Anotācija (ex-ante)

23-TA-1081: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.Prioritātes “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi projekts (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk – ES) kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam noteiktajiem mērķiem un Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktam (turpmāk - Vadības likums).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu mērķis ir uzsākt Nodrošinājuma valsts aģentūras (turpmāk - NVA) un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk - VUGD) projektu “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta”, “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” un “Drošības klašu izveide” īstenošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Eiropas Komisija (turpmāk – EK) 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto ES kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma). Programma noteic, ka, īstenojot 2.1.3 specifisko atbalsta mērķi “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām”, tiks īstenoti pasākumi, kas vērsti uz klimata pārmaiņu izraisīto seku novēršanu, pielāgošanos un reaģēšanas spēju uzlabošanu un pilnveidošanu.
Plānojot ES atbalsta virzienus klimata pārmaiņu pielāgošanas jomā, priekšdarbi efektīvas katastrofu risku pārvaldības politikas īstenošanai tika uzsākti jau 2018. gadā, ar ideju reformēt katastrofu pārvaldības sistēmu. Šim mērķim tika piesaistīts Strukturālo reformu atbalsta programmas projekts “Iekšlietu nozares iestāžu efektivitātes paaugstināšana”, kura ietvaros izvērtēšana norisinājās 3 posmos no 2018. gada līdz 2021. gadam. Tika analizēta Iekšlietu ministrijas (turpmāk - IeM) padotības iestāžu darba un sniegto pakalpojumu kvalitāte un tika sniegtas rekomendācijas, lai nodrošinātu ilgtspējīgu un konkurētspējīgu valsts pārvaldes modeļa ieviešanu iekšlietu nozarē un uzlabotu vispārējo drošības līmeni valstī un iedzīvotāju drošības sajūtu. Uz gūto rekomendāciju pamata tika uzsākts darbs pie vispārēju sniegto pakalpojumu un iekšējo procesu digitalizācijas, iestādes struktūrvienību organizācijas izvērtēšanas, efektīvas cilvēkresursu vadības nodrošināšanas, stratēģiskās plānošanas un darba izpildes vadības procesu pārskatīšanas un skaidras, darbos un risku analīzē balstītas iestādes attīstības vīzijas noteikšanas.
Kā būtiskākie risināmie jautājumi tika virzīti VUGD spēju stiprināšana un infrastruktūras attīstība un modernizācija. Ņemot vērā, ka civilā aizsardzība un katastrofu pārvaldīšana ir viens no visaptverošās valsts aizsardzības sistēmas ieviešanas pamatdarbības virzieniem, kas veido visaptverošās valsts aizsardzības ietvaru, VUGD infrastruktūras uzlabošana veicinās visas valsts noturīgumu krīzes situācijās un stiprinās spēju pārvaldīt un pārvarēt katastrofas un citus apdraudējumus. Līdz ar to, MK 2020. gada 26. augustā apstiprinātajā Valsts civilās aizsardzības plānā ir paredzēts būvēt, atjaunot un rekonstruēt esošo VUGD struktūrvienību tīklu, tostarp ņemot vērā ilgtspējīgas un zaļas attīstības principus. Rezultātā tika identificēti vairāki nozīmīgi infrastruktūras objekti, kuru finansēšanai būtu piesaistāmi ES līdzekļi. Kā viens prioritāriem projektiem tika izcelts Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas (turpmāk – UCAK) apmācību kompleksa izveide. Lai nodrošinātu pārdomātu un efektīvu pieeju VUGD spēju uzlabošanai, 2021. gadā tika īstenots EK Civilās aizsardzības finanšu instrumenta projekts “Priekšizpēte par labākās prakses veicināšanu un kapacitātes palielināšanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā” ECHO/SUB/2020/TRACK1/831688 (turpmāk - UCAK pētījums). Tā ietvaros tika veikts pētījums par UCAK apmācību kompleksa izveidi Krustpils ielā 10, Rīgā un Jāņavārtu ielā 20, Rīgā. Rezultātā tika izvērtēta starptautiskā pieredze, izstrādātas rekomendācijas koledžas telpu ergonomiskam, energoefektīvam un racionālam izvietojumam, izveidotas UCAK apmācību kompleksa un tam piegulošās teritorijas 3D skices atbilstoši būvniecību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Vēl viens objekts, kuram ir liela nozīme VUGD spēju stiprināšanai ir jauna ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa izveide (turpmāk – ULRBK). 2021. gadā priekšizpētes projekta “Priekšizpēte par labākās prakses veicināšanu un kapacitātes palielināšanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā” (turpmāk - ULRBK pētījums) ietvaros tika veikts pētījums par ULRBK izvērtējumu un iespējām tehnikas un remonta bāzes attīstībai, kā rezultātā ir izveidotas 3D skices un sagatavota iepirkuma specifikācija būvprojekta izstrādei.
Savukārt ar mērķi pilnveidot sabiedrības izglītošanas iespējas, 2021.gadā EK Civilās aizsardzības finanšu instrumenta projekta ietvaros tika realizēts pētījums “Pārvietojamu un stacionāru drošības klašu prevencijas pasākumiem ieviešanas iespēju izpēte un tehniskās specifikācijas sagatavošana risinājumu izstrādei” (turpmāk - Drošības klašu pētījums). Tā rezultātā, balstoties uz ārvalstu dienestu pieredzi un pasaules piemēriem, izstrādāti priekšlikumi stacionāras un pārvietojamu drošības klašu izveidošanas risinājumiem, paredzot piecas stacionāras drošības klases izveidošanu katrā reģionā un Latvijas Ugunsdzēsības muzejā Rīgā un piecu pārvietojamu drošības klašu attīstību, katrā reģionā un Rīgā, prevencijas darbam ar sabiedrību.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

VUGD kontekstā infrastruktūras izbūve un uzlabošana ir īpaši aktuāla, jo šobrīd tā ir neefektīva, novecojusi un sadrumstalota. Vienlaikus VUGD ir tā iestāde, kas, saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 10. pantu ir atbildīga par visas civilās aizsardzības sistēmas vadīšanu, koordinēšanu un kontroli. Tāpat VUGD kompetencē ir Civilās aizsardzības plāna izstrāde, kas paredz galveno risku apraksta iekļaušanu, katastrofu novēršanas, sagatavotības un reaģēšanas pasākumu aprakstu, kā arī katastrofu riska novērtēšanas rekomendāciju izstrādi.
Līdz ar to, katastrofu riska pārvaldības sistēma un visa civilās aizsardzības sistēma ir tiešā veidā atkarīga no VUGD profesionalitātes un kapacitātes. 

Risinājuma apraksts

Lai nodrošinātu "Eiropas Savienības kohēzijas programmas 2021. - 2027. gada, 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām"  2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās kārtas (turpmāk - trešā kārta) projektu īstenošanu, MK noteikumu projekts atbilstoši Vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktā noteiktajam, paredz noteikt specifiskā atbalsta mērķi, pieejamo finansējumu, prasības projekta iesniedzējam, prasības projekta sadarbības partnerim, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kārtību, kādā īsteno programmā norādīto ES fonda specifiskā atbalsta mērķi, kā arī vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. MK noteikumu projekts paredz: 

I nodaļa: Vispārīgie jautājumi

Projektu mērķi


Projekta “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” mērķis ir uzbūvēt UCAK kompleksa 1. kārtu, kas paredz jaunas ēkas būvniecību Krustpils ielā 10, Rīgā un nodrošināt efektīvu, modernu un starptautiskajā pieredzē balstītu teorētisko un praktisko nodarbību apmācību procesu. Jaunajā piecstāvu pamatēkā tiks iekļautas apmācībām un administrācijai nepieciešamās telpas, tai skaitā, ēdnīca un konferenču zāle. Ēkā atradīsies šādas telpas:
1. stāvā - apmācībām nepieciešamās telpas un atsevišķas tehniskās telpas;
2. stāvā - apmācībām nepieciešamās auditorijas un laboratoriju ar tās palīgtelpu;
3. stāvā - apmācībām nepieciešamās auditorijas ar datoriem, bibliotēka un lasītava, kā arī mazā sēžu zāle;
4. stāvā - koledžas administrācijas telpas, kā arī lielā konferenču zāle;
5. stāvā - tehniskās telpas. 
Projekta “Ugunsdzēsības loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” mērķis ir uzbūvēt ēku, kur tiks veikta VUGD transportlīdzekļu apkope un remonts. Tas būtiski samazinās VUGD tehnikas dīkstāvi un remontu izmaksas. Papildus tam, projekta ietvaros plānots atjaunot Rīgas reģiona pārvaldes 8. daļas ugunsdzēsības depo un divas Iepirkumu nodrošinājuma pārvaldes noliktavas. Tiks uzbūvēta arī viena auto nojume.
Projekta “Drošības klašu izveide” mērķis ir prevencijas un sabiedrības izglītošana, jo stacionārajā klasē būs iespējams apgūt vairākus jaunus mācību moduļus par kādu konkrētu ugunsdrošības vai civilās aizsardzības tēmu, piemēram, vienā modulī varēs iegūt zināšanas par ugunsbīstamību mājās, elektrodrošību, dūmu detektoru nozīmi, 112 izsaukšanu, cits modulis savukārt skars tādas tēmas kā ugunsdrošība mežā, kūlas ugunsgrēki, dabas katastrofas, trauksmes sirēnu nozīme un ārkārtas gadījumu soma. Stacionāru drošības klašu izvietošana paredzēta katrā reģionā, paredzot vienas stacionāras drošības klases izveidošanu katrā reģionā un Rīgā, kopā piecas. Ar to palīdzību galvenokārt tiks realizēta primāro mērķa grupu (bērni un skolu jaunieši) izglītošana un praktiskas apmācības ugunsdrošības un civilās aizsardzības jautājumos, rīkojot VUGD plānveida (ikdienas) prevencijas pasākumus. Pārvietojamo drošības klašu vajadzībām plānots pārveidot piecus transportlīdzekļus. Iecerēta ir M1 klases ar līdz 3500 t pilnas masas vieglo transportlīdzekļu pārbūve par N1 kravas transporta furgonu ar līdz 3500 t pilnu masu. Transportlīdzeklis tiks pārbūvēts drošības klašu prevencijas darbam atbilstoši meta konkursa uzvarētāja iecerei, ņemot vērā, ka transportlīdzeklis paredzēts prevencijas pasākumu īstenošanai ārpus telpām. Ar tā palīdzību VUGD nodarbinātie pasākuma norises vietā pilnībā var nodrošināt tehniskās un tehnoloģiskās vajadzības.
Transportlīdzekļus paredzēts aprīkot ar tēmu komplektiem (kastes/koferi/somas), kas paredzēti katras tēmas vizualizācijai un labākai apguvei. Aprīkojums tiks iegādāts atbilstoši meta konkursa uzvarētāja izstrādātai iecerei. Tajā var ietilpt, piemēram, glābšanas veste, ugunsdzēsības aizsargtērps ar manekenu, šļūtene, stobrs, lielformāta vai digitālas spēles, video un citi uzskates materiāli, mini sadūmojuma simulators ar dūmu detektoru. Tāpat iespējams papildaprīkojums, kas nepieciešams pasākuma nodrošināšanai, piemēram, saliekami galdi, krēsli, elektrības ģenerators, telts, izvelkama nojume, televizors un skaņa (kuru var piestiprināt arī ārā), Wi-fi, ģenerators, kontakti, iekštelpu un āra apgaismojums. 


Pasākuma trešās kārtas mērķa grupa ir Latvijas pašvaldības, iedzīvotāji, IeM, VUGD, NVA. Mērķa grupa noteikta atbilstoši Programmā norādītajam un atspoguļo tās iestādes un sabiedrības daļu, ko ietekmēs minēto projektu ieviešana. 

Pasākuma trešās kārtas iesniegumu atlases veids un kārtība

Trešo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projekta iesniedzējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu un vadību, kā arī projekta rezultātu un mērķu sasniegšanu. Sadarbības iestāde veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikumu.
Trešās kārtas ietvaros tiek iesniegti trīs projekta iesniegumi.


Atbildības sadalījums

Atbildīgās iestādes funkcijas pilda IeM. 

Pasākuma trešās kārtas ietvaros sasniedzamie rezultāta un iznākuma rādītāju vērtības

Pasākuma trešās kārtas iznākuma rādītāja sasniedzamā vērtība noteikta atbilstoši Programmā iekļautajai vērtībai, tā paredz, ka investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām līdz 2029.gada 31.decembrim sasniedz 51 258 053 euro, savukārt starpposma vērtība 2024. gadā sasniegs 618 179 euro. Aprēķins balstīts uz aktuālām būvniecības un pārbūves izmaksām, kā arī tika ņemta vērā attiecīgos pētījumos iekļautā informācija, kas satur gan tehniskās prasības UCAK un ULRBK ēku projektēšanai un būvniecībai un Drošības klašu ierīkošanai un aprīkošanai. 
Pasākuma trešās kārtas rezultāta rādītājs noteikts nacionālā līmenī un tas paredz, ka līdz 2029. gada 31. decembrim 2 ēkas un 1 auto nojume tiks nodotas ekspluatācijā. Rādītājs tiek uzskatīts par sasniegtu, kad UCAK kompleksa administratīvā ēka, ULRBK ēka, 1 auto nojume, 2 noliktavas un depo tiks nodots ekspluatācijā. Papildus tam tiek plānots, ka visos piecos Latvijas reģionos tiks izveidotas Drošības klases šādās adresēs: Dobeles iela 16, Jelgava, Ganību iela 63/67, Liepāja, Tērbatas iela 9, Valmiera, Piekrastes iela 23, Daugavpils, Hanzas iela 5, Rīga. Rādītājs uzskatāms par sasniegtu, kad būvdarbu veicēji un META izstrādātāji un realizētāji ir izpildījuši visas līgumā noteiktās saistības, tas ir,  kad būs parakstīti visi pieņemšanas-nodošanas akti. Rezultāta rādītājs balstīts uz trešās kārtas projektu mērķiem. Informāciju par nacionālo rādītāju sasniegšanu ir plānots uzkrāt Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, līdz ar to Sadarbības iestāde neveic datu pārbaudes.


Projektam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums
 
Pasākuma trešajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums sastāda 51 258 053 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 43 569 346 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 7 688 708 euro. Trešās kārtas ietvaros ir paredzēts elastības finansējums, kas sastāda 2 106 220 euro.

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr.2021/1060) 112. panta 3.punkta a) apakšpunktu, procentu līdzfinansējuma likmes ir šādas: valsts budžeta atbalsta intensitāte – 15 procenti un Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte – 85 procenti.

II nodaļa: Prasības projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem

Trešās kārtas ietvaros projektu “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa izveide” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” iesniedzējs ir NVA, kas pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. VUGD ir sadarbības partneris. Savukārt projekta “Drošības klašu izveide” iesniedzējs ir VUGD, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. NVA ir sadarbības partneris.


Finansējuma saņēmēja pienākumi un tiesības ir aprakstīti Vadības likuma 18. pantā, savukārt sadarbības partnera pienākumi un tiesības tiek aprakstīti sadarbības līgumā, kas tiek parakstīts starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri.
VUGD, kā sadarbības partnera galvenie pienākumi ir konsultēt un noteikt UCAK ēku kompleksa un ULRBK gala lietotāja prasības. 

NVA, kā sadarbības partnera pienākumi ir nodrošināt telpu pielāgošanai nepieciešamo projektēšanas, būvdarbu un būvuzraudzības iepirkumu veikšanu un šādu darbu izpildes vadību un norēķinu veikšanu nolīgtajiem darbu izpildītājiem. 

Sadarbības partneris projekta realizēšanā iesaistās, piesaistot kompetentos cilvēkresursus. Finansējuma saņēmējs iesaistās ar cilvēkresursiem un finansējumu, ja nepieciešams. 

III nodaļa: Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

Noteikumu projekts nosaka atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas. Projekta ietvaros atbalstāmās darbības tika identificētas UCAK, ULRBK un Drošības klašu pētījumos par attiecīgo infrastruktūras objektu būvniecību un telpu ierīkošanu.
Tāpat projektu ietvaros tiek plānota arī saistītās infrastruktūras izveide, piemēram,  tehniskā un sociālā infrastruktūra, kas saistīta ar konkrēto ēku un tās mērķu un darbības nodrošināšanai papildus nepieciešamo, tas ir, transportlīdzekļu stāvvietas, elektromobiļu uzlādes stacijas, labiekārtojuma elementi, sporta aktivitāšu zona un atpūtas zona, apstādījumi, gājēju celiņi, iebrauktuves, vārtiņi, paceļamās barjeras, braucamās daļas seguma izveide un marķēšana, apgaismojums, velonovietnes, teritorijas norādes, ceļazīmes, karogu masti, atkritumu urnas, teritorijas norobežojums, ārējo inženiertīklu apkalpes vietas.
Projektu “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa izveide” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” ieviešanai tiks piesaistīti arī inženierkonsultanti, kas sniegs atbalstu NVA štata darbiniekiem projektu tehniskās specifikācijas izstrādē, projektu līgumu sagatavošanā, uzturēs vienoto datu vidi, pārbaudīs būvnieka izpildes un nodrošinās būvuzraudzību.

Projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, lai nodrošinātu projekta īstenošanu un pilnvērtīgu ieviešanu.
MK noteikumu projektā paredzēts, ka projektu īstenošanas ietvaros tiks piemērots Publisko iepirkumu likums, kā arī atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
MK noteikumi paredz atbildību finansējuma saņēmējam nodrošināt, ka plānotās izmaksas netiek segtas no citiem līdzekļiem, kā to paredz Programma. Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināms finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektam neveidojas dubultā finansējuma risks kontekstā ar pievienotās vērtības nodokļa attiecināšanu.

Projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.

Administratīvā sloga mazināšanai projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla izmaksu likme 1 % apmērā no noteikumu projekta 17. un 18. punktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu.

Personāla likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem:
1. tas ir taisnīgs – personāla izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienoti visu projektu ietvaros;
2. tas ir objektīvs – personāla likmes apmērs ir aprēķināts, pamatojoties uz atalgojuma līmeni pa mēnešalgu grupām valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem, IeM aktuālo atalgojuma politiku un atbilstoši IeM veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projektu tiešās attiecināmās izmaksas;
3. tas ir pārbaudāms – personāla likmes aprēķins ir pamatots ar IeM veiktajiem aprēķiniem;
4. tas ir iepriekš noteikts – personāla likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojama atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām pēc to spēkā stāšanās brīža. 

Ņemot vērā noteikumu projektos noteiktos izmaksu attiecināmības nosacījumus un projektu kopējo finansējumu, projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksām (darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) pieejamais finansējums sasniedz 576 887 euro visiem trešās kārtas projektiem.
Kvalitatīvai projektu ieviešanai būtu nepieciešami trīs grāmatveži (17 IV amatu saime, 9. mēnešalgas grupa), četri juristi (24. III amatu saime, 11. mēnešalgas grupa), divi finansisti (15.1. II amatu saime 8. mēnešalgas grupa) un projektu vadītāji (5 x 39.1. II A amatu saime, 9. mēnešalgas grupa; 3 x 39.1., IVA amatu saime, 11. mēnešalgas grupa), četri projekta speciālisti būvniecības jomā (2 x 39.1., IVB amatu saime, 11. mēnešalgas grupa; 2 x 39.1., IIA amatu saime, 9. mēnešalgas grupa), četri projekta iepirkumu speciālisti (2., V amatu saime, 10. mēnešalgas grupa) un divi projekta koordinatori (36., II amatu saime, 8. mēnešalgas grupa). Algu likmes noteiktas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku likumā noteikto mēnešalgu grupu skalas viduspunktu. 
Projekta vadības personāla izmaksas, kuras projektā plāno, piemērojot vienoto izmaksu likmi, ir skaidri nodalāmas no būvniecības un ar to saistītām citām projektu izmaksām un nepastāv minēto izmaksu pārklāšanās. Papildus tam, katram darbiniekam ir amata apraksts, kas nodrošina detalizētu aprakstu par funkciju un izmaksu nošķiršanu no likmē ietvertā personāla un tam paredzētajām izmaksām un pārējām darbībām un izmaksām. Ārpakalpojuma inženierkonsultantu grupa sniegs atbalstu NVA personālam, piemēram, tehniskās specifikācijas izstrādē, projektu līgumu sagatavošanā, vienotās datu vides uzturēšanā, piedalīsies būvuzraudzības nodrošināšanā.
Personāla izmaksas ir paredzētas NVA darbiniekiem visos projektos. VUGD personāla izmaksas tiek segtas VUGD budžeta ietvaros.
MK noteikumu izstrādes laikā tika izvērtēta iespēja piemērot vienkāršoto izmaksu pieeju arī citām aktivitātēm, taču ņemot vērā izmaksu dažādo struktūru un vēsturisko datu trūkumu, atbalstāmo darbību komplekso struktūru, tika pieņemts lēmums MK noteikumu projektā neiekļaut vienkāršoto izmaksu piemērošanu citām attiecināmo izmaksu pozīcijām. Vienlaikus uzkrājot projektu datus, tiks atkārtoti vērtēta iespēja piemērot vienkāršoto izmaksu pieeju.

Izmaksu attiecināmības termiņš ir no 2024. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. decembrim.
IeM ir pieteikusi grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas Programmā 2021.–2027.gadam, precizējot iznākuma rādītāju un tā sasniedzamo starpposma vērtību, ņemot vērā, ka sākotnēji tika plānots, ka ievērojama daļa piešķirtā projekta finansējuma tiks novirzīti projekta kārtām, kas attiektos uz transporta iegādi, tomēr vēlāk pieņemtais lēmums noteica, ka finanšu līdzekļi tiks novirzīti trešajai projektu kārtai, un  projekti, kas ietver būvniecības procesus, pēc būtības ir saistīti ar ilgāku laika grafiku, līdz ar to ir nepieciešamas ierosinātās izmaiņas. Ja Programmas grozījumu oficiālās saskaņošanas laikā tiks saņemti Eiropas Komisijas apsvērumi par konkrēto grozījumu priekšlikumu, MK sēdes protokollēmuma projekts paredz rīcību Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izstrādāt atbilstošu risinājumu.

IV nodaļa: Projektu īstenošanas nosacījumi

MK noteikumu projektā noteikti pasākuma trešās kārtas īstenošanas nosacījumi, tostarp projektu īstenošanas termiņš, informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanas nosacījumi. 
Projektos plānotās investīcijas tiek īstenotas nekustamajos īpašumos, kuru īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā vai uz ilgtermiņa nomas līguma pamata tie ir nodoti finansējuma saņēmēja lietošanā, proti,  projektā “Drošības klašu izveide” drošības klasi plānots izbūvēt Hanzas ielā 5, Rīgā. Šī ēka pieder Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, ar kuru NVA ir noslēdzis ilgtermiņa nomas līgumu. VUGD darbības nodrošināšanai 1999.gada 26.oktobrī tika noslēgts nekustamā īpašuma, Hanzas ielā 5, Rīgā, nomas līgums Nr.1.12.-6-99-328, minētais nomas līgums ir spēkā līdz 2023.gada 26.oktobrim un attiecīgi tiks slēgts jauns nekustamā īpašuma nomas līgums uz 12 gadiem. Ilgtermiņa nomas līgums par objekta (telpu) Hanzas ielā 5, Rīgā, lietošanu tiks ierakstīts zemesgrāmatā. Nomas līguma nostiprināšana zemesgrāmatā tiks īstenota līdz pirmajam maksājuma pieprasījumam. Saskaņā ar  2012.gada 11.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 839 “Nodrošinājuma valsts aģentūras nolikums” 3.1. un 3.2. apakšpunktu, NVA organizē būvju būvniecību, kā arī apsaimnieko un pārvalda IeM un tās padotības iestāžu īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu."
Īpašuma tiesības uz transportlīdzekļiem, kuri tiks pārbūvēti un aprīkoti Drošības klašu vajadzībām, pieder VUGD.
MK noteikumu projektā paredzēts, ka projektu īstenošanas ietvaros tiks piemērots Publisko iepirkumu likums, kā arī atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums). Finansējuma saņēmēja pienākums ir izvērtēt sociāli atbildīga publiskā iepirkuma un inovatīva publiskā iepirkuma piemērošanu iespēju robežās projektu īstenošanas laikā, nodrošināt, ka pasākuma ietvaros plānotās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.

Ieguldījumi plānoti saskaņā ar Jauno Eiropas Bauhaus iniciatīvu, kas ir vides, ekonomikas un kultūras iniciatīva un savieno dizainu, ilgtspējību, pieejamību un investīcijas, un vērsta lai sasniegtu Eiropas zaļā kursa mērķus.

Projekta iesniedzēja pienākums ir aizpildīt Centrālās finanšu un līgumu aģentūras tīmekļa vietnē pieejamo publisko iepirkumu dokumentācijas atbilstības pārbaudes lapu, kā arī iepirkuma norises atbilstības pārbaudes lapu (ja uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi ir pieņemts lēmums par iepirkuma rezultātiem), un kā informatīvus dokumentus iesniegt tās sadarbības iestādē kopā ar projekta iesniegumu.
Projektiem “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” un “Ugunsdzēsības loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” ir sagatavots projektēšanas uzdevums par būvniecības ieceres dokumentu sagatavošanu vai iesniegta būvvaldes izziņa, kas apliecina, ka iepriekš minētie dokumenti nav nepieciešami. Visiem projektiem ir iesniegta indikatīva būvdarbu izmaksu aplēse (tāme).
Saskaņā ar vadlīniju horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)" 1.pielikumu, projektiem ir netieša ietekme uz minēto horizontālo principu. Tas nozīmē, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums uzkrāt datus par vienu horizontālā principa rādītāju “Objektu skaits, kuros ERAF/KF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība”. Ņemto vērā, ka pasākuma trešās kārtas ietvaros ir paredzēta jaunu ēku būvniecība, tiem ir tieša ietekme uz horizontāliem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. Klimatdrošināšanas ietvaros finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par darbībām, kas paredz klimata pārmaiņu mazināšanu, siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu vai oglekļa dioksīda piesaisti. Saskaņā ar Programmā norādīto, jaunu civilās aizsardzības ēku būvniecības gadījumā tiks nodrošināta gandrīz nulles enerģijas patēriņa principa ievērošana, kas saskan ar principa “Energoefektivitāte pirmajā vietā” prasību uzkrāt datus par aktivitātēm, kuru mērķis ir samazināt enerģijas patēriņu. Pasākuma "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējums liecina, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums projektu ietvaros nodrošināt tādu darbību īstenošanu, kas veicinās pielāgošanos klimata pārmaiņām. Vienlaikus īstenojamie pasākumi neizraisīs negatīvu ietekmi uz pašreizējā klimata un gaidāmā nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz pašu pasākumu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, kā arī neradīs negatīvu ietekmi uz pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķu sasniegšanu, jo pasākumu ietvaros ir paredzēts ņemt vērā klimata pārmaiņu radītos potenciālos riskus. 

2.1.3.3. pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtā finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri īstenos projektus, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu. Projektu ietvaros tiks nodrošināta valsts funkciju īstenošana, tāpat aktivitātes ir paredzētas investīcijām tikai pašu dienestu resursos un darbībā. Līdz ar to,  īstenojamie projekti nekvalificējas komercdarbības atbalstam. 
2.1.3.3. pasākuma ietvaros NVA noteiktie pienākumi tiek īstenoti saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumiem Nr. 839 "Nodrošinājuma valsts aģentūras nolikums". VUGD noteiktie pienākumi tiek īstenoti saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 27. aprīļa noteikumiem Nr. 398 "Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta nolikums". 

Projektu nozīme un pienesums Latvijas kopējai izaugsmei un tautsaimniecības attīstībai

Latvijas Nacionālajā attīstības plānā ir noteikta prioritāte “Kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība”. Stiprinot VUGD spējas, kas, atbilstoši 2010. gada 27. aprīļa Ministru kabineta noteikumiem Nr. 398 “Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta nolikums” dienests īsteno valsts politiku ugunsdrošības, ugunsdzēsības, civilās aizsardzības un vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura "112" darbības jomā. Tas ietver dažādu pasākumu kopumu, lai nodrošinātu cilvēku, vides un īpašuma drošību, kā arī īstenotu atbilstošu rīcību katastrofas un katastrofas draudu gadījumā, kas ir būtiski Latvijas noturīgai un ilgtspējīgai attīstībai un vides konkurētspējai.

Atbilstoši 2020. gada 4. marta Ministru kabineta rīkojumam Nr. 95 “Par nozaru politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gada plānošanas periodam” šim plānošanas periodam vides politikas pamatnostādnes mērķis ir samazināt riskus (klimata pārmaiņu, piesārņojuma, katastrofu) cilvēku dzīves videi, veselībai un labklājībai, samazināt piesārņojumu vidē (ūdenī, gaisā, augsnē, dabā), nodrošinot labu vides stāvokli un dabas kapitāla saglabāšanu, nodrošināt ilgtspējīgu resursu patēriņu, nodrošināt ar citiem sektoriem saskaņotu vides rīcībpolitiku un vides pamatprincipu iekļaušanu sektoru politikās. VUGD ne vien tiešā veidā ar savām darbībām veic klimata pārmaiņu, piesārņojuma un katastrofu risku mazināšanu, bet arī savā attīstībā paredz virkni aktivitāšu, kas ilgtermiņā veicinās šo minēto risku un ietekmes mazināšanos dienesta ietvaros, tostarp arī ERAF trešās kārtas projektu ietvaros.
UCAK kompleksa attīstība veicinās personāla piesaisti VUGD, jo UCAK galvenais pienākums ir sagatavot kvalificētus ugunsdzēsības, ugunsdrošības un civilās aizsardzības speciālistus. UCAK kompleksa attīstības ietvaros tiks radīta atbilstoša studiju vide ar motivētu, kvalificētu personālu un ar augsta līmeņa materiāli tehnisko bāzi. Šobrīd ar esošajiem personāla resursiem nevar nodrošināt glābšanas spējas visās teritoriālajās struktūrvienībās. 2023. gada oktobrī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā vakantas bija 347 no 3035 jeb 11,4 % no amatpersonu amata vietām. Šogad vidējais vakanto amata vietu skaits ir 10,7%. Papildus, 4-6% no amatpersonām vienlaicīgi atrodas cita veida attaisnotā prombūtnē – darbnespēja, bērnu kopšanas atvaļinājums, paternitātes atvaļinājums, apmācība utt. Tas veido nopietnu apdraudējumu savlaicīgai reaģēšanai uz notikumiem un kvalitatīvai palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem.
Pašreiz esošā tehnikas remontu bāze ir novecojusi, un, neinvestējot tās modernizācijā, remontu un apkopju skaits tuvāko 10 gadu laikā varētu pieaugt par 40%. Esošie remontu telpu darba apstākļi ir neatbilstoši, un transportlīdzekļu gabarītu dēļ remontdarbus nav iespējams veikt iekštelpās, kas sliktu laikapstākļu dēļ paildzina remontu laiku un rada dīkstāvi. Ņemot vērā arī Eiropas zaļo kursu, nepieciešams sagatavoties elektrotransportlīdzekļu apkalpošanai un integrēt tās VUGD ikdienā.
Tāpat, lai nozaru politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gada plānošanas periodam minētos riskus mazinātu, veicams plašs, pastāvīgs sabiedrības izglītošanas darbs. VUGD plāno būtiski uzlabot prevencijas pasākumus, kas ietvertu  gan stacionāro, gan pārvietojamo drošības klašu izveidi visos Latvijas reģionos un Rīgā. Paredzams, ka ar šo aktivitāti tiktu piesaistītas jaunas, radošas idejas un ieviesti tehniski risinājumi, kas būtiski cels VUGD kapacitāti izglītot un informēt sabiedrību, lai palīdzētu veidot veselībai un labklājībai drošu cilvēku dzīves vidi.

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām”  2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtā plānotajiem projektiem būs pozitīva ietekme uz VUGD kapacitāti un reaģētspēju. Projekti palīdzēs padarīt VUGD kā konkurētspējīgāku un pievilcīgāku darba vietu, uzlabos reaģētspējas, nodrošinot tehniskās kapacitātes saglabāšanu, radīs piemērotu vidi nākamo un esošo VUGD darbinieku apmācībai, kā arī radīs priekšnosacījumus plašām un visus Latvijas reģionus aptverošām civilās aizsardzības apmācībām, nodrošinot tehniskās iespējas un kapacitāti prevencijas pasākumu īstenošanai. Visi plānotie pasākumi kalpo 2021-2027.gada plānošanas perioda vides politikas pamatnostādnē esošo mērķa sasniegšanai.


Lai nodrošinātu sabiedrības pārstāvju iesaisti šī tiesību akta izstrādē, no 2023. gada  17. oktobra līdz 31. oktobrim, TAP portālā sabiedrībai bija iespēja piedalīties MK noteikumu un to anotācijas publiskā apspriešanā.

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • studenti
  • skolēni
Ietekmes apraksts
Dažādas sabiedrības grupas tiks iesaistītas Drošības klašu piedāvātajās apmācībās, studentiem būs iespēja pieteikties mācībām UCAK, tiks uzlabota jau studējošo jauniešu apstākļi.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pasākuma trešās kārtas projektos gan kā finansējuma saņēmējs, gan kā sadarbības partneris iesaistīsies NVA un VUGD. Abas iestādes iesaistīsies ar cilvēkresursiem un finansējumu, ja nepieciešams. Iekšlietu ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
525 452
0
1 320 920
0
10 395 845
15 013 942
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
525 452
0
1 320 920
0
10 395 845
15 013 942
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
618 179
0
1 554 024
0
12 230 405
17 663 461
2.1. valsts pamatbudžets
0
618 179
0
1 554 024
0
12 230 405
17 663 461
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-92 727
0
-233 104
0
-1 834 560
-2 649 519
3.1. valsts pamatbudžets
0
-92 727
0
-233 104
0
-1 834 560
-2 649 519
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-92 727
-233 104
-1 834 560
-2 649 519
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtai kopā pieejami 51 258 053 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 43 569 345 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 7 688 708 euro, no tiem:

1) projektam “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” kopā 15 716 254 euro, tai skaitā  ERAF  finansējums 13 358 816 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 357 438 euro.

2) projektam “Ugunsdzēsības loģiskas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” kopā  25 566 192 euro, tajā skaitā 21 731 263 euro ERAF finansējums un 3 834 929  euro valsts budžeta finansējums.

3) projektam “Drošības klašu izveide”  kopā paredzēti 9 975 607 euro, tajā skaitā 8 479 266 euro  ERAF finansējums un 1 496 341 euro valsts budžeta finansējums.

Finanšu plūsma izstrādāta, ņemot vērā attiecīgo projektu pētījumos par UCAK, ULRBK un Drošības klašu izveidi iekļautos datus un aprēķinus.

Ievērojot projekta ieviešanas termiņus, indikatīvi 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtai finanšu plūsma plānojama šādā apmērā: 
2024. gadā   618 179 euro (tajā skaitā ERAF finansējums   525 452euro un valsts budžeta līdzfinansējums   92 727 euro);
2025. gadā    1 554 024 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 1 320 920euro un valsts budžeta līdzfinansējums   233 104 euro);
2026. gadā    12 230 405 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 10 395 845euro un valsts budžeta līdzfinansējums  1 834 561 euro);
2027. gadā 17 663 461 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 15 013 942euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 649 519 euro);
2028. gadā  19 191 983 euro (tajā skaitā ERAF finansējums  16 313 186euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 878 798 euro).

No tiem:

Projektam “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta”
2024. gadā 618 179 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 525 452 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 92 727 euro);
2025. gadā 509 417 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 433 005 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 76 413 euro);
2026. gadā 8 998 971 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 7 649 125 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 349 846 euro);
2027. gadā 5 589 687  euro (tajā skaitā ERAF finansējums 4 751 234 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 838 453 euro).

Projektam “Ugunsdzēsības loģiskas un remonta bāzes kompleksa būvniecība”
2025. gadā 406 290 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 345 347 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 60 944  euro);
2026. gadā 734 781 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 624 564 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 110 217 euro);
2027. gadā 8 647 952  euro (tajā skaitā ERAF finansējums 7 350 759  euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 297 193 euro);
2028. gadā  15 777 169 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 13 410 594 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 366 575 euro).

Projektam “Drošības klašu izveide”
2025. gadā    638 316 euro (tajā skaitā ERAF finansējums   542 569 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 95 747 euro)
2026. gadā  2 496 654euro (tajā skaitā ERAF finansējums   2 122 156 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 374 498 euro)
2027. gadā  3 425 822 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 2 911 949 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 513 873 euro)
2028. gadā   3 414 815euro (tajā skaitā ERAF finansējums 2 902 592euro un valsts budžeta līdzfinansējums  512 222 euro).


Projektu īstenošanai nepieciešams priekšfinansējums, ņemot vērā, ka attiecināmības periods iestājas ātrāk nekā šie MK noteikumi stājas spēkā. Priekšfinansējuma apmērs ir 286 567 euro 2024. gadā, kas paredzēts projektēšanas darbu uzsākšanai un NVA administratīvo izmaksu segšanai. Projektēšanas darbi paredzēti visu 3 UCAK kompleksa kārtu izbūvei, kas papildu UCAK administratīvās ēkas būvniecībai paredz arī sporta, svaru zāles un "silto telpu" izbūvi UCAK 2. kārtas ietvaros un esošo ēku renovāciju Krustpils ielā 10 3. kārtas ietvaros, ko paredzēts segt no citiem finanšu avotiem. Priekšfinansējums nepieciešams, lai nodrošinātu laicīgu UCAK projekta īstenošanas uzsākšanu, kas ir cieši saistīta ar ULRBK projekta uzsākšanu. Saskaņā ar izstrādāto laika grafiku, ULRBK būvniecība ir iespējama tikai tad, kad ir uzbūvēta UCAK 1. kārta. Kavēšanās ar UCAK 1. kārtas būvniecību negatīvi ietekmēs visus 3. kārtas projektus un laika grafikus, kā arī pastāv risks ERAF finansējuma apguvei visa plānošanas perioda ietvaros.

*Līdzfinansējuma likmes ir noteiktas Regulas Nr. 2021/1060 112. panta 3.punkta, a) apakšpunktā.

2.1.3.3. pasākuma trešās kārtas ietvaros paredzēts elastības finansējums 2 106 220 euro apmērā, pasākuma otrajā "Specializētā ugunsdzēsības un glābšanas autotransporta iegāde" elastības finansējums sasniedz 6 583 526 euro. 

Uz 2.1.3.3. pasākumu attiecas intervences kods Nr.59 "Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: ugunsgrēki (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas)" 43 569 34 euro apmērā.

Ņemot vērā, ka pirmās kārtas ietvaros īstenotie projekti veicinās valsts funkciju īstenošanu un aktivitātes ir paredzētas tikai IeM padotības iestāžu resursos un darbībā, īstenojamie pasākumi nekvalificējas komercdarbības atbalstam.

Saskaņā ar teorētiskiem aprēķiniem UCAK 1. kārtas ietvaros uzbūvētās ēkas uzturēšanai būs nepieciešami provizoriski 194 066 euro gadā, Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa jaunbūvēm 183 042 euro gadā. Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa ēkas daļa, ko paredzēts rekonstruēt un Drošības klasēm nepieciešamās ēkas un telpas jau šobrīd tiek izmantotas, papildu uzturēšanas izmaksas netiek plānotas. Aprīkojuma uzturēšanas izmaksas uz MK noteikumu izstrādes laiku nav iespējams norādīt.  Šādu aprēķinu būs iespējams veikt tikai tad, kad ēkas tiks uzbūvētas un telpas aprīkotas, tas ir, pēc 2029. gada 31. decembra.
Finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc projektu īstenošanas pabeigšanas.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Projektiem nepieciešamo finansējumu ir paredzēts pieprasīt no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” līdzekļiem, paredzot finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta programmā (apakšprogrammā) atbilstoši 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanai nepieciešamajam finansējuma apjomam attiecīgajā gadā.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz:
- pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2.apakšpunktu,  atbalstīt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām”  2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanai nepieciešamo priekšfinansējumu 2024. gadā 286 567 euro segšanu no valsts budžeta līdzekļiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/95eb1f5b-fa8b-4676-8012-f9eea41c07c6

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Lai nodrošinātu sabiedrības līdzdalību, no 2023. gada  17. oktobra līdz 31. oktobrim TAP portālā sabiedrībai bija iespēja piedalīties MK noteikumu un to anotācijas publiskā apspriešanā. Šajā laika periodā netika saņemts neviens iebildums vai priekšlikums.

6.4. Cita informācija


 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
UCAK 1.kārtas būvniecības ietvaros topošajiem VUGD strādājošiem tiks nodrošināta modernizēta apmācību vide.
Uzbūvējot jaunu remonta bāzi, VUGD būs iespējams būtiski palielināt savas spējas veikt remontus un apkopes, tādējādi samazinot VUGD tehnikas dīkstāvi un remontu izmaksas.
Drošības klašu ietvaros VUGD efektīvāk spēs izglītot sabiedrību un nodrošināt praktiskas apmācības ugunsdrošības un civilās aizsardzības jautājumos, tostarp rīkojot prevencijas pasākumus.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Drošības klases tiks izveidotas sabiedrības izglītošanas darbam katrā reģionā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
2.1.3.3. pasākuma ietvaros īstenojamie projekti stiprinās gan VUGD, gan sabiedrības spēju reaģēt uz klimata pārmaiņām. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jaunu civilās aizsardzības ēku būvniecības gadījumā tiks nodrošināta gandrīz nulles enerģijas patēriņa principa ievērošana.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Trešās kārtas projektu ietvaros tiks īstenotas sekojošas specifikas un vispārīgas darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības, piemēram:
- informācija publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, būs piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
- projekta tīmekļvietnē tiks izveidota sadaļa "Viegli lasīt", kurā tiks iekļauta īsa aprakstoša informācija par projektu un citu lasītājiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā, lai plašākai sabiedrībai nodrošinātu iespēju uzzināt par ES fondu ieguldījumiem;
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē  pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības,  seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- sabiedrības informēšanas kampaņu un pasākumu saturs tiks rūpīgi izvērtēts, lai novērstu jebkādas aizskarošas vai aizspriedumus uzturošas informācijas izplatīšanu sabiedrībai;
- cieņas aizskaršanas un naida runas, naida kurināšanas digitālajā vidē mazināšanai, veicot ierakstus sociālajos tīklos, gatavojot preses relīzes, izstrādājot infografikas un citus vizuālos materiālus, īstenojot informatīvas kampaņas vai jebkādas citas komunikācijas aktivitātes, pēc iespējas tiks veicināta sabiedrības izglītošana, iecietība un stereotipu mazināšana par dažādām cilvēku grupām;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Trešās kārtas projektu iesniegumos paredzētas specifiskās darbības, kas īpaši veicina vienlīdzīgas iespējas, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, piemēram:
- informācijas sistēmu izstrādes un izmantošanas laikā tika ievēroti dzimumu līdztiesības un nediskriminācijas principi, īpašu uzmanību veltot sabiedrībā valdošo stereotipu par dzimumu lomu sadalījumu, vecumu, invaliditāti, etnisko piederību u.c. pazīmēm izskaušanai un nepieļaujot stereotipisku informāciju;
- konkurētspējas paaugstināšanas, profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas, kvalifikācijas paaugstināšanas, neformālās izglītības, projekta īstenošanas personāla apmācību darbam ar mērķa grupu pasākumos tiks integrēts dzimumu līdztiesības aspekts (piemēram, izstrādājot mācību metodes, veidojot mācību vidi tiek ņemts vērā sieviešu un vīriešu interese un vajadzības);
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos, (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju;
- sabiedrības informēšanas kampaņu un pasākumu saturs tiks rūpīgi izvērtēts, lai novērstu jebkādas aizskarošas vai aizspriedumus uzturošas informācijas izplatīšanu sabiedrībai;
- tiks īstenoti civilās aizsardzības pasākumi, kuros ir ņemtas vērā personām ar funkcionāliem traucējumiem vienlīdz efektīvas pakalpojumu un informācijas nodrošināšanas iespējas.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Trešās kārtas ietvaros publiskie iepirkumi, kur tas ir attiecināms un atbilst ieguldījumu saturam,  tiks veikti sociāli atbildīgā veidā - pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras, lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem. 
Noteikumu projekts paredz pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt datus par horizontālā principa rādītāju. 
Atbilstoši "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumam, trešās kārtas projekts neizraisīs negatīvu ietekmi uz pašreizējā klimata un gaidāmā nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz pašu pasākumu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, kā arī neradīs negatīvu ietekmi uz pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķu sasniegšanu, jo projekta ietvaros izveidotā informācijas sistēma neradīs ievērojamu piesārņojošo vielu emisiju pieaugumu gaisā, ūdenī vai zemē, mazinot piesārņojošo vielu, kas rodas meža vai savvaļas ugunsgrēku laikā, nokļūšanu atmosfērā. Nebūs kaitīgas ietekmes uz bioloģisko daudzveidību un ekosistēmām, jo, stiprinot VUGD reaģēšanas spējas, tiks samazinātas klimata pārmaiņu radītās sekas, kas rada tiešu kaitējumu bioloģiskajai daudzveidībai. 
Pielikumi