Anotācija (ex-ante)

23-TA-3216: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai 2024. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Augstskolu likuma 46. panta sesto daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets katru gadu nosaka sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas 2024. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     Augstskolu likuma 46. panta sestajā daļā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam katru gadu noteikt sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas. 
     Profesionālās izglītības likuma 20.1panta trešā daļā noteikts, ka uzņemšanu īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmās, ierakstīšanu studējošo sarakstā, datu ievadi studējošo un absolventu reģistrā, studiju uzsākšanu vēlākos studiju posmos, izslēgšanu no studējošo saraksta, kā arī studējošo tiesības, stipendiju piešķiršanu, studiju un studējošo kreditēšanu nosaka Augstskolu likums. Līdz ar to, Augstskolu likuma 46. panta sestajā daļā noteiktā prasība Ministru kabinetam katru gadu noteikt sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas attiecināma ne tikai uz augstskolām, bet arī uz koledžām, kuras plāno uzsākt reflektantu reģistrēšanu un uzņemšanu īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmās.    
     Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija noteikumiem Nr.314 “Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā”, Valsts pārbaudes darbu beidzamā diena vispārējās vidējās izglītības ieguvei noteikta 2024.gada 19.jūnijs, bet izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevar kārtot centralizētos eksāmenus noteiktajā laikā – 2023.gada 10.jūlijs.
     Valsts izglītības satura centrs (Valsts izglītības satura centra 2024.gada 4.janvāra rīkojums Nr.1-03/240) ir noteicis, ka 2023./2024. mācību gadā centralizēto eksāmenu sertifikātus (vispārējās vidējas izglītības sertifikātus) izsniegs 2024. gada 11.jūlijā, bet izglītojamiem, kuri centralizētos eksāmenus kārto papildu termiņā – 2027.gada 17.jūlijā. Līdz ar to, ar 2024. gada 11. jūliju augstskolas un koledžas var uzsākt reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu.
     Sākot ar 2012. gadu, tiek noteikts agrāks termiņš to reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās, kas ieguvuši vidējo izglītību ārvalstīs, jo saskaņā ar Augstskolu likuma 46. panta trešo daļu personas, kuras ir ieguvušas vidējo izglītību ārvalstīs, pilna un nepilna laika bakalaura un profesionālajās augstākās izglītības programmās var uzņemt bez centralizēto eksāmenu kārtošanas. Līdz ar to bija iespēja ārvalstu potenciālajiem reflektantiem noteikt ātrāku reģistrācijas un uzņemšanas sākuma termiņu.
     Ministru kabineta 2023. gada 14. februāra noteikumos Nr. 62 “Noteikumi par sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās 2023.gadā” noteikts, ka reflektantus, kuri ir ieguvuši vidējo izglītību ārzemēs un nepretendē uz studijām valsts finansētās studiju vietās vai studiju programmās, kurās ir noteikts studējošo skaita ierobežojums, pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas augstskolas un koledžas var sākt reģistrēt un uzņemt no 2023. gada 1. marta. Līdz ar to arī 2024. gadā augstskolas un koledžas var uzsākt reflektantu, kuri ir ieguvuši vidējo izglītību ārzemēs un nepretendē uz studijām valsts finansētās studiju vietās vai studiju programmās, kurās ir noteikts studējošo skaita ierobežojums, reģistrāciju un uzņemšanu 1. martā. Termiņš 2024.gada 1.marts ir pietiekami optimāls, lai augstskolas un koledžas varētu pienācīgi konkurēt ar citu valstu augstākās izglītības iestādēm ārvalstu studējošo uzņemšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nav spēkā tiesību normas, kas noteiktu sākuma termiņu 2024. gadā reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas. Lai nodrošinātu augstskolām un koledžām vienādas iespējas konkurencē par studētgribētājiem, Ministru kabinets katru gadu nosaka sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai augstskolās un koledžās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas par kuru ātrāk augstskolas un koledžas nedrīkst slēgt ar studijām saistītus līgumus ar iespējamiem reflektantiem.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts noteikumu projekts, lai augstskolām un koledžām nodrošinātu vienādas iespējas uzsākt reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu pēc vidējās izglītības iegūšanas 2024. gadā.
Tiesību akta projekts nosaka divus sākuma termiņus reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai studiju programmās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas:
1) reflektantus, kuri ir ieguvuši vidējo izglītību ārzemēs un nepretendē uz studijām valsts finansētās studiju vietās vai studiju programmās, kurās ir noteikts studējošo skaita ierobežojums, reģistrāciju un uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas var uzsākt no 2024. gada 1.marta;
2) pārējo reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas var uzsākt no 2024. gada 12. jūlija.
Ņemot vērā to, ka ir noteikti divi dažādi sākuma termiņi uzņemšanai studiju programmās pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas (ja minētajās studiju programmās nav noteikts studējošo skaita ierobežojums), augstskolas un koledžas varēs izvēlēties – īstenot reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu divos paņēmienos (viena reģistrācija un uzņemšana tiesību akta projekta 2.punktā minētajiem reflektantiem no 2024. gada 1.marta; otra – tiem reflektantiem, kuri nav minēti tiesību akta projekta 2. punktā, no 2024. gada 12. jūlija),  vai arī vienā paņēmienā, proti, uzsākot visu reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu no 2024. gada 12. jūlija.
Nosakot sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai pirmajā gadā pēc vidējās izglītības iegūšanas, tiek nodrošināts, ka augstskolas un koledžas pirms reģistrācijas un uzņemšanas sākuma termiņa neslēdz ar studijām saistītus līgumus ar iespējamajiem reflektantiem, tādējādi nodrošinot studētgribētājus pret saistību uzņemšanās pirms tie ir uzņemti konkrētā studiju programmā un ļaujot izvairīties no situācijām, kad studētgribētājs noslēdz kādu līgumu un jau veic studiju maksas samaksu, taču vēl nav uzņemts studiju programmā un tam arī  netiek garantēta uzņemšana studiju programmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Augstskolu un koledžu reflektanti
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts nosaka termiņu, kad reflektanti varēs pieteikties studijām augstskolā vai koledžā
Juridiskās personas
  • Latvijas augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Latvijas augstskolām un koledžām būs noteikts sākuma termiņš reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Sabiedrība nevar ietekmēt tiesību akta projektā noteiktos termiņus, jo tie noteikti saistībā ar Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija noteikumiem Nr.314 “Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā” un Valsts izglītības satura centra 2024.gada 4.janvāra rīkojumu Nr.1-03/240, kurā noteikti 2023./2024. mācību gadā centralizēto eksāmenu sertifikātu (vispārējās vidējas izglītības sertifikātu) izsniegšanas termiņi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Augstskolas un koledžas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi