Anotācija (ex-ante)

23-TA-362: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību (turpmāk - deklarācija) 70.uzdevums paredz virzīties uz obligātas vidējās izglītības ieviešanu, iekļaujot arī valsts pārbaudes darbu kādā no dabaszinātņu priekšmetiem. Saskaņā ar 27.09.2022. grozījumiem Ministru kabineta 03.09.2019. noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" sākot ar 01.09.2023. stāsies spēkā norma par obligātu valsts pārbaudes darbu dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī. Deklarācijas 65.uzdevums paredz projekta "Skola 2030" ieviešanas izvērtējumu, veicot tajā nepieciešamās izmaiņas. Viens no uzdevuma darbības rezultātiem paredz sadarbībā ar augstskolām radīt uz didaktiskajiem pētījumu rezultātiem balstītus mācību resursus dabaszinātņu apguvei (fizika, ķīmija, bioloģija) vidējās izglītības posmā. Noteikumu projekts paredz samazināt 8.3.1.1.pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" (turpmāk - 8.3.1.1.pasākums) Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) projektam pieejamo finansējumu, to pārdalot mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu izstrādei ķīmijas un bioloģijas pamatkursu apguvei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Samazināt 8.3.1.1.pasākumam pieejamo finansējumu, to pārdalot mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu izstrādei ķīmijas un bioloģijas pamatkursu apguvei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.prioritārā virziena “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” ietvaros īstenotā 8.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1.pasākumā ir izveidojies finansējuma ietaupījums 650 000 EUR apmērā, tai skaitā ESF finansējums 552 500 EUR un valsts budžets 97 500 EUR. Ietaupījums veidojies no finansējuma, kas piešķirts 8.3.1.1.pasākumam 2020.gadā COVID-19 seku mazināšanai atbilstoši informatīvajam ziņojumam “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējuma pārdalēm un risinājumiem COVID-19 seku mazināšanai” (pieņemts zināšanai ar Ministru kabineta 19.05.2020. sēdes protokollēmumu (prot. Nr.34 33.§)) un Ministru kabineta 18.08.2020. grozījumiem Ministru kabineta 24.11.2015. noteikumos Nr. 670 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1. pasākuma “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” īstenošanas noteikumi”. Kopējais 8.3.1.1.pasākumam piešķirtais finansējums 2020.gadā COVID-19 seku mazināšanai bija 7 400 089 EUR, tai skaitā ESF 6 290 075 EUR un valsts budžets 1 110 014 EUR, un par tā izlietojumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā tiek veidota atsevišķa uzskaite, lai informētu Eiropas Komisiju par izlietoto finansējumu COVID-19 seku mazināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pārbaudes darbu 2021./2022. mācību gada statistika liecina, ka skolēnu skaits, kas izvēlas kārtot centralizētos eksāmenus dabaszinību jomā, ir kritisks. Bioloģijas centralizēto eksāmenu 12. klasei izvēlas kārtot 7,77% no kopējā eksāmenu kārtotāju skaita, taču ķīmijas obligāto eksāmenu 12. klasei - 4,30% izglītojamo. Vienlaikus grozījumi Ministru kabineta 03.09.2019. noteikumos Nr. 416 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem" paredz, ka sākot ar 01.09.2023. vidējā izglītībā būs obligāts valsts pārbaudes darbs dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī.
Risinājuma apraksts
Lai sniegtu atbalstu izglītojamajiem dabaszinību apguvei vispārējās vidējās izglītības posmā, noteikumu projekts paredz atbrīvot finansējumu 650 000 EUR apmērā, to novirzot mācīšanās stratēģiju autorrisinājumu ķīmijas un bioloģijas pamatkursu izstrādei 8.3.2.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākumā "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (turpmāk – 8.3.2.2.pasākums). Reaģējot uz COVID-19 pandēmijas radīto ietekmi dabaszinību mācību priekšmetu satura apguvē vidējās izglītības posmā, 8.3.2.2.pasākuma ietvaros izglītojamo atbalstam sadarbībā ar Latvijas augstskolām tiek izstrādāti autorrisinājumi vidusskolas pamatkursa “Fizika I” un padziļināto kursu “Programmēšana II” un “Dizains un tehnoloģijas II” apguvei. Papildu autorrisinājumi pamatkursu “Bioloģija I” un “Ķīmija I” apguvei sniegs atbalstu izglītojamajiem visās dabaszinību jomās vispārējā vidējā izglītībā, kur plānoti valsts pārbaudes darbi, mazinot COVID-19 pandēmijas seku ietekmi uz mācību satura apguvi STEM jomā. Ņemot  vērā, ka finansējumu 8.3.2.2.pasākumā paredzēts novirzīt tādu darbību īstenošanai, kas saistītas ar COVID-19 seku mazināšanu, finansējuma pārdale neietekmē 2020.gadā 8.3.1.1.pasākumam papildus piešķirtā finansējuma sākotnējo mērķi.
Minētie mācīšanās stratēģiju autorrisinājumi ietver mācību plāna, stundu satura, interaktīvā mācību satura, pašpārbaudes darbu, metodiskā pedagoga materiāla nodarbību attīstību atbilstoši valsts vispārējās izglītības standartā noteiktajam nodarbību skaitam un pamatotu mācību sasniedzamo rezultātu atdeves risinājumu. Mācīšanās stratēģiju attīstība vidusskolas dabaszinību kursos ne tikai mazinās pandēmijas ietekmes sekas, bet arī radīs mūsdienīgu pašvadītu mācīšanās procesu attīstību, veicinot izglītojamo pašmotivāciju uz izaugsmi, kas ir viens no kompetenču pieejas elementiem mācību satura apguvē.
Minētais risinājums konceptuāli ir atbalstīts 8.3.2.2.pasākuma projekta uzraudzības padomē 27.01.2023. un 8.3.1.1.pasākuma projekta uzraudzības padomē 03.02.2023. Projektu uzraudzības padomju sastāvā ietilpst arī sociālo partneru pārstāvji, t.sk. Latvijas Pašvaldību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija.
Grozījums neietekmēs 8.3.1.1.pasākuma īstenošanā esošo projektu "Kompetenču pieeja mācību saturā" (turpmāk - ESF projekts). ESF projekts ir nodrošinājis darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" un Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 670 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.1. pasākuma "Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana" īstenošanas noteikumi" noteikto 8.3.1.specifiskā atbalsta mērķa un 8.3.1.1.pasākuma iznākuma un rezultāta rādītāju sasniegšanu. Atbilstoši piešķirtā finansējuma COVID-19 seku mazināšanai mērķim ESF projektā ir izveidota interaktīva mācību platforma skolo.lv, pilnveidota mācību resursu krātuve, līdz 30.06.2023. turpinās digitālu, tai skaitā interaktīvu, mācību un metodisko līdzekļu izstrāde vidējā izglītībā visās mācību jomās, kurās ir augstākie apguves līmeņi, tiek nodrošināts metodisks un tehnisks atbalsts izglītības iestādēm digitālā risinājuma ieviešanā, tai skaitā profesionālā pilnveide pedagogiem – izglītības tehnoloģiju mentoriem pašvaldībās, pirmsskolas un vispārējās izglītības iestādēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izglītības un zinātnes ministrija 8.3.1.1.pasākumā atbrīvoto finansējumu 650 000 EUR apmērā plāno pārdalīt 8.3.2.2.pasākumam. Pārdalīto finansējumu plānots apgūt līdz 31.12.2023. Ņemot vērā minēto, ietekmes uz budžetu nav.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 589 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" īstenošanas noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Finansējuma pārdalei Izglītības un zinātnes ministrija veiks grozījumu Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 589 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" īstenošanas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
Tiesību akts stāsies spēkā pirms vai vienlaicīgi ar grozījumu Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 589 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" īstenošanas noteikumi".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Tiesību akta projekta izpildi nodrošinās Izglītības un zinātnes ministrija kā atbildīgā iestāde, Valsts izglītība satura centrs kā finansējuma saņēmējs, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi