Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-27: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2021.gada 8.marta Īstenošanas Direktīva (ES) 2021/415, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām (turpmāk - Direktīva 2021/415).
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams ieviest iniciatīvas, ko ieteikuši speciālisti, kas darbojas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības jomā, kā arī nepieciešami noteikumu redakcionāli uzlabojumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumos ieviest Direktīvas 2021/415 prasības, kā arī noteikumus redakcionāli labot ņemot vērā jaunākos atzinumus saistībā ar pākšaugu sēklaudzēšanu un dokumentu apriti saistībā ar pārvaldības sistēmu digitalizāciju (dienesta un privātā sektora).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stājas spēkā parastajā kārtībā, bet noteikuma projekta punkti, kuros ir noteiktas direktīvu prasības, attiecīgajos datumos.
Direktīvas 2021/415 prasības stājās spēkā - 2022.gada 1.februārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumi Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi). Noteikumus nepieciešams papildināt ar jaunākajā zinātniskajām pieejām un metodēm, kā arī veikt redakcionālus labojumus un papildināt ar normām, kas uzlabo un veicina Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk - dienests) pārbaudes.
Lai risinātu problēmas nepieciešams izstrādāt un sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"” (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā ir stājusies Direktīva 2021/415, kurā pārņemtas jaunākās zinātnes atziņas un pārskatīti raupjās auzenes un ložņu vārpatas botāniskie nosaukumi saskaņā ar Aļģu, sēņu un augu starptautiskās nomenklatūras kodeksa (International Code of Nomenclature for algae, fungi, and plants) noteikumiem.

Pēc pārskatīšanas raupjās auzenes botāniskais nosaukums ir nomainīts uz Festuca trachyphylla (Hack). Hack., jo tas bija atbilstoši publicēts pirms nosaukuma Festuca trachyphylla (Hack.) Krajina. Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elytrigia repens nebija atbilstoši publicēts. Tā vietā par šīs sugas atbilstošo botānisko nosaukumu ir noteikts Elymus repens.
Risinājuma apraksts
Šī jaunākā zinātniskā atziņa, kas ietverta Direktīvā 2021/415, par raupjās auzenes botānisko nosaukumu tiek pārņemta noteikumos. Ložņu vārpatas botāniskais nosaukums Elymus repens jau šobrīd tiek izmantots noteikumos, tādēļ šī prasība nav vairs jāpārņem.
Problēmas apraksts
Dienestam, ieviešot Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmu (turpmāk – KUVIS), ir mainījusies dokumentu aprites sistēma. Patlaban lauku apskates protokolu kopijas tiek saglabātas elektroniskā veidā. Tās vairs netiek uzglabātas papīra formātā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 56. punktā svītro prasību par dienestā paliekošā papīra dokumenta (lauku apskates protokola eksemplārs) saglabāšanu.
Problēmas apraksts
Latvijā sēklu kvalitātes analīzes tiek veiktas dienesta Nacionālajā sēklu kontroles laboratorijā (turpmāk - NSKL) atbilstoši Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas (ISTA) noteikumiem. NSKL kopš 1996. gada 1. oktobra ar Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas lēmumu ir piešķirts Starptautiskās laboratorijas statuss, kurai tālākās darbības apstiprināšanai regulāri tiek veiktas starptautiskas audita pārbaudes - pārakreditācija. NSKL strādā saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma un citu sēklaudzēšanu un sēklu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām, vienlaikus nodrošinot patērētāju interešu aizsardzību. Sēklu paraugu noņemšana, kvalitātes noteikšanas analīzes un ISTA sertifikātu izsniegšana tiek veikta saskaņā ar Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas paredzētajiem noteikumiem un metodēm. Dienesta tīmekļvietnes sadaļā “Starptautiskās metodes” ir informācija par ISTA metodēm un procedūrām, bet ne tieši ISTA noteikumi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu 62.2. apakšpunktā tiek veikti precizējumi, lai noteikumu lietotājiem būtu skaidrs, ka dienesta tīmekļvietnē ir informācija par ISTA metodēm un procedūrām.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos nav noteikts, ka Latvijā vienā saimniecībā novāktām sēklām, kas paredzētas sertificēšanai citā saimniecībā, līdz ar etiķeti ir nepieciešams pievienot arī pavaddokumentu. Šīs prasības neesamība ir redakcionāla nepilnība, ko nepieciešams labot. Ir nepieciešams nodrošināt sēklu partijas ar visu saistošo informāciju, lai pārvietojot sēklu partijas uz citu saimniecību, varētu pabeigtu šo sēklu partiju sertifikāciju. Visa nepieciešamā informācija par sēklu partiju ir jānorāda pavaddokumentā. Pavaddokumentā norādāmā informācija jau šobrīd ir noteiktas noteikumu 19.pielikumā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 96.5 apakšpunkts, kurā noteikti nosacījumi par sēklu sertifikāciju sēklām, kas nav līdz galam sertificētas, tiek papildināts ar prasību pievienot sēklu partijai pavaddokumentu.
Problēmas apraksts
Noteikumu 146. punktā ir noteikts, ka reģistrētā persona kārto sēklu uzskaites žurnālu. Saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma 6.panta pirmās daļas 6.punktu, tirgotājam ir pienākums nodrošināt uzskaites dokumentu kārtošanu, lai Valsts augu aizsardzības dienesta inspektoram būtu pieejama informācija par visiem sēklu aprites posmiem. Pamatojoties uz šo prasību tirgotājam ir jāsniedz informācija par trešajām personām pārdotām sēklām.
Noteikumu 146.punktā ir minēts, ka pierakstus pareizību sēklu uzskaites žurnālā apliecina ar parakstu. Sēklu žurnāls var būt veidots un uzturēts elektroniskā formātā.
Risinājuma apraksts
Redakcionāli tiek labots 146.punkts, lai atbilstu pašreizējām tehnoloģiskajām iespējām.
Problēmas apraksts
OECD sēklu shēmu pamatprasībās ir noteikts, ka sertificētu sēklu pēcpārbaudes procentuālo daļu nosaka valsts izraudzītā iestāde. Sēklu pēcpārbaudes procentuālās daļas līmenis parasti ir robežās no 5 līdz 10 procentiem. Latvijā šobrīd ir noteikts 20% līmenis sēklu pēcpārbaudei. 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams samazināt šo līmeni līdz 10 procentiem, jo tiek veikts pārāk liels kontroļu daudzums ražojošiem sējumiem, kas nav paredzēti tālākai sēklaudzēšanai. Grozīts tiek noteikumu 152.2. apakšpunkts. 
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos ir noteikts, ka dienests katru gadu līdz 20. aprīlim apkopo informāciju par iesniegtajiem iesniegumiem, kuros norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikts noteikumu 12. pielikumā, un informē Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju. 

Tā kā pākšaugus sēj daudz ātrāk nekā pārējās lopbarības augu sugas, tad dienestam ir nepieciešams ātrāk apkopot informāciju par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un informēt Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.
Risinājuma apraksts
Noteikumos paredzēts, ka turpmāk dienestam līdz 1.martam būs jāapkopo informācija par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un jāinformē Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā ir noteikumi, kuru jaunākā grozījumu redakcija ir spēkā no 2020.gada 1. jūnija. Veicot grozījumus ir pieļautas redakcionālas kļūdas, kuras nepieciešams labot šajos grozījumos.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams redakcionāli labot noteikumu 9. punktu, jo šajā punktā ir atsauce uz 8.6. apakšpunktu, bet šāda apakšpunkta vairs nav un ir jāatsaucas uz noteikumu 8.4. apakšpunktu.
Nepieciešams veikt redakcionālus uzlabojumus 64. un 65. punktā, kuros svītrots vārds "lielums" un noteikumu teksts padarīts atbilstošāks izmantotajai terminoloģijai.
Problēmas apraksts
Patlaban ir noteikts, ka pupu un zirņu sēklām, kas nav apstrādātas ar biopreparātiem, augu aizsardzības līdzekļiem vai citām ķīmiskām vielām, atkārtotas pārbaudes termiņš, skaitot no dīgtspējas analīzes pabeigšanas dienas ir divi vai viens gads, ja mitrums sēklās nepārsniedz 15,0% un trīs mēnešus, ja pārsniedz 15.0% mitruma. Ņemot vērā praktisko  pieredzi, jāsecina, ka pupas un zirņus vairākkārt  attīrot un žāvējot, tie tiek traumēti (šķelti), kā rezultātā samazinās dīgtspēja un iespējamais ražas lielums.
Risinājuma apraksts
Zirņiem un pupām palielina sēklu mitruma rādītājus viena gada un trīs mēnešu atkārtotajam pārbaudes termiņam līdz 16,0 %. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz lopbarības augu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0415
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas direktīva (ES) 2021/415 (2021. gada 8. marts), ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām.
Apraksts
Direktīva 2021/415 stājas spēkā 2022.gada 1.februārī. Ar šo direktīvu 2021/415 tiek pārņemtas jaunākās zinātniskās un tehniskās atziņas par lopbarības augu nosaukumiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas direktīva (ES) 2021/415 (2021. gada 8. marts), ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas  2021/415 1. panta 1.punkts
Noteikumu projekta 1.2., 1.12., 1.14., 1.16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas  2021/415 1.panta 2.punkts
Noteikumu 12.pielikums 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības, kā noteikts direktīvā.
Direktīvas  2021/415 2.panta 1.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
-
-
Direktīvas  2021/415 2.panta 2.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
-
-
Direktīvas  2021/415 3.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās un piemērošanas kārtība.
-
-
Direktīvas  2021/415 4.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
Direktīvas  2021/415 5.pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumos paredzēts, ka turpmāk dienestam līdz 1.martam būs jāapkopo informācija par iesniegumiem, kuros pākšaugiem norādītā dīgtspēja ir vairāk nekā par 10 procentiem zemāka nekā noteikumos norādītā minimālā sēklu dīgtspēja, un jāinformē Nacionālo augu šķirņu padomi, norādot kopējo iesniegumu skaitu pa sugām un šķirnēm, partiju skaitu, kopējo sēklu apjomu un konstatēto dīgtspēju.

Tik samazināts sēklu partiju pēcpārbaudes apjoms sertificētu (C) kategorijas sēklu partijām no 20 procentiem uz 10 procentiem, kas jāveic dienestam. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi