Anotācija (ex-ante)

22-TA-3046: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valmieras novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Autoceļš P25" Strenčos, Valmieras novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 un 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Strenču novada domes 2020. gada 19. novembra lēmums Nr.14 (19.§) "Par Strenču pilsētas zemes vienību sadalīšanu un jauna nekustamā īpašuma "Autoceļš P25" izveidošanu" (turpmāk - Lēmums Nr. 14), Valmieras novada pašvaldības domes 2021. gada 25. novembra lēmums Nr. 495 (protokols Nr. 16, 8.§) "Par nekustamā īpašuma "Autoceļš P25" Strenči, Valmieras novads nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij" (turpmāk - Lēmums Nr. 495).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Valmieras novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu “Autoceļš P25”, Strenčos, Valmieras novadā, kas nepieciešams, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un valsts autoceļu pārvaldi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Valmieras novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu “Autoceļš P25” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9417 001 0082) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 9417 001 0078) 0,0927 ha platībā, Strenčos, Valmieras novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārējas noteikumu 6. punktā (kas pieņemts 2020. gada 10. jūnijā) noteiktajam, ar 2021. gada pašvaldību vēlēšanās jaunievēlētās pašvaldības domes pirmo sēdi izbeidzas visu bijušo pašvaldību domju pilnvaras, līdz ar to no 2021.gada Valmieras novada pašvaldība ir Strenču novada pašvaldības finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.
Strenču novada dome Lēmumā Nr. 14 norāda, ka VAS "Latvijas Valsts ceļi" ir uzsākusi būvprojekta “Gaujas tilta autoceļa P25 Smiltene - Strenči 28,34 km pārbūve” izstrādi un ir konstatēts, ka Satiksmes ministrijas bilancē esošais valsts reģionālā autoceļa P25 “Smiltene-Strenči” inženierbūves kompleksā ietilpstošais tilts pār Gaujas upi Strenču pilsētā atrodas uz daļas no Strenču novada pašvaldībai piekrītošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9417 001 1936, ietilpstošas nekustamā īpašuma “Trikātas iela”, kadastra Nr.9417 001 1936 sastāvā, kā arī daļa no tilta konusa atrodas uz pašvaldībai piekrītošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9417 001 1934, ietilpstošas nekustamā īpašuma “Trikātas iela 32”, kadastra Nr.9417 001 1934 sastāvā. Ar Lēmumu Nr. 14 ir sadalīta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 9417 001 1936, platība 1,8711 ha, divās zemes vienībās – 1,7824 ha un 0,0887 ha, un pārkārtota robeža ar zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 9417 001 1934, platība 8,0700 ha, par 0,0040 ha (40m2), kas ir pieļaujamās normas robežās. Izveidots jauns nekustamais īpašums ar nosaukumu “Autoceļš P25”, sastāvošs no zemes gabala ar platību 0,0927 ha un noteikts tam nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā, kods 1101.
Nekustamais īpašums Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēts kā pašvaldībai piekritīga zeme 0,0927 ha platībā.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2022. gada 19. septembra izziņā Nr. 4.9/15311 "Par autoceļa P25 "Smiltene-Strenči" posma piederību" norādīts, ka uz Valmieras novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma „Autoceļš P25”, Strenči, Valmieras novads, kadastra Nr.9417 001 0082, sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9417 001 0078, ir izbūvētas kompleksas inženierbūves ar kadastra apzīmējumiem 9417 001 0078 001 (“Gaujas tilts autoceļa P25 km 28,335”) un 9417 001 0078 002 (“Autoceļš P25 km 27,595-28,417,2.posms”) - valsts reģionālā autoceļa P25 “Smiltene-Strenči” posms un inženierbūves kompleksā ietilpstošais tilts pār Gaujas upi, kas atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8.panta trešajai daļai, uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Ievērojot likuma „Par pašvaldībām” 21.panta pirmās daļas 17.punktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 6.punktu, 42.panta otro daļu, 42.1 pantu, 43.pantu un Lēmumu Nr. 495, nolemts Nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, vienlaikus pilnvarojot Satiksmes ministriju nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrajai daļai un 42.1 pantam.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku bez atsevišķas Valmieras novada pašvaldības piekrišanas. Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Valmieras novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Iestājoties apstākļiem, kad Nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Valmieras novada pašvaldībai.
Civillikuma 849.pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to valsts reģionālā autoceļa P25 “Smiltene-Strenči” posms un inženierbūves kompleksā ietilpstošais tilts pār Gaujas upi būs atzīstams par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 9417 001 0078 neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodots Valmieras novada pašvaldības īpašumā.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošais Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Valmieras novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu Nekustamais tiks nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Valmieras novada pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, tiek nodrošināta valsts funkcijas izpilde, attiecīgi nodrošinot transporta infrastruktūras attīstību un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8.panta trešajai daļai, ar kuru ir noteikts, ka uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek nodots bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari neietekmē un administratīvo slogu nerada.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamā īpašuma uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Valmieras novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Valmieras novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi