Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs informē, ka 06.10.2024 no plkst. 19:00 - 21:00 notiks tehniskie darbi FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) kā rezultātā tiks traucēta pilnvarošanas risinājuma darbība un autentifikācija izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3838: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.2.1.i. "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu un programmu pārvaldība" projekta "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība" pases un koplietošanas pakalpojuma "IKT attīstības aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības atbalsta pakalpojums" apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta izstrāde ir balstīta uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – ANM), prasībām, lēmumu par Latvijas iesniegtā Atveseļošanas fonda plāna novērtējumu, kas pieņemts ar Eiropas Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (ST 10157/21, ST 10157/21 ADD 1) un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” (turpmāk MK noteikumi Nr. 435), kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienu “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija”,  4. pielikumā noteikto investīcijas nolūku "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība", kā ietvarā investīcijas projekts “Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība” tiks īstenots.

Projekts “Vienota valsts IKT programmu un projektu arhitektūras pārvaldība (PMO)” atbalstīts 2023. gada 11. maija Digitālās pārveides un pārvaldes modernizācijas tematiskajā komitejā (protokols Nr. 2, 1.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir centralizēts atbalsts projektu programmu un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) arhitektūras vienveidīgai pārvaldībai, tādējādi veicinot un koordinējot ANM 2.1. mērķrādītāju sasniegšanu, kā arī projekta īstenošanas rezultātā pilnveidojot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) īstenoto centralizēto funkciju – valsts pārvaldes IKT attīstības aktivitāšu īstenošanas uzraudzību (saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 4.-5. pantu)
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd nav vienotas pieejas dažādu domēnu IKT arhitektūru veidošanai valsts pārvaldē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vienotas pieejas neesamība neveicina sadarbspēju starp dažādiem IKT risinājumiem pat vienas nozares ietvaros. ANM projektu kopums 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virzienā “Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija” aptver visu valsts pārvaldi, taču projekti, kuros tiks izstrādāti IKT risinājumi, nav viennozīmīgi savstarpēji saistīti, kas palielinās cilvēkresursu izdevumus un sadarbspējas kļūdu risku.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā ANM projektu visaptverošo raksturu, šis projekts ir paredzēts vienotas pieejas nodrošināšanai dažādu domēnu arhitektūru izstrādē. Koplietošanas pakalpojums “IKT attīstības aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības atbalsta pakalpojums” nodrošinās atbalstu un savstarpējo saskaņotību citu ANM plānoto projektu izstrādēm (risinājumiem) atbilstoši to vajadzībām, kā arī projekta īstenošana veicinās Atveseļošanas un noturības mehānisma noteikto uzraudzības rādītāju sasniegšanu.

Veicot projekta aktivitātes, VARAM nodrošinās Valsts informācijas sistēmu likuma 4.panta 1.daļā VARAM uzdoto funkciju, proti, koordinēt valsts informācijas sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu darbību integrētas valsts informācijas sistēmas ietvaros, realizējot vienotu valsts politiku valsts informācijas sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu attīstības un uzturēšanas jomā, kā arī likuma 4.panta 3.daļā noteikto funkciju koordinēt pētījumus un investīcijas integrētas valsts informācijas sistēmas izveidošanai un valsts informācijas sistēmu darbības pilnveidošanai, piesaistot ekspertus valsts informācijas sistēmu ekspertīzēm un sniegt priekšlikumus Ministru kabinetam par valsts informācijas sistēmu attīstību.
Ievērojot minēto, konstatējams, ka VARAM kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
Veicot projekta aktivitātes, VARAM nodrošinās Valsts informācijas sistēmu likuma 4.panta 1.daļā VARAM uzdoto funkciju, proti, koordinēt valsts informācijas sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu darbību integrētas valsts informācijas sistēmas ietvaros, realizējot vienotu valsts politiku valsts informācijas sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu attīstības un uzturēšanas jomā, kā arī likuma 4.panta 3.daļā noteikto funkciju koordinēt pētījumus un investīcijas integrētas valsts informācijas sistēmas izveidošanai un valsts informācijas sistēmu darbības pilnveidošanai, piesaistot ekspertus valsts informācijas sistēmu ekspertīzēm un sniegt priekšlikumus Ministru kabinetam par valsts informācijas sistēmu attīstību.
Ievērojot minēto, konstatējams, ka VARAM kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
To precīzāk paredzēts izvērtēt projekta uzsākšanas fāzē, apzinot konkrētas valsts iestāžu vajadzības dažādu domēnu ietvaros. Skat. arī anotācijas 1.4.sadaļu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts primāri sniegs atbalstu projektiem, kuri tiks ieviesti saistībā ar ANM plānā definētajiem pasākumiem, līdz ar to tas nav autonoms, bet gan cieši saistīts ar projektu plānošanas un ieviešanas gaitu konkrētās nozarēs, kuras atbalstīs ANM. Paredzēts, ka arī turpmāk tiks izmantota centralizēta pieeja valsts IKT projektu ieviešanā, tāpēc konkrētais projekts palīdzēs veidot un attīstīt šādu projektu vadības praksi. Līdzīgi atbalsta pasākumi (centralizēts IKT projektu vadības birojs) valsts IKT risinājumu izstrādei nākotnē tiek plānoti arī no citiem fondiem, piemēram, ERAF, tāpēc ir būtiski veidot šo projektu sasaisti un prakses pēctecību pēc 2026. gada, kad paredzēts šī projekta noslēgums
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Visas tiešās valsts pārvaldes iestādes, pašvaldības, kā arī kapitālsabiedrības, kas pilda valsts pārvaldes vai pašvaldību uzdevumus, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā projekta īstenotājs.
Ietekmes apraksts
Nav attiecināms

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
525 000
0
525 000
0
525 000
525 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
525 000
0
525 000
0
525 000
525 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
580 125
0
580 125
0
580 125
580 125
2.1. valsts pamatbudžets
0
580 125
0
580 125
0
580 125
580 125
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-55 125
0
-55 125
0
-55 125
-55 125
3.1. valsts pamatbudžets
0
-55 125
0
-55 125
0
-55 125
-55 125
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-55 125
-55 125
-55 125
-55 125
5.1. valsts pamatbudžets
-55 125
-55 125
-55 125
-55 125
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai: 
Pozīcija 2023 2024 2025 2026 Finansējuma avots
Projekta personāla izmaksas, euro 262 500 262 500 262 500 262 500 ANM finansējums
IKT arhitektūras izstrādes un citu konsultāciju pakalpojumu izmaksas, euro 262 500 262 500 262 500 262 500 ANM finansējums
PVN izmaksas, euro* 55 125 55 125 55 125 55 125 Valsts budžeta finansējums
Kopā, euro: 580 125 580 125 580 125 580 125  
*IKT arhitektūras izstrādes un konsultāciju pakalpojumu izmaksu segšanai
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Atveseļošanas fonda plāna finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums PVN segšanai tiks ieplānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas budžeta programmas 74.00.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projektu un pasākumu īstenošana” apakšprogrammā 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi” un  tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Uz darba līguma pamata tiks piesaistīti četri jauni darbinieki (Atbilstoši  Eiropas Komisijas saskaņojumam, kas sniegts Latvijas ANM plāna saskaņošanas procesā par investīciju ietvaros atbalstāmajām darbībām un pirms šī informatīvā ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā) esošo amata vietu skaita ietvaros, kas ir nepieciešami kvalitatīvai investīcijas projekta īstenošanai. Tādejādi, paralēli ministrijas pamata funkcijām (politikas plānošana, īstenošanas uzraudzība un novērtēšana), tiks nodrošināta jaunas funkcijas īstenošana, kam netiek paredzēts finansējums valsts budžeta ietvaros.
Piesaistītie darbinieki strādās uz investīcijas projekta īstenošanas laiku un tikai ar šo atbalsta pasākuma īstenošanu.
Investīcijas projekta ietvaros plānots finansējums vadības (projekta vadītājs) un īstenošanas personāla (trīs sistēmu arhitekti) atalgojumam, normatīvajos aktos noteiktajām piemaksām, nodokļiem, valsts sociālajai apdrošināšanai u.c., kā arī iespējams atbalsts darba vietas iekārtošanai (minimālā apjomā), telpu īrei un citiem darbības īstenošanas nodrošināšanai nepieciešamajiem izdevumiem.
VARAM līdzšinējā pieredze saistībā ar investīciju projektu īstenošanu pierāda, ka investīcijas projekta veiksmīgai īstenošanai ir būtiska nozīme projekta ieviešanas komandai un ikdienas komunikācijai un darbam ar mērķa grupu un pakalpojumu sniedzējiem viņu vajadzību nodrošināšanai. Investīcijas projekta īstenošanas vadības un īstenošanas personāla izmaksas ir uzskatāmas par neatņemamu investīciju projekta īstenošanas sastāvdaļu.
Cita informācija
Pēc projekta pabeigšanas neveidosies uzturēšanas izmaksas projekta rezultātu uzturēšanas nodrošināšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Vienota pieeja valsts pārvaldes IKT risinājumu izstrādes atbalstīšanai.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks veidota valsts pārvaldes IKT attīstības projektu datu kopa.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts atbalstīs vienotu pieeju valsts pārvaldes IKT risinājumu izstrādē. Tas veicinās publisko pakalpojumu savstarpējo sasaisti un uzlabos lietošanas pieredzi gala lietotājiem.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot šo projektu, tiks uzlabota valsts un pašvaldību IKT risinājumu savstarpējā sasaiste un vienota pieeja to izstrādē.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts kopumā veicinās e-pārvaldes attīstību – gan tās kvalitāti, gan pakalpojumu pieejamību.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās mērķa indikatora Nr. 307 sasniegšanu (Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa (DESI) ikgadējais rādītājs).

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts vērsts uz resursu koncentrēšanu, mazinot administratīvo resursu patēriņu IKT projektu pārvaldības jomā valsts pārvaldē kopumā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā piesaistāmo speciālistu darbs iekļaus ekspertīzes sniegšanu valsts IKT risinājumu izstrādes procesā, tostarp datu aizsardzības jomā.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi