Anotācija (ex-ante)

24-TA-130: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Lai nodrošinātu 2024. gada 20. janvāra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 55 (prot. Nr. 2 52. §) “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pielikumā norādīto darbību uzdevumu Nr. 24 "Attīstīsim zināšanās un ilgtspējā balstītu lauksaimniecību, mežsaimniecību un zivsaimniecību, lai ražotu vietējam tirgum un eksportam augstākas vērtības produkciju un veicinātu drošas un kvalitatīvas pārtikas pieejamību" izpildi, noteikumu projektā paredzēts atbalsts lauksaimniecības un pārtikas nozares starptautiskajām izstādēm, piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas realizācijai un pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt valsts atbalsta piešķiršanas kārtību, lai popularizētu lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības nozares, kā arī veicinātu šo nozaru produktu ražošanas vērtības pieaugumu un eksportu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pārtikas rūpniecība ir viena no lielākajām Latvijas apstrādes rūpniecības nozarēm un veido aptuveni piekto daļu no apstrādes rūpniecības pievienotās vērtības. Pārtikas produktu realizācijas vērtība 2022. gadā bija 1882,0 milj. euro, no kuriem 43,3 % realizēti eksporta tirgos. 
Lauksaimniecības un pārtikas produkti Latvijas saimniecībās un uzņēmumos tiek saražoti lielākā apjomā, nekā nepieciešams vietējam patēriņam Latvijā. Tādās nozarēs kā piena un piena produktu, graudaugu, olu, liellopu gaļas un tās produktu, kā arī aitu un kazu gaļas ražošana pašnodrošinājums būtiski pārsniedz 100 %, ļaujot Latvijas ražotājiem šos produktus arī eksportēt. 2022. gadā pašnodrošinājums graudaugiem bija 319 %, liellopu gaļai un tās produktiem –  242 %, olām un olu produktiem – 188 %, pienam un piena produktiem – 133 %, aitu un kazu gaļai – 113 %.
Pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības produkti ir vienas no nozīmīgākajām precēm kopējā Latvijas eksportā, veidojot 19% no kopējās Latvijas eksporta vērtības. Lai gan Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji dažādiem pēdējos gados saskaras ar plaša mēroga satricinājumiem un krīzēm, Latvijas pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības produktu eksports turpina palielināties: 2021. gadā salīdzinājumā ar 2020. gadu eksports palielinājās par  2,5 %. Taču 2022. gadā eksporta pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu sasniedza pat 41 % pieaugumu. 

Zivsaimniecības nozare Latvijas iekšzemes kopproduktā stabili veido 0,6 %. Zivsaimniecības produktu ķēdē iesaistītajiem uzņēmumiem ne tikai ir jāspēj pielāgoties noieta tirgu mainīgajām un pieaugošajām prasībām, bet arī diversificēt riskus, ko rada ierobežotā resursa pieejamība un tā vērtības pievienošanai ieguldīto investīciju apmērs.
Latvijas krasta līnijas garums ir aptuveni 496 km. Piekraste ir zivsaimniecībai nozīmīga teritorija, jo tajā koncentrējas vairāk nekā 58 % zivsaimniecībā nodarbināto. Piekrastes teritorijā ir unikālas dabas vērtības, ko veido tipiskie jūras un piekrastes biotopi, un šīs teritorijas kultūras mantojuma unikalitāti nosaka gan piekrastei raksturīgie objekti, piemēram, ostas, bākas, gan īpašais nemateriālais kultūras mantojums – tradicionālais dzīvesveids, kas aptver gan zvejniecību, gan vietējās tradīcijas. Īpaša piekrastes vērtība ir dabas resursi un ainavas – gan mazpārveidotās jūras, krasta un dabisko mežu ainavas, gan ainavas, kas ir izveidojušās ciešā dabas un cilvēku darbības mijiedarbībā, piemēram, tradicionālā zvejniekciemu apbūve. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot pašreizējo situāciju Latvijas pārtikas ķēdē kopumā, potenciāli būtiskākie ieguvumi būtu panākami, stiprinot pārstrādes un tirdzniecības posmus. Latvijas lauksaimnieki spēj produkciju saražot, taču galvenā problēma ir nodrošināt pietiekamu saražotās un pārstrādātās produkcijas realizācijas apjomu. Turklāt, ņemot vērā Latvijas nelielo iekšējo tirgu, tieši eksporta veicināšanā meklējama vislielākā potenciālā izaugsme.
Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji pēdējo gadu laikā ir saskārušies ar ģeopolitisko un ekonomisko procesu radītajām problēmām, turklāt situācija pasaules tirgos spēcīgi ietekmē pārtikas nozari Latvijā. Uzņēmējiem ir nepieciešams pārskatīt savas eksporta stratēģijas un izdarīt ieguldījumus jaunu tirgu meklēšanā un apgūšanā. Šo procesu dēļ pārtikas nozarei ir aktīvi jāstrādā pie savu eksporta tirgu diversifikācijas un jaunu tirgu apgūšanas.
Risinājuma apraksts
Lai popularizētu  lauksaimniecības nozari un veicinātu lauksaimniecības un pārtikas produktu eksportu, noteikumu projektā paredzēts šāds valsts atbalsts:
1) Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu starptautiskajās izstādēs (turpmāk - kopstends) organizēšanai – 172 500 euro;
2)dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs  (turpmāk – izstādes) - 481 000 euro;
3) dalībai kopstendos, tai skaitā, tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai – 360 000 euro;
4) piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas realizācijai – 100 000 euro;
5) pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food 2024" laikā – 50 000 euro.
Visus atbalsta pasākumus administrēs Lauku atbalsta dienests, kas pieņems pretendentu iesniegumus un lēmumus, izmaksās atbalstu.  Lai nodrošinātu iespēju izsekot pretendenta finanšu plūsmai attiecībā uz atbalstāmajiem pasākumiem, noteikumu projektā ir noteikta finanšu plūsmas nodalīšana. 
Noteikumu projekta 2. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība kopstendu organizēšanai. 12. punkts paredz, ka atbalsts tiek piešķirts Agroresursu un ekonomikas institūtam (turpmāk - institūts), pamatojoties uz 2018. gada 12. septembra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 431 (prot. Nr. 42 31. §) "Par Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā institūta - atvasinātas publiskas personas - "Agroresursu un ekonomikas institūts" nolikuma apstiprināšanu" 6.9. apakšpunktā noteikto funkciju "veicināt lauksaimniecības un pārtikas produktu tirgus attīstību", kā arī ilggadējo pieredzi kopstendu organizēšanā valsts atbalsta lauksaimniecībai ietvaros.  Šis atbalsts nepārklājas ar Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumu Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" 2.4. apakšpunktā noteikto atbalstu.
Lai saņemtu atbalstu, institūtam ir jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā iesniegums un detalizēta izmaksu tāme (13.punkts).
Lauku atbalsta dienests mēneša laikā izvērtē iesniegtos dokumentus un pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu. Lēmumā paredz arī avansa maksājumu 95 % apmērā (14.punkts). Pasākumā ir paredzēta priekšapmaksa 95 % apmērā, ņemot vērā to, ka pasākumus īsteno zinātniskā  institūcija, kurai nav pietiekošu finanšu līdzekļu šādu pasākumu realizēšanai. Turklāt gala labuma guvēji nav paši atbalsta saņēmēji. Gala labuma guvēji šajā atbalsta pasākumā ir pretendenti, kas saņems atbalstu subsidēta pakalpojuma veidā, kas ietver kopstenda organizēšanas izmaksas.
Institūts publicē informāciju par plānotajām izstādēm un iespēju pieteikties dalībai kopstendos tajās. 
Sīkie (mikro), mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji, kas nodarbojas ar Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu ražošanu un tirdzniecību (izņemot zivsaimniecības produktu), var saņemt atbalstu saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327) (turpmāk – regula Nr. 2022/2472)  24. pantu, bet pārējie saimnieciskās darbības veicēji - lielie uzņēmumi un ārpus Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji un tirgotāji - šo atbalstu uzskaitīs kā de minimis atbalstu (20. pants).
Lai pieteiktos dalībai kopstendos, pretendenti piesakās institūtā, iesniedzot iesniegumu (21. punkts). 
Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, ka dalībai kopstendos piesakās pārāk liels dalībnieku skaits, tad noteikumu projekta 16.2. apakšpunktā tiek paredzēts, ka institūts jau iepriekš nosaka plānoto dalībnieku skaitu katrā kopstendā, savukārt noteikumu projekta 22. punktā tiek noteikts, ka institūts veic dalībnieku atlasi, izvērtējot tā eksporta potenciālu, priekšroku dodot dalībniekiem, kuriem ir lielāks eksporta īpatsvars apgrozījumā. Tādējādi paredzams, ka atbalstam būs lielāka atdeve, jo uzņēmumiem, kuriem ir lielāka eksporta pieredze, ir lielākas iespējas izveidot jaunus biznesa kontaktus un atrast jaunus noieta tirgus.
Tāpat arī ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, ka dalībai kopstendos piesakās uzņēmumi, kas nav nomaksājuši iepriekšējus rēķinus institūtam par līdzīgām aktivitātēm, tad noteikumu projektā paredzēts nosacījums, ka atbalstu nepiešķir, ja nav nomaksāti iepriekšēji rēķini (23. punkts). 
Lai izvērtētu iesniegtos iesniegumus, institūts izveido komisiju (24. punkts). 
Pēc dalības kopstendā pretendents iesniedz institūtam pārskatu 30 dienu laikā, norādot sasniegtos mērķus un rezultātus (28. punkts) un komisija tos izvērtē (29. punkts) un publicē savā tīmekļa vietnē (16.3. apakšpunkts). Savukārt, lai izvērtētu kopstendu dalībnieku rezultātus ilgtermiņā, institūts pēc trim mēnešiem kopš dalības izstādē veic anketēšanu par sasniegtajiem mērķiem un rezultātiem. Arī šos rezultātus institūts publicē saskaņā ar 16.3. apakšpunktu.
Noteikumu projekta 3. nodaļā ir paredzēts atbalsts pārtikas un lauksaimniecības produktu ražotājiem dalībai kopstendos un individuālai dalībai starptautiskajās izstādēs (bez kopstenda).
Ja noteikumu projekta 2. nodaļā pretendents varēja pieteikties dalībai kopstendā, tad 3. nodaļā pretendents var pieteikties atbalstam dažādām izmaksām gan dalībai kopstendā, gan individuālai dalībai brīvi izvēlētā starptautiskā izstādē. Attiecināmās izmaksas ir noteiktas noteikumu projekta 36. punktā un ir atkarīgas no uzņēmumu lieluma un ražotajiem produktiem (38. un 39. punkts). 
Sīkie (mikro), mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji, kas nodarbojas ar Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu ražošanu un tirdzniecību (izņemot zivsaimniecības produktu), var saņemt atbalstu saskaņā ar  regulas Nr. 2022/2472  24. pantu, bet pārējie saimnieciskās darbības veicēji - lielie uzņēmumi un ārpus Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji un tirgotāji - šo atbalstu uzskaitīs kā de minimis atbalstu. Atbalsta intensitāte ir 60 % un vienam pretendentam tiek noteikts saņemtā atbalsta ierobežojums 60 000 euro atbalstāmajā periodā, ņemot vērā to, ka pēc līdzšinējās pieredzes interesentu ir vairāk nekā pieejamais finansējums, tad nepieciešams ierobežot atbalsta summu vienam pretendentam, lai tiktu dotas iespējas lielākam pretendentu lokam saņemt atbalstu.
Lai pieteiktos atbalstam, pretendenti iesniedz iesniegumu Lauku atbalsta dienestā (40. punkts), kas tos izvērtē un lemj par atbalsta piešķiršanu. Savukārt pēc dalības izstādē vai kopstendā pretendents iesniedz pārskatu 30 dienu laikā Lauku atbalsta dienestā. 
Noteikumu projekta 5. nodaļā ir paredzēta atbalsta piešķiršanas kārtība pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food 2024" laikā. Atbalsts paredzēts institūcijai, kas organizē izstādi "Riga Food 2024". Atbalstu piešķir saskaņā ar regulas 2022/2472 24. pantu. Arī šajā pasākumā ir paredzēta priekšapmaksa 95 % apmērā, jo atbalsta saņēmējs ir tikai pasākuma organizators, bet gala labuma guvēji šajā atbalsta pasākumā būs pārtikas kvalitātes konkursa dalībnieki.
Saskaņā ar Komercdarbības kontroles atbalsta likumu un Ministru kabineta 2014. gada noteikumiem Nr.759 “Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības” un Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumi Nr.777 “Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz gada ziņojumus par komercdarbības atbalsta izdevumiem, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības”
Zemkopības ministrija atbilstoši regulas 2022/2472 11. pantam 1. punktam, izmantojot Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darbdienu laikā no atbalsta pasākuma stāšanās spēkā par atbalsta pasākumiem, kas tiek realizēti saskaņā ar regulu 2022/2472, kam saskaņā ar šo regulu piešķirts atbrīvojums, nosūtīs Komisijai kopsavilkuma informāciju II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā kopā ar saiti, kura nodrošina piekļuvi atbalsta pasākuma pilnam tekstam. Kā arī iesniegs Eiropas Komisijā regulas 2022/2472 11. pantā minēto ziņojumu atbilstoši Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai 6. pantā noteiktajam termiņam. Savukārt, regulas 2022/2472 9. panta 4. prasības par atbalsta pilnu tekstu, kur jo īpaši ietver skaidru atsauci uz šo regulu, proti, ir norādīts tās nosaukums un atsauce uz publikāciju Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, un konkrētiem III nodaļas noteikumiem, uz kuriem attiecas minētais akts, vai attiecīgā gadījumā valsts tiesību aktiem, kuri nodrošina šīs regulas attiecīgo noteikumu ievērošanu, nodrošinātas izstrādājot noteikumu projektu, kur ir ietvertas šīs prasības.
Problēmas apraksts
Raksturīgākie ekonomiskās darbības virzieni piekrastē vairāku gadsimtu garumā ir zvejniecība, tostarp piekrastes zveja, zvejas produktu apstrāde, ostu darbība un pakalpojumu sniegšana atpūtniekiem, tomēr komersantu skaits, kas iesaistīti šajās nozarēs, laika gaitā ir samazinājies. Nozīmīga daļa piekrastes teritoriju ir sociālekonomiski apdraudētas, jo zivsaimniecībā ir strauji samazinājies nodarbināto skaits. Zvejniecībā tas notiek saistībā ar zvejai pieejamo savvaļas zivju resursu samazināšanos. Iedzīvotāju skaita negatīvas izmaiņas piekrastes teritorijās ietekmē attiecīgā reģiona attīstību, un sekas ir darbavietu trūkums, un otrādi – nodarbinātības iespēja tiešā veidā ietekmē teritorijas apdzīvojumu.
2023. gadā saskaņā ar 2023. gada 20. jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 326 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība lauksaimniecības un zivsaimniecības tirgus veicināšanai", lai risinātu šīs problēmas, tika izstrādāta un zvejnieku organizācijās apstiprināta “Piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programma” (turpmāk – programma). Programmu izstrādāja Agroresursu un ekonomikas institūts sadarbībā ar biedrības “Mazjūras zvejnieki” ekspertiem. Tajā, apsekojot vairāk kā 30 zvejnieku saimniecības piekrastē no Kuvižiem līdz Liepājai, apkopota un analizēta situāciju nozarē, kā arī sniegti priekšlikumi nozares popularizēšanai ar mērķi saglabāt un attīstīt piekrastes zvejnieku saimniecības un to devumu kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanā, izmantojot nozares potenciālu tūrisma jomā.
Ņemot vērā ieguldīto darbu programmas sagatavošanā un jau paveikto, būtu nepieciešams turpināt iesākto darbu, lai 2023. gadā veiktais ieguldījums būtu ar jēgu un turpinājumu, sniedzot reālu atbalstu piekrastes zvejniecībai un dodot labumu sabiedrībai kopumā. Programmas viens no mērķiem ir ceļotāju pieaugums piekrastē, kas attiecīgi sekmē ieņēmumus zvejniekiem un stiprina viņu un nākamo paaudžu motivāciju turpināt zvejas tradīciju kopšanu. Tādēļ pasākumi īstenojami mērķtiecīgi, bez pauzēm, secīgi, katram nākamajam pasākumam esot iepriekš īstenotā loģiskam papildinājumam un turpinājumam.
Risinājuma apraksts
Lai 2023. gadā ieguldītais atbalsts un darbs būtu jēgpilns, nepieciešams piešķirt atbalstu izstrādātās programmas realizācijai. Tādēļ noteikumu projekta 4. nodaļā ir paredzēts atbalsts piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas realizācijai. 
Atbalsts tiek piešķirts institūtam, pamatojoties uz 2018. gada 12. septembra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 431 (prot. Nr. 42 31. §) "Par Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā institūta - atvasinātas publiskas personas - "Agroresursu un ekonomikas institūts" nolikuma apstiprināšanu" 6.1.7. apakšpunktā noteikto funkciju "veikt fundamentālos un lietišķos pētījumus par lauksaimniecības un lauku vides resursiem, to ilgtspējīgas un ekonomiski pamatotas izmantošanas iespējām, īpašu uzmanību veltot lauksaimniecības un zivsaimniecības bioresursu industrijas ilgtspējīgai attīstībai", kā arī ilggadējo pieredzi zivsaimniecības nozares popularizēšanas pasākumu īstenošanā valsts atbalsta ietvaros. Turklāt institūts ir minētās programmas izstrādātājs. Gala labuma guvējs būs zvejniecības nozare kopumā, tostarp, jūras piekrastes teritoriju zvejnieki, piekrastes vietējās rīcības grupas un pašvaldības.
Atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327/82).
Zemkopības ministrija atbilstoši regulas 2022/2473 11. pantam 1. punktam, izmantojot Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darbdienu laikā no atbalsta pasākuma stāšanās spēkā par šo atbalsta pasākumu, kam saskaņā ar šo regulu piešķirts atbrīvojums, nosūtīs Komisijai kopsavilkuma informāciju II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā kopā ar saiti, kura nodrošina piekļuvi atbalsta pasākuma pilnam tekstam. Kā arī iesniegs Eiropas Komisijā regulas 2022/2473 11. pantā minēto ziņojumu atbilstoši Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai 6. pantā noteiktajam termiņam. Savukārt, regulas 2022/2473 9. panta 4. prasības par atbalsta pilnu tekstu, kur jo īpaši ietver skaidru atsauci uz šo regulu, proti, ir norādīts tās nosaukums un atsauce uz publikāciju Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, un konkrētiem III nodaļas noteikumiem, uz kuriem attiecas minētais akts, vai attiecīgā gadījumā valsts tiesību aktiem, kuri nodrošina šīs regulas attiecīgo noteikumu ievērošanu, nodrošinātas izstrādājot noteikumu projektu, kur ir ietvertas šīs prasības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiešie ieguvēji būs uzņēmumi un nevalstiskās organizācijas, kas saņems atbalstu, tādējādi veicinot savu konkurētspēju vietējā un eksporta tirgos. Lauksaimniecības nozares popularizēšanas kampaņu gadījumā ieguvēji būs visi attiecīgās nozares pārstāvji, stiprinot savu konkurētspēju un veicinot ražošanu. Piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas izstrādes pasākumā ieguvēji būs visi piekrastes zonas uzņēmumi. 
 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība, Apstrādes rūpniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Paredzams, ka noteikumu projektā noteiktais valsts atbalsts stimulēs lauksaimniecības, piekrastes zvejniecības un pārtikas nozares konkurētspēju, popularizēs šīs nozares, tā veicinot ražošanas apjoma kāpumu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības, piekrastes zvejniecībai un pārtikas nozarei ir būtiska nozīme valsts ekonomikā. Tādējādi atbalsta pasākumi šajās nozarēs pozitīvi ietekmēs valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta mērķis ir palielienāt lauksaimniecības, piekrastes zvejniecības un pārtikas nozares konkurētspēju. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības un piekrastes zvejniecības nozaru popularizēšana vistiešāk var ietekmēt tieši mazos un vidējos uzņēmumus, kas darbojas šajā nozarē, veicinot viņu atpazīstamību un konkurētspēju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Paredzams, ka atbalsts veicinās lauksaimniecības, pārtikas un piekrastes zvejniecības nozaru uzņēmumu konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības un piekrastes zvejniecības nozares, tiek saglabāta lauku un piekrastes zonas apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos un piekrastes zonā.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 163 500
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 163 500
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
1 163 500
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
1 163 500
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbalsts ietver finansējumu 1 163 500 euro apmērā šādiem atbalsta pasākumiem:
1. Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu starptautiskajās izstādēs (turpmāk - kopstends) organizēšanai – 172 500 euro;
2. dalībai starptautiskajās lauksaimniecības un pārtikas izstādēs ārvalstīs - 481 000 euro;
3. dalībai kopstendos, tai skaitā, tajos, kas tiek organizēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts atbalstu lauksaimniecībai – 360 000 euro;
4. piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas realizācijai – 100 000 euro;
5. pārtikas kvalitātes konkursa organizēšanai pārtikas izstādes "Riga Food" laikā – 50 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Finansējums noteikumu projekta īstenošanai tiks nodrošināts Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" paredzēto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (EK) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Atbalstu dalībai kopstendā un izstādēs lielajiem uzņēmumiem un ražotājiem, kas ražo produktus, kas nav Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības un pārtikas produktu sarakstā, piešķir saskaņā ar šīs regulas nosacījumiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Atbalstu dalībai kopstendā un izstādēs sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas ražo Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minētos lauksaimniecības un pārtikas produktus,izņemot zivsaimniecības produktus, kā arī pārtikas kvalitātes konkursam piešķir saskaņā ar šo regulu. 
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2473
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Atbalstu piekrastes zvejniecības attīstības mārketinga programmas realizācijai piešķir saskaņā ar šo regulu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (EK) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr. 2023/2831
9. punkts, 20.2. apakšpunkts, 38.2. apakšpunkts, 39.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
1. panta 2. punkts
6.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 2. punkts
6.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
3. panta 2. punkts
6.1. apakšpunkts, 6.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
5. panta 1. punkts
6.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
5. panta 2. punkts
6.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
6. panta 3. punkts
6.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
7. panta 3. punkts
6.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
8. pants
6.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 4. punkta a) apakšpunkts
56.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. pants
56.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
6. panta 2. punkts
7.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
8. panta 3., 5., 7. punkts
7.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
9. panta 1. punkta c) apakšpunkts
7.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
13. pants
7.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
24. pants
20.1. apakšpunkts, 38.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
24. panta 2. punkta a) apakšpunkts
60. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
24. panta 4. punkts
57. punkts, 63. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
24. panta 4. punkta b), c) apakšpunkts
39.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
24. panta 6. punkts
64. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
59. pants
56.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
9. panta 3. punkts
7.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
I. pielikums
20.1.1. apakšpunkts, 37.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
III. pielikums
66.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 59. punkts
7.3. apakšpunkts, 20.1.3. apakšpunkts, 37.1. apakšpunkts, 40.1.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Vispārīga atsauce uz regulu Nr. 2022/2472
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsts saskaņā ar šo regulu noteikumu projekta 2.1., 2.2. un 2.4. apakšpunktā minētajiem pasākumiem tiks saskaņots ar Eiropas Komisiju.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu Nr. 2022/2473
47. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
45. panta 3. punkts
52. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
13. punkts
57. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
6. panta 2. punkts
48.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
48.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
9. panta 3. punkts
48.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
1. panta 5. punkts
48.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
2. panta 29. punkts
48.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
8. panta 2. un 3. punkts
49. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
45. panta 5. punkts
53. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Atbalsts saskaņā ar šo regulu noteikumu projekta 2.3. apakšpunktā minētajam pasākumam tiks saskaņots ar Eiropas Komisiju.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Agroresursu un ekonomikas institūts
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iesaistītajām institūcijām un nevalstiskajām organizācijām tika elektroniski paziņots par publiskajā apspriešanā izsludināto noteikumu projektu, kā arī nosūtīts noteikumu projekts un tā anotācija e-pasta pielikumā. Institūciju un nevalstisko organizāciju pārstāvji tika aicināti sniegt savus komentārus publiskajā apspriešanā TAP portālā vai e-pastā. 

Par noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi