Anotācija (ex-ante)

22-TA-842: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumi Nr.266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai", kas nosaka labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai un mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka un turētāja tiesības un pienākumus (turpmāk – noteikumi Nr.266). Dzīvnieku aizsardzības likuma 10. panta 2. punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai, bet lai noteiktu skaidrākas un mūsdienām aktuālākas prasības dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā, ir izstrādāts jauns pilnvarojums ar likumprojektu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" (148 LP14), kas šobrīd ir izskatīts Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā sagatavošanai uz pirmo lasījumu. Pamatojoties uz minēto ir izstrādāts jauns Ministru kabineta noteikumu projekts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir uzlabot mājas (istabas) dzīvnieku labturības līmeni to turēšanā, pavairošanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Dzīvnieku aizsardzības likuma 10. panta 2. punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai. Uz šī pilnvarojuma pamata ir izdoti Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr.266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai". Noteikumi Nr.266 ir izdoti pirms 15 gadiem. Laika gaitā ir aktualizējušies jautājumi un problēmas, kas skar mājas (istabas) dzīvnieku labturības, aizsardzības jautājumus, kā arī mainījušies sabiedrības uzskati un attieksme pret dzīvnieku aizsardzības un labturības jautājumiem. Lai noteiktu skaidrākas un mūsdienām aktuālākas prasības dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā, nepieciešams precizēt pilnvarojumu un izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus. Pamatojoties uz iepriekš minēto, ir nepieciešams izstrādāt jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu “Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi” (turpmāk - noteikumu projekts), kas aizstās noteikumus Nr.266.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt skaidras prasības mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā. Pašreizējās suņu turēšanas prasības ir jāpilnveido un  jāpapildina ar barošanas un dzirdināšanas prasībām, dzīvnieka socializācijas prasībām, fizisko slodzi atbilstoši dzīvnieka fizioloģijai, turēšanas platību un turēšanas veidu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir ietvertas prasības suņa turēšanai īpašnieka vai turētāja valdījumā vai turējumā esošajā teritorijā vai ārpus tās, prasības, ja suns atrodas voljērā vai citā ierobežotā laukumā, prasības, ja suni tur piesietu un prasības, un gadījumi, kad atļauts piesiet suni, kas dzimis pēc 2023. gada 28. februāra, kā arī prasības suņa turēšanai telpās, ārpus telpām un prasības, kas jāievēro, kad suns atrodas sabiedriskā vietā.
Problēmas apraksts
Pašreizējās kaķu turēšanas prasības ir jāpilnveido un  jāpapildina ar prasībām, kas piemērojamas kaķim, kas ir vecāks par sešiem mēnešiem, ja tas brīvi uzturas ārpus tā īpašnieka vai turētāja valdījumā vai turējumā esošās teritorijas. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības kaķu turēšanai un kritēriji, kas ir jānodrošina, lai kaķis, kas ir vecāks par sešiem mēnešiem, var brīvi uzturēties ārpus tā īpašnieka vai turētāja valdījumā vai turējumā esošās teritorijas, nosakot, ka tam ir jābūt sterilizētam un tas ir apzīmēts ar mikroshēmu un reģistrēts  lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku datu bāzē atbilstoši normatīvajiem aktiem par mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanas un reģistrācijas kārtību, un kaķim ir uzlikta  kaklasiksna, kas tam nerada ievainojumus, nežņaudz to un tā nerada ievainojumus dzīvniekam.
Problēmas apraksts
Pašreizējās prasības mājas (istabas) dzīvnieku demonstrēšanai publiskās izstādēs ir jāpilnveido un jānosaka kritēriji ar kuriem izstādē drīkst piedalīties mājas (istabas) dzīvnieki, kā arī mājas (istabas) dzīvnieku labturības prasības izstādes laikā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteiktas labturības prasības mājas (istabas) dzīvniekiem izstādes laikā un kritēriji pēc kuriem tiek atļauta mājas (istabas) dzīvnieku dalība publiskās izstādēs (dzīvnieka vecums, veselības stāvoklis, apzīmēšanas, reģistrācijas un vakcinācijas nepieciešamība u.c.).
Izstādēs drīkst piedalīties suņi, kaķi un mājas (istabas) seski, kuri ir vakcinēti pret trakumsērgu un truši, kuri ir vakcinēti pret miksomatozi un trušu hemorāģisko septicēmiju, saskaņā ar veterināro zāļu lietošanas instrukcijā noteikto kārtību un vakcinācijas derīguma termiņš ir spēkā. Izstādē drīkst piedalīties suņi, kas ir apzīmēti ar mikroshēmu un reģistrēti  lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku datu bāzē atbilstoši normatīvajiem aktiem par mājas (istabas) dzīvnieku apzīmēšanas un reģistrācijas kārtību.
Problēmas apraksts
Tā kā šobrīd nav noteiktas prasības mājas (istabas) dzīvnieka īpašniekam, kas pavairo suņus, kaķus vai mājas (istabas) seskus, ir nepieciešams noteikt prasības, kas ir jāievēro, lai varētu pavairot mājas (istabas) dzīvniekus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekam, kas pavairo tam piederošus suņus, kaķus vai mājas (istabas) seskus un atsavina to pēcnācējus. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašniekam ir jāievēro un jānodrošina dzīvniekam atbilstību dzīvnieku veselības, labturības un aizsardzības  jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajām prasības. Kā arī mājas (istabas) pavairotājam ir jābūt apmācītam mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā un tas saņems apmācību apliecinošu dokumentu. Apmācības mājas (istabas) dzīvnieka labturības un aizsardzības jomā nav nepieciešamas personai, kas ir ieguvusi augstāko izglītību veterinārmedicīnā un ir vismaz pēdējo piecu gadu darba pieredze specialitātē, praktizējošam veterinārārstam, praktizējošam kinologam. 
Problēmas apraksts
Šobrīd nav noteiktas prasības tāda mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka apmācībai, kas pavairo tam piederošo suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku un atsavina to pēcnācējus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteiktas prasības tāda mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka apmācībai, kas pavairo tam piederošo suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku un atsavina to pēcnācējus. Mājas (istabas) dzīvnieka īpašniekam ir jābūt apmācītam mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā un tas ir saņēmis apmācību apliecinošu dokumentu vai tam ir atbilstoša izglītība veterinārmedicīnas vai kinoloģijas jomā. Persona, kas veic apmācības mājas (istabas) dzīvnieku labturības jomā ir ieguvusi augstāko izglītību veterinārmedicīnā un ir vismaz pēdējo piecu gadu  darba pieredze specialitātē, un dzīvnieku uzvedības eksperts (zoopsihologs, kinologs) ar vismaz pēdējo piecu gadu  darba pieredzi specialitātē. Apmācības tiek nodrošinātas saskaņā ar minimālo apmācības programmu. Apmācības programmā tiek ietverti jautājumi par dažādu sugu dzīvnieku labturības prasībām, to turēšanas īpatnībām un slimību profilaksi. Apmācības apjoms nav ilgāks par sešām stundām. Noteikumos tiks noteikts arī apmācības periodiskums un pārbaudījuma kārtība. Apmācības dzīvnieku labturības un aizsardzības jomā apgūst periodiski reizi desmit gados. Noteikumu projektā ir noteikta kārtībā kādā tiek veikta apmācība, nosakot, ka tiek izsniegta apmācību apliecinošs dokuments, kurā tiek norādīta mācību kursa informācija. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai pilnvarotās personas, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu.
Ietekmes apraksts
Nav iespējams izvērtēt katra pakalpojuma sniedzēja pakalpojuma maksu. Finansiālā ietekme uz fiziskām vai juridiskām personām ir identiska.
Juridiskās personas
  • Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai pilnvarotās personas, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu.
Ietekmes apraksts
Nav iespējams izvērtēt katra pakalpojuma sniedzēja pakalpojuma maksu. Finansiālā ietekme uz fiziskām vai juridiskām personām ir identiska.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai pilnvarotās personas, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu.
Sabiedrības grupai, kuru veido fiziskās personas, ko ietekmēs projekts, administratīvās izmaksas gada laikā nepārsniedz 200 euro.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku īpašnieki vai pilnvarotās personas, kas nodarbojas ar mājas (istabas) dzīvnieka pavairošanu.
Administratīvās izmaksas gada laikā juridiskām personām nepārsniedz 2000 euro.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs, Pārtikas un veterinārais dienests, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
Biedrības "Latvijas Veterinārārstu biedrība", Biedrība "Latvijas Pašvaldību savienība"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi