23-TA-1028: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par valsts pensijas apmēra pārskatīšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Juridiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams precizēt pensiju indeksācijā piemērojamā indeksa aprēķināšanas kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 398 "Noteikumi par valsts pensijas apmēra pārskatīšanu"" mērķis ir juridiskās skaidrības nodrošināšanai precizēt pensiju indeksācijā piemērojamā indeksa aprēķināšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2014. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 398 "Noteikumi par valsts pensijas apmēra pārskatīšanu" (turpmāk – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā aprēķina valsts pensiju (turpmāk – pensija) pārskatīšanā piemērojamo faktiskā patēriņa cenu indeksu un apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma daļu (turpmāk arī – iemaksu algas indekss), kā arī pensiju pārskatīšanas kārtību.
Valsts pensijas un atlīdzības pārskatīšanai tekošajā gadā piemēro faktisko patēriņa cenu indeksu un iemaksu algas indeksu par iepriekšējo gadu, kuru Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA) aprēķina, pamatojoties uz tās rīcībā esošajiem datiem un Centrālās statistikas pārvaldes statistikas datiem.
Pensiju pārskatīšanai attiecīgajā gadā t piemērojamo kopējo indeksu saskaņā ar noteikumiem aprēķina, izmantojot šādu formulu:
It = PCIt + (Rp t x D), kur
It – pensiju pārskatīšanā attiecīgajā gadā t piemērojamais kopējais indekss (izteikts kā koeficients ar četrām zīmēm aiz komata);
PCIt – patēriņa cenu indekss laikposmā no t–1 gada 1. augusta līdz t gada 31. jūlijam (izteikts kā koeficients ar četrām zīmēm aiz komata);
Rp t – apdrošināšanas iemaksu algas reālais pieaugums (izteikts kā koeficients ar četrām zīmēm aiz komata);
D – daļas apmērs, izteikts procentos, ko piemēro apdrošināšanas iemaksu algas reālajam pieaugumam un kas ir noteikts likuma "Par valsts pensijām" 26. panta pirmajā daļā.
Valsts pensijas un atlīdzības pārskatīšanai tekošajā gadā piemēro faktisko patēriņa cenu indeksu un iemaksu algas indeksu par iepriekšējo gadu, kuru Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk - VSAA) aprēķina, pamatojoties uz tās rīcībā esošajiem datiem un Centrālās statistikas pārvaldes statistikas datiem.
Pensiju pārskatīšanai attiecīgajā gadā t piemērojamo kopējo indeksu saskaņā ar noteikumiem aprēķina, izmantojot šādu formulu:
It = PCIt + (Rp t x D), kur
It – pensiju pārskatīšanā attiecīgajā gadā t piemērojamais kopējais indekss (izteikts kā koeficients ar četrām zīmēm aiz komata);
PCIt – patēriņa cenu indekss laikposmā no t–1 gada 1. augusta līdz t gada 31. jūlijam (izteikts kā koeficients ar četrām zīmēm aiz komata);
Rp t – apdrošināšanas iemaksu algas reālais pieaugums (izteikts kā koeficients ar četrām zīmēm aiz komata);
D – daļas apmērs, izteikts procentos, ko piemēro apdrošināšanas iemaksu algas reālajam pieaugumam un kas ir noteikts likuma "Par valsts pensijām" 26. panta pirmajā daļā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pensiju indeksācijas mērķis ir to aizsardzība pret inflāciju jeb pirktspējas krišanos. Tas nozīmē, ka valsts pensiju indeksācijā ir jāpiemēro vismaz inflācijas jeb patēriņa cenu indekss. Lai valsts pensijas ne tikai nodrošinātu pret inflācijas ietekmi, bet tām sniegtu arī reālu pieaugumu, likums “Par valsts pensijām” nosaka, ka valsts pensijām pensiju indeksācijā papildus faktiskajam patēriņu cenu indeksam piemēro arī 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma (Rpt), savukārt vecuma pensijām – šo proporciju palielinot atkarībā gan no personas apdrošināšanas stāža, gan no tā, vai pensija piešķirta par darbu kaitīgos, smagos vai sevišķi kaitīgos, sevišķi smagos darba apstākļos.
Taču var rasties pārpratumi, kad apdrošināšanas iemaksu algas reālais pieaugums (Rpt) ir negatīvs, t.i. mazāks par nulli, un, automātiski veicot kopējā indeksācijā piemērojamā indeksa aprēķinus un formulā automātiski piemērojot negatīvu apdrošināšanas iemaksu algas reālo pieaugumu (Rpt), tiek iegūts nekorekts rezultāts, t.i. kopējais indeksācijā piemērojamais indekss pat nesedz inflācijas ietekmi, bet attiecībā uz vecuma pensijām - mazāks tiem pensionāriem, kuriem lielāks apdrošināšanas stāžs.
Līdz šim apdrošināšanas iemaksu algu summas reālais pieaugums nav bijis mazāks par nulli, taču pagājušā gada augstās inflācijas rezultātā, šogad varētu rasties situācija, ka apdrošināšanas iemaksu algu summas reālais pieaugums ir negatīvs.
Līdz ar to, lai izvairītos no pārpratumiem un juridiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams tehnisks labojums, ka negatīva apdrošināšanas iemaksu algas pieauguma gadījumā, valsts pensiju indeksācijā ir piemērojams vienīgi faktiskais patēriņa cenu indekss.
Taču var rasties pārpratumi, kad apdrošināšanas iemaksu algas reālais pieaugums (Rpt) ir negatīvs, t.i. mazāks par nulli, un, automātiski veicot kopējā indeksācijā piemērojamā indeksa aprēķinus un formulā automātiski piemērojot negatīvu apdrošināšanas iemaksu algas reālo pieaugumu (Rpt), tiek iegūts nekorekts rezultāts, t.i. kopējais indeksācijā piemērojamais indekss pat nesedz inflācijas ietekmi, bet attiecībā uz vecuma pensijām - mazāks tiem pensionāriem, kuriem lielāks apdrošināšanas stāžs.
Līdz šim apdrošināšanas iemaksu algu summas reālais pieaugums nav bijis mazāks par nulli, taču pagājušā gada augstās inflācijas rezultātā, šogad varētu rasties situācija, ka apdrošināšanas iemaksu algu summas reālais pieaugums ir negatīvs.
Līdz ar to, lai izvairītos no pārpratumiem un juridiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams tehnisks labojums, ka negatīva apdrošināšanas iemaksu algas pieauguma gadījumā, valsts pensiju indeksācijā ir piemērojams vienīgi faktiskais patēriņa cenu indekss.
Risinājuma apraksts
Lai izvairītos no pārpratumiem un nodrošinātu juridisko skaidrību, ka negatīva apdrošināšanas iemaksu algas pieauguma gadījumā valsts pensiju indeksācijā nav piemērojams apdrošināšanas iemaksu algas reālais pieaugums, kas ir mazāks par nulli, ir jāveic tehniski precizējumi noteikumos un jāpapildina “Rpt” rādītāja definīcija, nosakot, ka, ja apdrošināšanas iemaksu algas reālais pieaugums ir mazāks par nulli, to izsaka kā koeficientu “0”. Līdz ar to skaidri un nepārprotami nosakot, ka šajos gadījumos pensiju indeksācijā tiek piemērots tikai patēriņa cenu indekss, kas noteikts par laikposmu no iepriekšējā gada 1. augusta līdz tekošā gada 31. jūlijam (par 12 mēnešu periodu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pensionāri
- personas ar invaliditāti
- apgādnieku zaudējušas personas
Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta juridiskā skaidrība. Noteikumu projekts atstās tiešu, pozitīvu ietekmi uz iedzīvotājiem, kuru starpā ir vecuma, invaliditātes un apgādnieka zaudējumu pensijas saņēmēji.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumi nepieciešami juridiskās skaidrības nodrošināšanai, tāpēc sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kopumā ietekmē pozitīvi, jo precizējot normatīvajā aktā kopējā indeksa aprēķināšanas kārtību, tiks nodrošināta juridiskā skaidrība un tiks veikti korekti kopējā pensiju indeksa aprēķini.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kopumā ietekmē pozitīvi, jo tiks veikta korekta indeksācija arī invaliditātes pensiju saņēmējiem.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi