Anotācija (ex-ante)

23-TA-2721: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā izsniedz atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 12. panta ceturtā daļa
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts vides dienesta priekšlikumi zvejas kontroles uzlabošanai

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tā kā Ministru kabineta 2005. gada 15. marta noteikumos Nr. 192 "Kārtība, kādā izsniedz atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos" (turpmāk – noteikumi Nr. 192) sakarā ar laika gaitā notikušajām izmaiņām ir nepieciešams izdarīt virkni grozījumu, kas aptver vairāk nekā pusi no tajos iekļautajām normām, ir sagatavoti jauni noteikumi par atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos kārtību (turpmāk – noteikumu projekts).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2005. gada 15. marta noteikumi Nr. 192 "Kārtība, kādā izsniedz atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos" nosaka kārtību, kādā fiziskajām un juridiskajām personām tiek izsniegtas atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos (turpmāk – zinātniskās zvejas atļauja) Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos, teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos, ir noteikts iesnieguma saturs, tam pievienoto dokumentu saraksts, zinātniskās zvejas atļaujas veidlapa un tās izsniegšanas nosacījumi, kā arī gadījumi, kad zinātniskās zvejas atļaujas izsniegšanas var tikt atteikta. Ievērojot nepieciešamo noteikumos veicamo grozījumu apjomu, ir sagatavots jauns tiesību akts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Zemkopības ministrija, kā valsts informācijas sistēmas "Latvijas zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk – informācijas sistēma) pārzine, regulāri to pilnveido, piedāvājot mūsdienīgus tehniskos risinājumus zivsaimniecības datu apstrādei. Tādējādi, izvērtējot informācijas sistēmas pilnveidotās iespējas, tika secināts, ka noteikumu Nr. 192 normas vairs neatbilst faktiskai situācijai un informācijas sistēmas sniegtajām iespējām. Piemēram, zinātniskās zvejas atļaujas sagatavošana jau šobrīd notiek izmantojot informācijas sistēmu, un tā gan zinātniskās zvejas atļaujas saņēmējam, gan kontroles iestādēm ir pieejama sistēmā. Tāpat informācijas sistēma nodrošina elektronisku nozvejas datu reģistrēšanu. Visi dati informācijas sistēmā ir pieejami reāllaikā, kas nodrošina efektīvāku zvejas kontroli un zivju resursu pārvaldību. Līdz ar to ir nepieciešams atteikties no papīra dokumentu aprites, t.sk. no zinātniskās zvejas atļaujas un zvejas žurnālu zinātniskā zvejā iegūto nozveju reģistrēšanai fiziskas izsniegšanas. Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumi Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos" un 2023. gada 9. maija noteikumos Nr. 227 "Noteikumi par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos" paredz elektronisku visu zvejas datu reģistrēšanu informācijas sistēmas zvejas žurnālos.
Zemkopības ministrija turklāt secināja, ka tiesību normu precizēšanai vai salāgošanai ar citu spēkā esošo normatīvo regulējumu nepieciešami šādi noteikumu Nr. 192 normu redakcionāli precizējumi:
Noteikumu Nr. 192 4. un 5. punktā izmantotais termins "kuģis" tiek aizstāts ar "kuģošanas līdzeklis". 2023. gada 9. maija noteikumos Nr. 227 "Noteikumi par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos" izmantots termins "kuģošanas līdzeklis". Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumu Nr. 92 “Noteikumi par kuģošanas līdzekļu satiksmi iekšējos ūdeņos” kuģošanas līdzeklis ir inženiertehniska ierīce, kas konstruktīvi paredzēta kuģošanai, tai skaitā: valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" Latvijas Kuģu reģistrā un valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" reģistrā reģistrēts kuģis, kā arī kuģošanas līdzeklis, kurš saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem netiek reģistrēts vai ir paredzēta brīvprātīga tā reģistrācija. Līdz ar to termins "kuģošanas līdzeklis" aptver gan kuģus, gan laivas.
Noteikumu Nr. 192 6. punktā norādītais Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" (turpmāk – institūts "BIOR") nosaukums precizēts atbilstoši institūta nosaukumam, kāds ir norādīts tā nolikumā un izdots saskaņā ar Zinātniskās darbības likumu.
Noteikumu Nr. 192 15. punktā minēts termiņš Valsts vides dienesta lēmuma par atteikumu izsniegt atļauju (licenci) paziņošanu. Administratīvā akta paziņošanas termiņus un apstrīdēšanas kārtību regulē Administratīvā procesa likuma 70. pants, kas nosaka, ka administratīvo aktu paziņo adresātam atbilstoši Paziņošanas likumam. Ja iestāde izvēlas sūtīt nelabvēlīgu administratīvo aktu pa pastu, to noformē kā ierakstītu pasta sūtījumu. Līdz ar to noteikumu projektā nav jāiekļauj vispārējā tiesību norma.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir pārņemtas spēkā esošo noteikumu Nr. 192 normas ar atsevišķiem regulējuma grozījumiem. Noteikumu projekts neparedz ieviest jaunus nosacījumus licences (atļaujas) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos saņemšanai, bet precizē tos atbilstoši praksē jau izmantotajai kārtībai un informācijas sistēmas tehniskajām iespējām. Tehnisko risinājumu uzlabojums zivsaimniecības datu sniegšanai ļauj atteikties no papīra dokumentu aprites, kā arī datu sniegšanas papīra formā. Noteikumu projektā tiek regulēti šādi jautājumi:
1) Zinātniskās zvejas atļaujas izsniegšanas kārtība, iesniegumā iekļautā informācija un iesniedzamie dokumenti
Zinātniskās zvejas atļaujas tiek izsniegtas personām, kuras zveju īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos veic Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos, teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos un zvejā izmanto Latvijā reģistrētus kuģošanas līdzekļus (kuģi, laivas vai citi kuģošanas līdzekļi).
Kārtību, kādā ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģim izsniedz speciālo atļauju zinātniskās izpētes darbu veikšanai Latvijas Republikas teritoriālajā jūrā, kontinentālajā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā nosaka Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumi Nr. 126.
Iesniegumā iekļautā informācija atšķiras atkarībā no zvejas vietas: 1) Latvijas Republikas iekšējie ūdeņi, Baltijas jūras Rīgas līča vai Baltijas jūras piekraste un 2) Baltijas jūras Rīgas līča vai Baltijas jūras Latvijas Republikas teritoriālie ūdeņi (izņemot piekraste) vai ekonomiskās zonas ūdeņi.
Iesniegumam pievieno institūta "BIOR" un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā saskaņotu ūdenstilpes ekspluatācijas noteikumu (kārtību nosaka Ministru kabineta 2005. gada 27. janvāra noteikumi Nr. 1014 "Ūdens objektu ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumu izstrādāšanas kārtība") kopijas vai to zivsaimniecības programmu vai projektu kopijas, kuri nosaka nepieciešamību zvejot īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos, kā arī dokumentu – paskaidrojuma rakstu, kurā norādīta informācija par paredzamajām atkāpēm no rūpnieciskās zvejas vai makšķerēšanas noteikumiem. 
Valsts vides dienests zinātniskās zvejas atļauju izsniedz elektroniski, ievadot datus informācijas sistēmā. Tāpat informācijas sistēmā tiek ievadīti dati par atļaujas nosacījumu izmaiņām, par tās termiņa pagarināšanu, apturēšanu vai anulēšanu. Minētie atļaujas dati ir reāllaikā pieejami gan zinātniskās zvejas atļaujas saņēmējam, gan kontroles iestādēm.
2)  Zinātniskās zvejas atļaujas atteikuma nosacījumi, kā arī atļaujas anulēšana
Ir paredzēti gadījumi, kad Valsts vides dienests ir tiesīgs atteikt zinātniskās zvejas atļaujas izsniegšanu, ja iesniegumā vai tam pievienotajos dokumentos nav norādīta visa nepieciešamā informācija vai tajos ir sniegtas nepatiesas ziņas vai iesniegumam nav pievienoti dokumenti, kas pamato nepieciešamību zvejot īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos.
Valsts vides dienests ir tiesīgs anulēt atļauju, piemēram, ja persona, kas saņēmusi atļauju (licenci) pārkāpj rūpnieciskās zvejas noteikumus vai saņemtajā atļaujā (licencē) paredzētos nosacījumus, kā arī ja institūts "BIOR" un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija sniedz savstarpēji saskaņotu atzinumu par to, ka ir zudis atļaujas saņemšanai iesniegtajos dokumentos noteiktais pamatojums vai ir mainījušies apstākļi, kuru dēļ atļaujas turpmāka izmantošana nav pamatota vai iespējama.
3) Par zvejas darbību atbildīgās personas pienākums reģistrēt zvejas datus
Par zvejas darbību atbildīgās personas pienākums ir reģistrēt zvejas datus elektroniskajā zvejas žurnālā. Ja zveja īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos paredzēta iekšējos ūdeņos, Baltijas jūras Rīgas līča vai Baltijas jūras piekrastē, tad zvejas datus reģistrē informācijas sistēmas piekrastes zvejas žurnālā. Šī prasība atbilst un ir salāgota ar Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumu Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos" 8.3.1. apakšpunktu, kas paredz zvejnieku, kuri zvejo piekrastes ūdeņos, pienākumu nozvejas datus reģistrēt informācijas sistēmas piekrastes zvejas žurnālā un 2023.gada 9. maija noteikumu Nr. 227 "Noteikumi par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos" 28.7. apakšpunktu, kas paredz iekšējo ūdeņu zvejnieku pienākumu zvejas datus elektroniski reģistrēt informācijas sistēmas zvejas žurnālos.
Ja zveja paredzēta Baltijas jūras Rīgas līča vai Baltijas jūras ūdeņos (izņemot piekrasti) – datus par zvejas darbību, nozveju, zivju pārkrāvumu un izkrāvumu reģistrē informācijas sistēmas apakšsistēmā "Elektroniskā zvejas darbību reģistrācijas un ziņošanas sistēma" atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem zvejas kontroles jomā. Šī prasība atbilst un ir salāgota ar Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumu Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos" 8.3.2. apakšpunktu, kas paredz zvejnieku, kuri zvejo aiz piekrastes, pienākumu informācijas sistēmas apakšsistēmā "Elektroniskā zvejas darbību reģistrācijas un ziņošanas sistēma" reģistrēt datus par zvejas darbību, nozveju, zivju pārkrāvumu un izkrāvumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā jau spēkā esošo zvejnieku pienākumu visus nozvejas datus reģistrēt informācijas sistēmā, arī zvejā īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos vairs nebūs nepieciešams dokumentus sagatavot un datus iesniegt papīra formā. Noteikumu projekta prasības neradīs administratīvo slogu, bet gan to mazinās.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Par zveju atbildīgās personas, kas, veicot zvejas darbības saskaņā ar izsniegto atļauju, reģistrē zvejas datus informācijas sistēmā elektroniski. Zvejnieku skaits nevar tikt precīzi noteikts, jo nevar precīzi plānot cik daudz zvejas darbības īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos var būt Latvijas ūdeņos. Tas ir mainīgs rādītājs, kā arī vienas zinātniskās zvejas atļaujas ietvaros zveju var veikt viens vai vairāki zvejnieki un var tikt iesaistīti vairāki kuģošanas līdzekļi.
Ietekmes apraksts
Tā kā nozvejas dati informācijas sistēmā tiek iesniegti elektroniski par zveju atbildīgajām personām (zvejnieki, ja zvejo zinātniskās un pētnieciskās organizācijas uzdevumā vai zinātnisko un pētniecisko organizāciju pārstāvji, kuri paši veic zveju) būs pienākums elektroniski reģistrēt zinātniskā zvejā iegūtās nozvejas datus. Tiem nebūs jātērē laiks nozvejas datu reģistrēšanai papīra zvejas žurnālā. Arī atbildīgās iestādes – Valsts vides dienests un institūts "BIOR" tiks atbrīvotas no pienākuma informācijas sistēmā ievadīt papīra žurnālā reģistrētos zvejas datus, kā tas bija iepriekš.
Juridiskās personas
  • Zinātniskās un pētnieciskās organizācijas, kas veic zveju īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos - Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" un Daugavpils Universitātes aģentūra "Latvijas Hidroekoloģijas institūts"; 2022. gadā Valsts vides dienests izsniedza 123 atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos. Savukārt 2023. gada piecos mēnešos – 47; Zvejnieki, kas nodarbojas ar komerczveju un sadarbojas ar zinātniekiem un pētniekiem.
Ietekmes apraksts
Tā kā nozvejas dati informācijas sistēmā tiek iesniegti elektroniski par zveju atbildīgajām personām (zvejnieki, ja zvejo zinātniskās un pētnieciskās organizācijas uzdevumā vai zinātnisko un pētniecisko organizāciju pārstāvji, kuri paši veic zveju) būs pienākums elektroniski reģistrēt zinātniskā zvejā iegūtās nozvejas datus. Tiem nebūs jātērē laiks nozvejas datu reģistrēšanai papīra zvejas žurnālā. Arī atbildīgās iestādes – Valsts vides dienests un institūts "BIOR" tiks atbrīvotas no pienākuma informācijas sistēmā ievadīt papīra žurnālā reģistrētos zvejas datus, kā tas bija iepriekš.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
projekts aizstās Ministru kabineta 2005. gada 15. marta noteikumus Nr. 192 "Kārtība, kādā izsniedz atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiek nodrošināta licences (atļaujas) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos elektroniska saņemšana, tā būs pieejama informācijas sistēmā. Tāpat nodrošināta elektronisku nozvejas datu reģistrēšana.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Ņemot vērā jau spēkā esošo zvejnieku pienākumu visus nozvejas datus reģistrēt informācijas sistēmā, arī zvejā īpašos nolūkos vai zinātniskās izpētes nolūkos vairs nebūs nepieciešams dokumentus sagatavot un datus iesniegt papīra formā.
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atļaujas (licences) zvejai īpašos nolūkos un zinātniskās izpētes nolūkos tiks sagatavotas un pieejamas informācijas sistēmā, tās nebūs jāsaņem papīra formā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lūdzu skat. 8.1.1.apakšpunktu

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lūdzu skat. 8.1.1.apakšpunktu

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi