22-TA-3186: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr. 103 "Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr. 103 "Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai" (turpmāk – Noteikumu projekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis:
-novirzīt viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu (dvīņu, rindu un atsevišķu divu dzīvokļu) dzīvokļu māju energoefektivitātes paaugstināšanai, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai 400 000 euro Valsts energoefektivitātes fonda līdzekļus;
-palielināt atbalsta apmēru elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai;
-veikt tehniskus precizējumus.
-novirzīt viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu (dvīņu, rindu un atsevišķu divu dzīvokļu) dzīvokļu māju energoefektivitātes paaugstināšanai, atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai 400 000 euro Valsts energoefektivitātes fonda līdzekļus;
-palielināt atbalsta apmēru elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai;
-veikt tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbalsts viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumu Nr. 103 "Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 103) ietvaros pieejams kopš 2021. gada 27. maija. Līdz 2022. gada oktobrim akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") saņēmusi 1192 projekta pieteikumus, no kuriem 536 projekta pieteikumus energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai, savukārt 656 - elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādei un uzstādīšanai. No 1192 projekta pieteikumiem, apstiprināti 711 pieteikumi par kopējo summu 3 112 400 euro.
Grozījumi, ko paredz Noteikumu projekts, neietekmē līdz šim noslēgtos līgumus ar atbalsta saņēmējiem, tāpat arī neuzliek kādus papildus pienākumus, vai tieši otrādi - atvieglojumus.
Grozījumi, ko paredz Noteikumu projekts, neietekmē līdz šim noslēgtos līgumus ar atbalsta saņēmējiem, tāpat arī neuzliek kādus papildus pienākumus, vai tieši otrādi - atvieglojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz šādas izmaiņas MK noteikumos Nr. 103:
1. Novirzīt Valsts energoefektivitātes fonda finansējumu atbalsta piešķiršanai
Ņemot vērā dzīvojamo māju īpašnieku lielo interesi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanā un atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanā, lai nodrošinātu finansējuma nepārtrauktu pieejamību, MK noteikumos Nr. 103 papildus nepieciešams novirzīt Valsts energoefektivitātes fondā esošos līdzekļus 400 000 euro apmērā.
Ņemot vērā, ka finansējums ir no Valsts energoefektivitātes fonda, līdzekļu izmantošanā jāievēro arī Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Noteikumi par kārtību, kādā tiek veiktas iemaksas energoefektivitātes fondos, un to apmēru, kā arī valsts energoefektivitātes fonda līdzekļu izmantošanu" nosacījumi, tajā skaitā attiecināmās izmaksas, izmaksu ierobežojumi, kā arī sabiedrības "Altum" iesniedzamie pārskati Ekonomikas ministrijai un Būvniecības valsts kontroles birojam.
Papildus tam nepieciešams apvienot MK noteikumu Nr. 103 4.1.2. un 4.1.3. apakšpunktos, kā arī 4.2.1. un 4.2.2. apakšpunktos līdz šim atsevišķi nodalītos finansējuma apmērus tehniskās palīdzības sniegšanai un grantu izmaksai. Ņemot vērā, ka nav iespējams saņemt atbalstu tikai tehniskai palīdzībai (atbalsts tehniskai palīdzībai tikai kopā ar energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanu), nav nepieciešamība vienai no atbalstāmajām darbībām un to izmaksu pozīcijai noteikt atsevišķu finansējuma apmēru.
2. Granta apmēra palielināšana elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai
1. Novirzīt Valsts energoefektivitātes fonda finansējumu atbalsta piešķiršanai
Ņemot vērā dzīvojamo māju īpašnieku lielo interesi energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanā un atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanā, lai nodrošinātu finansējuma nepārtrauktu pieejamību, MK noteikumos Nr. 103 papildus nepieciešams novirzīt Valsts energoefektivitātes fondā esošos līdzekļus 400 000 euro apmērā.
Ņemot vērā, ka finansējums ir no Valsts energoefektivitātes fonda, līdzekļu izmantošanā jāievēro arī Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Noteikumi par kārtību, kādā tiek veiktas iemaksas energoefektivitātes fondos, un to apmēru, kā arī valsts energoefektivitātes fonda līdzekļu izmantošanu" nosacījumi, tajā skaitā attiecināmās izmaksas, izmaksu ierobežojumi, kā arī sabiedrības "Altum" iesniedzamie pārskati Ekonomikas ministrijai un Būvniecības valsts kontroles birojam.
Papildus tam nepieciešams apvienot MK noteikumu Nr. 103 4.1.2. un 4.1.3. apakšpunktos, kā arī 4.2.1. un 4.2.2. apakšpunktos līdz šim atsevišķi nodalītos finansējuma apmērus tehniskās palīdzības sniegšanai un grantu izmaksai. Ņemot vērā, ka nav iespējams saņemt atbalstu tikai tehniskai palīdzībai (atbalsts tehniskai palīdzībai tikai kopā ar energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanu), nav nepieciešamība vienai no atbalstāmajām darbībām un to izmaksu pozīcijai noteikt atsevišķu finansējuma apmēru.
2. Granta apmēra palielināšana elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai
MK noteikumu Nr. 103 ietvaros iespējams saņemt atbalstu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai un elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai. Atbalstu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai tiek piešķirts tikai tad, ja:
1) tiek samazināts dzīvojamās mājas siltumenerģijas patēriņš apkurei vismaz 20 % apmērā;
2) dzīvojamās mājas apkures patēriņa līmenis tiek samazināts, nodrošinot, ka tiek paaugstināta dzīvojamās mājas energoefektivitātes klase un tā nav zemāka par C ēku energoefektivitātes klasi saskaņā ar ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumiem.
Ņemot vērā, ka apstiprinot grozījumus “Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā”, Ministru kabinetā un Saeimā ir atbalstīti vairāki atbalsta instrumenti energoresursu cenu pieauguma kompensēšanai mājsaimniecībām apkures izdevumu samazināšanai 2022./2023. gada apkures sezonā (valsts budžeta apmērs apkures izdevumu mazināšanai mājsaimniecībās 165 milj. euro), MK noteikumu Nr. 103 ietvaros netiek paredzēts papildus palielināt atbalstu energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Līdz ar grozījumiem “Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” un izstrādātajiem atbalsta pasākumiem mājsaimniecībām, tiek paredzēts papildus atbalsts apkures izdevumu samazināšanai, līdz ar to nav nepieciešams veikt papildus izmaiņas MK noteikumu Nr. 103 noteiktajā atbalsta apmērā energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanā.
Tomēr ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un ekstremāli augstās energoresursu cenas, nepieciešams pārskatīt MK noteikumu Nr. 103 noteiktos granta apmērus elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu (saules paneļu sistēmu) iegādei un uzstādīšanai, kas nodrošina elektroenerģijas ražošanu mājsaimniecības pašpatēriņam. Vēršam uzmanību, ka elektroenerģijas cena šogad sasniegusi vēsturiskus rekordus. Elektroenerģijas vairumtirdzniecības vidējā cena Eiropā saskaņā ar Eurostat datiem, salīdzinot ar 2019.gadu, kāpusi par 230%. Cenu rekordus ir sasniegušas arī emisijas kvotu cenas, vēl vairāk sadārdzinot elektroenerģija ražošanu.
Līdz ar to, ņemot vērā elektroenerģijas izmaksu straujo pieaugumu, nepieciešams pārskatīt MK noteikumu Nr. 103 noteiktos granta apmērus elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai, lai veicinātu iedzīvotāju interesi iegādāties un uzstādīt atjaunojamos energoresursus izmantojošas iekārtas enerģijas ražošanai, tādā viedā veicinot elektroenerģijas ražošanu mājsaimniecībās un mazinot iedzīvotāju atkarību no elektroenerģijas cenām un to izmaksu straujām svārstībām.
Ņemot vērā Centrālās Statistikas pārvaldes publicēto “Būvniecības izmaksu indeksi pa resursu veidiem (2015=100)” (būvniecība - pavisam) laika posmā no 2022.gada janvāra pret 2022.gada jūliju, granta apmērs saules paneļu sistēmu iegādei un uzstādīšanai tiek paaugstināts par 14,14 %.
Tomēr papildus, lai mazinātu enerģētisku nabadzību - nespēju izmantot energoapgādes komersantu sniegtos pakalpojumus, vai norēķināties par tiem tādēļ, ka maksai par šiem pakalpojumiem ir augsts īpatsvars mājsaimniecības ienākumos, granta apmēru atkarībā no ģimenē apgādībā esošo bērnu skaita nepieciešams palielināt.
Skaidrojam, ka ģimenēm ar bērniem ir mazāki ienākumi uz vienu ģimenes locekli lielāka apgādājamo skaita dēļ, savukārt izdevumi par elektroenerģiju - lielāki. Līdz ar to mājsaimniecībās ar lielāku ģimenes locekļu skaitu ir daudz vairāk finansiāli jūtamas elektroenerģijas cenu izmaiņas. Ņemot vērā iepriekš minēto, ģimenēs ar vairāk kā vienu bērnu, lai mazinātu atkarību no elektroenerģijas cenām un to izmaksu straujām svārstībām, tiek palielināts granta apmērs atkarībā no ģimenē apgādībā esošo bērnu skaita.
Attiecīgi, ja atbalsta saņēmēja apgādībā ir viens bērns vai ir iestājusies grūtniecība, vai atbalsta saņēmējs ir persona, ar kuru kopā dzīvo persona, kurai iestājusies grūtniecība, un atbalsta saņēmējs ir norādīts kā gaidāmā bērna tēvs, atkarībā no elektroenerģijas ražošanas iekārtas (invertora) iestatītās jaudas (kW) izmaksā grantu šāda apmērā:
ar jaudu līdz 0,99 kW – 799 euro;
ar jaudu no 1 līdz 1,99 kW – 1141 euro;
ar jaudu no 2 līdz 2,99 kW – 1598 euro;
ar jaudu no 3 līdz 3,99 kW – 2 055 euro;
ar jaudu no 4 līdz 4,99 kW – 2 511 euro;
ar jaudu no 5 līdz 5,99 kW – 2854 euro;
ar jaudu no 6 līdz 6,99 kW – 3196 euro;
ar jaudu no 7 līdz 7,99 kW – 3652 euro;
ar jaudu no 8 līdz 8,99 kW – 3995 euro;
ar jaudu no 9 līdz 9,99 kW – 4337 euro;
ar jaudu no 10 līdz 11,1 kW – 4566 euro.
Atbalsta saņēmējam, kura apgādībā ir divi bērni, vai atbalsta saņēmējam, kura apgādībā ir viens bērns un kurai ir iestājusies grūtniecība, atkarībā no elektroenerģijas ražošanas iekārtas (invertora) iestatītās jaudas (kW), grantu palielina par 400 euro (piemēram, ar invertora iestatīto jaudu no 10 līdz 11,1 kW tie ir 4966 euro). Atbalsta saņēmējam apgādībā ir trīs bērni, vai divi bērni un ir iestājusies grūtniecība, grants elektroenerģijas ražošanas iekārtām tiek palielināts par 800 euro (piemēram, ar invertora iestatīto jaudu no 10 līdz 11,1 kW granta apmērs ir 5366 euro). Savukārt, ja atbalsta saņēmējam apgādībā ir četri vai vairāk bērni, vai apgādībā ir trīs bērni un ir iestājusies grūtniecība, MK noteikumu Nr. 103 16.2. apakšpunktā noteiktos granta apmērus palielina par 1200 euro.
3. Skaidri definēt, ka atbalsta saņēmējs pasākumus var īstenot tikai pēc atbalsta līguma noslēgšanas ar sabiedrību "Altum"
MK noteikumu Nr. 103 8. punktā ir noteikti atbalsta saņēmējam vai atbalsta saņēmēja pilnvarotai personai sabiedrībā "Altum" sākotnēji iesniedzamie dokumenti. Pēc iesniedzamo dokumentu saraksta ir skaidri saprotams, ka tie ir dokumenti, kas raksturo ēkas esošo stāvokli vai situāciju pirms elektroenerģijas iekārtas uzstādīšanas. Savukārt MK noteikumu Nr. 103 16. punktā ir noteikts, ka pēc projekta ietvaros noteikto pasākumu īstenošanas un mērķu sasniegšanas tiek piešķirts atbalsts, papildus tam 17. un 17.1 punktā noteikti pēc pasākuma īstenošanas iesniedzamie dokumenti (dokumentus, kas apliecina, ka ēka atjaunota vai elektroenerģijas ražojošā iekārta uzstādīta). Tas nozīmē, ka atbalsta saņēmējs sākotnēji iesniedz pieteikumu tehniskās palīdzības un granta vai tikai granta saņemšanai, pēc tam noslēdz līgumu ar sabiedrību "Altum", un tikai tad uzsāk īstenot projekta ietvaros plānotās darbības. Gan sabiedrības "Altum", gan Ekonomikas ministrijas mājaslapā, gan arī semināros un vebināros ir šāda informācija ir sniegta un pēc šāda mehānisma līdz šim ir piešķirts atbalsts. Tomēr, lai neradītu MK noteikumu Nr. 103 interpretācijas iespējas, nepieciešams skaidri definēt, ka atbalsta saņēmējs MK noteikumos Nr. 103 noteiktos pasākumus (saules paneļu uzstādīšana un pieslēgšana, energoefektivitātes paaugstināšanas darbi) var īstenot pēc atbalsta līguma noslēgšanas ar sabiedrību "Altum".
4. Precizēt, ka uz atbalsta saņēmējiem, kas ievieš mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiskās iekārtas bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam, nav attiecināmas prasības situācijām, ja ir pieslēgums kopējam elektroapgādes tīklam
MK noteikumu Nr. 103 5.5.5. apakšpunkts nosaka, ka atbalstu piešķir jaunu mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai (ar pieslēgumu un bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam), lai nodrošinātu elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem un elektroenerģijas piegādi. Šī brīža MK noteikumu Nr. 103 redakcija nosaka, ka visos gadījumos (ar vai bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam) jānodrošina šādu nosacījumu izpilde:
1) tiek sasniegts primārās enerģijas patēriņa samazinājums vismaz 20 % apmērā;
2) vismaz 80 % no gadā saražotās elektroenerģijas tiek izmantota dzīvojamā mājā dzīvojošo iedzīvotāju pašpatēriņa vajadzībām;
3) pieslēgumā atļautā elektroenerģijas ražošanas jauda nepārsniedz 50 % no pieslēgumā atļautās maksimālās patēriņa slodzes, ja dzīvojamā māja ir ar pieslēgumu elektroenerģijas sistēmai.
Tomēr, ja dzīvojamā māja ir bez pieslēguma elektroapgādes tīklam, šādu prasību izpilde nav iespējama, jo nosacījumi nosaka elektroenerģijas aizstāšanu, esošā pieslēguma slodzi (šādu parametru nav, ja dzīvojamā mājā nav pieslēguma elektroapgādes tīklam).
Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus, kas nosaka, ka atbalsta saņēmējam, kas uzstādīs saules paneļu sistēmas bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam, sabiedrība "Altum" nepiemēro iepriekš noteiktos trīs nosacījumus.
Līdz ar to nepieciešams precizēt arī sabiedrībā "Altum" iesniedzamos dokumentus (piesakoties atbalstam) nepieprasot dokumentus par esošo elektroenerģijas patēriņu un informatīvu atbildi no elektroenerģijas sadales sistēmas operatora par izvēlētās mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanu esošajam elektrotīklam bez tīkla pārbūves vai izsniegtas tehniskās prasības mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai.
Papildus norādām, ka līdz šim nav saņemts projekta pieteikums, kurā plānotu uzstādīt mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam - līdz ar to grozījumi neietekmēs nevienu atbalsta saņēmēju.
5. Invertora jauda
MK noteikumu Nr. 103 5.5. apakšpunktā noteikts, ka atbalstu piešķir jaunu mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem un elektroenerģijas piegādi. Līdz ar to grants tiek izmaksāts par to invertora jaudu, kas nodrošinās elektroenerģijas ražošanu, kā tas noteikts MK noteikumu Nr. 103 5.5. apakšpunktā. Ņemot vērā iepriekš minēto invertora iestatītai jaudai būtu jābūt vienādai ar invertora nomināla jaudu. Tomēr, ja nomināla jauda būs lielāka par invertora jaudu, atbalsts tiek piešķirts tai daļai, kas nodrošina elektroenerģijas ražošanu, t.i. atbilstoši invertora iestatītai jaudai maiņsprieguma pusē, kas pēc iekārtu uzstādīšanas tiek noteikts elektroenerģijas sistēmas operatora atļaujas kopijā elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai paralēlam darbam ar sistēmu.
Lai neradītu pārpratumus un visos MK noteikumu Nr. 103 redakcijas punktos būtu korekta un savstarpēji saistīta informācija, MK noteikumu Nr. 103 16.2. apakšpunktā nepieciešams noteikt, ka atbalstu pēc mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiskās iekārtas uzstādīšanas un noteikto mērķu sasniegšanas, izmaksā atbilstoši invertora iestatītai jaudai (nevis nominālai jaudai).
6. Bērns apgādībā un dzīvo kopā ar atbalsta saņēmēju
Līdz šim MK noteikumi Nr. 103 noteica, ka atbalsta saņēmējs ir persona, ar kuru kopā dzīvo un kura apgādībā ir vismaz viens bērns. Tomēr, saņemot privātpersonu pieteikumus dalība atbalsta programmā nākas saskarties ar situācijām, ka dažādu iemeslu dēļ bērns var nebūt deklarēts tur pat, kur atbalsta saņēmējs, piemēram, māte (bērns deklarēts pie vecvecākiem, radiem vai kāda cita). Lai nodrošinātu atbalsta pieejamību maksimāli lielākam ģimeņu skaitam, Noteikumu projekts paredz svītrot nosacījumu, ka bērni dzīvo kopā ar atbalsta saņēmēju.
1) tiek samazināts dzīvojamās mājas siltumenerģijas patēriņš apkurei vismaz 20 % apmērā;
2) dzīvojamās mājas apkures patēriņa līmenis tiek samazināts, nodrošinot, ka tiek paaugstināta dzīvojamās mājas energoefektivitātes klase un tā nav zemāka par C ēku energoefektivitātes klasi saskaņā ar ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumiem.
Ņemot vērā, ka apstiprinot grozījumus “Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā”, Ministru kabinetā un Saeimā ir atbalstīti vairāki atbalsta instrumenti energoresursu cenu pieauguma kompensēšanai mājsaimniecībām apkures izdevumu samazināšanai 2022./2023. gada apkures sezonā (valsts budžeta apmērs apkures izdevumu mazināšanai mājsaimniecībās 165 milj. euro), MK noteikumu Nr. 103 ietvaros netiek paredzēts papildus palielināt atbalstu energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Līdz ar grozījumiem “Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” un izstrādātajiem atbalsta pasākumiem mājsaimniecībām, tiek paredzēts papildus atbalsts apkures izdevumu samazināšanai, līdz ar to nav nepieciešams veikt papildus izmaiņas MK noteikumu Nr. 103 noteiktajā atbalsta apmērā energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanā.
Tomēr ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un ekstremāli augstās energoresursu cenas, nepieciešams pārskatīt MK noteikumu Nr. 103 noteiktos granta apmērus elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu (saules paneļu sistēmu) iegādei un uzstādīšanai, kas nodrošina elektroenerģijas ražošanu mājsaimniecības pašpatēriņam. Vēršam uzmanību, ka elektroenerģijas cena šogad sasniegusi vēsturiskus rekordus. Elektroenerģijas vairumtirdzniecības vidējā cena Eiropā saskaņā ar Eurostat datiem, salīdzinot ar 2019.gadu, kāpusi par 230%. Cenu rekordus ir sasniegušas arī emisijas kvotu cenas, vēl vairāk sadārdzinot elektroenerģija ražošanu.
Līdz ar to, ņemot vērā elektroenerģijas izmaksu straujo pieaugumu, nepieciešams pārskatīt MK noteikumu Nr. 103 noteiktos granta apmērus elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai, lai veicinātu iedzīvotāju interesi iegādāties un uzstādīt atjaunojamos energoresursus izmantojošas iekārtas enerģijas ražošanai, tādā viedā veicinot elektroenerģijas ražošanu mājsaimniecībās un mazinot iedzīvotāju atkarību no elektroenerģijas cenām un to izmaksu straujām svārstībām.
Ņemot vērā Centrālās Statistikas pārvaldes publicēto “Būvniecības izmaksu indeksi pa resursu veidiem (2015=100)” (būvniecība - pavisam) laika posmā no 2022.gada janvāra pret 2022.gada jūliju, granta apmērs saules paneļu sistēmu iegādei un uzstādīšanai tiek paaugstināts par 14,14 %.
Tomēr papildus, lai mazinātu enerģētisku nabadzību - nespēju izmantot energoapgādes komersantu sniegtos pakalpojumus, vai norēķināties par tiem tādēļ, ka maksai par šiem pakalpojumiem ir augsts īpatsvars mājsaimniecības ienākumos, granta apmēru atkarībā no ģimenē apgādībā esošo bērnu skaita nepieciešams palielināt.
Skaidrojam, ka ģimenēm ar bērniem ir mazāki ienākumi uz vienu ģimenes locekli lielāka apgādājamo skaita dēļ, savukārt izdevumi par elektroenerģiju - lielāki. Līdz ar to mājsaimniecībās ar lielāku ģimenes locekļu skaitu ir daudz vairāk finansiāli jūtamas elektroenerģijas cenu izmaiņas. Ņemot vērā iepriekš minēto, ģimenēs ar vairāk kā vienu bērnu, lai mazinātu atkarību no elektroenerģijas cenām un to izmaksu straujām svārstībām, tiek palielināts granta apmērs atkarībā no ģimenē apgādībā esošo bērnu skaita.
Attiecīgi, ja atbalsta saņēmēja apgādībā ir viens bērns vai ir iestājusies grūtniecība, vai atbalsta saņēmējs ir persona, ar kuru kopā dzīvo persona, kurai iestājusies grūtniecība, un atbalsta saņēmējs ir norādīts kā gaidāmā bērna tēvs, atkarībā no elektroenerģijas ražošanas iekārtas (invertora) iestatītās jaudas (kW) izmaksā grantu šāda apmērā:
ar jaudu līdz 0,99 kW – 799 euro;
ar jaudu no 1 līdz 1,99 kW – 1141 euro;
ar jaudu no 2 līdz 2,99 kW – 1598 euro;
ar jaudu no 3 līdz 3,99 kW – 2 055 euro;
ar jaudu no 4 līdz 4,99 kW – 2 511 euro;
ar jaudu no 5 līdz 5,99 kW – 2854 euro;
ar jaudu no 6 līdz 6,99 kW – 3196 euro;
ar jaudu no 7 līdz 7,99 kW – 3652 euro;
ar jaudu no 8 līdz 8,99 kW – 3995 euro;
ar jaudu no 9 līdz 9,99 kW – 4337 euro;
ar jaudu no 10 līdz 11,1 kW – 4566 euro.
Atbalsta saņēmējam, kura apgādībā ir divi bērni, vai atbalsta saņēmējam, kura apgādībā ir viens bērns un kurai ir iestājusies grūtniecība, atkarībā no elektroenerģijas ražošanas iekārtas (invertora) iestatītās jaudas (kW), grantu palielina par 400 euro (piemēram, ar invertora iestatīto jaudu no 10 līdz 11,1 kW tie ir 4966 euro). Atbalsta saņēmējam apgādībā ir trīs bērni, vai divi bērni un ir iestājusies grūtniecība, grants elektroenerģijas ražošanas iekārtām tiek palielināts par 800 euro (piemēram, ar invertora iestatīto jaudu no 10 līdz 11,1 kW granta apmērs ir 5366 euro). Savukārt, ja atbalsta saņēmējam apgādībā ir četri vai vairāk bērni, vai apgādībā ir trīs bērni un ir iestājusies grūtniecība, MK noteikumu Nr. 103 16.2. apakšpunktā noteiktos granta apmērus palielina par 1200 euro.
3. Skaidri definēt, ka atbalsta saņēmējs pasākumus var īstenot tikai pēc atbalsta līguma noslēgšanas ar sabiedrību "Altum"
MK noteikumu Nr. 103 8. punktā ir noteikti atbalsta saņēmējam vai atbalsta saņēmēja pilnvarotai personai sabiedrībā "Altum" sākotnēji iesniedzamie dokumenti. Pēc iesniedzamo dokumentu saraksta ir skaidri saprotams, ka tie ir dokumenti, kas raksturo ēkas esošo stāvokli vai situāciju pirms elektroenerģijas iekārtas uzstādīšanas. Savukārt MK noteikumu Nr. 103 16. punktā ir noteikts, ka pēc projekta ietvaros noteikto pasākumu īstenošanas un mērķu sasniegšanas tiek piešķirts atbalsts, papildus tam 17. un 17.1 punktā noteikti pēc pasākuma īstenošanas iesniedzamie dokumenti (dokumentus, kas apliecina, ka ēka atjaunota vai elektroenerģijas ražojošā iekārta uzstādīta). Tas nozīmē, ka atbalsta saņēmējs sākotnēji iesniedz pieteikumu tehniskās palīdzības un granta vai tikai granta saņemšanai, pēc tam noslēdz līgumu ar sabiedrību "Altum", un tikai tad uzsāk īstenot projekta ietvaros plānotās darbības. Gan sabiedrības "Altum", gan Ekonomikas ministrijas mājaslapā, gan arī semināros un vebināros ir šāda informācija ir sniegta un pēc šāda mehānisma līdz šim ir piešķirts atbalsts. Tomēr, lai neradītu MK noteikumu Nr. 103 interpretācijas iespējas, nepieciešams skaidri definēt, ka atbalsta saņēmējs MK noteikumos Nr. 103 noteiktos pasākumus (saules paneļu uzstādīšana un pieslēgšana, energoefektivitātes paaugstināšanas darbi) var īstenot pēc atbalsta līguma noslēgšanas ar sabiedrību "Altum".
4. Precizēt, ka uz atbalsta saņēmējiem, kas ievieš mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiskās iekārtas bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam, nav attiecināmas prasības situācijām, ja ir pieslēgums kopējam elektroapgādes tīklam
MK noteikumu Nr. 103 5.5.5. apakšpunkts nosaka, ka atbalstu piešķir jaunu mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai (ar pieslēgumu un bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam), lai nodrošinātu elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem un elektroenerģijas piegādi. Šī brīža MK noteikumu Nr. 103 redakcija nosaka, ka visos gadījumos (ar vai bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam) jānodrošina šādu nosacījumu izpilde:
1) tiek sasniegts primārās enerģijas patēriņa samazinājums vismaz 20 % apmērā;
2) vismaz 80 % no gadā saražotās elektroenerģijas tiek izmantota dzīvojamā mājā dzīvojošo iedzīvotāju pašpatēriņa vajadzībām;
3) pieslēgumā atļautā elektroenerģijas ražošanas jauda nepārsniedz 50 % no pieslēgumā atļautās maksimālās patēriņa slodzes, ja dzīvojamā māja ir ar pieslēgumu elektroenerģijas sistēmai.
Tomēr, ja dzīvojamā māja ir bez pieslēguma elektroapgādes tīklam, šādu prasību izpilde nav iespējama, jo nosacījumi nosaka elektroenerģijas aizstāšanu, esošā pieslēguma slodzi (šādu parametru nav, ja dzīvojamā mājā nav pieslēguma elektroapgādes tīklam).
Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus, kas nosaka, ka atbalsta saņēmējam, kas uzstādīs saules paneļu sistēmas bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam, sabiedrība "Altum" nepiemēro iepriekš noteiktos trīs nosacījumus.
Līdz ar to nepieciešams precizēt arī sabiedrībā "Altum" iesniedzamos dokumentus (piesakoties atbalstam) nepieprasot dokumentus par esošo elektroenerģijas patēriņu un informatīvu atbildi no elektroenerģijas sadales sistēmas operatora par izvēlētās mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanu esošajam elektrotīklam bez tīkla pārbūves vai izsniegtas tehniskās prasības mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai.
Papildus norādām, ka līdz šim nav saņemts projekta pieteikums, kurā plānotu uzstādīt mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu bez pieslēguma kopējam elektroapgādes tīklam - līdz ar to grozījumi neietekmēs nevienu atbalsta saņēmēju.
5. Invertora jauda
MK noteikumu Nr. 103 5.5. apakšpunktā noteikts, ka atbalstu piešķir jaunu mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģisko iekārtu iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem un elektroenerģijas piegādi. Līdz ar to grants tiek izmaksāts par to invertora jaudu, kas nodrošinās elektroenerģijas ražošanu, kā tas noteikts MK noteikumu Nr. 103 5.5. apakšpunktā. Ņemot vērā iepriekš minēto invertora iestatītai jaudai būtu jābūt vienādai ar invertora nomināla jaudu. Tomēr, ja nomināla jauda būs lielāka par invertora jaudu, atbalsts tiek piešķirts tai daļai, kas nodrošina elektroenerģijas ražošanu, t.i. atbilstoši invertora iestatītai jaudai maiņsprieguma pusē, kas pēc iekārtu uzstādīšanas tiek noteikts elektroenerģijas sistēmas operatora atļaujas kopijā elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai paralēlam darbam ar sistēmu.
Lai neradītu pārpratumus un visos MK noteikumu Nr. 103 redakcijas punktos būtu korekta un savstarpēji saistīta informācija, MK noteikumu Nr. 103 16.2. apakšpunktā nepieciešams noteikt, ka atbalstu pēc mikroģenerācijas elektroenerģijas ražošanas tehnoloģiskās iekārtas uzstādīšanas un noteikto mērķu sasniegšanas, izmaksā atbilstoši invertora iestatītai jaudai (nevis nominālai jaudai).
6. Bērns apgādībā un dzīvo kopā ar atbalsta saņēmēju
Līdz šim MK noteikumi Nr. 103 noteica, ka atbalsta saņēmējs ir persona, ar kuru kopā dzīvo un kura apgādībā ir vismaz viens bērns. Tomēr, saņemot privātpersonu pieteikumus dalība atbalsta programmā nākas saskarties ar situācijām, ka dažādu iemeslu dēļ bērns var nebūt deklarēts tur pat, kur atbalsta saņēmējs, piemēram, māte (bērns deklarēts pie vecvecākiem, radiem vai kāda cita). Lai nodrošinātu atbalsta pieejamību maksimāli lielākam ģimeņu skaitam, Noteikumu projekts paredz svītrot nosacījumu, ka bērni dzīvo kopā ar atbalsta saņēmēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- privātmāju īpašnieki
Ietekmes apraksts
Atbalsts tiks sniegts viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu māju īpašniekiem, kuru sniedz garantijas, granta, tehniskās palīdzības tehniskās dokumentācijas izstrādes veidā.
Juridiskās personas
- Būvniecības nozare (t.sk. būvniecības uzņēmumi).
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināts vietējo būvmateriālu pieprasījums.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošinātas darba vietas.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
MK noteikumos Nr. 103 papildu finansējums 400 000 euro apmērā tiks nodrošināts no Valsts energoefektivitātes fonda līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Nepieciešams steidzami veikt finansējuma pārdali atbalsta programmas nepārtrauktai īstenošanai.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta sabiedrības "Altum" esošo funkciju ietvaros, nav nepieciešams izveidot jaunas institūcijas, likvidēt esošas institūcijas vai veikt reorganizāciju.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar Noteikumu projektu tiks sekmēta viena no Nacionālā attīstības plāna mērķu izpildēm: esošais dzīvojamais fonds līdz 2050. gadam atbilstu augstiem energoefektivitātes, būvniecības, drošības un labiekārtotības standartiem.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta ietvaros tiks panākts siltumenerģijas patēriņa apkurei ietaupījums.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi