Anotācija (ex-ante)

24-TA-857: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumos Nr. 609 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumos Nr. 609 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai samazinātu 5.1.1.2.i. trešās kārtas kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu un nesadalīto finansējumu novirzītu inovāciju pārvaldības programmai un veiktu tehniskus precizējumus principa "nenodari būtisku kaitējumu piemērošanā"

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir samazināt 5.1.1.2.i. trešās kārtas kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu, lai nesadalīto finansējumu novirzītu inovāciju pārvaldības programmai, nodrošinot efektīvāku inovāciju pārvaldību Viedās specializācijas jomu (turpmāk – RIS3) dažādos attīstības posmos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra Noteikumu Nr.609 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi" ietvaros atlasīti 11 projektu iesniegumi, kur notiek līgumslēgšanas process ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Kopējais Atveseļošanas fonda finansējums 5.1.1.2.i investīcijas trešās kārtas ietvaros ir 5 248 431 euro apmērā, taču projektu iesniegumi atlasīti par kopējo summu 4 810 818 euro.
Vienlaikus ir saņemts Eiropas Komisijas skaidrojums par principa "nenodari būtisku kaitējumu" piemērošanu, kas paredz precīzāku normu interpretāciju. Attiecīgi nepieciešams veikt precizējumus Ministru kabineta 2023. gada 24. oktobra noteikumos Nr.609 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" trešās kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.609).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Projekta iesniedzēju atlase 5.1.1.2.i. investīcijas trešās kārtas ietvaros tika uzsākta 2023. gada 28. novembrī, bet līgumslēgšanas process uzsākts š.g. martā. Projektu iesniegumu atlases un līgumslēgšanas process var ilgt vairāk kā trīs mēnešus, tādēļ jaunas projektu iesniegumu atlases organizēšana nav atbalstāma. Turklāt, jaunas projektu iesniegumu atlases organizēšana rada riskus nesasniegt Atveseļošanas fonda Darbības kārtībā noteiktos rādītājus, ņemot vērā to īso īstenošanas termiņu. Papildus nepieciešams precizēt Noteikumos Nr.609 iekļautās normas attiecībā uz Eiropas Komisijas skaidrojumu par principa “nenodari būtisku kaitējumu” piemērošanu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:
1. samazināt 5.1.1.2.i. investīcijas trešās kārtas kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu, lai nesadalīto finansējumu (437 613 euro) novirzītu uz Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reforma "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.1.i. investīcijas "Pilnvērtīga inovāciju sistēmas pārvaldības modeļa izstrāde un tā nepārtraukta darbināšana" (turpmāk – inovāciju pārvaldības programma).
Kopējais Atveseļošanas fonda finansējums 5.1.1.2.i investīcijas trešās kārtas ietvaros ir 5 248 431 euro. 2024.gada 15.janvārī CFLA noslēdzās projektu iesniegumu atlase un pieteikumos saņemts pieprasījums par kopējo summu 4 810 818 euro, kas nozīmē, ka 5.1.1.2.i. investīcijas ietvaros ir atlikums 437 613 euro apmērā.
Finansējuma novirzīšana nodrošinās pilnvērtīgu inovācijas sistēmas pārvaldības modeli un tā nepārtrauktu darbināšanu, kā arī neradīs papildus administratīvo slogu jaunas projektu iesniegumu atlases organizēšanas gadījumā. Papildus pārvirzītais finansējums nodrošinās nepieciešamās ekspertīzes piesaisti, lai veicinātu zinātniskās kapacitātes paaugstināšanu un neatkarīga vērtējuma sniegšanu nepieciešamības gadījumos.
Vienlaikus atbilstoši finansējuma samazināšanai, proporcionāli tiek samazināti 5.1.1.2.i investīcijas trešās kārtas rādītāji, neuzliekot papildus slogu projekta īstenotājiem.

2. Precizēt 24.2, 24.3., 24.4., 24.5., 24.6., 24.7., 24.8. un 24.9. apakšpunktus atbilstoši Eiropas Komisijas 2023. gada 21. decembra, 2024.gada 13.marta un 2024.gada 15.marta norādījumiem. MK noteikumos norādītās prasības noteiktas saskaņā ar Atveseļošanas fonda 1. pielikuma principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu un tā ievērošanu saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojumu “Tehniskie norādījumi par principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma regulu” (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 18. februāris, Nr. C 58/1) (turpmāk - Eiropas Komisijas paziņojums Nr. 2021/C58/01) piemērošanu saskaņā ar Komisijas Regulā Nr. 2021/241 noteikto. MK noteikumos veikti labojumi atbilstošai principa "nenodari būtisku kaitējumu" piemērošanai, Atveseļošanas fonda finansējumu nepiešķirot šādām darbībām:
   - darbībām, kas saistītas ar fosilo kurināmo, līdzšinēji noteiktos ierobežojumus elektroenerģijas vai siltuma ražošanā nosakot kā izņēmumus, atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma Nr. 2021/C58/01 III pielikuma nosacījumiem;
   - darbībām, kas saistītas ar atkritumu poligoniem, atkritumu sadedzināšanas iekārtām un mehāniski bioloģiskās apstrādes iekārtām, nosakot izņēmumus darbībām, kas paredzētas iekārtām, lai palielinātu energoefektivitāti un citus ar darbībām saistītos izņēmumus;
   - darbībām, kur ilgstoša atkritumu apglabāšana var radīt kaitējumu videi;
   - darbībām, kas kaitē labam ūdensobjektu stāvoklim vai labam to ekoloģiskajam potenciālam;
   - darbībām, kas kaitē aprites ekonomikai;
   - darbībām, kas kaitē vides piesārņojuma novēršanai un kontrolei;
   - darbībām, kas kaitē bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai;
   - darbībām Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ietvaros, nosakot, ka tiek skatītas konkrēti iepriekšminētās sistēmas ietvaros siltumnīcefekta gāzu emisiju līmeņatzīmes.
Ņemot vērā, ka 24.1. apakšpunkts nav saistīts ar Padomes īstenošanas lēmumu (CID) par Atveseļošanas fonda plāna apstiprināšanu, tad, atbilstoši Eiropas Komisijas 2024.gada 13.marta norādījumiem, 24.1. apakšpunkts tiek dzēsts. 
Iepriekšminēto darbību precizēšana MK noteikumos nodrošina atbilstošas informācijas iekļaušanu principa "nenodari būtisku kaitējumu" ievērošanai.

3. Svītrot 38. punktu, ņemot vērā, ka pārvirzot finansējumu inovāciju pārvaldības programmai jaunas projektu iesniegumu atlases organizēšana nebūs nepieciešama. 

4. Precizēt sadarbības tīkla maksājumu pieprasījumu iesniegšanas termiņu, nosakot, ka tas iesniedzams ne biežāk kā reizi ceturksnī. Pēc nozares pārstāvošo uzņēmumu organizāciju paustā viedokļa maksājumu pieprasījumu iesniegšana paredzēta biežāk, tādējādi nodrošinot efektīvu projektu ieviešanu, mazinot sadarbības tīkla dalībnieku finansiālo slogu un nevienlīdzīgas iespējas.

Ņemot vēra Noteikumu Nr.609 minēto izslēgšanas nosacījumu pārbaudi, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nodrošina sadarbības tīkla pārbaudi Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, savukārt sadarbības tīkls nodrošina sadarbības tīkla dalībnieku pārbaudi Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, pieprasot informāciju izziņas veidā vai noslēdz sadarbības līgumu ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru.

MK noteikumu projekta ietvaros procedūru tehniska neatbilstība neietekmēs projektu iesniegumu vērtēšanu un līgumslēgšanu pēc būtības, tomēr Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai nepieciešams pārvērtēt, vai nepieciešami līguma grozījumi attiecībā uz principa "nenodari būtisku kaitējumu" korektu piemērošanu.  
Projektu iesniegumu atlase notika no 2023. gada 28. novembra līdz š.g. 15. janvārim, tika iesniegti 11 projekta iesniegumi. Pašlaik notiek projektu iesniegumu vērtēšana un līgumslēgšana. Lai nodrošinātu informācijas pieejamību un vienādus nosacījumus visiem projekta iesniedzējiem pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas nozares ministrija atkārtoti informēs projekta iesniedzējus par grozījumiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi