Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-661: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 8. jūlija noteikumos Nr. 388 "Elektrisko un elektronisko iekārtu kategorijas un marķēšanas prasības un šo iekārtu atkritumu apsaimniekošanas prasības un kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 3. tabulas 4. punktam un pilnveidotu elektrisko un elektronisko iekārtu (turpmāk - iekārtu) un iekārtu atkritumu apsaimniekošanu. Tiek precizētas prasības ziņojumiem, kurus iekārtu atkritumu apsaimniekotājs iesniedz attiecībā uz iekārtu atkritumu un fotoelementu paneļu atkritumu apsaimniekošanu, šo ziņojumu iesniegšanai par 2023. gadu un attiecībā uz mērķiem fotoelementu paneļu atkritumu pārstrādei un reģenerācijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 3. tabulas 4. punktam un pilnveidotu iekārtu un iekārtu atkritumu apsaimniekošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Noteikumu projekta prasības tiks piemērotas no 2024. gada 1. janvāra, tādejādi nodrošinot pietiekami ilgu laika periodu, lai iekārtu ražotāji un iekārtu atkritumu apsaimniekotāji, kā arī iekārtu ražotāju reģistrs varētu nodrošināt izveidoto iekārtu uzskaites sistēmu pielāgošanu normatīvo aktu prasībām. Vienlaikus, ievērojot tiesiskās paļāvības principu, ir nepieciešams noteikt, ka ziņojumus par iekārtu un to atkritumu apsaimniekošanu 2023. gadā iekārtu ražotāji un iekārtu atkritumu apsaimniekotāji iesniedz atbilstoši tai noteikumu redakcijai, kura bija spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 9. jūnijā stājās spēkā likums "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā", ar kuru tika veikti grozījumi Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 3. punkta tabulas 4. punktā, atsevišķi izdalot iekārtu 4.1. kategoriju (Liela izmēra iekārtas (vismaz viens ārējais izmērs pārsniedz 50 cm), tai skaitā mājsaimniecības preces, informācijas tehnoloģiju un telesakaru iekārtas, patērētāju iekārtas, gaismekļi, skaņu vai attēlu demonstrējošas iekārtas, mūzikas ierīces, elektriski un elektroniski instrumenti, rotaļlietas, izklaides un sporta aprīkojums, medicīnas ierīces, monitoringa un kontroles instrumenti, automātiskie sadalītāji, ierīces elektriskās strāvas ražošanai un citas iekārtas (izņemot 1., 2. un 3. kategorijā ietilpstošās iekārtas un fotoelementu paneļus)) un 4.2. kategoriju (Fotoelementu paneļi un invertori). Likumā ir noteiktas prasības ražotāju atbildības sistēmas (turpmāk - RAS) ietvaros nodrošināt fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu pieņemšanu, savākšanu, uzglabāšanu un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu pārstrādi vai arī ārpus RAS patstāvīgi veikt pasākumus un segt izdevumus, kas saistīti ar fotoelementu paneļu, invertoru un elektrisko akumulatoru fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai atkritumu apsaimniekošanu (attiecībā uzsaules elektrostaciju ar fotoelementu paneļu kopējo uzstādīto jaudu vismaz 1 megavats).

2023. gada 9. janvārī valsts sekretāru sanāksmē ir izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm" (22-TA-2794), kurš paredz precizēt videi kaitīgu preču atkritumu savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas apjomus, tajā skaitā arī fotoelementu paneļiem (1. pielikuma 4. tabula).

Ministru kabineta 2014. gada 8. jūlija noteikumu Nr. 388 "Elektrisko un elektronisko iekārtu kategorijas un marķēšanas prasības un šo iekārtu atkritumu apsaimniekošanas prasības un kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 388) 2. pielikumā ir noteiktas iekārtu kategorijas no 2018. gada 1. jūlija.

MK noteikumu Nr. 388 22.1 punkts noteic, ka iekārtu ražotāji vai to pilnvaroti pārstāvji, vai iekārtu atkritumu apsaimniekotāji, kas izveidoti atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu, nodrošina iekārtu savākšanu atbilstoši termiņiem un apjomiem, kas noteikti normatīvajos aktos par kārtību, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm. MK noteikumu Nr. 388 4. pielikuma III. sadaļā ir noteikti minimālie apjomi, kādos iekārtu atkritumus sagatavo atkārtotai izmantošanai, pārstrādā un reģenerē, laikposmā no 2018. gada 1. jūlija.

MK noteikumu Nr. 388 29. punkts noteic, ka iekārtu ražotājs, tā pilnvarots pārstāvis vai iekārtu atkritumu apsaimniekotājs (ja iekārtu ražotājs vai tā pilnvarots pārstāvis ar iekārtu atkritumu apsaimniekotāju ir noslēdzis attiecīgu līgumu) noteiktos termiņos elektroniski iesniedz elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistrā un ievada minētā reģistra datubāzē ziņojumu par ražotāja Latvijas tirgū laisto iekārtu daudzumu (5. pielikums) un ziņojumu par dalīti savākto iekārtu atkritumu daudzumu, kā arī par to iekārtu atkritumu daudzumu, kuri apstrādāti Latvijā vai izvesti apstrādei ārpus Latvijas, un par atkārtoti izmantoto, pārstrādāto, reģenerēto un apglabāto iekārtu atkritumu daudzumu. MK noteikumu Nr. 388 5. pielikumā ir noteikts formāts ziņojumam par Latvijas tirgū laisto iekārtu daudzumu. MK noteikumu Nr. 388 6. pielikumā ir noteikts formāts ziņojumam par dalīti savākto iekārtu atkritumu daudzumu un par to iekārtu atkritumu daudzumu, kuri apstrādāti Latvijā vai izvesti apstrādei ārpus Latvijas, kā arī par atkārtotai izmantošanai sagatavoto, pārstrādāto un reģenerēto iekārtu atkritumu daudzumu.

Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistra darbību nosaka Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumi Nr. 331 "Elektrisko un elektronisko iekārtu un bateriju vai akumulatoru ražotāju reģistrācijas kārtība un samaksas kārtība par datu uzturēšanu". Iekārtu ražotāju reģistrs ir valsts informācijas sistēma, un tās izmantošana nodrošina elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas uzraudzībai nepieciešamās informācijas apriti. Iekārtu ražotāju reģistra turētājs ir Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija. Iekārtu ražotāju reģistra pārzinis ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.

MK noteikumu Nr. 388 30. punkts noteic, ka iekārtu ražotāji, kas piegādā iekārtas, izmantojot distances līgumu, vai to pilnvaroti pārstāvji iesniedz elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju reģistrā ziņojumu par Eiropas Savienības dalībvalstu tirgos piedāvāto iekārtu daudzumu (7. pielikums). MK noteikumu Nr. 388 7. pielikumā ir noteikts formāts ziņojumam par Eiropas Savienības dalībvalstu tirgos laisto iekārtu daudzumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 9. jūnijā stājās spēkā likums "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā". MK noteikumu Nr. 388 2., 5., 6. un 7. pielikumā noteiktās iekārtu kategorijas neatbilst minētajā likumā noteikajām iekārtu kategorijām.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 388 2., 5., 6.un 7. pielikumu atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 3. punkta tabulas 4. punktam, atsevišķi izdalot iekārtu 4.1. kategoriju un 4.2. kategoriju.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 388 4. pielikuma III. sadaļā ir noteikti minimālie apjomi, kādos iekārtu atkritumus sagatavo atkārtotai izmantošanai, pārstrādā un reģenerē, laikposmā no 2018. gada 1. jūlija. Minētie minimālie apjomi neatbilst  2023. gada 9. janvārī valsts sekretāru sanāksmē izsludinātajā Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm" (22-TA-2794) precizētajiem videi kaitīgu preču atkritumu savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas apjomus, tajā skaitā arī fotoelementu paneļiem (1. pielikuma 4. tabula).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 388 4. pielikuma III. sadaļu atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm" (22-TA-2794) noteiktajiem atkritumu savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai vai pārstrādes un reģenerācijas apjomiem attiecībā uz fotoelementu paneļiem.
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt pārejas periodu noteikumu projekta prasību piemērošanai, lai  iekārtu ražotāji un iekārtu atkritumu apsaimniekotāji, kā arī iekārtu ražotāju reģistrs varētu nodrošināt izveidoto iekārtu uzskaites sistēmu pielāgošanu normatīvo aktu prasībām. Vienlaikus, ievērojot tiesiskās paļāvības principu, ir nepieciešams noteikt, ka ziņojumus par iekārtu un to atkritumu apsaimniekošanu 2023. gadā iekārtu ražotāji un iekārtu atkritumu apsaimniekotāji iesniedz atbilstoši tai noteikumu redakcijai, kura bija spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts, ka tas stāsies spēkā no 2024. gada 1. janvāra. Vienlaikus noteikumu projektā ir noteikts, ka ziņojumus par iekārtu un to atkritumu apsaimniekošanu 2023. gadā iekārtu ražotāji un iekārtu atkritumu apsaimniekotāji iesniedz atbilstoši tai noteikumu redakcijai, kura bija spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji, videi kaitīgo preču atkritumu apsaimniekošanas komersanti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta prasības ietekmēs iekārtu ražotājus un iekārtu atkritumu apsaimniekotājus, kā arī iekārtu ražotāju reģistru, jo būs nepieciešams veikt uzlabojumus, lai nodrošinātu izveidoto iekārtu un to atkritumu uzskaites sistēmu pielāgošanu noteikumu projekta prasībām. Jāņem vērā, ka iekārtu ražotājiem un iekārtu atkritumu apsaimniekotājiem ir jāveic nepieciešamie uzlabojumi, lai nodrošinātu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 3. tabulas 4. punktam. Vienlaikus, ievērojot tiesiskās paļāvības principu, ir noteikts, ka ziņojumus par iekārtu un to atkritumu apsaimniekošanu 2023. gadā iekārtu ražotāji un iekārtu atkritumu apsaimniekotāji iesniedz atbilstoši tai noteikumu redakcijai, kura bija spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/b51d0cb2-b609-47ef-98ec-c9b150b80494

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas ietvaros sabiedrības viedokļi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 6. pielikuma 3. tabulas 4. punktam un pilnveidotu elektrisko un elektronisko iekārtu (turpmāk - iekārtu) un iekārtu atkritumu apsaimniekošanu, tādejādi radot iespēju iegūt detalizētu informāciju par tirgū laisto fotoelementu paneļu daudzumiem, to atkritumu daudzumiem un turpmāko apsaimniekošanu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi