Anotācija (ex-ante)

23-TA-706: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" peļņas daļu par 2021.gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturtā daļa.
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 ”Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 6.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk - Projekts) sagatavots, lai noteiktu valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"” (turpmāk – NRC "Vaivari") atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu - 0 % apmērā no 2021. gada peļņas, novirzot to  ambulatorās ēkas būvniecībai un digitālās rentgena iekārtas iegādes izdevumu segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
NRC "Vaivari" ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100 % kapitāla daļu turētāja ir Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 4.decembra rīkojumu Nr.727 "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" peļņas daļu" (turpmāk – Rīkojums) 2019.-2021. pārskata gadā gūto peļņu bija paredzēts novirzīt NRC "Vaivari" darbības pilnveidošanai, lai nodrošinātu ilgtermiņa attīstību un uzlabotu sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti un pieejamību.

Rīkojuma apstiprināšanas brīdi dividendēs izmaksājamā peļņas daļa par 2021.gadu bija plānota 4 000 EUR jeb 80% no 2021.gada prognozētās peļņas 5 000 EUR apmērā, kas būtiski atšķiras no NRC "Vaivari” faktiskās peļņas  2021.gadā  - 1 432 282 EUR. Turklāt kopš Rīkojuma pieņemšanas brīža mainījies normatīvais regulējums attiecībā par  kārtību, kādā valsts kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības prognozē un nosaka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, proti, ar Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumiem Nr.72 "Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu" ir zaudējuši spēku Ministru kabineta 2015.gada 22.decembra noteikumi Nr.806 "Kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), prognozē un nosaka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu un veic maksājumus valsts budžetā par valsts kapitāla izmantošanu", kā rezultātā minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs, atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam tiek noteikta 64% apmērā no pārskata gada peļņas. Tādējādi NRC "Vaivari" valstij dividendēs izmaksājamā 2021.gada peļņas daļa  ir 916 660 EUR (64% no 2021.gada peļņas).

NRC “Vaivari” 2021.gada peļņa ir radusies lielāka sniegto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu apjoma rezultātā. 2021.gada laikā ieņēmumi no valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem pārsniedza sākotnējo plānu par 1 700 430 eiro, attiecīgi ar šo ieņēmumu palielinājumu palielinājās arī ieņēmumi no pacientu iemaksām. Tas saistīts: 
 - gan ar valsts apmaksāto rehabilitācijas pakalpojumu kvotu pārdali (sešos un deviņos mēnešos);  
 - gan ar rehabilitācijas pēc Covid-19 pārslimošanas pakalpojuma ieviešanu. 

Pieaugot sniegto pakalpojumu apjomam peļņa palielinās, jo fiksētās vai daļēji fiksētās izmaksas, kas ir lielākā daļa no pakalpojumu sniegšanas izmaksām, nepalielinās tādā apmērā kā ieņēmumi. Tā kā sākotnēji iezīmētais pakalpojumu apjoms gadu no gada būtiski nemainās, NRC “Vaivari” savus resursus plāno atbilstoši tam un, rodoties iespējām saņemt papildus finansējumu pakalpojumu sniegšanai, izvērtē savas iespējas esošo personāla un tehniskā nodrošinājuma resursu ietvaros un uzņemas tikai tādas saistības, ko ir iespējams izpildīt palielinot resursu izmantošanas efektivitāti. Tā kā ar šādu palielinātu finansējuma apjomu NRC “Vaivari”var rēķināties tikai īstermiņā, šādai iespējamībai netiek piesaistīti personāla un citi resursi ilgtermiņā. 
  
Visi sniegtie pakalpojumi, tai skaitā rehabilitācija pēc Covid-19 pārslimošanas, tiek apmaksāti atbilstoši faktiski izstrādātajam gultas dienu un apmeklējuma epizožu skaitam un valsts apstiprinātajiem tarifiem. Naudas līdzekļi netiek piešķirti vispārīgā formā – jo, lai saņemtu naudu par sniegtajiem pakalpojumiem vispirms ir jāveic darbs un jāpiemēro atbilstošie pakalpojumu tarifi, kas tiek darīts gan pamata programmu ietvaros sniegto pakalpojumu, gan rehabilitācijas pēc Covid-19 pārslimošanas gadījumā. Visos gadījumos no pakalpojumu sniegšanas gūtie ieņēmumi atbilst veiktajam darbam. 
  
NRC “Vaivari” strādājot ar peļņu rodas iespējas nodrošināt pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās infrastruktūras atjaunošanu un attīstību, kas, strādājot bez peļņas, nav iespējams bez papildus līdzekļu piesaistes no citiem finanšu avotiem. Tā kā šie procesi tiek nodrošināti ar ilgtermiņa ieguldījumu palīdzību, tas neatspoguļojas pārskata gada peļņas vai zaudējumu aprēķinā, bet gan ietekmē uzņēmuma finanšu rezultātus ilgtermiņā. 
  
2021.gada otrajā pusē papildus saņemtie valsts budžeta finanšu līdzekļi (no pārdalītajām kvotām un papildus pakalpojumu nodrošināšanas) radīja situāciju, kas ietekmēja 2021.gada saimnieciskās darbības rezultātu un naudas plūsmu. Saņemtie finanšu līdzekļi no NVD tika iekļauti 2021.gada ieņēmumos (neto apgrozījumā), naudas plūsmas un peļņas vai zaudējumu pārskatā, taču uz attīstību vērstas izmaksas, kas paredz ilgtermiņa ieguldījumu veikšanu, tika pārvirzītas uz nākamajiem periodiem un ietekmēs uzņēmuma finanšu rezultātus ilgtermiņā. 
 
Šobrīd ir noteiktas konkrētas vajadzības, kas būs jārealizē neatkarīgi no pieņemtā lēmuma par 2021.gada peļņas sadali. Ja Ministru kabinets neatbalstīs NRC “Vaivari”  2021.gada valstij dividendēs izmaksājamās peļņas daļas atstāšanu NRC “Vaivari” attīstībai, uzņēmumam būs jāizmanto aizņemtais kapitāls, kas kopējos izdevumus ilgtermiņā tikai palielinās, vai arī  jālūdz papildus finansējums no valsts budžeta. 
 
Vēršam uzmanību, ka šobrīd NRC “Vaivari” sniedz rehabilitācijas pakalpojumus ne tikai Latvijas iedzīvotājiem, bet arī Ukrainas militārpersonām un civiliedzīvotājiem. Šobrīd nav indikāciju, ka atbalsts Ukrainas pacientu rehabilitācijai drīzumā varētu tikt pārtraukts, tādejādi gan infrastruktūras noslodze, gan personāla fiziskā un morālā slodze saglabāsies augsta. Lai nodrošinātu šo atbalstu pēc iespējas augstākā līmenī un pilnveidotu sniegto pakalpojumu kvalitāti, nepieciešamība pēc infrastruktūras atjaunošanas un attīstības saglabāsies arī nākotnē. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 25.augusta rīkojuma Nr.592 “Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” 1.punktu, Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija rīkojuma Nr.456 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 13.00.00 "Finansējums augstas gatavības projektiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai”” 1.2.2.punktu un Ministru kabineta 2021.gada 24.augusta sēdes protokollēmuma Nr.57 46.§ 2.3.apakšpunktu Ministrija palielināja NRC "Vaivari"" pamatkapitālu, veicot naudas ieguldījumu 1 996 800 EUR apmērā Augstas gatavības projekta “VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari” jaunas ēkas būvniecība, lai sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās” (turpmāk - AGP) īstenošanai.

NRC "Vaivari" jaunā ambulatoro pakalpojumu ēka ir nepieciešama, lai stiprinātu medicīniskās palīdzības sniegšanas kapacitāti, nodalot stacionāro un ambulatoro pacientu plūsmu un izveidojot atsevišķas telpas ar  dažādiem drošības pasākumiem  katrai šai pacientu plūsmai. Tas ļaus nodrošināt pakalpojumu sniegšanu epidemioloģiski drošā vidē, vienlaikus samazinot infekcijas transmisiju stacionāra pacientiem, proti, nodalot abas pacientu plūsmas (stacionārā un ambulatorā), NRC “Vaivari” varēs nodrošināt pakalpojumu saņemšanas loģistiku, tiks mazināts savstarpējas inficēšanās risks starp stacionāra un ambulatorajiem pacientiem, kā arī nodrošināts mērķtiecīgs telpu plānojums un pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktība arī paaugstinātā infekciju izplatības gadījumā, kas ir būtiski, lai īstenotu kapitālsabiedrības stratēģisko mērķi pieejamības, savlaicīgumu un pēctecīgumu integratīvās veselības aprūpes nodrošināšanai.

Projekta rezultātā NRC “Vaivari” galvenās ēkas telpās vairs netiks sniegti  ambulatorie pakalpojumi, piešķirot papildus telpas stacionāra pakalpojumu un atbalsta funkciju, t.sk. administratīvo funkciju, nodrošināšanai.

Ņemot vērā piešķirto finansējumu AGP ietvarā, NRC "Vaivari" 2021. gada 18. jūnijā izsludināja atklātu iepirkuma konkursu "Jaunas ēkas Asaru prospektā 61, Jūrmalā projektēšana, autoruzraudzība, demontāža, būvniecība un teritorijas labiekārtošana" (identifikācijas Nr. VSIA NRC “VAIVARI” 2021/27). Atklātā konkursa rezultātā par uzvarētāju tika atzīta SIA "Būvkore" un 2021. gada 14. septembrī tika noslēgts līgums Nr. 1-11/21/135 par  kopējo līgumcenu - 2 406 790,70 EUR (ar PVN). Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju radās problēmas ar gāzes cenu un piegādēm, vajadzēja risināt  jautājumu par alternatīviem ēkas apkures variantiem. Katlu māju ar granulu vai šķeldas katlu jaunbūvējamā mājā paredzēt nevarēja, jo to neatļauj telpu platība un ēkas izvietojums. Līdz ar to 2022. gada martā tika pieņemts lēmums par projektēšanas uzdevumu maiņu, kas secīgi pagarina projekta realizēšanas termiņus, bet samazina tālākās ēkas ekspluatēšanas izmaksu sadārdzinājuma riskus. Izvērtējot visus riskus, tika pieņemts lēmums jaunai ēkai paredzēt apkuri ar siltumsūkņiem, līdz ar to 2022. gada 25. augustā  starp NRC “Vaivari” un SIA “Būvkore” tika noslēgta vienošanās pie 2021. gada 14. septembra līguma Nr. 1-11/21/135 par projektēšanas uzdevuma precizēšanu, kur tika palielināta līgumcena līdz 2 426 150,70 EUR (ar PVN), kas pārsniedz sākotnēji plānotās AGP izmaksas (1 656 401 EUR) par 769 749,70 EUR.
Vienlaikus Projekta ietvaros papildus plānots iegādāties arī medicīnisko aprīkojumu, tehnoloģijas un mēbeles, kopā 317 530 EUR apmērā.
Līdz ar to kopējās AGP izmaksas šobrīd veido 2 766 549,70 EUR, kas būtiski pārsniedz piešķirto finansējumu AGP realizācijai.

Ņemot vērā, ka uz Rīkojuma izdošanas brīdi vēl nebija paredzēta Augstas gatavības projekta īstenošana, 2022.gada 27.decembra NRC “Vaivari” ārkārtas dalībnieku sapulcē NRC “Vaivari” valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvis uzdeva NRC “Vaivari” valdei aktualizēt NRC “Vaivari” stratēģiju attiecībā par jaunas ēkas būvniecību, lai sadalītu pacientu plūsmu, sniegtu kvalitatīvākus ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus epidemioloģiski drošākās telpās, papildinot stratēģiju ar plānošanas periodu līdz 2023.gadam (ieskaitot).

Vienlaikus kapitāla daļu turētāja pārstāvis 2022.gada 27.decembra NRC “Vaivari” ārkārtas dalībnieku sapulcē, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumiem Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu”, pieņēma lēmumu sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta rīkojuma projektu un anotāciju “Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari”” peļņas daļu par 2021.gadu", lai noteiktu atšķirīgu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu - 0 % apmērā no 2021. gada peļņas.

Tādējādi kapitāla daļu turētājs atlika lēmuma pieņemšanu par dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par 2021.gadu, līdz tiks pieņemts kapitāla daļu turētājam saistošs Ministru kabineta lēmums.

Lai NRC "Vaivari" spētu veiksmīgi īstenot AGP, Ministrija ierosina valstij dividendēs izmaksājamo 2021.gada peļņas daļu 916 660 EUR apmērā  novirzīt:
1. 266 200 euro – digitālās rentgena iekārtas iegādei (saskaņā ar vidēja termiņa darbības stratēģijā plānoto peļņas novirzīšanas mērķi 2021.gadam);
2. 650 460 euro – jaunas ambulatorās ēkas būvniecībai, tostarp AGP sadārdzinājuma  segšanai.

Ja netiks saņemta Ministru kabineta piekrišana 2021. gada valstij dividendēs izmaksājamās peļņas daļas novirzīšanai AGP īstenošanai, NRC "Vaivari" nevarēs īstenot AGP, vienlaikus nodrošinot finansiāli stabilu kapitālsabiedrības darbību.
Risinājuma apraksts
NRC "Vaivari" vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.–2023.gadam ir noteikts finanšu mērķis nodrošināt finansiāli stabilu uzņēmuma darbību, kura sasniegšanai izvirzīti finanšu radītāji - neto peļņa, kapitāla struktūra (pašu kapitāla īpatsvars), ilgtermiņa ieguldījumu (investīciju) apmērs, pamatdarbības neto naudas plūsma, valsts budžetā prognozējamās dividendes % no pārskata gada peļņas, kopējā likviditāte un pašu kapitāla atdeve (ROE).

NRC "Vaivari", īstenojot AGP, nodrošinās vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020-2023.gadam noteikto stratēģisko uzdevumu izpildi attiecībā uz rehabilitācijas pieejamību, savlaicīgumu un pēctecīgumu integratīvā veselības aprūpē, sniedzot izcilas kvalitātes rehabilitācijas pakalpojumus stacionārā, dienas stacionārā, ambulatori un mājas rehabilitācijā. Papildus tiks uzlabota veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana epidemioloģiski drošā vidē, vienlaikus samazinot infekcijas transmisiju stacionāra pacientiem.

Kapitālsabiedrības peļņas daļas novirzīšana valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu, kas ir sociāla rakstura pakalpojumi ar tautsaimniecisku nozīmi, kvalitātes uzlabošanai ir kvalificējams kā valsts atbalsts, kas tiek sniegts saskaņā ar Eiropas komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu Nr.2012/21/ES “Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi”.

Saņemot Ministru kabineta piekrišanu 2021. gada valstij dividendēs izmaksājamās peļņas daļas novirzīšanai AGP īstenošanai, NRC "Vaivari" spēs veiksmīgi īstenot AGP, vienlaikus nodrošinot finansiāli stabilu kapitālsabiedrības darbību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Kapitāla daļu turētāja pārstāve 2022.gada 25.maija kārtējā dalībnieku sapulcē, kad tika apstiprināts NRC "Vaivari" 2021.gada pārskats, izvērtējot valdes priekšlikumu par 2021.gada peļņas izlietojumu, proti, novirzīt to telpu vienkāršotai atjaunošanai NRC “Vaivari”galvenajā ēkā un gaitas analīzes laboratorijas aprīkojuma iegādei, nolēma atlikt jautājuma par NRC "Vaivari" 2021.gada peļņas izlietojumu izskatīšanu un uzdeva NRC "Vaivari" valdei iesniegt Ministrijai kā valsts kapitāla daļu turētājai informāciju par plānoto investīciju izmaksām, ņemot vērā to, ka telpu vienkāršoto atjaunošanu saskaņā ar vidējā termiņa darbības stratēģiju 2020.-2022.gadam (turpmāk - Stratēģija) un Rīkojumu nebija paredzēts segt no dividendēs izmaksājamās peļņas daļas par 2021.gadu. NRC "Vaivari", atbilstoši  valsts kapitāla daļu turētāja lēmumam, 2022.gada 7.jūnijā iesniedza Ministrijā vispārīgo informāciju par plānoto investīciju izmaksām.

Ministrijas ieskatā NRC "Vaivari" sniegtā informācija nebija pilnīga, līdz ar to Ministrija 2022.gada 16.jūnijā pieprasīja NRC "Vaivari" valdi sniegt detalizētāku skaidrojumu par plānoto investīciju apmēru katrā no peļņas novirzīšanas mērķiem. Atbildot uz Ministrijas atkārtoto pieprasījumu NRC "Vaivari" 2022.gada 13.jūlijā iesniedza Ministrijā detalizētu informāciju par plānoto investīciju apmēru attiecībā par gaitas analīzes laboratorijas aprīkojuma izmaksām, savukārt par telpu vienkāršoto atjaunošanu tika norādīta vispārīgā informācija, nesniedzot detalizētu skaidrojumu par plānotajām aktivitātēm šī mērķa ietvaros (bija norādītas tikai viena kvadrātmetra izmaksas un kopējā summa 1 561 242 EUR apmērā). Līdz ar to Ministrija lūdza NRC "Vaivari" precizēt iesniegto informāciju attiecībā par telpu vienkāršoto atjaunošanu. Saņemot Ministrijas pieprasījumu, NRC "Vaivari" piesaistīja būvniecības ekspertu un 2022.gada 13.septembrī iesniedza Ministrijai telpu vienkāršotās atjaunošanas provizorisko izmaksu būvdarbu tāmes.

2022.gada 22.septembrī Veselības ministrija saņēma Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta (iepriekš Pārresoru koordinācijas centrs)  vēstuli “Par VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” 2021.gada darbības vērtējumu”, kurā Pārresoru koordinācijas centrs lūdza Veselības ministrijai precizēt veicamo investīciju finansējumu 2022.gadam, jo tik būtisks 2021. gada peļņas apjoma izlietojums NRC "Vaivari" attīstībai nav paredzēts Stratēģijas plānā par kapitālsabiedrības infrastruktūras attīstības pasākumiem.

Vienlaikus 2022.gada oktobrī notika izmaiņas NRC “Vaivari” valdes sastāvā, ieceļot valdē jaunu valdes priekšsēdētāju un jaunu valdes locekli, kuri pārņēma iepriekšējās valdes uzsāktos darbus peļņas novirzīšanas mērķa realizācijai, iepazīstoties ar iepriekšējās valdes sagatavoto dokumentāciju 2021.gada peļņas izlietojumam.

2022.gada 2.decembra vēstulē NRC “Vaivari” valde (jaunajā sastāvā) informēja Ministriju par AGP sadārdzinājumu, kas saistīts ar Krievijas agresijas Ukrainā izraisīto neprognozējamo būvmateriālu cenu pieaugumu un piegāžu traucējumiem, atsaucoties uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem par 2022.gada septembrī konstatēto būvniecības izmaksu palielināšanos Latvijā par 20,2%, būvmateriālu cenu pieaugumu par 26,6%, mašīnu un mehānismu uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas pieaugumu par 17,6%, un strādnieku darba samaksas pieaugumu par 9,8 %, salīdzinot ar datiem 2021.gada septembrī. Ņemot vērā iepriekš minēto, NRC “Vaivari” valde, izvērtējot investīciju vajadzības un prioritātes, 2022.gada 16.decembra ārkārtas dalībnieku sapulcē grozīja priekšlikumu par 2021.gada peļņas izlietojumu un lūdza kapitāla daļu turētāja pārstāvi NRC “Vaivari” 2021.gada dividendēs izmaksājamo peļņas daļu novirzīt AGP.

Kapitāla daļu turētāja pārstāvis, ņemot vērā jaunu NRC “Vaivari” valdes sniegto priekšlikumu par 2021.gada peļņas izlietojumu, atkārtoti nolēma atlikt jautājuma izskatīšanu par 2021.gada peļņas izlietojumu un uzdeva NRC “Vaivari” valdei konsultēties ar Pārresoru koordinācijas centru un Finanšu ministriju par iespējamo turpmāko rīcību attiecībā par NRC “Vaivari” dividendēs izmaksājamo 2021.gada peļņas daļu 916 660,48 EUR apmērā. Vienlaikus arī Ministrija vairākkārtīgi konsultējās ar Pārresoru koordinācijas centru jautājumā par korektāko un atbilstošāko risinājumu attiecībā par valstij dividendēs izmaksājamo 2021.gada peļņas daļu. 

2022.gada 27.decembra ārkārtas dalībnieku sapulcē tika izskatīts NRC "Vaivari" jauns valdes priekšlikums par 2021.gada peļņas izlietojumu, lūdzot valstij dividendēs izmaksājamo peļņas daļu novirzīt digitālās rentgena iekārtas iegādei un AGP ietvaros plānotai būvniecībai un aprīkojuma iegādei. Valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvis atbalstīja NRC "Vaivari" valdes priekšlikumu un nolēma atlikt lēmuma pieņemšanu par dividendēs izmaksājamo peļņas daļu par 2021.gadu līdz tiks pieņemts kapitāla daļu turētājiem saistošs Ministru kabineta lēmums, tostarp uzdeva līdz 2023.gada 1.februārim precizēt Stratēģiju atbilstoši 2022.gada 27.decembra ārkārtas dalībnieku sapulcē pieņemtajam lēmumam par 2021.gada peļņas izlietojumu, papildinot to ar plānošanas periodu līdz 2023.gadam. Informējam, ka NRC "Vaivari" precizēto Stratēģiju iesniedz Ministrijai un Pārresoru koordinācijas centram 2023.gada 21.martā.

2022.gada 27.decembra ārkārtas dalībnieku sapulcē NRC "Vaivari" valde papildus skaidroja, ka NRC "Vaivari" rīcībā atstājamā 2021.gada peļņas daļa 286 456 EUR apmērā novirzīta 2022.gadā iegādātās gaitas analīzes aprīkojuma iegādei.

Ņemot vērā iepriekš minēto lēmumu pieņemšanas gaitu jautājumā par NRC "Vaivari" 2021.gada peļņas izlietojumu, Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" peļņas daļu par 2021.gadu" tika sagatavots un virzīts uz izskatīšanu Ministru kabinetā 2023.gadā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
321 290 537
-916 660
182 719 766
0
184 045 420
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
321 290 537
-916 660
182 719 766
0
184 045 420
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
321 290 537
-916 660
182 719 766
0
184 045 420
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
321 290 537
-916 660
182 719 766
0
184 045 420
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-916 660
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā to, ka, veicot dividenžu maksājumus, uzņēmumu ienākuma nodoklis tiek aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lēmums par peļņas atstāšanu kapitālsabiedrības rīcībā samazinās arī uzņēmuma ienākuma nodokļa maksājumus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi