Anotācija (ex-ante)

24-TA-388: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums "Teritorijas attīstības plānošanas likumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 27.4. apakšpunktu, kas paredz rīcības plānu pilnveidot teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādes procesu digitālajā telpā un uzlabot normatīvo regulējumu, saīsinot kopējo lēmumu pieņemšanas procesu valsts un pašvaldību iestādēs, tādējādi mazinot birokrātisko slogu, viens no paredzamajiem darbības rezultātiem ir pilnveidots normatīvais regulējums teritorijas attīstības plānošanas jomā, ar mērķi mazināt administratīvo slogu pašvaldībām dokumentu izstrādes procesā, kā arī samazināti termiņi teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei kā viens no faktoriem ieguldījumiem jaunu objektu attīstībā un būvniecībā. Par minētā plāna izpildi atbildīgā institūcija noteikta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un izpildes termiņš – 2026. gada 30. oktobris. Papildus minētajam, ar Ministru kabineta 2023. gada 9. novembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-286 izveidotajā Stratēģiskās vadības tematiskā komitejā, izskatot jautājumu “Priekšlikumi par administratīvā sloga mazināšanu nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā (vietējā līmeņa teritorijas attīstības plānošanā, zemes ierīcībā, būvniecībā, kadastrālajā uzmērīšanā, IVN, atmežošanā)”, Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL), Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses (NĪAA) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) pārstāvji izteica priekšlikumu samazināt termiņu, kurā personas par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgajai ministrijai var iesniegt iesniegumu par  pašvaldības teritorijas plānojumu vai lokālplānojumu. Arī teritorijas attīstības plānošanas sistēmas pilnveides darba grupas (turpmāk – Plānotāju darba grupa), kas apvieno plānošanas reģionu, pašvaldību, teritorijas attīstības plānošanas dokumentu (turpmāk – plānošanas dokumenti) izstrādātāju un nevalstisko organizāciju pārstāvjus, 2024. gada 8. februāra sanāksmē saņemts atbalsts minētā termiņa samazinājumam un izteikts priekšlikums apstrīdēšanas termiņu par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgajai ministrijai (turpmāk – atbildīgā ministrija) noteikt vienu mēnesi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir aizstāt divu mēnešu termiņu ar vienu mēnesi, kura laikā pēc tam, kad stājušies spēkā saistošie noteikumi, ar kuriem apstiprināts teritorijas plānojums vai lokālplānojums, persona atbildīgajai ministrijai var iesniegt iesniegumu par  teritorijas plānojumu vai lokālplānojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Likumprojekts atzīstams par steidzamu un virzāms divos lasījumos, lai iespējami ātri radītu tiesiskus apstākļus attīstības projektu ātrākai virzībai un būvniecības ieceru īstenošanai, tādējādi pozitīvi ietekmējot tautsaimniecības attīstību.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd sabiedrības iesaiste pašvaldību plānošanas dokumentu izstrādē iespējama  dažādos veidos. Proti, ieinteresētajai sabiedrībai ir nodrošināta iespēja paust savu viedokli, izteikt priekšlikumus un iebildumus  teritorijas plānojumu un lokālplānojumu izstrādes laikā, tai skaitā piedalīties to publiskajās apspriedēs. Noraidot personu izteiktos iebildumus vai priekšlikumus, pašvaldībai ir pienākums sniegt argumentētu pamatojumu.
Plānotāju darba grupā tika aktualizēts jautājums par nereti novērotu praksi, kad no vienas puses personas aktīvi izmanto iespēju savlaicīgi apstrīdēt plānošanas dokumentos ietvertos risinājumus pirms pašvaldība tos apstiprina ar saistošajiem noteikumiem, tomēr pēc to apstiprināšanas ar saistošajiem noteikumiem, proti, kad šo plānošanas dokumentu izvērtēšana notiek ministrijā, visbiežāk personas iesniedz iesniegumus atbildīgajā ministrijā plānošanas dokumentu apstrīdēšanas termiņa iztecējuma beigās, tādējādi paildzinot plānošanas dokumentu izvērtēšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nozares speciālistu ieskatā divu mēnešu termiņš, kurā personas var iesniegt atbildīgajai ministrijai iesniegumu par pašvaldības teritorijas plānojumu vai lokālplānojumu, nav samērīgs, jo īpaši ņemot vērā, ka personu iebildumi iepriekš jau vērtēti pašvaldībā un vairumā gadījumu jauni iebildumi pēc būtības netiek izvirzīti. Tādējādi tiek kavēta dažādu attīstības projektu  virzība un būvniecības ieceru savlaicīga īstenošana.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz Teritorijas attīstības plānošanas likuma 27. panta pirmajā daļā noteikto termiņu – divi mēneši –  aizstāt ar vienu mēnesi, saglabājot personām tiesības šī mēneša laikā iesniegt atbildīgai ministrijai iesniegumu par konkrēto plānošanas dokumentu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs attiecīgās pašvaldības iedzīvotājus, ja to plānotā rīcība skar pašvaldības teritoriālās plānošanas procesu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs attiecīgās pašvaldības iedzīvotājus, ja to plānotā rīcība skar pašvaldības teritoriālās plānošanas procesu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta ietekme uz uzņēmējdarbības vidi ir pozitīva, jo veicinās attīstības projektu ātrāku virzību un būvniecības ieceru īstenošanu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta ietekme uz uzņēmējdarbības vidi ir pozitīva, jo veicinās attīstības projektu ātrāku virzību un būvniecības ieceru īstenošanu.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Ārvalstu investoru padome Latvijā, Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Pašvaldību savienība, Nekustamā īpašuma attīstītāju alianse
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji tiks aicināti līdzdarboties, sniedzot viedokli par Likumprojektu tā izstrādes stadijā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts veicinās attīstības projektu ātrāku virzību un būvniecības ieceru īstenošanu.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi