Anotācija (ex-ante)

23-TA-751: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai noteiktu kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno Kopējās Lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.– 2027. gadam (turpmāk – PZA) plānošanas perioda ieviešanu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
2023. gada 7. martā ir apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kuros noteikta kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā projektu iesniegumu veidā un zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, īstenojot dažādus darbības veidus. Savukārt, 2022. gada 16. augustā Ministru kabineta sēdē tika apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 509). Tos ievērojot, 2023. gada 5. janvārī un 7. februārī notika Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam atlases komitejas (turpmāk – komiteja) sēdes, kuros pieņemts pozitīvs atzinums par 33 atbalsta pretendentu, t.i., biedrību un nodibinājumu, projekta iesnieguma apstiprināšanu sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju sagatavošanai (turpmāk – vietējās attīstības stratēģija). Tā kā Latvijā tiek īstenota vairāku fondu pieeja un atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai ir pieejams no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF), saskaņā ar regulas 2021/1060 31. panta 3. punktu šādos gadījumos abiem fondiem nodrošināma saskaņota vietējo rīcības grupu (turpmāk – VRG) un vietējās attīstības stratēģiju atlase, tostarp izstrāde un spēju veidošana. KLP SP intervences "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošanu" (turpmāk – KLP SP intervence) un PZA darbības veida "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" mērķis ir atbalstīt vietējās attīstības stratēģiju īstenošanu, tā nostiprinot LEADER jeb sabiedrības virzītas vietējās attīstības pieeju, kas uzlabo uz vietējām vajadzībām balstītus pārvaldības mehānismus vietējā līmenī un pilnveido ilgtspējīgas attīstības potenciālu lauku teritorijā un zivsaimniecībai nozīmīgā teritorijā. Tādējādi, lai nodrošinātu VRG darbības nepārtrauktību un savlaicīgu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas uzsākšanu, sākoties jaunajam plānošanas periodam 2023. gadā, kā arī ievērojot regulas 2021/1060 31. panta 3. punktā ietverto prasību, atbalsts VRG spēju veidošanai un sagatavošanās darbībām vietējās attīstības stratēģijas izstrādei ir piešķirts, pamatojoties uz Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) lēmumu. VRG sešu mēnešu laikā pēc LAD lēmuma saņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu iesniedz vietējās attīstības stratēģiju, kas sagatavota atbilstoši MK noteikumu Nr. 509 prasībām. Četru mēnešu laikā pēc vietējās attīstības stratēģijas iesniegšanas LAD pieņem lēmumu par vietējās attīstības stratēģijas apstiprināšanu un par atbalsta piešķiršanu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai. Šādā veidā VRG iegūst tiesības pretendēt uz atbalstu darbības nodrošināšanai un vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.
Savukārt vietējās attīstības stratēģijas īstenošana notiks atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projektiem, kas pašlaik tiek izstrādāti, t.i., "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošanu"" un "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumam "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana"".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uzsākot jauno KLP SP un PZA plānošanas perioda ieviešanu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību VRG darbības nodrošināšanai un vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai, piemērojot vienkāršoto izmaksu.
Noteikumu projekts paredz KLP SP intervences un PZA darbības veida "Vietējo rīcības grupu administrēšana" (turpmāk – PZA pasākums) ieviešanai piemērot vienkāršoto izmaksas veidu – vienotas likmes finansējumu 40 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, lai segtu darbības pārējās attiecināmās izmaksas atbilstoši regulas 2021/1060 56. panta 1. punktam.
Atbalsta mērķis ir sekmēt efektīvu vietējās attīstības stratēģijas īstenošanu, piešķirot atbalstu VRG darbības nodrošināšanai un vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai, kā arī novērtēšanai, tā veicinot lauku un zivsaimniecībai nozīmīgu teritoriju attīstības nepārtrauktību.
Risinājuma apraksts
Atbalstu var saņemt darbībām, kas saistītas ar VRG darbības nodrošināšanu un vietējās attīstības stratēģijas iedzīvināšanas pārvaldību, uzraudzību un novērtēšanu:
1) VRG darbības nodrošināšanai;
2) mācībām, kas palielina vietējās attīstības stratēģijas īstenošanā iesaistīto VRG pārstāvju zināšanas un prasmes attiecīgajā kompetences jomā, izņemot mācībām, kas saistītas ar vidējās profesionālās vai augstākās izglītības iegūšanu;
3) sadarbībai (tīklošanai) – vietējās attīstības stratēģijas īstenošanā iesaistīto VRG pārstāvju dalībai VRG sadarbības (tīklošanās) sanāksmēs;
4) vietējās sabiedrības aktivizēšanas pasākumiem – organizēšanai un dalības nodrošināšanai tīklošanās pasākumos, sadarbības un iesaistes veicināšanai vietējās attīstības procesiem nozīmīgu jautājumu risināšanā, pieredzes, zināšanu un informācijas apmaiņu veicināšanai starp iesaistītajām un ieinteresētajām personām;
5) informācijas, mācību nodrošināšanai un pieredzes apmaiņas pasākumiem, kas sniedz atbalstu potenciālajiem projektu iesniedzējiem un ieinteresētajām personām projektu ideju radīšanā, projektu izstrādāšanā un projektu iesniegumu sagatavošanā, kā arī projekta īstenošanas un uzraudzības laikā;
6) publicitātes pasākumiem, kas sniedz informāciju par VRG darbību un vietējās attīstības stratēģiju un popularizē to;
7) vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas, uzraudzībai, kā arī novērtēšanai, tostarp VRG darbības teritorijas pētījumiem, kas saistīti ar vietējo vajadzību noskaidrošanu, teritorijai piemērotu un vietējās attīstības stratēģijā izvirzīto prioritāšu mērķiem atbilstošu vietējā potenciāla izmantošanu, integrētu inovatīvu risinājumu atrašanu un sasniegto rezultātu vai vietējās attīstības stratēģijas īstenošanas gaitā gūtās pievienotās vērtības izvērtēšanu.
VRG, izmantojot atbalstu, kas tiks sniegts saskaņā ar šī noteikumu projektu, neveic saimniecisko darbību, tāpēc minētais atbalsts nav klasificējams kā komercdarbības atbalsts. KLP SP intervencē un PZA pasākumā labuma guvēji ir visi lauku teritorijas vai zivsaimniecības attīstībai nozīmīgas teritorijas iedzīvotāji.
Noteikumu projektā ir noteikti vietējās attīstības stratēģijas īstenošanā iesaistītie vietējās rīcības grupas pārstāvji – administratīvais vadītājs, vietējās attīstības stratēģijas īstenošanā iesaistītie VRG darbinieki un par vietējās attīstības stratēģijas īstenošanu atbildīgās VRG pārvaldes institūcijas pārstāvji.
Administratīvajam vadītājam un VRG darbiniekiem ir noteiktas darba algas robežas, kas ir pielīdzinātas Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā 2023. gadam noteiktajai mēnešalgu skalai: administratīvajam vadītājam – atbilstoši 12. mēnešalgu grupai, VRG darbiniekiem – atbilstoši 11. mēnešalgu grupai. Ja saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā noteikto mēnešalgu skalu darba algas palielinājums veidos vairāk par 20 %, darba algas griesti šajos noteikumos tiks aktualizēti. 
Noteikumu projekts paredz, ka VRG trīs reizes gadā līdz 15. janvārim, 15. maijam un 15. septembrim iesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījumu, lai segtu attiecināmās izmaksas, detalizēti norādot tiešas attiecināmas personāla izmaksas, kas saistītas ar vietējās attīstības stratēģijas īstenošanu un uzraudzību, un aprēķinot no tām 40 procentu apmēru, lai segtu pārējās attiecināmās izmaksas. VRG patstāvīgi ir jānodrošina stabils un ilgtspējīgs darbs, lai īstenotu un uzraudzītu vietējās attīstības stratēģijas.

Noteikumu projekts paredz, ka LAD un VRG fiziskās personas datus, uzglabā un apstrādā ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 113 “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai” 12.punktā ir noteikto: “Lauku atbalsta dienests un atbalsta pretendents atbilstoši normatīvajiem aktiem par personu datu aizsardzību apstrādā personas datus – vārdu, uzvārdu, personas kodu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi un kadastra numuru, lai, administrējot pasākumu, identificētu personu. Fiziskās personas datus uzglabā līdz 2035. gada 31. decembrim, ja tā ir pieteikusies valsts un Eiropas Savienības atbalstam, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda pasākumiem. Fiziskās personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim, ja tā ir pieteikusies valsts un Eiropas Savienības atbalstam, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai. Šajā punktā minētos datus pēc norādītā termiņa iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.”, paredzot, ka personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā un ir noteikti kādi fiziskās personas dati tiek uzskaitīti.

Atbalsta pretendents ir biedrība vai nodibinājums, kam piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai KLP SP intervencē vai PZA pasākumā atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai.

Atbalsta apmērs noteikts MK noteikumos Nr. 509.

Noteikumu projekts ir nepieciešams papildus spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr. 509.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
ES un valsts atbalsta lauku un zivsaimniecības attīstībai potenciālie saņēmēji
Juridiskās personas
  • VRG, t. i., biedrības un nodibinājumi, kam piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem – VRG, t. i., biedrībām un nodibinājumiem, kam piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai, provizoriski 33 atbalsta saņēmējiem KLP SP intervencē, tajā skaitā sešām VRG, kurām tiks piešķirts atbalsts PZA pasākumā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
9 955,44
VRG, t. i., biedrības un nodibinājumi, kam piešķirts atbalsts sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai
palielinās
Vērtības nozīme:
12,57
euro, Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
8,00
stundas, Maksājuma pieprasījuma sagatavošanas laiks
33
atbalsta pretendenti
3
reizes gadā
9 955,44
Atbalsta saņēmējs ir biedrība vai nodibinājums, kam piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai KLP SP intervencē vai PZA pasākumā atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai– provizoriski 33 VRG. Mērķgrupas administratīvās izmaksas veido informācijas sagatavošana un izmaksu apliecinošo dokumentu iesniegšana. Vidējā stundas tarifa likme no darba devēja pozīcijām ar nodokļiem ir 12,54 euro (avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati). Vidēji nepieciešamais laiks vienam darbiniekam informācijas sagatavošanai, apkopošanai un izmaksu apliecinošo dokumentu iesniegšanai vienā dokumentācijas iesniegšanas reizē nepārsniedz 8 stundas, jeb vienu cilvēkdarba dienu. VRG trīs reizes gadā iesniedz LAD elektroniskās pieteikšanās sistēmā maksājuma pieprasījumu, pievienojot attiecināmās izmaksas apliecinošos dokumentus.
Kopā
9 955,44

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Informācija par noteikumu projekta īstenošanai pieejamo atbalsta apmēru jau sniegta Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumu Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" anotācijā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/1060
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas 2021/1060 56. panta 1. punkts
10.2.apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas 2021/1060 64.pants
11.2.apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas 2021/1060 34. panta 2. punkts
19.punkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2021/1060 nosaka sabiedrības virzīta vietējā attīstības izmantošanas metodi un paredz rīcības brīvību to izmantot, ja dalībvalsts to uzskata par lietderīgu.

Noteikumu projekta 10.2. apakšpunktā tiek ieviesta regulas 2021/1060 56. panta 1. punktā paredzēta rīcības brīvība, nosakot, ka dotācijas, ko dalībvalstis piešķir saņēmējiem, var noteikt kā vienotu likmi līdz 40 % apmērā no attiecināmajām tiešajām personāla izmaksām un to var izmantot, lai segtu darbības atlikušās attiecināmās izmaksas. Dalībvalstij netiek prasīts aprēķināt piemērojamo likmi.

Noteikumu projekta 11.2. apakšpunktā tiek ieviesta regulas 2021/1060 64. pantā paredzēta rīcības brīvība, nosakot neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu.

Noteikumu projekta 19. punktā tiek ieviesta regulas 2021/1060 34. panta 2. punktā paredzētā rīcības brīvība, nosakot, ka atbalsts stratēģijas un tās iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un izvērtēšanai, tostarp apmaiņas veicināšanai starp ieinteresētajām personām, nepārsniedz 25 % no stratēģijas kopējā publiskā ieguldījuma.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas 2021/2115 73. pants
11.2.apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2021/2115 paredz visas iespējamas intervences, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.

Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP stratēģiskajā plānā 2023.–2027., un tie ir pamatoti ar visaptverošu SVID analīzi.

Noteikumu projekta 11.2. apakšpunktā tiek ieviesta regulas 2021/2115 73. pantā paredzēta rīcības brīvība, nosakot neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/1139
2.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Regulas 2021/1139 13. pants
11.2.apakšpunkts 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula (ES) 2021/1139 paredz visus iespējamus darbības veidus, ko var atbalstīt ar Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.

Noteikumu projekta 11.2. apakšpunktā tiek ieviesta regulas 2021/2115 73. pantā paredzēta rīcības brīvība, nosakot neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/6b9c70b1-00bb-4e32-891f-5570dd5a100b/public_participations
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ir saņemti priekšlikumi un iebildumu no biedrības "Latvijas Lauku forums". Tie ir izvērtēti un iespēju robežās iekļauti noteikumu projektā.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts 2023. gada 24. martā nosūtīts saskaņošanai nozares pārstāvjiem – biedrībai "Latvijas Lauku forums", kas pārstāv 34 vietējo rīcības grupu intereses. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Zemkopības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
VRG sagatavoto vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas attīstību. VRG veicinās gan vietējās sabiedrības aktivizēšanu, tostarp organizējot tīklošanās pasākumus vietējiem iedzīvotājiem, gan sadarbību un vietējās sabiedrības iesaistīšanu vietējos attīstības procesos nozīmīgu jautājumu risināšanā, gan pieredzes, zināšanu un informācijas apmaiņu starp sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošanā iesaistītajām un ieinteresētajām personām.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Vietējo rīcības grupu sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi