22-TA-209: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā ES, tai skaitā Latvijā pastāvošo krīzi enerģētikas jomā un, lai atbalstītu lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumus, kas rada pievienoto vērtību vietēji saražotai lauksaimniecības produkcijai jeb vietējai izejvielai , steidzamības kārtā ir jāprecizē Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumi Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumos Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā" noteikto, paredzot iespēju atbalsta saņēmējiem iegūt papildu atbalsta intensitāti (10 % apmērā), ja, īstenojot projektu, pārstrādei vismaz 80 % apmērā tiek izmantota vietējā izejviela.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumi Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā" (turpmāk – noteikumi Nr.776) nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu konkursa veidā pasākumā “Ieguldījumi materiālajos aktīvos” 2014.-2020.gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022.gadā. Citā starpā noteikumu Nr.776 11.pielikumā ir noteiktas piešķiramā atbalsta intensitātes, tai skaitā 18.punktā ir noteikta papildu atbalsta intensitāte 10 % apmērā ja, īstenojot projektu, pārstrādei (tostarp kooperatīvajām sabiedrībām vai kooperatīvo sabiedrību apvienībām, vai jaunām kooperatīvajām sabiedrībām iepērkot no biedriem) vismaz 80 % apmērā tiek izmantota atbalsta pretendenta saražotā izejviela.
Noteikumu Nr.776 66.punkts nosaka attiecināmo izmaksu veidus apakšpasākuma “Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās” ietvaros, tai skaitā, 66.1.22.apakšpunktā ir noteikts, ka attiecina arī izmaksas par ilggadīgo augļkopības kultūru stādiem (izņemot zemenes), stādījumu balstu sistēmām, žogiem, žogu balstiem, kā arī to uzstādīšanas un stādījumu ierīkošanas izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu veikšanu.
Noteikumu Nr.776 66.punkts nosaka attiecināmo izmaksu veidus apakšpasākuma “Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās” ietvaros, tai skaitā, 66.1.22.apakšpunktā ir noteikts, ka attiecina arī izmaksas par ilggadīgo augļkopības kultūru stādiem (izņemot zemenes), stādījumu balstu sistēmām, žogiem, žogu balstiem, kā arī to uzstādīšanas un stādījumu ierīkošanas izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas ir atbildīgas par darbu veikšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.776 11.pielikuma 18.punktā noteikto esošajā redakcijā nevar viennozīmīgi interpretēt, ka papildu intensitāte 10 % apmērā tiek attiecināta arī uz saimnieciskās darbības veicējiem, kas produkcijas ražošanā rada pievienoto vērtību vietēji saražotai izejvielai.
Noteikumu Nr.776 66.1.22.apakšpunkts nosaka, ka attiecināmas ir ilggadīgo stādījumu stādu iegādes izmaksas. Tomēr attiecībā uz dzērveņu stādījumu ierīkošanu, lai to veiktu plašākās platībās, pastāv iespēja izmantot pavairojamo materiālu – stīgas, kas pašreizējā noteikumu redakcijā nav attiecināms.
Noteikumu Nr.776 66.1.22.apakšpunkts nosaka, ka attiecināmas ir ilggadīgo stādījumu stādu iegādes izmaksas. Tomēr attiecībā uz dzērveņu stādījumu ierīkošanu, lai to veiktu plašākās platībās, pastāv iespēja izmantot pavairojamo materiālu – stīgas, kas pašreizējā noteikumu redakcijā nav attiecināms.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punkts un 2.punkts precizē noteikumu Nr.776 29.1. apakšpunktu un 66.1.22.apakšpunktu, nosakot, ka apakšpasākumā “Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās” atbalsta citā starpā arī pavairojamā materiāla dzērvenēm (stīgu) iegādi, un ka arī stīgas, kas ir pavairojamais materiāls dzērvenēm un stādījumu ierīkošanas izmaksas, ir attiecināmas izmaksas apakšpasākuma “Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās” ietvaros. Dzērveņu stīgas, ir pielīdzināms stādāmajam materiālam, jo stīgas (mātes augam nogriezta daļā) ir klasificējamas kā spraudenis, no kura attīstīsies jauns augs. Gan stāds, gan stīga ir pavairojamais materiāls. Līdz ar to, arī stīgas (vai spraudeņi) ir attiecināmi un ir ieskaitāmi projekta attiecināmās izmaksās. Izmantojot dzērveņu stīgas, lai apstādītu 1ha ir nepieciešams no 1500 kg līdz 3500 kg.
Noteikumu projekta 3. punkts precizē noteikumu Nr.776 11.pielikuma 18.punktā noteikto, nosakot, ka papildu atbalsta intensitāte 10 % apmērā ir piemērojama, ja, īstenojot projektu, pārstrādei (tostarp kooperatīvajām sabiedrībām vai kooperatīvo sabiedrību apvienībām, vai jaunām kooperatīvajām sabiedrībām iepērkot no biedriem) vismaz 80 % apmērā tiek izmantota vietējā izejviela. Tādējādi tiks nodrošināta iespēja palielināt atbalsta intensitāti par 10 % tādiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas produktu ražošanai vismaz 80% apmērā izmantos vietējo izejvielu.
Noteikumu projekta 3. punkts precizē noteikumu Nr.776 11.pielikuma 18.punktā noteikto, nosakot, ka papildu atbalsta intensitāte 10 % apmērā ir piemērojama, ja, īstenojot projektu, pārstrādei (tostarp kooperatīvajām sabiedrībām vai kooperatīvo sabiedrību apvienībām, vai jaunām kooperatīvajām sabiedrībām iepērkot no biedriem) vismaz 80 % apmērā tiek izmantota vietējā izejviela. Tādējādi tiks nodrošināta iespēja palielināt atbalsta intensitāti par 10 % tādiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas produktu ražošanai vismaz 80% apmērā izmantos vietējo izejvielu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā noteiktais nepalielina atbalsta saņēmēju izmaksas, precizējumiem ir redakcionāls raksturs, precizējumi izskaidro esošos nosacījumus, nevis ievieš jaunus nosacījumus.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktais nodrošinās, ka projektos tiks attiecināmas arī dzērveņu stīgu iegādes izmaksas.
Juridiskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji, lauksaimniecības produkcijas pārstrādātāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktais nodrošinās, ka projektos tiks attiecināmas arī dzērveņu stīgu iegādes izmaksas.
Lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājiem tiks nodrošināta iespēja iegūt papildu atbalsta intensitāti, ja tie produkcijas ražošanai izmantos vismaz 80 % apmērā vietējo izejvielu, tādējādi veicinot pievienotās vērtības radīšanu vietēji saražotam lauksaimniecības produktam.
Kopumā minētais atbalsts veicinās saimniecību vai saimniecisko darbību veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
Lauksaimniecības produkcijas pārstrādātājiem tiks nodrošināta iespēja iegūt papildu atbalsta intensitāti, ja tie produkcijas ražošanai izmantos vismaz 80 % apmērā vietējo izejvielu, tādējādi veicinot pievienotās vērtības radīšanu vietēji saražotam lauksaimniecības produktam.
Kopumā minētais atbalsts veicinās saimniecību vai saimniecisko darbību veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot nozares konkurētspēju kopumā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimniecību un saimniecisko darbību veicēju izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Saimniecisko darbību veicēji, kas veic lauksaimniecības produktu pārstrādi iegūs iespēju iegūt papildu atbalsta intensitāti, tādējādi varēs izmantot finanšu līdzekļus efektīvāk, novirzot tos investīcijām un jaunu darbavietu radīšanai.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Saimniecības, kas plāno uzsākt vai attīstīt dzērveņu audzēšanu iegūs iespēju attiecināt izmaksas par dzērveņu stīgu iegādi, tādējādi varēs izmantot finanšu līdzekļus efektīvāk, novirzot tos investīcijām un jaunu darbavietu radīšanai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede netika organizēta
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi