24-TA-3257: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Administratīvās atbildības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nodrošināma iespējamība nozaru likumos paredzēt administratīvās atbildības regulējumu, kas nepieciešams, lai īstenotu Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normās noteiktās sodoša jeb krimināltiesiska rakstura administratīvās sankcijas (sodus). Precizējams regulējums, kas attiecas arī uz partnerības tiesiskajām attiecībām. Pilnveidojama naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļu piemērošana, kā arī nepieciešami citi redakcionāli vai faktiskajai situācijai atbilstoši grozījumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir:
1) nodrošināt, ka Eiropas Savienības un starptautiskajās tiesību normās noteiktās sodoša jeb krimināltiesiska rakstura administratīvās mantiskās sankcijas (naudas sodi) ir iekļaujamas Latvijas administratīvās atbildības sistēmā;
2) pilnveidot partnerības attiecībās esošu personu aizsardzību;
3) efektivizēt naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļu piemērošanu un izpildi.
1) nodrošināt, ka Eiropas Savienības un starptautiskajās tiesību normās noteiktās sodoša jeb krimināltiesiska rakstura administratīvās mantiskās sankcijas (naudas sodi) ir iekļaujamas Latvijas administratīvās atbildības sistēmā;
2) pilnveidot partnerības attiecībās esošu personu aizsardzību;
3) efektivizēt naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļu piemērošanu un izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Savienības un starptautiskās tiesību normas kā administratīvās atbildības sistēmas sastāvdaļa
Administratīvās atbildības likuma (turpmāk – AAL) 2. panta piektā daļa noteic, ka Eiropas Savienības tieši piemērojamie normatīvie akti un Latvijas Republikai saistošie starptautiskie līgumi, kuros reglamentēta administratīvā atbildība, ir daļa no administratīvās atbildības sistēmas. Līdz ar to administratīvā atbildība šobrīd var būt ietverta četru veidu dažāda juridiskā spēka normatīvajos aktos: starptautiskajos līgumos, Eiropas Savienības regulās, likumos un pašvaldību saistošajos noteikumos (Smiltēna A. 1. nodaļa. Vispārīgie noteikumi. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 94. lpp.).
AAL 16. panta sestā daļa noteic, ka maksimālais naudas soda apmērs fiziskajām un juridiskajām personām ar likumu noteiktajā administratīvā soda sankcijā drīkst tikt pārsniegts, ja lielāka naudas soda nepieciešamība ir noteikta Latvijas Republikai saistošā starptautiskajā tiesību aktā. Tādējādi AAL 16. panta ceturtajā daļā noteiktās maksimālās naudas soda robežas var tikt pārsniegtas arī gadījumā, kad Latvijai saistošā starptautiskā tiesību aktā ir noteikts lielāks naudas soda piemērojamais apmērs. Šis noteikums attiecas gan uz gadījumiem, kad Latvijai saistošā starptautiskā tiesību norma ir tieši piemērojama (piemēram, Eiropas Savienības regula) un līdz ar to naudas soda apmērs nav jānosaka ar Latvijas likumu, gan arī uz gadījumiem, kad Latvijai saistošā starptautiskā tiesību norma ir jāievieš Latvijas tiesību sistēmā (piemēram, Eiropas Savienības direktīva). Šis noteikums attiecas uz jebkurām Latvijai saistošajām starptautiskajām prasībām (Smiltēna A. 3. nodaļa. Administratīvais sods. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 125. lpp.).
Partnerība
2023. gada 9. novembra likums "Grozījumi Notariāta likumā" ieviesa jaunu tiesību institūtu – partnerību. Minētais likums stājās spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Lai nodrošinātu šo attiecību juridisku, ekonomisku un sociālu aizsardzību, partnerības regulējums ir ietverts arī citos likumos: Fizisko personu reģistra likumā, likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", Pacientu tiesību likumā, likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", Maksātnespējas likumā, likumā "Par valsts pensijām" un likumā " Par valsts sociālo apdrošināšanu".
Saskaņā ar Notariāta likuma 107.12 pantu zvērināts notārs taisa notariālo aktu par partnerību, ja divas pilngadīgas fiziskās personas kopā personīgi ierodas pie zvērināta notāra un apliecina, ka tām ir tuvas personiskas attiecības, kopīga saimniecība un nolūks rūpēties par to, kā arī gādāt un atbalstīt vienai otru. Partnerība nav pielīdzināma laulībai.
AAL ir paredzētas cietušā un liecinieka tiesības neliecināt pret sevi un savu saderināto, laulāto, vecākiem, vecvecākiem, bērniem, mazbērniem, brāļiem un māsām, kā arī pret to personu, ar kuru attiecīgā fiziskā persona dzīvo kopā un ar kuru tai ir kopīga (nedalīta) saimniecība (AAL 44. panta pirmās daļas 4. punkts, 50. panta pirmās daļas 4. punkts). Tāpat aizstāvis nedrīkst uzņemties aizstāvību, ja pie atbildības saucamās personas intereses ir pretrunā ar viņa vai to personu interesēm, ar kurām viņam ir radniecības attiecības līdz trešajai pakāpei, svainība līdz otrajai pakāpei vai ar kurām viņu saista laulība vai kopīga saimniecība (AAL 53. panta septītās daļas 2. punkts). Līdzīgs regulējums pastāv arī saistībā ar pārstāvja tiesībām uzņemties pārstāvību (AAL 54. panta devītās daļas 2. punkts).
Lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu pieņemšana un izpilde
Saskaņā ar AAL 265. pantu, lai nodrošinātu iespējamā vai piemērotā naudas soda izpildi, ja administratīvais pārkāpums izdarīts ar ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli vai ar transportlīdzekli, kura vadītājs, īpašnieks (valdītājs) vai turētājs ir ārvalsts fiziskā vai juridiskā persona, vai pārkāpumu izdarījis ārvalsts pārvadātājs, var piemērot vienu vai vairākus šādus nodrošinājuma līdzekļus: 1) aizturēt transportlīdzekļa vadītāja apliecību; 2) aizturēt transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentus; 3) aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes; 4) uzlikt transportlīdzeklim imobilizatoru (riteņu bloķētāju). Šādu lēmumu var pieņemt jebkurā administratīvā pārkāpuma procesa stadijā. Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpilda nekavējoties.
Lai arī AAL tas nav tiešā tekstā noteikts, no regulējuma jēgas un sistēmas izriet, ka lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpilda tā iestāde, kuras amatpersona pieņēma attiecīgo lēmumu.
Administratīvās atbildības likuma (turpmāk – AAL) 2. panta piektā daļa noteic, ka Eiropas Savienības tieši piemērojamie normatīvie akti un Latvijas Republikai saistošie starptautiskie līgumi, kuros reglamentēta administratīvā atbildība, ir daļa no administratīvās atbildības sistēmas. Līdz ar to administratīvā atbildība šobrīd var būt ietverta četru veidu dažāda juridiskā spēka normatīvajos aktos: starptautiskajos līgumos, Eiropas Savienības regulās, likumos un pašvaldību saistošajos noteikumos (Smiltēna A. 1. nodaļa. Vispārīgie noteikumi. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 94. lpp.).
AAL 16. panta sestā daļa noteic, ka maksimālais naudas soda apmērs fiziskajām un juridiskajām personām ar likumu noteiktajā administratīvā soda sankcijā drīkst tikt pārsniegts, ja lielāka naudas soda nepieciešamība ir noteikta Latvijas Republikai saistošā starptautiskajā tiesību aktā. Tādējādi AAL 16. panta ceturtajā daļā noteiktās maksimālās naudas soda robežas var tikt pārsniegtas arī gadījumā, kad Latvijai saistošā starptautiskā tiesību aktā ir noteikts lielāks naudas soda piemērojamais apmērs. Šis noteikums attiecas gan uz gadījumiem, kad Latvijai saistošā starptautiskā tiesību norma ir tieši piemērojama (piemēram, Eiropas Savienības regula) un līdz ar to naudas soda apmērs nav jānosaka ar Latvijas likumu, gan arī uz gadījumiem, kad Latvijai saistošā starptautiskā tiesību norma ir jāievieš Latvijas tiesību sistēmā (piemēram, Eiropas Savienības direktīva). Šis noteikums attiecas uz jebkurām Latvijai saistošajām starptautiskajām prasībām (Smiltēna A. 3. nodaļa. Administratīvais sods. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 125. lpp.).
Partnerība
2023. gada 9. novembra likums "Grozījumi Notariāta likumā" ieviesa jaunu tiesību institūtu – partnerību. Minētais likums stājās spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Lai nodrošinātu šo attiecību juridisku, ekonomisku un sociālu aizsardzību, partnerības regulējums ir ietverts arī citos likumos: Fizisko personu reģistra likumā, likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", Pacientu tiesību likumā, likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā", Maksātnespējas likumā, likumā "Par valsts pensijām" un likumā " Par valsts sociālo apdrošināšanu".
Saskaņā ar Notariāta likuma 107.12 pantu zvērināts notārs taisa notariālo aktu par partnerību, ja divas pilngadīgas fiziskās personas kopā personīgi ierodas pie zvērināta notāra un apliecina, ka tām ir tuvas personiskas attiecības, kopīga saimniecība un nolūks rūpēties par to, kā arī gādāt un atbalstīt vienai otru. Partnerība nav pielīdzināma laulībai.
AAL ir paredzētas cietušā un liecinieka tiesības neliecināt pret sevi un savu saderināto, laulāto, vecākiem, vecvecākiem, bērniem, mazbērniem, brāļiem un māsām, kā arī pret to personu, ar kuru attiecīgā fiziskā persona dzīvo kopā un ar kuru tai ir kopīga (nedalīta) saimniecība (AAL 44. panta pirmās daļas 4. punkts, 50. panta pirmās daļas 4. punkts). Tāpat aizstāvis nedrīkst uzņemties aizstāvību, ja pie atbildības saucamās personas intereses ir pretrunā ar viņa vai to personu interesēm, ar kurām viņam ir radniecības attiecības līdz trešajai pakāpei, svainība līdz otrajai pakāpei vai ar kurām viņu saista laulība vai kopīga saimniecība (AAL 53. panta septītās daļas 2. punkts). Līdzīgs regulējums pastāv arī saistībā ar pārstāvja tiesībām uzņemties pārstāvību (AAL 54. panta devītās daļas 2. punkts).
Lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu pieņemšana un izpilde
Saskaņā ar AAL 265. pantu, lai nodrošinātu iespējamā vai piemērotā naudas soda izpildi, ja administratīvais pārkāpums izdarīts ar ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli vai ar transportlīdzekli, kura vadītājs, īpašnieks (valdītājs) vai turētājs ir ārvalsts fiziskā vai juridiskā persona, vai pārkāpumu izdarījis ārvalsts pārvadātājs, var piemērot vienu vai vairākus šādus nodrošinājuma līdzekļus: 1) aizturēt transportlīdzekļa vadītāja apliecību; 2) aizturēt transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentus; 3) aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes; 4) uzlikt transportlīdzeklim imobilizatoru (riteņu bloķētāju). Šādu lēmumu var pieņemt jebkurā administratīvā pārkāpuma procesa stadijā. Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpilda nekavējoties.
Lai arī AAL tas nav tiešā tekstā noteikts, no regulējuma jēgas un sistēmas izriet, ka lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpilda tā iestāde, kuras amatpersona pieņēma attiecīgo lēmumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Neiespējamība nozaru likumos iekļaut normas, kas nepieciešamas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normās noteikto administratīvo sankciju (sodu) īstenošanai
Administratīvā atbildība var būt paredzēta gan regulās, gan direktīvās. Ja administratīvā atbildība noteikta regulā, tad attiecīgie administratīvie pārkāpumi tiek vienādi definēti visās Eiropas Savienības dalībvalstīs un tā ir tieši piemērojama. Šāda, piemēram, ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula). Arī direktīvās bieži vien ir paredzēta administratīvā atbildība, taču parasti tajās ir noteikts, ka dalībvalsts nosaka efektīvas, atturošas un samērīgas sankcijas. Šādos gadījumos sankcijas ietveramas likumā, nosakot administratīvo pārkāpumu un administratīvo sodu (Smiltēna A. 1. nodaļa. Vispārīgie noteikumi. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 95. lpp.).
Vienlaikus dažkārt regulās ir noteikts dalībvalsts pienākums nodrošināt, ka tās tiesību sistēmā pastāv attiecīgas efektīvas, atturošas un samērīgas administratīvās sankcijas (sodi). Regulas attiecīgās normas nav tieši piemērojamas, un nozari regulējošā likumā nepieciešams ietvert administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos sodus. Atsevišķos gadījumos regulā noteiktais sods vai tā apmērs atšķiras no AAL noteiktā sodu regulējumu. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra regula (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam noteic pienākumu dalībvalstīm paredzēt noteikumus par konkrētiem sodiem, ko piemēro par šīs regulas pārkāpumiem. Soda apmēru nosaka, piemēram, šādā veidā: "naudas sods ir samērīgs un atturošs, un vismaz divreiz lielāks par summu, ko iegūst, reizinot tradicionālās aviācijas degvielas un SAF gada vidējās cenas par tonnu starpību ar aviācijas degvielu daudzumu, kas neatbilst 4. pantā un I pielikumā minētajām prasībām par minimālo īpatsvaru".
Izskatot jautājumu par minētās regulas ieviešanu Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2024. gada 13. novembra sēdē, apakškomisija secināja, ka attiecīgajā likumprojektā (likumprojekts "Grozījumi likumā "Par aviāciju"" (Nr. 729/Lp14)) esošais piedāvājums neatbilst Latvijas administratīvo naudas sodu sistēmai, kā arī AAL principiem un tā normatīvajam regulējumam. Ievērojot to, ka minētā regula nosaka soda noteikšanas principus un ieviešanas pienākuma nepieciešamību, apakškomisija uzskata, ka, lai šāda veida pārkāpumi nacionālajā tiesību sistēmā tiktu noteikti kā administratīvi pārkāpumi, ir nepieciešami grozījumi AAL (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2024. gada 13. novembra sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-20-14/24, Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3-75-14/24 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai).
Eiropas Savienības tiesību aktos dažkārt ir noteikti arī tie kritēriji, kuri izmantojami, nosakot (piemērojot) sodu konkrētajā gadījumā. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 27. novembris direktīvas (ES) 2024/3019 par komunālo notekūdeņu attīrīšanu 29. pantā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina, ka saskaņā ar šo pantu noteiktajos sodos attiecīgā gadījumā pienācīgi ņem vērā šādus aspektus: 1) pārkāpuma veids, smagums un apmērs; 2) attiecīgā gadījumā – vai pārkāpums izdarīts tīši vai nolaidības dēļ; 3) pārkāpuma skartie iedzīvotāji vai vide, ņemot vērā pārkāpuma ietekmi uz mērķi panākt augstu vides un cilvēka veselības aizsardzības līmeni; 4) vai pārkāpums ir atkārtojies, vai arī tam ir vienreizējs raksturs; 5) pie atbildības sauktās fiziskās vai juridiskās personas finansiālais stāvoklis.
AAL 19. panta otrajā daļā ir noteikti vispārīgie kritēriji soda piemērošanai. Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Minētie kritēriji – pārkāpums raksturs, personība vai reputācija, pārkāpuma izdarīšanas apstākļi – ir plaši un ietver arī Eiropas Savienības tiesību aktos norādītos apstākļus, kas ņemami vērā, nosakot sodu.
Administratīvā atbildība var būt paredzēta gan regulās, gan direktīvās. Ja administratīvā atbildība noteikta regulā, tad attiecīgie administratīvie pārkāpumi tiek vienādi definēti visās Eiropas Savienības dalībvalstīs un tā ir tieši piemērojama. Šāda, piemēram, ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula). Arī direktīvās bieži vien ir paredzēta administratīvā atbildība, taču parasti tajās ir noteikts, ka dalībvalsts nosaka efektīvas, atturošas un samērīgas sankcijas. Šādos gadījumos sankcijas ietveramas likumā, nosakot administratīvo pārkāpumu un administratīvo sodu (Smiltēna A. 1. nodaļa. Vispārīgie noteikumi. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 95. lpp.).
Vienlaikus dažkārt regulās ir noteikts dalībvalsts pienākums nodrošināt, ka tās tiesību sistēmā pastāv attiecīgas efektīvas, atturošas un samērīgas administratīvās sankcijas (sodi). Regulas attiecīgās normas nav tieši piemērojamas, un nozari regulējošā likumā nepieciešams ietvert administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos sodus. Atsevišķos gadījumos regulā noteiktais sods vai tā apmērs atšķiras no AAL noteiktā sodu regulējumu. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra regula (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam noteic pienākumu dalībvalstīm paredzēt noteikumus par konkrētiem sodiem, ko piemēro par šīs regulas pārkāpumiem. Soda apmēru nosaka, piemēram, šādā veidā: "naudas sods ir samērīgs un atturošs, un vismaz divreiz lielāks par summu, ko iegūst, reizinot tradicionālās aviācijas degvielas un SAF gada vidējās cenas par tonnu starpību ar aviācijas degvielu daudzumu, kas neatbilst 4. pantā un I pielikumā minētajām prasībām par minimālo īpatsvaru".
Izskatot jautājumu par minētās regulas ieviešanu Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2024. gada 13. novembra sēdē, apakškomisija secināja, ka attiecīgajā likumprojektā (likumprojekts "Grozījumi likumā "Par aviāciju"" (Nr. 729/Lp14)) esošais piedāvājums neatbilst Latvijas administratīvo naudas sodu sistēmai, kā arī AAL principiem un tā normatīvajam regulējumam. Ievērojot to, ka minētā regula nosaka soda noteikšanas principus un ieviešanas pienākuma nepieciešamību, apakškomisija uzskata, ka, lai šāda veida pārkāpumi nacionālajā tiesību sistēmā tiktu noteikti kā administratīvi pārkāpumi, ir nepieciešami grozījumi AAL (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2024. gada 13. novembra sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-20-14/24, Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3-75-14/24 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai).
Eiropas Savienības tiesību aktos dažkārt ir noteikti arī tie kritēriji, kuri izmantojami, nosakot (piemērojot) sodu konkrētajā gadījumā. Piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 27. novembris direktīvas (ES) 2024/3019 par komunālo notekūdeņu attīrīšanu 29. pantā ir noteikts, ka dalībvalstis nodrošina, ka saskaņā ar šo pantu noteiktajos sodos attiecīgā gadījumā pienācīgi ņem vērā šādus aspektus: 1) pārkāpuma veids, smagums un apmērs; 2) attiecīgā gadījumā – vai pārkāpums izdarīts tīši vai nolaidības dēļ; 3) pārkāpuma skartie iedzīvotāji vai vide, ņemot vērā pārkāpuma ietekmi uz mērķi panākt augstu vides un cilvēka veselības aizsardzības līmeni; 4) vai pārkāpums ir atkārtojies, vai arī tam ir vienreizējs raksturs; 5) pie atbildības sauktās fiziskās vai juridiskās personas finansiālais stāvoklis.
AAL 19. panta otrajā daļā ir noteikti vispārīgie kritēriji soda piemērošanai. Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Minētie kritēriji – pārkāpums raksturs, personība vai reputācija, pārkāpuma izdarīšanas apstākļi – ir plaši un ietver arī Eiropas Savienības tiesību aktos norādītos apstākļus, kas ņemami vērā, nosakot sodu.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts, ka nozares likumā var noteikt no AAL atšķirīgu naudas soda veidu, apmēru vai apmēra noteikšanas regulējumu, ja tāda nepieciešamība izriet no Latvijas Republikai saistošas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas (projekta 1. pants). Tādējādi nozares likumā varētu paredzēt, piemēram, procentuāla apmēra naudas sodus jomās, kas nav minētas AAL 16. panta piektajā daļā, citādā veidā noteiktu vai aprēķināmu naudas sodu vai neievērot AAL 16. pantā noteikto naudas soda minimālo vai maksimālo apmēru.
Problēmas apraksts
Ierobežojumu un tiesību attiecināmība uz partnerības attiecībās esošām personām
Cietušajam un lieciniekam ir tiesības neliecināt pret sevi un savu saderināto, laulāto, vecākiem, vecvecākiem, bērniem, mazbērniem, brāļiem un māsām, kā arī pret to personu, ar kuru attiecīgā fiziskā persona dzīvo kopā un ar kuru tai ir kopīga (nedalīta) saimniecība (AAL 44. panta pirmās daļas 4. punkts, 50. panta pirmās daļas 4. punkts).
Šīs personas uzskatāmas par tādām, par kurām likumdevējam nav šaubu, ka to personiskās saites ir pietiekoši ciešas, lai lieciniekam būtu pamats atteikties liecināt. Tomēr šis uzskaitījums neliedz personai norādīt uz apstākļiem, kas tai neļauj liecināt pret citām personām. Piemēram, atteikšanās liecināt pret patēvu, pamāti, adoptētāju, adoptējamo un citu radinieku katrā individuālā gadījumā vērtējama atkarībā no tā, vai personas dzīvo kopā un viņiem ir kopīga saimniecība. Tas pats attiecas arī uz Civillikumā paredzēto aizgādnību par pilngadīgajiem. Jēdziens "kopīga saimniecība" attiecināms ne tikai uz laulību, bet arī uz jebkuru citu personu (radinieku), ar ko attiecīgā fiziskā persona dzīvo kopā un ar ko tai ir kopīga (nedalīta) saimniecība (Bērziņš G. 6.nodaļa. Personas statuss administratīvā pārkāpuma procesā. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 218. lpp.).
Notariāta likuma 107.12 pants noteic, ka zvērināts notārs taisa notariālo aktu par partnerību, ja divas pilngadīgas fiziskās personas kopā personīgi ierodas pie zvērināta notāra un apliecina, ka tām ir tuvas personiskas attiecības, kopīga saimniecība un nolūks rūpēties par to, kā arī gādāt un atbalstīt vienai otru. Partnerība nav pielīdzināma laulībai. Līdz ar to arī partnerība liecina gan par tuvu personisko attiecību, gan arī kopīgas saimniecības esību.
AAL šobrīd tiešā tekstā nav ietvertas liecinieka vai cietušā tiesības neliecināt pret savu partneri.
Savukārt aizstāvis nedrīkst uzņemties aizstāvību, ja pie atbildības saucamās personas intereses ir pretrunā ar viņa vai to personu interesēm, ar kurām viņam ir radniecības attiecības līdz trešajai pakāpei, svainība līdz otrajai pakāpei vai ar kurām viņu saista laulība vai kopīga saimniecība (AAL 53. panta septītās daļas 2. punkts). AAL 53. panta septītā daļa paredz aizliegumu aizstāvim uzņemties aizstāvību norādītajās interešu konflikta situācijās (Bērziņš G. 6.nodaļa. Personas statuss administratīvā pārkāpuma procesā. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 225. lpp.). Līdzīgi arī pārstāvis nedrīkst uzņemties pārstāvību, ja pārstāvamās personas intereses ir pretrunā ar viņa vai to personu interesēm, ar kurām viņam ir radniecības attiecības līdz trešajai pakāpei, svainība līdz otrajai pakāpei vai ar kurām viņu saista laulība vai kopīga saimniecība (AAL 54. panta devītās daļas 2. punkts).
AAL šobrīd tiešā tekstā nav ietverti ierobežojumi noteiktos gadījumos partnerim uzņemties aizstāvību vai pārstāvību.
Cietušajam un lieciniekam ir tiesības neliecināt pret sevi un savu saderināto, laulāto, vecākiem, vecvecākiem, bērniem, mazbērniem, brāļiem un māsām, kā arī pret to personu, ar kuru attiecīgā fiziskā persona dzīvo kopā un ar kuru tai ir kopīga (nedalīta) saimniecība (AAL 44. panta pirmās daļas 4. punkts, 50. panta pirmās daļas 4. punkts).
Šīs personas uzskatāmas par tādām, par kurām likumdevējam nav šaubu, ka to personiskās saites ir pietiekoši ciešas, lai lieciniekam būtu pamats atteikties liecināt. Tomēr šis uzskaitījums neliedz personai norādīt uz apstākļiem, kas tai neļauj liecināt pret citām personām. Piemēram, atteikšanās liecināt pret patēvu, pamāti, adoptētāju, adoptējamo un citu radinieku katrā individuālā gadījumā vērtējama atkarībā no tā, vai personas dzīvo kopā un viņiem ir kopīga saimniecība. Tas pats attiecas arī uz Civillikumā paredzēto aizgādnību par pilngadīgajiem. Jēdziens "kopīga saimniecība" attiecināms ne tikai uz laulību, bet arī uz jebkuru citu personu (radinieku), ar ko attiecīgā fiziskā persona dzīvo kopā un ar ko tai ir kopīga (nedalīta) saimniecība (Bērziņš G. 6.nodaļa. Personas statuss administratīvā pārkāpuma procesā. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 218. lpp.).
Notariāta likuma 107.12 pants noteic, ka zvērināts notārs taisa notariālo aktu par partnerību, ja divas pilngadīgas fiziskās personas kopā personīgi ierodas pie zvērināta notāra un apliecina, ka tām ir tuvas personiskas attiecības, kopīga saimniecība un nolūks rūpēties par to, kā arī gādāt un atbalstīt vienai otru. Partnerība nav pielīdzināma laulībai. Līdz ar to arī partnerība liecina gan par tuvu personisko attiecību, gan arī kopīgas saimniecības esību.
AAL šobrīd tiešā tekstā nav ietvertas liecinieka vai cietušā tiesības neliecināt pret savu partneri.
Savukārt aizstāvis nedrīkst uzņemties aizstāvību, ja pie atbildības saucamās personas intereses ir pretrunā ar viņa vai to personu interesēm, ar kurām viņam ir radniecības attiecības līdz trešajai pakāpei, svainība līdz otrajai pakāpei vai ar kurām viņu saista laulība vai kopīga saimniecība (AAL 53. panta septītās daļas 2. punkts). AAL 53. panta septītā daļa paredz aizliegumu aizstāvim uzņemties aizstāvību norādītajās interešu konflikta situācijās (Bērziņš G. 6.nodaļa. Personas statuss administratīvā pārkāpuma procesā. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 225. lpp.). Līdzīgi arī pārstāvis nedrīkst uzņemties pārstāvību, ja pārstāvamās personas intereses ir pretrunā ar viņa vai to personu interesēm, ar kurām viņam ir radniecības attiecības līdz trešajai pakāpei, svainība līdz otrajai pakāpei vai ar kurām viņu saista laulība vai kopīga saimniecība (AAL 54. panta devītās daļas 2. punkts).
AAL šobrīd tiešā tekstā nav ietverti ierobežojumi noteiktos gadījumos partnerim uzņemties aizstāvību vai pārstāvību.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzētas liecinieka un cietušā tiesības neliecināt pret partneri (projekta 2. un 3. pants), kā arī ierobežojumi partnerim noteiktos gadījumos uzņemties aizstāvību vai pārstāvību (projekta 4. un 5. pants). Lai arī minētās tiesības un ierobežojumi šobrīd ir konstatējami attiecīgo tiesību normu piemērošanas rezultātā (kopīgas saimniecības un tuvu personisko attiecību esība), AAL tiešā tekstā ietveramas norādes uz partnerības attiecībām. Tādējādi tiks ievērota ne tikai AAL izveidotā attiecīgo jautājumu regulēšanas pieeja, bet arī nodrošināta efektīvāka partnerības attiecībās esošu personu aizsardzību.
Problēmas apraksts
Faktiskā iespējamība pieņemt vai izpildīt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu
Ikvienu nolēmumu administratīvā pārkāpuma procesā var pieņemt tikai tā persona, kurai ir attiecīgas tiesības (pienākums). Kompetences esība ir neatņemams rīcības tiesiskuma un pieļaujamības priekšnoteikums (sal. Laveniece-Straupmane N. 16. nodaļa. Administratīvā pārkāpuma lietas sagatavošana izskatīšanai. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 396. lpp.).
Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu pieņem attiecīgajā administratīvā pārkāpuma procesā. Tam, ka persona izvairās no citā administratīvā pārkāpuma procesā piemērota naudas soda izpildes, var būt nozīme vērtējot, vai pieņemt šādu lēmumu un kādu nodrošinājuma līdzekli izvēlēties konkrētajā gadījumā. Taču amatpersona vai iestāde, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi, nevar pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, lai nodrošinātu iespējamā vai jau piemērotā naudas soda izpildi pavisam citā procesā, kurš nav šīs amatpersonas vai iestādes kompetencē.
Praksē šobrīd pamatā naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļus piemēro saistībā ar pārkāpumiem ceļu satiksmē. Kompetence veikt šādus administratīvā pārkāpuma procesus ir Valsts policijas, Valsts robežsardzes un pašvaldības policijas amatpersonām. Ja kādas no minētajām iestādēm amatpersona aptur transportlīdzekli, tā var saskarties ar situāciju, ka, piemēram, ar attiecīgo ārvalstī reģistrēto transportlīdzekli ir izdarīti vairāki pārkāpumi un lēmumus par naudas soda piemērošanu ir pieņēmušas dažādu iestāžu amatpersonas. Līdz ar to tai nav tiesisku iespēju pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu šādā citā administratīvā pārkāpuma procesā.
Ikvienu nolēmumu administratīvā pārkāpuma procesā var pieņemt tikai tā persona, kurai ir attiecīgas tiesības (pienākums). Kompetences esība ir neatņemams rīcības tiesiskuma un pieļaujamības priekšnoteikums (sal. Laveniece-Straupmane N. 16. nodaļa. Administratīvā pārkāpuma lietas sagatavošana izskatīšanai. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 396. lpp.).
Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu pieņem attiecīgajā administratīvā pārkāpuma procesā. Tam, ka persona izvairās no citā administratīvā pārkāpuma procesā piemērota naudas soda izpildes, var būt nozīme vērtējot, vai pieņemt šādu lēmumu un kādu nodrošinājuma līdzekli izvēlēties konkrētajā gadījumā. Taču amatpersona vai iestāde, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi, nevar pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, lai nodrošinātu iespējamā vai jau piemērotā naudas soda izpildi pavisam citā procesā, kurš nav šīs amatpersonas vai iestādes kompetencē.
Praksē šobrīd pamatā naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļus piemēro saistībā ar pārkāpumiem ceļu satiksmē. Kompetence veikt šādus administratīvā pārkāpuma procesus ir Valsts policijas, Valsts robežsardzes un pašvaldības policijas amatpersonām. Ja kādas no minētajām iestādēm amatpersona aptur transportlīdzekli, tā var saskarties ar situāciju, ka, piemēram, ar attiecīgo ārvalstī reģistrēto transportlīdzekli ir izdarīti vairāki pārkāpumi un lēmumus par naudas soda piemērošanu ir pieņēmušas dažādu iestāžu amatpersonas. Līdz ar to tai nav tiesisku iespēju pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu šādā citā administratīvā pārkāpuma procesā.
Risinājuma apraksts
Lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpilde
Projektā (7. pants), pirmkārt, ir paredzēts, ka jau spēkā esošu lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu var izpildīt ne tikai tā iestāde, kuras amatpersona ir pieņēmusi šo lēmumu, bet arī jebkura cita AAL 115. panta pirmajā daļā minēta iestāde, proti, iestāde, kuras amatpersonām vispārīgi ir tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu. Tā ir iestāžu sadarbības izpausme administratīvā pārkāpuma procesā. Būtībā jau šobrīd nav tiesisku šķēršļu, lai iestādes varētu sadarboties šādu lēmumu izpildē. Tomēr, lai nodrošinātu, ka privātpersonas administratīvā pārkāpuma procesā ir informētas par šādu iespējamību, un veicinātu iestāžu sadarbību, projektā tiešā tekstā ir iekļauts minētais sadarbības regulējums.
Projekts nenoteic pienākumu citai iestādei ikvienā gadījumā nodrošināt lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildi. Kā jebkurā sadarbības gadījumā, tai jāizvērtē vispārīgie sadarbības priekšnoteikumi (piemēram, tiesisku vai faktisku šķēršļu neesība, nepieciešamo resursu patēriņš). Iestādei jābūt faktiski spējīgai izpildīt attiecīgo lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu. Piemēram, ja iestādes rīcībā nav tehnisko līdzekļu, kas nepieciešami, lai transportlīdzeklim uzliktu riteņu bloķētāju, tad tā nevarēs un tai nav pienākuma nodrošināt šāda nodrošinājuma līdzekļa izpildi. Šādā situācijā iestāde vienīgi varētu informēt amatpersonu, kura pieņēmusi lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, vai iestādi, kuras nodarbinātais ir šī amatpersona, par konstatēto situāciju.
Lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu pieņemšana
Otrkārt, projektā ir paredzētas citas AAL 115. panta pirmajā daļā minētas iestādes tiesības pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu gadījumā, ja attiecīgajā administratīvā pārkāpuma procesā kompetentā amatpersona vai iestāde objektīvu apstākļu dēļ nevar pieņemt šādu lēmumu. Piemēram, situācijā, ja administratīvā pārkāpuma procesu veic Valsts policijas amatpersona, taču ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli, ar kuru izdarīts attiecīgais administratīvais pārkāpums, uz valsts robežas aptur Valsts robežsardzes amatpersonas, tā varētu būt vienīgā iespēja piemērot naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekli.
Līdzīgi sadarbības gadījumā saistībā ar lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildi, iestādei ir jāizvērtē tās faktiskā iespēja pieņemt un izpildīt šādu lēmumu. Projekts nenoteic pienākumu ikvienai AAL 115. panta pirmajā daļā minētajai iestādei ikvienā gadījumā pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu citas iestādes amatpersonas veiktā administratīvā pārkāpuma procesā.
Papildus tam cita iestāde šādu lēmumu var pieņemt tikai gadījumā, ja amatpersona, kura veic attiecīgo administratīvā pārkāpuma procesu, vai jau iestāde, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi, objektīvu apstākļu dēļ pati nevar pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu. Objektīvu apstākļu esība var būt saistīta ar lēmuma pieņemšanas steidzamību (neatliekams gadījums), kā tas iepriekš minēts situācijā, kad Valsts robežsardze aptur attiecīgu ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli uz valsts robežas. Tāpat nav izslēgta citu objektīvu apstākļu esība (piemēram, nesamērīgs resursu patēriņš, lai konkrētajā situācijā nodrošinātu lēmuma pieņemšanu un izpildi).
Sūdzību izskatīšana
Lēmums par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu atsevišķi nav pārsūdzams. Šā lēmuma tiesiskuma un pamatotības kontrole notiek kopā ar lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā (līdzīgi kā tas ir, piemēram, procesuālā piespiedu līdzekļa – tiesību izmantošanas apturēšana – piemērošanas gadījumā). Ja AAL neparedz tiesības pārsūdzēt kādu procesuālu lēmumu atsevišķi, tad par to var izteikt iebildumus, pārsūdzot lēmumu, kas pieņemts administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas rezultātā (Putra I. 20. nodaļa. Lēmuma pārsūdzēšana augstākai amatpersonai administratīvā pārkāpuma lietā. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 442. lpp.).
Naudas soda izpildes laikā persona var izmantot AAL 259. pantā paredzēto sūdzību mehānismu. Piemēram, ja lēmumu par naudas soda izpildes nodrošināšanu pieņemtu tikai soda izpildes stadijā, personai pretējā gadījumā nebūtu citu efektīvu līdzekļu, lai aizsargātu savas tiesības.
Papildus tam nav izslēgta situācija, ka persona varētu izmantot arī AAL 32.1 nodaļā paredzēto iespēju. Persona pieteikumu par administratīvā pārkāpuma procesā pieļautas prettiesiskas rīcības konstatēšanu var iesniegt, ja prettiesiskas rīcības konstatēšanu nav iespējams panākt, iesniedzot sūdzību administratīvā pārkāpuma procesā, vai nolēmumā par iesniegto sūdzību jautājums par prettiesiskas rīcības konstatēšanu nav izlemts (piemēram, ja pie administratīvās atbildības saucamā persona ir sūdzībā par lēmumu par soda piemērošanu norādījusi iebildumus arī par lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, taču augstāka amatpersona vai tiesa to nolēmumā nav izvērtējusi).
Saistībā ar sūdzību par lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu soda izpildes stadijā projektā ir paredzēts, ka šādu sūdzību izskata nevis tā cita AAL 115. panta pirmajā daļā minētā iestāde, kura pieņēma šo lēmumu, bet gan tā iestāde, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi. Piemēram, administratīvā pārkāpuma procesu veica Valsts policijas amatpersona un Valsts policija organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi. Valsts policija objektīvu apstākļu dēļ nevar pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, bet to pieņem Valsts robežsardze, izmantojot projektā paredzēto izņēmuma regulējumu,. Ja persona iesniedz sūdzību par šādu Valsts robežsardzes lēmumu, to izskata Valsts policija, ievērojot AAL 259. pantu. Proti, sūdzību izskata iestādes – Valsts policijas – vadītājs, un tā lēmumu var pārsūdzēt rajona (pilsētas) tiesā. Tāpat Valsts policijai ir tiesības jebkurā laikā pēc savas iniciatīvas atcelt vai grozīt šādu Valsts robežsardzes pieņemto lēmumu, ja tas vairs nav nepieciešams, nav samērīgs u. tml.
Projektā (7. pants), pirmkārt, ir paredzēts, ka jau spēkā esošu lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu var izpildīt ne tikai tā iestāde, kuras amatpersona ir pieņēmusi šo lēmumu, bet arī jebkura cita AAL 115. panta pirmajā daļā minēta iestāde, proti, iestāde, kuras amatpersonām vispārīgi ir tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu. Tā ir iestāžu sadarbības izpausme administratīvā pārkāpuma procesā. Būtībā jau šobrīd nav tiesisku šķēršļu, lai iestādes varētu sadarboties šādu lēmumu izpildē. Tomēr, lai nodrošinātu, ka privātpersonas administratīvā pārkāpuma procesā ir informētas par šādu iespējamību, un veicinātu iestāžu sadarbību, projektā tiešā tekstā ir iekļauts minētais sadarbības regulējums.
Projekts nenoteic pienākumu citai iestādei ikvienā gadījumā nodrošināt lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildi. Kā jebkurā sadarbības gadījumā, tai jāizvērtē vispārīgie sadarbības priekšnoteikumi (piemēram, tiesisku vai faktisku šķēršļu neesība, nepieciešamo resursu patēriņš). Iestādei jābūt faktiski spējīgai izpildīt attiecīgo lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu. Piemēram, ja iestādes rīcībā nav tehnisko līdzekļu, kas nepieciešami, lai transportlīdzeklim uzliktu riteņu bloķētāju, tad tā nevarēs un tai nav pienākuma nodrošināt šāda nodrošinājuma līdzekļa izpildi. Šādā situācijā iestāde vienīgi varētu informēt amatpersonu, kura pieņēmusi lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, vai iestādi, kuras nodarbinātais ir šī amatpersona, par konstatēto situāciju.
Lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu pieņemšana
Otrkārt, projektā ir paredzētas citas AAL 115. panta pirmajā daļā minētas iestādes tiesības pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu gadījumā, ja attiecīgajā administratīvā pārkāpuma procesā kompetentā amatpersona vai iestāde objektīvu apstākļu dēļ nevar pieņemt šādu lēmumu. Piemēram, situācijā, ja administratīvā pārkāpuma procesu veic Valsts policijas amatpersona, taču ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli, ar kuru izdarīts attiecīgais administratīvais pārkāpums, uz valsts robežas aptur Valsts robežsardzes amatpersonas, tā varētu būt vienīgā iespēja piemērot naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekli.
Līdzīgi sadarbības gadījumā saistībā ar lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildi, iestādei ir jāizvērtē tās faktiskā iespēja pieņemt un izpildīt šādu lēmumu. Projekts nenoteic pienākumu ikvienai AAL 115. panta pirmajā daļā minētajai iestādei ikvienā gadījumā pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu citas iestādes amatpersonas veiktā administratīvā pārkāpuma procesā.
Papildus tam cita iestāde šādu lēmumu var pieņemt tikai gadījumā, ja amatpersona, kura veic attiecīgo administratīvā pārkāpuma procesu, vai jau iestāde, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi, objektīvu apstākļu dēļ pati nevar pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu. Objektīvu apstākļu esība var būt saistīta ar lēmuma pieņemšanas steidzamību (neatliekams gadījums), kā tas iepriekš minēts situācijā, kad Valsts robežsardze aptur attiecīgu ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli uz valsts robežas. Tāpat nav izslēgta citu objektīvu apstākļu esība (piemēram, nesamērīgs resursu patēriņš, lai konkrētajā situācijā nodrošinātu lēmuma pieņemšanu un izpildi).
Sūdzību izskatīšana
Lēmums par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu atsevišķi nav pārsūdzams. Šā lēmuma tiesiskuma un pamatotības kontrole notiek kopā ar lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā (līdzīgi kā tas ir, piemēram, procesuālā piespiedu līdzekļa – tiesību izmantošanas apturēšana – piemērošanas gadījumā). Ja AAL neparedz tiesības pārsūdzēt kādu procesuālu lēmumu atsevišķi, tad par to var izteikt iebildumus, pārsūdzot lēmumu, kas pieņemts administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas rezultātā (Putra I. 20. nodaļa. Lēmuma pārsūdzēšana augstākai amatpersonai administratīvā pārkāpuma lietā. Skaidrojumi. Grām.: Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E. Danovska un G. Kūtra zinātniskajā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 442. lpp.).
Naudas soda izpildes laikā persona var izmantot AAL 259. pantā paredzēto sūdzību mehānismu. Piemēram, ja lēmumu par naudas soda izpildes nodrošināšanu pieņemtu tikai soda izpildes stadijā, personai pretējā gadījumā nebūtu citu efektīvu līdzekļu, lai aizsargātu savas tiesības.
Papildus tam nav izslēgta situācija, ka persona varētu izmantot arī AAL 32.1 nodaļā paredzēto iespēju. Persona pieteikumu par administratīvā pārkāpuma procesā pieļautas prettiesiskas rīcības konstatēšanu var iesniegt, ja prettiesiskas rīcības konstatēšanu nav iespējams panākt, iesniedzot sūdzību administratīvā pārkāpuma procesā, vai nolēmumā par iesniegto sūdzību jautājums par prettiesiskas rīcības konstatēšanu nav izlemts (piemēram, ja pie administratīvās atbildības saucamā persona ir sūdzībā par lēmumu par soda piemērošanu norādījusi iebildumus arī par lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, taču augstāka amatpersona vai tiesa to nolēmumā nav izvērtējusi).
Saistībā ar sūdzību par lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu soda izpildes stadijā projektā ir paredzēts, ka šādu sūdzību izskata nevis tā cita AAL 115. panta pirmajā daļā minētā iestāde, kura pieņēma šo lēmumu, bet gan tā iestāde, kura organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi. Piemēram, administratīvā pārkāpuma procesu veica Valsts policijas amatpersona un Valsts policija organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi. Valsts policija objektīvu apstākļu dēļ nevar pieņemt lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, bet to pieņem Valsts robežsardze, izmantojot projektā paredzēto izņēmuma regulējumu,. Ja persona iesniedz sūdzību par šādu Valsts robežsardzes lēmumu, to izskata Valsts policija, ievērojot AAL 259. pantu. Proti, sūdzību izskata iestādes – Valsts policijas – vadītājs, un tā lēmumu var pārsūdzēt rajona (pilsētas) tiesā. Tāpat Valsts policijai ir tiesības jebkurā laikā pēc savas iniciatīvas atcelt vai grozīt šādu Valsts robežsardzes pieņemto lēmumu, ja tas vairs nav nepieciešams, nav samērīgs u. tml.
Problēmas apraksts
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums šobrīd ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (2024. gada 6. jūnija likums "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā", Ministru kabineta 2024. gada 3. septembra noteikumi Nr. 586 "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums"). Līdz ar to nepieciešams precizēt AAL lietoto ministrijas nosaukumu.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums šobrīd ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (2024. gada 6. jūnija likums "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā", Ministru kabineta 2024. gada 3. septembra noteikumi Nr. 586 "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums"). Līdz ar to nepieciešams precizēt AAL lietoto ministrijas nosaukumu.
Risinājuma apraksts
AAL 115. panta pirmās daļas 50. punktā precizēts ministrijas nosaukums, aizstājot to ar "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija" (projekta 6. pants).
Problēmas apraksts
E-lietas portāla izmantošana procesā iestādē un attiecībā uz personām ieslodzījuma vietās
AAL pārejas noteikumu 14. punkts noteic, ka šā likuma 302. pantu nepiemēro administratīvā pārkāpuma procesā iestādē un sodu izpildē, kā arī attiecībā uz personām, kas atrodas ieslodzījuma vietā, līdz 2025. gada 31. decembrim.
Administratīvā pārkāpuma procesa atbalsta sistēmas (APAS) uzturēšanai netika piešķirts finansējums, tāpēc nepieciešamie izstrādes darbi tiks īstenoti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" ERAF pieejamā finansējuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim.
Minētie apstākļi ietekmē arī e-lietas portāla izmantošanas iespējamību ieslodzījuma vietās.
AAL pārejas noteikumu 14. punkts noteic, ka šā likuma 302. pantu nepiemēro administratīvā pārkāpuma procesā iestādē un sodu izpildē, kā arī attiecībā uz personām, kas atrodas ieslodzījuma vietā, līdz 2025. gada 31. decembrim.
Administratīvā pārkāpuma procesa atbalsta sistēmas (APAS) uzturēšanai netika piešķirts finansējums, tāpēc nepieciešamie izstrādes darbi tiks īstenoti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" ERAF pieejamā finansējuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim.
Minētie apstākļi ietekmē arī e-lietas portāla izmantošanas iespējamību ieslodzījuma vietās.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā paredzēts noteikt ilgāku pārejas periodu, nosakot, ka AAL 302. pantu nepiemēro administratīvā pārkāpuma procesā iestādē un sodu izpildē, kā arī attiecībā uz personām, kas atrodas ieslodzījuma vietā, līdz 2029. gada 31. decembrim (projekta 8. pants).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
1. Projektā paredzētie jautājumi varētu būt risināmi, piemērojot jau spēkā esošo regulējumu.
1.1. AAL pieļauj Eiropas Savienības un starptautiskās tiesību normas kā administratīvās atbildības sistēmas sastāvdaļu, lai arī šajā likumā ir regulēti vien atsevišķi šādu normu īstenošanas aspekti. Ievērojot arī Eiropas Savienības tiesību pārākuma principu un minēto tiesību normu vietu tiesību normu hierarhijā, visas Latvijas Republikai saistošās Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas, kas noteic krimināltiesiska (sodoša) rakstura administratīvās sankcijas, būtu atzīstamas par Latvijas administratīvo pārkāpumu tiesību sastāvdaļu. AAL regulējums nevarētu būt šķērslis, lai piemērotu vai nacionālajā nozares likumā ietvertu administratīvās sankcijas. Tā kā pastāv krasi atšķirīgi viedokļi šajā jautājumā un AAL jau atrodams fragmentārs regulējums, projektā paredzēts precizēt Eiropas Savienības un starptautisko tiesību normu lomu administratīvās atbildības sistēmā. Vienlaikus tas varētu atvieglot privātpersonām iespēju apzināt tiesību avotus, kas attiecas uz administratīvo atbildību.
1.2. Partnerības attiecības ir normatīvi sasaistītas ar apliecinājumu par tuvu personisko attiecību un kopīgas saimniecības esību. Tas ļauj piemērot AAL noteiktās tiesības neliecināt pret tuviniekiem, kā arī ierobežojumus, kas attiecas uz tuvās personiskās attiecībās vai kopīgā saimniecībā esošām personām. Tomēr projektā paredzēts tiešā tekstā iekļaut norādes uz partnerības attiecībām, lai saglabātu AAL izveidoto attiecīgo jautājumu regulēšanas pieeju, kā arī nodrošinātu efektīvāku jaunizveidotā partnerības institūta piemērošanu.
2. Lai nodrošinātu iespēju efektīvi īstenot Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normās noteiktos pienākumus Latvijai noteikt krimināltiesiska (sodoša) rakstura administratīvas sankcijas, apsvērta iespēja AAL ietvert plašāku izņēmumu. Nozares likumā varētu noteikt no AAL atšķirīgu administratīvā soda veidu, soda apmēru vai apmēra noteikšanas regulējumu vai soda piemērošanas kritēriju, ja tas izriet no Latvijas Republikai saistošas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas. Tomēr likumprojekta saskaņošanas laikā par šādu pieeju saņemti vairāki iebildumi, kas ietekmē iespēju šobrīd virzīt šāda veida grozījumu.
1.1. AAL pieļauj Eiropas Savienības un starptautiskās tiesību normas kā administratīvās atbildības sistēmas sastāvdaļu, lai arī šajā likumā ir regulēti vien atsevišķi šādu normu īstenošanas aspekti. Ievērojot arī Eiropas Savienības tiesību pārākuma principu un minēto tiesību normu vietu tiesību normu hierarhijā, visas Latvijas Republikai saistošās Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas, kas noteic krimināltiesiska (sodoša) rakstura administratīvās sankcijas, būtu atzīstamas par Latvijas administratīvo pārkāpumu tiesību sastāvdaļu. AAL regulējums nevarētu būt šķērslis, lai piemērotu vai nacionālajā nozares likumā ietvertu administratīvās sankcijas. Tā kā pastāv krasi atšķirīgi viedokļi šajā jautājumā un AAL jau atrodams fragmentārs regulējums, projektā paredzēts precizēt Eiropas Savienības un starptautisko tiesību normu lomu administratīvās atbildības sistēmā. Vienlaikus tas varētu atvieglot privātpersonām iespēju apzināt tiesību avotus, kas attiecas uz administratīvo atbildību.
1.2. Partnerības attiecības ir normatīvi sasaistītas ar apliecinājumu par tuvu personisko attiecību un kopīgas saimniecības esību. Tas ļauj piemērot AAL noteiktās tiesības neliecināt pret tuviniekiem, kā arī ierobežojumus, kas attiecas uz tuvās personiskās attiecībās vai kopīgā saimniecībā esošām personām. Tomēr projektā paredzēts tiešā tekstā iekļaut norādes uz partnerības attiecībām, lai saglabātu AAL izveidoto attiecīgo jautājumu regulēšanas pieeju, kā arī nodrošinātu efektīvāku jaunizveidotā partnerības institūta piemērošanu.
2. Lai nodrošinātu iespēju efektīvi īstenot Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normās noteiktos pienākumus Latvijai noteikt krimināltiesiska (sodoša) rakstura administratīvas sankcijas, apsvērta iespēja AAL ietvert plašāku izņēmumu. Nozares likumā varētu noteikt no AAL atšķirīgu administratīvā soda veidu, soda apmēru vai apmēra noteikšanas regulējumu vai soda piemērošanas kritēriju, ja tas izriet no Latvijas Republikai saistošas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas. Tomēr likumprojekta saskaņošanas laikā par šādu pieeju saņemti vairāki iebildumi, kas ietekmē iespēju šobrīd virzīt šāda veida grozījumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projektā paredzētais regulējums neparedz izmaksas. Personām paredzētie ierobežojumi ir līdzvērtīgi jau esošajam regulējumam.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Partnerības attiecībās esošas personas
- Visas fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts paredz tiesības un pienākumus partnerības attiecībās esošām personām. Cietušajam un lieciniekam paredzētas tiesības neliecināt pret partneri, kā arī partnerim noteiktos gadījumos paredzēti ierobežojumi uzņemties aizstāvību vai pārstāvību.
Projekts netieši var ietekmēt arī citas fiziskās personas. Tas paredz iespēju nozaru likumos ietvert no AAL atšķirīgu regulējumu, ja to pieprasa Latvijai saistošas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas. Šāda regulējuma adresāti varētu būt arī fiziskas personas. Tāpat projekts paplašina lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildītāju vai piemērotāju loku, kā arī pagarina termiņu līdz brīdim, kad pilnībā būs izmantojams e-lietas portāls.
Projekts netieši var ietekmēt arī citas fiziskās personas. Tas paredz iespēju nozaru likumos ietvert no AAL atšķirīgu regulējumu, ja to pieprasa Latvijai saistošas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas. Šāda regulējuma adresāti varētu būt arī fiziskas personas. Tāpat projekts paplašina lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildītāju vai piemērotāju loku, kā arī pagarina termiņu līdz brīdim, kad pilnībā būs izmantojams e-lietas portāls.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekts netieši var ietekmēt juridiskas personas. Tas paredz iespēju nozaru likumos ietvert no AAL atšķirīgu regulējumu, ja to pieprasa Latvijai saistošas Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas. Šāda regulējuma adresāti varētu būt arī juridiskas personas. Tāpat projekts paplašina lēmuma par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpildītāju vai piemērotāju loku, kā arī pagarina termiņu līdz brīdim, kad pilnībā būs izmantojams e-lietas portāls.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Projekts nepieciešams, lai citastarp sistēmiski sakārtotu regulējumu Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanai saistībā ar krimināltiesiska jeb sodoša rakstura mantisko administratīvo sankciju (naudas sodu) noteikšanu. Atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām detalizēti vērtējama katrā konkrētajā gadījumā, kad nozares likumā tiks iekļauts šāda veida regulējums.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/cb789a2c-ab36-48f9-a9af-7c86ea79829d
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā saņemts viens iebildums par to, ka nozares likumā nevar noteikt citus soda veidus, kā tikai Administratīvās atbildības likumā noteiktos soda veidus. Iebildums nav ņemts vērā. Eiropas Savienības vai starptautisko tiesību normas ir administratīvās atbildības sistēmas sastāvdaļa. Nav attaisnojama pieeja regulāri grozīt Administratīvās atbildības likumu, lai to pielāgotu, piemēram, regulai vai direktīvai, kas kaut kādā veidā modificē Administratīvās atbildības likumā noteiktos sodus. Būtībā tie tāpat būs mantiska rakstura sodi vai tiesību ierobežojumi. Ja paredzētais soda veids ir fundamentāli atšķirīgs, projekts neliedz likumdevējam izdarīt grozījumus arī Administratīvās atbildības likumā.
Plašāka informācija ir iekļauta publicētajā viedokļu pārskatā.
Plašāka informācija ir iekļauta publicētajā viedokļu pārskatā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Institūcijas, kuru amatpersonas veic administratīvā pārkāpuma procesu
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu noteiktos gadījumos varēs izpildīt vai pieņemt arī cita AAL 115. panta pirmajā daļā minētā iestāde, nevis tikai tā iestāde, kura veic konkrēto administratīvā pārkāpuma procesu, vai iestāde, kura konkrētajā procesā organizē un kontrolē nolēmuma par sodu izpildi. Lai arī institūciju funkcijas un uzdevumi netiek mainīti, projekta rezultātā institūcijas attiecīgo regulējumu varēs piemērot lielākā gadījumu skaitā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Projektā paredzētais regulējums par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļu piemērošanu un šādu lēmumu izpildi ļaus efektivizēt procesu kopumā un nodrošināt resursu lietderīgāku izlietojumu.
7.5. Cita informācija
Institūcijas projekta izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
