Anotācija (ex-ante)

23-TA-2263: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 47 42. § "Informatīvais ziņojums "Par Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2024. – 2027. gadam izstrādes virzību"" 8. punkts, ar kuru dots uzdevums Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" pavadošo likumprojektu paketē grozījumus likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli", kas ar 2024. gadu paredz:
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem – par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu līdz 6 204 euro par kalendāro gadu;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) līdz 33 696 euro par kalendāro gadu;
- paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) līdz 12 procentu apmēram no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz, sākot ar 2024. gadu:
- paaugstināt par 20 % azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 5172 euro uz 6204 euro;
- paaugstināt par 20 % azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 28 080 euro uz 33 696 euro;
- paaugstināt par 20 % azartspēļu nodokļa likmi likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta piektajā daļā minētajam objektam no 10 % apmēra uz 12 % apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3.panta pirmā daļa nosaka, ka ar azartspēļu nodokli apliekamais objekts ir azartspēļu organizētājs – kapitālsabiedrība, azartspēļu norises vieta un spēļu iekārtas. No katras iekārtotās vai uzstādītās azartspēļu tiešās norises vietas iekasējams nodoklis par katru kārtējo kalendāro gadu pēc šā panta pirmajā daļā noteiktajām likmēm.
Šobrīd saskaņā ar likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3.panta pirmo daļu azartspēļu nodokļa likme ruletei (cilindriskajai spēlei) – par katru ruletes rotējošajai iekārtai pievienoto spēļu galdu ir noteikta 28 080 euro apmērā. Azartspēļu nodokļa likme kāršu un kauliņu spēlēm – par katru galdu ir noteikta 28 080 euro apmērā. Azartspēļu nodokļa likme azartspēļu automātiem – par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu ir noteikta 5172 euro apmērā.
Šobrīd atbilstoši likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta piektajai daļai azartspēļu nodoklis azartspēlēm, kuras organizē, izmantojot telekomunikācijas (turpmāk arī – interaktīvās azartspēles) ir 10% apmērā no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta pirmajā daļā azartspēļu nodokļa likmes ir noteiktas absolūtā, nevis procentuālā izteiksmē kā lielākajai daļai nodokļu, kuras neietekmē inflācija. Līdz ar to būtu lietderīgi pārskatīt absolūtā izteiksmē noteiktās azartspēļu nodokļa likmes ik pēc noteikta laika perioda. Kopš 2020. gada 1. janvāra azartspēļu nodokļa likmes nav mainījušās.
Azartspēļu nozare ir saistīta ar īpaši augstu sociālo risku, tādēļ valstij ir nepieciešams veikt regulējošo funkciju, kas daļēji tiek īstenota ar azartspēļu nodevas un nodokļa palīdzību. Azartspēļu nodoklim ir fiskālā funkcija, kuras uzdevums ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus un vismaz daļēji mazināt azartspēļu iespējamās negatīvās sekas.
Pēc Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas datiem azartspēļu organizētāju ieņēmumi no interaktīvajām azartspēlēm 2021. gadā ir pieauguši par 99,4% un 2022. gadā – par 126,7%, salīdzinot ar 2019. gadu.
Šobrīd Latvijā azartspēļu nodoklis interaktīvajām azartspēlēm ir 10% apmērā no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Jāatzīmē, ka Lietuvā azartspēļu nodoklis interaktīvajām azartspēlēm ir 20% apmērā no organizēšanas ieņēmumiem. Igaunijā azartspēļu nodoklis interaktīvajām azartspēlēm ir 5% apmērā no organizēšanas ieņēmumiem, bet Igaunijā plānots paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi, sākot ar 2024. gadu, līdz 6% apmēram un, sākot ar 2026. gadu, līdz 7% apmēram no organizēšanas ieņēmumiem.
Risinājuma apraksts
Lai sabalansētu nodokļa likmes ar inflācijas un vidējo algu pieaugumu valstī, kā arī palielinātu ieņēmumus valsts budžetā un nodrošinātu valsts izdevumu pozīciju segšanu, likumprojekts paredz, sākot ar 2024. gadu:
- paaugstināt par 20% azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) par kalendāro gadu no 5 172 euro uz 6 204 euro;
- paaugstināt par 20% azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) par kalendāro gadu no 28 080 euro uz 33 696 euro;
- paaugstināt par 20% azartspēļu nodokļa likmi likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (azartspēlēm, kuras organizē, izmantojot telekomunikācijas, neatkarīgi no spēles veida) no 10% apmēra uz 12% apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Likumprojekta izstrādes laikā tika izvērtēti arī azartspēļu nozares piedāvātie risinājumi azartspēļu nodokļa sloga palielināšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izvērtējot likumprojektā ietverto normu atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105. panta pirmajam teikumam, secināms, ka likumprojekta normās ietvertajam pamattiesību ierobežojumam ir leģitīms mērķis, jo tas ir vērsts uz sabiedrības labklājības aizsardzību. Azartspēļu nozare ir saistīta ar īpaši augstu sociālo risku, tādēļ valstij ir nepieciešams veikt regulējošo funkciju, kas daļēji tiek īstenota ar azartspēļu nodevas un nodokļa palīdzību. Azartspēļu nodoklim ir fiskālā funkcija, kuras uzdevums ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus un vismaz daļēji mazināt azartspēļu iespējamās negatīvās sekas. Likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta pirmajā daļā azartspēļu nodokļa likmes ir noteiktas absolūtā, nevis procentuālā izteiksmē kā lielākajai daļai nodokļu, kuras neietekmē inflācija. Līdz ar to, lai nodrošinātu fiskālo un ierobežojošo funkciju, tās ir regulāri jāpārskata. Likumprojektā paredzēts paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) no 10% apmēra uz 12% apmēru no šīs spēles organizēšanas ieņēmumiem. Pēc Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas datiem azartspēļu organizētāju ieņēmumi no interaktīvajām azartspēlēm 2021. gadā ir pieauguši par 99,4% un 2022. gadā – par 126,7%, salīdzinot ar 2019. gadu. Likumprojektā ietvertās normas ir vērstas uz papildu ienākumu nodrošināšanu valsts budžetā, tai skaitā uz papildu finansējuma nodrošināšanu drošībai un valsts aizsardzībai, izglītībai un veselībai, kā arī uz papildu finansējuma nodrošināšanu Valsts kultūrkapitāla fondam, kuram, sākot ar 2024. gada 1. janvāri, valsts budžeta līdzekļu piešķīrums paredzēts trīs procentu apmērā no plānotajiem kārtējā gada valsts budžeta ieņēmumiem no azartspēļu nodokļa. Turklāt azartspēļu nodoklis ir vērsts uz finansējuma nodrošināšanu azartspēļu organizēšanas uzraudzībai, kuru veic Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija, lai nodrošinātu azartspēļu jomu regulējošo normatīvo aktu prasību ievērošanu. Tāpat likumprojektā ietvertās normas ir vērstas arī uz papildu ienākumu nodrošināšanu pašvaldību budžetos. Ņemot vērā minēto, likumprojekta normās ietvertais pamattiesību ierobežojums ir samērīgs ar tā leģitīmo mērķi. Ņemot vērā arī apstākli, ka azartspēļu nozares rādītāji ir pozitīvi dinamikā, piemēram, pēc Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas datiem, salīdzinot ar 2019. gada 1. ceturksni, ieņēmumi vidēji uz vienu azartspēļu galdu 2023. gada 1. ceturksnī palielinājušies (vidēji mēnesī) līdz 28 321 euro apmēram, ieņēmumi vidēji uz vienu azartspēļu automātu 2023. gada 1. ceturksnī palielinājušies (vidēji mēnesī) līdz 2426 euro apmēram.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Kapitālsabiedrības, kas organizē azartspēles. Pašlaik Latvijā azartspēles organizē 19 licencēti azartspēļu organizētāji.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
42 657 000
0
43 140 000
5 214 000
43 623 000
5 537 000
5 855 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
41 374 170
0
41 883 030
5 090 000
42 391 890
5 405 000
5 716 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
1 282 830
0
1 256 970
124 000
1 231 110
132 000
139 000
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
42 657 000
0
43 140 000
5 214 000
43 623 000
5 537 000
5 855 000
3.1. valsts pamatbudžets
41 374 170
0
41 883 030
5 090 000
42 391 890
5 405 000
5 716 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
1 282 830
0
1 256 970
124 000
1 231 110
132 000
139 000
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
5 214 000
5 537 000
5 855 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
5 090 000
5 405 000
5 716 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
124 000
132 000
139 000
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
2023. gadā azartspēļu nodokļa likme par vienu spēļu automātu ir 5 172 euro gadā. Paaugstinot likmi par 20 % jeb līdz 6 204 euro par vienu spēļu automātu, tiek prognozēts 8,0 % spēļu automātu skaita samazinājums (no vidēji 4 600 gadā līdz vidēji 4 248 gadā). Ņemot vērā azartspēļu nodokļa maksāšanas kārtību, fiskālā ietekme 2024. gadā tiek prognozēta 2,350 milj.  euro, 2025. gadā 2,495 milj. euro un 2026. gadā 2,639 milj. euro.

Nodokļa likme ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) ir 28 080 euro gadā. Likmi paaugstinot par 20 % jeb līdz 33 696 euro par vienu galdu, tiek prognozēts 8,0 % galdu skaita samazinājums salīdzinājumā ar iepriekš plānoto (no vidēji 40 galdiem līdz vidēji 37 galdiem gadā). Ņemot vērā azartspēļu nodokļa maksāšanas kārtību, fiskālā ietekme 2024. gadā tiek prognozēta 0,114 milj. euro, 2025. gadā 0,122 milj. euro un 2026. gadā 0,128 milj. euro.

2023. gadā nodokļa likme interaktīvajām azartspēlēm ir 10 % no šīs azartspēles organizēšanas ieņēmumiem. Tiek pieņemts, ka, paaugstinot likmi līdz 12 %, interaktīvo azartspēļu organizēšanas ieņēmumu apjoms nesamazināsies. Līdz ar to fiskālā ietekme, ņemot vērā nodokļa maksāšanas kārtību, 2024. gadā tiek prognozēta 2,750 milj. euro, 2025. gadā 2,920 milj. euro un 2026. gadā 3,088 milj. euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Paredzētais valsts pamatbudžeta ieņēmumu palielinājums 2024., 2025. un 2026. gadam tiks iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Likumprojektā paredzētā azartspēļu nodokļa likmju paaugstināšana tika izskatīta Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas grupā sadarbībā ar sociālajiem un sadarbības partneriem. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi