23-TA-1729: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar MK 2023. gada 27. jūnija protokollēmuma Nr. 34, 56.§ (konceptuālais ziņojums “Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē”, 23-TA-99) 7. punktu un MK 2023. gada 26. septembra rīkojumu Nr. 635 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 635). Grozījumi paredz arī Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) fonda finansējuma pārdali starp investīcijām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt reformu un investīciju nosaukumus, mērķus un aprakstus, kā arī, nodrošināt tiesisko regulējumu attiecināmajām izmaksām, kas saistītas ar komerciāli licencējamo produktu vai programmatūras komponenšu izmantošanu un adaptēšanu, tai skaitā veicot izmaiņu apstrādi, ņemot vērā attiecināmības un autortiesību nosacījumus, kā arī lietošanas licenču nomu. Tāpat tas paredz arī Atveseļošanas fonda finansējuma pārdali starp investīcijām.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada 14. jūlijā tika pieņemti un 2022. gada 19. jūlijā stājās spēkā MK 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 435). Ņemot vērā to, ka bija nepieciešams precizēt reformu un investīciju nosaukumus, mērķus un aprakstus, kā arī nodrošināt tiesisko regulējumu attiecināmajām izmaksām, kas saistītas ar komerciāli licencējamo produktu vai programmatūras komponenšu izmantošanu un adaptēšanu, tai skaitā veicot izmaiņu apstrādi, ņemot vērā attiecināmības un autortiesību nosacījumus, kā arī lietošanas licenču nomu, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 435.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojumu Nr. 404 “Par konceptuālo ziņojumu “Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē” 7. punktu un Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra rīkojumu Nr. 635 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu” (protokols Nr. 47 37. §) (turpmāk – MK rīkojums Nr. 635), nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 435, lai nodrošinātu tiesisko regulējumu attiecināmajām izmaksām, kas saistītas ar komerciāli licencējamo produktu vai programmatūras komponenšu izmantošanu un adaptēšanu, tai skaitā veicot izmaiņu apstrādi, ņemot vērā attiecināmības un autortiesību nosacījumus, kā arī lietošanas licenču nomu.
Risinājuma apraksts
Ar šo tiesību akta projektu tiek veikti šādi grozījumi MK noteikumos Nr. 435:
1) precizēti reformu un investīciju nosaukumi, atskaites punkti un mērķi atbilstoši MK rīkojumam Nr. 635, kā arī veikta Atveseļošanas fonda finansējuma pārdale starp investīcijām,
2) precizēti reformu un investīciju nosaukumi, atskaites punkti un mērķi MK noteikumu Nr. 435 1. pielikumā atbilstoši MK rīkojumam Nr. 635;
pakalpojumu metrikas ir noteiktas MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” 23. punktā;
3) veikta finansējuma pārdale starp investīcijām 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” (turpmāk – investīcija 2.1.1.1.i.), 2.1.2.1.i. “Centralizētās platformas un sistēmas” (turpmāk – investīcija 2.1.2.1.i.) un 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika” (turpmāk – investīcija 2.1.3.1.i.), nemainot kopējo finansējuma apjomu un nesamazinot mērķu rādītājus, vienu no tiem pat būtiski palielinot, atspoguļojot to gan noteikumu projektā, gan MK noteikumu Nr. 435 1. un 4. pielikumā;
Pārdalītajam finansējumam un investīcijām nav ietekmes uz tautsaimniecību. Pārplānošana veikta, konstatējot, ka projekta ietvaros sasniedzamie rādītāji vairāk iederas jaunajās, pārplānotajās investīcijās, lai optimāli izmantotu potenciālo pienesumu attiecīgo investīciju rezultātu rādītāju sasniegšanā, tādējādi radot iespēju sasniegt un atsevišķos gadījumos pat būtiski pārsniegt sākotnēji plānotās mērķu rādītāju vērtības, nepalielinot reformu un investīciju virziena kopējās aprēķinātās izmaksas.
Laika posmā kopš reformu un investīciju virziena sākotnējās plānošanas ir precizētas konkrētu investīciju nolūku (projektu) īstenošanas iespējas, konstatējot gan atsevišķu projektu īstenotāju nespēju ierobežotu resursu apstākļos sasniegt iepriekš plānotos mērķu rādītājus, gan arī identificējot citu projektu īstenotāju iespējas dot papildus – iepriekš neplānotu pienesumu reformu un investīciju virziena mērķu rādītāju sasniegšanā. Piemēram, projektu īstenotāji, kuru investīciju nolūki sākotnēji tika saistīti tikai ar konkrēto valsts pārvaldes procesu digitalizēšanu, ir apliecinājuši gatavību attīstīt koplietošanas platformas, ko izmantos plašāks valsts pārvaldes institūciju loks, vai arī nodot centralizēti īstenotai pārvaldībai, kontrolētai izplatīšanai vai publicēšanai atkalizmantošanai nozīmīgas datu kopas, kas sākotnējās mērķu rādītāju vērtībās nebija paredzētas. Tādējādi, konkrētu investīciju nolūku un projektu sagatavošanas laikā ir konstatēts, ka burtiska Atveseļošanas fonda plāna aprakstošajā daļā formulēto investīciju mērķu īstenošana un nolūku rādītāju sasniegšana, saglabājot sākotnēji iecerēto investīciju nolūku un projektu sadalījumu starp investīcijām 2.1.1.1.i, 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i. praktiski nav iespējama, turpretī pārceļot plānotos projektus starp investīcijām, lai optimāli izmantotu to potenciālo pienesumu attiecīgo investīciju rezultātu rādītāju sasniegšanā, ir iespējams ne tikai radikāli samazināt plānoto mērķa rādītāju esošo vērtību sasniegšanas riskus, bet pat paaugstināt visaugstāk prioritārās investīcijas 2.1.3.1.i. galvenā mērķa rādītāja vērtību no 6 uz 10.
Piedāvātās izmaiņas investīciju 2.1.1.1.i., 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i. projektu struktūrā un aprēķināto izdevumu apjomos, rada iespēju sasniegt un datu kopu rādītāja gadījumā pat būtiski pārsniegt sākotnēji plānotās mērķu rādītāju vērtības, nepalielinot reformu un investīciju virziena kopējās aprēķinātās izmaksas, proti:
- veiktas izmaiņas 2.1.1.1.i. investīcijas ''Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide'' aprakstā Atveseļošanas fonda plāna tekstā, precizējot plānoto investīciju mērķi – modernizējamo valsts pārvaldes procesu pārskaitījumu, atbilstoši tam samazinot arī investīcijas aprēķinātās izmaksas no sākotnēji plānotajiem 24 437 280 euro uz 13 677 280 euro.
Aprēķināto izmaksu starpība tiek pārcelta uz investīcijām 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i., proti, pārceļot 2 310 000,00 euro no investīcijas 2.1.1.1.i. uz investīciju 2.1.2.1.i un 12 230 000 euro uz investīciju 2.1.3.1.i., kā arī pārceļot 3 780 000,00 euro no investīcijas 2.1.2.1.i uz investīciju 2.1.1.1.i., tādējādi samazinot risku esošo investīcijas 2.1.2.1.i. mērķa rādītāju sasniegšanai un dodot iespēju paaugstināt augsti prioritārās investīcijas 2.1.3.1.i. mērķa rādītāja vērtību no 6 uz 10.
Tā rezultātā:
- MK noteikumu Nr. 435 6.1. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “6.1. investīcijai 2.1.1.1.i. pieejamais finansējums ir 13 677 280 euro;”;
- MK noteikumu Nr. 435 4.4. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “4.4. investīciju 2.1.3.1.i. īsteno līdz 2026. gada 31. augustam un tās ietvaros sasniedzamais mērķis – nozares, par kurām attiecīgās datu kopas ir pieejamas centralizētajās datu pārvaldības un izplatīšanas platformās, t.sk. kontrolētās izplatīšanas platformās, ģeoportālā vai atvērto datu portālā – 10.”
- veiktas izmaiņas 2.1.2.1.i. investīcijas ''Centralizētās platformas un sistēmas'' aprēķināto izmaksu apmērā no sākotnēji plānotajiem 70 177 920 milj. euro uz 68 707 920 euro, tādējādi samazinot ar mērķa rādītāju izpildi saistītos riskus. Aprēķināto izmaksu starpība (samazinājums) tiek iegūta, mainoties projektiem starp 2.1.1.1.i. un 2.1.2.1.i. investīcijām., proti, pārceļot 3 780 000 euro no investīcijas 2.1.2.1.i. uz investīciju 2.1.1.1.i. un 2 310 000 euro no investīcijas 2.1.1.1.i. uz investīciju 2.1.2.1.i..
Tā rezultātā MK noteikumu Nr. 435 6.2. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “6.2. investīcijai 2.1.2.1.i. pieejamais finansējums ir 68 707 920 euro;”.
- Atveseļošanas fonda reformu un investīciju virziena investīciju nolūku (projektu) pārstrukturēšanas - pārdales starp investīcijām, ietvaros, veiktas izmaiņas 2.1.3.1.i. investīcijas ''Datu pieejamība, koplietošana un analītika'' aprēķināto izmaksu apmērā no sākotnēji plānotajiem 21 756 000 milj. euro uz 33 986 000 milj. euro, atbilstoši palielinot arī investīcijas galvenā mērķa rādītāja – centralizēti pārvaldīto nozarēm būtisku datu kopu skaita vērtību no 6 uz 10. Papildus finansējuma apjoms tiek iegūts kā daļa no finansējuma, kas tiek pārcelta no investīcijas 2.1.1.1.i., proti, pārceļot 12 230 000,00 euro no investīcijas 2.1.1.1.i. uz investīciju 2.1.3.1.i.. Tā rezultātā MK noteikumu Nr. 435 6.4. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “6.4. investīcijai 2.1.3.1.i. pieejamais finansējums ir 33 986 000 euro.”
- veiktas izmaiņas investīcijas 2.1.1.1.i. nolūku “Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” iekļaujot 2.1.3.1.i. investīciju nolūkā “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija”, ar aprēķināto kopējo izmaksu apmēru 10 920 000 euro, kas veidojas summējot 2.1.1.1.i. nolūka “Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” aprēķināto izmaksu apmēru 3 360 000 euro un 2.1.3.1.i. investīcijas nolūka “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, kā arī priekšnosacījumu radīšana inovatīviem mobilitātes pakalpojumiem, nodrošinot tīkla kvalitātes digitālo kartējumu” aprēķināto izmaksu apmēru 7 560 000 euro.
- veiktas izmaiņas investīcijas 2.1.2.1.i. nolūkā “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija”, paredzot, ka šī nolūka ietvaros projektus īsteno VARAM, Labklājības ministrija, Iekšlietu ministrija un Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar valstspilsētu un novadu pašvaldību vai valstspilsētu un novadu pašvaldība.
Līdz ar to gadījumā, kad projektu šī nolūka ietvaros īstenos kāda no iepriekš minētajām ministrijām sadarbībā ar pašvaldībām, MK noteikumi Nr. 435 ir papildināti ar 13.1.4 apakšpunktu, savukārt situācijā, kad projektu īstenos valstspilsētu un novadu pašvaldība, MK noteikumi Nr. 435 ir papildināti ar 17.2. apakšpunktu:
“13.1.4. investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” īstenojamiem projektiem, iesniedz:
13.1.4.1. Latvijas Pašvaldību savienības saskaņojumu par projekta iekļaušanu pašvaldību koplietošanas platformu programmā;
13.1.4.2. vismaz piecu valstspilsētu un novadu pašvaldību apliecinājumus par rīkojuma projekta satura saskaņošanu un projekta īstenošanas laikā izstrādāto un ieviesto koplietošanas risinājumu un koplietošanas pakalpojumu izmantošanu pēc projekta noslēguma saskaņā ar šo noteikumu 13.18. apakšpunktu;”
“17.2. valstspilsētu un novadu pašvaldība investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" īstenojamiem projektiem novērtē rīkojuma projekta saturu saskaņā ar šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 16.2. apakšpunktu, pievienojot:
17.2.1.Latvijas Pašvaldību savienības saskaņojumu par projekta iekļaušanu pašvaldību koplietošanas platformu programmā;
17.2.2. vismaz piecu valstspilsētu un novadu pašvaldību apliecinājumus par rīkojuma projekta satura saskaņošanu un projekta īstenošanas laikā izstrādāto un ieviesto koplietošanas risinājumu un koplietošanas pakalpojumu izmantošanu pēc projekta noslēguma saskaņā ar šo noteikumu 13.18. apakšpunktu.”
Vienlaikus ir paskaidrojams, ka gadījumā, kad investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” ietvaros projektu īstenos kāda no iepriekš minētajām ministrijām sadarbībā ar valstspilsētu un novadu pašvaldību, šāda projekta uzraudzību veiks CFLA, izpildot MK noteikumu Nr. 435 18. punktā minētās funkcijas. Līdz ar to, MK noteikumu Nr. 435 18.1. apakšpunkts un 26. punkts ir precizēti un izteikti šādā redakcijā:
-“18.1. attiecībā uz investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” īstenotajiem projektiem, kā arī 11.2., 11.3., 11.4., 11.5. un 11.6. apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju īstenojamiem projektiem, veic šādas darbības:”
-“26. Investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” finansējuma saņēmēji, kā arī šo noteikumu 11.2., 11.3., 11.4., 11.5. un 11.6. apakšpunktā minētie finansējuma saņēmēji projektu īstenošanas līgumu slēdz ar aģentūru”
Ievērojot iepriekš minēto, izmaiņas skar arī MK noteikumu Nr. 435 25. punktu, kas izteikts šādā redakcijā:
"25. Šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētie finansējuma saņēmēji, izņemot investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” finansējuma saņēmēji, projektu īstenošanas līgumu slēdz ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizāciju un nozares ministriju.
- Atveseļošanas fonda plāna 2.1. reformu un investīciju virziena projekti, uz kuriem attiecas ierosinātās iepriekš minētās izmaiņas investīcijās, atspoguļotas šajā tabulā:
4) Iepriekš minēto izmaiņu rezultātā šādos jau MK apstiprinātos rīkojumos par projekta īstenošanu (projekta pase), mainās investīcija, kurā projekts tiks īstenots, proti:
- Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumā Nr. 15 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”;
- Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”;
- Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojumā Nr. 118 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.2.1.i. “Centralizētās platformas, sistēmas un koplietošanas pakalpojumi”;
- Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”;
- Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 421 “Par 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu un programmu pārvaldība" projekta "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība" pases un koplietošanas pakalpojuma "IKT attīstības aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības atbalsta pakalpojums" apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.2.1.i. “Centralizētās platformas, sistēmas un koplietošanas pakalpojumi” uz investīciju 2.1.1.1.i “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide”;
- Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra rīkojumā Nr. 69 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu”, projekta īstenošanua mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) sadarbībā ar CFLA nodrošinās tehniska risinājuma izveides iespēju Kohēzijas politikas fondu un vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS), automatizēt datu migrācijas procesu, tādējādi radot pēc iespējas mazāku administratīvo slogu finansējuma saņēmējam izmaiņu veikšanai saistībā ar investīcijas maiņu MK jau apstiprinātajā rīkojumā par projekta īstenošanu (projekta pase).
VARAM līdz 2024. gada 30. martam sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā MK rīkojuma projektu par investīciju maiņu visos iepriekš minētajos MK jau apstiprinātajos rīkojumos. Savukārt grozījumus projekta pasē, kas nav saistīti ar investīciju maiņu, sagatavošanu un virzīšanu izskatīšanai MK nodrošina finansējuma saņēmējs.
Vienlaikus jāņem vērā, ka mainoties investīcijai, kurā projekts tiks īstenots, projekta īstenotājam saglabājas un tiek pārņemtas saistības, kas uzņemtas MK apstiprinātā rīkojuma par projekta īstenošanu (projekta pase) ietvaros.
Pēc šo grozījumu MK noteikumos Nr.435 spēkā stāšanās, grozījumi noslēgtajos līgumos/vienošanās par Atveseļošanas fonda projekta īstenošanu KPVIS veicami atbilstoši MK rīkojumam Nr. 635 un investīcijā sasniedzamajiem rezultātiem (dati precizējami projekta 1.3.1.sadaļā u.c. sadaļās, ja attiecināms).Grozījumi noslēgtajos līgumos/vienošanās par Atveseļošanas fonda projekta īstenošanu neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, jo projekta mērķi un īstenošanas nosacījumi nemainās, taču mainīsies atskaites punkti, par kuriem finansējuma saņēmējam būs jāatskaitās.
Vienlaikus ir norādāms, ka dokumentos atsauces uz esošo investīciju MK jau apstiprinātajā rīkojumā par projekta īstenošanu (projekta pase) ir attiecināmas līdz šo grozījumu MK noteikumos Nr.435 stāšanās spēkā laikam, savukārt pēc šo grozījumu MK noteikumos Nr.435 stāšanās spēkā projekta pamatojošajos dokumentos norādāma atbilstoša atsauce uz jauno investīciju, kurā projekts tiks īstenots.
5) ņemot vērā, ka Ostu likuma Pārejas noteikumu 16. panta 3) punkts nosaka, ka Rīgas brīvostas pārvalde ir likvidējama līdz 2023. gada 31. decembrim, kā arī, ņemot vērā Ostu likuma Pārejas noteikumu 20. pantu, kas paredz, ka Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem lēmumu par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju un Rīgas brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu jaunizveidotās kapitālsabiedrības pamatkapitālā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajā kārtībā, MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumā minētās 2.1.3.1.i investīcijas “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” projekta īstenotāja un saistību pārņēmēja būs jaunizveidotā kapitālsabiedrība, ja pēc izvērtējuma tā atbildīs izvirzītajām finansējuma saņēmēja prasībām.
6) ņemot vērā MK rīkojumu projektu par Atveseļošanas plāna 2.1.virziena projektu dokumentācijas saskaņošanas procesā saņemtos Finanšu ministrijas iebildumus par MK noteikumu Nr. 435 5. pielikuma jeb apliecinājuma parakstīšanu projektiem, kuru finansējuma saņēmēji nav tiešās pārvaldes iestādes vai nozaru ministrijas pārraudzībā esošas valsts kapitālsabiedrības, VARAM kā šo noteikumu autors un virzītājs tika konstatējis, ka MK noteikumu Nr. 435 17.1. un 17.3. apakšpunktos ir ieviesusies tehniska neprecizitāte un skaidro, ka MK noteikumu Nr. 435 17.1. un 17.3. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmējs sagatavo un paraksta apliecinājumu saskaņā ar MK noteikumu Nr. 435 16.2. apakšpunktu, pievieno to Ministru kabineta rīkojuma projekta dokumentācijai un iesniedz VARAM vai Tieslietu ministrijai. VARAM un Tieslietu ministrija šos dokumentus virza saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajā kārtībā.
Līdz ar to, ir precizēti MK noteikumu Nr. 435 17.1. un 17.3. apakšpunkti, izsakot tos šādā redakcijā:
“17.1. Rīgas brīvostas pārvalde novērtē rīkojuma projekta saturu saskaņā ar šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un iesniedz apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 16.2. apakšpunktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija rīkojuma projektu virza saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajā kārtībā;
17.3. Prokuratūra novērtē rīkojuma projekta saturu saskaņā ar šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un iesniedz apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 16.2. apakšpunktu Tieslietu ministrijai. Tieslietu ministrija rīkojuma projektu virza saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajā kārtībā;”
7) ņemot vērā, ka stingru projektu īstenošanas uzraudzību nodrošina projektu uzraudzības padomes, programmu padomes mērķus, kas ir projektu un arhitektūras savstarpēja koordinēšana, var nodrošināt arī esošās darba grupas vai padomes ietvaros un visu finansējuma saņēmēju dalība tajās nebūtu nepieciešama, ir veiktas izmaiņas programmas padomes sastāvā, proti, MK noteikumu 435 20. punktā paredzot, ka programmas padomes sastāvu tiek uzticēts veidot šo MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumā par minēto programmu atbildīgajam vadītājam: “20. Šo noteikumu 4. pielikumā minētā par programmas vadību atbildīgā institūcija izveido programmas padomi un pilnvaro darbam tajā arī šo noteikumu 4. pielikumā minētos programmas padomes pārstāvjus vai veic izmaiņas jau esošu darba grupu vai padomju tiesību aktos, uzdodot tai arī programmas padomes funkcijas un, ja nepieciešams, papildina tās sastāvu.”
8) precizēti MK noteikumu Nr. 435 32.2.4. un 32.3. apakšpunkti, kas izteikti šādā redakcijā:
“32.2.4. informācijas sistēmas programmatūras izstrādes un pielāgojumu izmaksas, tai skaitā integrācijas saskarņu izstrādes izmaksas;”
"32.3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmaksas projekta īstenošanas nodrošinājumam, tai skaitā:
32.3.1. mākoņdatošanas un saistīto pakalpojumu izmaksas informācijas sistēmu izstrādes un ieviešanas nodrošināšanai projekta laikā;
32.3.2. lietojumprogrammatūras risinājumu īres un saistīto pakalpojumu izmaksas projekta ietvaros īstenojamo risinājumu ieviešanai un aprobācijai projekta īstenošanas laikā;”
Ir norādāms, ka komerciāli licencējamu produktu izmantošana attīstāmā risinājuma ietvaros ir pieļaujama gadījumā, kad tā ir saskaņota ar IKT pārvaldības organizāciju Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtība" noteiktajā kārtībā. Vienlaikus finansējuma sanēmējs ir atbildīgs par komercdarbības atbalsta nepieļaušanu.
9) precizēts MK noteikumu Nr. 435 32. punkts attiecībā uz projekta attiecināmajām izmaksām, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 435 31.5 apakšpunktā minētajām atbalstāmās darbībām, iepriekš netika atrunāta izmaksu attiecināmība. Līdz ar to 32.12. apakšpunkts ir izteikts šādā redakcijā:
“32.12. 2.1.1.1.i. nolūka “Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība” projekta ietvaros īstenojamās programmu īstenošanas koordinēšanas un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības darbībās nodarbinātā projekta īstenošanas personāla izmaksas, kā arī šo darbību īstenošanai izmantoto konsultāciju pakalpojumu izmaksas.".
10) papildināts MK noteikumu Nr. 435 32.2.2. apakšpunkts, norādot jomu, un izteikts šādā redakcijā:
”32.2.2. izvēlētai izstrādes metodei atbilstošas dokumentācijas izstrādes izmaksas, tai skaitā digitālo pakalpojumu arhitektūras izstrādes izmaksas projekta īstenošanas jomā;”.
11) ņemot vērā, ka valsts pārvaldē netiek atbalstīta jaunu amatu vietu izveide, taču reformas tai pat laikā ir jāīsteno, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktu, lai varētu attiecināt visu vai daļēju amata algu esošiem nodarbinātajiem, kuri ir norīkoti pildīt Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna projektu uzdevumus projekta īstenošanas laikā, izsakot MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
“32.8. projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas ietver projekta vadībā un īstenošanā iesaistīto ekspertu atalgojuma izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem un radušās, pamatojoties uz darba līgumu, kas noslēgts uz noteiktu laiku, vienošanos vai rīkojumu par visu amata pienākumu vai papildu pienākumu veikšanu projekta īstenošanas laikā vai uz uzņēmuma līguma pamata, un ir nepieciešamas reformas un investīciju virziena mērķu un atskaites punktu sasniegšanai, un ko apliecina terminēto darba līgumu amatu aprakstu, uzņēmuma līgumu darba uzdevumu vai vienošanās vai rīkojums par visu amata pienākumu vai par papildu pienākumu veikšanu saturs un papildu pienākumu veikšanas gadījumā – arī šo pienākumu izpildei veltītā darba laika uzskaite;”
12) ņemot vērā, ka ir veicamas datu kvalitātes uzlabošanas darbības, ko nodrošinās iestādes darbinieki, kā arī to, ka MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktā minētajām izmaksām reformas 2.1.2.r ietvaros īstenojamām investīcijām piemērojami 20%no projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām, MK noteikumu Nr. 435 33.1. un 33.2. apakšpunkts ir izteikts šādā redakcijā:
“33.1. investīcijas 2.1.1.1.i. projektos nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, izņemot investīcijas 2.1.1.1.i. nolūka “Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība” projektu, uz kuru šajā apakšpunktā paredzētais projekta īstenošanas personāla izmaksu proporcijas ierobežojums netiek attiecināts;
33.2. investīciju 2.1.2.1.i., 2.1.2.2.i. un 2.1.3.1.i. projektos nepārsniedz 20 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;”
13) papildināts MK noteikumu Nr. 435 33. punkts ar 33.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
“33.3. šo noteikumu 11.5. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam - publiskas personas kapitālsabiedrībām, kuras pilda pārvaldes uzdevumu, un šo noteikumu 11.6. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam personāla izmaksu ierobežojums netiek attiecināts, ja finansējuma saņēmējs īsteno projekta aktivitātes ar savas organizācijas personālu.”.
šo noteikumu projekta 33.3. apakšpunktā minētajām publiskas personas kapitālsabiedrībām un biedrībām īstenošanas personāla izmaksu ierobežojums netiek attiecināts, ja finansējuma saņēmējs projekta aktivitātes īsteno vienīgi ar savas organizācijas personālu un tās projekta īstenošanā var iesaistīt savus resursus un ekspertus. Minētais pamatojams ar to, ka projekta īstenošanā iesaistīt savus resursus un ekspertus ar jau esošu pieredzi, nevis iepirkt pakalpojumu, ir lietderīgāk, piemērotāk un saimnieciski izdevīgāk, ņemot vērā to, ka projekta ietvaros izveidotais tiks attīstīts arī projektam beidzoties, ko varēs nodrošināt jau esošie eksperti, kā arī apmācītie darbinieki. Šajā gadījumā finansējuma saņēmējam nepieciešams pamatot ar tirgus izvērtējumu, kurš iesniedzams kopā ar projekta iesniegumu, kāpēc no tirgū pieejamā pakalpojumu un kompetenču viedokļa savu iekšējo resursu piesaistīts projekta īstenošanas personāls un pakalpojumi ir saimnieciski pamatotākais risinājums, kā arī stingri un auditējami dokumentējot projekta īstenošanā iesaistītā personāla veiktos darbus un nodrošinot auditējamu nodevumu sagatavošanu un pieejamību, lai nošķirtu iekšējo resursu veikto darbu apjomu projekta īstenošanas vajadzībām no darbiem, kas veikti savu vajadzību nodrošināšanai un īstenošanai, proti, jābūt auditējami nošķiramiem projekta īstenošanā veiktajiem darbiem, izmantotajiem resursiem un finansējumam no izlietotā finansējuma citām aktivitātēm.
Ņemot vērā, ka saimnieciski visizdevīgākais piedāvājums tiek izvēlēts iepirkuma procedūras rezultātā, tad gadījumā, kad projekta īstenošana tiek nodrošināta, piesaistot savu iekšējo resursu ietvaros esošu projekta īstenošanas personālu un pakalpojumus, par pamatojošo dokumentu, kāpēc šāds risinājums un pieeja ir piemērotāks, pamatotāks un saimnieciski izdevīgāks risinājums, tiks uzskatīts kopā ar projekta iesniegumu iesniegtais tirgus izvērtējums, kāpēc no tirgū pieejamā pakalpojumu un kompetenču viedokļa savu iekšējo resursu piesaistīts projekta īstenošanas personāls un pakalpojumi ir saimnieciski pamatotākais risinājums
14) Veikti redakcionāli precizējumi MK noteikumu Nr. 435 2. pielikumā, kā arī precizēts MK noteikumu Nr. 435 4. pielikums.
1) precizēti reformu un investīciju nosaukumi, atskaites punkti un mērķi atbilstoši MK rīkojumam Nr. 635, kā arī veikta Atveseļošanas fonda finansējuma pārdale starp investīcijām,
2) precizēti reformu un investīciju nosaukumi, atskaites punkti un mērķi MK noteikumu Nr. 435 1. pielikumā atbilstoši MK rīkojumam Nr. 635;
pakalpojumu metrikas ir noteiktas MK 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” 23. punktā;
3) veikta finansējuma pārdale starp investīcijām 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” (turpmāk – investīcija 2.1.1.1.i.), 2.1.2.1.i. “Centralizētās platformas un sistēmas” (turpmāk – investīcija 2.1.2.1.i.) un 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika” (turpmāk – investīcija 2.1.3.1.i.), nemainot kopējo finansējuma apjomu un nesamazinot mērķu rādītājus, vienu no tiem pat būtiski palielinot, atspoguļojot to gan noteikumu projektā, gan MK noteikumu Nr. 435 1. un 4. pielikumā;
Pārdalītajam finansējumam un investīcijām nav ietekmes uz tautsaimniecību. Pārplānošana veikta, konstatējot, ka projekta ietvaros sasniedzamie rādītāji vairāk iederas jaunajās, pārplānotajās investīcijās, lai optimāli izmantotu potenciālo pienesumu attiecīgo investīciju rezultātu rādītāju sasniegšanā, tādējādi radot iespēju sasniegt un atsevišķos gadījumos pat būtiski pārsniegt sākotnēji plānotās mērķu rādītāju vērtības, nepalielinot reformu un investīciju virziena kopējās aprēķinātās izmaksas.
Laika posmā kopš reformu un investīciju virziena sākotnējās plānošanas ir precizētas konkrētu investīciju nolūku (projektu) īstenošanas iespējas, konstatējot gan atsevišķu projektu īstenotāju nespēju ierobežotu resursu apstākļos sasniegt iepriekš plānotos mērķu rādītājus, gan arī identificējot citu projektu īstenotāju iespējas dot papildus – iepriekš neplānotu pienesumu reformu un investīciju virziena mērķu rādītāju sasniegšanā. Piemēram, projektu īstenotāji, kuru investīciju nolūki sākotnēji tika saistīti tikai ar konkrēto valsts pārvaldes procesu digitalizēšanu, ir apliecinājuši gatavību attīstīt koplietošanas platformas, ko izmantos plašāks valsts pārvaldes institūciju loks, vai arī nodot centralizēti īstenotai pārvaldībai, kontrolētai izplatīšanai vai publicēšanai atkalizmantošanai nozīmīgas datu kopas, kas sākotnējās mērķu rādītāju vērtībās nebija paredzētas. Tādējādi, konkrētu investīciju nolūku un projektu sagatavošanas laikā ir konstatēts, ka burtiska Atveseļošanas fonda plāna aprakstošajā daļā formulēto investīciju mērķu īstenošana un nolūku rādītāju sasniegšana, saglabājot sākotnēji iecerēto investīciju nolūku un projektu sadalījumu starp investīcijām 2.1.1.1.i, 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i. praktiski nav iespējama, turpretī pārceļot plānotos projektus starp investīcijām, lai optimāli izmantotu to potenciālo pienesumu attiecīgo investīciju rezultātu rādītāju sasniegšanā, ir iespējams ne tikai radikāli samazināt plānoto mērķa rādītāju esošo vērtību sasniegšanas riskus, bet pat paaugstināt visaugstāk prioritārās investīcijas 2.1.3.1.i. galvenā mērķa rādītāja vērtību no 6 uz 10.
Piedāvātās izmaiņas investīciju 2.1.1.1.i., 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i. projektu struktūrā un aprēķināto izdevumu apjomos, rada iespēju sasniegt un datu kopu rādītāja gadījumā pat būtiski pārsniegt sākotnēji plānotās mērķu rādītāju vērtības, nepalielinot reformu un investīciju virziena kopējās aprēķinātās izmaksas, proti:
- veiktas izmaiņas 2.1.1.1.i. investīcijas ''Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide'' aprakstā Atveseļošanas fonda plāna tekstā, precizējot plānoto investīciju mērķi – modernizējamo valsts pārvaldes procesu pārskaitījumu, atbilstoši tam samazinot arī investīcijas aprēķinātās izmaksas no sākotnēji plānotajiem 24 437 280 euro uz 13 677 280 euro.
Aprēķināto izmaksu starpība tiek pārcelta uz investīcijām 2.1.2.1.i. un 2.1.3.1.i., proti, pārceļot 2 310 000,00 euro no investīcijas 2.1.1.1.i. uz investīciju 2.1.2.1.i un 12 230 000 euro uz investīciju 2.1.3.1.i., kā arī pārceļot 3 780 000,00 euro no investīcijas 2.1.2.1.i uz investīciju 2.1.1.1.i., tādējādi samazinot risku esošo investīcijas 2.1.2.1.i. mērķa rādītāju sasniegšanai un dodot iespēju paaugstināt augsti prioritārās investīcijas 2.1.3.1.i. mērķa rādītāja vērtību no 6 uz 10.
Tā rezultātā:
- MK noteikumu Nr. 435 6.1. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “6.1. investīcijai 2.1.1.1.i. pieejamais finansējums ir 13 677 280 euro;”;
- MK noteikumu Nr. 435 4.4. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “4.4. investīciju 2.1.3.1.i. īsteno līdz 2026. gada 31. augustam un tās ietvaros sasniedzamais mērķis – nozares, par kurām attiecīgās datu kopas ir pieejamas centralizētajās datu pārvaldības un izplatīšanas platformās, t.sk. kontrolētās izplatīšanas platformās, ģeoportālā vai atvērto datu portālā – 10.”
- veiktas izmaiņas 2.1.2.1.i. investīcijas ''Centralizētās platformas un sistēmas'' aprēķināto izmaksu apmērā no sākotnēji plānotajiem 70 177 920 milj. euro uz 68 707 920 euro, tādējādi samazinot ar mērķa rādītāju izpildi saistītos riskus. Aprēķināto izmaksu starpība (samazinājums) tiek iegūta, mainoties projektiem starp 2.1.1.1.i. un 2.1.2.1.i. investīcijām., proti, pārceļot 3 780 000 euro no investīcijas 2.1.2.1.i. uz investīciju 2.1.1.1.i. un 2 310 000 euro no investīcijas 2.1.1.1.i. uz investīciju 2.1.2.1.i..
Tā rezultātā MK noteikumu Nr. 435 6.2. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “6.2. investīcijai 2.1.2.1.i. pieejamais finansējums ir 68 707 920 euro;”.
- Atveseļošanas fonda reformu un investīciju virziena investīciju nolūku (projektu) pārstrukturēšanas - pārdales starp investīcijām, ietvaros, veiktas izmaiņas 2.1.3.1.i. investīcijas ''Datu pieejamība, koplietošana un analītika'' aprēķināto izmaksu apmērā no sākotnēji plānotajiem 21 756 000 milj. euro uz 33 986 000 milj. euro, atbilstoši palielinot arī investīcijas galvenā mērķa rādītāja – centralizēti pārvaldīto nozarēm būtisku datu kopu skaita vērtību no 6 uz 10. Papildus finansējuma apjoms tiek iegūts kā daļa no finansējuma, kas tiek pārcelta no investīcijas 2.1.1.1.i., proti, pārceļot 12 230 000,00 euro no investīcijas 2.1.1.1.i. uz investīciju 2.1.3.1.i.. Tā rezultātā MK noteikumu Nr. 435 6.4. apakšpunkts tiek izteikts šādā redakcijā: “6.4. investīcijai 2.1.3.1.i. pieejamais finansējums ir 33 986 000 euro.”
- veiktas izmaiņas investīcijas 2.1.1.1.i. nolūku “Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” iekļaujot 2.1.3.1.i. investīciju nolūkā “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija”, ar aprēķināto kopējo izmaksu apmēru 10 920 000 euro, kas veidojas summējot 2.1.1.1.i. nolūka “Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija” aprēķināto izmaksu apmēru 3 360 000 euro un 2.1.3.1.i. investīcijas nolūka “Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, kā arī priekšnosacījumu radīšana inovatīviem mobilitātes pakalpojumiem, nodrošinot tīkla kvalitātes digitālo kartējumu” aprēķināto izmaksu apmēru 7 560 000 euro.
- veiktas izmaiņas investīcijas 2.1.2.1.i. nolūkā “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija”, paredzot, ka šī nolūka ietvaros projektus īsteno VARAM, Labklājības ministrija, Iekšlietu ministrija un Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar valstspilsētu un novadu pašvaldību vai valstspilsētu un novadu pašvaldība.
Līdz ar to gadījumā, kad projektu šī nolūka ietvaros īstenos kāda no iepriekš minētajām ministrijām sadarbībā ar pašvaldībām, MK noteikumi Nr. 435 ir papildināti ar 13.1.4 apakšpunktu, savukārt situācijā, kad projektu īstenos valstspilsētu un novadu pašvaldība, MK noteikumi Nr. 435 ir papildināti ar 17.2. apakšpunktu:
“13.1.4. investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” īstenojamiem projektiem, iesniedz:
13.1.4.1. Latvijas Pašvaldību savienības saskaņojumu par projekta iekļaušanu pašvaldību koplietošanas platformu programmā;
13.1.4.2. vismaz piecu valstspilsētu un novadu pašvaldību apliecinājumus par rīkojuma projekta satura saskaņošanu un projekta īstenošanas laikā izstrādāto un ieviesto koplietošanas risinājumu un koplietošanas pakalpojumu izmantošanu pēc projekta noslēguma saskaņā ar šo noteikumu 13.18. apakšpunktu;”
“17.2. valstspilsētu un novadu pašvaldība investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" īstenojamiem projektiem novērtē rīkojuma projekta saturu saskaņā ar šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 16.2. apakšpunktu, pievienojot:
17.2.1.Latvijas Pašvaldību savienības saskaņojumu par projekta iekļaušanu pašvaldību koplietošanas platformu programmā;
17.2.2. vismaz piecu valstspilsētu un novadu pašvaldību apliecinājumus par rīkojuma projekta satura saskaņošanu un projekta īstenošanas laikā izstrādāto un ieviesto koplietošanas risinājumu un koplietošanas pakalpojumu izmantošanu pēc projekta noslēguma saskaņā ar šo noteikumu 13.18. apakšpunktu.”
Vienlaikus ir paskaidrojams, ka gadījumā, kad investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” ietvaros projektu īstenos kāda no iepriekš minētajām ministrijām sadarbībā ar valstspilsētu un novadu pašvaldību, šāda projekta uzraudzību veiks CFLA, izpildot MK noteikumu Nr. 435 18. punktā minētās funkcijas. Līdz ar to, MK noteikumu Nr. 435 18.1. apakšpunkts un 26. punkts ir precizēti un izteikti šādā redakcijā:
-“18.1. attiecībā uz investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” īstenotajiem projektiem, kā arī 11.2., 11.3., 11.4., 11.5. un 11.6. apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju īstenojamiem projektiem, veic šādas darbības:”
-“26. Investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” finansējuma saņēmēji, kā arī šo noteikumu 11.2., 11.3., 11.4., 11.5. un 11.6. apakšpunktā minētie finansējuma saņēmēji projektu īstenošanas līgumu slēdz ar aģentūru”
Ievērojot iepriekš minēto, izmaiņas skar arī MK noteikumu Nr. 435 25. punktu, kas izteikts šādā redakcijā:
"25. Šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētie finansējuma saņēmēji, izņemot investīcijas 2.1.2.1.i. nolūka “Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija” finansējuma saņēmēji, projektu īstenošanas līgumu slēdz ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizāciju un nozares ministriju.
- Atveseļošanas fonda plāna 2.1. reformu un investīciju virziena projekti, uz kuriem attiecas ierosinātās iepriekš minētās izmaiņas investīcijās, atspoguļotas šajā tabulā:
N.p.k. |
Projekts | Nozares ministrija | Projekta īstenotājs | Programma | Programma Investīcijas numurs |
Investīcijas numurs pēc Atveseļošanas fonda plāna grozījumiem |
1. | Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana | VARAM | VARAM | Progr.007: Pašvaldību koplietošanas platformu programma | 2.1.1.1.i. | 2.1.2.1.i. |
2. | Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija |
Tieslietu ministrija | Uzņēmumu reģistrs | Progr.001: Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma | 2.1.1.1.i. | 2.1.3.1.i. |
3. | Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija | Finanšu ministrija | Iepirkumu uzraudzības birojs | Progr.002: Datu pārvaldības attīstības programma | 2.1.1.1.i. | 2.1.3.1.i. |
4. | Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija |
Zemkopības ministrija | Pārtikas un veterinārais dienests | Progr.002: Datu pārvaldības attīstības programma | 2.1.1.1.i. | 2.1.3.1.i. |
5. | Informatīvās telpas monitoringa un aizsardzības spēju paaugstināšana | Kultūras ministrija | Kultūras ministrija | Progr.008: Ārpus programmām | 2.1.1.1.i. | 2.1.2.1.i. |
6. | Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi | Satiksmes ministrija | Rīgas brīvostas pārvalde | Rīgas brīvostas pārvalde | 2.1.1.1.i. | 2.1.3.1.i. |
7. | Vienotās datu koplietošanas platformas attīstība, vides nozares un sociālo pakalpojumu datu pieejamības un koplietošanas nodrošināšana, vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija | VARAM | VARAM (LM, CVK) | Progr.008: Ārpus programmām | 2.1.1.1.i. | 2.1.3.1.i. |
8. | Vienota valsts IKT programmu un projektu arhitektūras pārvaldība (PMO) | VARAM | VARAM | Progr.008: Ārpus programmām | 2.1.2.1.i. | 2.1.1.1.i. |
9. | Finanšu dokumentu aprites digitalizācija, izveidojot centralizētu finanšu dokumentu maiņvietu | Finanšu ministrija | Valsts ieņēmumu dienests | Progr.001: Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma | 2.1.2.1.i. | 2.1.1.1.i. |
4) Iepriekš minēto izmaiņu rezultātā šādos jau MK apstiprinātos rīkojumos par projekta īstenošanu (projekta pase), mainās investīcija, kurā projekts tiks īstenots, proti:
- Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumā Nr. 15 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”;
- Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”;
- Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojumā Nr. 118 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.2.1.i. “Centralizētās platformas, sistēmas un koplietošanas pakalpojumi”;
- Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”;
- Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 421 “Par 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu un programmu pārvaldība" projekta "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība" pases un koplietošanas pakalpojuma "IKT attīstības aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības atbalsta pakalpojums" apstiprināšanu”, projekta īstenošana mainās no investīcijas 2.1.2.1.i. “Centralizētās platformas, sistēmas un koplietošanas pakalpojumi” uz investīciju 2.1.1.1.i “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide”;
- Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra rīkojumā Nr. 69 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu”, projekta īstenošanua mainās no investīcijas 2.1.1.1.i. “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide” uz investīciju 2.1.3.1.i. “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) sadarbībā ar CFLA nodrošinās tehniska risinājuma izveides iespēju Kohēzijas politikas fondu un vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS), automatizēt datu migrācijas procesu, tādējādi radot pēc iespējas mazāku administratīvo slogu finansējuma saņēmējam izmaiņu veikšanai saistībā ar investīcijas maiņu MK jau apstiprinātajā rīkojumā par projekta īstenošanu (projekta pase).
VARAM līdz 2024. gada 30. martam sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā MK rīkojuma projektu par investīciju maiņu visos iepriekš minētajos MK jau apstiprinātajos rīkojumos. Savukārt grozījumus projekta pasē, kas nav saistīti ar investīciju maiņu, sagatavošanu un virzīšanu izskatīšanai MK nodrošina finansējuma saņēmējs.
Vienlaikus jāņem vērā, ka mainoties investīcijai, kurā projekts tiks īstenots, projekta īstenotājam saglabājas un tiek pārņemtas saistības, kas uzņemtas MK apstiprinātā rīkojuma par projekta īstenošanu (projekta pase) ietvaros.
Pēc šo grozījumu MK noteikumos Nr.435 spēkā stāšanās, grozījumi noslēgtajos līgumos/vienošanās par Atveseļošanas fonda projekta īstenošanu KPVIS veicami atbilstoši MK rīkojumam Nr. 635 un investīcijā sasniedzamajiem rezultātiem (dati precizējami projekta 1.3.1.sadaļā u.c. sadaļās, ja attiecināms).Grozījumi noslēgtajos līgumos/vienošanās par Atveseļošanas fonda projekta īstenošanu neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, jo projekta mērķi un īstenošanas nosacījumi nemainās, taču mainīsies atskaites punkti, par kuriem finansējuma saņēmējam būs jāatskaitās.
Vienlaikus ir norādāms, ka dokumentos atsauces uz esošo investīciju MK jau apstiprinātajā rīkojumā par projekta īstenošanu (projekta pase) ir attiecināmas līdz šo grozījumu MK noteikumos Nr.435 stāšanās spēkā laikam, savukārt pēc šo grozījumu MK noteikumos Nr.435 stāšanās spēkā projekta pamatojošajos dokumentos norādāma atbilstoša atsauce uz jauno investīciju, kurā projekts tiks īstenots.
5) ņemot vērā, ka Ostu likuma Pārejas noteikumu 16. panta 3) punkts nosaka, ka Rīgas brīvostas pārvalde ir likvidējama līdz 2023. gada 31. decembrim, kā arī, ņemot vērā Ostu likuma Pārejas noteikumu 20. pantu, kas paredz, ka Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem lēmumu par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju un Rīgas brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu jaunizveidotās kapitālsabiedrības pamatkapitālā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajā kārtībā, MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumā minētās 2.1.3.1.i investīcijas “Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi” projekta īstenotāja un saistību pārņēmēja būs jaunizveidotā kapitālsabiedrība, ja pēc izvērtējuma tā atbildīs izvirzītajām finansējuma saņēmēja prasībām.
6) ņemot vērā MK rīkojumu projektu par Atveseļošanas plāna 2.1.virziena projektu dokumentācijas saskaņošanas procesā saņemtos Finanšu ministrijas iebildumus par MK noteikumu Nr. 435 5. pielikuma jeb apliecinājuma parakstīšanu projektiem, kuru finansējuma saņēmēji nav tiešās pārvaldes iestādes vai nozaru ministrijas pārraudzībā esošas valsts kapitālsabiedrības, VARAM kā šo noteikumu autors un virzītājs tika konstatējis, ka MK noteikumu Nr. 435 17.1. un 17.3. apakšpunktos ir ieviesusies tehniska neprecizitāte un skaidro, ka MK noteikumu Nr. 435 17.1. un 17.3. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmējs sagatavo un paraksta apliecinājumu saskaņā ar MK noteikumu Nr. 435 16.2. apakšpunktu, pievieno to Ministru kabineta rīkojuma projekta dokumentācijai un iesniedz VARAM vai Tieslietu ministrijai. VARAM un Tieslietu ministrija šos dokumentus virza saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajā kārtībā.
Līdz ar to, ir precizēti MK noteikumu Nr. 435 17.1. un 17.3. apakšpunkti, izsakot tos šādā redakcijā:
“17.1. Rīgas brīvostas pārvalde novērtē rīkojuma projekta saturu saskaņā ar šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un iesniedz apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 16.2. apakšpunktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija rīkojuma projektu virza saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajā kārtībā;
17.3. Prokuratūra novērtē rīkojuma projekta saturu saskaņā ar šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un iesniedz apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 16.2. apakšpunktu Tieslietu ministrijai. Tieslietu ministrija rīkojuma projektu virza saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajā kārtībā;”
7) ņemot vērā, ka stingru projektu īstenošanas uzraudzību nodrošina projektu uzraudzības padomes, programmu padomes mērķus, kas ir projektu un arhitektūras savstarpēja koordinēšana, var nodrošināt arī esošās darba grupas vai padomes ietvaros un visu finansējuma saņēmēju dalība tajās nebūtu nepieciešama, ir veiktas izmaiņas programmas padomes sastāvā, proti, MK noteikumu 435 20. punktā paredzot, ka programmas padomes sastāvu tiek uzticēts veidot šo MK noteikumu Nr. 435 4. pielikumā par minēto programmu atbildīgajam vadītājam: “20. Šo noteikumu 4. pielikumā minētā par programmas vadību atbildīgā institūcija izveido programmas padomi un pilnvaro darbam tajā arī šo noteikumu 4. pielikumā minētos programmas padomes pārstāvjus vai veic izmaiņas jau esošu darba grupu vai padomju tiesību aktos, uzdodot tai arī programmas padomes funkcijas un, ja nepieciešams, papildina tās sastāvu.”
8) precizēti MK noteikumu Nr. 435 32.2.4. un 32.3. apakšpunkti, kas izteikti šādā redakcijā:
“32.2.4. informācijas sistēmas programmatūras izstrādes un pielāgojumu izmaksas, tai skaitā integrācijas saskarņu izstrādes izmaksas;”
"32.3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmaksas projekta īstenošanas nodrošinājumam, tai skaitā:
32.3.1. mākoņdatošanas un saistīto pakalpojumu izmaksas informācijas sistēmu izstrādes un ieviešanas nodrošināšanai projekta laikā;
32.3.2. lietojumprogrammatūras risinājumu īres un saistīto pakalpojumu izmaksas projekta ietvaros īstenojamo risinājumu ieviešanai un aprobācijai projekta īstenošanas laikā;”
Ir norādāms, ka komerciāli licencējamu produktu izmantošana attīstāmā risinājuma ietvaros ir pieļaujama gadījumā, kad tā ir saskaņota ar IKT pārvaldības organizāciju Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtība" noteiktajā kārtībā. Vienlaikus finansējuma sanēmējs ir atbildīgs par komercdarbības atbalsta nepieļaušanu.
9) precizēts MK noteikumu Nr. 435 32. punkts attiecībā uz projekta attiecināmajām izmaksām, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 435 31.5 apakšpunktā minētajām atbalstāmās darbībām, iepriekš netika atrunāta izmaksu attiecināmība. Līdz ar to 32.12. apakšpunkts ir izteikts šādā redakcijā:
“32.12. 2.1.1.1.i. nolūka “Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība” projekta ietvaros īstenojamās programmu īstenošanas koordinēšanas un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības darbībās nodarbinātā projekta īstenošanas personāla izmaksas, kā arī šo darbību īstenošanai izmantoto konsultāciju pakalpojumu izmaksas.".
10) papildināts MK noteikumu Nr. 435 32.2.2. apakšpunkts, norādot jomu, un izteikts šādā redakcijā:
”32.2.2. izvēlētai izstrādes metodei atbilstošas dokumentācijas izstrādes izmaksas, tai skaitā digitālo pakalpojumu arhitektūras izstrādes izmaksas projekta īstenošanas jomā;”.
11) ņemot vērā, ka valsts pārvaldē netiek atbalstīta jaunu amatu vietu izveide, taču reformas tai pat laikā ir jāīsteno, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktu, lai varētu attiecināt visu vai daļēju amata algu esošiem nodarbinātajiem, kuri ir norīkoti pildīt Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna projektu uzdevumus projekta īstenošanas laikā, izsakot MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
“32.8. projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas ietver projekta vadībā un īstenošanā iesaistīto ekspertu atalgojuma izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem un radušās, pamatojoties uz darba līgumu, kas noslēgts uz noteiktu laiku, vienošanos vai rīkojumu par visu amata pienākumu vai papildu pienākumu veikšanu projekta īstenošanas laikā vai uz uzņēmuma līguma pamata, un ir nepieciešamas reformas un investīciju virziena mērķu un atskaites punktu sasniegšanai, un ko apliecina terminēto darba līgumu amatu aprakstu, uzņēmuma līgumu darba uzdevumu vai vienošanās vai rīkojums par visu amata pienākumu vai par papildu pienākumu veikšanu saturs un papildu pienākumu veikšanas gadījumā – arī šo pienākumu izpildei veltītā darba laika uzskaite;”
12) ņemot vērā, ka ir veicamas datu kvalitātes uzlabošanas darbības, ko nodrošinās iestādes darbinieki, kā arī to, ka MK noteikumu Nr. 435 32.8. apakšpunktā minētajām izmaksām reformas 2.1.2.r ietvaros īstenojamām investīcijām piemērojami 20%no projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām, MK noteikumu Nr. 435 33.1. un 33.2. apakšpunkts ir izteikts šādā redakcijā:
“33.1. investīcijas 2.1.1.1.i. projektos nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, izņemot investīcijas 2.1.1.1.i. nolūka “Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība” projektu, uz kuru šajā apakšpunktā paredzētais projekta īstenošanas personāla izmaksu proporcijas ierobežojums netiek attiecināts;
33.2. investīciju 2.1.2.1.i., 2.1.2.2.i. un 2.1.3.1.i. projektos nepārsniedz 20 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;”
13) papildināts MK noteikumu Nr. 435 33. punkts ar 33.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
“33.3. šo noteikumu 11.5. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam - publiskas personas kapitālsabiedrībām, kuras pilda pārvaldes uzdevumu, un šo noteikumu 11.6. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam personāla izmaksu ierobežojums netiek attiecināts, ja finansējuma saņēmējs īsteno projekta aktivitātes ar savas organizācijas personālu.”.
šo noteikumu projekta 33.3. apakšpunktā minētajām publiskas personas kapitālsabiedrībām un biedrībām īstenošanas personāla izmaksu ierobežojums netiek attiecināts, ja finansējuma saņēmējs projekta aktivitātes īsteno vienīgi ar savas organizācijas personālu un tās projekta īstenošanā var iesaistīt savus resursus un ekspertus. Minētais pamatojams ar to, ka projekta īstenošanā iesaistīt savus resursus un ekspertus ar jau esošu pieredzi, nevis iepirkt pakalpojumu, ir lietderīgāk, piemērotāk un saimnieciski izdevīgāk, ņemot vērā to, ka projekta ietvaros izveidotais tiks attīstīts arī projektam beidzoties, ko varēs nodrošināt jau esošie eksperti, kā arī apmācītie darbinieki. Šajā gadījumā finansējuma saņēmējam nepieciešams pamatot ar tirgus izvērtējumu, kurš iesniedzams kopā ar projekta iesniegumu, kāpēc no tirgū pieejamā pakalpojumu un kompetenču viedokļa savu iekšējo resursu piesaistīts projekta īstenošanas personāls un pakalpojumi ir saimnieciski pamatotākais risinājums, kā arī stingri un auditējami dokumentējot projekta īstenošanā iesaistītā personāla veiktos darbus un nodrošinot auditējamu nodevumu sagatavošanu un pieejamību, lai nošķirtu iekšējo resursu veikto darbu apjomu projekta īstenošanas vajadzībām no darbiem, kas veikti savu vajadzību nodrošināšanai un īstenošanai, proti, jābūt auditējami nošķiramiem projekta īstenošanā veiktajiem darbiem, izmantotajiem resursiem un finansējumam no izlietotā finansējuma citām aktivitātēm.
Ņemot vērā, ka saimnieciski visizdevīgākais piedāvājums tiek izvēlēts iepirkuma procedūras rezultātā, tad gadījumā, kad projekta īstenošana tiek nodrošināta, piesaistot savu iekšējo resursu ietvaros esošu projekta īstenošanas personālu un pakalpojumus, par pamatojošo dokumentu, kāpēc šāds risinājums un pieeja ir piemērotāks, pamatotāks un saimnieciski izdevīgāks risinājums, tiks uzskatīts kopā ar projekta iesniegumu iesniegtais tirgus izvērtējums, kāpēc no tirgū pieejamā pakalpojumu un kompetenču viedokļa savu iekšējo resursu piesaistīts projekta īstenošanas personāls un pakalpojumi ir saimnieciski pamatotākais risinājums
14) Veikti redakcionāli precizējumi MK noteikumu Nr. 435 2. pielikumā, kā arī precizēts MK noteikumu Nr. 435 4. pielikums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Tiešās pārvaldes iestādes; Latvijas Republikas prokuratūra; valstspilsētu un novadu pašvaldības; publiskas personas kapitālsabiedrības, kas pilda valsts pārvaldes uzdevumu; atvasinātas publiskas personas, kas darbojas zinātniskās izpētes un augstākās izglītības jomā; biedrība, kura pilda pārvaldes uzdevumu izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Vērtējot projektu īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums. Investīcijas vadībā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas darbosies tām noteikto amata vietu robežās, jaunas patstāvīgas amata vietas netiks izveidotas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojums Nr. 15 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Publiskā iepirkuma procesu un pakalpojumu digitālā transformācija" pases apstiprināšanu”.
Pamatojums un apraksts
Mainās investīcijas numurs uz investīciju 2.1.3.1.i “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojums Nr. 45 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu”.
Pamatojums un apraksts
Mainās investīcijas numurs uz investīciju 2.1.3.1.i “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2023. gada 28. februāra rīkojums Nr. 118 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Līdzdalības budžeta pārvaldību nodrošinošas koplietošanas platformas attīstība un ieviešana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu”.
Pamatojums un apraksts
Mainās investīcijas numurs uz investīciju 2.1.2.1.i “Centralizētās platformas, sistēmas un koplietošanas pakalpojumi”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojums Nr. 176 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu”.
Pamatojums un apraksts
Mainās investīcijas numurs uz investīciju 2.1.3.1.i “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.5. Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojums Nr. 421 “Par 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu un programmu pārvaldība" projekta "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība" pases un koplietošanas pakalpojuma "IKT attīstības aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības atbalsta pakalpojums" apstiprināšanu”.
Pamatojums un apraksts
Mainās investīcijas numurs uz investīciju 2.1.1.1.i “Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.1.6. Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra rīkojumā Nr. 69 “Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu”.
Pamatojums un apraksts
Mainās investīcijas numurs uz investīciju 2.1.3.1.i “Datu pieejamība, koplietošana un analītika”.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2021/241
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu
Apraksts
Ar šo regulu izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (“mehānisms”).
Regulā ir izklāstīti mehānisma mērķi, tā finansēšana, Savienības finansējuma formas saskaņā ar to un šāda finansējuma sniegšanas noteikumi.
Regulā ir izklāstīti mehānisma mērķi, tā finansēšana, Savienības finansējuma formas saskaņā ar to un šāda finansējuma sniegšanas noteikumi.
ES tiesību akta CELEX numurs
2018/1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012
Apraksts
Šajā regulā ir paredzēti noteikumi par Eiropas Savienības un Eiropas Atomenerģijas kopienas vispārējā budžeta (“budžets”) izveidi un izpildi un par to pārskatu sniegšanu un revīziju.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regula Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
22. panta 2. punkta
d. apakšpunkts
d. apakšpunkts
Noteikumu projekta
13.2. apakšpunkts
13.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
18. panta 4. punkta (h) daļa
Noteikumu projekta 13.9.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
27.pants
Noteikumu projekta 15.12. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
34.panta 2.punkts
Noteikumu projekta
13.8. apakšpunkts
15.13. apakšpunkts
16.5. apakšpunkts
31.6. apakšpunkts
32.6. apakšpunkts
13.8. apakšpunkts
15.13. apakšpunkts
16.5. apakšpunkts
31.6. apakšpunkts
32.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
22. panta 1. punkts
Noteikumu projekta
13.9. apakšpunkts
13.20. apakšpunkts
15.4. apakšpunkts
15.10. apakšpunkts
16.3.4. apakšpunkts
16.3.5. apakšpunkts
16.3.8. apakšpunkts
18.1.4. apakšpunkts
31.7. apakšpunkts
13.9. apakšpunkts
13.20. apakšpunkts
15.4. apakšpunkts
15.10. apakšpunkts
16.3.4. apakšpunkts
16.3.5. apakšpunkts
16.3.8. apakšpunkts
18.1.4. apakšpunkts
31.7. apakšpunkts
-
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
136. pants
15.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stigrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Investīcijas finansējuma saņēmēji ir tiešās pārvaldes iestādes; Latvijas Republikas prokuratūra,;
valstspilsētu un novadu pašvaldības; publiskas personas kapitālsabiedrības, kuras pilda pārvaldes uzdevumu; atvasinātas publiskas personas, kas darbojas zinātniskās izpētes un augstākās izglītības jomā;
biedrība, kurai deleģēts uzdevums izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus. Savukārt sabiedrību noteikumu projekts neskar, līdz ar to noteikumu projekts netika publicēts VARAM tīmekļvietnē.
valstspilsētu un novadu pašvaldības; publiskas personas kapitālsabiedrības, kuras pilda pārvaldes uzdevumu; atvasinātas publiskas personas, kas darbojas zinātniskās izpētes un augstākās izglītības jomā;
biedrība, kurai deleģēts uzdevums izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus. Savukārt sabiedrību noteikumu projekts neskar, līdz ar to noteikumu projekts netika publicēts VARAM tīmekļvietnē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tiešās pārvaldes iestādes, Latvijas Republikas prokuratūra, valstspilsētu un novadu pašvaldības, Valsts kanceleja, publiskas personas kapitālsabiedrības, kuras pilda pārvaldes uzdevumu, atvasinātas publiskas personas, kas darbojas zinātniskās izpētes un augstākās izglītības jomā, biedrība, kurai deleģēts uzdevums izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus “Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs”, Valsts zinātniskais institūts - atvasināta publiska persona “Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs”.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi