Anotācija (ex-ante)

22-TA-1353: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6.un 13. punkts.
Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7. panta trešā daļa.
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam
Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā, sekmēt uzņēmējdarbību ar augstu pievienoto vērtību vidēji augsto un augsto tehnoloģiju jomā, kā arī veicināt eksporta pieaugumu, vienlaikus sniegt ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām” 1.2.3.1. pasākums "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" ietilpst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1. politikas mērķī “Konkurētspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību”. 1. politikas mērķa galvenajām komponentēm – digitālajai un inovācijas komponentēm – ir izšķiroša nozīme ilgtspējīgas un iekļaujošas sabiedrības pārveidē uz sociālāku un konkurētspējīgāku ekonomiku. Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam (turpmāk – NIP) noteikto mērķu un Latvijas Viedās specializācijas stratēģijā (turpmāk – RIS3) noteikto mērķu sasniegšanā, jo Noteikumu projektā paredzētās aktivitātes vērstas, lai sekmētu jaunu produktu izstrādi un privāto ieguldījumu pieaugumu pētniecībā un attīstībā, kā arī lai sekmētu jaunu ārvalstu tirgu apgūšanu.

Lai nodrošinātu, ka Eiropas Savienības (turpmāk – ES) finansējums tiek ieguldīts efektīvi un to, lai uzņēmēji saņem pēc iespējas fokusētāku un mērķētāku atbalstu konkrētam uzņēmējdarbības attīstības posmam, 1.2.3.1. pasākums "Atbalsts inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk – 1.2.3.1. pasākums) ietvers 4 aktivitātes, pārņemot un turpinot labāko praksi no Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda attiecīgām programmām:
- atbalsts inovācijas un uzņēmējdarbības motivācijai (1.2.2.2. pasākums „Inovāciju motivācijas programma”);
- atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei un komercializācijai (1.2.1.2. pasākums “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai”);
- atbalsts biznesa inkubācijai (3.1.1.6. pasākums „Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators”);
- atbalsts eksporta veicināšanai un jaunu tirgu apgūšanai (3.2.1.2. pasākums „Starptautiskās konkurētspējas veicināšana”).

1.2.3.1.pasākuma mērķa grupa ir:
- Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrēts komersants, kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā komersanta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014) 2. panta 2. punktu;
- potenciālais uzņēmējdarbības uzsācējs, pašnodarbinātā persona un fiziska persona (biznesa idejas autors, biznesa līderis, mācību uzņēmuma dibinātājs, jaunuzņēmuma dibinātājs).

Projektu atlases veids finansējuma saņemšanai ir ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā finansējuma saņēmējs būs Latvijas investīciju un attīstības aģentūra – valsts tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu attīstību un eksportu, veicināt ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, īstenot tūrisma attīstības valsts politiku un valsts politiku inovāciju jomā un veicināt Latvijas pozitīvu starptautisko atpazīstamību.

1.2.3.1. pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 250 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 86 062 500 euro un valsts budžeta finansējums – 15 187 500 euro.

Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda darbības programmā noteiktas ERAF finansējuma sadalījums pa intervences kodiem, atbilstoši Noteikumu projektā paredzētajām atbalstāmajām darbībām, ir šāds:
 - 24. intervences kods (Uzlaboti atbalsta pakalpojumi MVU un MVU grupām (tostarp vadības, tirgvedības, dizaina pakalpojumi)) 4 250 000 euro;
 - 25. intervences kods (Inkubācija, atbalsts jaunu uzņēmumu izdalīšanai no jau esošiem uzņēmumiem, jaunu uzņēmumu atdalīšanai no jau esošiem uzņēmumiem un jaunuzņēmumiem) 33 447 500 euro;
 - 10. intervences kods (Mazo un vidējo uzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana) 22 865 000 euro;
 - 21. intervences kods (MVU uzņēmējdarbības attīstība un internacionalizācija) 25 500 000 euro.

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no KF, ERAF vai ESF+ un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 EUR, visas izmaksas  tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. Līdz ar to, lai mazinātu finansējuma saņēmēja administratīvo slogu kontekstā ar gala labuma guvēju maksājumu dokumentācijas pārbaudēm,  Ekonomikas ministrija kā atbildīgā iestāde izstrādās vienkāršoto izmaksu metodikas atbilstoši Noteikumu projektā norādītajām atbalstāmajām darbībām.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan Latvijas P&I sistēma laika periodā no 2014.–2020. gadam ir būtiski palielinājusi efektivitāti un produktivitāti, Latvijas  pētniecības un attīstības (turpmāk – P&A) izaugsmes temps joprojām ir nepietiekams straujai viedai izaugsmei, un tas tiešā veidā ir saistīts ar zemajiem pētniecības, attīstības un inovāciju (turpmāk – P&A&I) ieguldījumiem. 2020. gadā kopējie ieguldījumi P&A bija vien 0,7 % no IKP, un ir skaidrs, ka bez papildus stimuliem, saglabājoties šādam publiskā un privātā (uzņēmumu) sektora ieguldījumu īpatsvaram P&A, straujš kāpums tuvākajos gados nav sagaidāms. Turklāt, jāatzīmē, ka Latvijas uzņēmējdarbību raksturo zemas pievienotās vērtības produktu liels īpatsvars, augsta resursu intensitāte un  sadarbības un integrācijas trūkumu globālajās vērtību ķēdēs. Arī inovatīvo mazo un vidējo uzņēmumu īpatsvars Latvijā ir viens no zemākajiem ES – 32,9 % (2016.–2018.g.), salīdzinot ar vidēji 49,1 % ES. Latvijas uzņēmumiem ir nepietiekami attīstīta nozaru un starpnozaru savstarpējā sadarbība, īpaši sadarbība ar pētniecības, eksperimentālās izstrādes, pilotēšanas un demonstrācijas institūcijām un izglītības iestādēm, piesaistot studējošos un mācībspēkus inovāciju attīstīšanai Latvijā un ārvalstīs, tāpat novērojama vāja pētījumu rezultātu komercializācijas kapacitāte.
Ierobežotais eksportspējīgo uzņēmumu skaits, kā arī lielais mikro un mazo uzņēmumu īpatsvars ekonomikā nestimulē virzību uz zināšanās un inovācijā balstītu produktu un pakalpojumu radīšanu.

Turklāt, jāatzīmē, ka nodokļu parādi parasti rodas jauniem komersantiem, kuriem ir lieli apgrozījumi salīdzinoši agrā attīstības stadijā, kad vēl nav skaidra finanšu plūsma, kā arī komersantiem, kas attīsta jaunus produktus un tehnoloģijas, kuru izstrādei būtiskas dažādas izejvielu piegādes no sadarbības partneriem, ko joprojām ietekmē COVID-19 pandēmijas laikā radītie ierobežojumi.
Risinājuma apraksts
Lai adresētu galvenos konkurētspējas izaicinājumus – zemi produktivitātes rādītāji, zemas pievienotās vērtības produkti un ar to saistītais zemais privāto investīciju P&A īpatsvars, zems inovatīvo uzņēmumu īpatsvars, sadarbības un integrācijas trūkums globālajās vērtības ķēdēs – konkurētspējas priekšrocības būtu balstāmas uz inovāciju, tehnoloģiskajiem faktoriem un uzlabojumiem ražošanas produktivitātē. Turklāt, Latvijas ekonomikas attīstība un izaugsme lielā mērā ir saistīta ar iespējām iekļūt eksporta tirgos.

Līdz ar to, fokusējot valsts intervenci tieši RIS3 prioritārajās jomās un pēc iespējas novēršot pastāvošās tirgus nepilnības finansējuma pieejamībā, t.sk. reģionos, kas bremzē P&A&I attīstību, jaunu uzņēmumu izveidi un uzņēmumu ieiešanu jaunos ārvalstu tirgos, tiks:

-         veicināta jaunu tehnoloģiski intensīvu uzņēmumu rašanās, motivējot tos radīt un attīstīt produktus, tehnoloģijas ar augstu pievienoto vērtību (nefinansiāls atbalsts uzņēmumiem, potenciāliem uzņēmējdarbības uzsācējiem, pašnodarbinātām personām un fiziskām personām)
Atbalsta pasākuma ietvaros uzņēmēji tiks iedrošināti uzsākt inovatīvu  uzņēmējdarbību vai pievērsties inovatīvu risinājumu izstrādei un lietošanai. Īstenojot minēto atbalsta aktivitāti, plānots paaugstināt inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā un sekmēt komercdarbību atbilstoši Latvijas RIS3 noteiktajām specializācijas prioritātēm vai jomām.

-         nodrošināta jaunradītu tehnoloģiski intensīvu un radošo industriju uzņēmumu inkubācija, akcentējot P&A&I komponenti (atbalsts grantu veidā, nefinansiāls atbalsts)
Atbalsta pasākuma ietvaros tiks nodrošināta vienlīdz kvalitatīva inkubācijas vide visos Latvijas reģionos, ņemot vērā labāko uzņēmējdarbības uzsākšanas atbalsta pieredzi un pieejamo infrastruktūru reģionos, kā arī tiks veicināta pašvaldību, plānošanas reģionu, augstākās izglītības iestāžu un vietējo komersantu sadarbība atbalsta sniegšanā uzņēmējdarbības uzsākšanai un reģionu attīstībai.

-         stiprināta un pilnveidota zināšanu pārneses sistēma, t.sk. reģionālā līmenī, kuras galvenais mērķis ir pētniecības un uzņēmējdarbības sektora ciešāka sadarbības veidošana un uzturēšana, lai sekmētu pētniecības ideju komercializāciju (atbalsts grantu veidā, nefinansiāls atbalsts)
Atbalsta pasākuma ietvaros tiks veicināta inovācijas aktivitāte sīkajos (mikro), mazajos un vidējos komersantos, tehnoloģiju pārneses ceļā sniedzot tiem atbalstu jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei un attīstībai.

-         nodrošināta uz inovācijām un zināšanām balstītu eksportspējīgu produktu un pakalpojumu radīšana, un nodrošināta piekļuve ārvalstu tirgiem (atbalsts grantu veidā, nefinansiāls atbalsts)
Atbalsta pasākuma ietvaros tiks veicināta nozaru starptautiskā konkurētspēja, atbalstot ieiešanu ārvalstu tirgos un nodrošinot Latvijas ārvalstu ekonomisko pārstāvniecību efektīvu un uz rezultātu vērstu darbību.

Lai sniegtu atbalstu komersantiem, kuru darbību ietekmējusi COVID-19 un ļautu pārvarēt radušās grūtības, un nodrošinātu iespēju tiem turpināt attīstīties, nepieciešams līdzsvarot situāciju un sekmēt ekonomikas izaugsmi ar dažādiem stimuliem, lai netiktu pārtraukta atbalsta sniegšana, konstatējot nodokļu parādu. Līdz ar to, lai sekmētu inovatīvas uzņēmējdarbības uzsākšanu vai attīstību, Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu parāda esošais pieļaujamais slieksnis 150 euro apmērā būtu paaugstināms līdz nodokļu parāda slieksnim 1000 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Skat.1.3.sadaļu

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs potenciālos uzņēmējdarbības uzsācējus, pašnodarbinātas personas un fiziskas personas (biznesa idejas autorus, biznesa līderus, mācību uzņēmuma dibinātājus, jaunuzņēmuma dibinātājus), jo sniedz iespēju uzsākt vai arī attīstīt inovatīvu uzņēmējdarbību.
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs uzņēmējus, jo sniegs iespēju izstrādāt un attīstīt jaunus produktus, tehnoloģijas, kā arī sniegs iespēju apgūt jaunus ārvalstu tirgus.
Vienlaikus netiešā veidā Noteikumu projekts ietekmēs arī pētniecības organizācijas, pašvaldības, jo sniegs iespēju stiprināt sadarbību starp uzņēmējiem, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību, tai skaitā reģionos.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Projektam ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības un inovāciju nozari un mikro, mazajiem un vidējiem komersantiem, kas attīsta jaunus produktus un inovatīvus risinājumus, kā arī pētniecības organizācijām, kas ir komercializācijas projektu īstenotājas – tiks nodrošināti labvēlīgi nosacījumi kvalitatīvai inovāciju un tehnoloģiju ieviešanai un attīstībai.
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu NIP un RIS3 mērķu sasniegšanā, kas attiecīgi veicinās eksporta pieaugumu, privāto ieguldījumu P&A apjoma pieaugumu un kopumā tautsaimniecības transformāciju uz augstāku pievienoto vērtību, produktivitāti un efektīvāku resursu izmantošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmēju konkurētspēju, īpaši, ja tie darbojas un/vai attīsta produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus kādā no RIS3 specializācijas jomām.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta vienlīdzīga pieeja, mazināta konkurences kropļošana, kā arī sekmēta jaunu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu izstrāde un attīstība.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs MVU, jo sniegs iespēju izstrādāt un attīstīt jaunus produktus, tehnoloģijas, kā arī sniegs iespēju apgūt jaunus ārvalstu tirgus.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Periodā no 2017. gada līdz 2021. gada beigām biznesa inkubatoru dalībnieki izveidojuši 2034 darba vietas (pilnas slodzes ekvivalents). Balstoties uz esošo praksi, katrs atbalstītais komersants izveido vismaz divas jaunas darba vietas, līdz ar to paredzams, ka Noteikumu projekta ietvaros plānotā biznesa inkubācijas aktivitāte varētu radīt pozitīvu ietekmi uz nodarbinātību, īpaši kontekstā ar reģionu attīstību, radot vidēji 450 jaunas darba vietas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
2 458 928
0
13 933 928
13 933 928
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
2 458 928
0
13 933 928
13 933 928
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
2 892 857
0
16 392 857
16 392 857
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 892 857
0
16 392 857
16 392 857
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-433 929
0
-2 458 929
-2 458 929
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-433 929
0
-2 458 929
-2 458 929
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-433 929
-2 458 929
-2 458 929
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.2.3.1. pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 101 250 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 86 062 500 euro un valsts budžeta finansējums – 15 187 500 euro.
Provizoriskais kopējā finansējuma izlietojums pa gadiem:
2022.g. – 0 eur
2023.g. – 2892857 eur
2024.g. – 16392857 eur
2025.g. – 16392857 eur
20226.g. – 16392857 eur
2027.g. – 16392857 eur
2028.g. – 16392857 eur
2029.g. – 16392857 eur
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Plānots, ka jaunā periodā 2021.-2027. gadam tiks saglabāta līdzšinējā prakse attiecībā uz reģionālo inkubatoru pārklājumu. Lai to nodrošinātu, plānoti 22 biznesa inkubatori visā Latvijā, tai skaitā viens radošo industriju inkubators Rīgā, viens tehnoloģiju biznesa inkubators Rīgā (ar palielinātu kapacitāti) un 20 reģionālie biznesa inkubatori.
Veiksmīgas biznesa inkubatoru tīkla darbības nodrošināšanai nepieciešamas 79 amata vietas, līdz ar to salīdzinot ar esošo ES Fondu plānošanas periodu 2014.-2020. gadam amata vietu skaits attiecībā uz biznesa inkubācijas aktivitāti plānots palielināt par 19 amata vietām (19,3 slodzēm), pārējās aktivitātēs amata vietu skaits paliek nemainīgs salīdzinājumā ar esošo periodu.

Kopumā 1.2.3.1. pasākuma MK noteikumu projekta 5. punktā minēto aktivitāšu nodrošināšanai tiek plānotas 146 amatu vietas, tas ietver:
-           atbalsts inovācijas un uzņēmējdarbības motivācijai – 5 amatu vietas (jaunas vietas salīdzinot ar iepriekšējo periodu netiek plānotas);
-           atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei un komercializācijai – 42 amatu vietas (jaunas vietas salīdzinot ar iepriekšējo periodu netiek plānotas);
-           atbalsts biznesa inkubācijai – 79 amatu vietas (plānotas 19 jaunas vietas salīdzinot ar iepriekšējo periodu);
-           atbalsts eksporta veicināšanai un jaunu tirgu apgūšanai – 20 amatu vietas (jaunas vietas salīdzinot ar iepriekšējo periodu netiek plānotas).

Līdz 2023.gada 31.decembrim tiks nodrošināta šādu LIAA programmu īstenošana:
-           projekta "Reģionālie biznesa inkubatori un radošo industriju inkubators" aktivitāšu īstenošana atbilstoši 2016.gada 5.oktobrī noslēgtajai vienošanās Nr. 3.1.1.6/16/I/001 ar Centrālo un finanšu līguma aģentūru, nodrošinot pirmsinkubācijas un inkubācijas atbalstu gala labuma guvējiem;

-           projekta “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana” aktivitāšu īstenošana atbilstoši 2016.gada 14.martā noslēgtajai vienošanās Nr. 3.2.1.2/16/I/001 ar Centrālo un finanšu līguma aģentūru, nodrošinot komersantu ieiešanu ārvalstu tirgos;

-           projekta “Inovāciju motivācijas programma” aktivitāšu īstenošana atbilstoši 2016. gada 14. novembrī noslēgtajai vienošanās Nr.1.2.2.2./16/I/001 ar Centrālo un finanšu līguma aģentūru, nodrošinot izglītojošu pasākumu īstenošanu, lai veicinātu inovatīvas uzņēmējdarbības īstenošanu;

-           projekta “Tehnoloģiju pārneses programma” aktivitāšu īstenošana atbilstoši 2016.gada 29.decembra noslēgtajai vienošanās Nr.1.2.1.2./16/I/001 ar Centrālo un finanšu līguma aģentūru, nodrošinot inovāciju vaučeru atbalsta un pētniecības projektu komercializācijas atbalsta pakalpojumus.

Lai nodrošinātu finansējuma nepārtrauktību un sniegtu iespēju komersantiem saņemt nepieciešamo atbalstu uzņēmējdarbības attīstībai, plānots, ka jaunā plānošanas perioda aktivitātes motivācijas, eksporta, inkubācijas un tehnoloģiju pārneses atbalstam tiks uzsāktas 2023.gada otrajā pusgadā, nodalot aktivitātes un personālu no esošā plānošanas perioda darbībām.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
Projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai var iesniegt sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 2. punktam, kā arī atbilstoši minētās regulas nosacījumiem tiek noteiktas atbalstāmās darbības, pieļaujamās līdzfinansējuma likmes un izmantojamie termini jaunu produktu, tehnoloģiju un pakalpojumu izstrādē un attīstībā, un tiek noteiktas tās nozares un darbības, kurām finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Apraksts
Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punkta nosacījumiem kopējais de minimis atbalsts, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 200 000 euro, kā arī tiek noteiktas tās nozares un darbības, kurām finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0316
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 21. marta Regula (ES) Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām.
Apraksts
Atbilstoši Komisijas regulā Nr. 316/2014 ietvertajām definīcijām tiek noteiktas tehnoloģiju nodošanas līguma kategorijas un citas intelektuālā īpašuma tiesības, kas piemērojamas produktu vai tehnoloģiju komercializācijas procesā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 regulējumam tiek noteikts projekta īstenošanā izmantojamās vienotās likmes finansējums netiešajām izmaksām.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1058
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu.
Apraksts
Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1058 regulējam tiek noteiktas tās nozares un darbības, kurām finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punkts
MK Noteikumu projekta 95.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta “c”, “d”, “e” apakšpunkts; 5.punkts un 4.punkta “a” apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 96.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
MK Noteikumu projekta 2.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkts
MK Noteikumu projekta 2.6.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkts
MK Noteikumu projekta 2.7.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punkts
MK Noteikumu projekta 2.8.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punkts
MK Noteikumu projekta 2.9.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 2. punkts
MK Noteikumu projekta 5.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. pants, 28.pants un 19.pants
MK Noteikumu projekta 81.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 19.panta 3.punkts
MK Noteikumu projekta 82.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.panta 5.punkta “b”, “c”, “d” apakšpunkts; 6.punkta “a” apakšpunkts un 7.punkts
MK Noteikumu projekta 83.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 28.panta 3.punkts
MK Noteikumu projekta 84.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.panta 3. un 4.punkts
MK Noteikumu projekta 86.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.panta 3.punkts
MK Noteikumu projekta 87.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 28.panta 2punkta “a” apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 88.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 19. panta 2. punkts
MK Noteikumu projekta 89.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkts
MK Noteikumu projekta 91.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punkts
MK Noteikumu projekta 91.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punkts
MK Noteikumu projekta 94.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 1407/2013 kopumā
MK Noteikumu projekta 69. un 70. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3.panta 2.punkts
MK Noteikumu projekta 72. un 74. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2.panta 2.punkts
MK Noteikumu projekta 73.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5.panta 1. un 2.punkts
MK Noteikumu projekta 74.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6.panta 4.punkts
MK Noteikumu projekta 76.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1.panta 1.punkts
MK Noteikumu projekta 77.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1.panta 2.punkts
MK Noteikumu projekta 78.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2014. gada 21. marta Regula (ES) Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 316/2014 1.panta “i” un “b” apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 2.5.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 54.panta “b” apakšpunkts
MK Noteikumu projekta 18.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1058 7.panta 1.punkts
MK Noteikumu projekta 77. un 96.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
  • Ekonomikas ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu šādu NAP 2027 mērķa indikatoru sasniegšanā:
- Finansējuma īpatsvars pētniecībai un attīstībai (% no IKP)
- Zināšanu un tehnoloģiju izlaide
- Eksporta vienības vērtība (SITC 5–8), 5 gadu slīdošais vidējais pieauguma temps

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā pozītīvi ietekmēs reģionu attīstību, īpaši attiecībā uz MVU izaugsmi un attīstību, jo sniegs iespēju izstrādāt un attīstīt jaunus produktus, tehnoloģijas, kā arī sniegs iespēju apgūt jaunus ārvalstu tirgus.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi