Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-3122: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 19 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt plūdu riskus lauku teritorijās" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams risināt problēmu, lai īstenotu uzsākto hidrotehniskās būves projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Realizēt plānoto pretplūdu būvju būvniecību, izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda finanšu līdzekļu līdzfinansējumu, lai samazinātu plūdu apdraudējumu Latvijas lauku teritorijās un polderu platībās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumu Nr. 19 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Samazināt plūdu riskus lauku teritorijās” īstenošanas noteikumi” (turpmāk- MK noteikumi Nr.19) 4.punktu pretplūdu būvju būvniecība ir īstenojama līdz  2022. gada 31. decembrim. Saskaņā MK noteikumu Nr.19 4.1.1. apakšpunktu līdz 2022. gada 31. decembrim sasniedzams investīciju rādītājs ir atjaunoto hidrotehnisko būvju skaits ir 29. Līdz 2022.gada 31.decembrim tiks pabeigts būvniecības process 31 hidrotehniskajā būvē un plānotie noteiktie rādītāji tiks sasniegti.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk–ERAF) līdzfinansētā projektā “Valgundes 1.vasaras polderu sūkņu stacijas pārbūve” Jelgavas novadā, Valgundes pagastā (CFLA līguma Nr.5.1.2.0/20/1/003) plānotās izmaksas ir 850540,25 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošie MK noteikumi Nr.19 neparedz iespēju veikt būvniecības darbus ilgākā termiņā nekā līdz 2022.gada 31.decembrim.
Projektā “Valgundes 1.vasaras polderu sūkņu stacijas pārbūve” īstenošanai nepieciešams laiks līdz 2023.gada 1.decembrim.
Risinājuma apraksts
2021. gada decembra vidū paaugstinoties gaisa temperatūrai Lielupē palielinājās ūdens pieplūde un upē cēlās ūdens līmenis 18.12.2021. pārsniedzot uzbūvētā pagaidu aizsargdambja virsas augstumu pēc novērojumu datiem VSIA  “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra” (turpmāk – LVĢMC) Lielupe - Kalnciems hidrometriskajā postenī par apmēram 0,1- 0,2 m. 
Latvijas būvnormatīvs LBN 224 – 15 “Meliorācijas sistēmas un hidrotehniskās būves” 1. pielikums “Aplēses  un pārbaudes  hidroloģisko lielumu ikgadējās pārsniegšanas varbūtība (%)” nereglamentē  pagaidu aizsargdambja augstumu aprēķina nosacījumus. Pagaidu aizsargdambja augstums tika projektēts un izbūvēts atbilstoši kanālam pieguļošo krastu reljefa augstumu atzīmēm. Pagaidu aizsargdambis tika noskalots ūdenim plūstot tam pāri. Valgundes 1.vasaras polderī izveidojās teritorijas applūšana un nebija iespējams ilgstoši veikt būvdarbus. Sakarā ar sadārdzinājumu, kuru rada ģeopolitiskā situācija saistībā ar karadarbību Ukrainā, kā arī pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestās sankcijas, metāla un citu resursu nepieejamību vai to izmaksu pieaugumu, kā arī avārijas situāciju objektā, kas pastiprinātu nokrišņu un tiem sekojošu plūdu rezultātā Valgundes 1. vasaras polderī izveidojās 2022. gada sākumā, poldera teritorija joprojām ir pakļauta plūdu riskiem, esošā avārijas situācija apdraud saimniecisko darbību poldera teritorijā, tādējādi radot zaudējumus lauksaimniekiem un tas apgrūtina vai padara neiespējamu izpildīt noslēgto iepirkuma līgumu par Valgundes 1. vasaras poldera sūkņu stacijas pārbūvi sākotnēji līgumā paredzētajā termiņā. Līdz ar to pastāv problēma izpildīt  būvniecības darbus Valgundes poldera projektā līgumā noteiktajā termiņā līdz 2022.gada 31.decembrim.
2022.gada 13.septembrī saņemta  Centrālā finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) vēstule, kurā izteikts priekšlikums izdarīt grozījumus MK noteikumos Nr.19, kuri paredzētu ilgāku projektu īstenošanas termiņu (pielikums).
Gadījumā, ja netiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.19, tad pastāv risks, ka projektā ieguldītās izmaksas CFLA  atzīs par neattiecināmām izmaksām un projekta izmaksas 720 300 euro būs jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Pamatojoties uz 30.08.2022. Ministru kabineta sēdē izskatīto Zemkopības ministrijas iesniegto informatīvo ziņojumu (22-TA-2238) “Par finanšu līdzekļu pārdali darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Samazināt plūdu riskus lauku teritorijās” ietvaros" un protokollēmuma (protokols Nr43 37§) 2. punktā noteikto, tiek veikti grozījumi līgumā, palielinot ERAF projekta Nr. 5.1.2.0/20/I/003 īstenošanai pārdalīto finansējumu 130 240,25 euro apmērā, sakarā ar būvizstrādājumu sadārdzinājumu un izmaiņām būvprojektā.
Atbilstoši MK noteikumu projekta 4.punktam un 26.punktam maksimālais projekta īstenošanas termiņš ir 2022.gada 31.decembris  un, lai pagarinātu projekta īstenošanas termiņu, nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr.19.
Pēc Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās tiks veikti grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu un tiem nav uzskatāmi par būtiskiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 28. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. pantam, tie neietekmēs mērķu un rādītāju sasniegšanu atbilstoši projektā izvirzītajiem nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Neveicot grozījumus MK noteikumos Nr.19 pastāv risks, ka projektā ieguldītās izmaksas CFLA  atzīs par neattiecināmām izmaksām un projekta izmaksas 850540,25 euro būs jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Neveicot nekādus grozījumus MK noteikumos Nr.19, pastāv risks, ka projektā ieguldītās izmaksas CFLA  atzīs par neattiecināmām izmaksām un projekta izmaksas 850 540,25 eiro būs atzīstamas kā tādas, kas ir finansētas no valsts budžeta un nebūs atgūstamas no valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk-ZMNĪ), ņemot vērā, ka ZMNĪ projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Grozījumi var radīt administratīvo slogu, ņemot vērā, ka grozījumi skar gan finansējuma saņēmēju- valsts SIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi", jo projekts būs jāīsteno garākā termiņā, gan arī sadarbības iestādi-Centrālo finanšu līgumu aģentūru, kurai būs jāveic noslēgtā līguma grozījumi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Šobrīd nerada ietekmi uz valsts budžeta finansējumu. Tomēr neveicot nekādus grozījumus MK noteikumos Nr.19, pastāv risks, ka projektā ieguldītās izmaksas CFLA  atzīs par neattiecināmām izmaksām un projekta izmaksas 850540,25 tūkst. euro būs atzīstamas kā tādas, kas ir finansētas no valsts budžeta un nebūs atgūstamas no ZMNĪ, ņemot vērā, ka ZMNĪ projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/ff4de78d-a45b-4f68-a059-bf9347e3cd16/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi un iebildumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi