22-TA-2572: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz 2022.gada 5.maijā Saeimā pieņemto un 17.maijā izsludināto likumu “Grozījumi lauksaimniecības un lauku attīstības likumā ” (1214/Lp13).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 10.panta otrās daļas 4.punkta izpilde (tiesību norma stāsies spēkā no 2023.gada 1.janvāra).
Projekta blakus mērķis ir sakārtot normatīvo vidi augsnes agroķīmisko analīžu laboratoriju jomā un veicināt visas valsts vienotu augsnes agroķīmiskās testēšanas metožu pielietojumu, nosakot references laboratoriju un tās funkcijas, kā arī kārtību, kā tiek atzītas citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām.
Projekta blakus mērķis ir sakārtot normatīvo vidi augsnes agroķīmisko analīžu laboratoriju jomā un veicināt visas valsts vienotu augsnes agroķīmiskās testēšanas metožu pielietojumu, nosakot references laboratoriju un tās funkcijas, kā arī kārtību, kā tiek atzītas citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma Pārejas noteikumu 29.punkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Augsnes agroķīmiskās analīzes nodrošina informācijas ieguvi par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības rādītājiem (reakciju, organiskās vielas saturu un augiem pieejamajiem barības elementiem), kā arī to nodrošinājuma grupām. Šāda informācija ir nepieciešama ilgtspējīgai augsnes apsaimniekošanai. Ilgtspējīgas zemes resursu pārvaldības veicināšana ir noteikta kā prioritāte Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam “Daba kā nākotnes kapitāls”, kuras mērķis ir Latvijai sasniegt Eiropas Savienības līdera pozīcijas dabas kapitāla saglabāšanā, palielināšanā un ilgtspējīgā izmantošanā.
Šobrīd augsnes analīzes var veikt vairākās laboratorijās, kuras, ņemot vērā, ka augsnes analīžu jomā nav vienotu Eiropas vai ISO standartu, lieto dažādas metodes, līdz ar to laboratoriju izsniegtie rezultāti bieži ir atšķirīgi un nav salīdzināmi. Papildus neskaidrību augsnes testēšanas jomā rada tas, ka dažkārt laboratorijas lieto testēšanas metodes, ar kurām tiek noteikts kopējais augsnes elementu saturs, kas neraksturo to pieejamību augiem un nav izmantojams, piemēram, mēslošanas plānošanai, kas ir viens no galvenajiem priekšnosacījumiem ilgtspējīgai augsnes auglības nodrošināšanai un sabalansētai un ekonomiski pamatotai mēslošanas līdzekļu izmantošanai. Ņemot vērā izmantoto metožu dažādību nav iespējams iegūt visaptverošu un objektīvu informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Starptautiski arvien lielāk uzmanība tiek pievērsta vienotām augsnes analīžu metodēm, kā arī iegūto augsnes datu salīdzināšanai. Pārtikas un lauksaimniecības organizācija Starptautiskās augsnes partnerības ietvaros ir izveidojusi Starptautisko augsnes laboratoriju tīklu, kuru pamatuzdevums ir attīstīt un harmonizēt augsnes testēšanas metodes.
Augsnes testēšanas jomas sakārtošana nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskas organizācijas – ar kvalitatīvu un visaptverošu informāciju par augsnes auglības rādītājiem un to izmaiņām, augšņu raksturojumu, kā arī datiem, kas nepieciešami LIZ siltumnīcas efekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas un oglekļa dioksīda (CO2) piesaistes aprēķinam un to prognozei, pasākumiem augsnes aizsardzībai un augsnes bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai.
Šobrīd augsnes analīzes var veikt vairākās laboratorijās, kuras, ņemot vērā, ka augsnes analīžu jomā nav vienotu Eiropas vai ISO standartu, lieto dažādas metodes, līdz ar to laboratoriju izsniegtie rezultāti bieži ir atšķirīgi un nav salīdzināmi. Papildus neskaidrību augsnes testēšanas jomā rada tas, ka dažkārt laboratorijas lieto testēšanas metodes, ar kurām tiek noteikts kopējais augsnes elementu saturs, kas neraksturo to pieejamību augiem un nav izmantojams, piemēram, mēslošanas plānošanai, kas ir viens no galvenajiem priekšnosacījumiem ilgtspējīgai augsnes auglības nodrošināšanai un sabalansētai un ekonomiski pamatotai mēslošanas līdzekļu izmantošanai. Ņemot vērā izmantoto metožu dažādību nav iespējams iegūt visaptverošu un objektīvu informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Starptautiski arvien lielāk uzmanība tiek pievērsta vienotām augsnes analīžu metodēm, kā arī iegūto augsnes datu salīdzināšanai. Pārtikas un lauksaimniecības organizācija Starptautiskās augsnes partnerības ietvaros ir izveidojusi Starptautisko augsnes laboratoriju tīklu, kuru pamatuzdevums ir attīstīt un harmonizēt augsnes testēšanas metodes.
Augsnes testēšanas jomas sakārtošana nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskas organizācijas – ar kvalitatīvu un visaptverošu informāciju par augsnes auglības rādītājiem un to izmaiņām, augšņu raksturojumu, kā arī datiem, kas nepieciešami LIZ siltumnīcas efekta gāzu (turpmāk – SEG) emisijas un oglekļa dioksīda (CO2) piesaistes aprēķinam un to prognozei, pasākumiem augsnes aizsardzībai un augsnes bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar dažādām metodēm iegūti augsnes agroķīmiskie rādītāji nedod iespēju objektīvi novērtēt augsnes auglības līmeni, kas var veicināt neatbilstošu augsnes apsaimniekošanu. Šāda informācija sniedz fragmentētu priekšstatu par augsnes stāvokli un augiem izmantojamo barības elementu saturu un to pieejamību. Nesalīdzināmi dati var veicināt neatbilstošu un ekonomiski nepamatotu mēslošanas līdzekļu izmantošanu, tādējādi negatīvi ietekmējot ražas kvantitāti un kvalitāti, kā arī radot vides piesārņojumu vai, gluži pretēji, samazinot augsnes auglību.
Risinājuma apraksts
Noteikumi ļaus sakārtot normatīvo vidi augsnes analīžu jomā. Nosakot references laboratoriju un tās pienākumus, tiks panākts, ka valstī ir kompetenta iestāde, kas seko augsnes testēšanas metožu attīstībai un nodrošina, ka ar dažādām metodēm iegūti rezultāti ir salīdzināmi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimniecības zemju lietotāji
Ietekmes apraksts
Šobrīd Latvijā bez Valsts augu aizsardzības dienesta ir vairākas juridiskās personas, kas nodrošina augšņu agroķīmiskās analīzes, taču tās tiek veiktas ar dažādām testēšanas metodēm, kā rezultātā analīžu rezultāti nav salīdzināmi. Lauksaimniecības zemju lietotāji nepārzina augšņu testēšanas metodes un to specifiku un tāpēc var neatbilstoši interpretēt un lietot iegūtos rezultātus.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Juridiskās personas
- Juridiskās personas, kas nodrošina augšņu agroķīmiskās analīzes, kā arī lauksaimniecības zemju lietotāji
Ietekmes apraksts
Latvijā ir zināmas 10 akreditētas laboratorijas, kuras veic augsnes analīzes.
Projekts ietekmēs šo juridisko personu darbību, jo references laboratorijas atzinums par tiesībām veikt augsnes analīzes agroķīmiskās izpētes vajadzībām būs maksas pakalpojums, kā arī atsevišķos gadījumos laboratorijām var nākties pārorientēties uz citām augsnes testēšanas metodēm, kuras līdz šim tās nav lietojušas. Tomēr, ieviešot vienotas testēšanas metodes, uzlabosies laboratoriju sniegto pakalpojumu kvalitāte un izmantojamība mēslošanas plānu izstrādē.
Attiecībā uz lauksaimniecība zemju lietotājiem - ietekmes apraksts līdzīgi kā fiziskajām personām.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Projekts ietekmēs šo juridisko personu darbību, jo references laboratorijas atzinums par tiesībām veikt augsnes analīzes agroķīmiskās izpētes vajadzībām būs maksas pakalpojums, kā arī atsevišķos gadījumos laboratorijām var nākties pārorientēties uz citām augsnes testēšanas metodēm, kuras līdz šim tās nav lietojušas. Tomēr, ieviešot vienotas testēšanas metodes, uzlabosies laboratoriju sniegto pakalpojumu kvalitāte un izmantojamība mēslošanas plānu izstrādē.
Attiecībā uz lauksaimniecība zemju lietotājiem - ietekmes apraksts līdzīgi kā fiziskajām personām.
Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu šobrīd tiek precizēta. Finansējums būs vajadzīgs, piemēram, reaģentu iegādei jaunu analīžu metožu testēšanai u.tml.
Informācija tiks papildināta.
Informācija tiks papildināta.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 2012.gada 10.jūlija MK noteikumi Nr. 493 "Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis" (https://likumi.lv/ta/id/250279-valsts-augu-aizsardzibas-dienesta-maksas-pakalpojumu-cenradis)
Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar normatīvā akta projekta 14.punktu: Atzītajai laboratorijai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par VAAD sniegto maksas pakalpojumu cenrādi būs jāveic samaksu par
novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par laboratorijas tiesības veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām, kā arī par dalību references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā testēšanā.
novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par laboratorijas tiesības veikt analīzes augsnes agroķīmiskās izpētes vajadzībām, kā arī par dalību references laboratorijas organizētajā starplaboratoriju salīdzinošajā testēšanā.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
VAAD veiks references laboratorijas funkcijas augsnes testēšanas jomā ar esošajiem resursiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
VAAD attīstīs augsnes agroķīmiskās testēšanas metodes, kas nodrošinās datu ieguvi atbilstoši jaunākajām tehnoloģijām un starptautiski izmantotajām analīžu metodēm
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
References laboratorijas ieteiktās un “Latvijas Vēstnesis” publicētās augsnes analīžu metodes nodrošinās harmonizētu publisko pakalpojumu sniegšanu augsnes analīžu jomā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vienotu un salīdzināmu augsnes analīžu metožu izmantošana dos iespēju lauksaimniekiem un lauksaimniecības konsultantiem izstrādāt zinātniski pamatotus, vides prasībām atbilstošus mēslošanas plānus, kas sekmēs sabalansētu un videi draudzīgu mēslošanas līdzekļu izmantošanu un veicinās labas lauksaimniecības prakses īstenošanu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Objektīvas, salīdzināmas un visaptverošas informācijas ieguve par augsnes agroķīmiskajiem rādītājiem ir viens no priekšnosacījumiem klimatneitrālai lauksaimniecībai. Zinātniski pamatota un sabalansēta mēslojuma izmantošana, kas balstīta uz objektīvām augsnes analīzēm, nodrošina mēslošanas efektivitāti, vienlaicīgi samazinot nepamatoti augstu mēslošanas līdzekļu normu lietošanu.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi