21-TA-1789: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Līvkalni" Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
Ministru kabineta 2018. gada 23. oktobra sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas informatīvais ziņojums "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām" (prot. Nr.49, 60. §, TA-2003-DV).
Ministru kabineta 2018. gada 23. oktobra sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas informatīvais ziņojums "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām" (prot. Nr.49, 60. §, TA-2003-DV).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai atļautu Aizsardzības ministrijai atsavināt sabiedrības vajadzībām - militārās infrastruktūras attīstībai - fiziskai personai piederošu nekustamo īpašumu Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2018. gada 23. oktobra sēdē ir konceptuāli atbalstījis nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām un atļāvis Aizsardzības ministrijai uzsākt informatīvajā ziņojumā (dienesta vajadzībām) minēto fizisko un juridisko personu īpašumā esošo nekustamo īpašumu atsavināšanu atbilstoši Likumā noteiktajai kārtībai (prot. Nr. 49, 60. §, TA-2003-DV).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr. 210 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” apstiprinātajā valdības rīcības plānā tika noteikti pasākumi turpināt ilgtspējīgu Nacionālo bruņoto spēku spēju attīstību mobilizācijas un ugunsjaudas veicināšanai. Uzlabot Nacionālo bruņoto spēku komandvadības un pretgaisa aizsardzības spējas ar materiāltehnisko līdzekļu iegādēm un spēju trenēšanu mācībās.
Īstenojot minētos pasākumus, ir pieņemts lēmums par militārās infrastruktūras izbūvi.
Īstenojot minētos pasākumus, ir pieņemts lēmums par militārās infrastruktūras izbūvi.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – militārās infrastruktūras izbūvei – ir nepieciešams atsavināt fiziskai personai piederošu nekustamo īpašumu "Līvkalni" Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Nekustamais īpašums "Līvkalni" Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāv no zemes vienības 1,77 ha platībā (kadastra apzīmējums 6454 003 0190) (turpmāk - nekustamais īpašums) un ir ierakstīts zemesgrāmatā, īpašuma tiesības nostiprinātas uz fiziskas personas vārda, Kurzemes rajona tiesas Embūtes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000613497.
Zemesgrāmatas nodalījumā nekustamajam īpašumam ir nostiprināta tiesība - ceļa servitūts 0,072 ha platībā; kalpojošais nekustamais īpašums Blusiņas Embūtes pag, Dienvidkurzemes nov. (Embūtes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000620273), kas nodrošina piekļuvi atsavināmajam nekustamajam īpašumam no valsts reģionālā autoceļa P 106, un reģistrēts apgrūtinājums - ceļa servitūts par labu nekustamajam īpašumam "Valsts mežs Vaiņode" Vaiņodes pag., Vaiņodes nov. (zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000308595). Sertificēts nekustamo īpašuma vērtētājs, vērtējot nekustamo īpašumu, ņem vērā, norāda vērtējumā un analizē visu informāciju, kas raksturo nekustamo īpašumu, t. sk., apgrūtinājumus, kas attiecas uz vērtējamo objektu, vērtējamā objekta novietnes raksturojumu, t.sk., piebraucamos ceļus/ piekļuvi zemes vienībai, zemes vienības raksturojumu saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 23. pantu un ietver to nekustamā īpašuma tirgus vērtībā. Cita servitūtu ietekme uz nekustamā īpašuma atsavināšanu nav identificējama. Izmantojot nekustamo īpašumu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai, tiks ņemta vērā ceļa servitūta teritorija un netiks ierobežotas tiesības izmantot servitūta ceļu.
Nekustamajam īpašumam Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēts apgrūtinājums - individuāli noteikta vides un dabas resursu aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap valsts vai vietējās nozīmes kultūras pieminekli - 1,77 ha platībā.
Saskaņā ar Likuma 18. pantu un MK 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Noteikumi) 13. punktu 2019. gada 8. februārī īpašniekam tika nosūtīts paziņojums par nekustamā īpašuma atsavināšanas nepieciešamību.
2019. gada 4. martā tika saņemta īpašnieka vēstule, kurā norādīts, ka īpašnieks nekustamā īpašuma atsavināšanai piekrīt un informē, ka viņš par saviem līdzekļiem veiks ģeoloģisko izpēti, lai konstatētu derīgo izrakteņu esamību nekustamajā īpašumā.
2020. gada 28. februārī no Aiņa Ancāna tika saņemta vēstule, kurā īpašnieks norāda uz šādiem zaudējumiem īpašuma atsavināšanas rezultātā:
- zaudējumi no neiegūtajiem lauksaimniecības ražošanas ieņēmumiem;
- zaudējumi no nesaņemtajiem platību maksājumiem (subsīdijām);
- zaudējumi no lauksaimniecības zemes cenas celšanās;
- zaudējumi, kas rodas no Mušu kalna kā eko tūrisma objekta izmantošanas iespēju samazināšanās (faktiska zuduma) un vietas ainaviskās vērtības samazināšanās;
- zaudējumi no derīgo izrakteņu ieguves iespēju zuduma;
- zaudēti līdzekļi, kuri tika ieguldīti derīgo izrakteņu ieguves ģeoloģiskajā izpētē.
Vēstules pielikumā īpašnieks ir pievienojis informāciju par provizoriskām atbalsta likmēm 2019.gadā par platību maksājumiem, pārskatu par derīgo izrakteņu ieguves iespējām, pašvaldības izziņu par izrakteņu ieguves atbilstību Teritorijas plānojumam, derīgo izrakteņu meklēšanas pārskatu un līgumu ar tāmi par ģeoloģisko izpēti.
Taisnīgas atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2021. gada 8. oktobra sēdē (protokols Nr. 9) izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” 2021. gada 19. augusta novērtējumu par nekustamā īpašuma “Līvkalni” (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 6454 003 0190) 1,77 ha platībā tirgus vērtību un iespējamo īpašniekam kompensējamo zaudējumu apmēru, kas rastos īpašniekam saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. (SIA “Eiroeksperts” novērtējums sagatavots uz apsekošanas dienu, kas notika 2021. gada 19. augustā. Novērtējums elektroniski parakstīts 2021. gada 23. septembrī). Īpašnieka pieteiktie zaudējumi tika nodoti vērtēšanai sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam, izņemot zaudējumus par derīgajiem izrakteņiem. Zaudējumu noteikšanu par derīgajiem izrakteņiem Komisija nolēma vērtēt pati.
SIA “Eiroeksperts” vērtējumā ir norādījis, ka zaudējumu apmērs, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīts saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu, netika konstatēts.
Likuma 25. pantā noteikts, ka nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus nosaka saskaņā ar Civillikumu. Saskaņā ar Civillikuma 1787. pantu, aprēķinot atrauto peļņu, nav jāņem par pamatu tikai varbūtības, bet nedrīkst būt šaubu vai vismaz jābūt pierādītam līdz tiesisku pierādījumu paticamības pakāpei, ka šāds pametums cēlies, tieši vai netieši (1773.p.), no tā darbības vai bezdarbības, ar ko zaudējums nodarīts.
Likuma 22. panta otrajā daļā ir noteikts, ka nekustamā īpašuma tirgus vērtību nosaka atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsāktajai nekustamā īpašuma izmantošanai tā apsekošanas dienā.
Komisija piekrīt SIA “Eiroeksperts” vērtējumam, ka īpašnieka pieteiktie zaudējumi no neiegūtajiem lauksaimniecības ražošanas ieņēmumiem, no nesaņemtajiem platību maksājumiem (subsīdijām), no lauksaimniecības zemes cenas celšanās, kā arī zaudējumi, kas rodas no Mušu kalna kā eko tūrisma objekta izmantošanas iespēju samazināšanās (faktiska zuduma) un vietas ainaviskās vērtības samazināšanās netiek konstatēti. Īpašnieks ir uzskaitījis iespējamos nākotnes zaudējumus, kā arī nav iesniedzis pamatojošus dokumentus, kas apliecina, ka šādi zaudējumi ir konstatējami, kā arī nav iesniedzis informāciju vai dokumentus, kas apliecinātu, ka īpašuma apsekošanas brīdī (atbilstoši Likuma 22.pantam) ir veicis kādas darbības Mušu kalna kā eko tūrisma objekta izmantošanai.
Komisija izvērtēja īpašnieka iesniegtos dokumentus par īpašnieka pieteiktajiem zaudējumiem saistībā ar derīgajiem izrakteņiem nekustamajā īpašumā: pašvaldības izziņu par izrakteņu ieguves atbilstību Teritorijas plānojumam, derīgo izrakteņu meklēšanas pārskatu un līgumu ar tāmi par ģeoloģisko izpēti. Komisija secināja, ka saskaņā ar Likuma 20. un 22. panta pirmo daļu atlīdzībā iekļauj atlīdzību par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Īpašnieks pēc paziņojuma vēstules saņemšanas par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām informēja institūciju, ka plāno veikt derīgo izrakteņu izpēti un ieguvi. Pēc izpētes veikšanas īpašnieks iesniedza institūcijā SIA “Geolite” sagatavotu derīgo izrakteņu meklēšanas pārskatu.
Pamatojoties uz biedrības “Latvijas Īpašumu Vērtētāju Asociācija” sniegtajiem atzinumiem līdzīgos nekustamo īpašumu atsavināšanas gadījumos, kuros īpašnieks tika pieprasījis zaudējumu atlīdzību par derīgajiem izrakteņiem, ir secināms, ka derīgo izrakteņu fiziskā esamība negarantē to izstrādes iespējamību. Īpašnieks nav iesniedzis dokumentus, kas kalpotu par pierādījumu zaudējumiem saistībā ar derīgajiem izrakteņiem, un ir secināms, ka īpašnieks tikai plāno uzsākt veikt darbības derīgu izrakteņu ieguvei.
Komisija izvērtēja īpašnieka iesniegtos dokumentus un neguva apstiprinājumu zaudējumu esamībai saistībā ar derīgo izrakteņu ieguvi un nekonstatēja papildu zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā.
Komisija minētajā 2021. gada 8. oktobra sēdē aprēķināja atlīdzību par nekustamā īpašuma “Līvkalni” Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 6454 003 0190) 1,77 ha platībā, atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” veiktajam novērtējumam 6 100 euro. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatēja.
Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs 2021. gada 15. oktobra vēstulē informēja īpašnieku par aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma atsavināšanu un uzaicināja piedalīties Komisijas sēdē noteiktās atlīdzības izvērtēšanai, kā arī aicināja rakstiski sniegt viedokli par aprēķināto atlīdzību.
Īpašnieks 2021. gada 31. oktobra iesniegumā un pievienotajā paskaidrojuma vēstulē informē, ka nepiekrīt aprēķinātajai atlīdzībai, Komisijas sēdē nepiedalīsies un neizmantos iespēju iesniegt sevis izvēlēta sertificēta vērtētāja vērtējumu nekustamajam īpašumam. Paskaidrojumā īpašnieks norāda, ka jebkurā citā privātpersonu darījumā nekustamais īpašums tiktu vērtēts daudz augstāk, jo arī privātpersonai šīs vietas izmantošanas potenciāls ir daudz augstāks, bet piedāvātais novērtējums atbilst ne pārāk vērtīgai lauksaimniecības zemei. Īpašnieks norādījis, ka lūdz turpināt atsavināšanas procesu bez viņa piekrišanas un vienalga par kādu novērtējumu.
Komisija 2021. gada 23. novembra sēdē (protokols Nr. 10) apstiprināja aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma “Līvkalni” (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāvā esošo zemes vienību 1,77 ha platībā (kadastra apzīmējums 6454 003 0190).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2021. gada 14. decembra lēmumu Nr. 1/1-24.2/298 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu “Līvkalni” Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kadastra numurs 6454 003 0191" ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru.
Atbilstoši Noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajiem īpašniekiem nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru.
Nekustamā īpašuma īpašniekam saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto ir tiesības apstrīdēt tiesā Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, saskaņā ar Likuma 13. pantu tiks sagatavots likumprojekts par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Aizsardzības ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par nekustamā īpašuma "Līvkalni" Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām".
Nekustamais īpašums "Līvkalni" Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāv no zemes vienības 1,77 ha platībā (kadastra apzīmējums 6454 003 0190) (turpmāk - nekustamais īpašums) un ir ierakstīts zemesgrāmatā, īpašuma tiesības nostiprinātas uz fiziskas personas vārda, Kurzemes rajona tiesas Embūtes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000613497.
Zemesgrāmatas nodalījumā nekustamajam īpašumam ir nostiprināta tiesība - ceļa servitūts 0,072 ha platībā; kalpojošais nekustamais īpašums Blusiņas Embūtes pag, Dienvidkurzemes nov. (Embūtes pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000620273), kas nodrošina piekļuvi atsavināmajam nekustamajam īpašumam no valsts reģionālā autoceļa P 106, un reģistrēts apgrūtinājums - ceļa servitūts par labu nekustamajam īpašumam "Valsts mežs Vaiņode" Vaiņodes pag., Vaiņodes nov. (zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000308595). Sertificēts nekustamo īpašuma vērtētājs, vērtējot nekustamo īpašumu, ņem vērā, norāda vērtējumā un analizē visu informāciju, kas raksturo nekustamo īpašumu, t. sk., apgrūtinājumus, kas attiecas uz vērtējamo objektu, vērtējamā objekta novietnes raksturojumu, t.sk., piebraucamos ceļus/ piekļuvi zemes vienībai, zemes vienības raksturojumu saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 23. pantu un ietver to nekustamā īpašuma tirgus vērtībā. Cita servitūtu ietekme uz nekustamā īpašuma atsavināšanu nav identificējama. Izmantojot nekustamo īpašumu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai, tiks ņemta vērā ceļa servitūta teritorija un netiks ierobežotas tiesības izmantot servitūta ceļu.
Nekustamajam īpašumam Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēts apgrūtinājums - individuāli noteikta vides un dabas resursu aizsargjoslas (aizsardzības zonas) teritorija ap valsts vai vietējās nozīmes kultūras pieminekli - 1,77 ha platībā.
Saskaņā ar Likuma 18. pantu un MK 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Noteikumi) 13. punktu 2019. gada 8. februārī īpašniekam tika nosūtīts paziņojums par nekustamā īpašuma atsavināšanas nepieciešamību.
2019. gada 4. martā tika saņemta īpašnieka vēstule, kurā norādīts, ka īpašnieks nekustamā īpašuma atsavināšanai piekrīt un informē, ka viņš par saviem līdzekļiem veiks ģeoloģisko izpēti, lai konstatētu derīgo izrakteņu esamību nekustamajā īpašumā.
2020. gada 28. februārī no Aiņa Ancāna tika saņemta vēstule, kurā īpašnieks norāda uz šādiem zaudējumiem īpašuma atsavināšanas rezultātā:
- zaudējumi no neiegūtajiem lauksaimniecības ražošanas ieņēmumiem;
- zaudējumi no nesaņemtajiem platību maksājumiem (subsīdijām);
- zaudējumi no lauksaimniecības zemes cenas celšanās;
- zaudējumi, kas rodas no Mušu kalna kā eko tūrisma objekta izmantošanas iespēju samazināšanās (faktiska zuduma) un vietas ainaviskās vērtības samazināšanās;
- zaudējumi no derīgo izrakteņu ieguves iespēju zuduma;
- zaudēti līdzekļi, kuri tika ieguldīti derīgo izrakteņu ieguves ģeoloģiskajā izpētē.
Vēstules pielikumā īpašnieks ir pievienojis informāciju par provizoriskām atbalsta likmēm 2019.gadā par platību maksājumiem, pārskatu par derīgo izrakteņu ieguves iespējām, pašvaldības izziņu par izrakteņu ieguves atbilstību Teritorijas plānojumam, derīgo izrakteņu meklēšanas pārskatu un līgumu ar tāmi par ģeoloģisko izpēti.
Taisnīgas atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2021. gada 8. oktobra sēdē (protokols Nr. 9) izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” 2021. gada 19. augusta novērtējumu par nekustamā īpašuma “Līvkalni” (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 6454 003 0190) 1,77 ha platībā tirgus vērtību un iespējamo īpašniekam kompensējamo zaudējumu apmēru, kas rastos īpašniekam saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. (SIA “Eiroeksperts” novērtējums sagatavots uz apsekošanas dienu, kas notika 2021. gada 19. augustā. Novērtējums elektroniski parakstīts 2021. gada 23. septembrī). Īpašnieka pieteiktie zaudējumi tika nodoti vērtēšanai sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam, izņemot zaudējumus par derīgajiem izrakteņiem. Zaudējumu noteikšanu par derīgajiem izrakteņiem Komisija nolēma vērtēt pati.
SIA “Eiroeksperts” vērtējumā ir norādījis, ka zaudējumu apmērs, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīts saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu, netika konstatēts.
Likuma 25. pantā noteikts, ka nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus nosaka saskaņā ar Civillikumu. Saskaņā ar Civillikuma 1787. pantu, aprēķinot atrauto peļņu, nav jāņem par pamatu tikai varbūtības, bet nedrīkst būt šaubu vai vismaz jābūt pierādītam līdz tiesisku pierādījumu paticamības pakāpei, ka šāds pametums cēlies, tieši vai netieši (1773.p.), no tā darbības vai bezdarbības, ar ko zaudējums nodarīts.
Likuma 22. panta otrajā daļā ir noteikts, ka nekustamā īpašuma tirgus vērtību nosaka atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsāktajai nekustamā īpašuma izmantošanai tā apsekošanas dienā.
Komisija piekrīt SIA “Eiroeksperts” vērtējumam, ka īpašnieka pieteiktie zaudējumi no neiegūtajiem lauksaimniecības ražošanas ieņēmumiem, no nesaņemtajiem platību maksājumiem (subsīdijām), no lauksaimniecības zemes cenas celšanās, kā arī zaudējumi, kas rodas no Mušu kalna kā eko tūrisma objekta izmantošanas iespēju samazināšanās (faktiska zuduma) un vietas ainaviskās vērtības samazināšanās netiek konstatēti. Īpašnieks ir uzskaitījis iespējamos nākotnes zaudējumus, kā arī nav iesniedzis pamatojošus dokumentus, kas apliecina, ka šādi zaudējumi ir konstatējami, kā arī nav iesniedzis informāciju vai dokumentus, kas apliecinātu, ka īpašuma apsekošanas brīdī (atbilstoši Likuma 22.pantam) ir veicis kādas darbības Mušu kalna kā eko tūrisma objekta izmantošanai.
Komisija izvērtēja īpašnieka iesniegtos dokumentus par īpašnieka pieteiktajiem zaudējumiem saistībā ar derīgajiem izrakteņiem nekustamajā īpašumā: pašvaldības izziņu par izrakteņu ieguves atbilstību Teritorijas plānojumam, derīgo izrakteņu meklēšanas pārskatu un līgumu ar tāmi par ģeoloģisko izpēti. Komisija secināja, ka saskaņā ar Likuma 20. un 22. panta pirmo daļu atlīdzībā iekļauj atlīdzību par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Īpašnieks pēc paziņojuma vēstules saņemšanas par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām informēja institūciju, ka plāno veikt derīgo izrakteņu izpēti un ieguvi. Pēc izpētes veikšanas īpašnieks iesniedza institūcijā SIA “Geolite” sagatavotu derīgo izrakteņu meklēšanas pārskatu.
Pamatojoties uz biedrības “Latvijas Īpašumu Vērtētāju Asociācija” sniegtajiem atzinumiem līdzīgos nekustamo īpašumu atsavināšanas gadījumos, kuros īpašnieks tika pieprasījis zaudējumu atlīdzību par derīgajiem izrakteņiem, ir secināms, ka derīgo izrakteņu fiziskā esamība negarantē to izstrādes iespējamību. Īpašnieks nav iesniedzis dokumentus, kas kalpotu par pierādījumu zaudējumiem saistībā ar derīgajiem izrakteņiem, un ir secināms, ka īpašnieks tikai plāno uzsākt veikt darbības derīgu izrakteņu ieguvei.
Komisija izvērtēja īpašnieka iesniegtos dokumentus un neguva apstiprinājumu zaudējumu esamībai saistībā ar derīgo izrakteņu ieguvi un nekonstatēja papildu zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā.
Komisija minētajā 2021. gada 8. oktobra sēdē aprēķināja atlīdzību par nekustamā īpašuma “Līvkalni” Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 6454 003 0190) 1,77 ha platībā, atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” veiktajam novērtējumam 6 100 euro. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatēja.
Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs 2021. gada 15. oktobra vēstulē informēja īpašnieku par aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma atsavināšanu un uzaicināja piedalīties Komisijas sēdē noteiktās atlīdzības izvērtēšanai, kā arī aicināja rakstiski sniegt viedokli par aprēķināto atlīdzību.
Īpašnieks 2021. gada 31. oktobra iesniegumā un pievienotajā paskaidrojuma vēstulē informē, ka nepiekrīt aprēķinātajai atlīdzībai, Komisijas sēdē nepiedalīsies un neizmantos iespēju iesniegt sevis izvēlēta sertificēta vērtētāja vērtējumu nekustamajam īpašumam. Paskaidrojumā īpašnieks norāda, ka jebkurā citā privātpersonu darījumā nekustamais īpašums tiktu vērtēts daudz augstāk, jo arī privātpersonai šīs vietas izmantošanas potenciāls ir daudz augstāks, bet piedāvātais novērtējums atbilst ne pārāk vērtīgai lauksaimniecības zemei. Īpašnieks norādījis, ka lūdz turpināt atsavināšanas procesu bez viņa piekrišanas un vienalga par kādu novērtējumu.
Komisija 2021. gada 23. novembra sēdē (protokols Nr. 10) apstiprināja aprēķināto atlīdzību par nekustamā īpašuma “Līvkalni” (kadastra Nr. 6454 003 0191) sastāvā esošo zemes vienību 1,77 ha platībā (kadastra apzīmējums 6454 003 0190).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2021. gada 14. decembra lēmumu Nr. 1/1-24.2/298 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu “Līvkalni” Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā, kadastra numurs 6454 003 0191" ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru.
Atbilstoši Noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajiem īpašniekiem nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru.
Nekustamā īpašuma īpašniekam saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto ir tiesības apstrīdēt tiesā Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, saskaņā ar Likuma 13. pantu tiks sagatavots likumprojekts par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Aizsardzības ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par nekustamā īpašuma "Līvkalni" Embūtes pagastā, Dienvidkurzemes novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums ir izvēlēts atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4. pantā noteiktajai kārtībai un 6., 6.1 , pantā noteikto uzdevumu un uzdevumu īstenošanas pasākumu nodrošināšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām – militārās infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām – militārās infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko AM veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu MK rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.
Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu - fizisko personu, kura zaudē īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu pret taisnīgu atlīdzību.
Juridiskās personas
- Nacionālie bruņotie spēki
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai.
Tas sniegs pozitīvu ietekmi Nacionālo bruņoto spēku militāro spēju attīstībai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiks īstenots (nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā, nekustamā īpašuma bijušajam īpašniekam nodarīto kompensējamo zaudējumu segšana) no AM piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmai 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Projekts šo jomu neskar.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi