25-TA-2312: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1533 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par bērna adopciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2026. gada budžeta izstrādes procesā saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 2. punktu ir atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" 2026. gadā un turpmāk ik gadu, kas ietver arī atlīdzības par bērna adopciju apmēra pārskatīšanu.
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar atlīdzības par bērna adopciju apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar atlīdzības par bērna adopciju apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pārskatīt atlīdzības par bērna adopciju apmēru, lai uzlabotu atbalstu ģimenēm, kuras adoptējušas bērnu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts. Likums "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī). Likums "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" paredz atlīdzības par bērna adopciju apmēra pārskatīšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" paredz atlīdzības par bērna adopciju apmēra pārskatīšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Adopcija ir viens no iespējamiem variantiem bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu aprūpei, ja tiem nav iespējas atgriezties bioloģiskajā ģimenē, tādā veidā nodrošinot iespēju bērnam iegūt nepieciešamo ģimenisko vidi, kas ir pamats bērna pilnvērtīgai attīstībai ilgtermiņā. Ar adopciju bērns kļūst par adoptētāju ģimenes locekli. Saskaņā ar Civillikuma 162. panta otro daļu nepilngadīgu bērnu var adoptēt, ja pirms adopcijas apstiprināšanas viņš ir atradies adoptētāja aprūpē un uzraudzībā un ir konstatēta bērna un adoptētāja savstarpējā piemērotība, kā arī ir pamats uzskatīt, ka adopcijas rezultātā starp adoptētāju un adoptējamo izveidosies patiesas bērna un vecāka attiecības.
Personai vai laulātajiem, kuri ņēmuši bērnu pirmsadopcijas aprūpē vai ir adoptējuši bērnu, pienākas ģimenēm ar bērniem paredzētie valsts sociālās apdrošināšanas pabalsti (atkarīgi no individuālajām sociālās apdrošināšanas iemaksām, kas kompensē personai darbā gūstamos ienākumus) un valsts sociālie pabalsti (universāls valsts atbalsts naudas izmaksu veidā pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgām personām situācijās, kad ir nepieciešami papildu izdevumi vai kad šīs personas nespēj gūt ienākumus un kad nav paredzēta kompensācija no valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas).
Tāpat gan pirms, gan pēc adopcijas apstiprināšanas tiesā adoptētāji vienlaikus ar vispārīgajiem ģimenēm ar bērniem paredzētajiem pabalstiem ir tiesīgi saņemt arī īpaši adoptētājiem paredzētu atbalstu. Pirmsadopcijas aprūpes periodā adoptētājam ir tiesības saņemt atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi, uzturnaudu vai pabalstu bērna uzturam un aprūpei, kā arī šis periods tiek ieskaitīts personas sociālās apdrošināšanas stāžā pensiju, invaliditātes un bezdarba apdrošināšanai. Savukārt pēc adopcijas apstiprināšanas tiesā, adoptētājam ir tiesības saņemt vienreizēju atlīdzību par bērna adopciju, kā arī paternitātes pabalstu. Šo pabalstu izmaksu veic Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 8.1 pantu atlīdzību par adopciju piešķir adoptētājam pēc tiesas sprieduma par adopcijas apstiprināšanu spēkā stāšanās. Atlīdzību izmaksā par katru adoptēto bērnu, kurš atradies ārpusģimenes aprūpē, tādā apmērā, kāds bija noteikts dienā, kad stājās spēkā tiesas spriedums par adopcijas apstiprināšanu. Atlīdzības par adopciju piešķiršanas, izmaksas un pārskatīšanas kārtību, kā arī šā pabalsta apmēru nosaka Ministru kabinets.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1533 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par bērna adopciju" (turpmāk - MK noteikumi) 2. punktam atlīdzības apmērs ir 1 422,87 euro. Atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu.
Personai vai laulātajiem, kuri ņēmuši bērnu pirmsadopcijas aprūpē vai ir adoptējuši bērnu, pienākas ģimenēm ar bērniem paredzētie valsts sociālās apdrošināšanas pabalsti (atkarīgi no individuālajām sociālās apdrošināšanas iemaksām, kas kompensē personai darbā gūstamos ienākumus) un valsts sociālie pabalsti (universāls valsts atbalsts naudas izmaksu veidā pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgām personām situācijās, kad ir nepieciešami papildu izdevumi vai kad šīs personas nespēj gūt ienākumus un kad nav paredzēta kompensācija no valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas).
Tāpat gan pirms, gan pēc adopcijas apstiprināšanas tiesā adoptētāji vienlaikus ar vispārīgajiem ģimenēm ar bērniem paredzētajiem pabalstiem ir tiesīgi saņemt arī īpaši adoptētājiem paredzētu atbalstu. Pirmsadopcijas aprūpes periodā adoptētājam ir tiesības saņemt atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi, uzturnaudu vai pabalstu bērna uzturam un aprūpei, kā arī šis periods tiek ieskaitīts personas sociālās apdrošināšanas stāžā pensiju, invaliditātes un bezdarba apdrošināšanai. Savukārt pēc adopcijas apstiprināšanas tiesā, adoptētājam ir tiesības saņemt vienreizēju atlīdzību par bērna adopciju, kā arī paternitātes pabalstu. Šo pabalstu izmaksu veic Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 8.1 pantu atlīdzību par adopciju piešķir adoptētājam pēc tiesas sprieduma par adopcijas apstiprināšanu spēkā stāšanās. Atlīdzību izmaksā par katru adoptēto bērnu, kurš atradies ārpusģimenes aprūpē, tādā apmērā, kāds bija noteikts dienā, kad stājās spēkā tiesas spriedums par adopcijas apstiprināšanu. Atlīdzības par adopciju piešķiršanas, izmaksas un pārskatīšanas kārtību, kā arī šā pabalsta apmēru nosaka Ministru kabinets.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1533 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par bērna adopciju" (turpmāk - MK noteikumi) 2. punktam atlīdzības apmērs ir 1 422,87 euro. Atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan izšķiršanās par bērna adopciju ir pašu potenciālo vecāku griba un izvēle, īstenojot dzīvē savas prasmes un vēlmes bērnu audzināšanā, vienlaikus arī veids, kā personas var palīdzēt grūtībās nonākušajiem bērniem, tomēr valsts uzdevums ir atbalstīt adoptētājus un sekmēt adopciju skaita palielināšanos, īpaši vecāku bērnu adopciju (ņemot vērā, ka Latvijas adoptētāji pārsvarā vēlas adoptēt jaunāka vecuma bērnus).
Ņemot vērā iedzīvotāju, jo īpaši ģimeņu ar bērniem kopumā zemo materiālo nodrošinātības līmeni, daudzas personas ir paudušas gatavību kļūt par adoptētājiem, taču viņas nav pilnībā pārliecinātas, vai spēs ikdienā nodrošināt ārpusģimenes aprūpē bijušu bērnu finansiālu apsvērumu dēļ. Šos apstākļus īpaši ietekmē, ja ģimenē jau ir savi bioloģiskie bērni. Tāpat jāņem vērā, ka ārpusģimenes aprūpē esošie bērni ir piedzīvojuši emocionāli smagas situācijas savā pagātnē, viņiem nepieciešams specifisks, tai skaitā dažādu speciālistu, sniegts atbalsts, lai gan personām piemīt vēlme, atbilstošas spējas, prasmes un zināšanas bērnu aprūpē. Līdz ar to ir veicināma šādu personu kļūšana par adoptētājiem, sniedzot finansiālu atbalstu no valsts puses.
Pašreizējais atlīdzības par adopciju apmērs (1 422,87 euro) nav ticis pārskatīts kopš 2004. gada, tāpēc, ņemot vērā patēriņa cenu pieaugumu šo 20 gadu laikā, atbalsta apmērs ir nepietiekams un pārskatāms.
Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 4.3 punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī 4. punktā norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat 4. un 4.1 punktā nav ietverti visi šobrīd pabalsta pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un noteikumu 4.1 punktā, nosakot visus atbilstošos pabalsta pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, un svītrojot lieko 4.3 punktu.
Ņemot vērā iedzīvotāju, jo īpaši ģimeņu ar bērniem kopumā zemo materiālo nodrošinātības līmeni, daudzas personas ir paudušas gatavību kļūt par adoptētājiem, taču viņas nav pilnībā pārliecinātas, vai spēs ikdienā nodrošināt ārpusģimenes aprūpē bijušu bērnu finansiālu apsvērumu dēļ. Šos apstākļus īpaši ietekmē, ja ģimenē jau ir savi bioloģiskie bērni. Tāpat jāņem vērā, ka ārpusģimenes aprūpē esošie bērni ir piedzīvojuši emocionāli smagas situācijas savā pagātnē, viņiem nepieciešams specifisks, tai skaitā dažādu speciālistu, sniegts atbalsts, lai gan personām piemīt vēlme, atbilstošas spējas, prasmes un zināšanas bērnu aprūpē. Līdz ar to ir veicināma šādu personu kļūšana par adoptētājiem, sniedzot finansiālu atbalstu no valsts puses.
Pašreizējais atlīdzības par adopciju apmērs (1 422,87 euro) nav ticis pārskatīts kopš 2004. gada, tāpēc, ņemot vērā patēriņa cenu pieaugumu šo 20 gadu laikā, atbalsta apmērs ir nepietiekams un pārskatāms.
Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 4.3 punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī 4. punktā norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat 4. un 4.1 punktā nav ietverti visi šobrīd pabalsta pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un noteikumu 4.1 punktā, nosakot visus atbilstošos pabalsta pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, un svītrojot lieko 4.3 punktu.
Risinājuma apraksts
Izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka no 2026. gada 1. janvāra atlīdzības par bērna adopciju apmērs tiek noteikts 2 433 euro apmērā.
Priekšlikuma pamatā ir no 2026. gada 1. janvāra paaugstināt atlīdzības par bērna adopciju apmēru, par pamatu ņemot 50% no patēriņa cenu pieauguma 2024. gada decembrī, salīdzinot ar 2004. gada janvāri, kas ir 71% (https://tools.stat.gov.lv/cpi_calculator/lv/2004M01-2024M12/0/1422.87). Patēriņa cenu pārmaiņas 2024. gada decembrī salīdzinot ar 2004. gada janvāri ir 141.8% (50% atbilst 71% pieaugumam), tādējādi veidojot atlīdzības paaugstināšanu līdz 2 433 euro mēnesī (noapaļojot līdz veseliem euro uz augšu, adoptētājam labvēlīgāk). Līdz ar to priekšlikums paredz atlīdzības paaugstināšanu no 2026. gada 1. janvāra par 1 010,13 euro.
Vienlaikus tiek veikti tehniski grozījumi MK noteikumu 4.punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un 4.1 punktā, nosakot visus iespējamos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanas kanālus, kā arī svītrot 4.3 punktu, jo tas pēc būtības tiek ietverts 4.1 punktā.
Priekšlikuma pamatā ir no 2026. gada 1. janvāra paaugstināt atlīdzības par bērna adopciju apmēru, par pamatu ņemot 50% no patēriņa cenu pieauguma 2024. gada decembrī, salīdzinot ar 2004. gada janvāri, kas ir 71% (https://tools.stat.gov.lv/cpi_calculator/lv/2004M01-2024M12/0/1422.87). Patēriņa cenu pārmaiņas 2024. gada decembrī salīdzinot ar 2004. gada janvāri ir 141.8% (50% atbilst 71% pieaugumam), tādējādi veidojot atlīdzības paaugstināšanu līdz 2 433 euro mēnesī (noapaļojot līdz veseliem euro uz augšu, adoptētājam labvēlīgāk). Līdz ar to priekšlikums paredz atlīdzības paaugstināšanu no 2026. gada 1. janvāra par 1 010,13 euro.
Vienlaikus tiek veikti tehniski grozījumi MK noteikumu 4.punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un 4.1 punktā, nosakot visus iespējamos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanas kanālus, kā arī svītrot 4.3 punktu, jo tas pēc būtības tiek ietverts 4.1 punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 491 179
0
1 142 712
0
1 944 145
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
119 521
0
119 521
0
119 521
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 491 179
0
1 142 712
90 417
1 944 145
84 851
84 851
2.1. valsts pamatbudžets
119 521
0
119 521
84 851
119 521
84 851
84 851
2.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
5 566
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-90 417
0
-84 851
-84 851
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-84 851
0
-84 851
-84 851
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-5 566
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-90 417
-84 851
-84 851
5.1. valsts pamatbudžets
0
-84 851
-84 851
-84 851
5.2. speciālais budžets
0
-5 566
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīti valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi atlīdzībai par bērna adopciju (ieņēmumi atbilst izdevumiem) un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumi pamatkapitāla veidošanai (ieņēmumi atbilst izdevumiem); 2025.gads ar FM 13.10.2025. rīkojumu Nr. 1.1-1/12/347 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins saistībā ar atlīdzības par bērna adopciju apmēra palielināšanu pievienots anotācijas pielikumā.
Vienlaikus, lai veiktu atlīdzības par bērna adopciju izmaksas paaugstinātā apmērā, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu.
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 5 566 euro (10 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi atlīdzībai par bērna adopciju) 2026. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 5 566 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 5 566 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 90 417 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā.
Vienlaikus, lai veiktu atlīdzības par bērna adopciju izmaksas paaugstinātā apmērā, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu.
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 5 566 euro (10 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi atlīdzībai par bērna adopciju) 2026. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 5 566 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 5 566 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 90 417 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu ir iekļauta arī likuma "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī) anotācijā.
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 90 417 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 90 417 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 84 851 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts paredz pārskatīt atlīdzības apmēru atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par Ministru kabineta noteikumu projektu nav veiktas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atlīdzības apmēra pārrēķināšanu, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos adoptētāju un adoptēto finansiālo situāciju.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos ģimeņu ar adoptētiem bērniem materiālo situāciju, tādā veidā rodot iespēju nodrošināt adoptētā bērna vajadzības.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
