Anotācija (ex-ante)

22-TA-475: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir nodrošināt finanšu pieejamību lieliem investīciju projektiem ekonomikas atveseļošanai pēc Covid-19 izraisītās krīzes. Veicināt jaunu investīciju veikšanu uzņēmējdarbības paplašināšanā kā arī dotu stimulu uzņēmējiem veikt jaunas investīcijas. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" (turpmāk - MK noteikumi) nepieciešami tehniski precizējumi, lai komersantiem un atbalsta sniedzējiem būtu pilnīgi un tiesiski skaidri aizdevumu programmas nosacījumi un īstenošanas gaita.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz noteikt, ka:

1.  Līgums starp sabiedrību “Altum”, komersantu un citu finansētāju jāparaksta ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc sabiedrības “Altum” lēmuma par komersanta projekta finansēšanu. Minētais nosacījums paredz nodrošināt projekta uzraudzību, lai netiktu kavēta projekta īstenošana. Ņemot vērā, ka lielākos projektos ar kopējo  summu (attiecināmās + neattiecināmās izmaksas) virs 50 miljoniem euro, projekta īstenošana prasa vairāk laika - līgumu sagatavošana un slēgšana, dažādu atļauju saņemšanu, tāpēc projekts precizēts nosakot, ka lielajiem projektiem līgums starp sabiedrību “Altum”, komersantu un citu finansētāju ir jāparaksta ne vēlāk kā divpadsmit mēnešu laikā. Sabiedrība "Altum" ir tiesīga pagarināt noteiktos termiņus, ja novirzes no termiņiem ir radušās objektīvu, no komersanta neatkarīgu apstākļu dēļ;

2. noteikt, ka gada laikā pēc līguma starp sabiedrību “Altum”, komersantu un citu finansētāju parakstīšanas komersantam ir jābūt veiktiem 10% maksājumiem no piemērojamās kapitāla atlaides summas. Ja maksājumi nav veikti 10% apmērā, sabiedrībai “Altum” ir tiesības lauzt līgumu. No piešķirtajām tiesībām izriet, ka sabiedrība “Altum” vērtē katru projekta attīstības gaitu un tajos gadījumos, kad tiek konstatēts, ka projekts netiek īstenots, tikai tad, sabiedrībai “Altum” ir pienākums lauzt līgumu. Sabiedrība "Altum" ir tiesīga pagarināt noteiktos termiņus, ja novirzes no termiņiem ir radušās objektīvu, no komersanta neatkarīgu apstākļu dēļ. Minētā prasība ir pamatojama ar Ministru kabineta  pieņemto lēmumu MK Noteikumu Nr. 503 apstiprināšanu, kas saistīta ar mērķtiecīgu investīciju projektu atbalstīšanu un valsts budžeta resursu izlietošanu;

3. pieteikumam vērtēšanas procesā tiek dota priekšroka, ja tam ir iesniegts Eiropas Ekonomiskajā zonā reģistrētas kredītiestādes, tās filiāles vai tās meitas sabiedrības, kura ir tiesīga sniegt finanšu pakalpojumus Latvijā, vai starptautiskas finanšu institūcijas, piemēram, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, Eiropas Investīciju bankas, Ziemeļu Investīciju bankas, Eiropas Padomes attīstības bankas kredītkomitejas saistošs lēmums par aizdevuma piešķiršanu projekta īstenošanai, jo ir būtiski, ka valsts atbalsta nosacījumiem jāveicina pārredzamība, efektīva novērtēšana un kontrole attiecībā uz MK Noteikumu Nr. 503 noteikto nosacījumu ievērošanu un valsts budžeta līdzekļu izmantošanu. Ar saistošu lēmumu tiek saprasts lēmums, ko banka uzņemas finansēt investīciju projekta īstenošanai. Šis neierobežo komersantu nomainīt finansētāju uz aizdevumu līguma slēgšanu sabiedrībā “Altum”.
Aizdevumu programmas mērķis ir nodrošināt komersantus ar finansējuma pieejamību noteiktiem investīciju projektiem (nozare, rādītāju sasniegšana), vienlaikus novēršot riskus, kas saistīti ar valsts līdzekļu izsaimniekošanu.
Minētā kritērija iekļaušana noteikumu atlasē nepasliktina esošo pieteikuma statusu, jo tas nav noraidāmais kritērijs un komersantam minēto dokumentu ir iespēja iesniegt līdz pat atlases beigām un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk –  LIAA) lēmuma pieņemšanai.


4. sabiedrībai "Altum" lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc nepieciešamo dokumentu saņemšanas saskaņā ar MK noteikumu 31. punktu. Un gadījumos, ja lēmums par atbalsta piešķiršanu sešu mēnešu laikā nav pieņemts, tad sabiedrība “Altum” pārtrauc lēmuma pieņemšanas procedūru un par to informē Aģentūru, kā arī komersantu. Aģentūra, ņemot vērā 31.1 punktā saņemto informāciju, informē atlases kārtā nākamo augstāko novērtējumu saņēmušo pieteikuma iesniedzēju par iespēju turpināt finansējuma pieprasījuma izvērtējumu sabiedrībā "Altum" esošā aizdevumu programmas pieejamā finansējuma ietvaros, ja citi ar projekta pieteikumu saistītie nosacījumi nav mainījušies un projekta pieteikums pēc būtības atbilst tā sākotnējam mērķim. Aģentūra ne vēlāk kā mēneša laikā pieņem lēmumu par šī pieteikuma apstiprināšanu, atbilstoši Aģentūras izveidotajam pieteikumu vērtēšanas sarakstam. Komersants, ar kuru ir pārtraukta lēmuma pieņemšanas procedūra sabiedrībā “Altum”, saskaņā ar šo noteikumu 31.1 punkta nosacījumu, var pieteikties nākamajā atlases kārtā, ja tāda tiks organizēta un ja projekts nebūs uzsākts.

5. lai nodrošinātu projekta un piešķirtā atbalsta atbilstību šiem noteikumiem, sabiedrībai "Altum" ir tiesības nodot datus par komersantu un projektu aģentūrai, savukārt aģentūrai ir tiesības nodot datus par komersantu un projektu sabiedrībai "Altum", kā arī gan sabiedrībai “Altum”, gan aģentūrai ir tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās, datu bāzēs un reģistros tādā apjomā, kāds nepieciešams investīcijas īstenošanai un atbalsta sniegšanai komersantiem šo noteikumu ietvaros.

6. Citi tehniski precizējumi, piemēram:
-tiek precizēts MK Noteikumu 13.12.1, paredzot, ka aizdevumu programmas ietvaros iegādātajiem aktīviem t.sk. iekārtām (izņemot ēkām un būvēm, ja tās iegādājas vidējais komersants un izņemot lieliem komersantiem uzņēmējdarbības vietas iegādei), ir jābūt jauniem (paredzot stingrākas prasības vidējiem uzņēmumiem nekā noteikts Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk -Komisijas regula 651/2014) 14. panta 6.punktā), jo projekta mērķis ir jaunu iekārtu un tehnoloģisko procesu ieviešana ražošanā vai pakalpojumu sniegšanu. Lielais un vidējais komersants var iegādāties arī lietotu ēku, atbilstoši Komisijas regulas 651/2014 14.panta 6.punktā noteiktajam (MK Noteikumu 13.12. punkts);

-svītrots MK Noteikumu 40.5 apakšpunkts. Komisijas Regulas Nr. 651/2014 14. panta 17. punktā noteikts, ka  Zvejniecības un akvakultūras nozarē atbalstu nepiešķir uzņēmumiem, kuri ir izdarījuši vienu vai vairākus pārkāpumus, kas minēti Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 508/2014 10. panta 1. punkta a) līdz d) apakšpunktā un 10. panta 3. punktā, un attiecībā uz minētās regulas 11. pantā paredzētajām darbībām. Vienlaikus MK noteikumu 40.2.apakšpunkts nosaka, ka finansējumu nepiešķir: Komisijas Regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktajām nozarēm. Komisijas Regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta a) apakšpunkts nosaka, ka atbalstu nesniedz zvejniecības un akvakultūras nozarē, uz ko attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1379/2013, izņemot atbalstu mācībām, atbalstu MVU piekļuvei finansējumam, atbalstu pētniecības un attīstības jomā, inovācijas atbalstu MVU, atbalstu nelabvēlīgākā situācijā esošiem darba ņēmējiem un strādājošām personām ar invaliditāti, reģionālo ieguldījumu atbalstu attālajos reģionos (“tālākie reģioni” ir reģioni, kas definēti Līguma 349. pantā. Saskaņā ar Eiropadomes Lēmumu 2010/718/ES Senbertelemī kopš 2012. gada 1. janvāra vairs nav tālākais reģions. Saskaņā ar Eiropadomes Lēmumu 2012/419/ES Majota no 2014. gada 1. janvāra kļuva par tālāko reģionu), reģionālā darbības atbalsta shēmas, atbalstu lauksaimniecības ražīgumam un ilgtspējai izveidotās Eiropas inovāciju partnerība (EIP) darba grupu projektiem, atbalstu sabiedrības virzītas vietējās attīstības (SVVA) projektiem, atbalstu Eiropas teritoriālās sadarbības projektiem un atbalstu, kas ietverts finanšu produktos, kurus atbalsta no fonda InvestEU, ar izņēmumu attiecībā uz darbībām, kas uzskaitītas Komisijas Regulas (ES) Nr. 717/2014 1. panta 1. punktā. Latvijā nav attālie/tālākie reģioni., līdz ar to ņemot vērā arī Komisijas sniegto skaidrojumu State Aid e-wiki, atbildot uz Latvija uzdoto jautājumu 2017.gada 29.novembrī,tad MK noteikumu 40.5.apakšpunkts ir svītrojams;

Ņemot vērā ar šo noteikumu projektu virzītos grozījumus, papildus tiks grozīts LIAA izstrādātais Nolikums, kādā veic projektu atlasi atbilstoši MK Noteikumu 28. punktam, Atlases kārtas pieteikumu iesniegšanas beigu termiņš  tiks pagarināts līdz 2022.gada 30.aprīlim.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Latvijā reģistrēti komersanti, akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 6. punkts
MK Noteikumu 13.12.punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības vidējiem uzņēmumiem, jo programmas ietvaros iegādātajiem aktīviem t.sk. iekārtām, ir jābūt jauniem, ja tos iegādājas liels vai vidējs uzņēmums
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkts
MK Noteikumu 14.1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkts
MK Noteikumu 14.1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības, lai tiktu ievērota stimulējošā ietekme un tiktu novērsti pārkāpumi nākotnē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
nav attiecināms
Cita informācija
nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Finanšu nozares asociācija, Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ņemti vērā iesaistīto institūciju priekšlikumi

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk