Anotācija (ex-ante)

23-TA-3265: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 2. panta (3), (31 ) un (32) daļa, 8. pants un 13. panta (3) un (4) daļa, 13.4 pants.
Likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 69. panta pirmā daļa.

Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”" (turpmāk - MK rīkojuma projekts) nepieciešams, lai nodrošinātu pašvaldību izdevumu segšanu 2023. gada decembrī un 2024. gadā (janvāris - jūnijs), kas pašvaldībām rodas nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams nodrošināt finansējumu, lai saskaņā ar Likuma 13. panta (3) daļu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) reizi mēnesī kompensētu pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”, izņemot Likuma 11. pantā minētos izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 8. panta (1) daļa paredz, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.

Likuma 13. panta (2) daļa paredz, ka pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, šā likuma 7.1 panta (1) daļā minēto izmitinātājam izmaksāto atlīdzību un pašvaldības faktiskajiem izdevumiem par šā panta 1.1 daļā noteiktajām virsstundām un piemaksu, izņemot šā likuma 2. panta (31) daļā minēto atbalstu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītie dati var tikt precizēti ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas.

Saskaņā ar Likuma 13. panta (21) daļu, Ekonomikas ministrija (turpmāk - EM), Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - IzM) un Labklājības ministrija (turpmāk - LM) atbilstoši kompetencei piecu darbdienu laikā saskaņo šā panta otrajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam. 

Pēc EM, IzM un LM pašvaldību iesniegto pārskatu saskaņošanas, ePārskatos tiek ievietots kopsavilkums "Apkopojums par pašvaldību faktisko izdevumu segšanu, kas radušies sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (turpmāk - kopsavilkums)  iesniegšanai VARAM. Pamatojoties uz minēto kopsavilkumu atbilstoši Likuma 13. panta (3) daļai, VARAM reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotā finansējuma šajā Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai. 

Saskaņā ar Likuma 13. panta (21) daļu, pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.

Likuma 13. panta (4) daļa paredz, ka VARAM  informāciju par atbalstu, ko vienotie valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centri (turpmāk - VVPKAC) un pašvaldību klientu apkalpošanas struktūrvienības (turpmāk - KAC) sniegušas Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, iegūst, izmantojot pašvaldību sniegto informāciju pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv.

Vienlaicīgi VARAM izvērtē VVPKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, iegūstot pašvaldību sniegto informāciju no pakalpojumu vadības sistēmas www.pakalpojumucentri.lv.

Saskaņā ar Likuma 2. panta (3) daļu, koordinēta atbalsta sniegšanai attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija (turpmāk — Komisija) var izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, tā darbībā iesaistot arī nevalstiskās organizācijas vai noteikt atbalsta sniegšanas koordināciju, izmantojot VVPKAC vai pašvaldības KAC.

Minētā panta (31) daļa paredz, ka VVPKAC un pašvaldību KAC nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstu un veic fizisko personu reģistrāciju, izmantojot vienoto klientu apkalpošanas centru pakalpojumu vadības sistēmu www.pakalpojumucentri.lv.

Atbilstoši Likuma 2. panta (32) daļai, Ministru kabinets pēc pamatota nozares ministrijas pieprasījuma pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai VVPKAC un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai.

Likuma 13.4 panta (1) daļa noteic, ka Ukrainas civiliedzīvotājus pašvaldība var izmitināt, tai skaitā nodrošinot primāro atbalstu, tai piederošās ēkās vai telpās, veicot tajās nepieciešamos uzlabojumus, lai nodrošinātu, ka ēkas vai telpas ir dzīvošanai derīgas, apgaismojamas, apkurināmas un ir piemērotas personas ilglaicīgam patvērumam un sadzīves priekšmetu izvietošanai. Informāciju par ēkām vai telpām izvērtē un par nepieciešamo atbalsta apmēru uzlabojumu veikšanai ēkās vai telpās lemj Ministru kabineta izveidota komisija (ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 395 "Par komisijas izveidi ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam" tika apstiprināts komisijas sastāvs) (turpmāk - Komisija).

Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumam Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" un pamatojoties uz deviņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem, VARAM 2022. gadā pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 54 263 073,67 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies laika periodā no 2022. gada februāra līdz novembrim, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Savukārt, izdevumi, kas pašvaldībām bija radušies 2022. gada decembrī 3 462 104,27 euro apmērā, tika segti 2023. gada janvārī, saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumu Nr. 27 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” un Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 32 “Par apropriācijas pārdali”, kas paredzēja veikt apropriācijas pārdali 4 617 897 euro apmērā uz VARAM budžeta programmu 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti”, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2022. gada decembrī.


Ņemot vērā VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” izveidojušos atlikumu 1 155 792,73 euro apmērā, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojumam Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"", Ministru kabineta 2023. gada 17. oktobra rīkojumam Nr. 680 "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 28. marta rīkojumā Nr. 170 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" un pamatojoties uz deviņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem, VARAM veikta apropriācijas pārdale 28 677 548 euro apmērā, savukārt pašvaldībām  kopā tika  pārskaitīti finanšu līdzekļi 28 551 627,50  euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies laika periodā no 2023. gada janvāra līdz novembrim, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā:
- par palīdzību sociālā atbalsta jomā (LM atbildības joma) - 18 417 564,05 euro;
- par palīdzību izglītības jomā (IzM atbildības joma) - 4 037 500,03 euro;
- par palīdzību ēdināšanas un izmitināšanas jomā (EM atbildības joma) - 4 800 759,52 euro;
- par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem - 7 830 euro;
- par vienoto valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu – 124 279,48 euro;
- par veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu - 1 163 694,42 euro.

Savukārt, izdevumi par 2023. gada decembri tiks segti 2024. gada janvārī.

Likuma 12. panta (1) daļa noteic, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu — līdz 60 vai līdz 120 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām, ievērojot šā panta 1.1 daļā noteikto atbalsta sniegšanas termiņu un (13) daļā noteiktos nosacījumus izmitināšanas ilguma noteikšanai. Primāri sniedzamo atbalstu valsts nodrošina tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri nav izmitināti šā likuma 7.1 pantā noteiktajā kārtībā.
Minētā panta (11) daļa noteic, ka primāri sniedzamais atbalsts ir terminēts atbalsta pasākums, kurš tiek īstenots ne ilgāk kā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma 13. panta (2) daļu, pašvaldības, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, šā likuma 7.1 panta pirmajā daļā minēto izmitinātājam izmaksāto atlīdzību un pašvaldības faktiskajiem izdevumiem par šā panta (11) daļā noteiktajām virsstundām un piemaksu, izņemot šā likuma 2. panta (31) daļā minēto atbalstu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītie dati var tikt precizēti ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas.

VARAM, lai noteikt provizorisko kopējo finansējuma apmēru laika periodam no 2023. gada decembra līdz 2024. gada jūnijam, lūdza nozaru ministrijām (EM, IzM un LM) iesniegt aplēses nepieciešamajam finansējumam.

Atsaucoties uz aicinājumu, nozaru ministrijas VARAM iesniedza informāciju par nepieciešamo finansējuma apmēru, proti, nepieciešamā finansējuma aplēses laika periodam no 2023. gada decembra līdz 2024. gada jūnijam:
1) EM atbildības jomā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumiem Nr. 339 “Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 2 615 000 euro apmērā,
2) LM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 10 141 453 euro apmērā,
3) IzM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 2 536 645 euro apmērā.

Savukārt par VVPKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu laika periodā no 2023. gada decembra līdz 2024. gada jūnijam būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 57 828 euro apmērā.

Saskaņā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2023. gada 18. decembra vēstuli Nr. RD-23-1962-nd, Rīgas valstspilsētas pašvaldības izveidotajam klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas – Rīgas vienotā valsts un pašvaldības atbalsta centra Ukrainas civiliedzīvotājiem (turpmāk – Rīgas atbalsta centrs) darbības nodrošināšanai 2023. gada decembrī telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 49 343 euro apmērā. Savukārt no 2024. gada janvāra līdz jūnijam apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 128 806 euro apmērā.

Ēku uzlabošanu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam 2023. gada 17. maija komisijas sēdē tika atbalstīta darba uzsākšana sakarā ar Smiltenes novada pašvaldības  pieprasījumu 9 000 euro apmērā par deviņām Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas iespējām objektā Sporta skola, Drustu pagastā, Smiltenes novadā. Līdzekļus plānots ieguldīt sanitārā mezgla remontam, izveidojot labiekārtotu dušas telpu un WC telpu, kas būs kā koplietošanas telpa izmitinātajām ģimenēm. Ieguldot pašvaldības līdzekļus, tiks veikts neliels kosmētiskais remonts dzīvojamās telpās un virtuvē. Izmitināšanai pielāgotās telpas plānots nodot Ukrainas civiliedzīvotāju rīcībā līdz laikam, kad mainīsies politiskā situācija Ukrainā, un viņi varēs atgriezties dzimtenē. Pēc telpu atbrīvošanas  šīs telpas tiks izmantotas pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Šajā pašā sēdē tika atbalstīts Smiltenes novada pašvaldībai izmaksāt 8 470,10 euro par piecu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas iespējām objektā “Pašvaldības māja”, Bilskas pagastā, Smiltenes novadā  un 24 193,95 euro  par 35 Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas iespējām objektā bijusī skolas internāta ēka “Muižkungi”, Gaujienas pagastā, Smiltenes novadā, tas ir kopā 32 664,05 euro.  Turklāt 2023. gada 13. decembrī ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam komisijas sēdē tika atbalstīts Smiltenes novada pašvaldībai izmaksāt 3 000 euro par deviņu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas iespējām Sporta skolā, Drustu pagastā, Smiltenes novadā.
2023. gada 16. augustā ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam komisijas sēdē tika atbalstīta darba uzsākšana sakarā ar Siguldas novada pašvaldības pieprasījumu 92 000 euro apmērā par 120 Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas iespējām objektā Pils ielā 10 un Pils ielā 12, Mālpilī, Siguldas novadā. Līdz šim brīdim iespēju apmesties šajās ēkās kopumā izmantojušas aptuveni 180 Ukrainas civilpersonas. Lai šīs ēkas arī turpmāk pilnvērtīgi varētu izmantot cilvēku izmitināšanai, ir nepieciešams veikt vairākus ēku tehniskā stāvokļa uzlabošanas un aprīkošanas darbus. Nepieciešams veikt karstā ūdens apgādes sistēmas, apkures sistēmas, elektroapgādes sistēmas, ugunsdrošības trauksmes signalizācijas pārbūvi, kā arī veikt logu remontu un nomaiņu, lietus ūdeņu  novadīšanas sistēmas sakārtošanu un fasādes remontu. Tāpat arī nepieciešams iegādāties veļas mašīnas. Turklāt 2023. gada 13. decembrī ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam komisijas sēdē tika atbalstīts Siguldas novada pašvaldībai izmaksāt 24 295,95 euro par 120 Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas iespējām objektā Pils ielā 10 un Pils ielā 12, Mālpilī, Siguldas novadā.

Abas minētās pašvaldības ir iesākušas darbu pie ēku pielāgošanas Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanai, bet šogad nav paspējušas vēl izdarīt visus darbus, līdz a to ir nepieciešams finansējumu pārnest uz 2024. gadu.
2023. gadā Siguldas novada un Smiltenes novada pašvaldībām jau ir pārskaitīts finansējums 79 907,28 euro apmērā, līdz ar to 2024. gadā plānots, ka pašvaldībām indikatīvi papildus būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 88 000 euro apmērā, lai varētu kompensēt pašvaldību izdevumus, tai skaitā paredzot arī neplānotos izdevumus (kas varētu rasties, piemēram, inflācijas rezultātā).

Norādām, ka saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu pašvaldībām izdevumu kompensēšanu arī par 2023. gada decembri un par periodu no 2024. gada janvāra līdz jūnijam, kas pašvaldībām radīsies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai, kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 15 617 075 euro apmērā. 

Līdz ar to VARAM sagatavoja MK rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai finansējumu, kas nepārsniedz 15 617 075 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2023. gada decembrī un 2024. gadā, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

2. VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.

3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Atbilstoši Likumam, tiks nodrošināts primārais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas jomā, sociālā atbalsta jomā, izglītības nodrošināšanas jomā.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām tiks kompensēti izdevumi, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
15 617 075
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
15 617 075
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 617 075
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 617 075
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 617 075
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākumi atbilstoši jomām Nepieciešamais finansējums/prognoze 2023. gada decembrim, euro Nepieciešamais finansējums/prognoze 2024. gada janvārim - jūnijam, euro Kopā nepieciešamais plānotais finansējums 2023. gada decembrim un 2024. gada janvārim - jūnijam, euro
Par palīdzību sociālā atbalsta jomā kopā (LM)
[1] 4. "Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi" un 5. "Nepilngadīgie"
1 330 386 8 811 067 10 141 453
Par palīdzību izglītības jomā (IzM)
[1] 6. "Izglītība"
419 315 2 117 330 2 536 645
Par palīdzību ēdināšanas jomā (EM)
[1] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana"
30 000 210 000 240 000
Par palīdzību izmitināšanas jomā (EM)
[1] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana"
335 000 2 040 000 2 375 000
Par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem (VARAM)
[1] 1. "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.7. apakšpunkts
1 828 56 000 57 828
Par pašvaldību veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (VARAM)
[1] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana" 2.3. apakšpunkts
- 88 000 88 000
[2] Par vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu
[1] 1. "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.6. apakšpunkts
49 343 128 806 178 149
KOPĀ 2 165 872 13 451 203 15 617 075

[1] Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojumu Nr.927 “Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam" (prot. Nr.62 95. §).
[2] Nepieciešamais finansējums/prognoze vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai tiek plānots, ņemot vērā Rīgas valstspilsētas pašvaldības iesniegto informāciju par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanas plānotajiem izdevumiem.

Detalizēta informācija (finansiālā pamatojuma dokumenti) par aprēķiniem norādītajiem atbalsta pasākumiem pieejama anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projektā ietverto pasākumu īstenošanas nodrošināšanai paredzēta līdzekļu piešķiršana no valsts budžeta  programmas valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Atbilstoši Likuma 13. panta (2) daļā noteiktajam, pašvaldības iesniedz ePārskatus par iepriekšējā mēneša faktiskiem izdevumiem Valsts kasē līdz mēneša desmitajam datumam, nozares ministrijas tos saskaņo piecās darbdienās.
Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru par visiem valsts atbalsta veidiem.

Vienlaikus faktiskās izmaksas tiks veiktas atbilstoši Valsts kasē iesniegtajiem ePārskatiem (izņemot par vienoto valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centru un pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienībām, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu un par pašvaldību izdevumu segšanu, kas saistīta ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā), vienlaikus nepārsniedzot Ministru kabineta pieņemto finansējuma apjomu.

Par VVPKAC un pašvaldību KAC darbu, tiks izmantota pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv pašvaldību sniegtā informācija. Informāciju par vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanas izdevumiem pašvaldības iesniedz atsevišķi.  Savukārt jautājums par pašvaldību izdevumiem, kas saistīti ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā, tiek skatīts Ministru kabineta izveidotas komisija ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam ietvaros.

Saskaņā ar Likuma 13. panta (3) daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. VARAM izmaksas katrai pašvaldībai veiks vienu reizi mēnesī par visām valsts atbalsta jomām kopā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar MK rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka MK rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēta informācija par aprēķiniem nepieciešamasjam fianasējumam.