietuma dienests. Līdz ar to Tiesa ieskatā ir svarīgi, ka visiem sarunu partneriem ir noderīgi skaidri ietvert noteikumus, kas reglamentē Tiesas spriedumu izpildi.
Operatīvā līmenī Tiesas pieredze liecina, ka divpusējās vienošanās esamība veicinās ātrāku notiesāto personu nodošanu izpildes valstij, kas ir svarīgi kontekstā ar cilvēktiesībām, kas nosaka, ka personas, kas izcieš sodu, lielā mērā ir jātur atsevišķi no tām, kuras nav notiesāts. Ja ir izveidots skaidrs tiesiskais regulējums, tas var paātrināt šo procesu. Tāpat divpusējā vienošanās paredz iespējas gan Tiesai, gan attiecīgajai valstij pēc iespējas ātrāk risināt visas ar izpildi saistītos jautājumus.
Tiesas pieredze liecina, ka dalībvalstīm sarunu process par divpusējām vienošanām ir izrādījies noderīgs līdzeklis, lai apspriestu kādas konkrētas valsts vajadzības saistībā ar izpildi, noteiktu jebkādas īpašas problēmas, kas varētu rasties, un pielāgotu tekstu konkrētām valstīm vajadzībām, ja vien šādas vajadzības atbilst Tiesas tiesiskā regulējuma noteikumiem. Divpusējās vienošanās parakstīšanai ir arī simboliska funkcija, kas apliecina atbalstu Tiesas darbam un brīvprātīgu sadarbību, lai nodrošinātu šī darba sekmīgu norisi. Visbeidzot, ir svarīgi paturēt prātā, ka divpusējās vienošanās noslēgšana tikai nodrošina ietvaru iespējamai turpmākai sodu izpildei, bet tas nerada valstij pienākumu jebkurā brīdī pieņemt kādu konkrētu notiesāto personu.
Tiesa līdz šim ir devusi lielu priekšroku divpusējo vienošanos noslēgšanai, kas ievērojami atvieglo Tiesas Prezidija darbu un apmaiņu ar izpildes valstīm. Lai gan process kā tāds var prasīt zināmu laiku, jo īpaši gadījumos, kad jāpabeidz iekšējās procedūras, Tiesa secinājusi, ka šis process ir vērtīgs, jo abas puses nodrošina tiesību normu konsekventu piemērošanu, kā arī sekmīgu praktisko sadarbību.  

Šobrīd sadarbība starp Tiesu un dalībvalstīm (tajā skaitā Latviju) jautājumā, kas skar Tiesas pieņemto spriedumu izpildi dalībvalstīs notiek pamatā atbilstoši Romas Statūtu 10.sadaļas “IZPILDE” 103.panta pamata. Minētais pants paredz valstu lomu brīvības atņemšanas soda izpildē. Atbilstoši panta pirmās daļas (a) punktam brīvības atņemšanas sods tiek izciests Valstī, kuru nozīmē Tiesa no Valstu saraksta, kuras ir izteikušas Tiesai gatavību uzņemt notiesātās personas.  Atbilstoši panta daļas b) un c) punktam Valsts, kas attiecīgajā gadījumā ir nozīmēta, nekavējoties informē Tiesu, vai tā piekrīt Tiesas nozīmējumam. Ja valsts izsaka piekrišanu, tā var noteikt nosacījumus uzņemšanai vienojoties ar Tiesu. No minētā izriet, ka dalībvalstij ir tiesības izteikt viedokli, vai tā gatava veikt Tiesas pieņemtā sprieduma izpildi savā teritorijā. Kā pozitīvs sadarbības posms tiek atzīmēta iespēja izteikt piekrišanu, kā arī vienoties par notiesātās personas pārņemšanas nosacījumiem veikto konsultāciju ietvaros.
Romas Statūtu 103.pants ir ieviests Kriminālprocesa likuma (turpmāk – KPL) 904.pantā, kas paredz Tiesas notiesājoša sprieduma izpildes nosacījumus. Panta pirmā daļa noteic, ka ja Tiesa noteikusi, ka ar brīvības atņemšanu saistītais sods notiesātajai personai izpildāms Latvijā, Tieslietu ministrija (kompetentā iestāde sadarbībā ar Tiesu) nekavējoties informē Tiesu par soda izpildes iespējamību vai arī par apstākļiem, kas varētu būtiski ietekmēt soda izpildi Latvijā. Atbilstoši panta otrās daļas nosacījumam soda izpilde notiek tādā pašā kārtībā kā Latvijā notikušā kriminālprocesā piespriesta soda izpilde. Notiesātajai personai ir tiesības netraucēti un konfidenciāli sazināties ar Tiesu, bet Tiesai ir tiesības veikt soda izpildes uzraudzību.
Gan Romas Statūtu 103.pants, gan arī KPL 904.pants paredz Latvijai iespējas, tiesības un pienākumus notiesātas personas pārņemšanai turpmākai brīvības atņemšanas soda izciešanai Latvijas teritorijā, proti:
iespējas:
-sniegt viedokli, vai Latvija piekrīt notiesātas personas pārņemšanai, izvērtējot reālos brīvības atņemšanas soda apstākļus un citus kritērijus (piemēram, šajā posmā Tieslietu ministrija veiks konsultācijas ar Iekšlietu ministriju par starptautiskajos līgumos paredzētajiem cilvēktiesību standartiem, izmaksām, personas pārņemšanas nosacījumiem, un Ieslodzījuma vietu pārvaldi par vietu pieejamību cietumā utt.);
-veikt konsultācijas, kuru ietvaros Latvija var noteikt nosacījumus notiesātās personas pārņemšanai;
tiesības:
soda izpilde notiek tādā pašā kārtībā kā Latvijā notikušā kriminālprocesā piespriesta soda izpilde. Notiesātajai personai ir tiesības netraucēti un konfidenciāli sazināties ar Tiesu, bet Tiesai ir tiesības veikt soda izpildes uzraudzību. (KPL 904.panta otrā daļa).
pienākumi:
-Valsts ziņo Tiesai par jebkuriem apstākļiem, ieskaitot jebkuru nosacījumu izpildi, par kuriem panākta vienošanās saskaņā ar Romas Statūtu 103.panta 1. punktu, kas varētu būtiski ietekmēt brīvības atņemšanas noteikumus vai laiku. Par jebkuriem šādiem zināmiem vai paredzamiem apstākļiem Tiesai tiek paziņots vismaz 45 dienas iepriekš (Romas Statūtu 103. panta otrās daļas a) punkts);
-ja Tiesa noteikusi, ka ar brīvības atņemšanu saistītais sods notiesātajai personai izpildāms Latvijā, kompetentā iestāde nekavējoties informē Tiesu par soda izpildes iespējamību vai arī par apstākļiem, kas varētu būtiski ietekmēt soda izpildi Latvijā. (KPL 904.panta pirmā daļa);
-soda izpildes laikā kompetentā iestāde vismaz 45 dienas iepriekš informē Tiesu par agrāk noteikto nosacījumu izpildi un par jebkuriem apstākļiem, kas --var būtiski ietekmēt ieslodzījuma noteikumus vai laiku (KPL 904.panta ceturtā daļa);
-ievērot starptautiskajos līgumos standartu piemērošanu, kas regulē izturēšanos pret ieslodzītajiem; (Romas Statūtu 103.panta trešā daļa);
-ievērot principu, kas paredz dalīto atbildību par brīvības atņemšanas soda izpildi (Romas Statūtu 103.panta trešā daļas (a)punkts).

Atbilstoši publiski pieejamai informācijai (uz 2024.gada 25.jūniju) Tiesas Prokuroru birojs veic 12 izmeklēšanas par notikumiem Kongo Demokrātiskajā Republikā, Sudānā, Lībijā, Kotdivuārā, Mali, Burundi, Bangladešā/Mjanmā, Afganistānā, Palestīnā, Filipīnās, Venecuēlā I un Ukrainā. Saistībā ar notikumiem Centrālāfrikas Republikā, Mali un Sudānā ir apcietinātas piecas personas. Tiesa pavisam ir izdevusi 49 apcietināšanas orderus, tostarp sešus par notikumiem Ukrainā saistībā ar kara noziegumiem. Piecas personas atrodas apcietinājumā.
https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/2024-06/TheCourtToday-Eng_1.pdf


 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Romas statūtu 103. pants paredz, ka tās sodi jāizcieš valstī, kas norādīta to valstu sarakstā, kuras ir izteikušas gatavību pieņemt notiesātās personas. Vienlaikus pēc Tiesas sniegtās informācijas izriet, ka praksē tika uzskatīts, ka dalībvalstis ir gatavas izpildīt Tiesas spriedumus tikai pēc tam, kad starp attiecīgo dalībvalsti un Tiesu ir noslēgta divpusējā vienošanās. Tas nozīmē, ka de facto nav atsevišķa to valstu saraksta, kuras ir paziņojušas par vēlmi uzņemt notiesātās personas. Tāda pati prakse ir pastāvējusi Starptautiskajā Kara noziegumu tribunālā bijušajai Dienvidslāvijai vai Starptautiskajā Kara noziegumu tribunālā Ruandai. Tas nozīmē, ka gadījumos, kad Tiesa risina jautājumu par notiesātās personas nodošanu turpmākai brīvības atņemšanas soda izciešanai, Tiesa vēršas pie tām valstīm, ar kurām tai ir noslēgta divpusējā vienošanās par Tiesas spriedumu izpildi. Latvija nav starp tām valstīm, kura ir noslēgusi vienošanos ar Tiesu par Tiesas spriedumu izpildi.
 
Risinājuma apraksts
Tiesas spriedumu, ar kuriem noteikts brīvības atņemšanas sods, izpilde Latvijas teritorijā ir viens no veidiem, kā Latvija var brīvprātīgi demonstrēt apņemšanos un sniegt pastāvīgu atbalstu Tiesas darbam.
Attiecīgās vienošanās noslēgšana ir svarīga arī:
- juridiskās skaidrības dēļ, jo no Romas statūtiem un Noteikumiem izrietošie nosacījumi būs konsolidēti vienā dokumentā - Nolīgumā;
- lai veicinātu vienveidīgu praksi Romas statūtos noteikto nosacījumu izpildē;
- lai nebūtu nepieciešamas ilgas un vairākkārtīgas sarunas, kas parasti norisinās, ja notiesātās personas nodod/pārņem uz ad hoc pamata;
- lai nodrošinātu ātru saziņu starp iesaistītajām pusēm;
- lai pēc iespējas ātrāk nodotu/pārņemtu notiesāto personu ar mērķi nodrošināt cilvēktiesību ievērošanu, kas var rasties situācijās, kad notiesāto personu tur apcietinājumā ar personām, kuras nav notiesātas;
- lai identificētu problēmas, kas var rasties ar Tiesas spriedumu izpildi, un atrisinātu tās.

Būtiski ņemt vērā, ka Nolīguma noslēgšanas gadījumā Latvijai nebūs noteikts obligāts pienākums jebkurā brīdī pārņemt konkrētu notiesāto personu. Notiesāto personu pārņemšana būs atkarīga no savstarpējo konsultāciju rezultāta.

Lai Latvija būtu starp tām valstīm, kuras izteikušas gatavību izpildīt Tiesas spriedumus, nepieciešams noslēgt Nolīgumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atbilstoši Nolīguma 11.pantam Latvija segs parastās izmaksas, kas saistītas ar soda izpildi Latvijas teritorijā. Piemēram, apģērbs, uzturs, mazgāšanas līdzekļi, veselības aprūpe, cietuma telpu uzturēšana u.tml. Tiesa sedz pārējās izmaksas, tostarp tās, kas saistītas ar notiesātās personas transportēšanu uz Tiesas atrašanās vietu un no tās, kā arī uz Latviju un no tās. Bēgšanas gadījumā Tiesa sedz ar notiesātās personas nodošanu saistītās izmaksas, ja neviena cita valsts neuzņemas šādas izmaksas.
Notiesāto pārņemšana pēc būtības ir uz brīvprātības principa pamata un šobrīd Tiesas apcietinājumā atrodas tikai piecas personas. Bez tam notiesātās personas var izciest Tiesas sodu citās valstīs, ar kurām Tiesai ir noslēgts nolīgums par Tiesas spriedumu izpildi, un Tiesas mītnes Valstī – Nīderlandē. Tā rezultātā nav sagaidāma notiesāto personu nekavējoša vai masveida pārņemšana. Likumprojektā noteikto normu īstenošana tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Latvijas Republikas un Starptautiskās krimināltiesas nolīgums par Starptautiskās krimināltiesas spriedumu izpildi
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Latvijas Republikas un Starptautiskās krimināltiesas nolīgums par Starptautiskās krimināltiesas spriedumu izpildi
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Nolīguma 1.pants
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 103.panta 1.punkta a) apakšpunkts, KPL 904.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 2.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants, KPL 904.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 2.panta otrā daļa 
Likumprojekta 1.pants, KPL 904.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 2.panta ceturtā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums Romas statūtu 103.panta 1.punkta c) apakšpunkts, KPL 904.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 3.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 21.panta 3.punkts un 106.panta 1.punkts, KPL 904.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta otrā daļa
Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta trešā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 106.panta 3.punkts, KPL 904.panta otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta ceturtā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 21.panta 3.punkts un 106.panta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta piektā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 103.panta 2.punkta a) apakšpunkts, KPL 904.panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta sestā daļa
Likumprojekta 1.pants, KPL 904.panta ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 4.panta septītā un astotā daļa
Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 5.pants
Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 6.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 20.panta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 6.panta otrā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 108.panta 1.punkts, KPL 904.panta sestā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 6.panta trešā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 108.panta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 7.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 105.pants, 904.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 7.panta otrā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 110.pants, 904.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 7.panta trešā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 105.panta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 7.panta ceturtā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 110.panta 2.punkts, 904.panta trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 8.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 8.panta otrā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 111.panta
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 8.panta trešā daļa
 Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 8.panta ceturtā daļa
 Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 8.panta piektā daļa
 Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Nolīguma 9.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 104.panta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
10.panta pirmā daļa
 Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
10.panta otrā daļa
Likumprojekta 1.pants, Likums, Romas statūtu 107.panta 1.punkts, KPL 904.panta piektā daļa
Pārņemtas pilnībā
11.panta pirmā daļa un otrā daļa
 Likumprojekta 1.pants
Pārņemtas pilnībā
12.panta pirmā daļa
Likumprojekta 1. un 2.pants, Likuma 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Likumprojekts nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām, jo Romas statūtos un Noteikumos noteiktais regulējums ir konsolidēts Nolīgumā. 
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Valsts drošības dienests
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atzīmējams,  ka, noslēdzot Nolīgumu ar Tiesu par notiesāto personu nodošanu Latvijai būs jānodrošina (jāgarantē) ieslodzīto tiesību ievērošanas standartus (cietuma apstākļi, ārstēšanas iespējas utt.). Piemēram, Nolīguma preambulas daļā ir norāde uz starptautiski atzītiem standartiem, kas reglamentē attieksmi pret ieslodzītajiem, uzskaitot dažādus regulējumus. Tāpat par soda izpildes uzraudzību un ieslodzījuma apstākļiem reglamentēts arī minētā līguma 4.pantā. No tā var izdarīt secinājumu, ka ieslodzīto tiesību ievērošanas standartiem Tiesa vērsīs sevišķu uzmanību. 
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nolīgums pēc būtības paredz, ka Tieslietu ministrija kā kompetentā iestāde saņems no Tiesas personas datus, lai risinātu jautājumu par Tiesas sprieduma izpildi atbilstoši Nolīgumā ietvertajam apjomam un nolūkiem. Personas datu apstrāde tiks īstenota ievērojot personas datu aizsardzības prasības. Piemēram, personas datu apstrādes likumīgums tiek nodrošināts atbilstoši likuma “Par 1998.gada 17.jūlija Romas Starptautiskās krimināltiesas Statūtiem” 4.pantam, Kriminālprocesa likuma 904.pantam un Nolīgumam, jo iepriekš minētie normatīvie akti paredz Tieslietu ministrijai juridisku pienākumu apstrādāt attiecīgo informāciju specifiskam mērķim. Personas dati netiks izmantoti, lai pieprasītu, pasludinātu vai izpildītu nāvessodu vai jebkādu citu cietsirdīgu un necilvēcīgu soda veidu, kā arī nodrošinot konfidencialitātes principu. Atbilstoši Nolīguma nosacījumiem sagaidāms, ka arī Prezidija Juridiskā un izpildes nodaļa kā Tiesas saziņas kanāls no Latvijas arī saņems personas datus par jau nodotajām personām gadījumos, kad notiesātajai personai tuvosies soda izciešanas beigas atbilstoši Nolīguma 10.panta pirmajai daļai. Nobeigumā paskaidrojams, ka Nolīguma ietvaros pamatā Latvija saņems personas datus no Tiesas, kā arī nav sagaidāma masveida personas datu apstrāde par notiesātajām personām, jo pavisam apcietinājumā atrodas piecas personas, kā arī notiesātās personas var izciest Tiesas sodu citās valstīs, ar kurām Tiesai ir noslēgts nolīgums par Tiesas spriedumu izpildi, un Tiesas mītnes Valstī – Nīderlandē. 
(https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/2024-06/TheCourtToday-Eng_1.pdf)
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi