25-TA-640: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākuma "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.9. pasākuma “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, un grozījumu Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam" projektu (ID 25-TA-321).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir esošu telpu pārbūve vai atjaunošana, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, kas paredzētas cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, mazinot ārēja sprādziena triecienviļņa un šķembu ietekmi, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ievērojot Eiropas Savienības (turpmāk – ES) kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam (turpmāk – politikas programma) noteiktos atbalsta pasākumus, atbalsts patvertņu (vietu, kur civiliedzīvotājiem patverties no apšaudes militāra iebrukuma vai kara gadījumā) atjaunošanai vai izveidei piešķirtā finansējuma ietvaros līdz 2025. gadam nebija pieejams. Atbilstoši Iekšlietu ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā” (Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra sēdes prot. Nr.1, 95.§, 23-TA-687; turpmāk – informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”) norādītajam, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu pietiekamu patvertņu pieejamību iespējami lielākam skaitam cilvēku, būtu nepieciešams pielāgot un aprīkot vairāk nekā 15 tūkstošus ēku pazemes stāvus vai pagrabtelpas. Vienlaikus valstī ir liels skaits ēku ar pazemes stāvu vai cokola stāvu, kur potenciāli varētu izveidot patvertni. Civilā aizsardzība un katastrofu pārvaldīšana ir viens no visaptverošās valsts aizsardzības sistēmas ieviešanas pamatdarbības virzieniem, kas veido visaptverošās valsts aizsardzības ietvaru.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumu Nr. 658 “Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju”” 2.1 pielikumu kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā pašvaldību civilās aizsardzības plānu mērķis ir nodrošināt savā atbildības teritorijā iedzīvotājiem nepieciešamās pamatvajadzības: ūdens un pārtikas apgādi, komunālos pakalpojumus, patvērumu un tamlīdzīgi, tādējādi sniedzot arī zināmu atbalstu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sabiedrības drošības nodrošināšanā. Tādēļ laikus nepieciešams apzināt noteiktajā teritorijā pieejamo civilās aizsardzības plāna mērķiem atbilstošo infrastruktūru, kas būtu izmantojama kara laikā, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā, to identificējot civilās aizsardzības plānā. Patvertnēm piemērotās būves tiek identificētas sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, kā arī Nacionālo bruņoto spēku ekspertiem (ja attiecināms).
Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§; turpmāk – protokollēmums) 6. punktā tika dots uzdevums Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) līdz 2024. gada 1. maijam izvērtēt iespējamos risinājumus, lai ieviestu motivējošus finanšu mehānismus patvertnes vai vietas, kur var patverties (pagrabi, puspagrabi, pazemes autostāvvietas u.c.) pārbūvei vai atjaunošanai.
5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” ietvaros ieguldījumi tiek veikti tikai pilsētu funkcionālajās teritorijās , kas ir nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centri (pilsēta) atbilstoši stratēģijas “Latvija 2030” 6.nodaļā “Telpiskās attīstības perspektīva” noteiktajam un to apkārtējās teritorijas, starp kurām ir ikdienas darbaspēka migrācija un kopīgs pakalpojumu tīkls. Lai nodrošinātu teritoriālo pieeju plānošanā, konkrētas pilsētu funkcionālās teritorijas, balstoties uz vienotu definīciju, tiek noteiktas plānošanas reģionu attīstības programmās, ko izstrādājuši plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām un apstiprinājusi attiecīgā plānošanas reģiona attīstības padome.
Vienlaikus pašvaldība nodrošina, ka īstenojamais investīciju projekts tiek iekļauts pašvaldības attīstības programmā, ievērojot Teritorijas attīstības plānošanas likumā un uz tā pamata izdotajos normatīvos aktos noteikto regulējumu par investīciju projektu atbilstību pašvaldības attīstības programmai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumu Nr. 658 “Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju”” 2.1 pielikumu kara, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā pašvaldību civilās aizsardzības plānu mērķis ir nodrošināt savā atbildības teritorijā iedzīvotājiem nepieciešamās pamatvajadzības: ūdens un pārtikas apgādi, komunālos pakalpojumus, patvērumu un tamlīdzīgi, tādējādi sniedzot arī zināmu atbalstu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem sabiedrības drošības nodrošināšanā. Tādēļ laikus nepieciešams apzināt noteiktajā teritorijā pieejamo civilās aizsardzības plāna mērķiem atbilstošo infrastruktūru, kas būtu izmantojama kara laikā, militārā iebrukuma vai to draudu gadījumā, to identificējot civilās aizsardzības plānā. Patvertnēm piemērotās būves tiek identificētas sadarbībā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, kā arī Nacionālo bruņoto spēku ekspertiem (ja attiecināms).
Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§; turpmāk – protokollēmums) 6. punktā tika dots uzdevums Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) līdz 2024. gada 1. maijam izvērtēt iespējamos risinājumus, lai ieviestu motivējošus finanšu mehānismus patvertnes vai vietas, kur var patverties (pagrabi, puspagrabi, pazemes autostāvvietas u.c.) pārbūvei vai atjaunošanai.
5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” ietvaros ieguldījumi tiek veikti tikai pilsētu funkcionālajās teritorijās , kas ir nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centri (pilsēta) atbilstoši stratēģijas “Latvija 2030” 6.nodaļā “Telpiskās attīstības perspektīva” noteiktajam un to apkārtējās teritorijas, starp kurām ir ikdienas darbaspēka migrācija un kopīgs pakalpojumu tīkls. Lai nodrošinātu teritoriālo pieeju plānošanā, konkrētas pilsētu funkcionālās teritorijas, balstoties uz vienotu definīciju, tiek noteiktas plānošanas reģionu attīstības programmās, ko izstrādājuši plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām un apstiprinājusi attiecīgā plānošanas reģiona attīstības padome.
Vienlaikus pašvaldība nodrošina, ka īstenojamais investīciju projekts tiek iekļauts pašvaldības attīstības programmā, ievērojot Teritorijas attīstības plānošanas likumā un uz tā pamata izdotajos normatīvos aktos noteikto regulējumu par investīciju projektu atbilstību pašvaldības attīstības programmai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot ģeopolitisko situāciju pasaulē, īpaši Krievijas uzsākto karadarbību Ukrainā, nepieciešams būt pro-aktīviem un aktivizēt pasākumus, kas saistīti ar civilās aizsardzības sistēmas funkcionēšanu kara vai militāra iebrukuma gadījumā, tostarp jautājumiem par patvertņu izveidošanu vai iekārtošanu esošo ēku pagrabstāvos vai cokola stāvos, lai nepieciešamības gadījumā aizsargāt Latvijas civiliedzīvotājus.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā” iekļauto skaidrojumu patvertnes ir būves, kas paredzētas iedzīvotāju aizsardzībai no ieroču pielietošanas postošajiem faktoriem, kā arī var nodrošināt aizsardzību katastrofu gadījumos, piemēram, avārijas ar ķīmisko vielu vai radioaktīvo vielu noplūdi, stipras vētras u.tml. Jau tagad informatīvajā bukletā “Kā rīkoties krīzes gadījumā” (pieejams https://www.vugd.gov.lv/lv/buklets-ka-rikoties-krizes-gadijuma), kas tiek izplatīts visiem Latvijas iedzīvotājiem ar mērķi informēt par nepieciešamo rīcību, cita starpā arī artilērijas apšaudes vai aviācijas trieciena laikā ir aprakstītas darbības, kas ietver tūlītēja patvēruma meklēšanu, atrodoties gan iekštelpās, gan ārpus telpām. Šādā situācijā primārais rīcības algoritms ir patvēruma meklēšana pagrabstāvos. Civilās aizsardzības infrastruktūras uzlabošana veicinās visas valsts noturīgumu krīzes situācijās un stiprinās spēju pārvaldīt un pārvarēt katastrofas un citus apdraudējumus. Pasākumus civilās aizsardzības un iedzīvotāju drošības uzlabošanai nepieciešams īstenot pēc iespējas ātrāk. Lai stiprinātu sabiedrības drošības sajūtu un ieviestu civilās aizsardzības pasākumus visā Latvijas teritorijā, nepieciešamas veikt investīcijas patvertņu ierīkošanai atbilstoši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas (rekomendācijas) par minimālajām prasībām III kategorijas patvertnes ierīkošanai” (pieejamas https://www.vugd.gov.lv/lv/vadlinijas-potencialo-patvertnu-minimalajam-tehniskajam-prasibam-0).
Ievērojot grozījumos Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā (Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra sēdes prot. Nr.6, 19. §, 24-TA-287) paredzēto, patvertnes iespēju robežās būtu jāveido tā, lai tās var izmantot kā divējāda lietojuma nozīmes objektus, proti, tādus kurus ikdienas apstākļos var izmantot nekustamā īpašuma objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas, lai mazinātu patvertnes būvniecības, pielāgošanas un izveidošanas izmaksas. Tajā pašā laikā šīs telpas var tikt izmantotas, lai nodrošinātu aizsardzību iedzīvotājiem militāra iebrukuma, kara vai katastrofas gadījumos, veicot nepieciešamos pasākumus telpu piemērošanai civilās aizsardzības vajadzībām saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Patvertnes īpašniekam nepieciešams nodrošināt patvertnes uzturēšanu, kas ietvertu tajā esošā aprīkojuma darbspējas regulāras pārbaudes, savukārt apdraudējuma gadījumā patvertnes īpašniekam būtu jāgādā, lai patvertne būtu pieejama iedzīvotājiem.
Lai efektīvi risinātu iepriekšminētās problēmas un tiktu nodrošināts finansiāls atbalsts patvertņu ierīkošanai, ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē tika panākta vienošanās, ka būvju pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķim tiks veikta ES fondu finansējuma pārdales politikas programmas ietvaros. Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projekts paredz jauna 5.1.1. SAM 5.1.1.9. pasākuma “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem” (turpmāk – pasākums) izveidi, tam novirzot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu 22 196 492 euro apmērā vismaz 500 valsts un pašvaldības objektu (patvertņu) izveidei, saskaņā ar civilās aizsardzības III kategorijas patvertņu prasībām. Vienlaikus noteikumu projekts nosaka funkcionālās prasības, kuras jāievēro, lai objekts atbilstu III kategorijas patvertnes prasībām saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vadlīnijām.
Termins “pielāgošana” šo noteikumu izpratnē saprotams kā “pārbūve vai atjaunošana”. Termins "izveidošana" ir saprotams kā "telpu atjaunošana, pārbūve un aprīkošana".
Noteikumu projektā noteikti projektu iesniedzēji un tiem piemērojamās prasības, atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas, kā arī specifiskie pasākuma projektu īstenošanas nosacījumi, kas attiecināmi uz finansējuma saņēmējiem. Pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām. Visas pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst Intervences laukuma kodam: 61. "Ar klimatu nesaistītu dabas risku (piemēram, zemestrīču) un ar cilvēku darbību saistītu risku (piemēram, tehnoloģisku negadījumu) novēršana un pārvaldība, tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas".
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina objekta (patvertnes) atbilstību III kategorijas patvertnes prasībām, tajā skaitā telpās nodrošina sanitārajām un higiēnas prasībām atbilstošus apstākļus. Saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas (rekomendācijas) par minimālajām prasībām III kategorijas patvertnes ierīkošanai” patvertnē ierīko atsevišķu telpu vai norobežotu vietu, kurā uzstāda sauso tualeti (vismaz viena tualete uz 20 cilvēkiem). Lai nodrošinātu higiēnas prasības, var izmantot roku un virsmas dezinfekcijas līdzekļus.
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniegumā netiek iekļautas un finansējums netiek piešķirts pabeigtām darbībām. Būvniecības gadījumā ar darbību (tai skaitā "pabeigtu darbību") būtu saprotams projekts kopumā, t.i., pieņemot, ka pabeigta darbība ir pilnībā pabeigti darbi (pabeigtas projektā paredzētās darbības konkrētā objektā, kuru rezultātā civilās aizsardzības mērķiem pārbūvēta, atjaunota un/vai aprīkota III kategorijas patvertne). Līdz ar to, nosacījums par pabeigtām darbībām nav attiecināms uz atsevišķiem projekta posmiem, piemēram, iepirkumu veikšanu vai projektēšanu.
Komunikācijas un vizuālās identitātes prasības tiks īstenotas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula 2021/1060) un noteikumiem, gan arī ievērojot ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda komunikācijas un dizaina vadlīnijas. Pie projektu ietvaros ierīkotajām patvertnēm tiks izvietota patvertnes norādes zīme un ES fondu publicitātes informatīvā plāksne.
Administratīvā sloga mazināšanai projekta vadības personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no noteikumu projekta 24. punktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav noteikumu projekta 24.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas, saskaņā ar Regulas 2021/1060 55. panta 1. punktu. Projekta vadības personāla izmaksu vienotās likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem, kas nosaka, ka tas ir:
1) taisnīgs – personāla izmaksu vienotās likmes apmērs tiks piemērots vienādi visiem finansējuma saņēmējiem un vienādi visos projektos;
2) objektīvs – personāla izmaksu vienotās likmes apmērs ir aprēķināts, nepārsniedzot mēnešalgu grupu viduspunktus valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem un attiecīgi VARAM veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projektu tiešās attiecināmās izmaksas;
3) pārbaudāms – personāla atlīdzības izmaksu likmes aprēķins ir pamatots ar VARAM veiktajiem aprēķiniem;
4) iepriekš noteikts – personāla izmaksu vienotā likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojama atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām pēc to spēkā stāšanās brīža).
Ņemot vērā noteikumu projektā noteiktos izmaksu attiecināmības nosacījumus un projektu kopējās izmaksas, projektu vadības un īstenošanas nodrošināšanai pieejamais finansējums būtu, piemēram, robežās no 15 304 euro (ja projektā paredzēta divu objektu pielāgošana un aprīkošana atbilstoši III kategorijas patvertnes prasībām) līdz 252 511 euro (ja projektā paredzēta 30 objektu pielāgošana un aprīkošana atbilstoši III kategorijas patvertnes prasībām). Kvalitatīvai projektu ieviešanai būtu nepieciešama vismaz vecākā projektu vadītāja (39.1. III A amatu saime, 12. mēnešalgu grupa), projekta vadītāja asistenta (39.1. I amatu saime, 8. mēnešalgu grupa), finansista (15.1. III amatu saime, 10. mēnešalgu grupa), iepirkumu speciālista (2. IV amatu saime, 9. mēnešalgu grupa), civilās aizsardzības speciālista (8. IV amatu saime, 9. mēnešalgu grupa, kā arī jurista (24. II amatu saime, 10. mēnešalgu grupa) iesaiste, algu likmes nosakot saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto mēnešalgu grupu skalas viduspunktu (saskaņā koeficientu viduspunktu pret bāzes likmi 2026. gadam). Ievērojot iepriekš minēto un vidējo atalgojuma līmeni pa mēnešalgu grupām valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem, šī finansējuma ietvaros projektu īstenošanas laikā (indikatīvi divu gadu periodā) atkarībā no projektu kopējām izmaksām, t.s. konkrētā projekta tvēruma, specifikas un sarežģītības, kā arī no finansējuma saņēmēja izvēlētās pieejas projekta pārvaldībā un projekta īstenošanas risinājumos, vidēji viena projekta ietvaros projekta personāla atalgojumam būtu iespējams piesaistīt finansējumu indikatīvi 0,2 – 3,6 slodzēm.
Noteikumu projekts nosaka, ka izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta, vienlaikus projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
Noteikumu projektā noteikti avansa saņemšanas nosacījumi. Ja finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde, tām avansa maksājumi netiek plānoti, jo tām ir iespējams saņemt priekšfinansējumu, pieprasot to no valsts budžeta.
Pasākuma ietvaros sadarbības iestādes funkcijas pilda Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde).
Noteikumu projekts paredz, ka pasākuma ietvaros tiek atbalstīti objekti, kas tiks ietverti (topošajā) Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm), kuru priekšatlasi veic Iekšlietu ministrija. Lai gan noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros var iesniegt vienu vaivairākus projektus, jāņem vērā, ka viena projekta iesniedzēja projektu iesniegumos paredzētais ERAF finansējums kopumā nevar pārsniegt Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) norādīto finansējumu un projektos plānotie iznākuma rādītāji nedrīkst būt mazāki kā minētajā Ministru kabineta rīkojumā norādītie iznākuma rādītāji.
Ievērojot pasākuma mērķi, pasākuma ietvaros netiek paredzēts valsts atbalsts komercdarbībai, kā arī, mazinot administratīvo slogu visām iesaistītajām pusēm, netiek paredzēts specifisks normatīvais regulējums attiecībā uz pārbaudēm projekta īstenošanas vietā projekta dzīves cikla laikā, izņemot sadarbības iestādes uzraudzību projekta piecu gadu pēcuzraudzības periodā. Ņemot vērā projekta mērķi, kas vērsts uz civilo aizsardzību, finansējuma saņēmējiem tiks noteikts, ka projekta ietvaros pielāgotajās un aprīkotajās telpās vai telpu grupās nedrīkst tikt veikta saimnieciskā darbība (piemēram, iznomātas telpas komersantiem saimnieciskās darbības veikšanai). Vienlaikus tiek pieļauta pasākuma ietvaros atbalstīto telpu izmantošana objekta īpašnieka vajadzībām, ievērojot Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma prasības, kas nosaka, ka patvertnes jāveido tā, lai tās būtu izmantojamas kā divējāda lietojuma nozīmes objekti (kuras ikdienas apstākļos var izmantot objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas) un kā patvertnes, lai mazinātu patvertnes atjaunošanas, pārbūves un aprīkošanas izmaksas.
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmēja iekšējās kontroles sistēma ietver informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu. Finansējuma saņēmējs nepieciešamības gadījumā aktualizē esošo iekšējās kontroles sistēmu, nodrošinot atbilstību noteikumu projektā izvirzītajām prasībām. Finansējuma saņēmējs, īstenojot projektus, nodrošinās Pasākumā atbalstāmo darbību sinerģiju, papildinātību ar ES fondu un citiem atbalsta instrumentiem, vienlaikus nodrošinot demarkācijas un dubultfinansējuma riska novēršanu gadījumus, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Pasākuma ietvaros izmaksu un ieguvumu analīze netiek veikta, ievērojot to, ka patvertņu ierīkošana noteikta kā prioritāri īstenojams civilās aizsardzības pasākums, ievērojot protokollēmumu un ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē panākto vienošanos, kuras rezultātā, sadarbojoties vairākām ministrijām un iestādēm, tiek veikti pasākuma sagatavošanas darbi, tai skaitā, Finanšu ministrija virza grozījumus politikas programmā, Iekšlietu ministrija kā par civilās aizsardzības politiku atbildīgā nozares ministrija nodrošina prioritāro patvertņu vietu identificēšanu un saskaņošanu ar pašvaldībām, prasību patvertnēm noteikšanu un patvertņu ierīkošanas izmaksu aprēķinu, VARAM kā ES fondu atbildīgā iestāde izstrādā pasākuma īstenošanas noteikumus, vienlaikus piedāvājot tādus risinājumus, kas projektu iesniedzējiem mazina administratīvo slogu un izmaksas pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai un paātrina projektu īstenošanas uzsākšanu. Minētie pasākuma sagatavošanas darbi tiek veikti paralēli politikas programmas grozījumu saskaņošanai ar Eiropas Komisiju, lai nodrošinātu iespējami ātru ierobežotas projektu iesniegumu atlases uzsākšanu un ERAF finansējuma pieejamību esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, kas paredzētas cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
Lai patvertnēs nodrošinātu elektroapgādes un apgaismojuma prasības un elektroenerģijas pārtraukuma gadījumā nodrošinātu elektroenerģijas nepārtrauktību, atbalsta ietvaros tiek attiecinātas izmaksas autonomu elektroenerģijas ražošanas un uzglabāšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai. Piemēram, attiecinātas izmaksas par elektroģeneratoriem, kas tiek darbināti, piemēram, ar benzīnu, gāzi vai dīzeļdegvielu. Ievērojot to, ka minētajām iekārtām nav alternatīvu risinājumu krīzes situācijā, uzskatāms, ka pasākuma ietvaros atbalsts šādu iekārtu iegādei patvertņu aprīkošanai ar mērķi nodrošināt cilvēku aizsardzību galējās nepieciešamības apstākļos (civilo aizsardzību katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā) nepārkāpj Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta h) punktā noteikto prasību attiecībā uz ieguldījumiem iekārtās, kuras darbina ar fosilo kurināmo.
Vienlaikus pasākuma ietvaros iespēju robežās (ievērojot, ka pasākuma primārais mērķis ir civilā aizsardzība) tiek nodrošinātas prasības principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai (netieša ietekme) un atbilstība ES un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā, kā arī horizontālais princips "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Klimatdrošināšana", piemēram, investīcijas tiek veiktas tikai esošās ēkās, tās pielāgojot un aprīkojot (netiek paredzēta jaunu ēku būvniecība), obligātās funkcionālās prasības paredz nodrošināt ventilāciju un gaisa kvalitāti, apstākļus, kas ikdienā patvertnei neļauj applūst (tai skaitā gruntsūdeņu, virszemes ūdeņu, tehnoloģisko ūdeņu vai notekūdeņu ietekmē), apgaismojumu, uz kuru attiecas obligātie kritēriji saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” 1. pielikumu "Preču un pakalpojumu grupas, kurām obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums" (kur noteiktas zaļā iepirkuma prasības un kritēriji, kurus izmanto to preču un pakalpojumu publiskajā iepirkumā, kam zaļais iepirkums piemērojams obligāti), kā arī citas prasības atbilstoši būvprojektā plānotajam, kuru būvuzraudzība tiek veikta vispārējā kārtībā.
Ievērojot iepriekš minēto principu novērtējumu pasākuma līmenī un ievērojot Valdības rīcības plāna (Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai") deklarācijas uzdevumā “Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs”, projektu iesniedzējiem nav pienākums katra projekta līmenī sniegt iepriekš minēto principu piemērošanas izvērtējumu un projekta līmeņa atskaites no finansējuma saņēmējiem netiek prasītas. Vienlaikus uz finansējuma saņēmējiem ir attiecināmas visas horizontālo normatīvo aktu prasības, tai skaitā nacionālo normatīvo aktu vides jomā ievērošanas uzraudzība notiek saskaņā ar nacionālajos normatīvajos aktos noteikto.
Ņemot vērā, ka pasākums tiek īstenots 5.1.1.SAM ietvaros, noteikumu projektā tiek iekļautas atsevišķas prasības, kas piemērojamas politikas programmas 5. politikas mērķa pasākumu īstenošanā.
Politikas programmā 5.1.1. SAM ietvaros ir noteikts kopējs iznākuma rādītājs “atbalstītas vismaz piecas integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas”. Informāciju par to, ka iznākuma rādītājs ir sasniegts, sniegs VARAM kā ES fondu atbildīgā iestāde, kad attiecīgajā reģionā tiks pabeigta vismaz viena 5.1.1. SAM projekta īstenošana, līdz ar to pasākuma īstenošanai nav tiešas ietekmes uz attiecīgā iznākuma rādītāja sasniegšanu, bet tā ietvaros paredzēto aktivitāšu īstenošana veicinās 5.1.1. SAM noteikto iznākuma rādītāja sasniegšanu pašvaldībām.
Ievērojot grozījumos Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā (Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra sēdes prot. Nr.6, 19. §, 24-TA-287) paredzēto, patvertnes iespēju robežās būtu jāveido tā, lai tās var izmantot kā divējāda lietojuma nozīmes objektus, proti, tādus kurus ikdienas apstākļos var izmantot nekustamā īpašuma objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas, lai mazinātu patvertnes būvniecības, pielāgošanas un izveidošanas izmaksas. Tajā pašā laikā šīs telpas var tikt izmantotas, lai nodrošinātu aizsardzību iedzīvotājiem militāra iebrukuma, kara vai katastrofas gadījumos, veicot nepieciešamos pasākumus telpu piemērošanai civilās aizsardzības vajadzībām saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Patvertnes īpašniekam nepieciešams nodrošināt patvertnes uzturēšanu, kas ietvertu tajā esošā aprīkojuma darbspējas regulāras pārbaudes, savukārt apdraudējuma gadījumā patvertnes īpašniekam būtu jāgādā, lai patvertne būtu pieejama iedzīvotājiem.
Lai efektīvi risinātu iepriekšminētās problēmas un tiktu nodrošināts finansiāls atbalsts patvertņu ierīkošanai, ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē tika panākta vienošanās, ka būvju pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķim tiks veikta ES fondu finansējuma pārdales politikas programmas ietvaros. Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projekts paredz jauna 5.1.1. SAM 5.1.1.9. pasākuma “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem” (turpmāk – pasākums) izveidi, tam novirzot Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu 22 196 492 euro apmērā vismaz 500 valsts un pašvaldības objektu (patvertņu) izveidei, saskaņā ar civilās aizsardzības III kategorijas patvertņu prasībām. Vienlaikus noteikumu projekts nosaka funkcionālās prasības, kuras jāievēro, lai objekts atbilstu III kategorijas patvertnes prasībām saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta vadlīnijām.
Termins “pielāgošana” šo noteikumu izpratnē saprotams kā “pārbūve vai atjaunošana”. Termins "izveidošana" ir saprotams kā "telpu atjaunošana, pārbūve un aprīkošana".
Noteikumu projektā noteikti projektu iesniedzēji un tiem piemērojamās prasības, atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas, kā arī specifiskie pasākuma projektu īstenošanas nosacījumi, kas attiecināmi uz finansējuma saņēmējiem. Pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām. Visas pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst Intervences laukuma kodam: 61. "Ar klimatu nesaistītu dabas risku (piemēram, zemestrīču) un ar cilvēku darbību saistītu risku (piemēram, tehnoloģisku negadījumu) novēršana un pārvaldība, tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas".
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina objekta (patvertnes) atbilstību III kategorijas patvertnes prasībām, tajā skaitā telpās nodrošina sanitārajām un higiēnas prasībām atbilstošus apstākļus. Saskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izstrādātajām vadlīnijām “Vadlīnijas (rekomendācijas) par minimālajām prasībām III kategorijas patvertnes ierīkošanai” patvertnē ierīko atsevišķu telpu vai norobežotu vietu, kurā uzstāda sauso tualeti (vismaz viena tualete uz 20 cilvēkiem). Lai nodrošinātu higiēnas prasības, var izmantot roku un virsmas dezinfekcijas līdzekļus.
Noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniegumā netiek iekļautas un finansējums netiek piešķirts pabeigtām darbībām. Būvniecības gadījumā ar darbību (tai skaitā "pabeigtu darbību") būtu saprotams projekts kopumā, t.i., pieņemot, ka pabeigta darbība ir pilnībā pabeigti darbi (pabeigtas projektā paredzētās darbības konkrētā objektā, kuru rezultātā civilās aizsardzības mērķiem pārbūvēta, atjaunota un/vai aprīkota III kategorijas patvertne). Līdz ar to, nosacījums par pabeigtām darbībām nav attiecināms uz atsevišķiem projekta posmiem, piemēram, iepirkumu veikšanu vai projektēšanu.
Komunikācijas un vizuālās identitātes prasības tiks īstenotas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula 2021/1060) un noteikumiem, gan arī ievērojot ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda komunikācijas un dizaina vadlīnijas. Pie projektu ietvaros ierīkotajām patvertnēm tiks izvietota patvertnes norādes zīme un ES fondu publicitātes informatīvā plāksne.
Administratīvā sloga mazināšanai projekta vadības personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla izmaksu vienotā likme 20 procentu apmērā no noteikumu projekta 24. punktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav noteikumu projekta 24.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas, saskaņā ar Regulas 2021/1060 55. panta 1. punktu. Projekta vadības personāla izmaksu vienotās likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem, kas nosaka, ka tas ir:
1) taisnīgs – personāla izmaksu vienotās likmes apmērs tiks piemērots vienādi visiem finansējuma saņēmējiem un vienādi visos projektos;
2) objektīvs – personāla izmaksu vienotās likmes apmērs ir aprēķināts, nepārsniedzot mēnešalgu grupu viduspunktus valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem un attiecīgi VARAM veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projektu tiešās attiecināmās izmaksas;
3) pārbaudāms – personāla atlīdzības izmaksu likmes aprēķins ir pamatots ar VARAM veiktajiem aprēķiniem;
4) iepriekš noteikts – personāla izmaksu vienotā likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojama atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām pēc to spēkā stāšanās brīža).
Ņemot vērā noteikumu projektā noteiktos izmaksu attiecināmības nosacījumus un projektu kopējās izmaksas, projektu vadības un īstenošanas nodrošināšanai pieejamais finansējums būtu, piemēram, robežās no 15 304 euro (ja projektā paredzēta divu objektu pielāgošana un aprīkošana atbilstoši III kategorijas patvertnes prasībām) līdz 252 511 euro (ja projektā paredzēta 30 objektu pielāgošana un aprīkošana atbilstoši III kategorijas patvertnes prasībām). Kvalitatīvai projektu ieviešanai būtu nepieciešama vismaz vecākā projektu vadītāja (39.1. III A amatu saime, 12. mēnešalgu grupa), projekta vadītāja asistenta (39.1. I amatu saime, 8. mēnešalgu grupa), finansista (15.1. III amatu saime, 10. mēnešalgu grupa), iepirkumu speciālista (2. IV amatu saime, 9. mēnešalgu grupa), civilās aizsardzības speciālista (8. IV amatu saime, 9. mēnešalgu grupa, kā arī jurista (24. II amatu saime, 10. mēnešalgu grupa) iesaiste, algu likmes nosakot saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteikto mēnešalgu grupu skalas viduspunktu (saskaņā koeficientu viduspunktu pret bāzes likmi 2026. gadam). Ievērojot iepriekš minēto un vidējo atalgojuma līmeni pa mēnešalgu grupām valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem, šī finansējuma ietvaros projektu īstenošanas laikā (indikatīvi divu gadu periodā) atkarībā no projektu kopējām izmaksām, t.s. konkrētā projekta tvēruma, specifikas un sarežģītības, kā arī no finansējuma saņēmēja izvēlētās pieejas projekta pārvaldībā un projekta īstenošanas risinājumos, vidēji viena projekta ietvaros projekta personāla atalgojumam būtu iespējams piesaistīt finansējumu indikatīvi 0,2 – 3,6 slodzēm.
Noteikumu projekts nosaka, ka izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta, vienlaikus projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
Noteikumu projektā noteikti avansa saņemšanas nosacījumi. Ja finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde, tām avansa maksājumi netiek plānoti, jo tām ir iespējams saņemt priekšfinansējumu, pieprasot to no valsts budžeta.
Pasākuma ietvaros sadarbības iestādes funkcijas pilda Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – sadarbības iestāde).
Noteikumu projekts paredz, ka pasākuma ietvaros tiek atbalstīti objekti, kas tiks ietverti (topošajā) Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm), kuru priekšatlasi veic Iekšlietu ministrija. Lai gan noteikumu projekts paredz, ka projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros var iesniegt vienu vaivairākus projektus, jāņem vērā, ka viena projekta iesniedzēja projektu iesniegumos paredzētais ERAF finansējums kopumā nevar pārsniegt Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) norādīto finansējumu un projektos plānotie iznākuma rādītāji nedrīkst būt mazāki kā minētajā Ministru kabineta rīkojumā norādītie iznākuma rādītāji.
Ievērojot pasākuma mērķi, pasākuma ietvaros netiek paredzēts valsts atbalsts komercdarbībai, kā arī, mazinot administratīvo slogu visām iesaistītajām pusēm, netiek paredzēts specifisks normatīvais regulējums attiecībā uz pārbaudēm projekta īstenošanas vietā projekta dzīves cikla laikā, izņemot sadarbības iestādes uzraudzību projekta piecu gadu pēcuzraudzības periodā. Ņemot vērā projekta mērķi, kas vērsts uz civilo aizsardzību, finansējuma saņēmējiem tiks noteikts, ka projekta ietvaros pielāgotajās un aprīkotajās telpās vai telpu grupās nedrīkst tikt veikta saimnieciskā darbība (piemēram, iznomātas telpas komersantiem saimnieciskās darbības veikšanai). Vienlaikus tiek pieļauta pasākuma ietvaros atbalstīto telpu izmantošana objekta īpašnieka vajadzībām, ievērojot Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma prasības, kas nosaka, ka patvertnes jāveido tā, lai tās būtu izmantojamas kā divējāda lietojuma nozīmes objekti (kuras ikdienas apstākļos var izmantot objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas) un kā patvertnes, lai mazinātu patvertnes atjaunošanas, pārbūves un aprīkošanas izmaksas.
Noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmēja iekšējās kontroles sistēma ietver informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu. Finansējuma saņēmējs nepieciešamības gadījumā aktualizē esošo iekšējās kontroles sistēmu, nodrošinot atbilstību noteikumu projektā izvirzītajām prasībām. Finansējuma saņēmējs, īstenojot projektus, nodrošinās Pasākumā atbalstāmo darbību sinerģiju, papildinātību ar ES fondu un citiem atbalsta instrumentiem, vienlaikus nodrošinot demarkācijas un dubultfinansējuma riska novēršanu gadījumus, kad no dažādiem finanšu avotiem tiks atbalstītas vienas un tās pašas atbalstāmās darbības.
Pasākuma ietvaros izmaksu un ieguvumu analīze netiek veikta, ievērojot to, ka patvertņu ierīkošana noteikta kā prioritāri īstenojams civilās aizsardzības pasākums, ievērojot protokollēmumu un ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē panākto vienošanos, kuras rezultātā, sadarbojoties vairākām ministrijām un iestādēm, tiek veikti pasākuma sagatavošanas darbi, tai skaitā, Finanšu ministrija virza grozījumus politikas programmā, Iekšlietu ministrija kā par civilās aizsardzības politiku atbildīgā nozares ministrija nodrošina prioritāro patvertņu vietu identificēšanu un saskaņošanu ar pašvaldībām, prasību patvertnēm noteikšanu un patvertņu ierīkošanas izmaksu aprēķinu, VARAM kā ES fondu atbildīgā iestāde izstrādā pasākuma īstenošanas noteikumus, vienlaikus piedāvājot tādus risinājumus, kas projektu iesniedzējiem mazina administratīvo slogu un izmaksas pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai un paātrina projektu īstenošanas uzsākšanu. Minētie pasākuma sagatavošanas darbi tiek veikti paralēli politikas programmas grozījumu saskaņošanai ar Eiropas Komisiju, lai nodrošinātu iespējami ātru ierobežotas projektu iesniegumu atlases uzsākšanu un ERAF finansējuma pieejamību esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, kas paredzētas cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
Lai patvertnēs nodrošinātu elektroapgādes un apgaismojuma prasības un elektroenerģijas pārtraukuma gadījumā nodrošinātu elektroenerģijas nepārtrauktību, atbalsta ietvaros tiek attiecinātas izmaksas autonomu elektroenerģijas ražošanas un uzglabāšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai. Piemēram, attiecinātas izmaksas par elektroģeneratoriem, kas tiek darbināti, piemēram, ar benzīnu, gāzi vai dīzeļdegvielu. Ievērojot to, ka minētajām iekārtām nav alternatīvu risinājumu krīzes situācijā, uzskatāms, ka pasākuma ietvaros atbalsts šādu iekārtu iegādei patvertņu aprīkošanai ar mērķi nodrošināt cilvēku aizsardzību galējās nepieciešamības apstākļos (civilo aizsardzību katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā) nepārkāpj Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta h) punktā noteikto prasību attiecībā uz ieguldījumiem iekārtās, kuras darbina ar fosilo kurināmo.
Vienlaikus pasākuma ietvaros iespēju robežās (ievērojot, ka pasākuma primārais mērķis ir civilā aizsardzība) tiek nodrošinātas prasības principa “nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai (netieša ietekme) un atbilstība ES un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā, kā arī horizontālais princips "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Klimatdrošināšana", piemēram, investīcijas tiek veiktas tikai esošās ēkās, tās pielāgojot un aprīkojot (netiek paredzēta jaunu ēku būvniecība), obligātās funkcionālās prasības paredz nodrošināt ventilāciju un gaisa kvalitāti, apstākļus, kas ikdienā patvertnei neļauj applūst (tai skaitā gruntsūdeņu, virszemes ūdeņu, tehnoloģisko ūdeņu vai notekūdeņu ietekmē), apgaismojumu, uz kuru attiecas obligātie kritēriji saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība” 1. pielikumu "Preču un pakalpojumu grupas, kurām obligāti piemērojams zaļais publiskais iepirkums" (kur noteiktas zaļā iepirkuma prasības un kritēriji, kurus izmanto to preču un pakalpojumu publiskajā iepirkumā, kam zaļais iepirkums piemērojams obligāti), kā arī citas prasības atbilstoši būvprojektā plānotajam, kuru būvuzraudzība tiek veikta vispārējā kārtībā.
Ievērojot iepriekš minēto principu novērtējumu pasākuma līmenī un ievērojot Valdības rīcības plāna (Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai") deklarācijas uzdevumā “Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs”, projektu iesniedzējiem nav pienākums katra projekta līmenī sniegt iepriekš minēto principu piemērošanas izvērtējumu un projekta līmeņa atskaites no finansējuma saņēmējiem netiek prasītas. Vienlaikus uz finansējuma saņēmējiem ir attiecināmas visas horizontālo normatīvo aktu prasības, tai skaitā nacionālo normatīvo aktu vides jomā ievērošanas uzraudzība notiek saskaņā ar nacionālajos normatīvajos aktos noteikto.
Ņemot vērā, ka pasākums tiek īstenots 5.1.1.SAM ietvaros, noteikumu projektā tiek iekļautas atsevišķas prasības, kas piemērojamas politikas programmas 5. politikas mērķa pasākumu īstenošanā.
Politikas programmā 5.1.1. SAM ietvaros ir noteikts kopējs iznākuma rādītājs “atbalstītas vismaz piecas integrētas teritoriālās attīstības stratēģijas”. Informāciju par to, ka iznākuma rādītājs ir sasniegts, sniegs VARAM kā ES fondu atbildīgā iestāde, kad attiecīgajā reģionā tiks pabeigta vismaz viena 5.1.1. SAM projekta īstenošana, līdz ar to pasākuma īstenošanai nav tiešas ietekmes uz attiecīgā iznākuma rādītāja sasniegšanu, bet tā ietvaros paredzēto aktivitāšu īstenošana veicinās 5.1.1. SAM noteikto iznākuma rādītāja sasniegšanu pašvaldībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt tikai tādas darbības un sagatavot tādus iesniedzamos dokumentus, ko jau nosaka spēkā esošie normatīvie akti. Pasākumā plānoto darbību izmaksu samērīgums pret ieguvumiem tiks izvērtēts, veicot būvobjektu projektēšanu (ja attiecināms, ievērojot, ka pasākums vērsts uz objektu pielāgošanu vai aprīkošanu).
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Latvijas iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attiecas uz Latvijas iedzīvotājiem kopumā.
Pasākumā īstenoto darbību rezultātā tiks veikts atbalsts esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām civilās aizsardzības mērķiem.
Pasākumā īstenoto darbību rezultātā tiks veikts atbalsts esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai III kategorijas patvertnes funkcionālajām prasībām civilās aizsardzības mērķiem.
Juridiskās personas
- Valsts tiešās pārvaldes iestāde vai pašvaldība, vai pašvaldības izveidota iestāde, vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai valsts kapitālsabiedrība (deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanai), vai augstākās izglītības un zinātnes institūcijas, kas īsteno studiju programmas, kā arī veic zinātnisko darbību, vai cita Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) norādītā juridiskā persona.
Ietekmes apraksts
Īstenojot projektus, ir jāņem vērā noteikumu projektā noteiktais pieejamais ERAF finansējums un projektā sasniedzamās rādītāju vērtības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
8 878 597
0
8 878 597
3 329 474
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
8 878 597
0
8 878 597
3 329 474
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
10 445 409
0
10 445 409
3 917 028
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
9 609 776
0
9 609 776
3 603 666
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
835 633
0
835 633
313 362
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 566 812
0
-1 566 812
-587 554
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-731 179
0
-731 179
-274 192
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
-835 633
0
-835 633
-313 362
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 566 812
-1 566 812
-587 554
5.1. valsts pamatbudžets
0
-731 179
-731 179
-274 192
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
-835 633
-835 633
-313 362
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 26 113 520 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 22 196 492 euro, valsts budžeta finansējums un pašvaldību finansējums – 3 917 028 euro (t.sk. pašvaldību budžeta indikatīvais finansējums – 2 089 082 euro). Budžeta ieņēmumi ir ERAF finansējuma daļa 85% apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ERAF, valsts un pašvaldību budžeta) līdzekļi 100% apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Noteikumu projektam 2025. gadā nav ietekmes uz valsts budžetu.
VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2026. gads: 40% no 26 113 520 euro jeb 10 445 409 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 878 597 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 731 179 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 835 633 euro;
2027. gads: 40% no 26 113 520 euro jeb 10 445 409 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 878 597 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 731 179 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 835 633 euro;
2028. gads: 15% no 26 113 520 euro jeb 3 917 028 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 3 329 474 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 274 192 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 313 362 euro;
2029. gads: 5% no 26 113 520 euro jeb 1 305 674 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 1 109 824 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 91 398 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 104 454 euro.
Pašvaldību budžeta līdzfinansējuma apjoms ir norādīts indikatīvi: pasākuma ietvaros tiks atbalstīti Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) ietvertie objekti.
Noteikumu projektam 2025. gadā nav ietekmes uz valsts budžetu.
VARAM plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2026. gads: 40% no 26 113 520 euro jeb 10 445 409 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 878 597 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 731 179 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 835 633 euro;
2027. gads: 40% no 26 113 520 euro jeb 10 445 409 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 8 878 597 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 731 179 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 835 633 euro;
2028. gads: 15% no 26 113 520 euro jeb 3 917 028 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 3 329 474 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 274 192 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 313 362 euro;
2029. gads: 5% no 26 113 520 euro jeb 1 305 674 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 1 109 824 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 91 398 euro, pašvaldību budžeta finansējums – 104 454 euro.
Pašvaldību budžeta līdzfinansējuma apjoms ir norādīts indikatīvi: pasākuma ietvaros tiks atbalstīti Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm) ietvertie objekti.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija).
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47. un 50. pants
Noteikumu projekta 32.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
55. pants
Noteikumu projekta 24.1.apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
Noteikumu projekta 32.3. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Patvertņu ierīkošana ir noteikta kā prioritāri īstenojams civilās aizsardzības pasākums, ievērojot protokollēmumu un ES fondu tematiskās komitejas 2025. gada 22. janvāra sēdē panākto vienošanos, kuras rezultātā, sadarbojoties vairākām ministrijām un iestādēm, tiek veikti pasākuma sagatavošanas darbi, tai skaitā, Finanšu ministrija virza grozījumus politikas programmā, Iekšlietu ministrija kā par civilās aizsardzības politiku atbildīgā nozares ministrija nodrošina prioritāro patvertņu vietu identificēšanu un saskaņošanu ar pašvaldībām, prasību patvertnēm noteikšanu un patvertņu ierīkošanas izmaksu aprēķinu, VARAM kā ES fondu atbildīgā iestāde izstrādā pasākuma īstenošanas noteikumus, vienlaikus piedāvājot risinājumus, kas projektu iesniedzējiem mazina administratīvo slogu un izmaksas pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai un paātrina projektu īstenošanas uzsākšanu. Minētie pasākuma sagatavošanas darbi tiek veikti paralēli politikas programmas grozījumu saskaņošanai ar Eiropas Komisiju, lai nodrošinātu iespējami ātru ierobežotas projektu iesniegumu atlases uzsākšanu un ERAF finansējuma pieejamību esošu telpu pārbūvei vai atjaunošanai, pielāgojot tās III kategorijas patvertņu ierīkošanai, kas paredzētas cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā.
Vienlaikus sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta vidusposma grozījumu politikas programmā skaņošanas procesā ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā.
Vienlaikus sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta vidusposma grozījumu politikas programmā skaņošanas procesā ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi