24-TA-2507: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums"" projekts (turpmāk - MK noteikumu projekts) paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei” nolikums” (turpmāk – MK noteikumi), lai nodrošinātu konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk - konkurss) ietvaros īstenotās atbalsta programmas turpmāku darbību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir konkursa ietvaros veicināt aktīvāku mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādi.
MK noteikumos tiek veikti grozījumi 6., 7. punktā, 8.4.apakšpunktā, 16. punktā, 17.1.1, 17.1.2, 17.2.1, 17.2.2, 17.2.4, 17.2.5 apakšpunktā, 25.punktā un 3. pielikumā, kā arī papildināts ar jaunu 8.1 un 73.punktu.
MK noteikumos tiek veikti grozījumi 6., 7. punktā, 8.4.apakšpunktā, 16. punktā, 17.1.1, 17.1.2, 17.2.1, 17.2.2, 17.2.4, 17.2.5 apakšpunktā, 25.punktā un 3. pielikumā, kā arī papildināts ar jaunu 8.1 un 73.punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijā uz 2024.gada 1.oktobri ir reģistrēti 8 650 elektromobiļi (8374 - vieglie un 276 - kravas).
Savukārt konkursa ietvaros ir sniegts atbalsts 2631 (kopā iesniegti 2810 projektu iesniegumi) videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei jeb ap 25% no kopējā vieglo elektromobiļu skaita Latvijā (1623 jaunu elektromobiļu, 676 lietotu elektromobiļu un 332 ārēji lādējamu hibrīdauto) par kopējo EKII finansējumu 11 milj. euro. Vienlaikus 167 transportlīdzekļi ir nodoti apstrādes uzņēmumiem norakstīšanai.
Jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu) ir 36 471 euro, lietota elektromobiļa vidējā cena ir 24 205 euro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena ir 40 396 euro. Konkursa ietvaros atbalsts sniegts galvenokārt M1 kategorijas elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei.
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji līdz 2024. gada 14.novembrim
1) - Indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu elektromobilim aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × 0,130, kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – elektromobiļa nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
2) - Indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu ārēji lādējamam hibrīdauto aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × (0,130 - 0,050), kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – ārēji lādējama hibrīdauto nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
0,050 – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas ārēji lādējamam hibrīdauto saskaņā ar MK noteikumu 2.2. apakšpunktu, kg CO2/km
Attiecībā uz EKII finansēto aktivitāšu rādītājiem laika posmā līdz 2024. gadam, detalizētāka informācija pieejama informatīvajā ziņojumā “Par izsoļu ieņēmumu izmantošanu 2023. gadā”: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/bb916202-9f92-4fe4-be9e-3314a8e9ea46
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji
Vienlaikus, kopš 2024.gada 19.jūlija ir spēkā nosacījumi par papildu atbalstu daudzbērnu ģimenēm, kurām ir Latvijas Goda ģimenes apliecība. Detalizētāka informācija sniegta tabulā.
Atbalsts Latvijas Goda ģimenes apliecības personām
Projektos izvēlētie finansēšanas risinājumi
* Vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu, euro
Atbalsta saņēmēji ir fiziskas personas - Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji, kas iegādāto elektromobili vai ārēji lādējamo hibrīdauto un vismaz piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes datuma neizmanto saimnieciskās darbības veikšanai.
Savukārt attiecībā uz uzlādes infrastruktūras pieejamību, šobrīd ir aptuveni 244 publiskas ātrās uzlādes stacijas, kā arī individuāli lādēšanās punkti, un tā tiek veidota gan patstāvīgi, gan valsts līmenī. Uzlādes infrastruktūrā elektroenerģijas nodrošināšanai netiek izmantotas lokālas atjaunīgo energoresursu iekārtas, izņemot gadījumus, kad elektromobiļi tiek uzlādēti, izmantojot saules paneļus, kas uzstādīti uz ēkām pašpatēriņa nodrošināšanai.
Savukārt konkursa ietvaros ir sniegts atbalsts 2631 (kopā iesniegti 2810 projektu iesniegumi) videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādei jeb ap 25% no kopējā vieglo elektromobiļu skaita Latvijā (1623 jaunu elektromobiļu, 676 lietotu elektromobiļu un 332 ārēji lādējamu hibrīdauto) par kopējo EKII finansējumu 11 milj. euro. Vienlaikus 167 transportlīdzekļi ir nodoti apstrādes uzņēmumiem norakstīšanai.
Jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu) ir 36 471 euro, lietota elektromobiļa vidējā cena ir 24 205 euro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena ir 40 396 euro. Konkursa ietvaros atbalsts sniegts galvenokārt M1 kategorijas elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei.
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji līdz 2024. gada 14.novembrim
| Aktivitāte | Atbalstīto transportlīdzekļu skaits | EKII finansējums, euro | Indikatīvais CO2 emisijas samazinājums projektos, kg | Efektivitātes rādītājs, kgCO2/EUR (EUR/tCO2) |
| jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde | 1623 | 7 472 250 | 10 971 4801) | 1,47 (681) |
| lietotu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde | 676 | 2 058 500 | 4 569 7601) | 2,22 (450) |
| jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas ārēji lādējamu hibrīdauto iegāde | 332 | 1 266 750 | 1 381 1202) | 1,09 (917) |
| 2 631 | 10 797 500 | 16 922 360 | 1,57 (638) |
1) - Indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu elektromobilim aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × 0,130, kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – elektromobiļa nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
2) - Indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu ārēji lādējamam hibrīdauto aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Nnobraukums × (0,130 - 0,050), kur
CO2 – oglekļa dioksīda emisijas samazinājums projektā, kg
Nnobraukums – ārēji lādējama hibrīdauto nobrauktais kilometru skaits projektā (52 000 km)
0,130 – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas jaunajām mašīnām ES 2015. gadā, kg CO2/km
0,050 – maksimāli pieļaujamās SEG emisijas ārēji lādējamam hibrīdauto saskaņā ar MK noteikumu 2.2. apakšpunktu, kg CO2/km
Attiecībā uz EKII finansēto aktivitāšu rādītājiem laika posmā līdz 2024. gadam, detalizētāka informācija pieejama informatīvajā ziņojumā “Par izsoļu ieņēmumu izmantošanu 2023. gadā”: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/bb916202-9f92-4fe4-be9e-3314a8e9ea46
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji
| Konkurss | Konkursa nosaukums | Projektu skaits |
Attiecināmās izmaksas, euro | Efektivitāte (t CO2 samazinājums dzīves ciklā, t /attiecināmās izmaksas, euro) | Finansējums, euro | Efektivitāte (t CO2 samazinājums dzīves ciklā, t /finansējums, euro) | Plānotais CO2 samazinājums, tonnas gadā | Dzīves cikla ilgums |
Plānotais CO2 samazinājums dzīves ciklā, tonnas gadā |
| EKII-1 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos | 8 |
10 782 596 |
0,00061 |
8 532 779 |
0,00077 |
439 |
15 |
6 585 |
| EKII-1.1 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos (II. kārta) | 5 |
26 715 830 | 0,00010 | 21 898 855 | 0,00012 | 180 | 15 | 2 700 |
| EKII-2 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana - zema enerģijas patēriņa ēkās | 7 |
27 993 241 | 0,00031 |
22 868 900 |
0,00038 | 573 |
15 | 8 595 |
| EKII-3 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām | 15 | 9 211 637 | 0,00061 | 6 171 713 | 0,00091 | 560 | 10 | 5 600 |
| EKII-4 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana, attīstot enerģētiski pašpietiekamu ēku būvniecību | 2 | 15 811 313 | 0,00004 | 10 000 000 | 0,00006 | 29 |
20 | 580 |
| EKII-5 | Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei | 2648 |
75 930 772 | 0,00022 | 9 842 700 | 0,00173 | 3 405 | 5 | 17 025 |
| EKII-6 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai | 11815 |
75 369 977 | 0,00241 | 41 456 359 | 0,00439 | 18 182 | 10 | 181 820 |
| EKII-7 | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana pašvaldību publisko teritoriju apgaismojuma infrastruktūrā | 33 |
15 251 944 | 0,00092 | 9 542 251 | 0,00146 | 1 397 | 10 | 13 970 |
| EKII-3.1* | Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām (II. kārta) | 31 |
7 340 960 | 0,00089 | 5 099 528 | 0,00128 | 651 | 10 | 6 510 |
| Kopā | 25 416 | 243 385 |
Vienlaikus, kopš 2024.gada 19.jūlija ir spēkā nosacījumi par papildu atbalstu daudzbērnu ģimenēm, kurām ir Latvijas Goda ģimenes apliecība. Detalizētāka informācija sniegta tabulā.
Atbalsts Latvijas Goda ģimenes apliecības personām
| kopā, t.sk. | 4 sēdvietas | 5 vai 6 sēdvietas | 7 vai vairāk sēdvietas | |
| Jauni elektromobiļi | 64 | 1 | 55 | 8 |
| Lietoti elektromobiļi | 90 | 3 | 86 | 1 |
| Ārēji lādējami hibrīdauto | 41 | 0 | 35 | 6 |
| Transportlīdzekļa norakstīšana | 33 | |||
Projektos izvēlētie finansēšanas risinājumi
| auto skaits | vidējā cena*, euro | |
| Finanšu līzings | 775 | 32 637 |
| Operatīvais līzings | 976 | 36 585 |
| Cits finansējums | 880 | 31 874 |
Atbalsta saņēmēji ir fiziskas personas - Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji, kas iegādāto elektromobili vai ārēji lādējamo hibrīdauto un vismaz piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes datuma neizmanto saimnieciskās darbības veikšanai.
Savukārt attiecībā uz uzlādes infrastruktūras pieejamību, šobrīd ir aptuveni 244 publiskas ātrās uzlādes stacijas, kā arī individuāli lādēšanās punkti, un tā tiek veidota gan patstāvīgi, gan valsts līmenī. Uzlādes infrastruktūrā elektroenerģijas nodrošināšanai netiek izmantotas lokālas atjaunīgo energoresursu iekārtas, izņemot gadījumus, kad elektromobiļi tiek uzlādēti, izmantojot saules paneļus, kas uzstādīti uz ēkām pašpatēriņa nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Transporta sektors joprojām ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu (turpmāk – SEG) emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu no kopējām Latvijas SEG emisijām. Autotransports ir lielākais SEG emisiju avots transporta sektorā. Autotransporta devums ir 96,8%, dzelzceļa transporta 2,9%, iekšzemes kuģošanas 0,3% un iekšzemes gaisa transporta 0,05% no kopējām transporta sektora emisijām 2020.gadā.
Latvijā transporta sektoram nav noteikts atsevišķs SEG emisiju samazināšanas mērķis. Latvijai ir noteikts mērķis samazināt SEG emisijas emisijas tirdzniecības sistēmas neietverto darbību (turpmāk - ne-ETS) sektorā, ieskaitot transporta sektoru par 6% līdz 2030. gadam salīdzinājumā ar 2005. gadu. Visām ES dalībvalstīm ar ES tiesību aktu ir noteikti individuāli ikgadēji sasniedzamie SEG emisijas samazinājumi.
Analizējot dažādu valstu publiski pieejamās iniciatīvas un datus, kā arī Eiropas Auto ražotāju asociācijas ziņojumus ir jāsecina, ka ES dalībvalstīs pastāv (vai pēdējos gados pastāvēja) dažādas atbalsta sistēmas bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei, t.sk. Latvijas kaimiņvalstīs. Atbalsta apjomi atkarīgi no dažādiem kritērijiem, piemēram, transportlīdzekļa veida, finansējuma saņēmēja loka, vai arī transportlīdzekļa cenas.
Latvijā ir iegādājami vairāk kā 50 elektromobiļu modeļi no vismaz 30 automobiļu markām. Līdz ar to transportlīdzekļa izvēles iespējas atbilstoši tehniskajiem parametriem un cenai ir pietiekami plašas.
Ņemot vērā iedzīvotāju līdzšinējo interesi (mēneša laikā elektroauto un ārēji lādējamus hibrīdauto iedzīvotāji iegādājas par kopējo summu ap 270 tūkst. euro (līdz 19.07.2024.) vai 662 tūkst. euro pēc 19.07.2024.), kā arī to, ka iniciatīvas attiecībā uz pasākumu ieviešanu klimata politikas mērķu sasniegšanai paplašināsies (aktualizētais Enerģētikas un klimata plāns; likumprojekts "Klimata likums") ir prognozējams, ka arī turpmāk būs ļoti aktīva interese no iedzīvotāju puses iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus.
Kopš 2024. gada 19. jūlija papildu atbalsts tiek sniegts daudzbērnu ģimenēm, kuru aprūpē ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz astoņpadsmit gadiem vai pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un, kurām ir Latvijas Goda ģimenes apliecība. Vienlaikus Latvijas Goda ģimenes apliecības priekšrocības tiek piemērotas arī ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte, kas savukārt nebija iekļauta kā mērķgrupa konkursa ietvaros.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir nepieciešams turpināt sniegt atbalstu iedzīvotājiem elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, tādējādi ir nepieciešams pagarināt konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu un palielināt pieejamo finansējuma apjomu.
Latvijā transporta sektoram nav noteikts atsevišķs SEG emisiju samazināšanas mērķis. Latvijai ir noteikts mērķis samazināt SEG emisijas emisijas tirdzniecības sistēmas neietverto darbību (turpmāk - ne-ETS) sektorā, ieskaitot transporta sektoru par 6% līdz 2030. gadam salīdzinājumā ar 2005. gadu. Visām ES dalībvalstīm ar ES tiesību aktu ir noteikti individuāli ikgadēji sasniedzamie SEG emisijas samazinājumi.
Analizējot dažādu valstu publiski pieejamās iniciatīvas un datus, kā arī Eiropas Auto ražotāju asociācijas ziņojumus ir jāsecina, ka ES dalībvalstīs pastāv (vai pēdējos gados pastāvēja) dažādas atbalsta sistēmas bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei, t.sk. Latvijas kaimiņvalstīs. Atbalsta apjomi atkarīgi no dažādiem kritērijiem, piemēram, transportlīdzekļa veida, finansējuma saņēmēja loka, vai arī transportlīdzekļa cenas.
Latvijā ir iegādājami vairāk kā 50 elektromobiļu modeļi no vismaz 30 automobiļu markām. Līdz ar to transportlīdzekļa izvēles iespējas atbilstoši tehniskajiem parametriem un cenai ir pietiekami plašas.
Ņemot vērā iedzīvotāju līdzšinējo interesi (mēneša laikā elektroauto un ārēji lādējamus hibrīdauto iedzīvotāji iegādājas par kopējo summu ap 270 tūkst. euro (līdz 19.07.2024.) vai 662 tūkst. euro pēc 19.07.2024.), kā arī to, ka iniciatīvas attiecībā uz pasākumu ieviešanu klimata politikas mērķu sasniegšanai paplašināsies (aktualizētais Enerģētikas un klimata plāns; likumprojekts "Klimata likums") ir prognozējams, ka arī turpmāk būs ļoti aktīva interese no iedzīvotāju puses iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus.
Kopš 2024. gada 19. jūlija papildu atbalsts tiek sniegts daudzbērnu ģimenēm, kuru aprūpē ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz astoņpadsmit gadiem vai pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un, kurām ir Latvijas Goda ģimenes apliecība. Vienlaikus Latvijas Goda ģimenes apliecības priekšrocības tiek piemērotas arī ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte, kas savukārt nebija iekļauta kā mērķgrupa konkursa ietvaros.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir nepieciešams turpināt sniegt atbalstu iedzīvotājiem elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, tādējādi ir nepieciešams pagarināt konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu un palielināt pieejamo finansējuma apjomu.
Risinājuma apraksts
Pagarinot konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu un palielinot pieejamo finansējuma apjomu arī turpmāk paredzama augsta iedzīvotāju interese par videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi. Tāpat līdzšinējais atbalsts transportlīdzekļu iegādei ir bijis efektīvs instruments izmaksu barjeras pārvarēšanai, stimulējot iedzīvotājus iegādāties elektromobili vai hibrīdauto.
Tiek precizēts MK noteikumu 6. punkts, palielinot konkursa ietvaros pieejamo finansējuma apjomu no 15 000 000 euro uz 19 000 000 euro. Palielinātā atbalsta apjoma ietvaros indikatīvi būs iespējams iegādāties 730-960 videi draudzīgus transportlīdzekļus, tādējādi samazinot SEG emisijas 4,8-6,3 tūkst. tCO2.
Tiek precizēts MK noteikumu 7.punkts un 3. pielikuma 1.14. apakšpunkts, pagarinot konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu no 2024.gada 31.decembra uz 2025.gada 31.decembri.
Tiek precizēts MK noteikumu 8.4. apakšpunkts, lai samazinātu nolietota transportlīdzekļa reģistrācijas termiņu atbalsta saņēmēja īpašumā no viena gada uz trīs mēnešiem. Minētās normas precizēšana ļaus īstenot risinājumu, piemēram, vienas ģimenes ietvaros esošais fosilos resursus izmantojošs transportlīdzeklis tiek pārreģistrēts no vienas personas uz otru (atbalsta saņēmēju), gadījumā, ja minētā persona konkursa ietvaros kādu iemeslu dēļ nevar iegādāties vai savā īpašumā reģistrēt transportlīdzekli (elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto).
Tiek papildināti MK noteikumi ar jaunu 8. 1 punktu, nosakot, ka konkursa ietvaros transportlīdzekļa (elektromobiļa vai ārēji lādējama hibrīdauto) zādzības, bojāejas vai bojājumu gadījumā atbalsta saņēmējs projekta līgumā noteiktās saistības var izpildīt iegādājoties par piesaistītiem vai paša līdzekļiem gan jaunu, gan lietotu transportlīdzekli. Papildinājums nepieciešams, lai novērstu neskaidrības atbalsta programmas nosacījumu piemērošanā.
Tiek precizēts MK noteikumu 16.punkts, paredzot, ka viena fiziska persona konkursa ietvaros var iegādāties vairāk kā vienu videi draudzīgu transportlīdzekli (elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto). Minētais nosacījums ir būtisks, ņemot vērā konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņa pagarināšanu un transportlīdzekļa iegādes veidu – līzingu. Minētais nosacījums ir piemērojams, ja fiziskā persona par konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekli ir izpildījusi uzņemtās saistības, t.i. ir noslēdzies monitoringa periods.
Tiek precizēts MK noteikumu 17.1.1, 17.1.2, 17.2.1, 17.2.2, 17.2.4 un 17.2.5 apakšpunkts, lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku, kas var saņemt lielāku atbalsta apmēru, t.i. ar personām, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte. Līdz ar to atbalsts aptvertu un tiktu sniegts visām Latvijas Goda ģimenes apliecības mērķgrupām. Apliecība “Goda ģimene” ir valsts veidota un Sabiedrības integrācijas fonda īstenota atbalsta programma daudzbērnu ģimenēm, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz astoņpadsmit gadiem vai pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu, kā arī ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte.
Tiek precizēts MK noteikumu 25. punkts, paredzot, ka SIA "Vides investīciju fonds" konkursa ietvaros pieteikšanās kārtu transportlīdzekļu tirgotājiem (projektu iesniedzējiem) izsludina ne agrāk kā pēc sešiem mēnešiem no iepriekšējās kārtas izsludināšanas visā projekta īstenošanas laikā. Grozījums nepieciešams, ņemot vērā, ka tiek pagarināts konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņš.
Tiek papildināti MK noteikumi ar jaunu 73.punktu, paredzot, ka atbalsta programmas ietvaros no 2024.gada 31.decebra līdz brīdim, kad ir apstiprināts MK noteikumu projekts, projekta īstenotājs (komersants) atbalsta saņēmējam (fiziskai personai) var pārdot elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto, un saņemt Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansējumu saskaņā ar MK noteikumos Nr.896 noteiktajiem nosacījumiem.
Tiek precizēts MK noteikumu 6. punkts, palielinot konkursa ietvaros pieejamo finansējuma apjomu no 15 000 000 euro uz 19 000 000 euro. Palielinātā atbalsta apjoma ietvaros indikatīvi būs iespējams iegādāties 730-960 videi draudzīgus transportlīdzekļus, tādējādi samazinot SEG emisijas 4,8-6,3 tūkst. tCO2.
Tiek precizēts MK noteikumu 7.punkts un 3. pielikuma 1.14. apakšpunkts, pagarinot konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu no 2024.gada 31.decembra uz 2025.gada 31.decembri.
Tiek precizēts MK noteikumu 8.4. apakšpunkts, lai samazinātu nolietota transportlīdzekļa reģistrācijas termiņu atbalsta saņēmēja īpašumā no viena gada uz trīs mēnešiem. Minētās normas precizēšana ļaus īstenot risinājumu, piemēram, vienas ģimenes ietvaros esošais fosilos resursus izmantojošs transportlīdzeklis tiek pārreģistrēts no vienas personas uz otru (atbalsta saņēmēju), gadījumā, ja minētā persona konkursa ietvaros kādu iemeslu dēļ nevar iegādāties vai savā īpašumā reģistrēt transportlīdzekli (elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto).
Tiek papildināti MK noteikumi ar jaunu 8. 1 punktu, nosakot, ka konkursa ietvaros transportlīdzekļa (elektromobiļa vai ārēji lādējama hibrīdauto) zādzības, bojāejas vai bojājumu gadījumā atbalsta saņēmējs projekta līgumā noteiktās saistības var izpildīt iegādājoties par piesaistītiem vai paša līdzekļiem gan jaunu, gan lietotu transportlīdzekli. Papildinājums nepieciešams, lai novērstu neskaidrības atbalsta programmas nosacījumu piemērošanā.
Tiek precizēts MK noteikumu 16.punkts, paredzot, ka viena fiziska persona konkursa ietvaros var iegādāties vairāk kā vienu videi draudzīgu transportlīdzekli (elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto). Minētais nosacījums ir būtisks, ņemot vērā konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņa pagarināšanu un transportlīdzekļa iegādes veidu – līzingu. Minētais nosacījums ir piemērojams, ja fiziskā persona par konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekli ir izpildījusi uzņemtās saistības, t.i. ir noslēdzies monitoringa periods.
Tiek precizēts MK noteikumu 17.1.1, 17.1.2, 17.2.1, 17.2.2, 17.2.4 un 17.2.5 apakšpunkts, lai paplašinātu atbalsta saņēmēju loku, kas var saņemt lielāku atbalsta apmēru, t.i. ar personām, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte. Līdz ar to atbalsts aptvertu un tiktu sniegts visām Latvijas Goda ģimenes apliecības mērķgrupām. Apliecība “Goda ģimene” ir valsts veidota un Sabiedrības integrācijas fonda īstenota atbalsta programma daudzbērnu ģimenēm, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz astoņpadsmit gadiem vai pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu, kā arī ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte.
Tiek precizēts MK noteikumu 25. punkts, paredzot, ka SIA "Vides investīciju fonds" konkursa ietvaros pieteikšanās kārtu transportlīdzekļu tirgotājiem (projektu iesniedzējiem) izsludina ne agrāk kā pēc sešiem mēnešiem no iepriekšējās kārtas izsludināšanas visā projekta īstenošanas laikā. Grozījums nepieciešams, ņemot vērā, ka tiek pagarināts konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņš.
Tiek papildināti MK noteikumi ar jaunu 73.punktu, paredzot, ka atbalsta programmas ietvaros no 2024.gada 31.decebra līdz brīdim, kad ir apstiprināts MK noteikumu projekts, projekta īstenotājs (komersants) atbalsta saņēmējam (fiziskai personai) var pārdot elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto, un saņemt Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansējumu saskaņā ar MK noteikumos Nr.896 noteiktajiem nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
SEG emisiju samazināšana transporta sektorā ir būtiska Latvijas virzībai uz klimata mērķu sasniegšanu. Mērķu sasniegšana būs jānodrošina plānojot un ieviešot dažādus pasākumus. Kaut arī transporta sektora dekarbonizācija nav sasniedzama ar vienu risinājumu, kopumā nākotnē transporta sektora dekarbonizācija lielā mērā būs saistīta tieši ar tā elektrifikāciju.
Attiecībā uz atbalstu iedzīvotājiem ūdeņraža transportlīdzekļu iegādei šī konkursa ietvaros ir būtiski ņemt vērā vairākus aspektus:
1. MK noteikumu projekta galvenais mērķis ir pagarināt konkursa darbības termiņu no 31.12.2024. līdz 31.12.2025., līdz ar to jaunu, būtisku grozījumu veikšana rada riskus nepaspēt līdz 31.12.2024. apstiprināt MK sēdē MK noteikumu projektu.
2. Ministrija līdz šim nav vērtējusi ūdeņraža transportlīdzekļu pieejamību Latvijas tirgū, pieprasījumu no iedzīvotājiem, kā arī tehniskos un ekonomiskos aspektus. Vienlaikus neraugoties uz to, ka šobrīd transportlīdzekļu piedāvājums ir ļoti ierobežots, tirgū ir pieejami vismaz divi ūdeņraža transportlīdzekļu modeļi - Toyota Mirai un Hyundai Nexo.
3. EKII ietvaros projektu konkursu īstenošana ir cieši saistīta ar pasākumiem, kas noteikti aktualizētajā Enerģētikas un klimata plānā laika posmam līdz 2030.gadam, t.i., minētajā plānā līdz 2030.gadam ir paredzēti divi pasākumi ūdeņraža jomā - atbalsts pašvaldībām ūdeņraža sabiedriskā transporta transportlīdzekļu autobusu iegādei un publiski pieejamu ūdeņraža uzpildes punktu uzstādīšanai. Vienlaikus minētā plāna 3.1.1.7.pasākums paredz palielināt bezemisiju vieglo pasažieru transportlīdzekļu skaitu.
4. Šobrīd esošās infrastruktūras trūkums "zaļā" ūdeņraža pieejamībai. Šobrīd ir pieejama viena "pelēkā" ūdeņraža upildes stacija.
Tādēļ, ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka iniciatīvas attiecībā uz pasākumu ieviešanu klimata politikas mērķu sasniegšanai nepieciešams paplašināt (t.sk., likumprojekts "Klimata likums"), Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Satiksmes ministriju izstrādās nepieciešamos grozījumus MK noteikumos, lai no 2026.gada varētu sniegt atbalstu iedzīvotājiem ar ūdeņradi darbināmu transportlīdzekļu iegādei. Tādējādi, iedzīvotājiem tiks dota iespēja izdarīt plašāku izvēli klimatam draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanai, vienlaikus veicinot atbilstošas infrastruktūras izveidi.
EKII projektu konkursi šobrīd tiek izstrādāti balstoties uz spēkā esošo kārtību, kas ir noteikta likumā “Par piesārņojumu” un Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijā (VARAM 07.06.2021. rīkojums Nr.1-2/84). Papildus tam EKII ietvaros ir apstiprināti 7 (septiņi) projektu konkursi, tostarp MK ir iesniegti 2 (divi) projektu konkursi (tiesību akta projekti 23-TA-3037; 24-TA-2506) un viens konkurss, kurā tiek palielināts finansējums (tiesību akta projekts 24-TA-2506).
Savukārt jauni EKII projektu konkursi tiks gatavoti balstoties uz jaunu plānoto EKII darbības stratēģiju un aktualizēto Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam, t.sk. ietverot jaunās elektromobilitātes atbalsta programmas.
Vienlaikus EKII darbības stratēģijas nepieciešamība ir ietverta likumprojektā "Klimata likums", kas patlaban ir iesniegts izskatīšanai Saeimā, otrajā lasījumā (tiesību akta projekts 21-TA-62).
Tāpat plānojot EKII finansējuma izmantošanu tiks nodrošināti nepieciešamie priekšnosacījumi EKII finansēto pasākumu plānošanai izmaksu efektīvā veidā un veicināta mērķtiecīga klimata mērķu sasniegšana, nodrošināts efektīvs un caurskatāms publisko līdzekļu izlietojums, atlasot prioritāros pasākumus, kā arī nodrošināta pēc iespējas lielāka apmēra un savlaicīgāka EKII finansējuma novirzīšana klimata mērķu sasniegšanai.
Attiecībā uz atbalstu iedzīvotājiem ūdeņraža transportlīdzekļu iegādei šī konkursa ietvaros ir būtiski ņemt vērā vairākus aspektus:
1. MK noteikumu projekta galvenais mērķis ir pagarināt konkursa darbības termiņu no 31.12.2024. līdz 31.12.2025., līdz ar to jaunu, būtisku grozījumu veikšana rada riskus nepaspēt līdz 31.12.2024. apstiprināt MK sēdē MK noteikumu projektu.
2. Ministrija līdz šim nav vērtējusi ūdeņraža transportlīdzekļu pieejamību Latvijas tirgū, pieprasījumu no iedzīvotājiem, kā arī tehniskos un ekonomiskos aspektus. Vienlaikus neraugoties uz to, ka šobrīd transportlīdzekļu piedāvājums ir ļoti ierobežots, tirgū ir pieejami vismaz divi ūdeņraža transportlīdzekļu modeļi - Toyota Mirai un Hyundai Nexo.
3. EKII ietvaros projektu konkursu īstenošana ir cieši saistīta ar pasākumiem, kas noteikti aktualizētajā Enerģētikas un klimata plānā laika posmam līdz 2030.gadam, t.i., minētajā plānā līdz 2030.gadam ir paredzēti divi pasākumi ūdeņraža jomā - atbalsts pašvaldībām ūdeņraža sabiedriskā transporta transportlīdzekļu autobusu iegādei un publiski pieejamu ūdeņraža uzpildes punktu uzstādīšanai. Vienlaikus minētā plāna 3.1.1.7.pasākums paredz palielināt bezemisiju vieglo pasažieru transportlīdzekļu skaitu.
4. Šobrīd esošās infrastruktūras trūkums "zaļā" ūdeņraža pieejamībai. Šobrīd ir pieejama viena "pelēkā" ūdeņraža upildes stacija.
Tādēļ, ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka iniciatīvas attiecībā uz pasākumu ieviešanu klimata politikas mērķu sasniegšanai nepieciešams paplašināt (t.sk., likumprojekts "Klimata likums"), Klimata un enerģētikas ministrija sadarbībā ar Satiksmes ministriju izstrādās nepieciešamos grozījumus MK noteikumos, lai no 2026.gada varētu sniegt atbalstu iedzīvotājiem ar ūdeņradi darbināmu transportlīdzekļu iegādei. Tādējādi, iedzīvotājiem tiks dota iespēja izdarīt plašāku izvēli klimatam draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanai, vienlaikus veicinot atbilstošas infrastruktūras izveidi.
EKII projektu konkursi šobrīd tiek izstrādāti balstoties uz spēkā esošo kārtību, kas ir noteikta likumā “Par piesārņojumu” un Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta darbības stratēģijā (VARAM 07.06.2021. rīkojums Nr.1-2/84). Papildus tam EKII ietvaros ir apstiprināti 7 (septiņi) projektu konkursi, tostarp MK ir iesniegti 2 (divi) projektu konkursi (tiesību akta projekti 23-TA-3037; 24-TA-2506) un viens konkurss, kurā tiek palielināts finansējums (tiesību akta projekts 24-TA-2506).
Savukārt jauni EKII projektu konkursi tiks gatavoti balstoties uz jaunu plānoto EKII darbības stratēģiju un aktualizēto Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam, t.sk. ietverot jaunās elektromobilitātes atbalsta programmas.
Vienlaikus EKII darbības stratēģijas nepieciešamība ir ietverta likumprojektā "Klimata likums", kas patlaban ir iesniegts izskatīšanai Saeimā, otrajā lasījumā (tiesību akta projekts 21-TA-62).
Tāpat plānojot EKII finansējuma izmantošanu tiks nodrošināti nepieciešamie priekšnosacījumi EKII finansēto pasākumu plānošanai izmaksu efektīvā veidā un veicināta mērķtiecīga klimata mērķu sasniegšana, nodrošināts efektīvs un caurskatāms publisko līdzekļu izlietojums, atlasot prioritāros pasākumus, kā arī nodrošināta pēc iespējas lielāka apmēra un savlaicīgāka EKII finansējuma novirzīšana klimata mērķu sasniegšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
MK noteikumu projekta ietvaros tiek paplašināts projekta iesniegumu iesniedzēju loks, kas varēs īstenot konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes attiecībā uz videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektroemobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi. Vienlaikus tiek pagarināts termiņš un palielināts konkursā pieejamais finansējuma apjoms, tādējādi palielinot atbalsta saņēmēju loku un ļaujot iedzīvotājiem savlaicīgi izvērtēt iespējas iegādāties videi draudzīgus transportlīdzekļus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi.
Vienlaikus SIA "Vides investīciju fonds" palielināsies konkursa ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanas apjoms, lēmuma pieņemšanas un projekta līgumu noslēgšanas skaits.
Vienlaikus SIA "Vides investīciju fonds" palielināsies konkursa ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanas apjoms, lēmuma pieņemšanas un projekta līgumu noslēgšanas skaits.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi, kā arī attīstīsies šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana. EKII konkursa ietvaros vismaz 2742 iegādātajiem (02.12.2024.) elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
Lai uzturētu un remontētu elektromobiļus un ārēji lādējamu hibrīdauto, nepieciešams specializētu tehniķu skaits, kas atbilst pieprasījumam, un tas pieaug līdz ar elektromobiļu popularitāti. Ektromobiļu tehniskās apkopes prasības atšķiras no iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem. Darbā ar augstsprieguma sistēmām un programmatūras atjauninājumiem nepieciešamas specifiskas zināšanas un sertifikācija. Latvijā auto tehniķi bieži nav apmācīti elektromobiļu tehnoloģijās, kas rada vajadzību pēc papildu apmācībām un kvalifikācijas paaugstināšanas programmām. Starptautiski pieņemts, ka aptuveni viens sertificēts elektromobiļu tehniķis ir nepieciešams uz katriem 300-500 transportlīdzekļiem. Ņemot vērā Latvijas tirgu, tas nozīmētu, ka valstī būtu vajadzīgi vismaz 6-10 speciālisti katrā lielākajā pilsētā.
Lai uzturētu un remontētu elektromobiļus un ārēji lādējamu hibrīdauto, nepieciešams specializētu tehniķu skaits, kas atbilst pieprasījumam, un tas pieaug līdz ar elektromobiļu popularitāti. Ektromobiļu tehniskās apkopes prasības atšķiras no iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem. Darbā ar augstsprieguma sistēmām un programmatūras atjauninājumiem nepieciešamas specifiskas zināšanas un sertifikācija. Latvijā auto tehniķi bieži nav apmācīti elektromobiļu tehnoloģijās, kas rada vajadzību pēc papildu apmācībām un kvalifikācijas paaugstināšanas programmām. Starptautiski pieņemts, ka aptuveni viens sertificēts elektromobiļu tehniķis ir nepieciešams uz katriem 300-500 transportlīdzekļiem. Ņemot vērā Latvijas tirgu, tas nozīmētu, ka valstī būtu vajadzīgi vismaz 6-10 speciālisti katrā lielākajā pilsētā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi, kā arī attīstīsies šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana. EKII konkursa ietvaros vismaz 2742 iegādātajiem (02.12.2024.) elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi, kā arī attīstīsies šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana. EKII konkursa ietvaros vismaz 2742 iegādātajiem (02.12.2024.) elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā palielināsies klientu loks uzņēmumiem, kas nodrošina videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegādi, kā arī attīstīsies šādu transportlīdzekļu servisa pakalpojumu nodrošināšana. EKII konkursa ietvaros vismaz 2742 iegādātajiem (02.12.2024.) elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto būs nepieciešama regulārā tehniskā apkope un pēcgarantijas apkope, kā arī remontdarbi, tostarp atbilstoši speciālisti. Tas nozīmē, ka paplašināsies esošo uzņēmumu funkcijas vai veidosies jauni uzņēmumi un darba vietas. Konkrēts uzņēmumu skaits un nodarbinātības līmenis būs atkarīgs no uzņēmumu aktivitātes.
Lai uzturētu un remontētu elektromobiļus un ārēji lādējamu hibrīdauto, nepieciešams specializētu tehniķu skaits, kas atbilst pieprasījumam, un tas pieaug līdz ar elektromobiļu popularitāti. Ektromobiļu tehniskās apkopes prasības atšķiras no iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem. Darbā ar augstsprieguma sistēmām un programmatūras atjauninājumiem nepieciešamas specifiskas zināšanas un sertifikācija. Latvijā auto tehniķi bieži nav apmācīti elektromobiļu tehnoloģijās, kas rada vajadzību pēc papildu apmācībām un kvalifikācijas paaugstināšanas programmām. Starptautiski pieņemts, ka aptuveni viens sertificēts elektromobiļu tehniķis ir nepieciešams uz katriem 300-500 transportlīdzekļiem. Ņemot vērā Latvijas tirgu, tas nozīmētu, ka valstī būtu vajadzīgi vismaz 6-10 speciālisti katrā lielākajā pilsētā.
Lai uzturētu un remontētu elektromobiļus un ārēji lādējamu hibrīdauto, nepieciešams specializētu tehniķu skaits, kas atbilst pieprasījumam, un tas pieaug līdz ar elektromobiļu popularitāti. Ektromobiļu tehniskās apkopes prasības atšķiras no iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem. Darbā ar augstsprieguma sistēmām un programmatūras atjauninājumiem nepieciešamas specifiskas zināšanas un sertifikācija. Latvijā auto tehniķi bieži nav apmācīti elektromobiļu tehnoloģijās, kas rada vajadzību pēc papildu apmācībām un kvalifikācijas paaugstināšanas programmām. Starptautiski pieņemts, ka aptuveni viens sertificēts elektromobiļu tehniķis ir nepieciešams uz katriem 300-500 transportlīdzekļiem. Ņemot vērā Latvijas tirgu, tas nozīmētu, ka valstī būtu vajadzīgi vismaz 6-10 speciālisti katrā lielākajā pilsētā.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 838 542
0
0
4 000 000
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 838 542
0
0
4 000 000
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 838 542
0
0
4 000 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 838 542
0
0
4 000 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikumu projekta ietvaros konkursā pieejamais finansējums tiek palielināts par 20 000 000 euro, līdz ar to konkursā pieejamais finansējums ir 35 000 000 euro.
Laika periodā no 2022. gada līdz 2024. gada oktobrim EKII konkursa ietvaros apgūts finansējums 9,3 milj. euro apmērā. Indikatīvi 2024. gadā vēl tiks apgūts finansējums 2 milj. euro (neskaitot plānoto papildinājumu 20 milj. euro) apmērā.
Finansējums plānots KEM programmas „Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti” (33.00.00) apakšprogrammā „Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” (33.02.00). EKII finansējumu konkursa projektu īstenošanai pēc to apstiprināšanas plānots pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Laika periodā no 2022. gada līdz 2024. gada oktobrim EKII konkursa ietvaros apgūts finansējums 9,3 milj. euro apmērā. Indikatīvi 2024. gadā vēl tiks apgūts finansējums 2 milj. euro (neskaitot plānoto papildinājumu 20 milj. euro) apmērā.
Finansējums plānots KEM programmas „Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti” (33.00.00) apakšprogrammā „Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” (33.02.00). EKII finansējumu konkursa projektu īstenošanai pēc to apstiprināšanas plānots pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu projektu īstenošanai KEM pieprasīs no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
SIA "Vides investīciju fonds"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/39a5a652-4b94-409a-b5f8-4d20b37208ff
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana notika no 21.10.2024. līdz 01.11.2024.
Publiskās apspriešanas laikā tika saņemts viedoklis no:
1) fiziskas personas, kas neatbalsta minēto atbalsta programmu, jo "cilvēka pierādīta ietekme uz zemes ekeoloģiju nav. Tātad emisiju samazināšana ir viltus sauklis, lai lobētu atsevišķu globālistu intereses.".
2) juridiskas personas (komersanta), kas pozitīvi vērtē atbalsta programmas turpmāku darbību.
Publiskās apspriešanas laikā tika saņemts viedoklis no:
1) fiziskas personas, kas neatbalsta minēto atbalsta programmu, jo "cilvēka pierādīta ietekme uz zemes ekeoloģiju nav. Tātad emisiju samazināšana ir viltus sauklis, lai lobētu atsevišķu globālistu intereses.".
2) juridiskas personas (komersanta), kas pozitīvi vērtē atbalsta programmas turpmāku darbību.
6.4. Cita informācija
Ņemot vērā, ka projekta aktivitāšu īstenošanas termiņš ir š.g. 31.decembris, kā arī no iedzīvotājiem ir augsta interese par elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādi, ir steidzami nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.896. Tādējādi tiks nodrošināta atbalsta programmas ilgtspēja, t.i. sniegta iespēja iedzīvotājiem iegādāties elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto arī turpmākos gadus.
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot MK noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot MK noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Uzdevumus, kas saistīti ar projektu konkursa izsludināšanu, projektu iesniegumu pieņemšanu, vērtēšanu, apstiprināšanu un finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī par līgumu par projekta īstenošanu sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un laušanu, projektu pārskatu pārbaudi un projektu īstenošanas kontroli, turpinās veikt SIA “Vides investīciju fonds”.
7.5. Cita informācija
SIA "Vides investīciju fonds" izmaksas par uzdevumiem, kas saistīti ar projektu konkursa izsludināšanu, projektu iesniegumu pieņemšanu, vērtēšanu, apstiprināšanu un finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī par līgumu par projekta īstenošanu sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un laušanu, projektu pārskatu pārbaudi un projektu īstenošanas kontroli tiks segtas valsts budžeta programmas 33.01.00. "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija" ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Īstenojot MK noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta Nacionālajā attīstības plānā 2021.-2027.gadam šādu progresa indikatoru sasniegšana: [271] Siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju intensitāte un [273] Gaisa piesārņojuma % samazinājums.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks veicināta videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) iegāde, tādējādi mazinot transportlīdzekļu ietekmi uz gaisa kvalitāti, it īpaši pilsētās, un negatīvi neietekmējot sabiedrības veselību.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas nodrošinās daudz plašāku videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu mājsaimniecībās, tādējādi samazinot radītās siltumnīcefekta gāzu emisijas.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas veicinās videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) plašāku pieejamību daudzbērnu ģimenēm, kuras aprūpē trīs un vairāk bērni vecumā līdz astoņpadsmit gadiem, kā arī pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu, un kurām ir Latvijas Goda ģimenes apliecība.
Uz 2022.g. beigām Latvijā apritē bija vairāk nekā 115 000 aktīvu "Goda ģimene" apliecību – teju 51 000 izsniegtas pieaugušajiem, bet vairāk nekā 64 000 bērniem.
Atbalsta pieejamība rada pozitīvu ietekmi, piemēram, daudzbērnu ģimenes ir iegādājušās 235 elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto (8,6% no kopējā atbalstīto tranportlīdzekļu skaita), ko, ar augstu varbūtību, ģimenes bez papildu atbalsta neiegādātos.
Sociālā nevienlīdzība elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei Latvijā, tostarp daudzbērnu ģimenēm, ir saistīta ar augstām sākotnējām izmaksām, nepietiekamiem atbalsta mehānismiem un ierobežotu piekļuvi valsts atbalsta programmām. Lai gan elektromobiļi var būt ekonomiski izdevīgi ilgtermiņā (zemākas ekspluatācijas izmaksas un nodokļu atvieglojumi), to iegāde bieži vien ir nepieejama zemāku ienākumu mājsaimniecībām.
Uz 2022.g. beigām Latvijā apritē bija vairāk nekā 115 000 aktīvu "Goda ģimene" apliecību – teju 51 000 izsniegtas pieaugušajiem, bet vairāk nekā 64 000 bērniem.
Atbalsta pieejamība rada pozitīvu ietekmi, piemēram, daudzbērnu ģimenes ir iegādājušās 235 elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto (8,6% no kopējā atbalstīto tranportlīdzekļu skaita), ko, ar augstu varbūtību, ģimenes bez papildu atbalsta neiegādātos.
Sociālā nevienlīdzība elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei Latvijā, tostarp daudzbērnu ģimenēm, ir saistīta ar augstām sākotnējām izmaksām, nepietiekamiem atbalsta mehānismiem un ierobežotu piekļuvi valsts atbalsta programmām. Lai gan elektromobiļi var būt ekonomiski izdevīgi ilgtermiņā (zemākas ekspluatācijas izmaksas un nodokļu atvieglojumi), to iegāde bieži vien ir nepieejama zemāku ienākumu mājsaimniecībām.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
MK noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas veicinās videi draudzīgu transportlīdzekļu (elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto) plašāku pieejamību ģimenēm, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte.
Šobrīd aktīvas pieaugušo apliecības “Goda ģimene”, kas piešķirtas personai, pamatojoties uz to, ka tās aprūpē vai ģimenē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, ir 7317.
Šobrīd aktīvas pieaugušo apliecības “Goda ģimene”, kas piešķirtas personai, pamatojoties uz to, ka tās aprūpē vai ģimenē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, ir 7317.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
