24-TA-2420: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 359 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojums Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" (turpmāk – rīkojums Nr. 743).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Lauksaimniecības datu centra (turpmāk – datu centrs) likvidāciju un tā līdzšinējo funkciju un valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu Lauku atbalsta dienestam (turpmāk – dienests), tostarp lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistrācijas, datubāzu un reģistru uzturēšanas jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma Nr. 743 1. punktā ir noteikts, ka datu centrs tiek likvidēts un līdz 2025. gada 1. janvārim rīkojuma 2. punktā minētie valsts pārvaldes uzdevumi jānodod dienestam.
Dienesta pārziņā būs arī rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā minētā lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, kā arī rīkojuma Nr. 743 2.2. apakšpunktā minēto dzīvnieku novietņu un dzīvnieku reģistrēšana, identifikācija un izsekojamības nodrošināšana.
Valsts budžeta 2025. gadam pavadošo likumprojektu paketē (1. lasījums) ietverts
1) likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" (720/Lp14);
2) likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" (721/Lp14);
3) likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā" (722/Lp14);
4) likumprojekts "Grozījums Dzīvnieku barības aprites likumā" (723/Lp14).
Spēkā esošo Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 359 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 359) 2., 3., 4. un 13. punktā, 11.3., 14.1., 17.1., 17.3., 17.4. un 18.1. apakšpunktā un 20., 21. un 22. punktā
1) noteikta kārtība, kādā mājas (istabas) dzīvnieku – suni, kaķi un mājas (istabas) sesku – apzīmē, reģistrē un izslēdz no datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzes (turpmāk – datubāze),
2) noteikts, ka veterinārmedicīniskās prakses iestāde slēdz līgumu ar datu centru par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datubāzē un par maksas iekasēšanu no mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka vai viņa pilnvarotās personas;
3) noteikti datu centra pienākumi attiecībā uz datubāzē ievadāmo informāciju un tās uzturēšanu.
Dienesta pārziņā būs arī rīkojuma Nr. 743 2.1. apakšpunktā minētā lauksaimniecības un zivsaimniecības nozares informācijas sistēmu pārvaldība – datubāzu un reģistru uzturēšana un attīstība, tostarp saskarnes izveide datu apmaiņai ar ārējām sistēmām un nozares koplietošanas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšana, kā arī rīkojuma Nr. 743 2.2. apakšpunktā minēto dzīvnieku novietņu un dzīvnieku reģistrēšana, identifikācija un izsekojamības nodrošināšana.
Valsts budžeta 2025. gadam pavadošo likumprojektu paketē (1. lasījums) ietverts
1) likumprojekts "Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā" (720/Lp14);
2) likumprojekts "Grozījums Veterinārmedicīnas likumā" (721/Lp14);
3) likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumā" (722/Lp14);
4) likumprojekts "Grozījums Dzīvnieku barības aprites likumā" (723/Lp14).
Spēkā esošo Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 359 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 359) 2., 3., 4. un 13. punktā, 11.3., 14.1., 17.1., 17.3., 17.4. un 18.1. apakšpunktā un 20., 21. un 22. punktā
1) noteikta kārtība, kādā mājas (istabas) dzīvnieku – suni, kaķi un mājas (istabas) sesku – apzīmē, reģistrē un izslēdz no datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzes (turpmāk – datubāze),
2) noteikts, ka veterinārmedicīniskās prakses iestāde slēdz līgumu ar datu centru par mājas (istabas) dzīvnieka reģistrāciju datubāzē un par maksas iekasēšanu no mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka vai viņa pilnvarotās personas;
3) noteikti datu centra pienākumi attiecībā uz datubāzē ievadāmo informāciju un tās uzturēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt attiecīgo tiesību normu regulējumu, aizstājot vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Risinājuma apraksts
Nepieciešams grozīt noteikumu Nr. 359 2., 3. un 4. punktu, 11.3. apakšpunktu, 13. punktu, 14.1., 17.1., 17.3., 17.4. un 18.1. apakšpunktu un 20., 21. un 22. punktu un aizstāt vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" (saīsināti "datu centrs") ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests" (saīsināti "dienests").
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- praktizējošie veterinārārsti
- mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki un turētāji
Ietekmes apraksts
Mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem, kā arī praktizējošajiem veterinārārstiem normatīvajos aktos noteiktā mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācija turpmāk būs pieejama dienesta uzturētā reģistra datubāzē. Dienests turpinās sniegt datu centra pakalpojumus.
Juridiskās personas
- praktizējošie veterinārārsti
- mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki un turētāji
Ietekmes apraksts
Praktizējošiem veterinārārstiem, mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem un turētājiem normatīvajos aktos noteiktā mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācija turpmāk būs pieejama dienesta uzturētā reģistra datubāzē. Dienests turpinās sniegt datu centra pakalpojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R0576
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 12. jūnija Regula (ES) Nr. 576/2013 par lolojumdzīvnieku nekomerciālu pārvietošanu un par Regulas (EK) Nr. 998/2003 atcelšanu (turpmāk – regula Nr. 576/2013)
Apraksts
Mikroshēma, ko izmanto mājas (istabas) dzīvnieka apzīmēšanai, atbilst regulas Nr. 576/2013 II pielikumā noteiktajām tehniskajām prasībām – standartiem un tehnoloģijām. Mikroshēmai jāatbilst noteiktām tehniskām prasībām, lai dzīvniekus būtu iespējams apzīmēt un reģistrēt dienesta datubāzē bez tehniskām problēmām.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 12. jūnija Regula (ES) Nr. 576/2013 par lolojumdzīvnieku nekomerciālu pārvietošanu un par Regulas (EK) Nr. 998/2003 atcelšanu (turpmāk – regula Nr. 576/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta "e" apakšpunkts
1. punkts (noteikumu Nr. 359 2. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības.
17. pants
1. punkts (noteikumu Nr. 359 2. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības.
II pielikums
1. punkts (noteikumu Nr. 359 2. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Lēmums par datu centra likvidāciju un tā valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu dienestam pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 10. septembra sēdē. Tā kā noteikumu projekts nodrošina rīkojumā Nr. 743 dotā uzdevuma izpildi un attiecas uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, sabiedrības līdzdalība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Tiks likvidēts Lauksaimniecības datu centrs.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Dienestam, pārņemot datu centra līdz šim pildītos uzdevumus, tiek paplašināts pildāmo valsts pārvaldes uzdevumu daudzums.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi