Anotācija (ex-ante)

23-TA-2861: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu, kā arī Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), lai nodrošinātu atbalsta Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai atmaksu nodokļu maksātājam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Neskatoties uz to, ka MK noteikumos Nr. 676 noteiktā atbalsta sniegšana vairs netiek veikta, VID joprojām turpina tam uzticēto funkciju izpildi un, pamatojoties uz tiesas lēmumiem, nodrošina iepriekš nepamatoti nepiešķirtā vai nodokļa maksātāja atmaksātā atbalsta atmaksu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 676 paredz uzdevumu VID izmaksāt nodokļu maksātājiem atbalstu saistībā ar ieņēmumu no saimnieciskās darbības samazinājumu, kas radies Covid-19 pandēmijas dēļ valstī izsludinātajā ārkārtējā situācijā noteikto saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ.
Veicot valsts atbalsta saņemšanas un izlietošanas pēckontroli, VID uzsāka nodokļu maksātājam izmaksātā valsts atbalsta apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai (granta) un procentu par nelikumīgi saņemto atbalstu kopā 29 521,10 euro apmērā atgūšanu. Izskatot nodokļu maksātāja sūdzību, apstrīdētie lēmumi iestādē atstāti negrozīti, kā rezultātā nodokļu maksātājs iesniedza pieteikumu tiesā.
2022. gadā nodokļu maksātājs veica Covid-19 granta atbalstu atmaksu uz Finanšu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" izpildei atvērto Valsts kases kontu LV63TREL213005614200B “Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšana”.
Ar Administratīvās rajona tiesas 2023. gada 31. augusta spriedumu ir atcelts VID 2022. gada 23. marta lēmums par izmaksātā valsts atbalsta apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai atmaksu no tā pieņemšanas dienas; spriedums stājās spēkā 2023. gada 3. oktobrī.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumu Nr. 1220 “Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība” 50. punktā noteikto 2022. gadā atmaksātie līdzekļi 2022. gada 31.decembrī tika slēgti kā saimnieciskajā gadā neizmantotie valsts budžeta asignējumi. Līdz ar to, lai izpildītu tiesas lēmumu un atmaksātu atbalstu nodokļu maksātājam, VID ir nepieciešams finansējums no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbalsta atmaksas nodrošināšanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 26. maija rīkojumam Nr. 288 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (prot. Nr. 27 18. §) 2023. gadā VID ir piešķirts finansējums no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 45 361 euro apmērā, lai nodrošinātu Covid-19 atbalsta un ar to saistīto maksājumu atmaksu nodokļu maksātājiem. Šobrīd ir izveidojies piešķirtā finansējuma atlikums 18 568 euro apmērā, tādējādi VID ir nepieciešams papildus finansējums 10 954 euro apmērā, lai nodrošinātu atbalsta atmaksu nodokļu maksātājam.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbalsta atmaksu nodokļu maksātājam 29 521,10 euro apmērā, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nepieciešams piešķirt papildu finansējumu 10 954 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Paredzēts veikt atmaksu vienai juridiskai personai, atbilstoši MK noteikumos Nr.676 noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem un to atmaksas kārtībai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
45 361
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
45 361
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
45 361
10 954
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
45 361
10 954
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-10 954
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-10 954
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
10 954
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 26. maija rīkojumu Nr. 288 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" VID 2023. gada budžetā ir piešķirts finansējums Covid-19 atbalsta un ar to saistīto maksājumu atmaksu nodokļu maksātājiem nodrošināšanai. Šobrīd VID pieejams finansējuma atlikums 18 568 euro apmērā, tādējādi, lai atbilstoši tiesas lēmumam nodokļu maksātājam atmaksātu atbalstu 29 521,10 euro apmērā, VID ir nepieciešams papildus finansējums 10 954 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
Papildu nepieciešamais finansējums 10 954 euro pārdalāms no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu VID atmaksas veikšanai un neparedz jaunā normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējuma.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi