Anotācija (ex-ante)

24-TA-921: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 530 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.5. pasākuma "Unikāla Eiropas mēroga kultūras mantojuma atjaunošana, lai veicinātu to piekļūstamību, attīstot kultūras pakalpojumus" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, lai veiktu grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 530 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.5. pasākuma “Unikāla Eiropas mēroga kultūras mantojuma atjaunošana, lai veicinātu to piekļūstamību, attīstot kultūras pakalpojumus” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 530), pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir palielināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 5.1.1.5. pasākuma “Unikāla Eiropas mēroga kultūras mantojuma atjaunošana, lai veicinātu to piekļūstamību, attīstot kultūras pakalpojumus” ietvaros pieejamo valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, nodrošinot tūlītēju Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada perioda investīciju naudas plūsmas paātrināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 5. politikas mērķa “Iedzīvotājiem tuvāka Eiropa, veicinot visu veidu teritoriju un vietējo iniciatīvu ilgtspējīgu un integrētu attīstību” ietvaros kultūrai ir būtiska nozīme dzīves kvalitātes uzlabošanā un attīstības veicināšanā, izmantojot teritoriāli pielāgotus risinājumus. Stiprinot kultūras dimensiju, nodrošinot kultūras mantojuma saglabāšanu, aizsardzību un infrastruktūras izveidi, kultūrvēsturiskās, ainaviski vērtīgās teritorijas, unikāls Eiropas līmeņa mantojums, to saglabātība nākotnē būs būtisks dzīves vides kvalitātes rādītājs un sekmēs dzīves vietas izvēli.

Līdz ar Noteikumu Nr. 530 stāšanos spēkā 2023. gada 16. septembrī noteikta kārtība, kādā tiek īstenots Programmas 5.1. prioritātes “Reģionu līdzsvarota attīstība” 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana” (turpmāk – 5.1.1. SAM) 5.1.1.5. pasākums “Unikāla Eiropas mēroga kultūras mantojuma atjaunošana, lai veicinātu to piekļūstamību, attīstot kultūras pakalpojumus” (turpmāk – 5.1.1.5. pasākums).

5.1.1.5. pasākuma ietvaros atbalsts paredzēts unikālu valsts nozīmes kultūras pieminekļu, kas atrodas UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā iekļautajā teritorijā Rīgas vēsturiskajā centrā, saglabāšanu, aizsargāšanu un attīstīšanu, veicinot objektu piekļūstamību un paplašinot objekta kā ilgtspējīga resursa inovatīvu izmantošanu cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā un vietējo iedzīvotāju kopienas stiprināšanā, tai skaitā uzlabojot kultūras objektu piekļūstamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kā arī integrējot projektos inovatīvus risinājumus, kas ļauj attīstīt kultūras satura digitālo piedāvājumu, paplašinot kultūras mantojuma saturisko piedāvājumu un veicinot kultūras mantojuma kā ilgtspējīga resursa inovatīvu izmantošanu cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā.

Lai veicinātu maksimāli efektīvu kultūras infrastruktūras attīstību un stiprinātu kultūras mantojuma saglabāšanu, ilgtspējību un piekļūstamību, 5.1.1.5. pasākuma ietvaros ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā paredzēts īstenot stratēģiski svarīgus projektus šādu kultūras mantojuma objektu atjaunošanai un publiskās ārtelpas attīstībai Rīgā:
1) Lielā ģilde (Amatu ielā 6, Rīgā);
2) izstāžu zāle Arsenāls (Torņa ielā 1, Rīgā);
3) Vecrīgas publiskā ārtelpa.

5.1.1.5. pasākuma projekta iesniedzējs ir valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” un Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kuras īpašumā, turējumā, lietošanā vai valdījumā atrodas kultūras mantojuma objekts vai infrastruktūra, kurā plānotas investīcijas.

Pamatojoties uz Noteikumos Nr. 530 noteikto, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde 2023. gada 17. oktobrī ir uzaicinājusi valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi” un Rīgas valstspilsētas pašvaldību sagatavot un iesniegt projekta iesniegumus Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšanai. 2024. gada 29. februārī ir iesniegts izstāžu zāles Arsenāls pārbūves un restaurācijas darbu veikšanas II posma projekta iesniegums un notiek tā vērtēšana un 2024. gada 25. martā ir iesniegts Lielās ģildes pārbūves un atjaunošanas II posma projekts, kurā tika pārbaudīta finansējuma saņēmēja atbilstība ES fondu izslēgšanas kritēriju un sankciju nosacījumu neesamībai. 2024. gada 18. jūnijā parakstīts līgums par Lielās ģildes pārbūves un atjaunošanas II posmu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši informatīvajā ziņojuma projektā “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums)” (turpmāk – Informatīvais ziņojums) norādītajam pastāv būtiski riski Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda investīciju plāna izpildē.

Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka Finanšu ministrijas vadībā sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm, ministrijām uzsākta 2021.-2027. gada plānošanas perioda ES fondu investīciju portfeļa optimizācijas priekšlikumu izstrāde.

Pamatojums nepieciešamībai intensificēt Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda investīciju plūsmas ir Eiropas Savienības regulējums, kas nosaka, ka programmas ietvaros ir jāizpilda Eiropas Komisijas pieprasāmo izdevumu minimālais apmērs kumulatīvi 2025. gadā un turpmāk līdz 2030. gadam (n+3 mērķis), lai nezaudētu Eiropas Savienības fondu “piešķīrumu”.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu sabalansētu perioda izdevumu plūsmu un sasniegtu Eiropas Komisijas noteikto pieprasāmo izdevumu minimālo apmēru kumulatīvi 2025. gadā un turpmāk ikgadēji līdz 2030. gadam (n+3 mērķis) [1], budžeta izdevumiem Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda investīcijām 2025. gadā jābūt virs 700 milj. euro. Līdz ar to 2024. gada februāra laikā atbildīgās ministrijas veica investīciju portfeļa pārskatīšanu pēc būtības. Attiecīgi 2024. gada 5. martā Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas sanāksmē finanšu ministra vadībā ministri konceptuāli vienojās par tūlītējiem investīciju optimizēšanas risinājumiem naudas plūsmas paātrināšanai, veicot finansējuma pārdales ministriju investīciju portfeļu pārstrukturizēšanai par 662,8 milj. euro. Attiecīgi Informatīvā ziņojuma pielikums Nr. 7 paredz Kultūras ministrijas investīciju portfeļa ietvaros palielināt 5.1.1.5. pasākuma valsts budžeta finansējumu, kas pārsniedz pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, Daugavas gātes labiekārtošanai un Rīgas pils ekspozīcijas izveidei.

Ņemot vērā minēto, kā arī Informatīvajā ziņojumā norādīto par riskiem Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda investīciju plāna izpildē, Kultūras ministrija rosina veikt grozījumus Noteikumos Nr. 530, nosakot, ka 5.1.1.5. pasākuma ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāk kā 36 684 790 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums granta veidā ne vairāk kā – 31 182 071 euro (tai skaitā 2 972 290 euro valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz pasākumam pieejamo ERAF finansējumu) un nacionālais finansējums (valsts budžeta līdzfinansējums 4 620 366 euro, pašvaldības līdzfinansējums 882 353 euro) – 5 502 719 euro.

Līdz ar to Noteikumos Nr. 530 veiktas izmaiņas arī papildinot stratēģiski svarīgi projektu sarakstu ar Rīgas pils ekspozīciju un Daugavas gātes labiekārtošanu, kā arī projekta iesniedzēju loks papildināts ar Latvijas Nacionālo vēstures muzeju, kas īstenos Rīgas pils ekspozīcijas projektu. Latvijas Nacionālais vēstures muzejs ir Kultūras ministrijas pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Latvijas Nacionālais vēstures muzejs 2024. gada 8. maijā ir noslēdzis nomas līgumu ar valsts akciju sabiedrību “Valsts nekustamie īpašumi”, līdz ar to Noteikumos Nr. 530 nepieciešams paredzēt, ka objekts, kurā tiek veiktas investīcijas, atrodas projekta iesniedzēja nomā.

Ņemot vērā, ka Daugavas gātes labiekārtošanas projekts ir saistīts ar inženiertīklu izbūvi, attiecībā uz Daugavas gātes labiekārtošanas projektu netiks piemērots projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijs, kas paredz vērtēt Jaunā Eiropas Bauhaus principus: estētika, ilgtspēja, iekļautība.

Vienlaikus Noteikumos Nr. 530 paredzēts aizstāt netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām ar netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām.

Sākotnēji 5.1.1.5. pasākuma ietvaros netiešo izmaksu vienotā likme 15 procentu apmērā no projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām tika noteikta, ņemot vērā Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” prioritārā virziena “Vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitāte” 5.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus” ietvaros piemēroto pieeju.

Uzsākot 5.1.1.5. pasākuma īstenošanu, Kultūras ministrija projektu īstenošanas ietvaros secinājusi, ka projektu koordinācijas procesu nodrošināšanai nepieciešama atbilstoša administratīvā kapacitāte, lai nodrošinātu atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai. Piemēram, telpu uzturēšanas un iekārtu izmantošanas izmaksas, kancelejas preces, komunālo un sakaru pakalpojumu izmaksas, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas. Līdz ar to nepieciešams paredzēt, ka 5.1.1.5. pasākuma ietvaros tiek piemērota netiešo izmaksu vienotā likme septiņu procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Pieejas maiņa neietekmēs 5.1.1.5. pasākuma uzraudzības rādītāju sasniegšanu un plānotās darbības tiks īstenotas pilnā apmērā. Plānotā izmaksu sliekšņa paaugstināšana ir taisnīga, objektīva, izsekojama, balstās uz vienotu pieeju un ir attiecināma uz visiem finansējuma saņēmējiem projektu īstenošanā, kas to plāno izmantot. 

5.1.1.5. pasākuma ERAF finansējums 28 655 625 euro apmērā atbilst 166. intervences kodam “Kultūras mantojuma aizsardzība, pilnveidošana un popularizēšana un kultūras pakalpojumi”.

Pēc Projekta spēkā stāšanās nepieciešams veikt grozījumus 5.1.1.5. pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikumā, precizējot finansējuma saņēmējiem projekta iesnieguma atlases ietvaros pieejamo finansējuma apmēru, vienlaikus Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai nodrošinot projektu iesniedzēju informēšanu par projekta iesnieguma iesniegšanu.

Kultūras ministrija, izstrādājot 5.1.1.5. pasākuma komercdarbības atbalsta piemērošanas metodiku un vērtējot 5.1.1.5. pasākuma projekta iesniegumus, ir secinājusi, ka nepieciešami Noteikumu Nr. 530 44. punkta grozījumi, vienkāršojot iespējamā komercdarbības atbalsta uzraudzību.

Pasākuma ietvaros plānotie projekti šobrīd uzskatāmi par tādiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, ņemot vērā, ka plānotajos investīciju objektos Lielajā ģildē, izstāžu zālē Arsenāls un Rīgas pilī pašu ieņēmumi ir mazāki par 50 procentiem no kultūras jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta. Savukārt Vecrīgas publiskā ārtelpa un jauniekļautais investīciju objekts Daugavas gāte apmeklētājiem būs pieejams bez maksas, tādējādi projektam nevar būt saimnieciska rakstura un iespējamais komercdarbības atbalsts šajos divos projektos turpmāk nav jāvērtē un jāuzrauga.

Attiecībā uz valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” īstenotajiem projektiem Nr. 5.1.1.5/2/24/I/001 “Lielās ģildes pārbūve un atjaunošana II posms” un Nr. 5.1.1.5/1/24/I/001 “Izstāžu zāles Arsenāls pārbūves un restaurācijas darbu veikšana”, kā arī jauniekļauto Rīgas pils ekspozīcijas projektu pēc šobrīd apstiprinātās kārtības finansējuma saņēmējam būtu jāsniedz informācija sadarbības iestādei, lai izvērtētu projekta atbilstību Noteikumu Nr. 530 43. punkta nosacījumiem.

Lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu padotībā esošajās valsts pārvaldes iestādēs un kapitālsabiedrībās, kurās Kultūras ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, Kultūras ministrija ikgadējā izvērtējuma ietvaros jau veic Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, kura viena no izstāžu zālēm ir Arsenāls, un Lielās ģildes lietotāja VSIA “Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris”, kā arī Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Noteikumos Nr. 530 43. punktā minēto valsts atbalsta kritēriju uzraudzību.

Tādējādi, lai samazinātu administratīvo slogu gan sadarbības iestādei, gan finansējuma saņēmējam, Noteikumu Nr. 530 projekta 44. punktā noteikta Kultūras ministrijas atbildība par turpmāko valsts atbalsta uzraudzību.

Ja atbilstoši Noteikumu Nr. 530 grozījumi tiks pieņemti, attiecīgi tiks precizēta komercdarbības atbalsta piemērošanas metodika pēc Programmas 5.1. prioritātes “Reģionu līdzsvarota attīstība” 5.1.1. SAM 5.1.1.7. pasākuma “Reģionālās kultūras infrastruktūras attīstība kultūras pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanai” metodikas analoģijas, kurā noteikts, ka valsts atbalsta konstatēšanas gadījumā Kultūras ministrija par to informēs sadarbības iestādi.


[1] 2021.-2027. Regulas Nr. 2021/1060 105. pants: Eiropas Komisija atceļ saistības jebkurai Programmas summas daļai, kas nav izmantota priekšfinansējumam vai par kuru līdz 31. decembrim trešajā gadā pēc programmas budžeta saistību gada nav sagatavots maksājuma pieteikums  par 2021.-2026. gadu. Saistību daļu, kas joprojām pastāv 2029. gada 31. decembrī, atceļ, ja regulas 43. panta 1. punktā noteiktajā (līdz 2031. gada 15. februārim) termiņā Eiropas Komisijas nav iesniegta apliecinājumu pakete un galīgais snieguma ziņojums par programmām. Izņēmumi ir regulas 106. pantā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Potenciālais projekta iesniedzējs – valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” un iespējamie sadarbības partneri, t.i., pašvaldības, pašvaldību iestādes, pašvaldību kapitālsabiedrības, valsts kapitālsabiedrības, tiešās pārvaldes iestāde.
Ietekmes apraksts
Vērtējot Projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējams administratīvā sloga palielinājums potenciālajiem finansējuma saņēmējiem un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 849 946
0
453 050
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 849 946
0
453 050
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 176 407
0
533 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 176 407
0
533 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-326 461
0
-79 950
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-326 461
0
-79 950
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-326 461
-79 950
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-326 461
-79 950
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
5.1.1.5. pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 36 684 790 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 31 182 071 euro (tai skaitā 2 972 290 euro valsts budžeta finansējums, kas pārsniedz pasākumam pieejamo ERAF finansējumu) un nacionālais finansējums – 5 502 719 euro (tai skaitā valsts budžeta līdzfinansējums – 4 620 366 euro, pašvaldības līdzfinansējums – 882 353 euro).

Projekts paredz papildināt stratēģiski svarīgu projektu sarakstu ar diviem jauniem projektiem, kam plānots cits publiskais finansējums:
(1) Rīgas pils ekspozīcijas projektu, ko īstenos Latvijas Nacionālais vēstures muzejs par kopējo summu 1 786 828 euro.
Rīgas pils ekspozīcijai plānots finansējums 2023. gadā 342 000 euro, 2024. gadā 807 414 euro, 2025. gadā 637 414 euro. 2023. gada plānotais finansējums izlietos pilnībā. No piešķirtajām Rīgas pils ekspozīcijas izmaksām uz Eiropas Savienības fondu projektu attiecināmā daļa ir 1 276 672 euro, tai skaitā no 2023. gada izdevumiem 262 883 euro, 2024. gada 480 789 euro, 2025. gada 533 000 euro. Tā kā Rīgas pils ekspozīcijas izveidei turpmākajos gados nepieciešams papildu finansējums, tad no Eiropas Savienības fondiem nodeklarētais finansējums pārvirzāms uz ekspozīcijas izveidi. 2023. gada finansējums nav pārdalāms no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
2024. gadā Latvijas Nacionālais vēstures muzejs ekspozīcijas izveidi veiks par piešķirtiem valsts budžeta līdzekļiem. Eiropas Savienības fondu finansējuma apguvi uzsāks pēc projekta apstiprināšanas. 

(2) Daugavas gātes labiekārtošanas projektu, ko īstenos valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, par summu 1 695 618 euro.

Kultūras ministrijas plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:
2024. gadā 2 176 407 euro (ERAF 1 849 946 euro; nacionālais finansējums 326 461 euro);
2025. gadā 533 000 euro (ERAF 453 050 euro; nacionālais finansējums 79 950 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Kultūras ministrija lūgs veikt nepieciešamā finansējuma pārdali no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” šādā apmērā:
1) Rīgas pils ekspozīcijai – 1 013 789 euro;
2) Daugavas gātes labiekārtošanai – 1 695 618 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
54. panta "a" apakšpunkts
7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumu Nr. 530 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.5. pasākuma “Unikāla Eiropas mēroga kultūras mantojuma atjaunošana, lai veicinātu to piekļūstamību, attīstot kultūras pakalpojumus" īstenošanas noteikumi”” izstrādes laikā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi