23-TA-2705: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts ir izstrādāts, lai palielinātu 9.2.2.1.pasākuma “Deinstitucionalizācija” (turpmāk – 9.2.2.1.pasākums) finansējumu par 473 381 euro, kurš tiek pārdalīts no citiem darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” Labklājības ministrijas pārziņas specifisko atbalsta mērķu pasākumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada augustā ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 3131 9.2.2.1.pasākuma finansējums tika palielināts par 2 392 552 euro, lai nebūtu jāaptur jaunu pakalpojumu piešķiršana un plānošanas reģioni varētu segt visas uzņemtās līgumsaistības ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu. Papildu pārdalītais 9.2.2.1.pasākuma finansējums tika ieplānots šādu plānošanas reģionu projektos:
- Zemgales plānošanas reģiona projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/001 "Atver sirdi Zemgalē" (1 100 000 euro);
- Vidzemes plānošanas projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/003 "Vidzeme iekļauj" ( 52 552 euro );
- Kurzemes plānošanas reģiona projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/004 "Kurzeme visiem"(240 000 euro );
- Latgales plānošanas reģiona projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/005 "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā" (1 000 000 euro).
2023. gada 9. oktobrī Labklājības ministrija saņēma informāciju, ka Kurzemes plānošanas reģions neizmantos tam piešķirto papildu finansējumu 240 000 euro apmērā, jo plānošanas reģions, atkārtoti pārskatot un pārrunājot ar pašvaldībām to iesniegtās pakalpojuma sniegšanas prognozes, secinājis, ka visu ar pašvaldībām šobrīd uzņemto saistību izpildi būs iespējams izpildīt un 2023. gada augusta papildu pārdalītais finansējums nebūs nepieciešams. Attiecīgi LM veica operatīvu plānošanas reģionu aptauju par papildu finansējuma nepieciešamību pārējos plānošanas reģionos.
[1] MK 22.08.2023. noteikumi Nr. 468 "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi""
- Zemgales plānošanas reģiona projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/001 "Atver sirdi Zemgalē" (1 100 000 euro);
- Vidzemes plānošanas projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/003 "Vidzeme iekļauj" ( 52 552 euro );
- Kurzemes plānošanas reģiona projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/004 "Kurzeme visiem"(240 000 euro );
- Latgales plānošanas reģiona projektā Nr. 9.2.2.1/15/l/005 "Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Latgales reģionā" (1 000 000 euro).
2023. gada 9. oktobrī Labklājības ministrija saņēma informāciju, ka Kurzemes plānošanas reģions neizmantos tam piešķirto papildu finansējumu 240 000 euro apmērā, jo plānošanas reģions, atkārtoti pārskatot un pārrunājot ar pašvaldībām to iesniegtās pakalpojuma sniegšanas prognozes, secinājis, ka visu ar pašvaldībām šobrīd uzņemto saistību izpildi būs iespējams izpildīt un 2023. gada augusta papildu pārdalītais finansējums nebūs nepieciešams. Attiecīgi LM veica operatīvu plānošanas reģionu aptauju par papildu finansējuma nepieciešamību pārējos plānošanas reģionos.
[1] MK 22.08.2023. noteikumi Nr. 468 "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 313 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi""
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veicot operatīvu plānošanas reģionu aptauju, 2023. gada 13. oktobrī LM saņēma informāciju, ka Rīgas un Vidzemes plānošanas reģiona projektos nav nepieciešams papildu finansējums jaunu pakalpojumu piešķiršanai vai esošo līgumsaistību ar pašvaldībām segšanai. Vienlaikus no Latgales plānošanas reģiona tika saņemta informācija, ka visu 9.2.2.1. pasākuma projektā uzņemto saistību segšanai ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām ir nepieciešami papildu 300 000 euro un, nerodot risinājumu papildu finansējuma nodrošināšanai, Latgales plānošanas reģionam būs jāaptur izmaksu kompensēšana pašvaldībām par mērķa grupas personām sniegtajiem pakalpojumiem ātrāk kā šobrīd plānots (2023. gada oktobra beigas).
Savukārt no Zemgales plānošanas reģiona tika saņemta informācija, ka šajā projektā visu šobrīd uzņemto saistību segšanai ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu visām mērķa grupas personām plānošanas reģionam vēl nepieciešams papildu finansējums 413 381 euro, lai projektā varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu līdz sākotnēji plānotajam termiņam (vismaz līdz 2023. gada oktobra beigām). Vienlaikus arī Zemgales plānošanas reģions informēja, ka, nerodot risinājumu papildu finansējuma nodrošināšanai, plānošanas reģionam būs jāaptur izmaksu kompensēšana pašvaldībām par mērķa grupas personām sniegtajiem pakalpojumiem ātrāk kā projektā plānots.
Lai gan Zemgales un Latgales plānošanas reģionu projektu finansējuma iztrūkuma segšanai ir iespējams novirzīt 9.2.2.1. pasākuma iekšējās finansējuma rezerves, t.i., Kurzemes plānošanas reģiona 9.2.2.1. pasākuma projekta ietvaros 2023.gada augustā papildus piešķirto finansējumu 240 000 euro apmērā, pēc abu plānošanas reģionu iesniegtās informācijas finansējuma apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu visu plānošanas reģionu projektos iztrūkstošo finansējumu ir 713 381 euro.
Attiecīgi šobrīd Zemgales un Latgales plānošanas reģionu kopumā 9.2.2.1. pasākuma projektos visu uzņemto līgumsaistību izpildei līdz šobrīd projektos plānotajiem pakalpojuma sniegšanas termiņiem, nepieciešams papildu finansējums 473 381 euro apmērā. Nerodot operatīvu risinājumu iztrūkstošā finansējuma pārdalei 9.2.2.1. pasākuma projektiem, Zemgales un Latgales plānošanas reģioni nevarēs turpināt kompensēt pašvaldības izdevumus par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām vismaz līdz 2023. gada oktobra beigām.
Pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana negatīvi ietekmēs ne tikai 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Savukārt no Zemgales plānošanas reģiona tika saņemta informācija, ka šajā projektā visu šobrīd uzņemto saistību segšanai ar pašvaldībām par pakalpojumu sniegšanu visām mērķa grupas personām plānošanas reģionam vēl nepieciešams papildu finansējums 413 381 euro, lai projektā varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu līdz sākotnēji plānotajam termiņam (vismaz līdz 2023. gada oktobra beigām). Vienlaikus arī Zemgales plānošanas reģions informēja, ka, nerodot risinājumu papildu finansējuma nodrošināšanai, plānošanas reģionam būs jāaptur izmaksu kompensēšana pašvaldībām par mērķa grupas personām sniegtajiem pakalpojumiem ātrāk kā projektā plānots.
Lai gan Zemgales un Latgales plānošanas reģionu projektu finansējuma iztrūkuma segšanai ir iespējams novirzīt 9.2.2.1. pasākuma iekšējās finansējuma rezerves, t.i., Kurzemes plānošanas reģiona 9.2.2.1. pasākuma projekta ietvaros 2023.gada augustā papildus piešķirto finansējumu 240 000 euro apmērā, pēc abu plānošanas reģionu iesniegtās informācijas finansējuma apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu visu plānošanas reģionu projektos iztrūkstošo finansējumu ir 713 381 euro.
Attiecīgi šobrīd Zemgales un Latgales plānošanas reģionu kopumā 9.2.2.1. pasākuma projektos visu uzņemto līgumsaistību izpildei līdz šobrīd projektos plānotajiem pakalpojuma sniegšanas termiņiem, nepieciešams papildu finansējums 473 381 euro apmērā. Nerodot operatīvu risinājumu iztrūkstošā finansējuma pārdalei 9.2.2.1. pasākuma projektiem, Zemgales un Latgales plānošanas reģioni nevarēs turpināt kompensēt pašvaldības izdevumus par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām vismaz līdz 2023. gada oktobra beigām.
Pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana negatīvi ietekmēs ne tikai 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personas, kuras nesaņems vai saņems nepietiekamā apmērā to individuālo vajadzību nodrošināšanai nepieciešamos pakalpojumus, bet arī viņu līdzcilvēkus, kuru aprūpē ir personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminēto problēmu ar finansējuma iztrūkumu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai Zemgales un Latgales plānošanas reģionā, 9.2.2.1. pasākuma ietvaros ir iespējams novirzīt iekšējās rezerves 240 000 euro (t.i., Kurzemes plānošanas reģionam iepriekš pārdalītais papildu finansējums), tādējādi daļēji tiks nosegts Latgales plānošanas reģionam iztrūkstošais finansējums. Attiecīgi visu 9.2.2.1. pasākumā uzņemto Zemgales un Latgales plānošanas reģionu saistību izpildei vēl ir nepieciešams papildu finansējums 473 381 euro apmērā (t.sk., Zemgales plānošanas reģionam – 413 381 euro un Latgales plānošanas reģionam – 60 000 euro) un šī iztrūkstošā finansējuma segšanai Labklājības ministrija ir radusi iespēju pārdalīt 9.2.2.1. pasākumam finansējuma ietaupījumus no diviem citiem LM pārziņas darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" pasākumiem:
1) 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" (turpmāk – 9.1.4.4. pasākums) 29 282 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums 24 890 euro un valsts budžeta (turpmāk– VB) finansējums – 4 392 euro, kas identificēta kā finanšu atlikuma daļa no iepriekš 2023. gada augustā2 veiktā 9.1.4.4. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma samazinājuma;
2) 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (turpmāk – 9.1.1.1. pasākums) 444 099 euro apmērā, kurā izveidojies finansējuma ietaupījums, jo mērķa grupas faktiskais pieprasījums piedāvātajiem pakalpojumiem ir zemāks kā plānots. Novērots arī salīdzinoši ar citiem pasākuma īstenošanas gadiem zemāks darba devēju pieprasījums subsidēto darba vietu izveidei, kā arī zemāks kā sākotnēji plānots darba devēju noteiktā atalgojuma apjoms subsidētajā darba vietā nodarbinātajai mērķa grupai.
Līdz ar to MK noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 473 381 euro, tai skaitā ESF finansējums 468 989 euro un VB finansējums – 4 392 euro, t.i., no 48 448 982 euro līdz 48 922 363 euro.
Attiecīgi MK noteikumu projekts paredz, ka pēc papildu finansējuma pārdales 9.2.2.1. pasākuma kopējais attiecināmais finansējums būs 48 922 363 euro, tai skaitā ESF finansējums 41 907 354 euro un valsts budžeta finansējums – 7 015 009 euro.
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1. pasākumam pārdalāmā finansējuma veido 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023. gadā projektā ir plānots kā 100 procentu ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1. pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.66 procentiem (par 0.13 procentiem).
Izmaiņas 9.2.2.1. pasākuma ESF intensitātē attieksies tikai uz tiem 9.2.2.1. pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots ir 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums, t.i., uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu projektiem. Savukārt administratīvā sloga mazināšanai un lai nebūtu jāveic iepriekš iesniegto maksājumu pieprasījumu pārrēķins, mainītā ESF intensitāte piemērojama abu šo projektu veiktajiem izdevumiem 2023. gadā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Pēc 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājuma tiek precizētas arī Latgales un Zemgales plānošanas reģionu projektu kopējā attiecināmā finansējuma kvotas:
Ņemot vērā, ka Kurzemes plānošanas reģions neizmantos tam 2023. gada augustā papildu piešķirtos 240 000 euro, Kurzemes plānošanas reģiona 9.2.2.1. pasākuma kvota tiek samazināta par 240 000 euro un ir 7 702 694,77 euro.
Pārdalot 9.2.2.1. pasākumam iztrūkstošo finansējumu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nepārtraukšanai, 9.2.2.1. pasākuma ietvaros sasniedzamie uzraudzības rādītāji netiek pārskatīti un mainīti. Papildu finansējuma pārdale veicinās jau noteikto sasniedzamo 9.2.2.1. pasākuma uzraudzības rādītāju izpildi.
Pēc papildu finansējuma pārdales tiks rosināti grozījumi Zemgales un Latgales, reģionu vienošanās par projektu īstenošanu, paredzot projektos papildu piešķirto 9.2.2.1. pasākuma finansējumu atbilstoši jaunajām 9.2.2.1. pasākuma attiecināmā finansējuma kvotām. Minētie vienošanās grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta izpratnē.
[2] MK 22.08.2023. noteikumi Nr. 467 "Grozījums MK 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi""
[3] Kopējās attiecināmās izmaksas, kas samazinātas par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem 309,23 euro apmērā
1) 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" (turpmāk – 9.1.4.4. pasākums) 29 282 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums 24 890 euro un valsts budžeta (turpmāk– VB) finansējums – 4 392 euro, kas identificēta kā finanšu atlikuma daļa no iepriekš 2023. gada augustā2 veiktā 9.1.4.4. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma samazinājuma;
2) 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (turpmāk – 9.1.1.1. pasākums) 444 099 euro apmērā, kurā izveidojies finansējuma ietaupījums, jo mērķa grupas faktiskais pieprasījums piedāvātajiem pakalpojumiem ir zemāks kā plānots. Novērots arī salīdzinoši ar citiem pasākuma īstenošanas gadiem zemāks darba devēju pieprasījums subsidēto darba vietu izveidei, kā arī zemāks kā sākotnēji plānots darba devēju noteiktā atalgojuma apjoms subsidētajā darba vietā nodarbinātajai mērķa grupai.
Līdz ar to MK noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 473 381 euro, tai skaitā ESF finansējums 468 989 euro un VB finansējums – 4 392 euro, t.i., no 48 448 982 euro līdz 48 922 363 euro.
Attiecīgi MK noteikumu projekts paredz, ka pēc papildu finansējuma pārdales 9.2.2.1. pasākuma kopējais attiecināmais finansējums būs 48 922 363 euro, tai skaitā ESF finansējums 41 907 354 euro un valsts budžeta finansējums – 7 015 009 euro.
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1. pasākumam pārdalāmā finansējuma veido 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023. gadā projektā ir plānots kā 100 procentu ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1. pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.66 procentiem (par 0.13 procentiem).
Izmaiņas 9.2.2.1. pasākuma ESF intensitātē attieksies tikai uz tiem 9.2.2.1. pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots ir 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums, t.i., uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu projektiem. Savukārt administratīvā sloga mazināšanai un lai nebūtu jāveic iepriekš iesniegto maksājumu pieprasījumu pārrēķins, mainītā ESF intensitāte piemērojama abu šo projektu veiktajiem izdevumiem 2023. gadā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Pēc 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājuma tiek precizētas arī Latgales un Zemgales plānošanas reģionu projektu kopējā attiecināmā finansējuma kvotas:
Plānošanas reģions | 9.2.2.1.pasākuma finansējuma kvota (pēc 2023.gada augusta pārdales2), EUR | Pārdale no 9.2.2.1. pasākuma rezerves, euro |
Pārdalāmais papildu finansējums, euro |
Jaunā 9.2.2.1.pasākuma finansējuma kvota, EUR |
Zemgale | 9 756 350 | - | 413 381 | 10 169 731 |
Latgale | 8 596 069 | 240 000 | 60 000 | 8 896 069 |
Kurzeme | 7 943 004 | -240 000 | 7 702 694,773 |
Ņemot vērā, ka Kurzemes plānošanas reģions neizmantos tam 2023. gada augustā papildu piešķirtos 240 000 euro, Kurzemes plānošanas reģiona 9.2.2.1. pasākuma kvota tiek samazināta par 240 000 euro un ir 7 702 694,77 euro.
Pārdalot 9.2.2.1. pasākumam iztrūkstošo finansējumu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nepārtraukšanai, 9.2.2.1. pasākuma ietvaros sasniedzamie uzraudzības rādītāji netiek pārskatīti un mainīti. Papildu finansējuma pārdale veicinās jau noteikto sasniedzamo 9.2.2.1. pasākuma uzraudzības rādītāju izpildi.
Pēc papildu finansējuma pārdales tiks rosināti grozījumi Zemgales un Latgales, reģionu vienošanās par projektu īstenošanu, paredzot projektos papildu piešķirto 9.2.2.1. pasākuma finansējumu atbilstoši jaunajām 9.2.2.1. pasākuma attiecināmā finansējuma kvotām. Minētie vienošanās grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta izpratnē.
[2] MK 22.08.2023. noteikumi Nr. 467 "Grozījums MK 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi""
[3] Kopējās attiecināmās izmaksas, kas samazinātas par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem 309,23 euro apmērā
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Daļa no 9.2.2.1. pasākuma papildu pārdalāmā finansējuma (9.1.1.1. pasākuma pārdalāmais finansējums pilnā apmērā) ir Covid-19 pandēmijas izraisīto seku mazināšanai plānotais finansējums, kurš arī 9.2.2.1. pasākuma ietvaros tiks novirzīts pandēmijas seku mazināšanai, ņemot vērā, ka pieaugošais pieprasījums pēc sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem daļēji ir skaidrojams arī ar Covid-19 pandēmijas ietekmi, proti, pandēmijas laikā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu saņemšana 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas personām bija ļoti ierobežota vai pakalpojumu saņemšana atsevišķos pandēmijas posmos nebija vispār iespējama.
Vienlaikus ar MK noteikumu projektu tiek virzīti attiecīgi grozījumi arī 9.1.1.1. pasākuma īstenošanas MK noteikumos (skat. detālāku informāciju anotācijas 4. sadaļā).
Vienlaikus ar MK noteikumu projektu tiek virzīti attiecīgi grozījumi arī 9.1.1.1. pasākuma īstenošanas MK noteikumos (skat. detālāku informāciju anotācijas 4. sadaļā).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem un bērni ar funkcionāliem traucējumiem
Ietekmes apraksts
9.2.2.1. pasākuma finansējuma palielinājums ļaus nepārtraukt un turpināt sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām (pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem) līdz sākotnēji 9.2.2.1. pasākuma projektos plānotajam pakalpojumu sniegšanas perioda noslēgumam (vismaz 2023. gada oktobris, iespēju robežās arī novembrī).
Juridiskās personas
- Labklājības ministrija kā ES fondu atbildīgā iestāde, Zemgales plānošanas reģions un Latgales plānošanas reģions kā 9.2.2.1. pasākuma finansējuma saņēmēji.
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 715 534
468 989
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
13 715 534
468 989
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
15 833 886
473 381
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
15 833 886
473 381
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 118 352
-4 392
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-2 118 352
-4 392
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-4 392
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-4 392
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 313 šobrīd 9.2.2.1. pasākuma projektiem pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 48 448 982 euro, tai skaitā ESF finansējums – 41 438 365 euro un VB finansējums – 7 010 617 euro.
Finansējums 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanai tiek plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts budžeta apakšprogrammas 63.07.00 "Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekti (2014–2020)" (turpmāk – valsts budžeta apakšprogramma) ietvaros, kurā budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma īstenošanai nepieciešamie publiskā (ESF un VB) finansējuma līdzekļi attiecīgajā gadā. Atbilstoši minētās valsts budžeta apakšprogrammas datiem, plānošanas reģionu projektu īstenošanai 2023. gadā šobrīd ir plānots finansējums 15 833 886 euro, tai skaitā ESF finansējumu 13 715 534 euro, un VB finansējumu – 2 118 352 euro.
MK noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 473 381 euro, tai skaitā ESF finansējumu par 468 9894 euro, un VB finansējumu par 4 392 euro.
Pēc MK noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.2.2.1. pasākuma projekta kopējais attiecināmais finansējums būs 48 922 363 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 41 907 354 euro, un VB finansējums – 7 015 009 euro.
Ņemot vērā šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā 2023. gadam plānoto kopējo finansējumu un plānoto 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājumu, valsts budžeta apakšprogrammā 2023. gadam tiek plānots finansējums 16 307 267 euro apmērā, tai skaitā ESF finansējumu 14 184 523 euro, un VB finansējumu – 2 122 744 euro.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 9.2.2.1. pasākuma projektiem nepieciešamo finansējumu 2023. gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1. pasākumam pārdalāmā finansējuma (444 099 euro) veido 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023. gadā 9.1.1.1. pasākuma projektā ir plānots kā 100 procentu ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1. pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.66 procentiem par (0.13 procentiem).
Paaugstinātā ESF intensitāte būs attiecināma tikai uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu 9.2.2.1. pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots pilnā vai daļējā apmērā tiek plānots 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums. Paaugstinātā intensitāte šajos projektos būs pielietojama tikai attiecībā uz maksājuma pieprasījumiem (noslēguma maksājumu), kas sadarbības iestādē tiks iesniegti pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās. Uz iepriekšējiem maksājuma pieprasījumiem intensitātes izmaiņas nav piemērojamas.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā plānošanas reģioni KP VIS varēs plānot šādas projekta kopējās attiecināmās izmaksas un ESF intensitāti:
- Zemgales plānošanas reģions (papildu ESF finansējums 413 381 euro no 9.1.1.1. pasākuma) - kopējās attiecināmās izmaksas 10 169 731 euro, t.sk., ESF finansējums 8 871 278,43 euro (87,23%) un VB finansējums 1 298 452,57 euro (12,77%);
- Latgales plānošanas reģions (papildu finansējums kopumā 300 000 euro apmērā, tai skaitā papildu finansējums 240 000 euro no Kurzemes plānošanas reģionam piešķirtā, bet projektā neuzņemtā papildu finansējuma, papildu finansējums 29 282 euro no 9.1.4.4. pasākuma un ESF finansējums 30 718 euro no 9.1.1.1. pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 8 896 069 euro, t.sk., ESF finansējums 7 657 997,20 euro (86,08%) un VB finansējums 1 238 071,80 euro (13,92%).
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās KP VIS 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumi nav jāierosina, jo finansējums tika samazināts ar VG Nr.18.
[4] Daļai no papildu finansējuma 444 099 euro apmērā finansējuma avots ir 9.1.1.1. pasākums, kura projektā 2023. gadā finansējums ir plānots 100 procentu ESF daļā. Attiecīgi arī veicot pārdales, 9.2.2.1. pasākuma finansējums šajā daļā tiek palielināts par 100 procentu ESF finansējumu.
Finansējums 9.2.2.1.pasākuma projektu īstenošanai tiek plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts budžeta apakšprogrammas 63.07.00 "Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekti (2014–2020)" (turpmāk – valsts budžeta apakšprogramma) ietvaros, kurā budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma īstenošanai nepieciešamie publiskā (ESF un VB) finansējuma līdzekļi attiecīgajā gadā. Atbilstoši minētās valsts budžeta apakšprogrammas datiem, plānošanas reģionu projektu īstenošanai 2023. gadā šobrīd ir plānots finansējums 15 833 886 euro, tai skaitā ESF finansējumu 13 715 534 euro, un VB finansējumu – 2 118 352 euro.
MK noteikumu projekts paredz palielināt 9.2.2.1. pasākuma kopējo attiecināmo finansējumu par 473 381 euro, tai skaitā ESF finansējumu par 468 9894 euro, un VB finansējumu par 4 392 euro.
Pēc MK noteikumu projekta stāšanās spēkā 9.2.2.1. pasākuma projekta kopējais attiecināmais finansējums būs 48 922 363 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 41 907 354 euro, un VB finansējums – 7 015 009 euro.
Ņemot vērā šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā 2023. gadam plānoto kopējo finansējumu un plānoto 9.2.2.1. pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma palielinājumu, valsts budžeta apakšprogrammā 2023. gadam tiek plānots finansējums 16 307 267 euro apmērā, tai skaitā ESF finansējumu 14 184 523 euro, un VB finansējumu – 2 122 744 euro.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 9.2.2.1. pasākuma projektiem nepieciešamo finansējumu 2023. gadam Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Ņemot vērā, ka daļu no 9.2.2.1. pasākumam pārdalāmā finansējuma (444 099 euro) veido 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums, kurš 2023. gadā 9.1.1.1. pasākuma projektā ir plānots kā 100 procentu ESF finansējums, tiek mainīta arī 9.2.2.1. pasākuma ESF intensitāte, kura pēc papildu finansējuma pārdales pieaugs līdz 85.66 procentiem par (0.13 procentiem).
Paaugstinātā ESF intensitāte būs attiecināma tikai uz Zemgales un Latgales plānošanas reģionu 9.2.2.1. pasākuma projektiem, kuriem kā papildu finansējuma avots pilnā vai daļējā apmērā tiek plānots 9.1.1.1. pasākuma finansējuma ietaupījums. Paaugstinātā intensitāte šajos projektos būs pielietojama tikai attiecībā uz maksājuma pieprasījumiem (noslēguma maksājumu), kas sadarbības iestādē tiks iesniegti pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās. Uz iepriekšējiem maksājuma pieprasījumiem intensitātes izmaiņas nav piemērojamas.
Pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā plānošanas reģioni KP VIS varēs plānot šādas projekta kopējās attiecināmās izmaksas un ESF intensitāti:
- Zemgales plānošanas reģions (papildu ESF finansējums 413 381 euro no 9.1.1.1. pasākuma) - kopējās attiecināmās izmaksas 10 169 731 euro, t.sk., ESF finansējums 8 871 278,43 euro (87,23%) un VB finansējums 1 298 452,57 euro (12,77%);
- Latgales plānošanas reģions (papildu finansējums kopumā 300 000 euro apmērā, tai skaitā papildu finansējums 240 000 euro no Kurzemes plānošanas reģionam piešķirtā, bet projektā neuzņemtā papildu finansējuma, papildu finansējums 29 282 euro no 9.1.4.4. pasākuma un ESF finansējums 30 718 euro no 9.1.1.1. pasākuma) – kopējās attiecināmās izmaksas 8 896 069 euro, t.sk., ESF finansējums 7 657 997,20 euro (86,08%) un VB finansējums 1 238 071,80 euro (13,92%).
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās KP VIS 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumi nav jāierosina, jo finansējums tika samazināts ar VG Nr.18.
[4] Daļai no papildu finansējuma 444 099 euro apmērā finansējuma avots ir 9.1.1.1. pasākums, kura projektā 2023. gadā finansējums ir plānots 100 procentu ESF daļā. Attiecīgi arī veicot pārdales, 9.2.2.1. pasākuma finansējums šajā daļā tiek palielināts par 100 procentu ESF finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2023. gadam plānotais finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 4.1.1. Grozījumi MK 2014.gada 23.decembra noteikumos Nr. 835 " Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi"" (23-TA-2704).
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts paredz daļēji atbrīvot 9.1.1.1.pasākumā konstatēto finansējuma ietaupījumu 444 099 euro apmērā, kas tiek pārdalīts 9.2.2.1.pasākuma finansējuma iztrūkuma segšanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaikus vai pēc tiesību akta projekta 23-TA-2704 virzības izskatīšanai MK sēdē.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka papildu finansējuma pārdale 9.2.2.1. pasākumam tiek virzīta steidzamības kārtā, sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta. Noteikumu projekts kopumā pozitīvi ietekmēs mērķa grupas personas, kuras pasākuma ietvaros saņems sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pilda sadarbības iestādes funkcijas, kas izriet no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likuma.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts veicinās personu ar invaliditāti tiesības saņemt to individuālajām vajadzībām atbilstošus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus Latgales un Zemgales plānošanas reģionā līdz 9.2.2.1.pasākuma projektos sākotnēji plānotajām pakalpojumu sniegšanas perioda beigām – vismaz līdz 2023.gada oktobra beigām.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nepārtraukšanas 9.2.2.1.pasākuma projektos pozitīvi ietekmēs personas sociālo prasmju pilnveidi, funkcionālo spēju uzlabošanos un sociālekonomisko situāciju kopumā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi