Anotācija

23-TA-1894: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Invaliditātes politikas virsmērķis ir atbilstošs ANO Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām (turpmāk - ANO Konvencija) noteiktajam mērķim, proti, veicināt, aizsargāt un nodrošināt to, lai personas ar invaliditāti varētu pilnībā un vienlīdzīgi ar citiem izmantot visas cilvēktiesības un pamatbrīvības, veicināt personas cieņas ievērošanu, kā arī veikt pasākumus invaliditātes izraisīto seku mazināšanai. Invaliditātes politikas pamatprincipi izriet no ANO Konvencijas galvenajiem principiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (turpmāk - likumprojekts)  mērķis ir nodrošināt pilngadību sasniegušas personas ar ļoti smagu invaliditāti interešu aizstāvību valsts sociālo pabalstu saņemšanā, lai netiktu negatīvi ietekmēta personas finansiālā situācija, kas var radīt pēctecīgu ietekmi uz personas spējām saņemt nepieciešamo aprūpi un atbalstu invaliditātes seku mazināšanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Finansiālā atbalsta nodrošināšana jauniešiem ar ļoti smagu invaliditāti, kuri patstāvīgi nespēj paust savu gribu,  pārejas posmā no bērna ar invaliditāti uz pilngadīgas personas ar invaliditāti statusa.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pilngadību nesasnieguša bērna, t.sk. bērna ar invaliditāti juridisko pārstāvību nodrošina viņa vecāki vai ārpusģimenes aprūpes nodrošinātāji (likumiskie pārstāvji). Tas attiecas arī uz valsts sociālo pabalstu pieprasīšanu un saņemšanu. Savukārt, sasniedzot pilngadību (18 gadu vecumu), savas tiesības un intereses pilngadīgās personas sāk pārstāvēt pašas. Tas nozīmē, ka pilngadīgajām personām, arī ar invaliditāti, pašām ir jāsāk risināt jautājumus, kas saistīti ar viņu veselības aprūpi, invaliditātes noteikšanu un valsts sociālo pabalstu noformēšanu uz sava vārda, ņemot vērā, ka administratīva akta, ar kuru tiek noteiktas tiesības uz notiktiem pakalpojumiem, adresāts ir pati pilngadīgā persona.
Vienlaikus var būt objektīvās situācijas, kad ļoti smagu vai smagu funkcionēšanas ierobežojumu un veselības traucējumu dēļ  pilngadību sasniegušais jaunietis to nespēj veikt patstāvīgi, kas var ietekmēt viņa tiesības uz nepieciešamā atbalsta saņemšanu invaliditātes seku mazināšanai.

Šādos gadījumos, ja jaunietis vismaz vienkāršā valodā var paust savu gribu, spēj parakstīties, ir neliela izpratne par naudas vērtību u.c, kopumā no jaunieša atbildēm un paustā var nolasīt viņa gribu un sapratni par notiekošo procesu, pie notāra ir iespējams noformēt pilnvaru, ar kuru jaunietis kādai citai personai dod tiesības noteiktos procesos un darbībās pārstāvēt savas intereses, piemēram, atvērt kredītiestādē norēķina kontu, pieprasīt valsts sociālos pabalstus u.c.  Ja attiecīgajā novadā nav zvērināta notāra, pilnvaru var noformēt arī bāriņtiesa. Pilnvaru noformēt var salīdzinoši ātri, notāru un bāriņtiesu var uzaicināt arī uz mājām.

Ļoti smagu funkcionēšanas ierobežojumu gadījumos  pilnvaru nokārtot nav iespējams. Tad ģimenē var tikt pieņemts lēmus iesniegt prasību tiesā  par personas rīcībspējas ierobežošanu, kā rezultātā tiek nodibināta aizgādnība.Rīcībspējas ierobežošana ir būtisks Latvijas Republikas Satversmē garantēto cilvēktiesību ierobežojums, tāpēc ierobežot rīcībspēju un nodibināt aizgādnību pār kādu var tikai un vienīgi tiesa. Rīcībspējas ierobežošana personām ar garīga rakstura vai citiem veselības traucējumiem, kā rezultātā personas nespēj izprast savas darbības nozīmi un nespēj savu darbību vadīt, ir instruments kā nodrošināt šo personu tiesību un interešu nodrošināšanu un juridisko pārstāvību. Rīcībspējas ierobežojumu var noteikt vienīgi personas mantisko jautājumu kārtošanai.

Pieteikumu tiesā par personas rīcībspējas ierobežošanu tiesa šobrīd neskata prioritārā kārtībā, un šādu lietu iztiesāšanai ir nepieciešama rūpīga informācijas iegūšana un izvērtēšana līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai, līdz ar to tiesvedības process var ilgt ilgāku laika periodu. Šādās situācijās pilngadīgā personas ģimenes locekļiem nav juridisku iespēju šo jautājumu sakārtot savlaicīgāk, jo tiesa šīs kategorijas lietas neizskata līdz jaunieša pilngadības sasniegšanai. Kamēr tiek gaidīts tiesas gala nolēmums, pastāv risks, ka pieaugušais, bet tomēr nespējīgais jaunietis un viņa vecāks (vai persona, kas par viņu ir uzņēmusies rūpes) paliek ar ierobežotiem iztikas līdzekļiem, it īpaši, ja kopējie mājsaimniecības ienākumi ir zemi, vai bez iztikas līdzekļiem vispār, ja iepriekš saņemtie ar invaliditāti saistītie pabalsti ir bijis vienīgais mājsaimniecības ienākumu avots.

Vienlaikus, ja ir nepieciešams nekavējoties risināt kādu jautājumu personas interesēs (piemēram,  atvērt kredītiestādē norēķinu kontu uz personas vārda, noformēt personai pienākošos valsts sociālos pabalstus), tad pieteikumā par rīcībspējas ierobežošanu vienlaikus ir jālūdz tiesu nodibināt personai pagaidu aizgādnību uz laiku līdz sprieduma pieņemšanai par rīcībspējas ierobežošanu. Proti, pieteikums tiesā par pagaidu aizgādnības nodibināšanu ir iesniedzams kopā ar lūgumu par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu personai. Vienlaikus arī lēmums par pagaidu aizgādnību tiek pieņemts mēneša laikā, dažkārt arī ilgāk.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalsts invaliditātes seku mazināšanai ir izsakāms gan pakalpojumu un atvieglojumu veidā, gan finansiālā veidā, t.sk. valsts sociālo pabalstu veidā, kuru izmaksu administrē Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA). Bērna ar invaliditāti gadījumā (bērniem invaliditātes statuss tiek noteikts bez iedalījuma invaliditātes grupā (smaguma pakāpē)) par bērnu ar invaliditāti, kurš nav sasniedzis 18 gadu vecumu, tiek piešķirta piemaksa pie ģimenes valsts pabalsta (Valsts sociālo pabalstu likuma (turpmāk – VSPL) 6. panta trešā daļa). Tiesības uz šo piemaksu ir bērna likumiskajam pārstāvim  no dienas, kad bērnam noteikta invaliditāte, līdz dienai, kad bērns ar invaliditāti sasniedz 18 gadu vecumu.
Tāpat par bērnu ar invaliditāti ir tiesības saņemt bērna ar invaliditāti kopšanas pabalstu (VSPL 7.1 pants), ja Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk – Valsts komisija)  izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, un pabalstu transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās (turpmāk  - transporta pabalsts) (VSPL 12. pants), ja Valsts komisija izsniegusi atzinumu par medicīnisko indikāciju noteikšanu vieglā automobiļa speciālai pielāgošanai un pabalsta saņemšanai transporta izdevumu kompensēšanai (turpmāk – transporta atzinums). Minētos pabalstus izmaksā no dienas, kad bērnam uz tiem rodas tiesības – no atzinumu izsniegšanas dienas. Pabalstus  VSAA pieprasa bērna likumiskais pārstāvis, un tos izmaksā bērna likumiskajam pārstāvim.

Bērnam, sasniedzot pilngadību, invaliditāte tiek noteikta, gradējot to trīs smaguma pakāpēs -  III invaliditātes grupa (mēreni funkcionēšanas ierobežojumi), II invaliditātes grupa (smagi funkcionēšanas ierobežojumi) un I invaliditātes grupa (ļoti smagi funkcionēšanas ierobežojumi). Lēmums par invaliditātes noteikšanu tiek izdots pilngadību sasniegušajai personai, un tālākas darbības atbalsta paskalojumu saņemšanai ir jākārto pašai nu jau pilngadīgajai personai, ņemot vērā, ka pēc pilngadības sasniegšanas persona automātiski kļūst rīcībspējīga. Tas nozīmē, ka vecāks vai aizbildnis, kas iepriekš bija bērna likumiskais pārstāvis, turpmāk jaunieša vārdā parakstīties, pieņemt lēmumus, t.sk. pieprasīt pakalpojumus nedrīkst.  

Pilngadīgām personām ar invaliditāti vairs nepienākas tie paši pakalpojumi, kas bija piešķirti par viņu kā par bērnu ar invaliditāti. Tie ir jauni pakalpojumi, kas tiek piešķirti pašai personai ( personai, kurai uz tiem rodas tiesības invaliditātes dēļ), un arī izmaksāti pašai personai ar invaliditāti atkarībā no noteiktās invaliditātes grupas un izsniegtajiem Valsts komisijas atzinumiem. Vienlaikus ļoti smagas invaliditātes gadījumā, kad tostarp ir ietekmētas personas garīgās spējas, rodas risks, ka jaunietis nevarēs pieprasīt un saņemt valsts sociālos pabalstus invaliditātes gadījumā, kas pienākas pilngadīgā vecumā  -  valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts (VSPL 13. panta pirmās daļas 2. punkts) ( ja nav tiesība uz invaliditātes pensiju),  transporta pabalsts ( VSPL 12. pants; pamatojoties uz Valsts komisijas izsniegto transporta atzinumu), pabalsts personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana (VSPL 12.1 pants)). Šiem jauniešiem arī ar visaugstāko varbūtību nebūs atvērts norēķinu konts kredītiestādē, uz kuru minētie pabalsti būtu pārskaitāmi, jo smago funkcionēšanas ierobežojumu dēļ norēķina konta atvēršana kredītiestādē var būt būtiski ierobežota, tā kā kredītiestāde nevar pārliecināties par personas spēju patstāvīgi darboties ar finanšu līdzekļiem.
Tas savukārt ietekmē personas (un arī visas ģimenes) finansiālo kapacitāti un spēju nodrošināt ar invaliditātei saistītās vajadzības. Kā jau tika minēts iepriekš kā primārais risinājums šādās situācijās ir nokārtot  pilnvaru, ar kuru noteikta persona noteiktas darbības pilngadīgās personas ar invaliditāti vietā var veikt. Bet gadījumos, kad pilnvaru nokārtot nav iespējams, tad kā galējo līdzekli, lai nodrošinātu šī jaunieša intereses, ģimene par  jaunieti ar smago invaliditāti iesniedz prasības pieteikumu tiesā rīcībspējas ierobežošanai un aizgādnības nodobināšanai. Tiesa nolēmumu par rīcībspējas ierobežošanu nosūta bāriņtiesai, kas ieceļ aizgādni. Tiesvedības ietvaros prasītājs var lūgt tiesu nodibināt arī pagaidu aizgādnību, pagaidu aizgādnim, ko arī ieceļ bāriņtiesa, pārstāvot jaunieša intereses.

Pēc aizgādņa (vai pagaidu aizgādņa) iecelšanas aizgādnis vēršas VSAA un iesniedz iesniegumu par minēto pakalpojumu piešķiršanu un izmaksu. VSAA šajā gadījumā izdod administrēto aktu par pakalpojuma piešķiršanu pilngadību sasniegušajam jaunietim un nodrošina pabalstu izmaksu uz norādīto konta numuru, kas var būt arī aizgādņa konta numurs. 

Lai arī nav nosakāms specifisks jaunieša statistiskais portrets, par kuru būtu tiesā ierosināma lieta par rīcībspējas ierobežošanu (uzsverot, ka tas ir galējais līdzeklis personas tiesību un interešu pārstāvēšanā), ņemot vērā, ka arī pie vienām un tām pašām medicīniskām diagnozēm katrā individuālajā situācija izpausmes var atšķirties un jaunieša  spēja paust savu gribu un viedokli var būt ļoti atšķirīga, vērtējot invaliditātes statistikas datus (Labklājības informācijas sistēmas (turpmāk – LabIS) dati), šādiem jauniešiem ar visaugstāko varbūtību ļoti smago garīga rakstura traucējumu (var būt kombinācijā arī ar citiem funkcionāliem traucējumiem) dēļ Valsts komisija ir noteikusi  I invaliditātes grupu (ļoti smaga invaliditāte) ar cēloni slimība no bērnības (nosaka, pamatojoties uz medicīniskiem vai citiem dokumentiem, kuri bija vai varēja būt par pamatu invaliditātes noteikšanai bērnam līdz 18 gadu vecumam saskaņā ar kritērijiem, kādi attiecīgajā laika periodā normatīvajos aktos bija paredzēti invaliditātes noteikšanai). Pamatojoties uz LabIS datiem 2022. gada decembrī pēc šādām pazīmēm pilngadību bija sasniegušas 93 personas (bija 18 gadus veci), no kurām 91 personai bija izsniegts arī Valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.  Ņemot vērā atšķirīgas veselības stāvokļa izpausmes uz personas funkcionālām spējām, nevar viennozīmīgi teikt, ka visos gadījumos šiem jauniešiem ir ierobežojama rīcībspēja un nosakāma aizgādnība. Arī jaunieši, kuriem Valsts komisija ir noteikusi II invaliditātes grupu un šiem jauniešiem arī ir smagi garīga rakstura traucējumi, kas objektīvi  ierobežo viņu spēju pieprasīt VSAA administrētos  pakalpojumus, var saskarties ar situāciju, ka viņu tiesību pārstāvēšanai ir ierosināma rīcībspējas ierobežošanas lieta. Vienlaikus šo jauniešu skaits potenciāli varētu būt  mazāks, kā izvēlēs mehānismu šo jauniešu tiesību pārstāvēšanai, ja persona pati to nespēj, izvēloties pilnvaras nokārtošana konkrētu darbību veikšanai.
Aizgādnis nav obligāti nepieciešams katram cilvēkam ar garīga rakstura traucējumiem. Rīcībspējas ierobežošana un aizgādnības nodibināšana pār pilngadīgu personu ir ļoti būtisks personas pamattiesību ierobežojums, tādējādi tiesa, skatot šīs kategorijas lietas, vispirms vērtē vai pati persona var sevis pārstāvēt un pieņemt lēmumu, un rīcībspējas ierobežošana ir kā galējas līdzeklis.

Ņemot vērā, ka tiesvedības process var aizņemt pat vairākus mēnešus, un lai nodrošinātu, ka jaunieši ar smagu invaliditāti un viņu ģimenes ilgstoši nepaliek bez iztikas līdzekļiem, nepieciešams veikt grozījumus VSPL, nosakot specifisku izņēmumu  jauniešu ar invaliditāti lietās, par kuriem tiesā ir pieņemts iesniegums par rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt speciālu regulējumu, nosakot, ka tiesības pieprasīt ar invaliditāti saistītos pabalstus, kas noteikti VSPL 12., 12.1 un 13. panta pirmās daļas 2. punktā, par pilngadību sasniegušu  jaunieti, kuram Valsts komisija ir noteikusi invaliditāti ar cēloni slimība no bērnības, ir personai, kura bija pilngadību sasniegušā jaunieša ar invaliditāti likumiskais pārstāvis dienu pirms pilngadības sasniegšanas (turpmāk  - iepriekšējais likumiskais pārstāvis) un saņēma valsts sociālos pabalstus par bērnu ar invaliditāti, ja tiesā ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu garīga rakstura vai citu veselības traucējumu dēļ.

Šāda risinājuma ieviešana  ir virzāma, ņemot vērā, ka jaunietis ar ļoti smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem (pārsvarā smagiem garīga rakstura traucējumiem),  neskatoties uz savu rīcībspējas vecumu, nespēj atvērt kredītiestādē norēķina kontu un nespēj pašrocīgi parakstīt iesniegumu VSAA pakalpojumu saņemšanai. Šāds risinājums nodrošinātu, ka, kamēr tiesā tiek izskatīta lieta, jaunieša iepriekšējais likumiskais pārstāvis, kurš saņēma valsts sociālos pabalstus invaliditātes seku mazināšanai par viņu kā par bērnu, saņemot no tiesas apstiprinājumu, ka lieta par personas  rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu garīga rakstura vai citu veselības traucējumu dēļ ir ierosināta, vērstos VSAA, personas vietā pieprasītu atbilstošos pabalstus un lūgtu nodrošināt piešķirto pabalstu  uz viņa konta numuru. Minētais nozīmētu to, ka kaut arī persona pati ir rīcībspējīga, tomēr iesniegumu VSAA iesniedz un bez īpaša pilnvarojuma maksājumus saņem iepriekšējais likumiskais pārstāvis. Likumprojektā ietvertais regulējums tādējādi nodrošinātu, ka tiek  aizsargātas tās personas ar smagiem funkcionēšanas ierobežojumiem, kas paliek bez iztikas līdzekļiem laika periodā, kamēr tiek pieņemts lēmums aizgādnības vai pagaidu aizgādnības nodibināšanu.

Nosacījumus, ka minētos pabalstus tiesīgs pieprasīt iepriekšējais likumiskais pārstāvis, kurš bija tās likumiskais pārstāvis dienu pirms pilngadības sasniegšanas un saņēma valsts sociālos pabalstus par bērnu ar invaliditāti, ir noteikts ar mērķi, lai VSAA rīcība būtu norēķina konta numurs, uz kuru minētos pabalstus pārskaitīt, un lai nodrošinātu pabalstu pēctecīgu saņemšanu, jaunietim sasniedzot pilngadību, pieņemot, ka ar visaugstāko varbūtību rūpes par pilngadību sasniegušo jaunieti turpinās uzņemties iepriekšējais likumiskais pārstāvis.  

Šādos gadījumos administratīvā akta adresāts būs pilngadību sasniegusī persona ar invaliditāti, jo tikai pašai personai ( ne iepriekšējam likumiskajam pārstāvim) rodas tiesības uz pakalpojumu, proti, pabalsti tiks piešķirti pilngadību sasniegušajai personai,  bet izmaksa tiks nodrošināta personai, kas bija jaunieša iepriekšējais likumiskais pārstāvis.

Tāpat likumprojekts paredz, ka šādā kārtībā minēto pabalstu izmaksa iepriekšējam likumiskajam pārstāvim veic līdz dienai, kad:
1) stājies spēkā bāriņtiesas lēmums par aizgādņa iecelšanu – ja iepriekšējais likumiskais pārstāvis un jaunieceltais aizgādnis būs viena un tā pati persona, tad VSAA veiks tehniskas darbības, mainot pamatojumu personas lieta, pret kuru VSPL pantu pabalstu izmaksa ir nodrošināma (administratīvā akta adresāts paliek nemainīgs – pati pilngadību sasniegusī persona ar invaliditāti). Savukārt, ja bāriņtiesa iecels aizgādni, kura nav tā pati persona, kas iepriekšējais likumiskais pārstāvis, tad VSAA būs jāpieņem  jauns lēmums, mainot personu, kam nodrošināma pabalsta izmaksa.  Ņemot vērā, ka šobrīd bāriņtiesām nav pienākums informēt VSAA par  pilngadību sasniegušai personai, kurai noteikta invaliditāte, ieceltu aizgādni, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumos Nr. 1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi", šādu pienākumu nosakot;
2) spēkā stājies tiesas spriedums, ar kuru pieteikums par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu noraidīts, vai tiesvedība lietā izbeigta - šādā gadījumā lēmums par pabalstu pārtraukšana netiek pieņemts, jo pilngadīgās personas tiesības saņemt pakalpojumu nav mainījušās (ir gan noteikta invaliditāte, nav iestājušies VSPL 20.pantā minētie apstākļi), bet piešķirto pabalstu izmaksa iepriekšējam likumiskajam pārstāvim ir pārtraucama. Tas savukārt nozīmē, ka pašai pilngadību sasniegušajai personai ir jāvēršas VSAA ar iesniegumu par pabalstu izmaksas izmaiņām;
 3) pati pilngadību sasniegusī persona iesniedz iesniegumu VSAA par minēto pabalstu piešķiršanu, tādējādi veidojot situāciju, ka pati persona ir paudusi savu gribu un spēju pieprasīt un saņemt minētos pabalstus, kura nav apšaubāma. Arī šajos gadījumos lēmums par pabalstu pārtraukšana netiek pieņemts, jo pilngadīgās personas tiesības saņemt pakalpojumu nav mainījušās (ir gan noteikta invaliditāte, nav iestājušies VSPL 20.pantā minētie apstākļi), bet piešķirto pabalstu izmaksa iepriekšējam likumiskajam pārstāvim ir pārtraucama.

Likumprojekts paredz, ka šādos gadījumos šā likuma 12. un 12.1 pantā minēto pabalstu izmaksu bijušajam likumiskajam pārstāvim pārtrauc ar tā mēneša pirmo datumu, kas seko mēnesim, kad radušies apstākļi, kuru dēļ pārtraucama šo pabalstu izmaksa (ņemot vērā, ka minētos pabalstus atbilstoši VSPL 17.panta 4.1 daļai izmaksā par kārtējo mēnesi, tādēļ izmaksa ar fakta iestāšanās dienu uzreiz nav iespējama), savukārt 13. panta pirmās daļas 2.punktā minēto pabalsta izmaksu pārtrauc ar dienu, kad apstākļi ir iestājušies (ņemot vērā, ka minētos pabalstus atbilstoši VSPL 17.panta 4.1 daļai izmaksā par iepriekšējo mēnesi un fakta fiksācija iespējama uz dienu, kad iestājas konkrētais apstāklis).

Iesniegumu par minēto pabalstu piešķiršanu šī speciālā regulējuma ietvaros  varēs iesniegt VSAA, izmantojot kādu no šiem veidiem: klātienē, elektroniski parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, izmantojot oficiālo elektronisko adresi.

Savukārt, lai VSAA varētu pārliecinoties, ka  minēto pabalstu pieprasīšana un saņemšana ir nodrošināma  atbilstoši likumprojektā ietvertā regulējuma tvērumam, pēc personas iesnieguma saņemšanas, ja pati persona nav uzrādījusi tiesas lēmumu, par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu, VSAA  no Tiesu administrācijas, kura ir Tiesu informācijas sistēmas pārzinis,  uz pieprasījuma pamata iegūst informāciju par to, vai tiesā ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti  rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu (lai varētu pieņemt lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu) un kāds ir piešķirtās civillietas numurs, lai VSAA tiesvedības gaitai var sekot līdz tiešsaistes e-pakalpojumu portālā elieta.lv (pieejama publiska tiesvedības informācija un lietas materiāli) par to, vai ir pieņemts gala lēmums personas lietā un to, vai prasījums ir apmierināts. Ja tiesvedības gaitas datos informāciju VSAA neizdodas atrast, informācija nav pietiekama vai tml. apstākļi, tad VSAA ar rakstisku iesniegumu atkārtoti vērsīsies pie Tiesu administrācijas ar pieprasījumu sniegt informāciju par lietas rezultātu.  Ja pieteikums personas lietā būs apmierināts, VSAA saņems informāciju no bāriņtiesas par iecelto aizgādni. Savukārt, ja pieteikums būs noraidīts, tad VSAA pieņems lēmumu par pabalstu izmaksas pārtraukšanu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim. Saņemot informāciju no Tiesu administrācijas, VSAA to uzglabās, ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulā Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti noteikto, Sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumi Nr. 1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams nostiprināt bāriņtiesas pienākumu sniegt informāciju VSAA par pilngadību sasniegušām personām, kuram Valsts komisija ir noteikusi invaliditāti ar cēloni slimība no bērnības un kuriemar tiesas lēmumu ir ierobežota rīcībspēja un iecelts aizgādnis.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Grozījumiem noteikumos jāstājas spēkā kopā ar likumprojektu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts sekmēs finansiālā atbalsta nodrošināšana jauniešiem ar ļoti smagu invaliditāti, kuri patstāvīgi nespēj paust savu gribu,  pārejas posmā no bērns ar invaliditāti uz pilngadīgas personas ar invaliditāti statusu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts sekmēs finansiālā atbalsta nodrošināšana jauniešiem ar ļoti smagu invaliditāti, kuri patstāvīgi nespēj paust savu gribu,  pārejas posmā no bērns ar invaliditāti uz pilngadīgas personas ar invaliditāti statusu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksē nostiprinātajām atziņām, piešķirot kompetentajai iestādei tiesības veikt personas datu apstrādi, normatīvajā aktā ir jānosaka šīs iestādes piešķirtās rīcības brīvības joma un tās īstenošanas veids. Turklāt šīs iestādes tiesības ir jādefinē pietiekami precīzi, lai ne tikai iestādei būtu saprotamas tiesību īstenošanas robežas, bet arī indivīdam, lai vajadzības gadījumā ar atbilstošu padomu varētu regulēt un pielāgot savu rīcību (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2008. gada 4. decembra spriedums lietā  S. un Marper pret Apvienoto Karalisti [Lielā Palāta], Nr. 30562/04 un Nr. 30566/04, 95. – 96. punkti). Tādējādi, nosakot VSAA tiesības pieprasīt un saņemt, savukārt Tiesu administrācijai izsniegt VSAA datu subjektu (pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti) personas datus  VSPL likuma 12. un 12.1 pantā un 13. panta pirmās daļas 2.punktā minēto pabalstu izmaksāšanas nolūkā, likumprojektā noteiktas konkrēti veicamās personas datu apstrādes darbības minētā nolūka sasniegšanai (Eiropas Cilvēktiesību tiesas 2012. gada 13. novembra spriedums lietā M. M. pret Apvienoto Karalisti, pieteikuma Nr. 24029/07; Eiropas Cilvēktiesību tiesas 1984. gada 2. augusta spriedums lietā Malone pret Apvienoto Karalisti, 68. punkts).

Likumprojekts paredz VSPL 12. un 12.1 pantā un 13. panta pirmās daļas 2.punktā minēto pabalstu par pilngadību sasniegušu personu, kurai noteikta invaliditāte ar cēloni slimība no bērnības, ir tiesības saņemt personai, kura bija tās likumiskais pārstāvis dienu pirms pilngadības sasniegšanas un saņēma valsts sociālos pabalstus par bērnu ar invaliditāti, ja tiesā ir pieņemts lēmums par lietas ierosināšanu par pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti rīcībspējas ierobežošanu. Minētos pabalstus pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti iepriekšējam likumiskajam pārstāvim izmaksās no dienas, kad pilngadību sasniegušajai personai uz minētajiem pabalstiem radās tiesības, bet  ne ilgāk kā līdz dienai, kad stājies spēkā bāriņtiesas lēmums par aizgādņa iecelšanu vai spēkā stājies tiesas spriedums, ar kuru pieteikums par personas rīcībspējas ierobežošanu un aizgādnības nodibināšanu noraidīts, vai pati pilngadību sasniegusī persona iesniedz iesniegumu VSAA par minēto pabalstu piešķiršanu. Tādējādi attiecīgā pabalsta saņemšanas obligātais priekšnoteikums ir tiesas lēmums par lietas ierosināšanu un tiesas spriedums par personas rīcībspējas ierobežošanas un aizgādnības nodibināšanas atzīšana par pamatotu vai  nepamatotu. Lai VSAA varētu pieņemt lēmumu par pabalsta izmaksu iepriekšējam likumiskajam pārstāvim, VSAA ir jāpārliecinās par to, ka pastāv šajā VSPL normā noteiktie priekšnoteikumi to saņemšanai, kā arī nepastāv apstākļi, kas liedz to saņemt turpmāk. Tiesas lēmums par lietas ierosināšanu un spriedums par personas rīcībspējas ierobežošanas un aizgādnības nodibināšanas atzīšana par nepamatotu satur personas ar ierobežoto rīcībspēju personas datus. Atzīstams, ka apstrādes nolūku nav iespējams sasniegt, neveicot minēto datu subjektu personas datu apstrādi. Līdz ar to personas datu apstrādes veikšana ir obligāta un to paredzēs VSPL. Tiesiskais pamats personas datu apstrādei ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts un Valsts sociālo pabalstu likuma 25. panta pirmā un otrā daļa.

Nosakot apstrādes nolūkam nepieciešamo apjomu, jāņem vērā minimalitātes principu, kas paredz, ka jāapstrādā minimālais personas datu apjoms. Lai VSAA saņemtu no Tiesu administrācijas informāciju par lietas ierosināšanu un civillietas numuru personas konkrētajā lietā, VSAA iesniegs attiecīgo pieprasījumu, kurā tiks norādīts pilngadību sasniegušās personas ar invaliditāti personas vārdu, uzvārdu un personas kodu. Minētais datu apjoms ir nepieciešams, lai Tiesu administrācija veiktu unikālu datu subjekta identifikāciju un spētu atrast VSAS nepieciešamo tiesas lēmumu un spriedumu tiesu informatīvajā sistēmā. Turklāt personas kods atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai un otrajai daļai ir atzīstams par unikālu identifikatoru, kas ļauj nepārprotami identificēt konkrētu tiesību subjektu. Tiesu administrācija, sniedzot atbildi uz VSAA pieprasījumu, sniegs informāciju tikai par attiecīgo tiesas lēmumu par lietas ierosināšanu par rīcībspējas ierobežošanu un civillietas numuru. Proti, Tiesu administrācija atbildē sniegs informāciju par minētā tiesas vai sprieduma esamības faktu un datumu, kad lēmums ir pieņemts vai spriedums ir stājies spēkā, nevis par sprieduma nolemjošo daļu.  Tādējādi nodrošinot minimalitātes principu, neizsniedzot VSAA tiesas lēmumu vai spriedumu, kas satur daudz vairāk personas datu, nekā VSAA ir nepieciešams apstrādes nolūka sasniegšanai.

Nosakot datu glabāšanas termiņus, ir ņemtas vērā normatīvajos aktos noteiktās prasības par dokumentu pieejamību un attaisnojuma dokumentu glabāšanas minimāliem termiņiem. Grāmatvedības likuma  28. panta 5. punkts noteic, ka attaisnojuma dokumenti glabājami līdz dienai, kad tie nepieciešami, lai izpildītu likuma 6. panta otrās daļas prasības par saimnieciskā darījuma norises izsekojamību, bet ne īsāks laiku par pieciem gadiem. Fizisko personu datu apstrādes likuma 26. panta otrā daļa paredz, ka Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā prasība par aizskāruma novēršanu, ja aizskārums radies datu regulas prasību pārkāpuma rezultātā, ceļama ne vēlāk kā piecus gadus pēc aizskāruma rašanās dienas, bet, ja aizskārums ir ilgstošs, — no aizskāruma pārtraukšanas dienas. Minētā tiesību norma kontekstā ar Regulas 5. panta 2. punktu uzliek pienākumu pārzinim (VSAA) pamatot savas personas datu apstrādes pamatotību un tiesiskumu.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi