24-TA-3013: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali” sagatavots pamatojoties uz 2024.gada 4.decembra rīkojuma Nr.1019 “Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes - Valsts ieņēmumu dienesta - reorganizāciju un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkciju nodošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam” 10.punktu un Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai pārdalītu finansējumu no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam un Iekšlietu ministrijai saistībā ar VID Iekšējās drošības pārvaldei noteikto izmeklēšanas un operatīvās darbības funkciju un uzdevumu noziedzīgo nodarījumu novēršanā, atklāšanā un izmeklēšanā par VID (darbinieku) noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie saistīti ar korupciju, nodošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2024.gada 6.februāra sēdē izskatīja informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” (protokols Nr.6, 33. §) un uzdeva Finanšu ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību aktu projektus, kas paredz VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu, kā arī Iekšējās drošības pārvaldes izmeklēšanas un operatīvās darbības funkciju un uzdevumu izslēgšanu no VID funkcijām un uzdevumiem.
Lai īstenotu informatīvajā ziņojumā “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” izvirzītos mērķus – ar 2025.gada 1.janvāri nodot VID Iekšējās drošības pārvaldei noteikto izmeklēšanas un operatīvās darbības funkciju un uzdevumus noziedzīgo nodarījumu novēršanā, atklāšanā un izmeklēšanā VID ierēdņu (darbinieku) rīcībā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam un Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai), ir pieņemts Ministru kabineta 2024.gada 4.decembra rīkojums Nr.1019 “Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes - Valsts ieņēmumu dienesta - reorganizāciju un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkciju nodošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam” (24-TA-2297) (turpmāk – MK rīkojums Nr.1019). Atbilstoši MK rīkojuma Nr.1019 3.punktam paredzēts VID nodot Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam 16 (sešpadsmit) amata vietas, Valsts policijai 1 (vienu) amata vietu, kā arī rīkojuma 10. punktā ir uzdots Finanšu ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par 2025. gada apropriācijas pārdali starp Finanšu ministriju, Iekšlietu ministriju un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.
Lai īstenotu informatīvajā ziņojumā “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” izvirzītos mērķus – ar 2025.gada 1.janvāri nodot VID Iekšējās drošības pārvaldei noteikto izmeklēšanas un operatīvās darbības funkciju un uzdevumus noziedzīgo nodarījumu novēršanā, atklāšanā un izmeklēšanā VID ierēdņu (darbinieku) rīcībā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam un Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai), ir pieņemts Ministru kabineta 2024.gada 4.decembra rīkojums Nr.1019 “Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes - Valsts ieņēmumu dienesta - reorganizāciju un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes funkciju nodošanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam” (24-TA-2297) (turpmāk – MK rīkojums Nr.1019). Atbilstoši MK rīkojuma Nr.1019 3.punktam paredzēts VID nodot Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam 16 (sešpadsmit) amata vietas, Valsts policijai 1 (vienu) amata vietu, kā arī rīkojuma 10. punktā ir uzdots Finanšu ministrijai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par 2025. gada apropriācijas pārdali starp Finanšu ministriju, Iekšlietu ministriju un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai VID nodotu Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam amata vietas ar atbilstošu finansējumu atlīdzībai un uzturēšanai, jāveic finansējuma pārdale no Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” uz Iekšlietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 06.01.00 “Valsts policija” un uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pamatbudžeta programmu 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs”.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
Lai nodrošinātu MK rīkojuma Nr.1019 10. punkta izpildi, ir sagatavots rīkojuma projekts, paredzot finansējuma pārdali no Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 2025. gadā 654 222 euro apmērā. Vienlaikus Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā paredzēts atbalsts finansējuma pārdalei 2026. gadā un turpmāk ik gadu 32 673 euro uz Iekšlietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 06.01.00 “Valsts policija” un 621 549 euro apmērā uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pamatbudžeta programmu 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs”.
Lai nodrošinātu MK rīkojuma Nr.1019 10. punkta izpildi, ir sagatavots rīkojuma projekts, paredzot finansējuma pārdali no Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” 2025. gadā 654 222 euro apmērā. Vienlaikus Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā paredzēts atbalsts finansējuma pārdalei 2026. gadā un turpmāk ik gadu 32 673 euro uz Iekšlietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 06.01.00 “Valsts policija” un 621 549 euro apmērā uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pamatbudžeta programmu 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz finansējuma pārdali 654 222 euro apmērā no Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” uz:
1) Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pamatbudžeta programmu 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs” 621 549 euro apmērā, ņemot vērā 16 amata vietām, kas tiek nodotas KNAB, plānoto finansējumu atlīdzībai un iepriekšējā periodā faktiski izmaksāto finansējumu amata vietu uzturēšanas izdevumiem:
2) Iekšlietu ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 06.01.00 “Valsts policija” 32 673 euro apmērā, ņemot vērā vienai amata vietai, kas tiek nodota Valsts policijai, plānoto finansējumu atlīdzībai un iepriekšējā periodā faktiski izmaksāto finansējumu amata vietas uzturēšanas izdevumiem:
1) Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pamatbudžeta programmu 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs” 621 549 euro apmērā, ņemot vērā 16 amata vietām, kas tiek nodotas KNAB, plānoto finansējumu atlīdzībai un iepriekšējā periodā faktiski izmaksāto finansējumu amata vietu uzturēšanas izdevumiem:
Izmaksu pozīcija | 2025.gadā un turpmāk ik gadu (EUR) |
Kopā | 621 549 |
EKK 1000 Atlīdzība | 569 550 |
Mēnešalga | 405 276 |
Piemaksa par speciālo dienesta pakāpi | 6 516 |
Piemaksa par darbu, kas saistīts ar īpašu risku | 20 264 |
Piemaksa par nakts darbu un darbu svētku dienās | 1 410 |
Ikgadējā novērtēšanas prēmija | 20 112 |
Darba devēja izdevumi veselības apdrošināšanai | 6 830 |
Citas sociālās garantijas | 1 734 |
Darba devēja VSAOI 23,59% | 107 408 |
EKK 2000 Preces un pakalpojumi | 51 999 |
Komunālo pakalpojumu nodrošināšana | 6 669 |
Uzturēšanas materiāli | 16 176 |
Transporta un sakaru izdevumi | 22 110 |
IT licenču uzturēšana | 5 356 |
Personāla attīstība un darba aizsardzība | 1 688 |
Izmaksu pozīcija | 2025.gadā un turpmāk ik gadu (EUR) |
Kopā | 32 673 |
EKK 1000 Atlīdzība | 30 798 |
Mēnešalga | 22 740 |
Piemaksa par speciālo dienesta pakāpi | 600 |
Ikgadējā novērtēšanas prēmija | 1 137 |
Darba devēja izdevumi veselības apdrošināšanai | 427 |
Citas sociālās garantijas | 97 |
Darba devēja VSAOI 23,59% | 5 797 |
EKK 2000 Preces un pakalpojumi | 1 875 |
Komunālo pakalpojumu nodrošināšana | 417 |
Uzturēšanas materiāli | 1 011 |
IT licenču uzturēšana | 335 |
Sakaru izdevumi | 67 |
Darba aizsardzība | 45 |
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Valsts ieņēmumu dienests no 2025.gada nodod Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam 16 amata vietas un Valsts policijai 1 (vienu) amata vietu, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu valsts pārvaldē.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts izstrādāts ar mērķi pārdalīt finansējumu starp Finanšu ministriju, Iekšlietu ministriju un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju un neparedz jauna normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējuma.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts ieņēmumu dienests
- Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
- Iekšlietu ministrija
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi