24-TA-225: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu “Reģionālā politika” 3.1.2.1.i. investīcijas “Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem” pirmās kārtas “Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 582) ir nepieciešami, lai veiktu precizējumus Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2.1.i. investīcijas “Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem” (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcija) pirmās kārtas “Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi” (turpmāk – pasākums) investīcijas īstenošanas un uzraudzības kārtībā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošajā ēku sarakstā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar MK noteikumiem Nr.582 (tai skaitā pielikumā esošā ēku, kurās veic investīcijas ieguldījumus, saraksta apstiprināšanu) tika sasniegts 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma 112. atskaites punkts par valsts un pašvaldību ēku izvēli, kurās jāveic pasākumā paredzētie vides pielāgojumi. Attiecīgi ir noteiktas konkrētas 63 ēkas, kurās paredzēts veikt pasākumus vides piekļūstamības nodrošināšanai.
Krāslavas novada un Aizkraukles novada finansējuma saņēmēji savās vēstulēs Labklājības ministrijai (turpmāk - LM) (Krāslavas novada domes 23.01.2024. vēstulē Nr.3-1.1/19/ANM/114 un Aizkraukles novada 25.01.2023. vēstulē Nr.12.2/2022/RPN/24/11 (turpmāk – vēstules)) informē, ka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā: 1) ēkai Vērenes ielā 1, Aizkraukles novadā – pārtraukta labklājības nozares valsts pakalpojuma sniegšana; 2) ēkai Daugavpils ielā 8, Dagdā, Krāslavas novadā tiek mainīts pakalpojuma veids no labklājības nozares valsts pakalpojuma uz pašvaldības sniegtu sociālo pakalpojumu.
Vienlaikus minētie finansējuma saņēmēji vēstulēs sniedz priekšlikumus MK noteikumos Nr. 582 pielikumā iekļauto ēku datu precizēšanai.
Krāslavas novada un Aizkraukles novada finansējuma saņēmēji savās vēstulēs Labklājības ministrijai (turpmāk - LM) (Krāslavas novada domes 23.01.2024. vēstulē Nr.3-1.1/19/ANM/114 un Aizkraukles novada 25.01.2023. vēstulē Nr.12.2/2022/RPN/24/11 (turpmāk – vēstules)) informē, ka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā: 1) ēkai Vērenes ielā 1, Aizkraukles novadā – pārtraukta labklājības nozares valsts pakalpojuma sniegšana; 2) ēkai Daugavpils ielā 8, Dagdā, Krāslavas novadā tiek mainīts pakalpojuma veids no labklājības nozares valsts pakalpojuma uz pašvaldības sniegtu sociālo pakalpojumu.
Vienlaikus minētie finansējuma saņēmēji vēstulēs sniedz priekšlikumus MK noteikumos Nr. 582 pielikumā iekļauto ēku datu precizēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā vēstulēs minēto, t.i., ka MK noteikumu Nr. 582 pielikumā noteiktajās divās ēkās tiek mainīts pakalpojuma sniegšanas veids vai ēkā vairs netiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums, pastāv risks neizpildīt MK noteikumos Nr. 582 noteikto atskaites punktu par vides piekļūstamības nodrošināšanu 63 ēkās.
Risinājuma apraksts
3.1.2.1. investīcijas pasākumam noteiktā atskaites punkta vērtība (63 ēkas) ir jānodrošina gan visu projektu īstenošanas laiku, gan arī ēkā veikto ieguldījumu lietderīgas izmantošanas laikā. Tāpēc līdzīgi kā iepriekš, veicot MK noteikumu Nr. 582 grozījumus – MK 2023. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 361, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā norādīto ēku īpašnieki, kuru ēkās kāda iemesla dēļ nevar tikt īstenots 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākums, piedāvāja līdzvērtīgas un AF finansējuma saņemšanai atbilstošas papildu ēkas iekļaušanai MK noteikumu Nr. 582 pielikumā to ēku vietā, kas no saraksta ir svītrojamas. Ņemot vērā minēto, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā ir jāveic šādi tehniski precizējumi:
1) 1. rindas kolonnā “Labklājības nozares valsts pakalpojuma/ pašvaldības sociālā pakalpojuma sniedzējs” nepieciešams aizstāt ierakstu “Kokneses ģimenes atbalsta dienas centrs” ar ierakstu “Aizkraukles novada Sociālā dienesta attālinātais klientu apkalpošanas punkts”, kolonnā “Ēkas faktiskā adrese” precizēt ierakstu uz “Lāčplēša iela 11, Jaunjelgava, Aizkraukles novads, LV-5134”, kolonnā “Ēkas kadastra Nr.” precizēt uz “32070020388”, kolonnā “Ēkas kadastra apzīmējuma Nr.” precizēt uz “32070020388001”, kolonnā “Vides pieejamības svērtais koeficients1 vai vides pieejamības koeficients2 publiskajām ēkām” precizēt ierakstu uz “3.501”, kolonnā “Numurs sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā” dzēst ierakstu “1616”.
Papildu informācija:
lai jaunā ēka – Lāčplēša iela 11, Jaunjelgava, Aizkraukles novads, LV-5134, tiktu iekļauta MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tika izvērtēta tās atbilstība MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem:
a) ēkā tiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums. Ēkā sniegtais pakalpojums – Aizkraukles novada Sociālā dienesta attālinātais klientu apkalpošanas punkts ar Nr. 1559 ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Attiecīgi ēkā sniegtais pakalpojums ir pašvaldības sociālais pakalpojums;
b) ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs ir pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai arī valsts akciju sabiedrība ”Valsts nekustamie īpašumi” vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Šampētera nams”. Ēkas īpašumtiesības ir reģistrētas uz Aizkraukles novada pašvaldības vārda (Jaunjelgavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000198703). Attiecīgi ēkas īpašnieks ir pašvaldība;
c) ēkā 2020. gadā ir veikts vides un informācijas pieejamības pašnovērtējums (turpmāk – pašnovērtējums) un tajā iegūtais koeficients ir zemāks par “5,9”. Ja nav veikts pašnovērtējums 2020. gadā, tad jāveic pašvērtējums, izmantojot LM tīmekļa vietnē pieejamo 2022.gada pašnovērtējuma veidlapu. Aizkraukles novada vēstules pielikumā pievienots 2024. gada janvārī veikts vides pieejamības pašnovērtējums, kurā vides pieejamības koeficients ir 3.501 punkti. Attiecīgi vides pieejamības koeficients ir zemāks par “5,9” punktiem;
d) ēkā, kurā plānots veikt vides pielāgojumus, pēdējo piecu gadu laikā no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem nav finansētas un nav plānots finansēt tās pašas izmaksas (rekonstrukcijas, renovācijas vai cita veida būvdarbus) ēkas vides pieejamības nodrošināšanai (piemēram, 2014.-2020. gada plānošanas perioda ES fondu ietvaros). Aizkraukles novada vēstulē un e-pastā minēts, ka darbības nav un netiks finansētas cita finanšu avota ietvaros.
Ņemot vērā minēto, Aizkraukles novada piedāvātā jaunā ēka – Lāčplēša ielā 11, Jaunjelgavā, Aizkraukles novadā, LV-5134, atbilst MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem.
2) 20. rindas kolonnā “Labklājības nozares valsts pakalpojuma/ pašvaldības sociālā pakalpojuma sniedzējs” nepieciešams precizēt ierakstu no “Nodarbinātības valsts aģentūra” uz “Krāslavas novada pašvaldības iestādes “Sociālais dienests” attālinātais klientu apkalpošanas punkts”, papildināt kolonnu “Numurs sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā” ar ierakstu “684”.
Papildu informācija: 20. rindā minētajā adresē Daugavpils iela 8, Dagdā, Krāslavas novadā sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā 20.01.2023. ar Nr. 684 ir reģistrēts Krāslavas novada pašvaldības iestādes “Sociālais dienests” attālinātais klientu apkalpošanas punkts.
Ņemot vērā, ka ēkā tiek mainīts tikai pakalpojuma veids un tas atbilst MK noteikumu Nr. 582 noteiktajam pielāgojumu izmantošanas mērķim – vides pieejamības pielāgojumi izmantojami labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldība sociālā pakalpojuma nodrošināšanai, tad papildu kritēriji ēkas (MK noteikumu Nr. 582 pielikuma 20. rinda) atbilstības noteikšanai netika vērtēti.
Pēc minēto noteikumu Nr. 582 grozījumu spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt arī konkrēto pašvaldību vienošanās par projekta īstenošanu grozījumus. MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma mērķa, kā arī sasniedzamo rezultātu un mērķrādītāju sasniegšanai.
1) 1. rindas kolonnā “Labklājības nozares valsts pakalpojuma/ pašvaldības sociālā pakalpojuma sniedzējs” nepieciešams aizstāt ierakstu “Kokneses ģimenes atbalsta dienas centrs” ar ierakstu “Aizkraukles novada Sociālā dienesta attālinātais klientu apkalpošanas punkts”, kolonnā “Ēkas faktiskā adrese” precizēt ierakstu uz “Lāčplēša iela 11, Jaunjelgava, Aizkraukles novads, LV-5134”, kolonnā “Ēkas kadastra Nr.” precizēt uz “32070020388”, kolonnā “Ēkas kadastra apzīmējuma Nr.” precizēt uz “32070020388001”, kolonnā “Vides pieejamības svērtais koeficients1 vai vides pieejamības koeficients2 publiskajām ēkām” precizēt ierakstu uz “3.501”, kolonnā “Numurs sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā” dzēst ierakstu “1616”.
Papildu informācija:
lai jaunā ēka – Lāčplēša iela 11, Jaunjelgava, Aizkraukles novads, LV-5134, tiktu iekļauta MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tika izvērtēta tās atbilstība MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem:
a) ēkā tiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums. Ēkā sniegtais pakalpojums – Aizkraukles novada Sociālā dienesta attālinātais klientu apkalpošanas punkts ar Nr. 1559 ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Attiecīgi ēkā sniegtais pakalpojums ir pašvaldības sociālais pakalpojums;
b) ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs ir pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai arī valsts akciju sabiedrība ”Valsts nekustamie īpašumi” vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Šampētera nams”. Ēkas īpašumtiesības ir reģistrētas uz Aizkraukles novada pašvaldības vārda (Jaunjelgavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000198703). Attiecīgi ēkas īpašnieks ir pašvaldība;
c) ēkā 2020. gadā ir veikts vides un informācijas pieejamības pašnovērtējums (turpmāk – pašnovērtējums) un tajā iegūtais koeficients ir zemāks par “5,9”. Ja nav veikts pašnovērtējums 2020. gadā, tad jāveic pašvērtējums, izmantojot LM tīmekļa vietnē pieejamo 2022.gada pašnovērtējuma veidlapu. Aizkraukles novada vēstules pielikumā pievienots 2024. gada janvārī veikts vides pieejamības pašnovērtējums, kurā vides pieejamības koeficients ir 3.501 punkti. Attiecīgi vides pieejamības koeficients ir zemāks par “5,9” punktiem;
d) ēkā, kurā plānots veikt vides pielāgojumus, pēdējo piecu gadu laikā no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem nav finansētas un nav plānots finansēt tās pašas izmaksas (rekonstrukcijas, renovācijas vai cita veida būvdarbus) ēkas vides pieejamības nodrošināšanai (piemēram, 2014.-2020. gada plānošanas perioda ES fondu ietvaros). Aizkraukles novada vēstulē un e-pastā minēts, ka darbības nav un netiks finansētas cita finanšu avota ietvaros.
Ņemot vērā minēto, Aizkraukles novada piedāvātā jaunā ēka – Lāčplēša ielā 11, Jaunjelgavā, Aizkraukles novadā, LV-5134, atbilst MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem.
2) 20. rindas kolonnā “Labklājības nozares valsts pakalpojuma/ pašvaldības sociālā pakalpojuma sniedzējs” nepieciešams precizēt ierakstu no “Nodarbinātības valsts aģentūra” uz “Krāslavas novada pašvaldības iestādes “Sociālais dienests” attālinātais klientu apkalpošanas punkts”, papildināt kolonnu “Numurs sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā” ar ierakstu “684”.
Papildu informācija: 20. rindā minētajā adresē Daugavpils iela 8, Dagdā, Krāslavas novadā sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā 20.01.2023. ar Nr. 684 ir reģistrēts Krāslavas novada pašvaldības iestādes “Sociālais dienests” attālinātais klientu apkalpošanas punkts.
Ņemot vērā, ka ēkā tiek mainīts tikai pakalpojuma veids un tas atbilst MK noteikumu Nr. 582 noteiktajam pielāgojumu izmantošanas mērķim – vides pieejamības pielāgojumi izmantojami labklājības nozares valsts pakalpojuma vai pašvaldība sociālā pakalpojuma nodrošināšanai, tad papildu kritēriji ēkas (MK noteikumu Nr. 582 pielikuma 20. rinda) atbilstības noteikšanai netika vērtēti.
Pēc minēto noteikumu Nr. 582 grozījumu spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt arī konkrēto pašvaldību vienošanās par projekta īstenošanu grozījumus. MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma mērķa, kā arī sasniedzamo rezultātu un mērķrādītāju sasniegšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Pašvaldības
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ietekmē divas pašvaldības – Krāslavas novada pašvaldību un Aizkraukles novada pašvaldību, jo tām kā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmējām ir saistoši šie MK noteikumu Nr. 582 grozījumi.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tiek tehniski precizēti ēku dati, svītrota vai pievienota jauna informācija par ēku, kurā paredzēts veikt vides pielāgojumus 3.1.2.1.i investīcijas pirmās kārtas ietvaros.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tiek tehniski precizēti ēku dati, svītrota vai pievienota jauna informācija par ēku, kurā paredzēts veikt vides pielāgojumus 3.1.2.1.i investīcijas pirmās kārtas ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta, ņemot vērā, ka tehniskie grozījumi MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošajā ēku sarakstā tieši neietekmē sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmēji - Krāslavas un Aizkraukles novada pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi