Anotācija

24-TA-348: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu darījumu darba grupas (FAFT) 31. rekomendācija paredz, ka, izmeklējot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un saistītu predikatīvu noziegumu gadījumus, kompetentajām iestādēm jābūt iespējai piekļūt visiem nepieciešamajiem dokumentiem un informācijai, ko var izmantot, lai iegūtu pamatu izmeklēšanas ierosināšanai. Savukārt FAFT 30. rekomendācijas skaidrojošās piezīmēs 6. punkts paredz, ka valsts var noteikt pretkorupcijas iestādes, kurām ir pilnvaras, lai tās izmeklētu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas nodarījumus, kuri rodas vai ir saistīti ar korupciju, un šīm iestādēm ir jābūt atbilstoši pilnvarotām, lai tās varētu identificēt, izsekot un sākt finanšu līdzekļu iesaldēšanu un arestu.
Nacionālajā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas (turpmāk – NILLTPF) risku novērtēšanas ziņojumā par 2020. - 2022. gadu norādīts, ka augstus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudus no nacionālā predikatīvā noziedzīgā nodarījuma veido izvairīšanās no nodokļu nomaksas, savukārt vidēji augstus – krāpšana, akcīzes preču nelikumīga aprite, narkotisko un psihotropo vielu nelikumīga aprite, noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā (t. sk. kukuļošana).
Ziņojumā ir norāde arī uz to, ka:
1) gan administratīvā korupcija, gan korupcija publisko iepirkumu jomā ir noziedzīgi nodarījumi ar augstu latentumu;
2) politiskā korupcija ir, iespējams, latentākais no korupcijas veidiem. Tā ir fenomens, kas izpaužas kā valsts pārvaldes, tostarp pašvaldību lēmumu ietekmēšana personiska labuma gūšanai un valstij vai pašvaldībai piederošu finanšu līdzekļu pārdale par labu šauram personu lokam;
3) pārskata periodā novērota arī politisko partiju nelikumīga finansēšana caur šaura personu loka veiktajiem liela apmēra ziedojumiem un nezināmas izcelsmes (visbiežāk skaidrās naudas iemaksas kontā) biedru naudas iemaksām, kas var liecināt par iespējamu noziedzīgi iegūtu līdzekļu izmantošanu partiju finansēšanā;
4) pārskata periodā konstatēta arī ārvalstu amatpersonu kukuļošana, kuru veica Latvijas pilsoņi Latvijā reģistrētu juridisko personu interesēs, kā arī ārvalstu amatpersonu kukuļošanas rezultātā iegūto līdzekļu legalizācija Latvijā, kas norāda uz ārvalstu amatpersonu kukuļošanas rezultātā radītajiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudu riskiem Latvijā.
Ar Ministru kabineta 2024. gada 2. maija rīkojuma Nr. 338 “Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.–2026. gadam” apstiprinātā plāna mērķis ir stiprināt Latvijas spējas cīnīties ar NILLTPF , un uzraudzīt NILLTPF novēršanas režīma prasību īstenošanu, samazināt vispārējos NILLTPF riskus, tādējādi nodrošinot atbilstību starptautiskajām saistībām un standartiem NILLTPF novēršanas jomā un veicinot nacionālo un starptautisko drošību, ekonomiskās vides konkurētspēju un uzticību Latvijas jurisdikcijai.
Ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) priekšnieka 2022. gada 16.decembra rīkojumu Nr.1.20-1/66 apstiprinātās KNAB darbības stratēģijas 2023. – 2026.gadam mērķis ir nodrošināt efektīvu KNAB darbības plānošanu un īstenošanu tā kompetencē esošo funkciju un uzdevumu ietvaros laikposmā no 2023. - 2026. gadam. Spēkā esošā KNAB darbības stratēģija minētajā laika periodā paredz veikt stratēģisko un taktisko korupcijas risku analīzi jomās, kas noteiktas kā prioritāras, analizēt normatīvos aktus, sniedzot priekšlikumus korupcijas risku novēršanai, izstrādāt nacionālā korupcijas risku novērtējuma metodoloģiju un veikt korupcijas risku novērtējumu, kā arī noteikt risku analīzi kā KNAB funkciju (veikt grozījumus normatīvajos aktos, paredzot korupcijas risku analīzi kā KNAB funkciju) un stiprināt analītisko kapacitāti, ieviešot digitālos informācijas apstrādes rīkus.
2024. gada 16. janvārī Ministru kabinets apstiprināja Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai, kuras I sadaļas “Droša Latvija” 7.1. pasākumā norādīts, ka dotā uzdevuma izpildei nepieciešams stiprināt un attīstīt KNAB tehniskos un intelektuālos resursus korupcijas apkarošanai nacionālā un starptautiskā līmenī, proti:
1) līdz 2026. gada 30. jūnijam KNAB jāīsteno vismaz 3 projekti, piesaistot Eiropas Komisijas Eiropas Krāpšanas apkarošanas programmas finansējumu izmeklēšanas, operatīvās darbības un analītikas stiprināšanai, paplašinot KNAB materiāltehnisko bāzi operatīvās darbības pasākumu veikšanai;
2) līdz 2026.gada 30. oktobrim jāuzlabo KNAB kapacitāte nozīmīgu potenciālas korupcijas gadījumu atklāšanā un izmeklēšanā, kā arī jāveicina pievēršanos korupcijas gadījumiem privātajā sektorā.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā (turpmāk – Likums) noteiktas prasības personām, kuras var pretendēt uz dienestu KNAB. Cita starpā, lai pretendētu gan uz KNAB priekšnieka, gan KNAB amatpersonas amatu, persona nedrīkst būt sodīta par noziedzīgu nodarījumu (neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas), notiesāta par noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, un saukta pie kriminālatbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, izņemot gadījumu, kad persona ir saukta pie kriminālatbildības, bet kriminālprocess pret to izbeigts uz reabilitējoša pamata. Likumprojekts "Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" (turpmāk – likumprojekts)  paredz izvērtēt un pārskatīt aizliegumu ieņemt KNAB priekšnieka un amatpersonas amatu personai, kas sodīta par noziedzīgu nodarījumu, kas izdarīts arī aiz neuzmanības, attiecinot aizliegumu tikai uz tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem. Vienlaikus likumprojekts precizēts, reaģējot uz datu pieejamības (uzglabāšanas) izmaiņām valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” (turpmāk – Sodu reģistrs). Kā arī Likums papildināts, paredzot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt KNAB dienesta apliecības un žetona paraugu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1) stiprināt KNAB kapacitāti cilvēkresursu un materiālo resursu ziņā, efektivizējot KNAB analītiskās spējas;
2) nostiprināt KNAB likumā Biroja risku analīzes informācijas sistēmu un tās programmnodrošinājumu kā valsts informācijas sistēmu;
3) stiprināt resoriskās pārbaudes institūtu, paredzot resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumus;
4) personām, kuras pretendē uz dienestu KNAB, noteikt samērīgus ierobežojumus saistībā ar agrāk izdarītu noziedzīgu nodarījumu;
5) deleģēt Ministru kabinetam noteikt KNAB dienesta apliecības un žetona paraugu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Saskaņā ar Likuma 2. panta pirmo daļu KNAB ir tiešās pārvaldes iestāde, kas pilda funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kontrolē politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un pārbauda, kā tiek ievēroti ierobežojumi, kas noteikti priekšvēlēšanu aģitācijai, aģitācijai pirms tautas nobalsošanas, aģitācijai par likuma ierosināšanu un aģitācijai par Saeimas atsaukšanas ierosināšanu.
KNAB ir gan izmeklēšanas iestāde, gan operatīvās darbības subjekts un KNAB ir tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu par administratīvajiem pārkāpumiem, kuru izskatīšana ir piekritīga KNAB.
Ar mērķi palīdzēt kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi 2023. gada 26. janvārī KNAB izdots jauns iekšējais normatīvais akts Nr.1.20-4.2/3 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja reglaments” (saskaņots ar Ministru prezidenta 2023. gada 3. janvāra vēstuli Nr.7.8.5./2022-DOC-2586-18), (turpmāk - Reglaments), saskaņā ar kuru KNAB veiktas strukturālas izmaiņas, izveidojot atsevišķu pārvaldi ar divām struktūrvienībām: Taktiskās analīzes nodaļu un Stratēģiskās analīzes nodaļu.
Ne taktiskā, ne stratēģiskā analīze pašreizējā situācijā Likumā nav iekļautas kā atsevišķas KNAB funkcijas.
2. 2021. gadā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/785 (2021. gada 29. aprīlis) laikposmam no 2021. gada līdz 2027. gadam izveidota programma “Eiropas Krāpšanas apkarošana 2021–2027” (turpmāk – Programma). Programmas ietvaros 114,207 miljoni euro paredzēts izlietot tieši tehniskajam atbalstam (tajā skaitā IT rīku iegādei datu analīzei), operatīvajam atbalstam, izmeklēšanas darbībām, kā arī specializētām apmācībām un pētniecībai.
Ņemot vērā, ka KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonām savu Reglamentā noteikto uzdevumu sekmīgai izpildei nebija iespējas veikt lielu datu apstrādi tehnoloģisko risinājumu trūkuma dēļ, 2022. gadā KNAB Programmas ietvaros pieteica projektu “Analītiskās kapacitātes stiprināšana”, kas paredz līdz 2025. gada 1. septembrim izstrādāt “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai KNAB. Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” kopējās izmaksas ir 1 090 000 euro, no kurām 80 % jeb 872 000 euro veido EK finansējums, bet nepieciešamais līdzfinansējums - 20 % jeb 218 000 euro.
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija sēdē (sēdes protokols Nr.36, 130.§) izskatīts KNAB informatīvais ziņojums “Par atļauju Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam uzņemties papildu saistības un īstenot projektus, piesaistot finansējumu no ārvalstu finanšu instrumenta” (22-TA-2194 (IP)) un pieņemts lēmums atļaut KNAB uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības Eiropas Komisijas Eiropas Krāpšanas apkarošanas programmas projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanai atbilstoši informatīvajā ziņojumā norādītajam apmēram.
“Analītiskajā platformā” tiks uzkrātas ziņas, lai varētu ar mūsdienīgiem rīkiem veikt uzkrāto ziņu apstrādi un analīzi dažādos šķērsgriezumos, veikt informācijas prioritizēšanu un pārraudzīt riskus korupcijas un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas jomās.
Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidoto “analītisko platformu” paredzēts reģistrēt valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) kā valsts informācijas sistēmu - Biroja risku analīzes informācijas sistēmu (turpmāk - BRAIS), kas nodrošinās būtisku atbalstu KNAB Likumā noteikto funkciju veikšanā, kā arī ātrākā un efektīvākā administratīvo pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu novēršanā un atklāšanā.
3. Saskaņā ar KPL 387. panta sesto daļu KNAB kompetencē ir izmeklēt noziedzīgus nodarījumus, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumiem, kā arī noziedzīgus nodarījumus valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju.
KPL 369. panta pirmā daļa paredz, ka kriminālprocesa uzsākšanas iemesls ir tādu ziņu iesniegšana izmeklēšanas iestādei, kuras norāda uz iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, vai šādu ziņu iegūšana izmeklēšanas iestādē, un KPL 369. panta ceturtās daļas 4. punkts paredz, ka izmeklēšanas iestāde šā panta pirmajā daļā minētās ziņas var iegūt savas resoriskās darbības rezultātā, veicot citas likumos noteiktās funkcijas - pārbaudes, operatīvo darbību utt.
Līdz ar to KPL atļauj KNAB kā izmeklēšanas iestādei ziņas, kuras norāda uz KNAB kompetencē esoša iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, iegūt resoriskās pārbaudes ietvaros, veicot citas Likumā noteiktās funkcijas.
KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas resoriskās pārbaudes ietvaros veic saņemtās vai uz KNAB iniciatīvās iegūtās informācijas analīzi, lai identificētu korupcijas riskam pakļautos procesus un personas un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumus, izmantojot Likuma 10. panta pirmās daļas 4., 6. un 7. punktā KNAB amatpersonām noteiktās tiesības. Pašreizējā situācijā Likumā nav nostiprināts resoriskās pārbaudes institūts.
4. Likumā noteiktajiem ierobežojumiem personai izvēlēties sev vēlamu nodarbošanos saistībā ar iepriekš izdarītu noziedzīgu nodarījumu nav saskatāms likumdevēja analīzē balstīts izvērtējums, kas pamatotu konkrēto aizliegumu, jo īpaši absolūto aizliegumu nepieciešamību un samērīgumu iepretim izdarītajam noziedzīgajam nodarījumam un tā rezultātā radītajām sekām. Ievērojot minēto, izvērtējams un pārskatāms ir KNAB likumā noteiktais aizliegums ieņemt KNAB priekšnieka un amatpersonas amatu personai, kas sodīta par noziedzīgu nodarījumu, kas izdarīts arī aiz neuzmanības, attiecinot aizliegumu tikai uz tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem.
5. Likuma 12. panta pirmajā daļā noteikts, ka KNAB amatpersonām to pilnvaru apliecināšanai izdod dienesta apliecību un speciālu žetonu, taču ārējā normatīvajā aktā netiek paredzēts dienesta apliecības un žetona paraugs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 7. panta pirmajā daļā atrunātas KNAB funkcijas korupcijas novēršanā, 8. panta pirmajā daļā – funkcijas korupcijas apkarošanā, 9. pantā – funkcijas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē un 9.1 pantā – funkcijas priekšvēlēšanu aģitācijas kontrolē.
Kā jau iepriekš minēts, ar mērķi palīdzēt kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi 2023. gadā veiktas izmaiņas KNAB struktūrā, izveidojot atsevišķu pārvaldi ar divām struktūrvienībām: Taktiskās analīzes nodaļu un Stratēģiskās analīzes nodaļu.
Taktiskā analīze tiek veikta, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem likuma pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju. Savukārt stratēģiskā analīze tiek veikta, lai identificētu noteikumu pārkāpumu tendences, tipoloģijas un draudus.
Taktisko analīzi KNAB nepieciešams veikt, jo:
1) taktiskā analīze ietver sevī plašu dažādu datu vākšanu un analīzi par konkrētas personas darījumiem un mantisko stāvokli ar mērķi identificēt pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamu notikušu noziegumu;
2) taktiskās analīzes rezultātā iespējams identificēt konkrētas personas, šo personu ģimenes locekļus un ar tām cieši saistītas fiziskas un/vai juridiskas personas (darījumu partnerus), finanšu līdzekļus, kā arī iespējams izsekot konkrētu darbību vai darījumu gaitai un noteiktām saiknēm starp šīm personām un iespējamiem noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un predikatīviem koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem;
3) politisko organizāciju (partiju) un to apvienību nelikumīga finansēšana ir viens no korupcijas izpausmes veidiem, kurā apmaiņā pret labvēlīgu lēmumu pieņemšanu pastāv risks, ka tiek nelikumīgi finansēta konkrēta lēmuma pieņēmēju pārstāvētā politiskā partija, pārkāpjot Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteiktos ierobežojumus un aizliegumus.
Stratēģisko analīzi KNAB nepieciešams veikt, jo:
1) stratēģiskās analīzes ietvaros tiek veikts noteiktu darbību un procesu kopums, lai, balstoties uz informācijas analīzi, iegūtu zināšanas par korupciju ietekmējošiem faktoriem, dinamiku, apdraudējuma un riska līmeni, un varētu objektīvi definēt korupcijas novēršanas un apkarošanas prioritātes un pieņemtu lēmumus par nepieciešamo rīcību korupcijas risku pārvaldībai, kā arī apdraudējuma līmeņa samazināšanai;
2) stratēģiskās analīzes rezultāts ir stratēģiskais pārskats, kas raksturo korupcijas līmeni, attīstības tendences un fenomenus, identificē ilgtermiņa problēmas, kā arī, pamatojoties uz situācijas novērtējumu, nosaka korupcijas novēršanas un apkarošanas prioritātes, nozīmīgākos uzdevumus prioritāšu ietvaros un nepieciešamos resursus uzdevumu izpildei.
Lai efektīvāk pildītu Likumā noteiktās jau esošās KNAB funkcijas un atklātu vairāk administratīvo pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu, kuru izskatīšana un izmeklēšana ir piekritīga KNAB, Likumā būtu nepieciešams veikt izmaiņas, 7. panta pirmajā daļā, 9. pantā un 9.1 pantā esošās KNAB funkcijas papildinot ar taktiskās analīzes un stratēģiskās analīzes funkcijām.
Risinājuma apraksts
Likuma III nodaļas “Biroja kompetence” 7. panta “Biroja funkcijas korupcijas novēršanā” pirmā daļa būtu papildināma ar jaunām funkcijām – veikt taktisko analīzi un stratēģisko analīzi, 9. pants “Biroja funkcijas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē” un 9.1 pants “Biroja funkcijas priekšvēlēšanu aģitācijas kontrolē” – ar jaunām funkcijām – veikt taktisko analīzi un stratēģisko analīzi.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 1. punktu valsts informācijas sistēma ir informācijas sistēma, kuras darbību nodrošina tiešās pārvaldes iestāde, valsts institūcija, kas nav Ministru kabineta padotībā, atvasināta publiska persona vai tās iestāde, tiesu iestāde, prokuratūra, kā arī privātpersona, kurai deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, (turpmāk - institūcija) un kura nodrošina valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei nepieciešamās informācijas ierosināšanu, radīšanu, apkopošanu, uzkrāšanu, apstrādāšanu, izmantošanu un iznīcināšanu. Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 2. punktu valsts informācijas sistēmas pārzinis ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību.
Atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 3. panta pirmajai daļai šis likums attiecināms uz valsts informācijas sistēmām, kuras lietojot tiek nodrošināta institūcijām normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpilde.
Saskaņā ar Likuma 2. panta pirmo daļu KNAB ir tiešās pārvaldes iestāde, kas pilda šajā likumā noteiktās funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī kontrolē politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un pārbauda, kā tiek ievēroti ierobežojumi, kas noteikti priekšvēlēšanu aģitācijai, aģitācijai pirms tautas nobalsošanas, aģitācijai par likuma ierosināšanu un aģitācijai par Saeimas atsaukšanas ierosināšanu.
KNAB projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” pieteikums paredz līdz 2025. gada 1. septembrim KNAB izstrādāt “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai.
Minētā projekta īstenošanas gaitā izveidotā “analītiskā platforma” strādās un tiks uzturēta, lai vāktu, uzkrātu, apstrādātu, uzglabātu un izmantotu informāciju, kas nepieciešama KNAB taktiskās analīzes veikšanai savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildei. KNAB kā tiešās pārvaldes iestāde organizēs un vadīs “analītiskās platformas” darbību. Tāpat izveidoto “analītisko platformu” paredzēts integrēt ar citām informācijas sistēmām, lai taktiskajai analīzei nepieciešamos datus varētu saņemt un uzkrāt automātiski, nevis vadīt manuāli, kas ievērojami saīsinās nepieciešamo laiku datu analīzei, apstrādājot lielu datu apjomu un automatizējot korupcijas un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas risku identificēšanu. Sākotnējā datu apstrāde paredz BRAIS automatizēti apstrādāt tikai atvērtos datus, kas bez maksas brīvi pieejami Latvijas Atvērto datu portālā. Pēc Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās, pakāpeniski tiks veidoti saslēgumi ar Likuma 11.3 pantā minētajiem reģistriem un sistēmām, sazinoties ar katru sistēmas turētāju. Platformas izstrāde ļaus KNAB amatpersonām taktiskās analīzes ietvaros veikt lielu datu apstrādi, kāda līdz šim vēl nav tikusi veikta tehnoloģisko risinājumu trūkuma dēļ.
Līdz ar to izpildās Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 1. un 2. punktā, kā arī 3. panta pirmajā daļā minētie nosacījumi, lai projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidoto “analītisko platformu” reģistrētu valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) kā valsts informācijas sistēmu - BRAIS.
Ievērojot minēto, būtu nepieciešams veikt grozījumus Likumā, papildinot Likumu ar  jaunu nodaļu -  “III1 nodaļa. Biroja risku analīzes informācijas sistēma”, tajā nosakot datu apstrādes tiesisko pamatu, datu subjektus, apstrādājamo datu kategorijas, datu apstrādes nolūku, datu ieguves avotus, kā arī deleģējumu Ministru kabinetam izdot BRAIS uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Lai pilnībā transponētu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/680 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi, ko veic kompetentās iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem vai izpildītu kriminālsodus, un par šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Padomes Pamatlēmumu 2008/977/TI  prasības, 2019. gada 5. augustā spēkā stājās likums “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”, kura viens no mērķiem saskaņā 2. panta 1. punktu ir aizsargāt fizisko personu pamattiesības, it īpaši tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību, kad kompetentās iestādes apstrādā personas datus, lai novērstu, izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus.
Saskaņā ar Likuma 8. panta pirmo daļu KNAB korupcijas apkarošanā pilda šādas funkcijas:
1) likumā noteiktajos gadījumos sauc valsts amatpersonas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus par administratīviem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā;
2) veic izmeklēšanu un operatīvo darbību, lai atklātu KL paredzētos noziedzīgos nodarījumus valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju.
Saskaņā ar Likuma 9. panta 1., 2. un 3. punktu KNAB, kontrolējot politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi, veic šādas funkcijas:
1) kontrolē Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma izpildi;
2) likumā noteiktajos gadījumos sauc vainīgās personas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus;
3) veic izmeklēšanu un operatīvo darbību, lai atklātu KL paredzētos noziedzīgos nodarījumus, ja tie saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu un ja saskaņā ar likumu tie nav valsts drošības iestāžu kompetencē.
Saskaņā ar Likuma 9.1 panta 1. un 2. punktu KNAB pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām, kontrolējot priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi, veic šādas funkcijas:
1) atbilstoši likumos par priekšvēlēšanu aģitāciju noteiktajai kompetencei kontrolē priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu ievērošanu;
2) likumā noteiktajos gadījumos sauc vainīgās personas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus.
Līdz ar to KNAB ir kompetentā iestāde likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 1. panta 6. punkta izpratnē.
Likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 3. panta pirmā daļa paredz, ka šo likumu piemēro personas datu apstrādei, ko veic kompetentā iestāde šā likuma 2. pantā minētajos nolūkos, ja apstrāde pilnībā vai daļēji veikta ar automatizētiem līdzekļiem vai apstrādājamie personas dati veido kartotēku vai paredzēti, lai veidotu daļu no kartotēkas.
Likuma 10. panta pirmās daļas 7. punkts paredz KNAB amatpersonu tiesības atbilstoši kompetencei iegūt, saņemt, reģistrēt, apstrādāt, apkopot, analizēt un glabāt KNAB funkciju izpildei nepieciešamo informāciju, kuras izmantošanas kārtību nosaka KNAB priekšnieks. Līdz ar to KNAB amatpersonām ar Likumu jau ir piešķirtas tiesības apstrādāt personas datus.
Personas dati informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmā BRAIS tiks apstrādāti likumīgi un godprātīgi un vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos ar mērķi nodrošināt savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildi.
Tādējādi tiks ievēroti likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 4. panta pirmajā daļā minētie personas datu apstrādes principi un 5. pantā minētais personas datu apstrādes likumīgums.
BRAIS izmantošanas mērķis būs nodrošināt KNAB datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
Tādējādi plānotās fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmā BRAIS būs likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 2. panta 1. punktā minētais nolūks – novērst, izmeklēt un atklāt noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus, kuru izskatīšana un izmeklēšana ir piekritīga KNAB.
Likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” mērķis saskaņā ar šā likuma 2. pantu ir nodrošināt valsts amatpersonu darbību sabiedrības interesēs, novēršot jebkuras valsts amatpersonas, tās radinieku vai darījumu partneru personiskās vai mantiskās ieinteresētības ietekmi uz valsts amatpersonas darbību, veicināt valsts amatpersonu darbības atklātumu un atbildību sabiedrības priekšā, kā arī sabiedrības uzticēšanos valsts amatpersonu darbībai.
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma mērķis saskaņā ar šā likuma 1. panta otro daļu ir nodrošināt politisko organizāciju (partiju) finansiālās darbības atklātumu, likumību un atbilstību parlamentārās demokrātijas sistēmai.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma mērķis saskaņā ar šā likuma 2. pantu ir  nodrošināt iespēju personai paust viedokli un iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību domju vēlēšanām.
KNAB kompetencē pamatā ir izmeklēt noziedzīgus nodarījumus, par kuriem atbildība paredzēta KL XXIV nodaļā “Noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā” (subjekti – valsts amatpersonas (sk. KL 316. pantu)), kā arī ar politisko organizāciju (partiju) finansēšanu saistītus noziedzīgus nodarījumus, par kuriem atbildība paredzēta KL 288.un 288.4 pantā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 5., 18., 18 1. un 18 2. punktu izpratnē:
1) patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, kura ir klienta - juridiskās personas vai juridiska veidojuma - īpašnieks vai kura kontrolē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums, un tā ir vismaz: attiecībā uz juridiskajām personām - fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē; attiecībā uz juridiskiem veidojumiem - fiziskā persona, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridisks veidojums vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār to, tostarp kura ir šāda veidojuma dibinātājs, pilnvarnieks (pārvaldnieks), pārraudzītājs (ja tāds ir), labuma guvējs vai, ja vēl nav noteiktas fiziskās personas, kuras ir labuma guvēji, personu grupa, kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridiskais veidojums, kā arī cita fiziskā persona, kura tiešā vai netiešā veidā kontrolē juridisko veidojumu;
2) politiski nozīmīga persona ir persona, kura Latvijas Republikā, citā dalībvalstī vai trešajā valstī ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgu publisku amatu, tai skaitā valsts varas augstākā amatpersona, valsts administratīvās vienības (pašvaldības) vadītājs, valdības vadītājs, ministrs (ministra vietnieks vai ministra vietnieka vietnieks, ja attiecīgajā valstī ir šāds amats), valsts sekretārs vai cita augsta līmeņa amatpersona valdībā vai valsts administratīvajā vienībā (pašvaldībā), parlamenta deputāts vai līdzīgas likumdošanas struktūras loceklis, politiskās partijas vadības struktūras (valdes) loceklis, konstitucionālās tiesas, augstākās tiesas vai cita līmeņa tiesas tiesnesis (tiesu institūcijas loceklis), augstākās revīzijas (audita) iestādes padomes vai valdes loceklis, centrālās bankas padomes vai valdes loceklis, vēstnieks, pilnvarotais lietvedis, bruņoto spēku augstākais virsnieks, valsts kapitālsabiedrības padomes vai valdes loceklis, starptautiskas organizācijas vadītājs (direktors, direktora vietnieks) un valdes loceklis vai persona, kas šajā organizācijā ieņem līdzvērtīgu amatu;
3) politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis ir persona, kura ir šā panta 18.punktā minētās personas a) laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona. Persona par laulātajam pielīdzināmu personu uzskatāma tikai tad, ja attiecīgās valsts likumi tai nosaka šādu statusu, b) bērns vai politiski nozīmīgas personas laulātā vai laulātajam pielīdzināmas personas bērns, viņa laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona, c) vecāks; d) brālis vai māsa;
4) ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona ir fiziskā persona, par kuru ir zināms, ka tai ir darījuma vai citas ciešas attiecības ar kādu no šā panta 18. punktā minētajām personām vai tā ir akcionārs vai dalībnieks vienā un tajā pašā komercsabiedrībā ar kādu no šā panta 18. punktā minētajām personām, kā arī fiziskā persona, kura ir vienīgā tāda juridiska veidojuma īpašnieks, par ko ir zināms, ka tas faktiski izveidots šā panta 18. punktā minētās personas labā.
Nacionālajā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas risku novērtēšanas ziņojumā par 2020. - 2022. gadu norādīts, ka korupcijas risks identificēts kā nopietns drauds sabiedrības interesēm. Būtiskus nacionālā predikatīvā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā draudus rada izvairīšanās no nodokļu nomaksas, krāpšana, akcīzes preču nelikumīga aprite, narkotisko un psihotropo vielu nelikumīga aprite, noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā. Attiecīgi pārskata perioda beigās noziedzīgi iegūtu līdzekļu pārrobežu plūsma bezskaidrā naudā ir radījusi augstākus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudus nekā noziedzīgi iegūtu līdzekļu pārrobežu plūsma skaidrā naudā.
Ņemot vērā minēto, KNAB nepieciešams paplašināt BRAIS apstrādājamo datu subjektus ar personām, kuras Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē atzīstamas par patiesā labuma guvējiem, politiski nozīmīgām personām, politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām, jo šo jēdzienu skaidrojums ir plašāks nekā valsts amatpersonas jēdziena skaidrojums likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. pantā un KL 316. pantā. Līdz ar to BRAIS paredzēts veikt datu apstrādi:
1) par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un KL izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par patiesā labuma guvējiem,  politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
4) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, individuālajiem komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona vai īpašnieks ir kāda no 1., 2. un 3. punktā minētajām personām;
5) par juridiskām personām vai juridiskiem veidojumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē, kuros patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2. un 3. punktā minētajām personām.
BRAIS netiks veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem, jo KNAB kompetencē neietilpst izmeklēt šajās iestādēs nodarbināto izdarītos noziedzīgos nodarījumus (sīkāk skatīt KPL 387. pantu “Institucionālā piekritība”).
BRAIS tiks apstrādātas šādas personu datu kategorijas:
1) identifikācijas dati (vārds, uzvārds, personas kods) un kontaktinformācija;
2) dati par amatu un darba vietu;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību.
BRAIS netiks veikta likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 8. pantā minēto īpašu kategoriju personas datu apstrāde.
BRAIS tiks veikta fizisko personu profilēšana, izmantojot tikai jau iepriekš minētās personu datu kategorijas, lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude.
Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiks veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai būs tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nebūs tiesības saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
Fizisko personas datu apstrādes un aizsardzības uzraudzību veiks Datu valsts inspekcija, kas atsevišķi netiek norādīts likumprojektā, jo tas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/680 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi, ko veic kompetentās iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem vai izpildītu kriminālsodus, un par šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Padomes Pamatlēmumu 2008/977/TI.
Risinājuma apraksts
Likums būtu papildināms ar jaunu nodaļu -  “III1 nodaļa. Biroja risku analīzes informācijas sistēma”, nosakot datu apstrādes tiesisko pamatu, datu subjektus, apstrādājamo datu kategorijas, datu apstrādes nolūku, datu ieguves avotus, kā arī deleģējumu Ministru kabinetam izdot BRAIS uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Problēmas apraksts
Kā jau iepriekš minēts, saskaņā ar KPL 387. panta sesto daļu KNAB kompetencē ir izmeklēt noziedzīgus nodarījumus, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumiem, kā arī noziedzīgus nodarījumus valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju.
KPL 369. panta pirmā daļa paredz, ka kriminālprocesa uzsākšanas iemesls ir tādu ziņu iesniegšana izmeklēšanas iestādei, kuras norāda uz iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, vai šādu ziņu iegūšana izmeklēšanas iestādē. Savukārt KPL 369. panta ceturtās daļas 4. punkts paredz, ka izmeklēšanas iestāde šā panta pirmajā daļā minētās ziņas var iegūt savas resoriskās darbības rezultātā, veicot citas likumos noteiktās funkcijas - pārbaudes, operatīvo darbību utt.
Līdz ar to KPL atļauj KNAB kā izmeklēšanas iestādei ziņas, kuras norāda uz KNAB kompetencē esoša iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, iegūt resoriskās pārbaudes ietvaros, veicot citas Likumā noteiktās funkcijas.
KNAB ir izveidota Taktiskās analīzes nodaļa un likumprojekts paredz veikt grozījumus, papildinot KNAB funkcijas ar taktiskās analīzes funkciju.
KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas saņemtās vai uz KNAB iniciatīvās iegūtās informācijas analīzi veic resoriskās pārbaudes ietvaros ar mērķi iegūt ziņas, kuras norāda uz iespējama KNAB kompetencē esoša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
Tādējādi KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas veic resoriskās pārbaudes, lai to ietvaros atbilstoši likumā piešķirtajām pilnvarām veiktu darbības, pielietotu līdzekļus un metodes ar mērķi izlemt jautājumu par nepieciešamību uzsākt kriminālprocesu.
Papildus būtu ņemams vērā, ka resoriskā pārbaude nav izmantojama saistībā ar administratīvi tiesisko kontroles (uzraudzības) uzdevumu īstenošanu vai ziņu pārbaudi, lai izlemtu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu, jo tam pietiekams regulējums ir ietverts Administratīvās atbildības likumā.
Līdz ar to Likumā būtu jānostiprina resoriskās pārbaudes institūts un jāatrunā resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumi - resoriskās pārbaudes veikšanas mērķis, KNAB amatpersonas tiesības un termiņi, atsevišķi atrunājot, ka: resoriskās pārbaudes veikšanas mērķis ir iegūt un izvērtēt informāciju par KNAB kompetencē esoša iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu; resoriskās pārbaudes procesā KNAB amatpersonai nav tiesību veikt darbības, kas īstenojamas tikai kriminālprocesa ietvaros, jo tas izriet no KPL 373. panta trešās daļas; fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju par resoriskās pārbaudes veikšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude; resorisko pārbaudi pabeidz trīs mēnešu laikā vai ātrāk, ja tiek uzsākts kriminālprocess vai administratīvā pārkāpuma process. Ja objektīvu iemeslu minēto termiņu nav iespējams ievērot, KNAB priekšnieks to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par gadu, bet ne vairāk par trīs mēnešiem vienā pagarinājumā.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka valstī iztrūkst vienota izpratne par resorisko pārbaužu veikšanas kārtību, Likumā būtu nepieciešams veikt grozījumus, papildinot Likumu ar resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
Likums būtu papildināms ar 10.2 pantu, kurā būtu atrunāti resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumi.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Likuma 4. panta piektās daļas 5., 6. un 7. punktam un 5. panta piektās daļas 5., 6. un 7. punktam, lai pretendētu uz KNAB priekšnieka vai KNAB amatpersonas amatu, persona nedrīkst būt sodīta par noziedzīgu nodarījumu (neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas), notiesāta par noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, un saukta pie kriminālatbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, izņemot gadījumu, kad persona ir saukta pie kriminālatbildības, bet kriminālprocess pret to izbeigts uz reabilitējoša pamata.
Vērtējot, vai ierobežojumi pretendēt uz KNAB priekšnieka vai amatpersonas amatu ir nepieciešami, jāņem vērā KNAB statuss un funkcijas. Atbilstoši Likuma 2. pantam KNAB ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas izveidota, lai kompleksi īstenotu korupcijas novēršanu un apkarošanu, kā arī lai kontrolētu politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi. Likuma 11. pantā ir noteikts, ka KNAB amatpersonu un darbinieku pienākums ir darboties sabiedrības interesēs, bet 12. pantā norādīts, ka KNAB amatpersona ir valsts varas pārstāvis un atbilstoši šā likuma 13. pantam uz KNAB amatpersonām attiecas likums „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”. Lai īstenotu Likumā noteiktos mērķus, KNAB izstrādā korupcijas novēršanas un apkarošanas stratēģiju un valsts programmu, koordinē normatīvajos aktos valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu ievērošanu, veic Valsts prezidenta, Saeimas, Ministru kabineta un ģenerālprokurora ierosinātās pārbaudes, apkopo un analizē informāciju par valsts amatpersonu iesniegtajām deklarācijām, konstatētajiem pārkāpumiem to iesniegšanā un par likumā noteikto ierobežojumu neievērošanu, izstrādā metodiku korupcijas novēršanai un apkarošanai valsts un pašvaldību iestādēs un privātajā sektorā, izglīto sabiedrību par korupcijas novēršanas tiesiskajiem un ētiskajiem aspektiem, kā arī veic citas nozīmīgas funkcijas.[1] KNAB nav drošības iestāde, tomēr tā darbība ir tieši saistīta ar valstiskās drošības, neatkarības un demokrātijas aizsardzību. Vienlaikus norādāms, ka KNAB amatpersona darbojas valsts vārdā un tās konkrētās darbības un lēmumi rada juridiskas sekas un skar citu personu intereses. Līdz ar to sabiedrības interesēs svarīgi noteikt, lai KNAB amatpersonas pašas ievēro likumos noteikto, uzliekot tām stingras prasības tiesību normu ievērošanā gan dienestā, gan ārpus tā. Tādējādi KNAB amatpersonai ir jāatbilst ne tikai profesionālajām, bet arī augstām morāles un ētikas prasībām, kura apzinīgi un godprātīgi pilda savus amata pienākumus, un pati ievēro likumos un citos normatīvajos aktos noteikto un vairo sabiedrības uzticību gan KNAB, gan valstij kopumā.
Secināms, ka Likumā noteikto ierobežojumu saistībā ar personas sodāmību pildīt dienestu KNAB mērķis ir aizsargāt demokrātisko valsts iekārtu pret personām, kuras rada draudus tās pastāvēšanai, vai pret tādām personām, kuras arī ētisku apsvērumu dēļ nav cienīgas kļūt par amatpersonām demokrātiskā valstī. Tāpat ierobežojumi noteikti, lai ne tikai novērstu reālus draudus valsts drošībai un demokrātiskajai valsts iekārtai, bet arī nodrošinātu to, ka pilsoņi nav spiesti atzīt par valsts varas pārstāvjiem tādas personas, kuras sodītas par noziedzīgu nodarījumu (neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas), notiesātas par noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, un sauktas pie kriminālatbildības, izņemot gadījumu, kad persona ir saukta pie kriminālatbildības, bet kriminālprocess pret to izbeigts uz reabilitējoša pamata. Likumdevēja mērķis, nosakot ierobežojumus, ir panākt arī sabiedrības uzticēšanos KNAB.
Vienlaikus noteiktie ierobežojumi ir būtiski, lai KNAB varētu īstenot savu pamata kompetenci – izmeklēt ar korupciju saistītos noziedzīgos nodarījumus, kurus izdarījušas valsts amatpersonas. Jāvērš uzmanību, ka arī attiecībā uz šīm amatpersonām vairākos likumos (piemēram, Valsts civildienesta likumā, Valsts drošības iestāžu likumā, likumā “Par policiju”, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā, Prokuratūras likumā) ir noteikti līdzīgi ierobežojumi. Teorētiski pastāv iespēja, ka kāda no minētajām amatpersonām, uz kuru attiecas minētie ierobežojumi, varētu izdarīt ar korupciju saistītu noziedzīgu nodarījumu. To izmeklētu KNAB amatpersona, uz kuru savukārt šāds ierobežojums neattiektos. Tādējādi ierobežojumi ir nepieciešami, jo demokrātiskai valsts iekārtai neatbilst tāda situācija, ka uz kontrolējamo personu attiecas ierobežojumi, savukārt uz kontrolējošo amatpersonu saturiski tādi paši ierobežojumi neattiecas.
Būtiski, ka labums, ko iegūst sabiedrība no noteiktajiem ierobežojumiem, ir lielāks par indivīda tiesību ierobežojumu, jo nodrošina valsts interešu un demokrātiskas iekārtas aizsardzību, kā arī labas pārvaldības principu, kas izpaužas kā sabiedrības uzticēšanās KNAB amatpersonām. Turklāt no šīs uzticēšanās netieši ir atkarīga arī valsts ekonomiskā stabilitāte un attīstība, jo korupcijas apkarošana ir būtisks valsts ekonomiskās stabilitātes nodrošināšanas elements.
Papildus norādāms, ka noteiktās prasības pretendentiem uz KNAB amatpersonas amatu ir vērtējamas arī kopsakarā ar citiem normatīvajiem aktiem, kas ir saistīti ar KNAB darbību. Piemēram, KNAB amatpersonām un darbiniekiem ir jāatbilst likumā "Par valsts noslēpumu" noteiktajām prasībām, lai saņemtu speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam. Respektīvi, visām KNAB amatpersonām ir jāatbilst minētā likuma 9. pantam, kurš nosaka, ka pieeja konfidenciāliem, slepeniem un sevišķi slepeniem valsts noslēpuma objektiem tiek liegta personai kura, tai skaitā, ir sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu vai par valsts noslēpuma izpaušanu aiz neuzmanības (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas) vai notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu vai par valsts noslēpuma izpaušanu aiz neuzmanības, atbrīvojot no soda.
Ievērojot minēto, ierobežojums pretendēt uz KNAB priekšnieka vai amatpersonas amatu, ja persona neatbilst Likuma 4. un 5. panta minētajām prasībām attiecībā uz personas sodāmību, ir pamatots un tam ir leģitīms mērķis. Vienlaikus jāvērtē, vai minēto ierobežojumu mērķi var sasniegt ar mazāk ierobežojošām prasībām, paredzot aizliegumu ieņemt amatu attiecināt tikai uz personu, kura izdarījusi tīšu noziedzīgu nodarījumu. Saskaņā ar Krimināllikuma 9. panta pirmo daļu noziedzīgs nodarījums atzīstams par izdarītu ar nodomu (tīši), ja persona to izdarījusi ar tiešu vai netiešu nodomu. Saskaņā ar Krimināllikuma 10. panta pirmo daļu noziedzīgs nodarījums atzīstams par izdarītu aiz neuzmanības, ja persona to izdarījusi aiz noziedzīgas pašpaļāvības vai noziedzīgas nevērības.
Darbs valsts dienestā no privātajā sektorā veicamā darba atšķiras gan pēc tiesisko attiecību nodibināšanas juridiskajiem aspektiem, gan veicamā darba mērķa, kas ir cieši saistīts ar valsts uzdevumu pildīšanu. Valsts dienestā personas atrodas īpašās attiecībās ar valsti, proti – šo personu tiesības ir ierobežotas un tām tiek uzlikti īpaši pienākumi.[2] Satversmes tiesa ir secinājusi, ka Satversmes 101. pants neuzliek valstij pienākumu nodrošināt katrai personai, kura to vēlas, iespēju pildīt valsts dienestu. Satversmes 101. panta pirmā daļa nevis noteic absolūtas tiesības personai pildīt valsts dienestu, bet norāda uz to, ka šīs tiesības īstenojamas „likumā paredzētā veidā”. Tātad šo tiesību izmantošanas veids nosakāms ar likumu. [3]
Šobrīd KNAB amatpersonām attiecībā uz personas nesodāmību ir noteiktas stingras prasības, proti, Likuma 4.panta piektās daļas 5., 6. un 7. punkts un 5. panta piektās daļas 5., 6. un 7. punkts paredz absolūtu aizliegumu ieņemt KNAB priekšnieka un KNAB amatpersonas amatu personai, kas sodīta par noziedzīgu nodarījumu, kas izdarīts arī aiz neuzmanības. Savukārt "Par valsts noslēpumu" likumā ietvertās prasības KNAB amatpersonām ir “mīkstākas” un paredz tiesības personai saņemt speciālo atļauju arī gadījumos, kad persona ir sodīta par noziedzīgu nodarījumu, kas izdarīts aiz neuzmanības (izņemot valsts noslēpuma izpaušanu aiz neuzmanības).
Tāpat minētais likums pieļauj arī izņēmuma gadījumus atļaut pieeju konfidenciālam, slepenam un sevišķi slepenam valsts noslēpumam atsevišķām personām, kuras sodītas vai notiesātas par tīšu noziedzīgu nodarījumu, ja nav izdarīts sevišķi smags noziegums, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas.
Vienlaikus, izvērtējot arī citās tiesībaizsardzības iestādēs šobrīd likumos noteiktās prasības personām, kuras var atrasties dienestā, secināms, ka, piemēram, dienestā (atbilstoši Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likuma 4. pantam), dienestā (darbā) valsts drošības iestādē (atbilstoši Valsts drošības iestāžu likuma 20. pantam) nevar atrasties persona, kura ir sodīta, notiesāta un saukta pie kriminālatbildības par tīšu noziedzīgu nodarījumu. Respektīvi, likumos minētie ierobežojumi ir stingri (absolūti), bet paredz iespēju personām, kas sodītas par noziedzīgu nodarījumu, kas izdarīts aiz neuzmanības, atrasties dienestā.
Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk ‒ Satversme) 91. panta pirmajā teikumā nostiprinātā vienlīdzības principa uzdevums ir nodrošināt, lai tiktu īstenota tāda tiesiskas valsts prasība kā likumu aptveroša ietekme uz visām personām un lai likums tiktu piemērots bez jebkādām privilēģijām. Latvijas Republikas Satversmes tiesa (turpmāk ‒ Satversmes tiesa), interpretējot Satversmes 91. pantu, ir atzinusi, ka vienlīdzības princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Vienlīdzības princips pieļauj un pat prasa atšķirīgu attieksmi pret personām, kas atrodas atšķirīgos apstākļos, kā arī pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kas atrodas vienādos apstākļos, ja tam ir objektīvs un saprātīgs pamats.[4]
Norādāms, ka, ja par KNAB priekšnieku vai KNAB amatpersonu varētu kļūt persona, kura ir sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, tiktu mazināta sabiedrības uzticēšanās KNAB kā valsts varas īstenotājām un līdz ar to arī demokrātiskai tiesiskai valsts iekārtai. Turklāt persona, kas pati izdarījusi tīšu noziedzīgu nodarījumu, pat ja tai sodāmība ir dzēsta vai noņemta, nesekmētu likumpaklausīgu attieksmi sabiedrībā.
Izvērtējot iepriekš minēto, secināms, ka Likumā ir jāsaglabā noteikti ierobežojumi personai ieņemt KNAB priekšnieka un KNAB amatpersonas amatu, ja persona agrāk ir izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, taču jāparedz iespēja aizliegumu attiecināt tikai uz tīšiem noziedzīgajiem nodarījumiem. Izvairoties no absolūta nodarbinātības ierobežojuma noteikšanu attiecībā uz personām, kas ir sodītas par jebkura tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. Attiecīgi Likumprojektā paredzēts, ka par KNAB priekšnieka amata pretendentu un KNAB amatpersonas amata pretendentu var izvirzīt personu, kura nav sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas vai kura nav notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, vai pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts, izņemot gadījumus, ja uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata.
Jāņem vērā, ka Satversmes tiesa ir atzinusi, ka iepriekšējā sodāmība pēc tās dzēšanas vai noņemšanas vairs nav ņemama vērā citā kriminālprocesā. Tomēr citās, ar krimināltiesību jomu nesaistītās tiesiskajās attiecībās, sodāmības noņemšana vai dzēšana ne vienmēr nozīmē to, ka būtu izbeigušās arī ar sodāmību saistītās personai nelabvēlīgās tiesiskās sekas. Ja speciālajā likumā ir noteikts, ka ierobežojums pastāv neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, tad tas turpina pastāvēt arī pēc tam, kad sodāmība tiek dzēsta vai noņemta Krimināllikuma 63. pantā paredzētajā kārtībā. Sodāmības jēdziens plašākā nozīmē aptver arī citas juridiskas sekas, kas citstarp var izpausties kā tiesību brīvi izvēlēties nodarbošanos ierobežojums un pastāvēt arī pēc sodāmības noņemšanas vai dzēšanas.[5]
Ņemot vērā minēto un novēršot absolūtā aizlieguma noteikšanu pretendēt uz Biroja amatpersonas amatu (izņemot priekšnieka), tajā skaitā arī par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, Likumprojektā ir iestrādāts risinājums personu individuālai izvērtēšanai. Proti, KNAB priekšnieka izveidotai komisijai tiek paredzētas tiesības neliegt iespēju personai, kura sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, pretendēt uz KNAB amatpersonas amatu, ja no brīža, kad persona notiesāta vai kad pieņemts lēmums par kriminālprocesa izbeigšanu uz nereabilitējoša pamata, ir pagājuši ne mazāk kā pieci  gadi, bet gadījumā, ja šajā termiņā sodāmība nav dzēsta vai noņemta, no brīža, kad sodāmība dzēsta vai noņemta.  Komisijas ziņā paliek izvērtēt personas izdarītā noziedzīgā nodarījuma veidu, raksturu un personas attieksmi pret to, kā arī noziedzīgā nodarījuma iespējamo ietekmi uz KNAB amatpersonas amata pienākumu veikšanu. Vienlaikus Likumprojektā iekļautie ierobežojumi ir salāgoti ar citos likumos paredzēto, piemēram, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumu, Valsts drošības iestāžu likumu, Militārā dienesta likumu, likumu “Par valsts noslēpumu”.
Informācija par KNAB priekšnieka vai amatpersonas kandidāta iespējamo sodāmību tiek iegūta no Iekšlietu ministrijas pārziņā esošā Sodu reģistra, kura darbību regulē Sodu reģistra likums.
Ņemot vērā 2024. gada 27. februārī spēkā stājušos grozījumus Sodu reģistra likuma 23. panta 1. punktā, minētais likums vairs neparedz ziņu par personu, pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz reabilitējoša pamata, un attaisnoto personu, par kuru ir stājies spēkā attaisnojošs spriedums uzglabāšanu Sodu reģistra arhīva datubāzē.
Saskaņā ar Sodu reģistra likuma 23. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto Sodu reģistra arhīva datubāzē glabā ziņas, tai skaitā, par personu, kurai dzēsta vai noņemta sodāmība, personu, pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata.
Tātad Sodu reģistrā nav pieejama informācija par personu, kura ir saukta pie kriminālatbildības, bet kriminālprocess pret to izbeigts uz reabilitējoša pamata, bet ir pieejama informācija, kad kriminālprocess pret to izbeigts uz nereabilitējoša pamata.
Tādējādi, atbilstoši Sodu reģistrā pieejamai informācijai, precizējams likumprojekts.

[1]Satversmes tiesas 2006.gada 11.aprīļa sprieduma lietā Nr.2005-24-01 7. punkts;
[2]Satversmes tiesas 2007. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2007-03-01 10. punkts;
[3] Satversmes tiesas 2007. gada 10. maija sprieduma lietā Nr. 2006-29-0103 17. punkts;
[4]Satversmes tiesas 2010.gada 2.februāra sprieduma lietā Nr.2009-46-01 7. punkts;
[5]Satversmes tiesas 2021. gada 11. jūnija sprieduma lietā Nr. 2020-50-01 12.2. punkts.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz grozījumus Likuma 4. panta piektās daļas 5., 6. un 7. punktā un 5. panta piektās daļas 5., 6. un 7. punktā, nosakot, ka uz KNAB priekšnieka un KNAB amatpersonas amatu var pretendēt persona, kura nav sodīta par tīšu noziedzīgu nodarījumu - neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas vai kura nav notiesāta par tīšu noziedzīgu nodarījumu, atbrīvojot no soda, vai pret kuru uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts, izņemot gadījumus, ja uzsāktais kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata. Vienlaikus Likumprojekts paredz papildināt Likuma 5. pantu ar jaunu daļu, paredzot izņēmuma gadījumu, kad KNAB priekšnieka izveidota komisija var atļaut personai, kas sodīta par tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem, pretendēt uz Biroja amatpersonas (izņemot priekšnieka) amatu, ja no brīža, kad persona notiesāta vai kad pieņemts lēmums par kriminālprocesa izbeigšanu uz nereabilitējoša pamata, ir pagājuši ne mazāk kā pieci  gadi, bet gadījumā, ja šajā termiņā sodāmība nav dzēsta vai noņemta, no brīža, kad sodāmība dzēsta vai noņemta.
Problēmas apraksts
Likuma 12. panta pirmajā daļā noteikts, ka KNAB amatpersonām to pilnvaru apliecināšanai izdod dienesta apliecību un speciālu žetonu, taču ārējā normatīvajā aktā netiek paredzēts dienesta apliecības un žetona paraugs.
Tādējādi ir jāpapildina Likuma 12. panta pirmā daļā, paredzot, ka Ministru kabinets nosaka dienesta apliecības un žetona paraugu.
Risinājuma apraksts
Papildināt Likuma 12. panta pirmo daļu ar jaunu teikumu, paredzot Ministru kabinetam  deleģējumu noteikt KNAB dienesta apliecības un žetona paraugu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Likumprojektā paredzētās izmaiņas nav iespējams īstenot ar alternatīviem risinājumiem, jo, lai KNAB funkcijas papildinātu ar jaunām funkcijām - taktiskās analīzes funkciju un stratēģiskās analīzes funkciju, jāveic grozījumi Likumā. Tas izriet no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmās daļas, kurā noteikts, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām un valsts pārvaldei jādarbojas tikai normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros.
Arī informācijas uzkrāšanas un aprites sistēma BRAIS kā valsts informācijas sistēma sākotnēji jānostiprina Likumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvēja no tā, ka KNAB funkcijas tiks papildinātas ar taktiskās analīzes un stratēģiskās analīzes funkcijām, informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmai BRAIS tiks noteikts valsts informācijas sistēmas statuss un Likumā būs iekļauti resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumi, būs visa sabiedrība kopumā, jo tā rezultātā biežāk tiks identificēti riski un pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamu notikušu noziegumu. Līdz ar to minētās prasības ir samērīgas pret ieguvumiem. Turklāt tam uz šo brīdi nav nepieciešami papildu finanšu un cilvēku resursi, jo KNAB jau izveidota Taktiskās analīzes nodaļa, un “analītiskā platforma” KNAB tiek izstrādāta KNAB projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” piešķirto esošo finanšu līdzekļu ietvaros.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
KNAB 2020. gada 29. oktobra vēstule Nr. 1/5652, kurā, izpildot Ministru kabineta 2020. gada 3. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 9 40.§.) “Atbildes projekts tiesībsargam (par normatīvajos aktos noteiktajiem ierobežojumiem personai izvēlēties sev vēlamu nodarbošanos sakarā ar iepriekš izdarītu noziedzīgu nodarījumu 3.punktā doto uzdevumu, sniegts izvērtējums par iespējamiem grozījumiem KNAB likumā.
Apraksts
KNAB secināja, ka KNAB likumā ietverto aizliegumu personai ieņemt amatu KNAB ir jāpārskata un jāparedz iespēja aizliegumu attiecināt tikai uz tīšiem noziedzīgajiem nodarījumiem.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts amatpersonas, to radinieki un darījumu partneri; politiski nozīmīgas personas, to ģimenes locekļi un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas; patiesā labuma guvēji; individuālie komersanti; personas, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā; personas, kuras pretendē uz dienestu KNAB.
Ietekmes apraksts
KNAB kontrolē likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" un citos normatīvajos aktos valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu un aizliegumu ievērošanu, kā arī izmeklē noziedzīgus nodarījumus valsts institūciju dienestā, ja tie saistīti ar korupciju. Tāpat KNAB kompetencē ir kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi. Līdz ar to  spēkā esošais regulējums jau šobrīd ietekmē vai varētu ietekmēt minētās fiziskās personas.
Papildinot KNAB funkcijas ar stratēģiskās un taktiskās analīzes funkcijām, būtiski nemainās šo fizisko personu loks, uz kurām attieksies jaunais regulējums. Turklāt Taktiskās analīzes  un Stratēģiskās analīzes nodaļas tika izveidotas ar mērķi palīdzēt kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi. Proti, nodaļas tika izveidotas, lai atklātu un novērstu KNAB kompetencē esošus pārkāpumus, nepaplašinot kompetenci.  
Fizisko personu datu apstrāde tiks veikta ar mērķi nodrošināt tikai savu normatīvajos aktos noteikto uzdevumu korupcijas novēršanā un apkarošanā veikšanai un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolei.
Paplašinās to personu loks, kuras var pretendēt uz dienestu KNAB.
Juridiskās personas
  • Komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, individuālie komersanti, biedrības un nodibinājumi
Ietekmes apraksts
Likumprojekta regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt tikai tās komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, biedrības un nodibinājumi, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir valsts amatpersona, to radinieki un darījumu partneri; politiski nozīmīgas personas, to ģimenes locekļi un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas; valsts vai pašvaldības iestāžu darbinieki un valsts vai pašvaldības iestāžu pilnvarotas personas, ja tās saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, kā arī šo personu radinieki un darījumu partneri.
KNAB taktiskās analīzes funkcijas veikšanai ziņas apstrādātas tikai tajos gadījumos, ja tās būs nepieciešamas, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētu personu un iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju, vai noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Valsts ekonomika attīstās straujāk, ja ir zemāks korupcijas līmenis, jo korupcija grauj demokrātiju, drošību un tiesiskumu. Likumprojekts veicinās korupcijas apkarošanu, tādējādi samazinot korupcijas līmeni valstī un uzlabojot makroekonomisko vidi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Korupcija traucē ekonomikas izaugsmei, jo korupcijas rezultātā resursi tiek novirzīti no ekonomiski ienesīgu rezultātu gūšanas, tādējādi apdraudot izdevumu izlietošanas efektivitāti publiskajā sektorā. Likumprojekts uzlabos uzņēmējdarbības vidi, jo sniegs iespēju identificēt negodprātīgas attiecības starp publisko un privāto sektoru, kas veicinās uzņēmēju nulles toleranci pret korupciju.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Likumprojekts veicinās korupcijas apkarošanu, tādējādi veicinot atbildīgu uzņēmējdarbību, apzinot korupcijas riskus un veidojot efektīvus pasākumus to novēršanai saskarsmē ar publisko sektoru.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Korupcija atstāj negatīvas sekas uz ekonomiku, kā rezultātā palēninās valsts ekonomiskā attīstība, mākslīgi samazināta konkurence un tiek traucēta ārvalstu investīciju piesaiste. Likumprojekts veicinās korupcijas apkarošanu, tādējādi palielinot vietējo uzņēmēju konkurētspēju un ārvalstu investoru piesaisti.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
2021. gadā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/785 (2021. gada 29. aprīlis) laikposmam no 2021. gada līdz 2027. gadam izveidotās programmas “Eiropas Krāpšanas apkarošana 2021–2027” ietvaros pieteiktā projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” ietvaros līdz 2025. gada 1. martam KNAB ir jāizveido “analītiskā platforma”, kurā sākotnēji tiks apstrādāti UR un IUB atvērtie dati.
“Analītiskā platforma” ar KNAB likuma grozījumiem tiks nostiprināta likumā kā Biroja risku analīzes informācijas sistēma (BRAIS). Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” kopējās izmaksas 1 090 000 euro apmērā paredzētas BRAIS izveidei, UR un IUB atvērto datu apstrādei un iespējai nākotnē integrāciju ar likumprojekta 11.3 pantā minētajiem reģistriem un sistēmām.
Šim nolūkam KNAB pretendēs uz finansējumu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram”.
Gadījumā, ja BRAIS integrācijai ar citiem reģistriem un sistēmām nepieciešamo finansējumu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam nebūs iespējams piesaistīt, tad tas tiks nodrošināts iesaistītajām institūcijām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi “Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja risku analīzes informācijas sistēmas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
KNAB projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” pieteikums paredz 2025. gadā KNAB izstrādāt “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai.
Minētā projekta īstenošanas gaitā izveidotā “analītiskā platforma” strādās un tiks uzturēta, lai vāktu, uzkrātu, apstrādātu, uzglabātu un izmantotu informāciju, kas nepieciešama KNAB taktiskās analīzes veikšanai savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildei.
Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidotā “analītiskā platforma” atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 2.1 daļai tiks reģistrēta valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) kā valsts informācijas sistēmu - BRAIS.
Ievērojot minēto, saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.2 daļu Likumā būtu jāveic izmaiņas, ietverot  deleģējumu Ministru kabinetam izdot Biroja risku analīzes informācijas sistēmas noteikumus, kuros tiks atrunāta sistēmas izveides, uzturēšanas un aktualizēšanas kārtība, informācijas saņemšanas un apstrādes kārtība, sistēmas saturs un tajā iekļautās informācijas aprites kārtība, sistēmas pārzinis, iekļaujamās informācijas apjoms, kā arī nosacījumi piekļuves nodrošināšanai sistēmā iekļautajai informācijai.
Atbildīgā institūcija
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs

4.1.2. Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu dienesta apliecības un žetona paraugu”

Pamatojums un apraksts
Pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā 2. lasījumā KNAB sagatavos un virzīs izskatīšanai Ministru kabineta noteikumu projektu “Noteikumi par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu dienesta apliecības un žetona paraugu”.
Atbildīgā institūcija
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Datu valsts inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ec380358-b224-4242-9d73-c9d9c5057d4e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No sabiedrības pārstāvjiem saņemti viedokļi arī likumprojekta saskaņošanas procesā. Viedokli ir sniegusi gan Latvijas Finanšu nozares asociācija, gan biedrība "Sabiedrība par atklātību - Delna", kā arī viedoklis ir lūgts Sabiedriskās politikas centram PROVIDUS. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks paplašinātas KNAB esošās funkcijas ar 2 jaunām funkcijām – stratēģiskās analīzes funkciju un taktiskās analīzes funkciju un uzdevumiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks uzlabotas KNAB analītiskās spējas, kas palīdzēs efektīvāk risināt uzdotos uzdevumus korupcijas novēršanā un apkarošanā un politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Ievērojot 7.4. sadaļas 4. un 5. punktā sniegto skaidrojumu, secināms, ka rezultātā KNAB iekšienē notiks procesu optimizācija.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmai BRAIS tiks noteikts valsts informācijas sistēmas statuss.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidotā jaunā platforma “analītiskā platforma” strādās un tiks uzturēta, lai vāktu, uzkrātu, apstrādātu, uzglabātu un izmantotu informāciju, kas nepieciešama KNAB taktiskās analīzes veikšanai savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildei.
Izveidoto “analītisko platformu” paredzēts integrēt ar citām informācijas sistēmām, lai taktiskajai analīzei nepieciešamos datus varētu saņemt un uzkrāt automātiski. Informācijas uzkrāšanas un aprites sistēma BRAIS būs nodrošināta ar mūsdienīgām informācijas analīzes iespējām, tiks stiprināta KNAB analītiskā kapacitāte un attīstītas prioritāro darba virzienu un informācijas analīzes metodoloģijas.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paplašināsies personu loks, kuras var kandidēt uz KNAB priekšnieka vai amatpersonas amatu, nosakot mazāk ierobežojošas prasībās saistībā ar personas agrāk izdarītu noziedzīgu nodarījumu, paredzot aizliegumu ieņemt amatu attiecināt tikai uz personu, kura izdarījusi tīšu noziedzīgu nodarījumu.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Plānotās fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmā BRAIS būs likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 2. panta 1. punktā minētais nolūks – novērst, izmeklēt un atklāt noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus, kuru izskatīšana un izmeklēšana ir piekritīga KNAB, jo likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 3. panta pirmā daļa paredz, ka šo likumu piemēro personas datu apstrādei, ko veic kompetentā iestāde šā likuma 2. pantā minētajos nolūkos, ja apstrāde pilnībā vai daļēji veikta ar automatizētiem līdzekļiem vai apstrādājamie personas dati veido kartotēku vai paredzēti, lai veidotu daļu no kartotēkas.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi