1.1. Pamatojums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 19.panta 3.punkts
1.2. Mērķis
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi līdzīgi kā Eiropas Savienības (turpmāk - ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā noteikt kārtību, kādā:
- ES Eiropas Reģionālā attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda (turpmāk – ES fondi) vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu ES fondu 2021.- 2027.gada plānošanas periodā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Sākot ar 2021.gada 1.janvāri Latvijas Republikā un pārējās ES dalībvalstīs ir sācies jauns ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periods, kuru regulē jaunas regulas.
Šobrīd valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai nosaka Ministru kabineta 2015.gada 17.marta noteikumi Nr.130 “Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā.” Ņemot vērā, ka minētie noteikumi ir izdoti pamatojoties uz ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodu regulējošajiem normatīvajiem aktiem, ir nepieciešams izstrādāt nacionālos normatīvos aktus, kas paredzēs šādu kārtību 2021.-2027.gada plānošanas periodā.
Ievērojot Vadības likumā, kas stājies spēkā 2022.gada 4.maijā, ietverto deleģējumu, ir izstrādāti šie noteikumi.
Līdzīgi kā ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā finanšu plūsmas nodrošināšanai informācija par projektu maksājumiem, maksājumiem finansējuma saņēmējiem un Eiropas Komisijai deklarējamiem izdevumiem izsekojamā veidā tiks glabāta Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Minēto informāciju ievada finansējuma saņēmēji un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās iestādes atbilstoši to noteiktai kompetencei. Papildu ES fondu saņemto un izlietoto līdzekļu detalizētā grāmatvedības uzskaite Valsts kasē kā grāmatvedības iestādē netiks nodrošināta, izņemot uzņemto saistību pret Eiropas Komisiju uzskaite ES fondu griezumā.
Lai arī Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts paredz, ka valsts budžeta līdzekļu plānošana Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai ES fondi 2021.-2027.gada plānošanas periodam paliek līdzīga kā tas bija 2014.-2020.gada plānošanas periodā, ir veikti daži uzlabojumi tā tiesiskajā regulējumā.
Līdzīgi kā 2014.-2020.gada plānošanas periodā MK noteikumu projekts paredz 90% ierobežojumu kopā avansa un starpposma maksājumiem, tomēr šajā plānošanas periodā papildus ir iekļauta tiesību norma, kas paredz, ka maksimālais avansa apmērs var būt ne vairāk kā 30% no projekta kopējā plānotā finansējuma, ja vien normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu nav paredzēts citādāk. Paredzētais izmaksājamais avansa 30 % apmērā ierobežojums ir noteikts, lai veidotu drošas finanšu plūsmas nodrošināšanu un izvairītos no gadījumiem, kad, piemēram, komersantu īstenotos ES fondu projektos tiek prasīts 90 % liels avanss, kurš var netikt izlietots paredzētajam mērķim un normatīvā regulējuma pārkāpumu dēļ nepieciešams to atgūt, tādējādi radot potenciālus riskus avansa atgūšanai. Avansa ierobežojums un atlikušo starpposma maksājumu kopsumma līdz 90 % no projekta attiecināmajām izmaksām nodrošinātu nepieciešamo naudas plūsmu finansējuma saņēmējiem, vienlaikus samazinot slogu avansa uzraudzībai, atmaksai, kā arī samazinātu potenciālos riskus, kad, paredzot pārmērīgu lielu avansu, neatbilstoši veikto izdevumu konstatēšanas gadījumā tas būtu jāatmaksā. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde ir secinājusi, ka specifiskā atbalsta mērķa pasākumos, kuros 2014.-2020.gada plānošanas periodā tika apstiprināts avanss, vidēji apstiprinātā avansu summa sasniedza 33,7 % no finansējuma projektiem. Lielāku avansa apjomu būs iespējams noteikt konkrētajā normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu ar atbilstošu izvērtējumu anotācijā, ja tas nepieciešams šī specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai un ES fondu projektu savlaicīgai īstenošanai.
MK noteikumu projektā noteikts, ka ES fondu projektā, kas klasificējams kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktam, bankas garantijas par avansa summu termiņš nav īsāks par četriem mēnešiem pēc līgumā vai vienošanās nosacījumos noteiktā projekta īstenošanas pabeigšanas datuma, tādējādi pagarinot avansa summas termiņu no diviem mēnešiem uz četriem mēnešiem.
Papildus MK noteikumu projektā ir paredzēts, ka, lai saņemtu ES fondu finansējumu finansējuma saņēmējam, izņemot valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētas iestādes, vairs nebūs obligāta prasība atvērt kontu Valsts kasē. Ja finansējuma saņēmējs ir budžeta nefinansēta iestāde, tad tā atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta un finanšu vadības jomā, atver kontu tikai Valsts kasē.
Savukārt, avansa maksājuma saņemšanai precizēts, ka finansējuma saņēmējs turpmāk varēs atvērt kontu ne tikai Latvijas Republikā reģistrētā kredītiestādē, bet arī Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētā kredītiestādē.
Vienlaikus MK noteikumu projektā noteikts, ka maksājuma pieteikuma un konta slēguma iesniegšanai Eiropas Komisijā sagatavošanu vadības informācijas sistēmā nodrošina grāmatvedības iestāde sadarbībā ar vadošo iestādi un sadarbības iestādi atbilstoši ES tiesību aktos noteiktai pārskata formai un Finanšu ministrijas iekšējos normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Papildus MK noteikumu projektā netiek atrunāts sadarbības iestādes pienākums iesniegt Valsts kasei plānoto ES fondu maksājumu prognozi, šāds pienākums, kā arī prognozes iesniegšanas biežums un kārtība tiks noteikta Finanšu ministrijas iekšējos normatīvajos aktos. Līdzīgi MK noteikumu projektā netiek noteikts grāmatvedības iestādes Eiropas Komisijai iesniedzamo maksājumu pieteikumu skaits grāmatvedības gada ietvaros, atstājot arī to Finanšu ministrijas iekšējo normatīvo aktu ziņā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Finansējuma saņēmēji
- visi uzņēmumi
- valsts pārvaldes iestādes
Noteikumu projekts skar personas kā finansējuma saņēmējus, kuri saņem ES fondu finansējumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Finanšu ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Ekonomikas ministrija
- Kultūras ministrija
- Labklājības ministrija
- Satiksmes ministrija
- Tieslietu ministrija
- Veselības ministrija
- Valsts kanceleja
- Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
- Zāļu valsts aģentūra
- Iekšlietu ministrija
- Pārresoru koordinācijas centrs