Anotācija (ex-ante)

24-TA-1101: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 1. aprīļa noteikumos Nr. 224 "Patentu un patentu pieteikumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 1. aprīļa noteikumos Nr. 224 “Patentu un patentu pieteikumu noteikumi”” (turpmāk  – Projekts) izstrādāts, pamatojoties uz grozījumiem Patentu likumā, nosakot konkrēti, kādi personas dati ir jānorāda iesniegumā Patentu valdei par izgudrotāju, pieteicēju, patenta īpašnieku un pārstāvi, kā arī Patentu reģistra saturā norādāmās ziņas.
Vienlaikus ir nepieciešams aktualizēt tiesību normas atbilstoši esošajai situācijai. Šobrīd pieteikumi galvenokārt tiek iesniegti elektroniski, tāpēc nepieciešams aktualizēt tiesību normas, kas regulē pieteikuma iesniegšanas tehniskās prasības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2008. gada 1. aprīļa noteikumus Nr. 224 “Patentu un patentu pieteikumu noteikumi”” (turpmāk - Noteikumi), nosakot konkrēti, kādi personas dati ir jānorāda iesniegumā Patentu valdei un Patentu reģistra saturā norādāmās ziņas, pamatojoties uz grozījumiem Patentu likumā.  
Papildus minētajam ir nepieciešams aktualizēt dokumentu noformēšanas prasības attiecībā uz papīra formātā un elektroniski iesniedzamajiem dokumentiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024.gada 22.maijā stājās spēkā Patentu likums, kas šobrīd paredz, ka Patentu valdes tīmekļvietnē un Patentu valdes oficiālajā izdevumā tiek publiskots izgudrotāja vārds, uzvārds un valsts piederība (ja viņš nav atteicies no tiesībām tikt minētam), ziņas par īpašnieku un pārstāvi (ja tāds ir) – fiziskajām personām – vārds, uzvārds un adrese saziņai, juridiskām personām – nosaukums un adrese saziņai. Tādējādi ir skaidri noteikti tie personas dati, kas ir publicējami un nepieciešami, lai identificētu izgudrotāju, patenta īpašnieku un/vai tā pārstāvi. Pamatojoties uz iepriekš minēto, attiecīgi Noteikumos ir jāprecizē ziņas, kas tiks ierakstītas Patentu reģistrā un jāatrunā konkrēti, kādi personas dati ir norādāmi iesniegumā par izgudrotāju, pieteicēju, patenta īpašnieku un pārstāvi (ja tāds ir).
Vienlaikus nepieciešams aktualizēt normas, kas nosaka prasības iesnieguma iesniegšanai elektroniski un papīra formātā, jo aizvien vairāk patentu iesniegumi tiek iesniegti tieši elektroniski, līdz ar to nepieciešams aktualizēt normas atbilstoši jaunākajām tehnoloģijām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumi nosaka, ka par izgudrotāju ir iesniedzamas ziņas Patentu valdei, taču nav saprotams, kādas tieši ziņas ir iesniedzamas, tāpēc Projekts paredz precizēt, kādi tieši personas dati ir jāiekļauj iesniegumā. Vienlaikus Noteikumos šobrīd ir noteikts, ka fiziskā persona, kas ir patenta pieteicējs vai tā pārstāvis norāda saziņai – deklarēto adresi, taču, ņemot vērā, ka Patentu likums šobrīd paredz tiesības norādīt adresi saziņai nevis deklarēto adresi, attiecīgi nepieciešams veikt grozījumus normās par norādāmo adresi.
Tāpat arī nepieciešams skaidri atrunāt, kādi dati tiek iekļauti Patentu reģistra saturā, lai attiecīgās Noteikumu normas atbilstu Patentu likuma normām. Šobrīd atbilstoši veiktajiem grozījumiem Patentu likumā, Patentu valdes tīmekļvietnē un Patentu valdes oficiālajā izdevumā tiek publiskots izgudrotāja vārds, uzvārds un valstspiederība (ja viņš nav atteicies no tiesībām tikt minētam), ziņas par īpašnieku un pārstāvi (ja tāds ir) – fiziskajām personām – vārds, uzvārds un adrese saziņai, juridiskām personām – nosaukums un adrese saziņai, tādējādi attiecīgi ir jāprecizē Noteikumi.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz papildināt Noteikumu 60.1., 60.3., 74.1., 74.,2., 80.1. apakšpunktu, precizējot, ka iesniegumā norādāmās ziņas būtu -  par patenta pieteicēju vai īpašnieku (fiziskajai personai - vārds, uzvārds un adrese, juridiskai personai - nosaukums un adrese), tāpat arī jaunajam patenta pieteicējam vai īpašniekam, licenciāram un licenciātam.
Projekts paredz papildināt Noteikumu 2.2., 2.4., 2.5., 53.13., 53.14., 53.15., 53.16., 60.4., 60.5., 83.1.7. apakšpunktu, precizējot, ka iesniegumā norādāmās ziņas būtu - izgudrotāja vārds, uzvārds un adrese (ja viņš nav atteicies no tiesībām tikt minētam), ziņas par pieteicēju un pārstāvi (ja tāds ir) – fiziskajām personām – vārds, uzvārds un adrese saziņai, juridiskām personām – nosaukums un adrese saziņai. 
Problēmas apraksts
Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācija ir izstrādājusi standartus rūpnieciskā īpašuma objektu dokumentācijas noformēšanai, kuri tiek regulāri aktualizēti, tādējādi, lai nebūtu jāveic tiesību akta grozījumi, ik gadu, kad Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācija maina tās noteiktā standarta numuru, Projekts paredz svītrot atsauci uz konkrēto standarta numuru, atstājot tikai paša standarta nosaukumu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot 5.7. apakšpunktā iekļauto standarta numuru, turpmāk nosakot, ka saskaņā ar pieteikuma datumā spēkā esošā Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācijas standarta "Nukleotīdu un amino­skābju sekvenču sarakstu attēlojums patentu pieteikumos" prasībām. Tādējādi nodrošinot aktuālu standarta norādīšanu iesnieguma dokumentācijā.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā,  ka attīstoties tehnoloģijām, lai izprastu izgudrojuma un patenta pretenziju būtību (piemēram, ierīces kopskata un cita skata, blokshēmas, elektrisko ķēžu shēmas, diagrammas), izgudrojuma vizuālo aprakstu ir  iespējams iesniegt ne tikai klasiskā zīmējuma izpratnē, bet arī kā telpisku attēlu vai fotogrāfiju, attiecīgi nepieciešams precizēt normas, kas nosaka prasības, kādām jāatbilst zīmējumam. Tādējādi Noteikumu 18. punkts, 24.4. un 24.5. apakšpunkts ir jāaktualizē, atbilstoši faktiskajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 18. punkts paredz, ka par zīmējumu var atzīt arī fotogrāfiju vai telpisku attēlu, savukārt Noteikumu 24.4. apakšpunktā ir precizēts, kādām noformējuma prasībām zīmējumam jāatbilst.
Vienlaikus papildināts Noteikumu 24.5. apakšpunkts ar norādi, ka papildus elementu var pievienot arī fotogrāfiju un cita veida attēlus, atspoguļojot tajā tikai izgudrojuma objektu. 
Problēmas apraksts
Šobrīd lielākā daļa Patentu valdes pakalpojumu tiek sniegti elektroniski, kas ir daudz ērtāks pakalpojuma sniegšanas veids Patentu valdes klientiem, tādējādi arvien retāk dokumentu aprite iestādē notiek papīra veidā, līdz ar to papīra dokumentu aprite tiek samazināta un dokumentu aprites process digitalizēts. Ņemot vērā minēto, Projekts paredz papildināt Noteikumus, ka patenta iesniegums iesniedzams elektroniski rediģējamā formātā, taču, ja tas ir iesniegts papīra formātā, pēc eksperta pieprasījuma to iesniedz elektroniski rediģējamā formātā. Vienlaikus tiek svītrotas normas, kas ir specifiskas iesnieguma iesniegšanai papīra formātā, kā, piemēram, attālumi starp papīra malām, jo tās ir zaudējušas savu aktualitāti.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot Noteikumu 22.1 punktu, kas satur teksta izvietošanas prasības. Tāpat Noteikumi ir papildināti ar 22.2 punktu ar norādi, ka patenta aprakstu, pretenzijas, zīmējumus un kopsavilkumu iesniedz elektroniski rediģējamā formātā, taču, ja tas ir iesniegts papīra formātā, pēc eksperta pieprasījuma to iesniedz elektroniski rediģējamā formātā. Vienlaikus Projekta Noteikumu 39. punkts papildināts ar norādi, ka dokumenta iesniedzamā forma ir rediģējama ar izmaiņu reģistrēšanas funkciju, un svītrot 85. punktu.
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumu 47. un 50. punkts ietver detalizētu aprakstu patenta vāka vai elektroniskās apliecības pirmās lapas vizuālajām specifikācijām, līdz ar to katru reizi, kad Patentu valde aktualizētu vai modernizētu patenta apliecības vizuālo noformējumu, būtu nepieciešams veikt attiecīgos grozījumus Noteikumos. Turklāt, ņemot vērā, ka pasaulē nepastāv vienots patenta apliecības (sertifikāta) vizuālais standarts, Projekts paredz svītrot normas, kas detalizēti nosaka vizuālās apliecības specifikācijas, ļaujot Patentu valdei pašai izlemt par vizuālo noformējumu apliecībām un attiecīgi arī nepieciešamības gadījumā tās modernizēt. Vienlaikus Projekts paredz saglabāt Noteikumos normas, kas paredz, kādu saturu ietver patents.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot Noteikumu 47. un 50. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Patentu valde no valsts budžeta nefinansēta iestāde, no sniegto maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumiem pašfinansējoša iestāde.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ņemot vērā, ka 2024.gada 22.maijā stājās spēkā likums “Grozījumi Patentu likumā”, kas paredz, ka Patentu valdes tīmekļvietnē un Patentu valdes oficiālajā izdevumā tiek publiskots izgudrotāja vārds, uzvārds un valsts piederība (ja viņš nav atteicies no tiesībām tikt minētam), ziņas par īpašnieku un pārstāvi (ja tāds ir) – fiziskajām personām – vārds, uzvārds un adrese saziņai, juridiskām personām – nosaukums un adrese saziņai, attiecīgi Projekts paredz precizēt ziņas par to, kādi personas dati ir iekļaujami patenta pieteikumā un attiecīgi pēc tam tiks ierakstīti Patentu reģistrā. 
Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6.panta 1.punkta “c” un “e” apakšpunkts, Patentu likuma 27.pants. Projekts salīdzinoši ar Noteikumiem, paredz apstrādāt mazāku personas datu apjomu, patenta pieteikumā nepieciešams iekļaut tos personas datus, kas atbilstoši minētajam likumam “Grozījumi Patentu likumā” pēc tam tiks publicēti Patentu valdes tīmekļvietnē un Patentu valdes oficiālajā izdevumā.Patentu reģistrā ietvertie dati par piešķirtajiem Latvijas patentiem un patentu pieteikumiem, tostarp personas dati (vārds, uzvārds, adrese, valsts piederība), tiek publiskoti ar mērķi nodrošināt ziņu pieejamību par izgudrotājiem, patentu īpašniekiem un to pārstāvjiem jebkurai ieinteresētajai personai, kā arī patentu īpašnieku tiesību aizsardzībai, proti, lai jebkura persona būtu informēta, ka konkrētais izgudrojums ir pieteikts patentēšanai vai arī patents ir reģistrēts un ir spēkā esošs, vai arī tā aizsardzības termiņš ir beidzies un pieejams sabiedrībai. Patentu valde atbilstoši Datu regulas 35.pantā noteiktajam ir veikusi novērtējumu par projekta ietekmi uz datu aizsardzību, secinot, ka Patentu valde datu ievākšanu ir minimizējusi līdz tādam līmenim, lai varētu identificēt personu, kas ir patiešām nepieciešami norādītajiem datu apstrādes nolūkiem. Vienlaikus jānorāda, ka Patentu likuma 35.pants paredz tiesības izgudrotājam netikt minētam, tādējādi, izgudrotājam ir paredzētas tiesības netikt publiskotam kā patenta izgudrotājam.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi