25-TA-2767: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valda Andersona iecelšanu Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ostu likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunkts, 28. punkts, Ministru kabineta 2020. gada 28.janvāra noteikumu Nr. 62 "Ventspils brīvostas pārvaldes nolikums" (turpmāk – noteikumi) 14. punkts un Valda Andersona 2025. gada 10. novembra iesniegums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Valda Andersona iecelšanu Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) ir izstrādāts, ņemot vērā V. Andersona līdzšinējo darbību ostas termināļa vadībā, Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa rezultātus un satiksmes ministra Ata Švinkas lēmumu izvirzīt pārstāvi Ventspils brīvostas valdē – Valdi Andersonu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2019. gada 26. februāra rīkojuma Nr. 75 "Par Kaspara Ozoliņa atbrīvošanu no Ventspils ostas valdes locekļa amata un Ingunas Strautmanes iecelšanu Ventspils ostas valdes locekļa amatā" 2. punktu I. Strautmane bija iecelta par satiksmes ministra izvirzīto pārstāvi Ventspils ostas valdes locekļa amatā. I. Strautmanes pilnvaru termiņš Ventspils brīvostas pārvaldes valdē beidzās 2025. gada 1. februārī.
Noteikumu 14. punktā noteikts, ka Ventspils brīvostas valdes locekļus ieceļ amatā uz pieciem gadiem.
Ostu likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunkts noteic, ka Ventspils brīvostas valdē ir četri valdes locekļi — ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets. Ventspils brīvostas valde ir lemttiesīga, ja valdes sēdē piedalās ne mazāk kā trīs valdes locekļi, un lēmumu pieņem, ja par to nobalso ne mazāk kā trīs valdes locekļi. Ventspils brīvostas valdes locekļi, atklāti balsojot, no sava vidus ieceļ valdes priekšsēdētāju.
Ostu likuma pārejas noteikumu 28. punkts noteic, ka līdz Rīgas brīvostas pārvaldes un Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijai to valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību.
Lai Ventspils brīvostas valde būtu lemttiesīga, Ministru kabinetam jālemj par satiksmes ministra virzīta pārstāvja iecelšanu Ventspils brīvostas valdē.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas 2025. gada 11. jūnija rīkojumu Nr. 01.2-03/107 “Par Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlasi”, Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa komisija ir nodrošinājusi kandidātu atlases procesu uz Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa amatu.
Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa komisija vērtēja visu kandidātu atbilstību izvirzītajām prasībām un V. Andersons kopējā visu vērtējumu apkopojuma punktos divās konkursa kārtās (maksimāli iegūstamais punktu skaits abās konkursa kārtās – 100 punkti) ieguvis vislielāko punktu skaitu, proti, 85.7 punktus.
Ņemot vērā V. Andersonu līdzšinējo darbību ostas termināļa vadībā un Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa rezultātus, satiksmes ministrs Atis Švinka izvirza pārstāvi Ventspils brīvostas valdē – Valdi Andersonu, un ir saņēmis V. Andersona 2025. gada 10. novembra iesniegumu, kurā V. Andersons piekrīt ieņemt Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu un, ņemot vērā likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - Interešu konflikta novēršanas likums) noteikto, lūdz atļauju savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar SIA „KS Terminal” izpilddirektora amatu.
Ievērojot minēto, secināms, ka Valdim Abdersonam ir pietiekama profesionālā pieredze un praktiskas zināšanas, lai pildītu noteikumu 34. punktā noteiktos Ventspils brīvostas valdes locekļa pienākumus.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta pirmo daļu personai, kura, stājoties valsts amatpersonas amatā, vienlaikus ieņem citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms iecelšanas, ievēlēšanas vai apstiprināšanas amatā rakstveidā iesniegt šai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu.
V. Andersons 2025. gada 10. novembra iesniegumā ir lūdzis atļauju Ministru kabinetam savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar SIA „KS Terminal” izpilddirektora amatu un norādījis, ka apņemas savā darbībā nepieļaut interešu konflikta situāciju rašanos atbilstoši Interešu konflikta novēršanas likumam.
Noteikumu 14. punktā noteikts, ka Ventspils brīvostas valdes locekļus ieceļ amatā uz pieciem gadiem.
Ostu likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunkts noteic, ka Ventspils brīvostas valdē ir četri valdes locekļi — ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets. Ventspils brīvostas valde ir lemttiesīga, ja valdes sēdē piedalās ne mazāk kā trīs valdes locekļi, un lēmumu pieņem, ja par to nobalso ne mazāk kā trīs valdes locekļi. Ventspils brīvostas valdes locekļi, atklāti balsojot, no sava vidus ieceļ valdes priekšsēdētāju.
Ostu likuma pārejas noteikumu 28. punkts noteic, ka līdz Rīgas brīvostas pārvaldes un Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijai to valdē ir četri valdes locekļi - ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets, un tās darbojas saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā noteikto kārtību.
Lai Ventspils brīvostas valde būtu lemttiesīga, Ministru kabinetam jālemj par satiksmes ministra virzīta pārstāvja iecelšanu Ventspils brīvostas valdē.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas 2025. gada 11. jūnija rīkojumu Nr. 01.2-03/107 “Par Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlasi”, Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa komisija ir nodrošinājusi kandidātu atlases procesu uz Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa amatu.
Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa komisija vērtēja visu kandidātu atbilstību izvirzītajām prasībām un V. Andersons kopējā visu vērtējumu apkopojuma punktos divās konkursa kārtās (maksimāli iegūstamais punktu skaits abās konkursa kārtās – 100 punkti) ieguvis vislielāko punktu skaitu, proti, 85.7 punktus.
Ņemot vērā V. Andersonu līdzšinējo darbību ostas termināļa vadībā un Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa rezultātus, satiksmes ministrs Atis Švinka izvirza pārstāvi Ventspils brīvostas valdē – Valdi Andersonu, un ir saņēmis V. Andersona 2025. gada 10. novembra iesniegumu, kurā V. Andersons piekrīt ieņemt Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu un, ņemot vērā likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - Interešu konflikta novēršanas likums) noteikto, lūdz atļauju savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar SIA „KS Terminal” izpilddirektora amatu.
Ievērojot minēto, secināms, ka Valdim Abdersonam ir pietiekama profesionālā pieredze un praktiskas zināšanas, lai pildītu noteikumu 34. punktā noteiktos Ventspils brīvostas valdes locekļa pienākumus.
Saskaņā ar Interešu konflikta novēršanas likuma 8.1 panta pirmo daļu personai, kura, stājoties valsts amatpersonas amatā, vienlaikus ieņem citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms iecelšanas, ievēlēšanas vai apstiprināšanas amatā rakstveidā iesniegt šai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu.
V. Andersons 2025. gada 10. novembra iesniegumā ir lūdzis atļauju Ministru kabinetam savienot Ventspils brīvostas valdes locekļa amatu ar SIA „KS Terminal” izpilddirektora amatu un norādījis, ka apņemas savā darbībā nepieļaut interešu konflikta situāciju rašanos atbilstoši Interešu konflikta novēršanas likumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Satiksmes ministrs izvirza pārstāvi Ventspils brīvostas valdes locekļa amatam – Valdi Andersonu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Valda Andersona 2025. gada 10. novembra iesniegumā minēto, Ventspils brīvostas pārvaldes valdes locekļa atlases konkursa rezultātus un satiksmes ministra Ata Švinkas pieņemto lēmumu, kā arī saskaņā ar Ostu likuma pārejas noteikumu 15. punkta 2. apakšpunktā, 28. punktā, noteikumu 14. punktā minēto, izstrādāts Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Valda Andersona iecelšanu Ventspils brīvostas valdes locekļa amatā" (turpmāk - Rīkojuma projekts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija – Satiksmes ministrija.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija – Satiksmes ministrija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ventspils brīvostas pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Tiks veicināta Venspils brīvostas pārvaldes funkciju sekmīga īstenošana.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
